ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
01 листопада 2024 р. Справа № 520/31206/23Головуючий І інстанції: Рубан В.В.
Другий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
Головуючого судді: Мельнікової Л.В.,
Суддів: Бегунца А.О. , Русанової В.Б. ,
розглянувши в порядку письмового провадження у приміщенні Другого апеляційного адміністративного суду у місті Харкові адміністративну справу за апеляційною скаргою товариства з обмеженою відповідальністю «ПЛАРІУМ ЮКРЄЙН» на рішення Харківського окружного адміністративного суду від 13 березня 2024 року у справі за позовом товариства з обмеженою відповідальністю «ПЛАРІУМ ЮКРЄЙН» до Державної податкової служби України про визнання протиправною та скасування індивідуальної податкової консультації, зобов`язання вчинити певні дії,-
В с т а н о в и в:
01.11.2023 позивач товариство з обмеженою відповідальністю «ПЛАРІУМ ЮКРЄЙН» (далі ТОВ «ПЛАРІУМ ЮКРЄЙН», підприємство) звернувся до суду з позовною заявою до Державної податкової служби України (далі ДПС України, контролюючий орган), в якій просить:
- визнати протиправною та скасувати індивідуальну податкову консультацію ДПС України від 23.08.2023 № 2644/ІПК/99-00-24-03-03-06;
- зобов`язати ДПС України надати нову індивідуальну податкову консультацію з питань, поставлених у зверненні ТОВ «ПЛАРІУМ ЮКРЄЙН» про надання індивідуальної податкової консультації від 07.04.2022 вих. № 2022/04/07-1, з урахуванням висновків Харківського окружного адміністративного суду;
Позов мотивував тим, що практична необхідність отримання індивідуальної податкової консультації полягала в тому, що на підставі Наказу Міністерства цифрової трансформації України від 15.02.2022, ТОВ «ПЛАРІУМ ЮКРЄЙН» набуло статус резидента Дія Сіті (запис в Реєстрі Дія Сіті № 13 від 15.02.2022) і як наслідок, у ТОВ «ПЛАРІУМ ЮКРЄЙН» виникла необхідність отримання індивідуальної податкової консультації з питань практичного застосування положень пункту 167.2 статті 167, пункту 170.141. статті 170 Податкового кодексу України (далі ПК України) та частини 141 статті 8 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування» від 08.07.2010 № 2464-VI (далі - Закон № 2464-VI).
У зверненні позивачем були поставлені наступні питання практичного застосування окремих норм податкового та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а саме:
1.1. З якого моменту ТОВ «ПЛАРІУМ ЮКРЄЙН», яке є резидентом Дія Сіті (запис в Реєстрі Дія Сіті № 13 від 15.02.2022 року), як податковий агент щодо доходів спеціалістів резидента Дія Сіті, визначених підпунктом 170.141.2 пункту 170.141. статті 170 ПК України, повинно застосовувати ставку податку на доходи фізичних осіб у розмірі 5 %?
1.2. З якого моменту ТОВ «ПЛАРІУМ ЮКРЄЙН» , яке є резидентом Дія Сіті (запис в Реєстрі Дія Сіті № 13 від 15.02.2022), повинно сплачувати єдиний внесок на загальнообов`язковедержавне соціальне страхування у розмірі мінімального страхового внеску у відповідності до частини 141 статті 8 Закону України № 2464-VI ?
1.3. Чи прирівнюється для цілей оподаткування податком на доходи фізичних осіб до заробітної плати в розумінні підпункту а) підпункту 170.141.2. пункту 170.141. статті 170 ПК України допомога по тимчасовій непрацездатності, яка надається за рахунок роботодавця - ТОВ «ПЛАРІУМ ЮКРЄЙН», яке є резидентом Дія Сіті, та починаючи з шостого дня непрацездатності за рахунок коштів Фонду соціального страхування?
1.4. За якою ставкою податку на доходи фізичних осіб оподатковується допомога по тимчасовій непрацездатності на користь спеціаліста резидента Дія Сіті, яка здійснюється за рахунок роботодавця - ТОВ «ПЛАРІУМ ЮКРЄЙН», яке є резидентом Дія Сіті, та починаючи з шостого дня непрацездатності за рахунок коштів Фонду соціального страхування?
Позивач зазначає, що ДПС України не було надано належного обґрунтування застосування норм законодавства під час надання відповідей на питання 1 та 2.
Іншими словами, з наведеного цитування актів законодавства неможливо встановити логіку, чому саме контролюючий орган вважає, що ТОВ «ПЛАРІУМ ЮКРЄЙН» може застосовувати пільгову ставку ПДФО (5 відсотків), а також сплачувати ЄСВ у розмірі мінімального страхового внеску з першого числа місяця, наступного за місяцем, у якому прийнято рішення уповноваженим органом про набуття юридичною особою статусу резидента Дія Сіті.
Посилається на те, що зважаючи на той факт, що індивідуальна податкова консультація була надана позивачеві аж через один рік і чотири місяці після отримання звернення, для ТОВ «ПЛАРІУМ ЮКРЄЙН» через на стільки значний проміжок часу відпала практична необхідність отримання відповідей на питання 1 та 2. Це зумовлено тим, що ТОВ «ПЛАРІУМ ЮКРЄЙН» (як резидент Дія Сіті) почало застосовувати пільгову ставку ПДФО (5 %), а також сплачувати ЄСВ у розмірі мінімального страхового внеску з першого числа місяця, наступного за місяцем, у якому прийнято рішення уповноваженим органом про набуття юридичною особою статусу резидента Дія Сіті (тобто з 01.03.2022).
Заперечуючи вимоги адміністративного позову, відповідач зазначив, що ДПС України було надано вичерпну ІПК, котра не суперечить вимогам чинного законодавства, а доводи позивача зводяться до бажання знизити базу оподаткування та сплату податку до державного бюджету України.
ДПС України зауважує, що у спірних правовідносинах відповідач виконав вимоги статті 52 ПК України та надав позивачу податкову консультацію, яка містить необхідну інформацію і надає відповідь на зазначені у зверненні питання щодо нарахування відповідно до чинних вимог ПК України.
Вказує, що висновки спірної ІПК є обґрунтованими та жодним чином не протирічать положенням чинного законодавства України.
Рішенням Харківського окружного адміністративного суду від 16.04.2024 (розгляд справи відбувся за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) відмовлено у задоволенні адміністративного позову ТОВ «ПЛАРІУМ ЮКРЄЙН».
Судове рішення вмотивовано тим, що у спірних правовідносинах відповідач виконав вимоги статті 52 ПК України та надав позивачу податкову консультацію, яка містить необхідну інформацію і надає відповідь на зазначені у зверненні питання щодо нарахування відповідно до чинних вимог ПК України.
Таким чином, спірна податкова консультація є правомірною, обґрунтованою, отже такою, що скасуванню не підлягає.
Не погоджуючись із судовим рішенням, в апеляційній позивач ТОВ «ПЛАРІУМ ЮКРЄЙН», посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, просить його скасувати та ухвалити нове судове рішення, яким задовольнити вимоги його адміністративного позову у повному обсязі.
В обґрунтування апеляційної скарги апелянт зазначив, що рішення суду першої інстанції підлягає скасуванню у зв`язку з неправильним застосуванням норм матеріального права та порушенням норм процесуального права.
Аргументи, наведені позивачем в обґрунтування вимог апеляційної скарги, фактично аналогічні наведеному у позові.
Відповідач подав відзив на апеляційну скаргу, в якому останній просить залишити апеляційну скаргу без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін.
Зазначає, що рішення суду першої інстанції є законним, обґрунтованим і вмотивованим, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права, на основі повного і всебічного з`ясування обставин справи, що мають істотне значення для правильного вирішення спору, при повному дослідженні усіх наявних у справі доказів.
Згідно з п. 3 ч. 1 ст. 311 КАС України, суд апеляційної інстанції може розглянути справу без повідомлення учасників справи (в порядку письмового провадження) за наявними у справі матеріалами, якщо справу може бути вирішено на підставі наявних у ній доказів, у разі подання апеляційної скарги на рішення суду першої інстанції, які ухвалені в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у порядку письмового провадження).
В даному випадку, характер спірних правовідносин та предмет доказування у справі не є складними, виходячи з визначення справ незначної складності.
Письмове провадження - розгляд і вирішення адміністративної справи або окремого процесуального питання в суді першої, апеляційної чи касаційної інстанції без повідомлення та (або) виклику учасників справи та проведення судового засідання на підставі матеріалів справи у випадках, встановлених цим Кодексом (п. 10 ч. 1 ст. 4 КАС України).
За приписами ст. 308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів апеляційної скарги (ч. 1 ст. 308). Суд апеляційної інстанції не обмежений доводами та вимогами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено порушення норм процесуального права, які є обов`язкової підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права (ч. 2 ст. 308).
Відповідно до ч. 1 ст. 78 КАС України обставини, які визнаються учасниками справи, не підлягають доказуванню, якщо суд не має обґрунтованого сумніву щодо достовірності цих обставин або добровільності їх визнання. Обставини, які визнаються учасниками справи, зазначаються в заявах по суті справи, поясненнях учасників справи, їх представників.
Заслухавши суддю-доповідача, переглянувши судове рішення в межах доводів та вимог апеляційної скарги, перевіривши повноту встановлення судом фактичних обставин справи та правильність застосування ним норм матеріального та процесуального права, колегія суддів дійшла висновку, що апеляційна скарга задоволенню не підлягає, а судове рішення відповідно до положень ст. 316 КАС України слід залишити без змін, з наступних підстав.
Судом встановлено, що 07.04.2022 ТОВ «ПЛАРІУМ ЮКРЄЙН» направлено до ДПС України звернення № 2022/04/07-1 про надання індивідуальної податкової консультації з проханням надати індивідуальну податкову консультацію з питання практичного застосування окремих норм податкового законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на позивача (а.с. 24-29).
Позивач вказав, що що здійснює господарську діяльність у сфері комп`ютерного програмування (код КВЕД 62.01) та є платником податку на прибуток на загальних підставах (на поточний момент не є платником податку на прибуток на особливих умовах). Крім того, компанія не є платником на додану вартість. На підставі наказу Міністерства цифрової трансформації України від 15.02.2022 ТОВ «ПЛАРІУМ ЮКРЕЙН» набуло статусу резидента Дія Сіті (запис в Реєстрі ДІЯ СІТІ № 13 від 15.02.2022).
У зв`язку з набуттям статусу резидента ДІЯ СІТІ, у ТОВ «ПЛАРІУМ ЮКРЕЙН» виникла необхідність отримання індивідуальної податкової консультації з питань практичного застосування положень пункту 167.2 статті 167, пункту 170.141. статті 170 ПК України та частини 141 статті 8 Закону України № 2464-VI.
В зверненні ТОВ «ПЛАРІУМ ЮКРЕЙН» просило надати індивідуальну податкову консультацію з наступних питань :
1. З якого моменту ТОВ «ПЛАРІУМ ЮКРЄЙН», яке є резидентом Дія Сіті (запис в Реєстрі Дія Сіті № 13 від 15.02.2022), як податковий агент щодо доходів спеціалістів резидента Дія Сіті, визначених підпунктом 170.14-1.2 пункту 170.14-1. статті 170 ПК України, повинно застосовувати ставку податку на доходи фізичних осіб у розмірі 5 відсотків?
2. З якого моменту ТОВ «ПЛАРІУМ ЮКРЄЙН», яке є резидентом Дія Сіті (запис в Реєстрі Дія Сіті № 13 від 15.02.2022), повинно сплачувати єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування у розмірі мінімального страхового внеску у відповідності до частини 141 статті 8 Закону України № 2464-VI ?
3. Чи прирівнюється для цілей оподаткування податком на доходи фізичних осіб до заробітної плати в розумінні підпункту а) підпункту 170.14-1.2 пункту 170.14-1. статті 170 ПК України допомога по тимчасовій непрацездатності, яка надається за рахунок роботодавця ТОВ «ПЛАРІУМ ЮКРЄЙН», яке є резидентом Дія Сіті, та починаючи з шостого дня непрацездатності за рахунок коштів Фонду соціального страхування?
4. За якою ставкою податку на доходи фізичних осіб оподатковується допомога по тимчасовій непрацездатності на користь спеціаліста резидента Дія Сіті, яка здійснюється за рахунок роботодавця ТОВ «ПЛАРІУМ ЮКРЄЙН», яке є резидентом Дія Сіті, та починаючи з шостого дня непрацездатності за рахунок коштів Фонду соціального страхування?»
23.08.2023 ДПС України надано ТОВ «ПЛАРІУМ ЮКРЄЙН» індивідуальну податкову консультацію № 2644/ІПК/99-00-24-03-03-06 (а.с. 31 - 36).
Позивач не погоджуючись з наданою індивідуальною податковою консультацією звернувся з позовом до суду.
Погоджуючись з висновками суду першої інстанції, колегія суддів зазначає, що відповідно до підпункту 14.1.172-1 пункту 14.1 статті 14 ПК України, індивідуальна податкова консультація - роз`яснення контролюючого органу, надане платнику податків щодо практичного використання окремих норм податкового та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючий орган, та зареєстроване в єдиному реєстрі індивідуальних податкових консультацій.
В силу пунктів 52.1, 52.2, 52.3, 52.4 статті 52 ПК України, за зверненням платників податків у паперовій або електронній формі контролюючий орган, визначений підпунктом 41.1.1 пункту 41.1 статті 41 цього Кодексу, надає їм безоплатно індивідуальні податкові консультації з питань практичного застосування окремих норм податкового та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на такий контролюючий орган, протягом 25 календарних днів, що настають за днем отримання такого звернення даним контролюючим органом.
Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.
За вибором платника податків індивідуальна податкова консультація надається в усній, у паперовій або електронній формі. Індивідуальна податкова консультація, надана у паперовій або електронній формі, обов`язково повинна містити назву - індивідуальна податкова консультація, реєстраційний номер в єдиному реєстрі індивідуальних податкових консультацій, опис питань, що порушуються платником податків, з урахуванням фактичних обставин, зазначених у зверненні платника податків, обґрунтування застосування норм законодавства та висновок з питань практичного використання таких норм законодавства.
Індивідуальні податкові консультації надаються: в усній формі - контролюючим органом, визначеним підпунктом 41.1.1 пункту 41.1 статті 41 цього Кодексу, а також державними податковими інспекціями; у паперовій та електронній формах - контролюючим органом, визначеним підпунктом 41.1.1 пункту 41.1 статті 41 цього Кодексу, крім державних податкових інспекцій.
Індивідуальна податкова консультація, надана у паперовій або електронній формі, підлягає реєстрації в єдиному реєстрі індивідуальних податкових консультацій та розміщенню на офіційному веб-сайті центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, без зазначення найменування (прізвища, ім`я, по батькові) платника податків, коду згідно з ЄДРПОУ (реєстраційного номера облікової картки) та його податкової адреси.
Пунктом 53.2 статті 53 ПК України встановлено, що платник податків може оскаржити до суду наказ про затвердження узагальнюючої податкової консультації або надану йому у паперовій або електронній формі індивідуальну податкову консультацію як правовий акт індивідуальної дії, які, на думку такого платника податків, суперечать нормам або змісту відповідного податку чи збору. Скасування судом наказу про затвердження узагальнюючої податкової консультації або індивідуальної податкової консультації є підставою для надання нової податкової консультації з урахуванням висновків суду. Протягом 30 календарних днів з дня набрання законної сили рішенням суду про скасування наказу про затвердження узагальнюючої податкової консультації або індивідуальної податкової консультації центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, або контролюючий орган з урахуванням висновків суду зобов`язані опублікувати узагальнюючу податкову консультацію або надати платнику податків індивідуальну податкову консультацію.
Отже, законодавець самостійно визначив порядок дій суб`єкта владних повноважень в разі скасування судом, зокрема індивідуальної податкової консультації, і такий порядок має бути дотриманий ним без додаткового зобов`язання судом вчинити подальші дії.
Індивідуальна податкова консультація (допомога контролюючого органу) надається платнику податків для правильності застосування конкретної норми закону або нормативно-правового акта з питань адміністрування податків чи зборів безпосередньо у його податковому обліку при здійсненні ним господарської діяльності, має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому така консультація надана.
При цьому, надаючи податкову консультацію, контролюючий орган не встановлює (змінює чи припиняє) відповідну норму законодавства, а лише надає роз`яснення щодо практичного її застосування.
Метою податкової консультації є викладення (роз`яснення) платнику податків офіційного розуміння контролюючим органом змісту правової норми з питань оподаткування для забезпечення правильного її застосування.
Разом із тим, податкова консультація обов`язково повинна містити опис питань, що порушуються платником податків, з урахуванням фактичних обставин, вказаних у зверненні платника податків, обґрунтування застосування норм законодавства та висновок з питань практичного використання окремих норм податкового законодавства.
Колегія суддів зазначає, що організаційні, правові та фінансові засади функціонування правового режиму Дія Сіті визначаються Законом України від 15.07.2021 № 1667-IX «Про стимулювання розвитку цифрової економіки в Україні» (далі Закон № 1667).
Частиною 1 статті 5 Закону № 1667 встановлено, що резидентом Дія Сіті може бути юридична особа, зареєстрована на території України в установленому законодавством України порядку, незалежно від її місцезнаходження та місця провадження господарської діяльності, яка відповідає, зокрема таким вимогам:
- розмір середньої місячної винагороди залученим працівникам та гіг- спеціалістам, починаючи з календарного місяця, наступного за календарним місяцем, в якому набуто статус резидента Дія Сіті, кожного календарного місяця становить не менше, ніж еквівалент 1200 євро за офіційним курсом гривні щодо євро, встановленим Національним банком України станом на перше число відповідного календарного місяця;
- середньооблікова кількість працівників та гіг-спеціалістів юридичної особи (у разі залучення) за підсумкам кожного календарного місяця, починаючи з наступного за календарним місяцем, в якому юридичною особою набуто статус резидента Дія Сіті, становить не менше дев`яти осіб.
Оподаткування доходів фізичних осіб регламентовано розділом IV ПК України, відповідно до підпункту 170.141.2 пункту 170. 141 статті 170 якого за ставкою, визначеною пунктом 167.2 статті 167 ПК України, оподатковуються доходи платника податку спеціаліста резидента Дія Сіті, що виплачуються на його користь резидентом Дія Сіті у вигляді:
а) заробітної плати;
б) винагороди за гіг-контрактом, укладеним у порядку, передбаченому Законом № 1667, у тому числі винагороди за створення та перехід прав на твори, створені за замовленням;
в) авторської винагороди за створення службового твору та перехід прав на службові твори.
У відповідності до пункту 167.2 статті 167 ПК України ставка податку становить 5 відсотків бази оподаткування у випадках, прямо визначених розділом IV ПК України. Разом з цим згідно зі статтею 164 ПК України базою оподаткування податком на доходи фізичних осіб є загальний оподатковуваний дохід, з урахуванням особливостей, визначених розділом IV ПК України.
Відповідно до пп. 164.1.2 пункту 164.1 статті 164 ПК України загальний оподатковуваний дохід будь-який дохід, який підлягає оподаткуванню, нарахований (виплачений, наданий) на користь платника податку протягом звітного податкового періоду
Загальний місячний оподатковуваний дохід складається із суми оподатковуваних доходів, нарахованих (виплачених, наданих) протягом такого звітного податкового місяця.
Відповідно до пп. 164.2.1-164.2.2, пункту 164.2 статті 164 ПК України до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку включаються, зокрема: доходи у вигляді заробітної плати, нараховані (виплачені) платнику податку відповідно до умов трудового договору (контракту); суми винагород та інших виплат, нарахованих (виплачених) платнику податку відповідно до умов цивільно-правового договору.
Враховуючи викладене, доходи платника податку спеціаліста резидента Дія Сіті, що виплачуються на його користь резидентом Дія Сіті у вигляді заробітної плати, винагороди за гіг-контрактом оподатковуються за ставкою 5 відсотків з першого числа місяця, наступного за місяцем, у якому прийнято рішення уповноваженим органом про набуття юридичною особою статусу резидента Дія Сіті та відповідно внесення таких відомостей до реєстру Дія Сіті (якщо розмір такого загального оподатковуваного річного доходу не перевищує встановлений підпунктом 170.141.3 пункту 170.141 статті 170 ПК України).
Відповідно до частини 1 статті 4 Закону № 2464 платниками єдиного внеску є роботодавці, зокрема підприємства, установи та організації, інші юридичні особи, утворені відповідно до законодавства України, незалежно від форми власності, виду діяльності та господарювання, які використовують працю фізичних осіб на умовах трудового договору (контракту) або на інших умовах, передбачених законодавством, чи за цивільно-правовими договорами.
Для платників, зазначених у пунктах 1 (крім абзацу сьомого), частини першої ст. 4 Закону № 2464, єдиний внесок нараховується на суму нарахованої кожній застрахованій особі заробітної плати за видами виплат, які включають основну та додаткову заробітну плату, інші заохочувальні та компенсаційні виплати, у тому числі в натуральній формі, що визначаються відповідно до Закону України від 24.03.1995 № 108/95-ВР «Про оплату праці» (далі Закон № 108), та суму винагороди фізичним особам за виконання робіт (надання послуг) за цивільно-правовими договорами (п. 1 ч. 1 ст. 7 Закону № 2464).
Законом України від 14.12.2021 № 1946-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо стимулювання розвитку цифрової економіки в Україні» статті 8 Закону № 2464 доповнено частиною 141, згідно з якою єдиний внесок для платника резидента Дія Сіті, який у календарному місяці відповідав вимогам, визначеним підпунктом 2, 3 частини 1, пунктом 10 частини 2 статті 5 Закону № 1667, встановлюється:
а) на суму нарахованої кожній застрахованій особі заробітної плати за видами виплат, які включають основну та додаткову заробітну плату, інші заохочувальні та компенсаційні виплати, у тому числі в натуральній формі, що визначаються відповідно до Закону № 108, у розмірі мінімального страхового внеску;
б) на суму винагороди фізичним особам за виконання робіт (надання послуг) за гіг-контрактами, укладеними у порядку, передбаченому Законом № 1667, у розмірі мінімального страхового внеску.
Крім того, нормами частини 3 статті 5 Закону № 1667 передбачено, що юридична особа, яка відповідає не всім вимогам, передбаченим частиною першою цієї статті, має право перебувати у статусі резидента Дія Сіті, але не довше ніж до 31 грудня календарного року, наступного за календарним роком, в якому вона набула статусу резидента Дія Сіті, за умови дотримання вимог встановлених в цій статті.
Враховуючи зазначене, застосування норм визначених частиною 141 статті 8 Закону № 2464 можливе виключно з першого числа місяця, наступного за місяцем, у якому прийнято рішення уповноваженим органом про набуття юридичною особою статусу резидента Дія Сіті та відповідно внесення таких відомостей до реєстру Дія Сіті, за умови дотримання вимог, визначених підпунктами 2, 3 частини 1 статті 5 Закону № 1667.
Статтею 2 Закону № 108/95-ВР визначено структуру заробітної плати, до якої включаються: основна заробітна плата; додаткова заробітна плата; інші заохочувальні та компенсаційні виплати.
Визначення видів виплат, що відносяться до основної, додаткової заробітної плати та інших заохочувальних та компенсаційних виплат, здійснюється з урахуванням Інструкції зі статистики заробітної плати, затвердженої наказом Державного комітету статистики України від 13.01.2004 № 5 (в редакції станом на час виникнення спірних відносин), зокрема до інших виплат, що не належать до фонду оплати праці відносяться: допомога по тимчасовій непрацездатності (пункт 3.2 розділу ІІІ Інструкції № 5); оплата перших п`яти днів тимчасової непрацездатності за рахунок коштів підприємства, установи, організації (пункт 3.3. розділу III Інструкції № 5).
Відповідно до підпункту 165.1.1 пункт 165.1 статті 165 ПК України до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку не включаються такі доходи: сума державної та соціальної матеріальної допомоги, державної допомоги, компенсацій, вартість соціальних послуг та реабілітаційної допомоги (включаючи грошові компенсації особам з інвалідністю, на дітей з інвалідністю при реалізації індивідуальних програм реабілітації осіб з інвалідністю, суми допомоги по вагітності та пологах), винагород і страхових виплат, які отримує платник податку з бюджетів та фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування та у формі фінансової допомоги особам з інвалідністю з Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю згідно із законом, а також вартість соціальної допомоги в натуральній формі малозабезпеченим сім`ям, що отримана від надавачів соціальних послуг відповідно до Закону України від 17.01.2019 № 2671-VIII «Про соціальні послуги», у тому числі (але не виключно).
Винятки, передбачені підпунктом 165.1.1 пункту 165.1 статті 165 ПК України, не поширюються на виплату заробітної плати, грошової (вихідної) допомоги при виході на пенсію (у відставку) та виплату, пов`язану з тимчасовою втратою працездатності.
Відповідно до підпункт 164.2.20 пункту 164.2 статті 164 ПК України до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку включаються, зокрема, інші доходи, крім зазначених у статі 165 ПК України .
Згідно з пунктом 167.1 статті 167 ПК України ставка податку становить 18 відсотків бази оподаткування щодо доходів, нарахованих (виплачених, наданих) платнику податків (крім випадків, визначених у підпунктах 167.2 167.5 статті 167 ПК України) у тому числі, але не виключно, у формі: заробітної плати, інших заохочувальних та компенсаційних виплат або інших виплат і винагород, які нараховуються (виплачуються, надаються) платнику у зв`язку з трудовими відносинами та за цивільно-правовими договорами.
Враховуючи викладене, оскільки дохід у вигляді допомоги по тимчасовій втраті працездатності (лікарняні) не включається до складу заробітної плати, то оподаткування податком на доходи фізичних осіб такого доходу здійснюється у загальному порядку за ставкою податку 18 відсотків.
Тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24.02.2022 № 64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24.02.2022 № 2102-IX, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України.
Згідно із підпунктом 69.9 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України, тимчасово, до 01.08.2023, для платників податків та контролюючих органів зупиняється перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, крім випадків, передбачених зазначеним підпунктом ПК України.
Враховуючи наведене, колегія суддів приходить до висновку, що спірна податкова консультація є правомірною, обґрунтованою, отже такою, що скасуванню не підлягає.
З огляду на вказане, колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції, що у спірних правовідносинах відповідач виконав вимоги статті 52 ПК України та надав позивачу податкову консультацію, яка містить необхідну інформацію і надає відповідь на зазначені у зверненні питання щодо нарахування відповідно до чинних вимог ПК України.
Інші доводи апеляційної скарги означених висновків колегії суддів не спростовують.
При цьому, колегія суддів враховує позицію Європейського суду з прав людини (в аспекті оцінки аргументів учасників справи у апеляційному провадженні), сформовану, зокрема у справах «Салов проти України" (№ 65518/01; пункт 89), «Проніна проти України» (№ 63566/00; пункт 23) та «Серявін та інші проти України» (№ 4909/04; пункт 58): принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, передбачає, що у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (див. рішення у справі "Руїс Торіха проти Іспанії" (Ruiz Torija v.Spain) серія A. 303-A; пункт 29).
Згідно п. 1 ч. 1 ст. 315 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право залишити апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін.
У відповідності до ч. 1 ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Підстави для розподілу судових витрат відсутні.
Враховуючи те, що справу розглянуто за правилами спрощеного позовного провадження, рішення суду апеляційної інстанції не підлягає касаційному оскарженню, крім випадків, передбачених п. 2 ч. 5 ст. 328 КАС України.
На підставі наведеного, керуючись ст. ст. 292, 293, 308, 310, 313, 315, 316, 321, 322, 325 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційну скаргу товариства з обмеженою відповідальністю «ПЛАРІУМ ЮКРЄЙН» залишити без задоволення, а рішення Харківського окружного адміністративного суду від 13 березня 2024 року, - без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та не підлягає касаційному оскарженню, крім випадків, передбачених п. 2 ч. 5 ст. 328 Кодексу адміністративного судочинства України.
Головуючий суддя Л.В. Мельнікова Судді А.О. Бегунц В.Б. Русанова
Суд | Другий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 01.11.2024 |
Оприлюднено | 04.11.2024 |
Номер документу | 122742278 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Другий апеляційний адміністративний суд
Мельнікова Л.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні