Україна
Донецький окружний адміністративний суд
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
01 листопада 2024 року Справа№200/5703/24
Донецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Аканова О.О., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 (місце перебування: АДРЕСА_1 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 ) до Військової частини НОМЕР_2 Національної гвардії України (місцезнаходження: АДРЕСА_2 , код ЄДРПОУ НОМЕР_3 ) про
визнання протиправними дій, які полягають у зменшенні відсоткового розміру премії за період з 29.01.2020 року по 19.05.2023 року при перерахунку розміру грошового забезпечення на виконання рішення Донецького окружного адміністративного суду у справі №200/121/24;
зобов`язання нарахувати та виплатити грошове забезпечення, в тому числі компенсацію за дні невикористаних відпусток про звільненні 07.02.2022 в порядку, встановленому рішенням Донецького окружного адміністративного суду у справі №200/121/24, та з обов`язковим урахуванням премії:
- в розмірі 145% від посадового окладу 3360 грн. за період з 29.01.2020 по 31.12.2020;
- в розмірі 145% від посадового окладу 3630 грн. за період з 01.01.2021 по 31.12.2021;
- в розмірі 145% від посадового окладу 3970 грн. за період з 01.01.2022 по 31.01.2022;
- в розмірі 270% від посадового окладу 3970 грн. за період з 01.02.2022 по 07.02.2022,
з 25.02.2022 по 31.12.2022;
- в розмірі 270% від посадового окладу 4290 грн. за період з 01.01.2023 по 31.01.2023,
- в розмірі 730% від посадового окладу 4290 грн. за період з 01.02.2023 по 19.05.2023, з урахуванням раніше виплачених сум, -
В С Т А Н О В И В:
Позивач звернувся до Донецького окружного адміністративного суду з вищевказаним позовом.
Позивач обгрунтував свої позовні вимоги тим, що відповідачем прийнято рішення щодо зменшення йому відсоткових розмірів премії, не повністю дотримавшись вимог законодавства, що призвело до погіршення умов оплати служби, а саме зменшення розміру грошового забезпечення позивача за виконувану ним роботу при відсутності змін до оцінки його досягнень за виконану роботу для преміювання.
Просив задовольнити позов.
Відповідачем до суду надано відзив на позовну заяву, з запереченнями проти задоволення позову з підстав того, що на виконання рішення Донецького окружного адміністративного суду у справі №200/121/24 щодо перерахунку грошового забезпечення позивача, виходячи з розмірів посадового окладу та окладу за військовим званням, розрахованих шляхом множення прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 01 січня календарного року, на відповідні тарифні коефіцієнти, на думку відповідача, розмір грошового забезпечення після перерахунку повинен відповідати розміру грошового забезпечення військовослужбовця за відповідною (аналогічною) посадою на дату проведення перерахунку, що досягається за рахунок коригування розміру надбавки за особливості проходження служби та розміру щомісячної премії.
З`ясовуючи те чи мали місце обставини, якими обґрунтовуються позовні вимоги, якими доказами вони підтверджуються, а також чи є інші фактичні дані, які мають значення для вирішення справи, та докази на їх підтвердження, судом встановлено наступне.
Позивач - ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , що підтверджується паспортом НОМЕР_4 .
Позивач проходив військову службу за контрактом у Військовій частині НОМЕР_2 Національної гвардії України в період з 01.02.2018 року.
Відповідно до витягу з наказу командира Військової частини НОМЕР_2 ІНФОРМАЦІЯ_2 №30 від 07.02.2022 припинено контракт про проходження військової служби у Національній гвардії України та виключено зі списків особового складу військової частини та всіх видів забезпечення з 07 лютого 2022 у запас.
Відповідно до витягу з наказу командира Військової частини НОМЕР_2 ІНФОРМАЦІЯ_2 №46 від 25.02.2022 позивача зараховано до списків особового складу військової частини та на всі види забезпечення 25 лютого 2022 року.
Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 23 квітня 2024 року по справі №200/121/24 визнано протиправною бездіяльність Військової частини НОМЕР_2 Національної гвардії України щодо не нарахування та не виплати ОСОБА_1 (місце реєстрації: АДРЕСА_3 , РНОКПП НОМЕР_5 ) грошового забезпечення (щомісячні основні види грошового забезпечення, щомісячні додаткові види грошового забезпечення та одноразові додаткові види грошового забезпечення) за період з 29.01.2020 по 19.05.2023 виходячи із розмірів посадового окладу та окладу за військове звання, які визначити шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 01 січня відповідного року, на відповідний тарифний коефіцієнт та зобов`язано Військову частину НОМЕР_2 Національної гвардії України (код ЄДРПОУ НОМЕР_3 ) здійснити перерахунок та виплату ОСОБА_1 (місце реєстрації: АДРЕСА_3 , РНОКПП НОМЕР_5 ) за період 29.01.2020 по 19.05.2023, грошового забезпечення (щомісячні основні види грошового забезпечення, щомісячні додаткові види грошового забезпечення, премії та одноразові додаткові види грошового забезпечення), виходячи з розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, який застосовується для визначення посадових окладів працівників інших державних органів, оплата праці яких регулюється спеціальними законами, а також працівників податкових і митних органів, встановленогозакономна 01.01.2020 року, 01.01.2021, 01.01.2022, 01.01.2023 та множенням на відповідний тарифний коефіцієнт згідно з п. 4постанови Кабінету Міністрів України «Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб» № 704 від 30.08.2017, з урахуванням раніше виплачених сум; визнано протиправною бездіяльність Військової частини НОМЕР_2 Національної гвардії України щодо нарахування та виплати індексації грошового забезпечення ОСОБА_1 за період з 01.02.2018 року по 07.02.2022 в неповному обсязі та зобов`язано Військову частину НОМЕР_2 Національної гвардії України (код ЄДРПОУ НОМЕР_3 ) нарахувати і виплатити ОСОБА_1 (місце реєстрації: АДРЕСА_3 , РНОКПП НОМЕР_5 ) індексацію грошового забезпечення за період з 01.02.2018 по 28.02.2018 із застосуванням місяця для обчислення індексу споживчих цін для розрахунку індексації грошового забезпечення (базового місяця) - січень 2008 року, з урахуванням виплачених сум; визнано протиправною бездіяльність Військової частини НОМЕР_6 щодо не нарахування та не виплати ОСОБА_1 індексації грошового забезпечення за період з 01.03.2018 по 07.02.2022 відповідно до абзаців 4, 5, 6 пункту 5 Порядку проведення індексації грошових доходів населення, затвердженогопостановою Кабінету Міністрів України від 17.07.2003 №1078 та зобов`язано Військову частину НОМЕР_2 Національної гвардії України (код ЄДРПОУ НОМЕР_3 ) нарахувати та виплатити ОСОБА_1 (місце реєстрації: АДРЕСА_3 , РНОКПП НОМЕР_5 ) індексацію грошового забезпечення за період з 01.03.2018 року по 07.02.2022 (включно) відповідно до абзаців 4, 5, 6 пункту 5 Порядку проведення індексації грошових доходів населення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 липня 2003 року №1078, з урахуванням раніше виплачених сум.
Відповідно до довідки від 09.08.2024 №581 про перерахунок грошового забезпечення позивача - рішення суду №200/121/24 від 23.04.2024 за період з 29.01.2020 19.05.2023 року посадовий оклад позивача до перерахунку становив 2820 грн. за період з 29.01.2020 по 23.02.2022;
премія від посадового окладу 3360 грн. за період з 29.01.2020 по 31.12.2020 складала 145%; від посадового окладу 3630 грн. за період з 01.01.2021 по 31.12.2021 - 145%; від посадового окладу 3970 грн. за період з 01.01.2022 по 31.01.2022 - 145%; від посадового окладу 3970 грн. за період з 01.02.2022 по 07.02.2022, з 25.02.2022 по 31.12.2022 - 270%; від посадового окладу 4290 грн. за період з 01.01.2023 по 31.01.2023 - 270%; від посадового окладу 4290 грн. за період з 01.02.2023 по 19.05.2023 - 730%.
Після перерахунку посадовий оклад становить 3360 грн. за період з 29.01.2020 по 31.12.2020; 3630 грн. за період з 01.01.2021 по 31.12.2021; 3970 грн. за період з 01.01.2022 по 31.12.2022; 4290 грн. за період з 01.01.2023 по 19.05.2023;
премія від посадового окладу становить лютий 2020 - 1%, за період з 29.01.2020 по 31.12.2020 складає 79%; січень 2021- 58%; за період з 01.02.2021 по 31.12.2021 - 54%; січень 2022 - 29%; лютий 2022 73%; березень 2022 - 1%; за період з 01.04.2022 по 31.12.2022 - 119%; січень 2023 - 97%; лютий 2023 - 105%; березень, квітень 2023 - 404%; травень - 433%.
В довідці зазначено: компенсація відпустки (2к.д.) - до перерахунку 775,10 грн., після перерахунку - 776,68 грн.; компенсація відпустки УБД - до перерахунку 27128,50 грн., після перерахунку 27183,80 грн.
Відповідно до довідки №622 від 05.09.2024 середній розмір грошового забезпечення за відповідними посадовими окладами складав за періоди:
з 29.01.2020 по 31.12.2020 - 11626,50 грн.; з 01.01.2021 по 31.12.2021 - 11626,50 грн.; з 01.01.2022 по 31.01.2022 - 11626,50 грн.; з 25.02.2022 по 31.12.2022 - 15292,50 грн.; з 01.01.2023 по 31.01.2023 - 15292,50 грн.; з 01.02.2023 по 19.05.2023 - 26867,25 грн.
Позивачем до суду надано додаткові пояснення, в яких щодо необхідності перерахунку компенсації за дні невикористаних відпусток повідомив, що відповідно до представлених суду документів позивач проходив військову службу у відповідача 01.02.2018 - 07.02.2022 (контракт), 25.02.2022 - 04.11.2023 (по мобілізації). 07.02.2022 відповідно до наказу №30 про розірвання контракту та виключення зі списків особового складу військової частини набув право на виплату компенсації за дні невикористаних відпусток (72 календарні дні, з них 2 - основної, 70 - додаткової як УБД). Ця компенсація виплачена в місяці звільнення з урахуванням грошового забезпечення на день звільнення. Відповідно до перерахунку грошового забезпечення №581 від 09.08.2024 в ньому серед іншого вказується про здійснення перерахунку компенсації за дні невикористаних відпусток, сума до перерахунку та після перерахунку майже не відрізняються, водночас, різниця між розміром прожиткового мінімуму на 2018 рік (1762 грн.) та на 2022 рік (2481 грн.) складає понад 40%, а від цього показника залежать усі складові грошового забезпечення.
Позивач вважає, що вказані дії відповідача у зменшенні відсоткового розміру премії призвели до отримання ним грошового забезпечення у меншому розмірі, ніж це передбачено законодавством, а тому звернулась з даним позовом до суду.
З приводу спірних правовідносин суд зазначає наступне.
Частиною другою статті 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Право військовослужбовця на індексацію грошового забезпечення визначено ч. 3 ст. 9 Закону України Про соціальний і правовий захист військовослужбовців від 20.12.1991 № 2011-ХІІ та членів їх сімей грошове забезпечення підлягає індексації відповідно до закону.
Грошове забезпечення визначається залежно від посади, військового звання, тривалості, інтенсивності та умов військової служби, кваліфікації, наукового ступеня і вченого звання військовослужбовця. Грошове забезпечення підлягає індексації відповідно до закону.
Грошове забезпечення виплачується у розмірах, що встановлюються Кабінетом Міністрів України.
До складу грошового забезпечення входять: посадовий оклад, оклад за військовим званням; щомісячні додаткові види грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премія); одноразові додаткові види грошового забезпечення. Грошове забезпечення визначається залежно від посади, військового звання, тривалості, інтенсивності та умов військової служби, кваліфікації, наукового ступеня і вченого звання військовослужбовця.
Суд зазначає, що відповідно до підп. 1, 2 п.5 Постанови №704 надано право керівникам державних органів у межах асигнувань, що виділяються на їх утримання, установлювати:
- надбавку за особливості проходження служби військовослужбовцям (крім військовослужбовців строкової військової служби) та особам рядового і начальницького складу в розмірі до 100 відсотків посадового окладу з урахуванням окладу за військовим (спеціальним) званням та надбавки за вислугу років. Порядок та умови виплати такої надбавки визначати керівникам державних органів залежно від якості, складності, обсягу та важливості виконуваних обов`язків за посадою;
- здійснювати преміювання військовослужбовців (крім військовослужбовців строкової військової служби), осіб рядового і начальницького складу відповідно до їх особистого внеску в загальний результат служби у межах фонду преміювання, утвореного в розмірі не менш як 10 відсотків посадових окладів та економії фонду грошового забезпечення.
При цьому згідно норми абзацу четвертого підпункту 1 пункту 5 Постанови № 704 надбавка за особливості проходження служби військовослужбовцям (крім військовослужбовців строкової військової служби) та особам рядового і начальницького складу може призначатися у розмірі від 1% (мінімальний розмір) до 100% (максимальний розмір).
Виплата надбавки за особливості проходження служби здійснюється на підставі наказу командира про встановлення цієї надбавки.
Конкретні розміри виплати надбавки за особливості проходження служби певного військовослужбовця будуть залежати від складності та важливості виконуваних ним обов`язків.
Підпунктом 2 пункту 5 Постанови № 704 надано право керівникам державних органів у межах асигнувань, що виділяються на їх утримання, здійснювати преміювання військовослужбовців (крім військовослужбовців строкової військової служби), осіб рядового і начальницького складу відповідно до їх особистого внеску в загальний результат служби в межах фонду преміювання, утвореного в розмірі не менш як 10 відсотків посадових окладів та економії фонду грошового забезпечення.
Згідно ст. 94 Кодексу законів про працю України заробітна плата - це винагорода, обчислена, як правило, у грошовому виразі, яку роботодавець виплачує працівникові за виконану ним роботу. Розмір заробітної плати залежить від складності та умов виконуваної роботи, професійно-ділових якостей працівника, результатів його праці та господарської діяльності підприємства, установи, організації і максимальним розміром не обмежується.
Конкретні розміри тарифних ставок (окладів), відрядних розцінок, посадових окладів працівникам, а також надбавок, доплат, премій і винагород встановлюються роботодавцем з урахуванням вимог, передбачених частиною другою цієї статті (абз. 3 ст. 97 КЗпП України).
Роботодавець (роботодавець - фізична особа) не має права в односторонньому порядку приймати рішення з питань оплати праці, що погіршують умови, встановлені законодавством, угодами, колективними договорами (абз. 3 ст.97 КЗпП України).
Отже, відповідач зменшив розмір вже виплаченої премії позивача у період, коли він припинив правовідносини служби у відповідача, що погіршує умови оплати вже виконаної ним роботи.
Слід зазначити, що за умов несення служби відповідач, як роботодавець, має обов`язок згідно зі ст.103 КЗпП України про нові або зміну діючих умов оплати праці в бік погіршення повідомити працівника не пізніш як за два місяці до їх запровадження або зміни.
Вказані норми чинного законодавства не були дотримані відповідачем при здійсненні перерахунку на виконання рішення суду, а саме внесення змін до попередніх наказів.
При цьому зменшення змінної частини винагороди, не повідомлене працівнику заздалегідь, свідчить про штучний характер такого зниження, що порушує принцип призначення преміювання саме за ті умови і результати роботи, що були враховані під час їх виплати працівнику (перегляд оцінки виконаної роботи).
На переконання суду вчинені після припинення трудових (службових) правовідносин, перегляд розміру премій в бік зменшення має ознаки порушення прицнипу справедливості та безпідставного вручання в право особи на мирне володіння своїм майном.
Вказаний висновок викладений у постанові Шостого апеляційного адміністративного суду від 17.04.2024 по справі 580/10618/23.
З огляду на викладене у сукупності суд зазначає, що відповідач, зменьшивши при перерахунку грошового забезпечення позивачки, на виконання рішення суду, відсоткових розмірів премії, не повністю дотримався вказаних вимог законодавства, що призвело до погіршення умов вже оплаченої служби позивача, встановлених законодавством, а саме зменшення розміру грошового забезпечення позивача за виконувану нею роботу при відсутності змін до оцінки його досягнень за виконану роботу для преміювання.
Оцінюючи правомірність дій та рішень органів владних повноважень, суд керується критеріями, закріпленими у ст. 2 КАС України, які певною мірою відображають принципи адміністративної процедури.
Відповідно до ч.ч.1, 2 ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.
Таким чином, враховуючи вищевикладене, суд приходить до висновку про задоволення позовних вимог.
Згідно п. 1 ч. 1 ст. 5 Закону України Про судовий збір, позивач звільнений від сплати судового збору при звернені до суду, а відтак, судовий збір розподілу не підлягає.
З огляду на викладене, на підставі ст.ст. 2, 17, 77, 90, 139, 242-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
В И Р І Ш И В:
Позовні вимоги ОСОБА_1 (місце перебування: АДРЕСА_1 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 ) до Військової частини НОМЕР_2 Національної гвардії України (місцезнаходження: АДРЕСА_2 , код ЄДРПОУ НОМЕР_3 ) про визнання протиправними дій, які полягають у зменшенні відсоткового розміру премії за період з 29.01.2020 року по 19.05.2023 року при перерахунку розміру грошового забезпечення на виконання рішення Донецького окружного адміністративного суду у справі №200/121/24 та зобов`язання нарахувати та виплатити грошове забезпечення, в тому числі компенсацію за дні невикористаних відпусток про звільненні 07.02.2022 в порядку, встановленому рішенням Донецького окружного адміністративного суду у справі №200/121/24, та з обов`язковим урахуванням премії: в розмірі 145% від посадового окладу 3360 грн. за період з 29.01.2020 по 31.12.2020; в розмірі 145% від посадового окладу 3630 грн. за період з 01.01.2021 по 31.12.2021; в розмірі 145% від посадового окладу 3970 грн. за період з 01.01.2022 по 31.01.2022; в розмірі 270% від посадового окладу 3970 грн. за період з 01.02.2022 по 07.02.2022, з 25.02.2022 по 31.12.2022; в розмірі 270% від посадового окладу 4290 грн. за період з 01.01.2023 по 31.01.2023, в розмірі 730% від посадового окладу 4290 грн. за період з 01.02.2023 по 19.05.2023 з урахуванням раніше виплачених сум - задовольнити.
Визнати протиправними дії Військової частини НОМЕР_2 Національної гвардії України (місцезнаходження: АДРЕСА_2 , код ЄДРПОУ НОМЕР_3 ), які полягають у зменшенні ОСОБА_1 (місце перебування: АДРЕСА_1 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 ) відсоткового розміру премії за період з 29.01.2020 року по 19.05.2023 року при перерахунку розміру грошового забезпечення на виконання рішення Донецького окружного адміністративного суду у справі №200/121/24.
Зобов`язати Військову частину НОМЕР_2 Національної гвардії України (місцезнаходження: АДРЕСА_2 , код ЄДРПОУ НОМЕР_3 ) нарахувати та виплатити ОСОБА_1 (місце перебування: АДРЕСА_1 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 ) грошове забезпечення, в тому числі компенсації за дні невикористаних відпусток при звільненні 07.02.2022, в порядку, встановленому рішенням Донецького окружного адміністративного суду у справі №200/121/24, з обов`язковим урахуванням премії: в розмірі 145% від посадового окладу 3360 грн. за період з 29.01.2020 по 31.12.2020; в розмірі 145% від посадового окладу 3630 грн. за період з 01.01.2021 по 31.12.2021; в розмірі 145% від посадового окладу 3970 грн. за період з 01.01.2022 по 31.01.2022; в розмірі 270% від посадового окладу 3970 грн. за період з 01.02.2022 по 07.02.2022, з 25.02.2022 по 31.12.2022; в розмірі 270% від посадового окладу 4290 грн. за період з 01.01.2023 по 31.01.2023; в розмірі 730% від посадового окладу 4290 грн. за період з 01.02.2023 по 19.05.2023 з урахуванням раніше виплачених сум.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга подається до Першого апеляційного адміністративного суду.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя О.О. Аканов
Суд | Донецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 01.11.2024 |
Оприлюднено | 04.11.2024 |
Номер документу | 122739123 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо звільнення з публічної служби, з них |
Адміністративне
Донецький окружний адміністративний суд
Аканов О.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні