Ухвала
від 29.10.2024 по справі 460/3391/24
РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

У Х В А Л А

29 жовтня 2024 р. Р і в н е№460/3391/24

Рівненський окружний адміністративний суд в складі судді О.М. Дудар, за участю секретаря судового засідання А.М. Юрчук, сторін та інших осіб, які беруть участь у справі:

позивача: не прибув,

відповідача: представник ОСОБА_1 ,

третьої особи: представник не прибув,

розглянувши у судовому засіданні клопотання позивача про призначення судово-медичної експертизи в адміністративній справі за позовом

ОСОБА_2 доВійськово-лікарської комісії Військової частини НОМЕР_1 , третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Військова частина НОМЕР_2 , про визнання протиправною та скасування постанови, зобов`язання вчинення певних дій В С Т А Н О В И В:

У провадженні суду перебуває справа за позовом ОСОБА_2 (далі - позивач) до Військово-лікарської комісії Військової частини НОМЕР_1 (далі - відповідач), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача, Військова частина НОМЕР_2 (далі - третя особа), про визнання протиправною та скасування постанови, зобов`язання вчинення певних дій.

Позивач просить суд:

- визнати протиправною та скасувати постанову Військово-лікарської комісії Військової частини НОМЕР_1 від 13.03.2024 №230 щодо встановленого рівня придатності до військової служби старшого лейтенанта ОСОБА_2 , військовослужбовця Військової частини НОМЕР_2 ;

- зобов`язати Військово-лікарську комісію Військової частини НОМЕР_1 провести військово-лікарську експертизу стану здоров`я старшого лейтенанта ОСОБА_2 , військовослужбовця Військової частини НОМЕР_2 , з метою визначення ступеня придатності до військової служби з урахуванням результатів судової експертизи.

Ухвалою суду від 06.08.2024 задоволено клопотання позивача - призначено судово-медичну експертизу, проведення якої доручено Комунальному закладу "Кіровоградське обласне бюро судово-медичної експертизи", провадження у справі зупинено.

Зазначеною ухвалою на вирішення експерта було поставлено такі питання:

- чи відповідав стан здоров`я старшого лейтенанта ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , Військова частина НОМЕР_2 , призваного за мобілізацією у березні 2022 року, помічника оперативного чергового, діагнозу та постанові військово-лікарської комісії Військової частини НОМЕР_1 , викладеним у картці обстеження та медичного огляду від 13 березня 2024 року №230?

- яким був ступінь придатності старшого лейтенанта ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , Військова частина НОМЕР_2 , призваного за мобілізацією у березні 2022 року, помічника оперативного чергового, до проходження військової служби в умовах воєнного стану відповідно до Розкладу хвороб, станів, фізичних вад та пояснення щодо застосування статей, що визначають ступінь придатності до військової служби, встановлених Положенням про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України, затвердженого наказом Міністра оборони України від 14.08.2008 №402 та інших нормативно-правових актів з цього питання станом на 13 березня 2024 року?

04.10.2024 адміністративна справа №460/3391/24 разом з ухвалою про призначення експертизи повернулася до суду. Згідно з листом Державної спеціалізованої установи "Кіровоградське обласне бюро судово-медичної експертизи" від 27.09.2024 №3732, поставлені перед комісією в ухвалі суду від 06.08.2024 питання входять до компетенції Центральної військово-лікарської комісії м.Києва.

Ухвалою суду від 07.10.2024 поновлено провадження у справі, призначено судове засідання на 29.10.2024.

29.10.2024 позивач до суду не прибув, подавши повторне клопотання про проведення судово-медичної експертизи та клопотання про проведення судового засідання без його участі.

Позивач просив призначити у справі судово-медичну експертизу, проведення якої доручити Комунальній установі "Одеське обласне бюро судово-медичної експертизи".

На розгляд експертизи позивач просив поставити такі питання:

- чи були у військово-лікарської комісії Військової частини НОМЕР_1 в наявності станом на 13березня 2024року всі незаперечні дані, що здатність ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , до проходження військової служби за станом здоров`я не відновиться у найближчі два місяці?

- чи були у військово-лікарської комісії Військової частини НОМЕР_1 в наявності станом на 13березня 2024року підстави для надання ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , відпустки за станом здоров`я або відпустки для реабілітації, або додаткового лікування?

Представник відповідача у підготовчому засіданні заперечила проти призначення експертизи, зазначивши, що предметом спору у цій справі є постанова Військово-лікарської комісії Військової частини НОМЕР_1 від 13.03.2024 №230, якою визначено придатність позивача до військової служби, враховуючи його стан здоров`я на 13березня 2024року.

Представник третьої особи у судове засідання не прибув, про час, дату і місце проведення засідання повідомлений належний чином.

Розглянувши подане клопотання, заслухавши думку представника відповідача, дослідивши матеріали справи, суд зазначає таке.

Відповідно до ч.1 ст.72 КАС України, доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються засобами, зокрема, висновками експертів.

За приписами ст.101 КАС України, висновок експерта - це докладний опис проведених експертом досліджень, зроблені у результаті них висновки та обґрунтовані відповіді на питання, поставлені перед експертом, складений у порядку, визначеному законодавством. Предметом висновку експерта може бути дослідження обставин, які входять до предмета доказування та встановлення яких потребує наявних у експерта спеціальних знань.

Учасники справи мають право подавати заяви та клопотання, надавати пояснення суду, наводити свої доводи, міркування щодо питань, які виникають під час судового розгляду, і заперечення проти заяв, клопотань, доводів і міркувань інших осіб (п.3 ч.3 ст.44 КАС України).

Згідно з ч.1 ст.102 КАС України, суд за клопотанням учасника справи або з власної ініціативи призначає експертизу у справі за сукупності таких умов: для з`ясування обставин, що мають значення для справи, необхідні спеціальні знання у сфері іншій, ніж право, без яких встановити відповідні обставини неможливо; жодною стороною не наданий висновок експерта з цих самих питань або висновки експертів, надані сторонами, викликають обґрунтовані сумніви щодо їх правильності.

Відповідно до ч.3 ст.102 КАС України, при призначенні експертизи судом експерт або експертна установа обирається сторонами за взаємною згодою, а якщо такої згоди не досягнуто у встановлений судом строк, експерта чи експертну установу визначає суд. З урахуванням обставин справи суд має право визначити експерта чи експертну установу самостійно. У разі необхідності може бути призначено декілька експертів для підготовки одного висновку (комісійна або комплексна експертиза).

Частиною 4 статті 102 КАС України визначено, що питання, з яких має бути проведена експертиза, що призначається судом, визначаються судом.

Згідно з ч.5 ст.102 КАС України, учасники справи мають право запропонувати суду питання, роз`яснення яких, на їх думку, потребує висновку експерта.

Питання, які ставляться експерту, і його висновок з них не можуть виходити за межі спеціальних знань.

Відповідно до ст.1 Закону України "Про судову експертизу" від 25.02.1994 №4038-ХІІ, судова експертиза - це дослідження на основі спеціальних знань у галузі науки, техніки, мистецтва, ремесла тощо об`єктів, явищ і процесів з метою надання висновку з питань, що є або будуть предметом судового розгляду.

Судовими експертами можуть бути особи, які мають необхідні знання для надання висновку з досліджуваних питань (ст.10 Закону №4038-ХІІ).

За приписами п.5 ст.14 Закону №4038-ХІІ, вирішення питань, що виходять за межі кваліфікації судового експерта за відповідною експертною спеціальністю, у тому числі питань права, є дисциплінарним проступком.

Згідно з п.1.1 Інструкції про проведення судово-медичної експертизи, затвердженої наказом Міністерства охорони здоров`я України від 17.01.95 N6, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 26.07.1995 за №254/790, судово-медична експертиза проводиться з метою дослідження на підставі спеціальних знань матеріальних об`єктів, що містять інформацію про обставини справи, яка перебуває в провадженні органів дізнання, слідчого, прокурора чи суду.

Відповідно до ст.70 Закону України "Основи законодавства України про охорону здоров`я" від 19.11.1992 №2801-XII, військово-лікарська експертиза визначає придатність до військової служби призовників, військовослужбовців, військовозобов`язаних та резервістів, встановлює причинний зв`язок захворювань, поранень і травм з військовою службою та визначає необхідність і умови застосування медико-соціальної реабілітації та допомоги військовослужбовцям

Відповідно до п.1.2 розд.І Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України, затвердженого наказом Міністра оборони України від 14.08.2008 №402, зареєстровано в Міністерстві юстиції 17.11.2008 за №1109/15800 (далі Положення №402), військово-лікарська експертиза визначає придатність за станом здоров`я до військової служби призовників, військовослужбовців, військовозобов`язаних та резервістів, установлює причинний зв`язок захворювань, травм (поранень, контузій, каліцтв) з військовою службою та визначає необхідність і умови застосування медико-соціальної реабілітації та допомоги військовослужбовцям.

Військово-лікарська експертиза - це: медичний огляд призовників; військовослужбовців та членів їхніх сімей (крім членів сімей військовослужбовців строкової військової служби); військовозобов`язаних, резервістів (кандидатів у резервісти); громадян, які приймаються на військову службу за контрактом; кандидатів на навчання у вищих військових навчальних закладах, військових навчальних підрозділах закладів вищої освіти та закладах фахової передвищої військової освіти (далі - ВВНЗ), ліцеїстів військових (військово-морських, військово-спортивних) ліцеїв (далі - ліцеїсти); осіб, звільнених з військової служби; визначення ступеня придатності до військової служби, навчання у ВВНЗ; встановлення причинного зв`язку захворювань, травм (поранень, контузій, каліцтв) військовослужбовців, військовозобов`язаних, резервістів, осіб, звільнених з військової служби, а також причинного зв`язку захворювань, травм (поранень, контузій, каліцтв), які призвели до смерті військовослужбовців, осіб, звільнених з військової служби.

Згідно з п.1.3 розд.І Положення №402, основними завданнями військово-лікарської експертизи є: добір громадян України, придатних за станом здоров`я до військової служби, для укомплектування Збройних Сил України; аналіз результатів медичного огляду та розробка заходів щодо комплектування Збройних Сил України особовим складом, придатним до військової служби за станом здоров`я; контроль за організацією і станом лікувально-оздоровчої роботи серед призовників, аналіз результатів і розроблення пропозицій із удосконалення цієї роботи; контроль за організацією, проведенням і результатами лікувально-діагностичної роботи у закладах охорони здоров`я в системі Міністерства оборони України, закладах охорони здоров`я комунальної або державної форми власності (далі - заклади охорони здоров`я (установи) та медичних підрозділах військових частин, що стосується військово-лікарської експертизи; надання методичної та практичної допомоги з питань військово-лікарської експертизи військово-лікарським комісіям, закладам охорони здоров`я (установам); визначення причинного зв`язку захворювань, травм (поранень, контузій, каліцтва) у військовослужбовців, військовозобов`язаних, резервістів, які призвані на збори, у осіб, звільнених із військової служби, а також причинного зв`язку захворювань, поранень, які заподіяли військовослужбовцям смерть; розроблення спільно з головними медичними спеціалістами Міністерства охорони здоров`я України (далі - МОЗ України) і Міністерства оборони України вимог щодо стану здоров`я призовників, кандидатів на навчання у ВВНЗ, військовослужбовців, громадян, які приймаються на військову службу за контрактом, резервістів для найдоцільнішого використання їх на військовій службі; визначення ступеня придатності військовослужбовців до військової служби у зв`язку з їх звільненням; проведення наукової роботи з питань військово-лікарської експертизи; підготовка кадрів для військово-лікарських комісій; формування висновку про необхідність забезпечення особи з обмеженнями повсякденного функціонування допоміжними засобами реабілітації (технічними та іншими засобами реабілітації) за формою, наведеною в додатку до Порядку забезпечення допоміжними засобами реабілітації (технічними та іншими засобами реабілітації) або з інвалідністю, дітей з інвалідністю та інших окремих категорій населення і виплати грошової компенсації вартості за самостійно придбані такі засоби, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 05 квітня 2012 року № 321.

Отже, саме військово-лікарська експертиза визначає придатність за станом здоров`я до військової служби призовників, військовослужбовців та військовозобов`язаних, установлює причинний зв`язок захворювань, травм (поранень, контузій, каліцтв) та визначає необхідність і умови застосування медико-соціальної реабілітації та допомоги військовослужбовцям.

Відповідно до п.2.1 розд.ІІ Положення №402, для проведення військово-лікарської експертизи створюються військово-лікарські комісії (далі - ВЛК), штатні та позаштатні (постійно і тимчасово діючі).

Згідно з п.2.2 розд.ІІ Положення №402, штатні ВЛК є військово-медичними установами. Вони мають гербову печатку, кутовий штамп та утримуються за окремим штатом. До штатних ВЛК належать: Центральна військово-лікарська комісія (далі - ЦВЛК); ВЛК регіону.

Штатні ВЛК комплектуються лікарями із клінічною підготовкою за однією з лікарських спеціальностей (терапія, хірургія, неврологія, психіатрія, оториноларингологія, офтальмологія, організація охорони здоров`я тощо), з досвідом роботи у військових частинах та закладах охорони здоров`я (установах).

Центральна військово-лікарська комісія (ЦВЛК) є органом військового управління, який здійснює керівництво ВЛК регіонів у Збройних Силах України та є керівним органом із військово-лікарської експертизи в Збройних Силах України (пп.2.3.1 п.2.3 розд.ІІ Положення №402).

Відповідно до пп.2.3.3 п.2.3 розд.ІІ Положення №402, на ЦВЛК покладається прийняття та перегляд постанов ВЛК про ступінь придатності осіб, звільнених з військової служби, на період їх фактичного звільнення із Збройних Сил України.

У силу приписів пп.2.3.4 п.2.3 розд.ІІ Положення №402, ЦВЛК має право розглядати, переглядати, скасовувати, відміняти, затверджувати, не затверджувати, контролювати згідно з цим Положенням постанови будь-якої ВЛК (лікарсько-льотної комісії (далі - ЛЛК)) Збройних Сил України.

Згідно з п.1.2 розд.ІІ Положення №402, постанови ВЛК приймаються на підставі Розкладу хвороб, станів та фізичних вад, що визначають ступінь придатності до військової служби (далі - Розклад хвороб) (додаток 1), пояснень щодо застосування статей Розкладу хвороб (додаток 2) та таблиць додаткових вимог до стану здоров`я (далі - ТДВ) (додаток 3).

Судом встановлено, що предметом спору у цій справі є діагноз та постанова Військово-лікарської комісії Військової частини НОМЕР_1 , викладені у картці обстеження та медичного огляду від 13.03.2024 №230 старшого лейтенанта ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 (а.а.с.70-72), а саме:

"Хронічна двобічна сенсоневральна приглухуватість 1ст. з порушенням сприйняття шепітної мови до 1,5метрів. Дискогенна двобічна люмбоішалгія, радикулопатія S1 зліва з незначним порушенням функції. СПО (05.05.2023) лапароскопічна крурорафія лапароскопічна фундоплікація по Nissen з приводу аксіальної грижі стравоходного отвору діафрагми; СПО (10.08.2023) ТАРР справа, вісцероентеролізис з приводу правобічної набутої вправимої грижі, злукової хвороби очеревини у вигляді зміцнілих рубців з незначним порушенням функції.

Захворювання, ТАК, пов`язані з проходженням військової служби.

Дегенеративно дистрофічне ураження хребта, спондильоз, спондилоартроз поперекового відділу хребта, кили L2-L5 з незначним порушенням функції. Гіпертонічна хвороба 1 стадії, СН 0 ст. Хронічний гастродуоденіт без порушення функції. Вікова макулодистрофія з високим ризиком прогресії; гіпертонічна ангіопатія сітківки обох очей. Міопія слабкого ступеня 0,5D з міопічним астигматизмом 1,25D при гостроті зору без корекції 0,2, з корекцією 1,0 на лівому оці. Сечокам`яна хвороба, двобічний мікронефролітіаз без порушення функції.

Захворювання, НІ, не пов`язане з проходженням військової служби.

На підставі статей 55-б, 23-в, 26-в, 36-в, 64-в, 39-г, 52-г, 67-г графи ІІІ Розкладу хвороб придатний до військової служби."

Обґрунтовуючи позовні вимоги, позивач зазначає, що з 12.05.2022 почав військову службу як мобілізований без належного медичного обстеження і визначення рівня придатності до військової служби. Під час служби його здоров`я погіршилося.

Згідно з діагнозом та постановою військово-лікарської комісії, викладеними у довідці Комунального некомерційного підприємства "Третя Черкаська міська лікарня швидкої медичної допомоги" від 12.08.2022 №71/2, у старшого лейтенанта ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , виявлено такі хвороби: остеохондроз, спондильоз, спондилоартроз поперекового відділу хребта, кили міжхребцевих дисків L2-L3, L3-L4, L4-L5, L5-S1, гемангіоми тіл L1, L4, L5 хребців. Ретроспондилолітез L4, L5 І ст. Стан після операції: (2001) мікродискектомія L3-L4 ліворуч. Радикулопатія L3, обабіч. Попереково-крижовий больовий синдром. Вертебростатичні та вертебродинамічні порушення. На підставі статті 64В графи ІІІ Розкладу хвороб (наказу Міністра оборони України від 14.08.2008) обмежено придатний до військової служби (а.с.11).

Отже, з метою всебічного, повного та об`єктивного розгляду адміністративної справи, враховуючи, що спірні правовідносини ґрунтуються на обставинах, для з`ясування яких необхідні спеціальні знання у сфері іншій, ніж право, зокрема, щодо медичних діагнозів позивача та його стану здоров`я, що потребує кваліфікованого вивчення та комплексного дослідження, при цьому жодною стороною не наданий альтернативний висновок експерта з цих самих питань, суд дійшов висновку про можливість призначення військово-лікарської експертизи.

При цьому, поставлені на вирішення експертизи питання визначені судом з урахуванням відповідної експертної спеціальності, меж спеціальних знань експерта та законодавчого обмеження складати висновки з питань права.

Відповідно до п.4 ч.2 ст.236 КАС України, суд має право зупинити провадження у справі в разі призначення судом експертизи - до одержання її результатів.

Враховуючи неможливість розгляду справи до отримання висновку експертизи, суд вважає за необхідне зупинити провадження у справі.

Керуючись статтями 102, 103, 241, 248, 256, 294, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

У Х В А Л И В:

Клопотання ОСОБА_2 про призначення судово-медичної експертизи задовольнити частково.

Призначити в адміністративній справі №460/3391/24 військово-лікарську експертизу.

Доручити проведення експертизи Центральній військово-лікарській комісії.

На вирішення Центральної військово-лікарської комісії поставити такі питання:

- чи відповідав стан здоров`я старшого лейтенанта ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , Військова частина НОМЕР_2 , призваного за мобілізацією у березні 2022 року, помічника оперативного чергового, діагнозу та постанові військово-лікарської комісії Військової частини НОМЕР_1 , викладеним у картці обстеження та медичного огляду від 13 березня 2024 року №230?

- яким був ступінь придатності старшого лейтенанта ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , Військова частина НОМЕР_2 , призваного за мобілізацією у березні 2022 року, помічника оперативного чергового, до проходження військової служби в умовах воєнного стану відповідно до Розкладу хвороб, станів, фізичних вад та пояснення щодо застосування статей, що визначають ступінь придатності до військової служби, встановлених Положенням про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України, затвердженим наказом Міністра оборони України від 14.08.2008 №402 та інших нормативно-правових актів з цього питання станом на 13 березня 2024 року?

Попередити експерта про кримінальну відповідальність, передбачену статтями 384, 385 Кримінального кодексу України за завідомо неправдивий висновок експерта або відмову експерта без поважних причин від виконання покладених на нього обов`язків.

Витрати, пов`язані з проведенням експертизи, покласти на ОСОБА_2 ( АДРЕСА_1 ; РНОКПП НОМЕР_3 ).

Зобов`язати учасників справи надати на вимогу експерта усі необхідні документи та матеріали для проведення експертизи.

Зупинити провадження у справі №460/3391/24 до отримання висновку військово-лікарської експертизи.

Надіслати копію цієї ухвали та матеріали адміністративної справи №460/3391/24 Центральній військово-лікарській комісії (вул.Госпітальна, буд.16, м.Київ, 01133).

Ухвала набирає законної сили негайно з моменту її проголошення.

Ухвала може бути оскаржена. Апеляційна скарга на ухвалу суду подається протягом п`ятнадцяти днів з дня її проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини ухвали суду, або справу розглянуто в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Апеляційна скарга подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

Повну ухвалу складено 01 листопада 2024 року.

Суддя О.М. Дудар

СудРівненський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення29.10.2024
Оприлюднено04.11.2024
Номер документу122740919
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо охорони здоров’я, з них

Судовий реєстр по справі —460/3391/24

Ухвала від 29.10.2024

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

О.М. Дудар

Ухвала від 29.10.2024

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

О.М. Дудар

Ухвала від 07.10.2024

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

О.М. Дудар

Ухвала від 06.08.2024

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

О.М. Дудар

Ухвала від 06.08.2024

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

О.М. Дудар

Ухвала від 23.05.2024

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

О.М. Дудар

Ухвала від 17.05.2024

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

О.М. Дудар

Ухвала від 14.05.2024

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

О.М. Дудар

Ухвала від 03.04.2024

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

О.М. Дудар

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні