Справа № 420/28526/24
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
31 жовтня 2024 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді Єфіменка К.С., розглянувши в письмовому провадженні у порядку спрощеного позовного провадження справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «АВТОЛАЙН ОДЕСА» (вул.В.Арнаутська,76,оф.1, м.Одеса, 65045) до Головного управління ДПС в Одеській області (вул.Семінарська,5, м.Одеса, 65044, код ЄДРПОУ ВП 44069166), Державної податкової служби України (Львівська площа,8, м.Київ, 04053), Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області (вул..Семінарська,5, м.Одеса, 65044) про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії,-
ВСТАНОВИВ:
До Одеського окружного адміністративного суду надійшов позов Товариства з обмеженою відповідальністю «АВТОЛАЙН ОДЕСА» до Головного управління ДПС в Одеській області, Державної податкової служби України, Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області за результатом якого позивач просить:
визнати протиправним та скасувати рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області від 28.03.2024 року за №10807494/36851363 про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних;
визнати протиправним та скасувати рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області від 28.03.2024 року за №10807493/36851363 про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних;
визнати протиправним та скасувати рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області від 28.03.2024 року за №10807492/36851363 про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних;
визнати протиправним та скасувати рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області від 28.03.2024 року за №10807491/36851363 про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних;
визнати протиправним та скасувати рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області від 28.03.2024 року за №10807490/36851363 про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних;
визнати протиправним та скасувати рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області від 28.03.2024 року за №10807489/36851363 про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних;
зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному державному реєстрі податкових накладних податкові накладні № 6 від 18.01.2023 року, № 22 від 31.01.2023 року, № 9 від 10.03.2023 року, № 19 від 20.03.2023 року, №31 від 31.03.2023 року, № 5 від 10.04.2023 року Товариства з обмеженою відповідальністю «АВТОЛАЙН ОДЕСА» днем їх надходження;
здійснити розподіл судових витрат, за наслідком якого стягнути на користь позивача витрати судового збору у розмірі 18168,00 грн та витрати на правничу допомогу у розмірі 6000,00 грн.
Свої вимоги позивач мотивує безпідставністю оскаржуваних рішень з огляду на відсутність правових підстав для його прийняття. Крім того позивач наголошує на порушенні порядку прийняття таких рішень.
Ухвалою суду 13 вересня 2024 року відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (ст.262 КАС України).
Заперечуючи проти заявлених позовних вимог відповідачі, у наданому суду відзиві, наголошують, що оскаржувані рішення прийнято відповідно до вимог чинного законодавства, посилаючись на обставини, викладені у такому відзиві.
Дослідивши матеріали справи, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог, відзиву на позовну заяву, оцінивши докази відповідно до вимог ст.ст.72-79 КАС України, судом встановлено наступні факти та обставини.
Товариство з обмеженою відповідальністю АВТОЛАЙН ОДЕСА (ідентифікаційний код юридичної особи 36851363) зареєстроване як юридична особа 03.12.2009 року ( Номер запису: 15561020000037671) та взяте на податковий облік.
Згідно інформації з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, видами економічної діяльності товариства з обмеженою відповідальністю АВТОЛАЙН ОДЕСА за КВЕД є: 4149.31 Пасажирський наземний транспорт міського та приміського сполучення (основний); 49.39 Інший пасажирський наземний транспорт, н.в.і.у.; 49.41 Вантажний автомобільний транспорт; 45.20 Технічне обслуговування та ремонт автотранспортних засобів; 45.32 Роздрібна торгівля деталями та приладдям для автотранспортних засобів; 46.90 Неспеціалізована оптова торгівля; 47.91 Роздрібна торгівля, що здійснюється фірмами поштового замовлення або через мережу Інтернет; 49.32 Надання послуг таксі; 49.42 Надання послуг перевезення речей (переїзду); 52.10 Складське господарство; 52.21 Допоміжне обслуговування наземного транспорту; 52.24 Транспортне оброблення вантажів; 52.29 Інша допоміжна діяльність у сфері транспорту; 68.10 Купівля та продаж власного нерухомого майна; 68.20 Надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна; 77.11 Надання в оренду автомобілів і легкових автотранспортних засобів; 77.12 Надання в оренду вантажних автомобілів.
ТОВ «АВТОЛАЙН ОДЕСА» володіє дозволом для провадження господарської діяльності за основним КВЕД, на підтвердження чого надає відповідну Ліцензію серії АВ №524755 від 16.03.2010 року, що видана Головною державною інспекцією на автомобільному транспорті Міністерства транспорту та зв`язку України. Строк дії цієї ліцензії є необмеженим.
19 січня 2023 року між Товариством з обмеженою відповідальністю «АВТОЛАЙН ОДЕСА» (Виконавець) та Акціонерним товариством «УКРПОШТА» (Замовник) (код ЄДРПОУ 22485297) був укладений Договір №001004001-20 від 19 січня 2023 року (далі Договір), згідно з п.1.1 якого Виконавець зобов`язується надати Замовнику послуги з перевезення автомобільним транспортом поштових та інших відправлень, далі - Вантаж, між пунктами поштового обміну Замовника, далі - Пункти обміну, далі - Послуги або Перевезення, а Замовник зобов`язується прийняти і оплатити надані Послуги в порядку та на умовах цього Договору.
Слід звернути увагу, що вказаний Договір укладено за наслідком участі у відкритих торгах з особливостями, за результатом визначення ТОВ «АВТОЛАЙН ОДЕСА» переможцем публічної закупівлі.
Предметом, відповідно до п.1.2 Договору, є Перевезення пошти автомобільним транспортом (перевезення вантажів дорожніми транспортними засобами) ДК 021:2015 - 60160000-7.
Відповідно до п. 1.3 Договору, обсяг та кількість Послуг, що надаються Виконавцем визначено в Додатку 1 до цього Договору.
В Специфікації, що є Додатком №1 до Договору, Сторони узгодили між собою загальну ціну Договору, яка складає 17 209 510 (сімнадцять мільйонів двісті дев`ять тисяч п`ятсот десять) грн. 56 коп. з ПДВ.
Вищевказаною Специфікацією Сторони узгодили також строк дії Договору (до 31 грудня 2023 року), вартість Послуг, адресу пункту відправлення, орієнтовні напрямки, протяжність маршрутів та адреси пунктів обміну.
Про здійснення перевезень свідчать відповідні маршрутні накладні, які складені та узгоджені обома сторонами Договору.
В межах виконання умов Договору, після настання відповідної події, Позивачем складено та подано на реєстрацію податкові накладні № 6 від 18.01.2023 року, № 22 від 31.01.2023 року, № 9 від 10.03.2023 року, № 19 від 20.03.2023 року, № 31 від 31.03.2023 року, № 5 від 10.04.2023 року.
Судом встановлено, що послуги перевезення пошти автомобільним транспортом було виконано 18 січня 2023 року, за фактом чого між Сторонами було підписано Акт №16 від 18 січня 2023 року до договору №001004001-20 від 20 грудня 2022 року.
За результатом надання послуг на суму 393690,34 грн. разом з ПДВ Товариством з обмеженою відповідальністю «АВТОЛАЙН ОДЕСА» відповідно до пункту 201.10 ст. 201 Податкового кодексу України була складена Податкова накладна №6 від 18 січня 2023 року.
Того ж дня, 18 січня 2023 року Виконавець надіслав на адресу Замовника Рахунок на оплату №16 від 18 січня 2023 року на загальну суму 393 690,34 грн. разом з ПДВ щодо таких послуг: послуги перевезення пошти автомобільним транспортом, у кількості 16 603 км.
Відповідно до п. 4.1 Договору, оплата за надані Послуги здійснюється Замовником за фактично наданий об`єм Послуг відповідно до виставленого рахунку-фактури, який виписується на підставі належним чином оформленого Акту, який оформлюється відповідно до зразка наведеного в Додатку 2 до Договору (далі - Акт), що складається на підставі належним чином оформлених супровідних документів, визначених Договором, а також за умови реєстрації Виконавцем в Єдиному реєстрі податкових накладних належним чином оформленої податкової накладної та за умови відсутності неусунених Виконавцем зауважень Замовника до змісту та форми зазначених документів.
Згідно з п. 4.7 Договору, якщо у терміни, встановлені Податковим кодексом України для реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, Виконавець зареєструє податкову накладну, складену з порушенням діючого порядку її заповнення, оплата за надані Послуги здійснюється Замовником на умовах визначених Договором, у розмірі 80 (вісімдесят) відсотків від загальної вартості наданих Послуг за звітний період.
Замовником, у відповідності з положенням п. 4.7 Договору, було перераховано на розрахунковий рахунок Виконавця грошові кошти в сумі 328075,28 грн. (80% суми акту наданих послуг), що підтверджується Платіжною інструкцією № 305048 від 24 березня 2023 року.
Господарська операція із надання Адміністрації послуг відображена Виконавцем в Оборотно-сальдовій відомості по рахунку №361 за 31 січня 2023 року.
20.02.2023 року ТОВ «АВТОЛАЙН ОДЕСА» отримано квитанцію № 9029688360 до податкової накладної №6 від 18.01.2023 року, за змістом якої зазначено наступне: «документ збережено. Реєстрація зупинена». За змістом квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної № 6 від 18.01.2023 зазначено, що «Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної від 18.01.2023 № 6 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. ПН складена та подана платником податку, який відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку. Додатково повідомлено: показник «D» = 9,8634%, «Р» = 0. Запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиного реєстрі податкових накладних».
Пояснення з копіями документів на виконання вимог квитанції № 9029688360 від 20.02.2023 року, було надано 14.03.2024 року.
Однак, рішенням комісії з питань зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 28.03.2024 року за № 10807494/36851363 було відмовлено у реєстрації податкової накладної № 6 від 18.01.2023 року з підстав того, що Платником податку не надано/частково не надано додаткові письмові пояснення та копії документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких запинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку.
Послуги перевезення пошти автомобільним транспортом було виконано 31 січня 2023 року, за фактом чого між Сторонами було підписано Акт №34 від 31 січня 2023 року до договору №001004001-20 від 20 грудня 2022 року.
За результатом надання послуг на суму 424344,10 грн. разом з ПДВ Товариством з обмеженою відповідальністю «АВТОЛАЙН ОДЕСА» відповідно до пункту 201.10 ст. 201 Податкового кодексу України була складена Податкова накладна №22 від 31 січня 2023 року.
Того ж дня, 31 січня 2023 року Виконавець надіслав на адресу Замовника Рахунок на оплату №34 від 31 січня 2023 року на загальну суму 424 344,10 грн. разом з ПДВ щодо таких послуг: послуги перевезення пошти автомобільним транспортом, у кількості 13 068 км.
Замовником, у відповідності з положенням п. 4.7 Договору, було перераховано на розрахунковий рахунок Виконавця грошові кошти в сумі 353620,08 грн. (80% суми акту наданих послуг), що підтверджується Платіжною інструкцією № 305049 від 24 березня 2023 року.
Господарська операція із надання Адміністрації послуг відображена Виконавцем в Оборотно-сальдовій відомості по рахунку №361 за 31 січня 2023 року.
20.02.2023 року ТОВ «АВТОЛАЙН ОДЕСА» отримано квитанцію № 9029688505 до податкової накладної №22 від 31.03.2023 року, за змістом якої зазначено наступне: «документ збережено. Реєстрація зупинена». За змістом квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної № 22 від 31.01.2023 зазначено, що «Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної від 31.01.2023 № 22 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. ПН складена та подана платником податку, який відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку. Додатково повідомлено: показник «D» = 9,8634%, «Р» = 0. Запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиного реєстрі податкових накладних».
Пояснення з копіями документів на виконання вимог квитанції № 902968850 від 20.02.2023 року, було надано 14.03.2024 року.
Рішенням комісії з питань зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 28.03.2024 року за №10807493/36851363 було відмовлено у реєстрації податкової накладної № 22 від 31.01.2023 року з підстав того, що Платником податку не надано/частково не надано додаткові письмові пояснення та копії документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких запинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку.
Послуги перевезення пошти автомобільним транспортом було виконано 10 березня 2023 року, за фактом чого між Сторонами було підписано Акт №67 від 10 березня 2023 року до договору №001004001-20 від 20 грудня 2022 року.
За результатом надання послуг на суму 377194,75 грн. разом з ПДВ Товариством з обмеженою відповідальністю «АВТОЛАЙН ОДЕСА» відповідно до пункту 201.10 ст. 201 Податкового кодексу України була складена Податкова накладна №9 від 10 березня 2023 року.
Того ж дня, 10 березня 2023 року Виконавець надіслав на адресу Замовника Рахунок на оплату №67 від 10 березня 2023 року на загальну суму 377 194,75 грн. разом з ПДВ щодо таких послуг: послуги перевезення пошти автомобільним транспортом, у кількості 11 616 км.
Замовником, у відповідності з положенням п. 4.7 Договору, було перераховано на розрахунковий рахунок Виконавця грошові кошти в сумі 314328,96 грн. (80% суми акту наданих послуг), що підтверджується Платіжною інструкцією № 1252350597401 від 24 квітня 2023 року.
Господарська операція із надання Адміністрації послуг відображена Виконавцем в Оборотно-сальдовій відомості по рахунку №361 за 31 березня 2023 року.
04.04.2023 року ТОВ «АВТОЛАЙН ОДЕСА» отримано квитанцію № 9068746623 до податкової накладної №9 від 10.03.2023 року, за змістом якої зазначено наступне: «документ збережено. Реєстрація зупинена». За змістом квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної № 9 від 10.03.2023 зазначено, що «Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної від 10.03.2023 № 9 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. ПН складена та подана платником податку, який відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку. Додатково повідомлено: показник «D» = 17,0241%, «Р» = 0. Запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиного реєстрі податкових накладних».
Пояснення з копіями документів на виконання вимог квитанції № 9068746623 від 04.04.2023 року, було надано 14.03.2024 року.
Рішенням комісії з питань зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 28.03.2024 року за №10807492/36851363 було відмовлено у реєстрації податкової накладної № 9 від 10.03.2023 року з підстав того, що Платником податку не надано/частково не надано додаткові письмові пояснення та копії документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких запинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку.
Послуги перевезення пошти автомобільним транспортом було виконано 20 березня 2023 року, за фактом чого між Сторонами було підписано Акт №74 від 20 березня 2023 року до договору №001004001-20 від 20 грудня 2022 року.
За результатом надання послуг на суму 282896,06 грн. разом з ПДВ Товариством з обмеженою відповідальністю «АВТОЛАЙН ОДЕСА» відповідно до пункту 201.10 ст. 201 Податкового кодексу України була складена Податкова накладна №19 від 20 березня 2023 року.
Того ж дня, 20 березня 2023 року Виконавець надіслав на адресу Замовника Рахунок на оплату №74 від 20 березня 2023 року на загальну суму 282896,06 грн. разом з ПДВ щодо таких послуг: послуги перевезення пошти автомобільним транспортом, у кількості 8712 км.
Замовником, у відповідності з положенням п.4.7 Договору, було перераховано на розрахунковий рахунок Виконавця грошові кошти в сумі 235746,72 грн. (80% суми акту наданих послуг), що підтверджується Платіжною інструкцією №12523500604501 від 24 квітня 2023 року.
Господарська операція із надання Адміністрації послуг відображена Виконавцем в Оборотно-сальдовій відомості по рахунку №361 за 31 березня 2023 року.
14.04.2023 року ТОВ «АВТОЛАЙН ОДЕСА» отримано квитанцію № 9080966010 до податкової накладної №19 від 20.03.2023 року, за змістом якої зазначено наступне: «документ збережено. Реєстрація зупинена». За змістом квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної № 19 від 20.03.2023 зазначено, що «Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної від 20.03.2023 № 19 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. ПН складена та подана платником податку, який відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку. Додатково повідомлено: показник «D» = 17,0241%, «Р» = 0. Запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиного реєстрі податкових накладних».
Пояснення з копіями документів на виконання вимог квитанції № 9080966010 від 14.04.2023 року, було надано 14.03.2024 року.
Рішенням комісії з питань зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 28.03.2024 року за №10807491/36851363 було відмовлено у реєстрації податкової накладної № 19 від 20.03.2023 року з підстав того, що Платником податку не надано/частково не надано додаткові письмові пояснення та копії документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких запинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку.
Послуги перевезення пошти автомобільним транспортом було виконано 31 березня 2023 року, за фактом чого між Сторонами було підписано Акт №75 від 31 березня 2023 року до договору №001004001-20 від 20 грудня 2022 року.
За результатом надання послуг на суму 424344,10 грн. разом з ПДВ Товариством з обмеженою відповідальністю «АВТОЛАЙН ОДЕСА» відповідно до пункту 201.10 ст. 201 Податкового кодексу України була складена Податкова накладна №31 від 31 березня 2023 року.
Того ж дня, 31 березня 2023 року Виконавець надіслав на адресу Замовника Рахунок на оплату №75 від 31 березня 2023 року на загальну суму 424344,10 грн. разом з ПДВ щодо таких послуг: Послуги перевезення пошти автомобільним транспортом, у кількості 13068 км.
Замовником, у відповідності з положенням п. 4.7 Договору, було перераховано на розрахунковий рахунок Виконавця грошові кошти в сумі 353620,08 грн. (80% суми акту наданих послуг), що підтверджується Платіжною інструкцією № 1252350616301 від 24 квітня 2023 року.
Господарська операція із надання Адміністрації послуг відображена Виконавцем в Оборотно-сальдовій відомості по рахунку №361 за 31 березня 2023 року.
14.04.2023 року ТОВ «АВТОЛАЙН ОДЕСА» отримано квитанцію № 9081563921 до податкової накладної №31 від 31.03.2023 року, за змістом якої зазначено наступне: «документ збережено. Реєстрація зупинена». За змістом квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної № 31 від 31.03.2023 зазначено, що «Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної від 31.03.2023 № 31 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. ПН складена та подана платником податку, який відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку. Додатково повідомлено: показник «D» = 17,0241%, «Р» = 0. Запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиного реєстрі податкових накладних».
Пояснення з копіями документів на виконання вимог квитанції № 9081563921 від 14.04.2023 року, було надано 14.03.2024 року.
Рішенням комісії з питань зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 28.03.2024 року за №10807490/36851363 було відмовлено у реєстрації податкової накладної № 31 від 31.03.2023 року з підстав того, що Платником податку не надано/частково не надано додаткові письмові пояснення та копії документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких запинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку.
Послуги перевезення пошти автомобільним транспортом було виконано 10 квітня 2023 року, за фактом чого між Сторонами було підписано Акт №90 від 10 квітня 2023 року до договору №001004001-20 від 20 грудня 2022 року.
За результатом надання послуг на суму 282896,06 грн. разом з ПДВ Товариством з обмеженою відповідальністю «АВТОЛАЙН ОДЕСА» відповідно до пункту 201.10 ст. 201 Податкового кодексу України була складена Податкова накладна №5 від 10 квітня 2023 року.
Того ж дня, 10 квітня 2023 року Виконавець надіслав на адресу Замовника Рахунок на оплату №10 від 10 квітня 2023 року на загальну суму 282896,06 грн. разом з ПДВ щодо таких послуг: послуги перевезення пошти автомобільним транспортом, у кількості 8712 км.
Замовником, у відповідності з положенням п. 4.7 Договору, було перераховано на розрахунковий рахунок Виконавця грошові кошти в сумі 235746,72 грн. (80% суми акту наданих послуг), що підтверджується Платіжною інструкцією №15/05/2023516178 від 15 травня 2023 року.
Господарська операція із надання Адміністрації послуг відображена Виконавцем в Оборотно-сальдовій відомості по рахунку №361 за 30 квітня 2023 року.
04.05.2023 року ТОВ «АВТОЛАЙН ОДЕСА» отримано квитанцію № 9100925572 до податкової накладної №5 від 10.04.2023 року, за змістом якої зазначено наступне: «документ збережено. Реєстрація зупинена».
За змістом квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної № 5 від 10.04.2023 зазначено, що «Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної від 10.04.2023 № 5 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. ПН складена та подана платником податку, який відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку. Додатково повідомлено: показник «D» = 26,0702%, «Р» = 0 Пропонуємо надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиного реєстрі податкових накладних».
Пояснення з копіями документів на виконання вимог квитанції № 9100925572 від 04.05.2023 року, було надано 14.03.2024 року.
Рішенням комісії з питань зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 28.03.2024 року за №10807489/36851363 було відмовлено у реєстрації податкової накладної № 5 від 10.04.2023 року з підстав того, що Платником податку не надано/частково не надано додаткові письмові пояснення та копії документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких запинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку.
Позивач вважає рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області від 28.03.2024 року за №10807494/36851363, від 28.03.2024 року за №10807493/36851363, від 28.03.2024 року за №10807492/36851363, від 28.03.2024 року за №10807491/36851363, від 28.03.2024 року за №10807490/36851363, від 28.03.2024 року за №10807489/36851363 протиправним та за його скасуванням звернувся до суду.
Вирішуючи спір, суд виходить з наступного.
Частиною 2 ст.19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначення вичерпного переліку податків та зборів, що справляються в Україні, порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства, регулюються Податковим кодексом України.
Згідно пп."а", "б" п.185.1 ст.185 ПК України об`єктом оподаткування податком на додану вартість є операції платників податку з постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України та постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України.
Датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг згідно приписів норми п.187.1 ст.187 ПК України вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню; б) дата відвантаження товарів.
База оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (п.188.1 ст.188 ПК України).
Відповідно до п.201.1 ст.201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Згідно п.201.7 ст.201 ПК України податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс).
Пунктом 201.10 ст.201 ПК України визначено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.
Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України. Покупець має право звіряти дані отриманої податкової накладної на відповідність із даними Єдиного реєстру податкових накладних.
Відповідно до пункту 12 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 р. № 1246 (далі - Порядок № 1246) після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДПС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності кваліфікованого електронного підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 20.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування; дотримання вимог Законів України "Про електронні довірчі послуги", "Про електронні документи та електронний документообіг" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Пунктом 13 Порядку № 1246 передбачено, що за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).
Аналогічні приписи наведені у п.201.16 ст.201 ПК України, згідно з яким реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів визначено Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 р. № 1165 (далі - Порядок № 1165).
Відповідно до пунктів 4, 5 Порядку № 1165 у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.
Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
Згідно пунктів 6, 7, 10, 11 Порядку № 1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
У разі, коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 р. № 520, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 13.12.2019 р. за № 1245/34216, затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок № 520), який визначає механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до пунктів 2-4 Порядку № 520 прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (комісії регіонального рівня).
Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі у терміни, визначені пунктом 9 цього Порядку, та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу.
У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної розрахунку коригування в Реєстрі.
Пунктом 5 Порядку № 520 визначено перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Пунктами 6,7 Порядку №520 передбачено, що письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування.
Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних/розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні/розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних/розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг", "Про електронні довірчі послуги" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 06 червня 2017 року № 557, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 03 серпня 2017 року за № 959/30827 (у редакції наказу Міністерства фінансів України від 01 червня 2020 року № 261).
Відповідно до пункту 10 Порядку № 520 комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання/часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні Повідомлення; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Пунктом 12 Порядку № 520 визначено, що рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.
Як встановлено судом, реєстрацію податкових накладних позивача № 6 від 18.01.2023 року, № 22 від 31.01.2023 року, № 9 від 10.03.2023 року, № 19 від 20.03.2023 року, №31 від 31.03.2023 року, № 5 від 10.04.2023 року зупинено з тих підстав, що платник податку відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку.
У квитанціях про зупинення реєстрації податкових накладних запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Оцінюючи наведені в квитанціях про зупинення реєстрації податкових накладних підстави контролюючого органу, суд зазначає, що у додатку 1 до Порядку № 1165, визначено критерії ризиковості платника податку. Зокрема, відповідно до п.8 у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.
З урахуванням положень наведених норм, суд звертає увагу, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної на підставі п.8 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, контролюючий орган має витребувати від платника документи на спростування наявних у органу ДПС сумнівів, пов`язаних з легальністю діяльності юридичної особи, вказавши які саме аспекти належить висвітити платнику податків у своїх поясненнях.
Таким чином, невиконання контролюючим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості актів індивідуальної дії призводить до їх протиправності.
Як встановлено зі змісту квитанцій про зупинення реєстрації складених позивачем податкових накладних, контролюючий орган вказав, що податкові накладні складені та подані платником податку, який відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку.
В той же час відповідачем не вказано, яка саме інформація стосовно позивача свідчить про ризиковість платника податку.
Надіслані позивачу квитанції містять вимогу щодо надання пояснень та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, без зазначення конкретної пропозиції щодо переліку документів, необхідних та достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН.
У той же час, податкові накладні № 6 від 18.01.2023 року, № 22 від 31.01.2023 року, № 9 від 10.03.2023 року, № 19 від 20.03.2023 року, №31 від 31.03.2023 року, № 5 від 10.04.2023 року виписані у зв`язку з наданням послуг перевезення АТ "УКРПОШТА".
На пропозицію відповідача, ТОВ "Автолайн Одеса" подало до контролюючого органу щодо податкових накладних повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено.
У наданих документах зазначено вид, зміст та обсяг наданих послуг.
Надані позивачем первинні документи відповідають вимогам ст.ст.187, 198, 201 ПК України, ч.2 ст.9 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність" та мають відповідну юридичну силу.
Разом з тим, суд зазначає, Комісія з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області приймаючи рішення про відмову в реєстрації податкових накладних № 6 від 18.01.2023 року, № 22 від 31.01.2023 року, № 9 від 10.03.2023 року, № 19 від 20.03.2023 року, №31 від 31.03.2023 року, № 5 від 10.04.2023 року в Єдиному реєстрі податкових накладних у зв`язку з наданням копій документів, складених із порушенням законодавства, не зазначила в рішеннях, які саме документи, складені із порушенням законодавства.
При цьому, суд зауважує, що саме лише зазначення про складання документів із порушенням та/або відсутність документів не є достатньою та законною підставою для відмови в реєстрації податкових накладних, оскільки контролюючий орган має зазначити об`єктивні обставини, які перешкоджають реєстрації податкових накладних з урахуванням відсутності таких документів, при цьому має бути надана оцінка тим документам, що фактично подано платником податку.
Не отримуючи запиту про надання конкретних документів, платник податків діє на власний розсуд і направляє до Комісії ті документи, які вважає за потрібне, а тому стверджувати після цього, що він надав не всі документи чи документи, складені із порушенням законодавства є необґрунтованим та протиправним.
Таким чином, на момент прийняття оскаржуваних рішень про відмову в реєстрації податкових накладних в ЄРПН, позивач виконав вимоги Податкового кодексу України та Порядку №520 щодо підтвердження правомірності формування та подання податкових накладних, а надані ним документи та пояснення є достатніми для їх реєстрації.
При юридичній оцінці рішень про відмову в реєстрації податкових накладних суд також враховує, що у квитанціях про зупинення реєстрації податкових накладних не було зазначено перелік документів, необхідних для їх реєстрації. З врахуванням цієї обставини невідповідність вимог контролюючого органу в квитанціях про зупинення реєстрації податкових накладних щодо надання документів правовій визначеності виключала для контролюючого органу можливість прийняття негативного для позивача рішення з підстав невиконання ним вимог.
Можливість виконання платником податків обов`язку надати документи, необхідні для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної, прямо залежить від чіткого визначення контролюючим органом конкретного переліку цих документів. Хоча перелік документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, визначено Порядком № 520, конкретний перелік таких документів може залежати, зокрема, від змісту операції з постачання, суб`єктного складу її учасників, їх податкової поведінки.
Суд звертає увагу, що загальними вимогами, яким повинен відповідати акт індивідуальної дії, як акт правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість. В разі не зазначення в індивідуальному акті підстав його прийняття (фактичних і юридичних), чітких та зрозумілих мотивів його прийняття такий акт не може вважатися правомірним.
З огляду на неконкретність вимог контролюючого органу щодо надання документів, рішення про відмову в реєстрації податкових накладних не відповідають критерію обґрунтованості.
Аналогічна правова позиція викладена, зокрема, у постановах Верховного Суду від 05.01.2021 р. у справі № 640/11321/20, від 05.01.2021 р. у справі № 640/10988/20, від 16.04.2019 р. у справі № 826/10649/17, від 28.10.2019 р. у справі № 640/983/19.
У постановах від 12.11.2019 р. у справі № 816/2183/18, від 21.05.2019 р. у справі № 0940/1240/18, від 18.02.2020 р. у справі № 360/1776/19, від 27.04.2020 р. у справі № 360/1050/19, від 18.06.2020 р. у справі № 824/245/19-а Верховний Суд наголошував на тому, що здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. Здійснення моніторингу не повинно підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу.
Одночасно, у межах спірних правовідносин, суд звертає увагу на той факт, що приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарських операцій позивача на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарських операцій може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки платника податків, підстави та порядок проведення якої визначено нормами Податкового кодексу України.
Предметом розгляду, у даному випадку, є виключно стадія правильності та правомірності зупинення та відмови в реєстрації податкових накладних, а не реальність та товарність здійснення господарських операцій між позивачем та його контрагентом.
У свою чергу, при реєстрації податкової накладної фактично проводиться моніторинг операції чи платника податків лише за зовнішніми (формальними) критеріями. А тому, суд за результатами розгляду справи не робить висновків щодо реальності операцій за участю позивача, а лише оцінює наявність чи відсутність підстав для реєстрації податкових накладних.
При цьому, суд зазначає, що здійснення моніторингу відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. Здійснення такого моніторингу не повинно підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок, як способу реалізації владних управлінських функцій контролюючого органу.
Враховуючи викладене та надані на пропозицію комісії позивачем відповідні первинні документи, суд приходить до висновку про необґрунтованість прийняття оскаржених рішень Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Одеській області від 28.03.2024 року за №10807494/36851363, від 28.03.2024 року за №10807493/36851363, від 28.03.2024 року за №10807492/36851363, від 28.03.2024 року за №10807491/36851363, від 28.03.2024 року за №10807490/36851363, від 28.03.2024 року за №10807489/36851363 та наявності підстав для їх скасування.
Надані позивачем до суду первинні документи, доводять відсутність підстав для відмови у реєстрації вищезазначених податкових накладних.
Суд вважає, що оскільки встановлено, що Комісія протиправно відмовила у реєстрації ПН, а також прийнявши до уваги наявність у позивача права на реєстрацію ПН, належним способом захисту порушеного права є зобов`язання ДПС України зареєструвати ПН.
При цьому, слід зазначити, якщо відмова відповідного органу визнана судом протиправною, а іншого варіанту поведінки у суб`єкта владних повноважень за законом не існує, то суд має право зобов`язати такий орган влади вчинити конкретні дії, які б гарантували захист прав позивача і це не є порушенням меж дискреції відповідача.
Враховуючи викладене, суд вважає, що адміністративний позов позивача підлягає задоволенню.
Згідно ч.1 ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
За правилами ч.2 ст.77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Відповідно до ст.90 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
Статтею 242 КАС України визначено, що рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи. Судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, визначеному цим Кодексом.
Суд вважає необхідним у відповідності до вимог ст.139 КАС України стягнути з Головного управління ДПС в Одеській області за рахунок його бюджетних асигнувань на користь позивача судовий збір в розмірі 18168 грн.
Стосовно витрат на правничу допомогу позивачем зазначено, що попередній орієнтовний розрахунок судових витрати на професійну правничу допомогу складатиме 6000,00 грн. У зв`язку з цим, питання про розподіл витрат на професійну правничу допомогу буде вирішуватися після надходження відповідної заяви позивача з доказами понесених витрат.
Керуючись ст.ст. 7, 9, 241-246, 250, 255, 262, 295 КАС України, суд, -
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю «АВТОЛАЙН ОДЕСА» (вул.В.Арнаутська,76,оф.1, м.Одеса, 65045) до Головного управління ДПС в Одеській області (вул.Семінарська,5, м.Одеса, 65044, код ЄДРПОУ ВП 44069166), Державної податкової служби України (Львівська площа,8, м.Київ, 04053), Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області (вул..Семінарська,5, м.Одеса, 65044) про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області від 28.03.2024 року за №10807494/36851363 про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Визнати протиправним та скасувати рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області від 28.03.2024 року за №10807493/36851363 про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Визнати протиправним та скасувати рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області від 28.03.2024 року за №10807492/36851363 про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Визнати протиправним та скасувати рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області від 28.03.2024 року за №10807491/36851363 про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Визнати протиправним та скасувати рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області від 28.03.2024 року за №10807490/36851363 про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Визнати протиправним та скасувати рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області від 28.03.2024 року за №10807489/36851363 про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Зобов`язати Державну податкову службу України (04053, м.Київ, Львівська площа, буд.8, код ЄДРПОУ 43005393) зареєструвати в Єдиному державному реєстрі податкових накладних податкові накладні № 6 від 18.01.2023 року, № 22 від 31.01.2023 року, № 9 від 10.03.2023 року, № 19 від 20.03.2023 року, №31 від 31.03.2023 року, № 5 від 10.04.2023 року Товариства з обмеженою відповідальністю «АВТОЛАЙН ОДЕСА» днем їх надходження.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС в Одеській області (65044, м.Одеса, вул.Семінарська, буд.5, код ЄДРПОУ ВП 44069166) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «АВТОЛАЙН ОДЕСА» (65045, м.Одеса, вул. Велика Арнаутська, буд.76, офіс 1, код ЄДРПОУ 36851363) судовий збір у розмірі 18168 грн.
Рішення суду може бути оскаржено до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в місячний строк з дня отримання повного тексту судового рішення, в порядку п.15.5 Перехідних положень КАС України.
Суддя К.С. Єфіменко
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 31.10.2024 |
Оприлюднено | 04.11.2024 |
Номер документу | 122740291 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Єфіменко К.С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні