Рішення
від 31.10.2024 по справі 420/24406/24
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/24406/24

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

31 жовтня 2024 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді Єфіменка К.С., розглянувши в письмовому провадженні у порядку загального позовного провадження справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Південьремзавод (вул. Подільська, буд.22, с.Борщі, Подільський район, Одеська область, 66320) до Куяльницької сільської ради Подільського району Одеської області про визнання протиправним та нечинним рішення Борщівської сільської ради Котовського району Одеської області №274-IV від 05.12.2013 року Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель сіл Борщі, Зелений Кут, Дібрівка та с-ща Борщі в частині пунктів 1,2,3 та 4,-

ВСТАНОВИВ:

До Одеського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Товариства з обмеженою відповідальністю «Південьремзавод» до Борщівської сільської ради Подільського району Одеської області, Головного управління Держгеокадастру в Одеській області (вул.. Космонавтів, 34, м. Одеса, 65078), за участю третьої особи Головного управління ДПС в Одеській області в якій позивач просить суд:

визнати протиправним та нечинним рішення Борщівської сільської ради Котовського району Одеської області від 05.12.2013 №274-IV «Про затвердженнятехнічної документації з нормативної грошової оцінки земель сіл Борщі, Зелений Кут, Дібрівка та с-ща Борщі» в частині пунктів 1,2,3 та 4.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що у 1986 році за рішенням Виконавчого комітету Котовської районної ради депутатів трудящих, ТОВ «Південьремзавод» виданий Акт на право користування землею (№054905 від 1986 року) в безстрокове і безоплатне користування землі 12,3 га, наданої для виробничих потреб підприємства за адресою: Одеська область, Котовський (наразі - Подільський) район, селище Борщі, вулиця Жовтневої революції, 22: площа основної території завод 9,15 га. Кадастровий номер №5122980800:05:001:006 за адресою: селище Борщі, вул. Подільська, 22, площа технічного водозабору, насосної, пожежної водойми 2,5 га, Кадастровий номер №5122980800:001:0017 за адресою: селище Зелений Кут, вул..Гордієнка 3, площа комплексу очисних споруд, КНС, фільтраційної станції 0,65 га, Кадастровий номер №5122980900:002:0255 за адресою: селище Борщі, вул..Троянд 15. Відповідний Акт зареєстровано в книзі Записів Державних Актів на право користування землею за №18 у 1986 році.

05 грудня 2013 року Борщівською сільською радою Котовського району Одеської області за №274-VІ прийнято рішення «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель сіл Борщі, Зелений кут, Дібрівка та с-ще Борщі». Відповідно до прийнятого рішення Борщівська сільська рада Котовського району Одеської області прийняла рішення, яким було закріплено:

-затвердити технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель сіл Борщі, Зелений Кут, Дібрівка та с-ща Борщі Борщівської сільської ради Котовського району Одеської області;

-ввести в дію результати грошової оцінки земель сіл Борщі, Зелений Кут, Дібрівка та с-ща Борщі, що затверджені пунктом 1 цього рішення відповідно до вимог Податкового кодексу України;

-після введення в дію оновленої нормативної грошової оцінки припинити дію нормативної грошової оцінки земель сіл Борщі, Зелений Кут, Дібрівка та с-ща Борщі, розроблену у 2007 році ОРФ ДП «Центр ДЗК» та затверджену рішенням сесії Борщівської сільської ради від 26.12.2007року за №129-V.

-з дати введення в дію нормативної грошової оцінки провести згідно з чинним законодавством перерахування орендної плати та внести відповідні зміни до договорів оренди землі розділ «оренди плата» за земельні ділянки, які раніше були надалі в оренду суб`єктам підприємницької діяльності.

- надати Управлінню Держземагенства у Котовському районі відомості щодо нормативної грошової оцінки земель населених пунктів сіл Борщі, Зелений Кут, Дібрівка та с-ща Борщі сільської ради та рішення щодо її затвердження;

-довести до відома Котовської районної податкової інспекції відомості про введення в дію оновленої нормативної грошової оцінки земель сіл Борщі, Зелений Кут, Дібрівка та с-ща Борщі;

-повідомити власників та користувачів землі про введення в дію оновленої нормативної грошової оцінки земель сіл Борщі, Зелений Кут, Дібрівка та с-ща Борщі

-повідомити підприємства, установи, організації, що є землекористувачами і власниками землекористувачами і власниками землі про застосування результатів грошової оцінки земель сіл Борщі, Зений Кут, Дібрівка та с-ща Борщі.

Позивач зазначає, що на підставі зазначеного рішення встановлена нормативного-грошова оцінка земельної ділянки яка належить позивачу на праві користування.

В свою чергу, затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель с-ща Борщі лежить в основі нарахування плати за землю. З огляду на викладене, прийняття оскарженого рішення Борщівської сільської ради Котовського району Одеської області від 05.12.2013 №274-VI «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель сіл Борщі, Зелений Кут, Дібрівка та с-ща Борщі», впливає на нарахування позивачу орендної плати за землю у завищеному розмірі.

З огляду на викладене позивач вважає, що зазначеним рішенням порушуються його права, а тому за захистом своїх прав позивач звернувся до суду.

Ухвалою суду 07.08.2024 року позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі, призначено справу до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні), а також встановлено відповідачу строк для подання відзиву на позовну заяву протягом п`ятнадцяти днів з дня отримання ухвали.

Ухвалою суду від 29.08.2024 року було виключено із кола відповідачів Головне управління Держгеокадастру в Одеській області, та третю особу - Головне управління ДПС в Одеській області. Вирішено справу призначити до розгляду за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче засідання.

Ухвалою суду від 24.09.2024 року у задоволенні клопотання Куяльницької сільської ради Подільського району Одеської області про закриття провадження у цій справі від 17.09.2024 року за (вхід.№43287/24) відмовлено. Визначено в подальшому справу розглядати за позовними вимогами Товариства з обмеженою відповідальністю Південьремзавод (вул. Подільська, буд.22, с.Борщі, Подільський район, Одеська область, 66320) до Куяльницької сільської ради Подільського району Одеської області (вул. Куяльницька,26-а, с.Куяльник, Подільський район, Одеська область, 66350) про визнання протиправним та нечинним рішення Борщівської сільської ради Котовського району Одеської області №274-IV від 05.12.2013 року Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель сіл Борщі, Зелений Кут, Дібрівка та с-ща Борщі в частині пунктів 1,2,3 та 4.Справу призначено до розгляду за правилами загального позовного провадження. Призначити підготовче судове засідання по вказаній справі.

Ухвалою суду від 08.10.2024 року відмовлено у задоволенні клопотання Куяльницької сільської ради Подільського району Одеської області про залишення адміністративного позову по справі №420/24406/24 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Південьремзавод (вул. Подільська, буд.22, с.Борщі, Подільський район, Одеська область, 66320) до Куяльницької сільської ради Подільського району Одеської області про визнання протиправним та нечинним рішення Борщівської сільської ради Котовського району Одеської області №274-IV від 05.12.2013 року Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель сіл Борщі, Зелений Кут, Дібрівка та с-ща Борщі в частині пунктів 1,2,3 та 4без розгляду.

Ухвалою суду від 08.10.2024 року закрито підготовче провадження у справі. Призначено адміністративну справу до судового розгляду.

У судовому засіданні 24.10.2024 року представник позивача підтримав заявлені позовні вимоги, представник відповідача не з`явився без поважних причин, а тому суд, на підставі положень ч.9 ст.205 КАС України, ухвалив рішення розглянути справу в порядку письмового провадження з ухваленням рішення 31.10.2024 року.

Відповідач подав до суду відзив на позовну заяву, в якому просив відмовити в задоволенні позову зазначивши, що Борщівською сільською радою Котовського (Подільського) району Одеської області 05.12.2013 року було прийнято рішення №274- «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель сіл Борщі, Зелений кут та селища Борщі» відповідно до норм чинного законодавства. Твердження позивача, що з боку Борщівської сільської ради, як органу місцевого самоврядування було допущено порушення умов Закону України «Про доступ до публічної інформації» та Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності» щодо оприлюднення інформації, а саме рішення Борщівської сільської ради від 05.12.2013 року та порушено процедуру оприлюднення проекту рішення щодогромадського ознайомлення із пропонованим проектом нормативного-правовогоакту для подальшого його прийняття з зауваженнями та пропозиціями, непідтверджено жодними доказами.

Дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини справи, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.

У 1986 році за рішенням Виконавчого комітету Котовської районної ради депутатів трудящих, ТОВ «Південьремзавод» виданий Акт на право користування землею (№054905 від 1986 року) в безстрокове і безоплатне користування землі 12,3 га, наданої для виробничих потреб підприємства за адресою: Одеська область, Котовський (наразі - Подільський) район, селище Борщі, вулиця Жовтневої революції, 22. Площа основної території завод 9,15 га. Кадастровий номер №5122980800:05:001:006 за адресою: селище Борщі, вул. Подільська, 22, площа технічного водозабору, насосної, пожежної водойми 2,5 га, Кадастровий номер №5122980800:001:0017 за адресою: селище Зелений Кут, вул..Гордієнка 3, площа комплексу очисних споруд, КНС, фільтраційної станції 0,65 га, Кадастровий номер №5122980900:002:0255 за адресою: селище Борщі, вул..Троянд 15.

Відповідний Акт зареєстровано в книзі Записів Державних Актів на право користування землею за №18 у 1986 році.

28 травня 2008 року за №160-V Виконавчим комітетом Борщівської сільської ради Котовського району Одеської області затверджено технічну документацію із землеустрою щодо встановлення в натурі меж земельної ділянки площі 9,15 та, що знаходиться в постійному користуванні Товариства з обмеженою відповідальністю «Котовський верстано-ремонтний завод «Південьремзавод» для експлуатації та обслуговування продбази за адресою: Одеська область, Котовський район, селище Борщі, вулиця Жовтневої революції, 22.

Рішенням Борщівської сільської ради Котовського району Одеської області від 28.05.2008 року №160-У «Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки, що знаходиться в постійному користуванні ТОВ «Котовський верстатно-ремонтний завод «Південремверстат»» вирішено затвердити технічну документацію із землеустрою щодо встановлення в натурі (на місцевості) меж земельної ділянки площею 9.15 га, що знаходиться в постійному користуванні товариства з обмеженою відповідальністю «Котовський верстатно-ремонтний завод «Південремверстат» для експлуатації та обслуговування промбази за адресою: Одеська область Котовський район, селище Борщі, вулиця Жовтневої революції, 22.

Рішенням Борщівської сільської ради Котовського району Одеської області від 28.05.2008 року №161-У «Про надання дозволу на реконструкцію ТОВ «Котовського верстатно-ремонтного заводу «Південремверстат» та здійснення експертної оцінки земельної ділянки під ТОВ «Південремверстат»» надано дозвіл ТОВ Котовському верстатно-ремонтному заводу «Південремверстат» під реконструкцію його в завод по виробництву біоетанолу. Дано дозвіл на здійснення оцінки земельної ділянки площею 9,15 га, яка знаходиться за адресою: Одеська область Котовський район селище Борщі вул.. Жовтневої революції, 22 ліцензованою організацією для подальшого її продажу.

Згідно довідки від 2011 року за №14-03-08/804 Державного комітету України із земельних ресурсів (Державне управління Держкомзему у Одеській області) та згідно державного акту № 054905 від 1986 року - право постійного користування вищевказаною земельною ділянкою належить ТОВ «Південьремзавод».

Рішенням Борщівської сільської ради Котовського району Одеської області від 05.12.2013 року №274-VI "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель сіл Борщі, Зелений кут, Дібровка та с-ща Борщі» відповідно до Законів України «Про оренду землі», «Про оцінку земель», Земельного кодексу України, Податкового кодексу України з метою економічного регулювання земельних відносин при визначенні розміру земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок, визначенні втрат сільськогосподарського та лісогосподарського виробництва, розробки показників та механізмівекономічного стимулювання раціонального використання та охорони земель, відчуження земельних ділянок площею понад 50 гектарів, що належать до державної або комунальної власності, для розміщення відкритих спортивних і фізкультурно-оздоровчих споруд, розглянувши технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель сіл Борщі, Зелений Кут, Дібрівка та с-ща Борщі, розроблену ОРФ ДП «Центр ДЗК», керуючись статтею 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», сесія Борщівської сільської ради вирішено:

1. затвердити технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель сіл Борщі, Зелений Кут, Дібрівка та с-ща Борщі Борщівської сільської ради Котовського району Одеської області;

2. ввести в дію результати грошової оцінки земель сіл Борщі, Зелений Кут, Дібрівка та с-ща Борщі, що затверджені пунктом 1 цього рішення відповідно до вимог Податкового кодексу України;

3. після введення в дію оновленої нормативної грошової оцінки припинити дію нормативної грошової оцінки земель сіл Борщі, Зелений Кут, Дібрівка та с-ща Борщі, розроблену у 2007 році ОРФ ДП «Центр ДЗК» та затверджену рішенням сесії Борщівської сільської ради від 26.12.2007 року за №129-V.

4. з дати введення в дію нормативної грошової оцінки провести згідно з чинним законодавством перерахування орендної плати та внести відповідні зміни до договорів оренди землі розділ «оренди плата» за земельні ділянки, які раніше були надалі в оренду суб`єктам підприємницької діяльності.

5. надати Управлінню Держземагенства у Котовському районі відомості щодо нормативної грошової оцінки земель населених пунктів сіл Борщі, Зелений Кут, Дібрівка та с-ща Борщі сільської ради та рішення щодо її затвердження;

6. довести до відома Котовської районної податкової інспекції відомості про введення в дію оновленої нормативної грошової оцінки земель сіл Борщі, Зелений Кут, Дібрівка та с-ща Борщі;

7. повідомити власників та користувачів землі про введення в дію оновленої нормативної грошової оцінки земель сіл Борщі, Зелений Кут, Дібрівка та с-ща Борщі

8. повідомити підприємства, установи, організації, що є землекористувачами і власниками землекористувачами і власниками землі про застосування результатів грошової оцінки земель сіл Борщі, Зений Кут, Дібрівка та с-ща Борщі.

9. дане рішення опублікувати в засобах масової інформації.

10. Контроль за виконанням покласти на постійно діючу комісію з земельних питань.

07.02.2020 року Головним управлінням Держгеокадастру в Одеській області оформлено витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки (кадастровий номер земельної ділянки: 5122980800:05:001:0006).

Відповідно до сукупності коефіцієнтів Км3, 1,19, нормативно грошова оцінка, станом на 01.01.2020року становить: 18408944,43 грн. Витяг сформував: Головний спеціаліст Відділу у Подільському районі Головного управління Держгеокадастру в Одеській області.

09 квітня 2024 року ТОВ «Південьремзавод» звернувся з листом за №11 до керівника відділу у Подільському районі Головного Управління Держгеокадастру в Одеській області щодо професійного нарахування НГО, для подальшого продовження роботи підприємства, а саме: ТОВ «Південьремзавод».

Головним Управлінням Держгеокадастру в Одеській області надано відповідь за №1452/340-24, так зазначено, що відповідно до даних Державного земельного кадастру, цільове призначення земельної ділянки з кадастровим номером 5122980800:05:001:0006 - для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншоїпромисловості, і тому у витязі із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 07.02.2020 за №49 коефіцієнт, що характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф) застосовано згідно додатку 1 до Порядку, який у 2020 році становить 1,2. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки станом на 01.01.2020 відповідно становить - 18408944,43грн.

Позивач вважає, що пункти 1,2,3 та 4 Рішенням Борщівської сільської ради Котовського району Одеської області від 05.12.2013 року №274-VI "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель сіл Борщі, Зелений кут, Дібровка та с-ща Борщі» є протиправними та негативно впливають на нарахування позивачу орендної плати за землю у завищеному розмірі та за їх скасуванням звернувся до суду.

Вирішуючи спір, суд виходить з наступного.

Частиною 1 статті 5 Закону України «Про оцінку земель» (тут і далі - у редакції, чинній на момент прийняття оскаржуваного рішення) визначено, що залежно від мети та методів проведення оцінка земель поділяється на такі види: бонітування ґрунтів; економічна оцінка земель; грошова оцінка земельних ділянок.

Відповідно до ч.4,5 ст.5 Закону України «Про оцінку земель» грошова оцінка земельних ділянок залежно від призначення та порядку проведення може бути нормативною і експертною. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, вартості земельних ділянок площею понад 50 гектарів для розміщення відкритих спортивних і фізкультурно-оздоровчих споруд, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.

Статтею 1 Закону України «Про оцінку земель» визначено, що: нормативна грошова оцінка земельних ділянок - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.

Відповідно до ч.1 ст.15 Закону України «Про оцінку земель» підставою для проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок) є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.

За результатами бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація, а за результатами проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок складається звіт (ч.1 ст.20 Закону України «Про оцінку земель»).

Технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок, розташованих за межами населених пунктів, затверджується районними радами (ч.2 ст.23 Закону України «Про оцінку земель»).

Відповідно до п.271.2 Податкового кодексу України «у редакції, чинній станом на дату прийняття оскаржуваного рішення) рішення рад щодо нормативної грошової оцінки земельних ділянок офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування нормативної грошової оцінки земель або змін (плановий період). В іншому разі норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом.

Суд зазначає, що акт застосування норм права (індивідуальний акт) - індивідуально-конкретні приписи, що є результатом застосування норм права; вимоги нормативно-правового акта стосуються всіх суб`єктів, які опиняються в нормативно регламентованій ситуації, а акт застосування норм права адресується конкретним суб`єктам і створює права та/чи обов`язки лише для цих суб`єктів; нормативно-правовий акт регулює певний вид суспільних відносин, а акт застосування норм права - конкретну життєву ситуацію; нормативно-правовий акт діє впродовж тривалого часу та не вичерпує свою дію фактами його застосування, тоді як дія індивідуального акта закінчується у зв`язку з припиненням існування конкретних правовідносин.

Вказані висновки узгоджується з правовою позицією, висловленою Верховним Судом у постановах від 21 жовтня 2019 року у справі № 522/22780/16-а, від 26 листопада 2019 року у справах № 826/4630/18 та № 183/6195/17, від 11 грудня 2019 року у справі № 369/7296/16-а та від 21 грудня 2019 року у справі № 826/14366/15.

При цьому, Верховний Суду у постанові від 15.06.2021 у справі №200/12944/19-а зазначив, що колегія суддів Верховного Суду погоджується із висновками судів попередніх інстанцій про те, що рішення Ясинуватської районної ради, які просить визнати протиправними позивач (про затвердження технічної документації з нормативно грошової оцінки земельних ділянок за межами населених пунктів), мають ознаки нормативно-правового регуляторного акта, так як прийняті уповноваженим органом суб`єкта владних повноважень, поширюється на невизначене коло осіб та спрямоване на правове регулювання адміністративних відносин між регуляторним органом та іншими суб`єктами господарювання.

Отже, рішення Борщівської сільської ради Котовського району Одеської області від 05.12.2013 року №274-VI "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель сіл Борщі, Зелений кут, Дібровка та с-ща Борщі» є регуляторним актом.

Приписами частини 12 статті 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» визначено, що акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування, які відповідно до закону є регуляторними актами, розробляються, розглядаються, приймаються та оприлюднюються у порядку, встановленому Законом України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності».

Так, Законом України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності» визначено правові та організаційні засади реалізації державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності (далі Закон №1160-IV, в редакції, чинній станом на дату прийняття оскаржуваного рішення).

Приписами статті 1 Закону №1160-IV встановлено, що регуляторний акт - це зокрема, прийнятий уповноваженим регуляторним органом нормативно-правовий акт, який або окремі положення якого спрямовані на правове регулювання господарських відносин, а також адміністративних відносин між регуляторними органами або іншими органами державної влади та суб`єктами господарювання.

Відповідно до ч.1, 3, 4 ст.7 Закону №1160-IV регуляторні органи затверджують плани діяльності з підготовки ними проектів регуляторних актів на наступний календарний рік не пізніше 15 грудня поточного року, якщо інше не встановлено законом. Затверджені плани діяльності з підготовки проектів регуляторних актів, а також зміни до них оприлюднюються у спосіб, передбачений статтею 13 цього Закону, не пізніш як у десятиденний строк після їх затвердження. Якщо регуляторний орган готує або розглядає проект регуляторного акта, який не внесений до затвердженого цим регуляторним органом плану діяльності з підготовки проектів регуляторних актів, цей орган повинен внести відповідні зміни до плану не пізніше десяти робочих днів з дня початку підготовки цього проекту або з дня внесення проекту на розгляд до цього регуляторного органу, але не пізніше дня оприлюднення цього проекту.

Згідно з ч.1,2 ст.8 Закону № 1160-IV стосовно кожного проекту регуляторного акта його розробником готується аналіз регуляторного впливу. Аналіз регуляторного впливу готується до оприлюднення проекту регуляторного акта з метою одержання зауважень та пропозицій.

Кожен проект регуляторного акта оприлюднюється з метою одержання зауважень і пропозицій від фізичних та юридичних осіб, їх об`єднань. Про оприлюднення проекту регуляторного акта з метою одержання зауважень і пропозицій розробник цього проекту повідомляє у спосіб, передбачений статтею 13 цього Закону. Проект регуляторного акта разом із відповідним аналізом регуляторного впливу оприлюднюється у спосіб, передбачений статтею 13 цього Закону, не пізніше п`яти робочих днів з дня оприлюднення повідомлення про оприлюднення цього проекту регуляторного акта (ч.1, 2, 4 Закону № 1160-IV).

Статтею 12 Закону № 1160-IV визначено, що регуляторні акти, прийняті органами та посадовими особами місцевого самоврядування, офіційно оприлюднюються в друкованих засобах масової інформації відповідних рад, а у разі їх відсутності - у місцевих друкованих засобах масової інформації, визначених цими органами та посадовими особами, не пізніш як у десятиденний строк після їх прийняття та підписання (ч.5).

Відповідно до частин 1-3,5 статті 13 Закону №1160-IV, план діяльності регуляторного органу з підготовки проектів регуляторних актів та зміни до нього оприлюднюються шляхом опублікування в друкованих засобах масової інформації цього регуляторного органу, а у разі їх відсутності - у друкованих засобах масової інформації, визначених цим регуляторним органом, та/або шляхом розміщення плану та змін до нього на офіційній сторінці відповідного регуляторного органу в мережі Інтернет.

Повідомлення про оприлюднення проекту регуляторного акта з метою одержання зауважень і пропозицій, проект регуляторного акта та відповідний аналіз регуляторного впливу оприлюднюються шляхом опублікування в друкованих засобах масової інформації розробника цього проекту, а у разі їх відсутності - у друкованих засобах масової інформації, визначених розробником цього проекту, та/або шляхом розміщення на офіційній сторінці розробника проекту регуляторного акта в мережі Інтернет.

Звіт про відстеження результативності регуляторного акта оприлюднюється шляхом опублікування в друкованих засобах масової інформації регуляторного органу, який прийняв цей регуляторний акт, а у разі їх відсутності - у друкованих засобах масової інформації, визначених цим регуляторним органом, та/або шляхом розміщення на офіційній сторінці цього регуляторного органу в мережі Інтернет.

Якщо в межах адміністративно-територіальної одиниці чи в населеному пункті не розповсюджуються друковані засоби масової інформації, а місцеві органи виконавчої влади, територіальні органи центральних органів виконавчої влади, органи та посадові особи місцевого самоврядування не мають своїх офіційних сторінок у мережі Інтернет, документи, зазначені у частинах першій - третій цієї статті, можуть оприлюднюватися у будь-який інший спосіб, який гарантує доведення інформації до мешканців відповідної адміністративно-територіальної одиниці чи до відповідної територіальної громади.

Отже, з викладених вище норм вбачається, що затвердженню органом місцевого самоврядування зокрема рішення про затвердження технічної документації про нормативну грошову оцінку земель, передують такі кроки регуляторного органу:

- прийняття та оприлюднення плану діяльності з підготовки проектів регуляторних актів, або змін до нього (у яких має бути зазначено проект рішення про затвердження технічної документації про нормативну грошову оцінку земель, яке планується прийняти в наступному календарному році);

- повідомлення про оприлюднення проекту та оприлюднення проекту рішення про затвердження технічної документації про нормативну грошову оцінку земель а також оприлюднення відповідного аналізу регуляторного впливу такого проекту рішення.

Проте, відповідачем до суду не надано доказів на підтвердження того, що ним здійснювалось оприлюднення:

- плану діяльності Борщівської сільської ради Котовського району Одеської області з підготовки проектів регуляторних актів, прийнятого у 2012 році (або змін до нього) із зазначенням плану прийняття у 2014 році проект рішення Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель сіл Борщі, Зелений кут, Дібровка та с-ща Борщі;

- повідомлення Борщівської сільської ради Котовського району Одеської області про оприлюднення проекту рішення Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель сіл Борщі, Зелений кут, Дібровка та с-ща Борщі;

- проекту рішення Борщівської сільської ради Котовського району Одеської області від 05.12.2013 року №274-VI «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель сіл Борщі, Зелений кут, Дібровка та с-ща Борщі»;

- відповідного аналізу регуляторного впливу проекту рішення Борщівської сільської ради Котовського району Одеської області від 05.12.2013 року №274-VI «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель сіл Борщі, Зелений кут, Дібровка та с-ща Борщі».

- Рішенням Борщівської сільської ради Котовського району Одеської області від 05.12.2013 року №274-VI «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель сіл Борщі, Зелений кут, Дібровка та с-ща Борщі».

Тобто, відповідачем не надано належних, допустимих та достатніх доказів, що ним дотримано приписи Закону України «Про місцеве самоврядування» та Закону України «Про доступ до публічної інформації».

Європейський суд з прав людини, ухвалюючи рішення у справах «Шенк проти Швейцарії» від 12.07.1988 року, «Тейксейра де Кастро проти Португалії» від 09.06.1998 року, «Яллог проти Німеччини» від 11.07.2006 року, «Шабельник проти України» від 19.02.2009 року, зазначав, що допустимість доказів є прерогативою національного права і, за загальним правилом, саме національні суди повноважні оцінювати надані їм докази, а порядок збирання доказів, передбачений національним правом, має відповідати основним правам, визнаним Конвенцією.

Європейський суд з прав людини у рішеннях від 07.11.2002 року по справі «Лавентес проти Латвії» та від 08.02.2011 року по справі «Берктай проти Туреччини» наголосив, що оцінюючи докази, суд застосовує принцип доведення «за відсутності розумних підстав для сумніву, що може бути результатом цілої низки ознак або достатньо вагомих, чітких і узгоджених між собою неспростовних презумцій».

Відповідно до ч.1 ст.72 та ч.2 ст.73 КАС України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Належними є докази, які містять інформацію щодо предмету доказування.

Суд зазначає, що право бути почутим - складова частина принципу верховенства права. Суб`єкт владних повноважень повинен застосовувати його, приймаючи рішення, що матиме вплив на права, свободи чи інтереси особи, особливо, якщо це рішення може мати несприятливі наслідки для особи. Особа, щодо якої приймають рішення, має право бути вислуханою суб`єктом владних повноважень: вона може наводити обставини та докази на їх підтвердження, правові аргументи тощо.

Разом з тим, сам по собі цей принцип не є формальним. Порушення права особи бути вислуханою, має наслідком протиправність ухваленого суб`єктом владних повноважень рішення, у тому разі, якщо особа мала повідомити інформацію чи надати пояснення.

У даному випадку не оприлюднення відповідачем вищевказаних документів (плану діяльності, повідомлення про оприлюднення проекту рішення, проекту рішення та відповідного аналізу регуляторного впливу проекту рішення) є порушенням принципу верховенства права.

Приписами частини 1 статті 36 Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності» встановлено, що регуляторний акт не може бути прийнятий або схвалений уповноваженим на це органом чи посадовою особою місцевого самоврядування, якщо наявна хоча б одна з таких обставин: відсутній аналіз регуляторного впливу; проект регуляторного акта не був оприлюднений.

З огляду на встановлені судом обставини, оскаржуване рішення не мало бути прийнятим.

Європейський Суд з прав людини у рішенні по справі «Суомінен проти Фінляндії» (Suominen v. Finland), № 37801/97, п. 36, від 1 липня 2003 року, вказує, що орган влади зобов`язаний виправдати свої дії, навівши обґрунтування своїх рішень.

Відповідно до ч.2 ст.7 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову, проте, судом не встановлено належних та достатніх доказів відповідності спірного рішення критеріям, що зазначені у ч.2 ст.2 КАС України.

Враховуючи вищевикладене, позовні вимоги підлягають частковому задоволенню лише в частині прав та охоронюваних законом інтересів ТОВ «Південьремзавод» шляхом визнання протиправним та нечинним рішення Борщівської сільської ради Котовського району Одеської області від 05.12.2013 №274-IV «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель сіл Борщі, Зелений Кут, Дібрівка та с-ща Борщі» в частині пунктів 1,2,3 та 4, що стосується земельних ділянок переданих ТОВ «Південьремзавод» відповідно до Акту на право користування землею (№054905 від 1986 року) в безстрокове і безоплатне користування загальною площею 12,3 га, наданої для виробничих потреб підприємства за адресою: Одеська область, Котовський (наразі - Подільський) район, селище Борщі, вулиця Жовтневої революції, 22. Площа основної території завод 9,15 га. Кадастровий номер №5122980800:05:001:006 за адресою: селище Борщі, вул. Подільська, 22, площа технічного водозабору, насосної, пожежної водойми 2,5 га, Кадастровий номер №5122980800:001:0017 за адресою: селище Зелений Кут, вул..Гордієнка 3, площа комплексу очисних споруд, КНС, фільтраційної станції 0,65 га, Кадастровий номер №5122980900:002:0255 за адресою: селище Борщі, вул..Троянд 15.

Пунктом 41 Висновку №11 (2008) Консультативної ради європейських суддів зазначено, що обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах. З тим, щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд.

Відповідно до ч.1 ст.139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі.

Керуючись ст.ст. 7, 9, 241-246, 250, 255, 262, 295 КАС України, суд, -

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю Південьремзавод (вул.Подільська, буд.22, с.Борщі, Подільський район, Одеська область, 66320) до Куяльницької сільської ради Подільського району Одеської області (юридична адреса: 66350, Одеська обл., Подільський район, с. Куяльник, вул. Куяльницька, буд. 26-А; фактична адреса: 66300, Одеська обл., м. Подільськ, вул. Соборна, буд. 105; код ЄДРПОУ 04379835) про визнання протиправним та нечинним рішення Борщівської сільської ради Котовського району Одеської області №274-IV від 05.12.2013 року Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель сіл Борщі, Зелений Кут, Дібрівка та с-ща Борщі в частині пунктів 1,2,3 та 4 задовольнити частково.

Визнати протиправним та нечинним рішення Борщівської сільської ради Котовського району Одеської області від 05.12.2013 №274-IV «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель сіл Борщі, Зелений Кут, Дібрівка та с-ща Борщі» в частині пунктів 1,2,3 та 4, що стосується земельних ділянок переданих ТОВ «Південьремзавод» відповідно до Акту на право користування землею (№054905 від 1986 року) в безстрокове і безоплатне користування загальною площею 12,3 га, наданої для виробничих потреб підприємства за адресою: Одеська область, Котовський (наразі - Подільський) район, селище Борщі, вулиця Жовтневої революції, 22. Площа основної території завод 9,15 га. Кадастровий номер №5122980800:05:001:006 за адресою: селище Борщі, вул. Подільська, 22, площа технічного водозабору, насосної, пожежної водойми 2,5 га, Кадастровий номер №5122980800:001:0017 за адресою: селище Зелений Кут, вул..Гордієнка 3, площа комплексу очисних споруд, КНС, фільтраційної станції 0,65 га, Кадастровий номер №5122980900:002:0255 за адресою: селище Борщі, вул..Троянд 15.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Куяльницької сільської ради Подільського району Одеської області (юридична адреса: 66350, Одеська обл., Подільський район, с. Куяльник, вул. Куяльницька, буд. 26-А; фактична адреса: 66300, Одеська обл., м. Подільськ, вул. Соборна, буд. 105; код ЄДРПОУ 04379835)на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Південьремзавод» (вул. Подільська, буд. 22, с. Борщі, Подільський район, Одеська область, 66320, код ЄДРПОУ 00223190) суму сплаченого судового збору в розмірі 3028,00 грн.

В іншій частині позову - відмовити.

Рішення суду може бути оскаржено до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в місячний строк з дня отримання повного тексту судового рішення, в порядку п.15.5 Перехідних положень КАС України.

Суддя К.С. Єфіменко

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення31.10.2024
Оприлюднено04.11.2024
Номер документу122740260
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них

Судовий реєстр по справі —420/24406/24

Рішення від 31.10.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Єфіменко К.С.

Ухвала від 08.10.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Єфіменко К.С.

Ухвала від 08.10.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Єфіменко К.С.

Ухвала від 24.09.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Єфіменко К.С.

Ухвала від 29.08.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Єфіменко К.С.

Ухвала від 07.08.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Єфіменко К.С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні