Рішення
від 30.10.2024 по справі 380/11129/24
ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

30 жовтня 2024 рокусправа № 380/11129/24

Львівський окружний адміністративний суд, у складі головуючої судді Морської Галини Михайлівни, розглянувши у письмовому провадженні в м. Львові в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Західенергінвест» до Головного управління Державної податкової служби у Львівській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними дій, зобов`язання вчинити дії, -

в с т а н о в и в :

Товариство з обмеженою відповідальністю «Західенергінвест» (далі - позивач) звернулося до суду з адміністративним позовом до Головного управління Державної податкової служби у Львівській області Державна податкова служба України (далі - відповідач), в якому просить:

- визнати протиправним та скасувати рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Львівській області про відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №10623100/44971302 від 26.02.2024 про відмову у реєстрації податкової накладної №4 від 12.01.2024 року в Єдиному реєстрі податкових накладних.

- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну ТзОВ «Західенергінвест» за № 4 від 12.01.2024 року в Єдиному реєстрі податкових накладних днем її подання.

Ухвалою від 29.05.2024 відкрите спрощене провадження у справі без виклику сторін.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що між Позивачем та ДП «Клас-Контакт» було укладено договір поставки № 01/1-2024 від 08.01.2024. У зв`язку із виникненням податкових зобов`язань внаслідок здійснення авансового платежу, керуючись вимогами п.201.10. ст. 201 ПК України, 04.01.2024 року Позивачем було складено в електронній формі податкову накладну №4 від 12.01.2024 року на загальну суму 389 025, 00 грн, в т.ч. ПДВ 64 837, 50 грн., реєстрацію якої було зупинено. Згідно отриманої в електронній формі квитанції від 01.02.2024 року № 9015265225: відповідно до п.201.16 ст.201 ПК України реєстрація податкової накладної №1від 04.01.2024 року в ЄРПН зупинена, оскільки обсяг постачання товару/послуги 4403 перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Одночасно було запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній/розрахунку коригування для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. При тому, що в квитанції не було запропоновано жодних чітких документів, які повинен був надати Позивач для належного розгляду питання щодо прийняття рішення про реєстрацію/відмову у реєстрації податкової накладної. 13.02.2024 року Позивач надав податковим органам пояснення від 02.02.2024 року, в яких він детально описав принцип здійснення своєї господарської діяльності та розкрив зміст операції, яка відображена у податковій накладній. Крім того, Позивач надав усі можливі (наявні у нього на момент подачі пояснень) документи для підтвердження реальності здійснення господарської операції, у тому числі і додаткові пояснення на повідомлення податкового органу. Однак, комісією Головного управління ДПС у Львівській області було прийнято рішення №10623100/44971302 від 26.02.2024 про відмову в реєстрації податкової накладної №4 від 12.01.2024 у зв`язку з «неподанням/частковим надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку». Товариство оскаржило вищенаведене рішення до центральної комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Державної податкової служби України проте отримало відмову у задоволенні скарги.

Позивач вважає спірне рішення таким, що суперечить вимогам законодавства, порушує його права та інтереси у сфері господарської діяльності, а тому підлягає скасуванню, а податкова накладна - реєстрації.

Із вказаних у позові підстав просив суд задовольнити позов.

Представник відповідача 1 та відповідача 2 надіслав суду відзив, у якому заперечив проти задоволення позову, мотивуючи тим, що у зв`язку із виникненням податкових зобов`язань, керуючись вимогами п.201.10. ст. 201 ПК України, Позивачем було складено в електронній формі податкову накладну №4 від 12.01.2024, реєстрацію якої було зупинено. Згідно отриманої в електронній формі квитанції відповідно до п.201.16 ст.201 ПК України реєстрація податкової накладної №4 від 12.01.2024 року в ЄРПН зупинена, оскільки обсяг постачання товару/послуги дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/ послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.

Обов`язок довести реальність господарської операції та підтвердити її належними документами покладається виключно на позивача. Вказані первинні документи мають відповідати стандартам бухгалтерського обліку та вимогам Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність». Тобто, контролюючий орган має запропонувати платнику податків надати документи та пояснення на спростування наявних у органу ДПС сумнівів, пов`язаних з легальністю діяльності юридичної особи. Таким чином, Комісія приймала Рішення про відмову у реєстрації податкових накладних тільки на підставі тих документів, які надавались на розгляд Комісії.

20.02.2024 ГУ ДПС у Львівській області було скеровано повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №10590474/44971302 стосовно надання документів котрі підтверджують інформацію зазначену у ПН, а саме: - первинних документів щодо постачання/придбання товарів / послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунків-фактури / інвойсів, актів приймання передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних (документи, які не надано, підкреслити) первинних документів щодо постачання придбання товарів - розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків Позивач вищевказану інформацію та документи не надав.

Щодо зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних ПН стверджує, що повноваження ДПС України щодо реєстрації податкових накладних в ЄРПН є дискреційними повноваженнями та виключною компетенцією уповноваженого органу, відтак зобов`язання Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних спірні ПН в ЄРПН є передчасним, в той час як належним способом захисту порушеного права є зобов`язання повторно розглянути питання щодо реєстрації податкової накладної в ЄРПН.

Із вказаних підстав просить суд відмовити у задоволенні позову.

Позивач надіслав відповідь на відзив, у якій зазначив, що в квитанції не було запропоновано жодних чітких документів, які повинен був надати Позивач для належного розгляду питання щодо прийняття рішення про реєстрацію/відмову у реєстрації податкової накладної. 13.02.2024 Позивач надав податковим органам пояснення від 02.02.2024, в яких він детально описав принцип здійснення своєї господарської діяльності та розкрив зміст операції, яка відображена у податковій накладній. Крім того, Позивач надав усі можливі (наявні у нього на момент подачі пояснень) документи для підтвердження реальності здійснення господарської операції.

На виконання повідомлення про надання додаткових пояснень Позивачем 21.02.2024 було надано додаткові пояснення, разом з якими він долучив платіжні доручення щодо здійснення оплати за Товар. Одночасно Позивач не міг надати докази здійснення поставки товару (отримання товару від ТзОВ «Хансаком-Вест»), оскільки на той момент не відбулось повного відвантаження товару, про що було зазначено у додаткових поясненнях (рядок 6-8 абз. 2 ст. 2 пояснень від 21.02.2024 р.). Однак, реєстрація податкової накладної відбувалась саме у зв`язку із здійсненням авансового платежу на виконання умов договору, а не у зв`язку із поставкою товару, відтак Позивачем було подано достатньо документів для реєстрації податкової накладної (первинні документи щодо здійснення оплати за товар та договори згідно яких здійснювалась оплата товару).

Просив суд задовольнити позов.

Розглянувши надані сторонами документи, з`ясувавши фактичні обставини справи, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду спору по суті, проаналізувавши норми законодавства які регулюють спірні відносини та їх застосування сторонами, суд зазначає наступне.

Товариство з обмеженою відповідальністю «Західенергінвест» є господарським товариством та перебуває на податковому обліку ГУ ДПС у Львівській області. Основним видом економічної діяльності є 46.90 (Неспеціалізована оптова торгівля). Серед інших видів діяльності компанії також є 46.19 (Діяльність посередників у торгівлі товарами широкого асортименту).

Між Позивачем (покупець) та Товариством з обмеженою відповідальністю «Хансаком-Вест» (продавець) укладений договір купівлі продажу № 0301-2024 від 03.01.2024, відповідно до якого ТзОВ «Хансаком-Вест» зобов`язувалось поставити Позивачеві опори дерев`яні ЛЕП.

На виконання умов договору Позивач відповідно до рахунка на оплату по замовленню № 1 від 12.01.2024 здійснив авансовий платіж за Товар у загальній сумі 270 000, 00 грн., в т.ч. ПДВ 20% - 45 000 грн., що підтверджується банківською випискою та платіжною інструкцією № 216 від 12.01.2024, а ТзОВ «Хансаком-Вест» поставило Опори дерев`яні ЛЕП довж. 6.5м. у загальній кількості 25 м3 , що підтверджується видатковою накладною № 3 від 20.02.2024 року.

У зв`язку із виникненням податкових зобов`язань внаслідок здійснення авансового платежу, ТзОВ «Хансаком-Вест» було складено в електронній формі податкову накладну №1 від 12.01.2024 на загальну суму 270 000, 00 грн., яка зареєстрована в ЄРПН.

Поставка даної партії товару здійснювалась із залученням третьої особи, перевізника, СФГ «Надія-М» (ЄДРПОУ: 21170143), згідно договору №21/02/1-2024, що підтверджується товарно-транспортною накладною № 3/1 від 20 лютого 2024 року, актом виконаних робіт № 1 від 21 лютого 2024 року та рахунком-фактурою № 1 від 21 лютого 2021 року, відповідно до якого вартість перевезення становить 12 000, 00 грн., в т.ч. 2 000, 00 грн. ПДВ.

Позивач оплатив вартість надання послуг перевезення Товару, що підтверджується платіжною інструкцією № 236 від 22.02.2024.

Оскільки Позивач займається спеціалізованою оптовою торгівлею та діяльністю посередників у торгівлі товарами широкого асортименту, то одним із основних контрагентів Позивача є Дочірнє підприємство «Клас-Контакт» Товариства з обмеженою відповідальністю «Міжнародна інформаційно-консалтингова група».

Між Позивачем (постачальник) та ДП «Клас-Контакт» (покупець) укладений договір поставки № 01/1-2024 від 08.01.2024.

Відповідно до п.1.2. Договору предметом поставки є наступна продукція:

- Дерев`яна опора повітряних ліній електропередач напругою 0,4 кВ, середнього типу, довжина 6,5 м. у кількості 35 м3 загальною вартістю 544 635 (п`ятсот сорок чотири тисячі шістсот тридцять п`ять гривень) 00 коп., враховуючи ПДВ 90772,50грн.

- Дерев`яна опора повітряних ліній електропередач напругою 6-10 кВ, (середнього типу), довжина 9,5 м. у кількості 12 м3 загальною вартістю 214 434 (двісті чотирнадцять тисяч чотириста тридцять чотири гривні) 00 коп., враховуючи ПДВ 35 739 (тридцять п`ять тисяч сімсот тридцять дев`ять гривень) 80 коп.

Відповідно до п. 2.1. Договору загальна сума цього договору становить 759 069 (сімсот п`ятдесят дев`ять тисяч шістдесят дев`ять гривень) 00 копійок., в тому числі ПДВ 126 511 (сто двадцять шість тисяч п`ятсот одинадцять гривень) 50 коп.

На виконання умов договору поставки № 01/1-2024 від 08.01.2024 Позивачем складений рахунок на оплату від 12 січня 2024 року за поставку: опори дерев`яної просочена для повітряних ліній електропередач напругою 0,4 кВ довжиною 6,5 м., (Товар) загальною вартістю 389 025 (триста вісімдесят дев`ять тисяч двадцять п`ять гривень) 00 коп. та в т.ч. ПДВ 64 837 (шістдесят чотири тисячі вісімсот тридцять сім гривень) 50 коп.

Одночасно 12.01.2024 ДП «Клас-Контакт» було здійснено оплату за Товар у розмірі 389 025 (триста вісімдесят дев`ять тисяч двадцять п`ять гривень) 00 коп. (в т.ч. ПДВ 64 837, 50 грн.), що підтверджується банківською випискою та платіжною інструкцією № 5 від 12.01.2024 р

У зв`язку із виникненням податкових зобов`язань внаслідок здійснення авансового платежу, керуючись вимогами п.201.10. ст. 201 ПК України, 04.01.2024 Позивачем складена в електронній формі податкова накладна №4 від 12.01.2024 на загальну суму 389 025, 00 грн, в т.ч. ПДВ 64 837, 50 грн. та надіслана на держану реєстрацію.

Згідно отриманої в електронній формі квитанції від 01.02.2024 № 9015265225: відповідно до п.201.16 ст.201 ПК України реєстрація податкової накладної №1від 04.01.2024 року в ЄРПН зупинена, оскільки обсяг постачання товару/послуги 4403 перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Одночасно було запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній/розрахунку коригування для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

13.02.2024 року Позивач надав податковим органам пояснення від 02.02.2024 , в яких він детально описав принцип здійснення своєї господарської діяльності та розкрив зміст операції, яка відображена у податковій накладній та надіслав наступні документи:

- договір оренди нежитлових приміщень N02/10-23 від 01.09.2023 року

- свідоцтво про державну реєстрацію транспортного засобу НОМЕР_1 ;

- повідомлення про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність, за формою N 20-ОПП;

- податкова накладна N4 від 12.01.2024 року з квитанцією ТОВ «Західенерг-інвест»;

- заключна виписка АТ КБ Приват Банк за 12.01.2024року;

- договір поставки N01/1-2024 від 08.01.2024 ДП "Клас-Контакт" ТОВ "Міжнародна інформаційно-консалтінгова група"

- рахунок N12/01 від 12.01.2024 на ДІ "Клас-Контакт" ТОВ "Міжнародна інформаційно-консалтінгова група"

- договір купівлі-продажу N 0301-2024 від 03.01.2024 року ТОВ "Хансаком- Вест";

- рахунок N1 від 12.01.2024 ТОВ "Хансаком-Вест";

- Податкова накладна N 1 від 12.01.2024 ТОВ "Хансаком-Вест".

21.02.2024 року Головою комісії Головного управління ДПС у Львівській області було надіслано повідомлення про надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 20.02.2024 № 10590474/44971302.

На виконання повідомлення про надання додаткових пояснень Позивачем 21.02.2024 було надано додаткові пояснення, разом з якими він долучив платіжні доручення щодо здійснення оплати за Товар. Одночасно Позивач не міг надати докази здійснення поставки товару (отримання товару від ТзОВ «Хансаком-Вест»), оскільки на той момент не відбулось повного відвантаження товару, про що було зазначено у додаткових поясненнях, а реєстрація податкової накладної відбувалась саме у зв`язку із здійсненням авансового платежу на виконання умов договору, а не у зв`язку із поставкою товару.

Після повного відвантаження Товару та підписання видаткової та Товарно-транспортної накладної було подано додаткові пояснення від 23.02.2024 із наданням доказів здійснення поставки Товару, які згідно отриманої квитанції не були прийнятті до розгляду, оскільки наявні вже інші пояснення від 13.02.2024 та від 21.02.2024.

Комісією Головного управління ДПС у Львівській області було прийнято рішення №10623100/44971302 від 26.02.2024 про відмову в реєстрації податкової накладної №4 від 12.01.2024.

Відповідно до оскаржуваного рішення підставою відмови у реєстрації податкової накладної у ЄРПН стало: ненаданням / частковим наданням додаткових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку.

Не погоджуючись із вказаним рішенням, Позивач подав скаргу від 05.03.2024 до Державної податкової служби в України разом з якою було додано докази відвантаження товару, яку рішенням № 15236/44971302/2 від 14.03.2024 залишено без задоволення.

Не погодившись із цими рішеннями, позивач звернувся до суду.

Надаючи оцінку позиціям сторін у справі, суд застосовує наступні правові норми.

Статтею 19 Конституції України визначено, що органи державної влади, їх посадові особи повинні діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Податковий кодекс України (далі - ПК України) є спеціальним законом з питань оподаткування та установлює порядок погашення зобов`язань юридичних або фізичних осіб перед бюджетами та державними цільовими фондами з податків і зборів (обов`язкових платежів), нарахування і сплати пені та штрафних санкцій, що застосовуються до платників податків, визначені заходи, які вживаються контролюючим органом з метою погашення платниками податків податкового боргу.

Згідно із п.п. "а", "б" п. 185.1 ст. 185 ПК України об`єктом оподаткування податком на додану вартість є операції платників податку з постачання товарів та послуг місце постачання яких розташоване на митній території України.

Датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг згідно з приписами пункту 187.1 статті 187 ПК України вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

База оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (крім акцизного податку на реалізацію суб`єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів, збору на обов`язкове державне пенсійне страхування, що справляється з вартості послуг стільникового рухомого зв`язку, податку на додану вартість та акцизного податку на спирт етиловий, що використовується виробниками - суб`єктами господарювання для виробництва лікарських засобів, у тому числі компонентів крові і вироблених з них препаратів (крім лікарських засобів у вигляді бальзамів та еліксирів) (п. 188.1 ст.188 ПК України).

Пунктом 201.7 ст. 201 ПК України визначено, що податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс).

Згідно з п. 201.10 ст. 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 01 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.

Податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Помилки в реквізитах, визначених пунктом 201.1 цієї статті (крім коду товару згідно з УКТ ЗЕД), які не заважають ідентифікувати здійснену операцію, її зміст (товар/послугу, що постачаються), період, сторони та суму податкових зобов`язань, не можуть бути причиною неприйняття податкових накладних в електронному вигляді.

Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.

Відповідно до п. 201.16 ст. 201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

На виконання цієї норми 11.12.2019 Кабінетом Міністрів України прийняв постанову № 1165, якою затвердив Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок № 1165).

Правові норми застосовуються у редакції станом на час виникнення спірних правовідносин.

За змістом п. 4 Порядку № 1165 у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.

Пунктом 5 Порядку № 1165 передбачено, що платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку, показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку. Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій.

Відповідно до п. 6 Порядку № 1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється. Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня. У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється (п. 7 Порядку № 1165).

Відповідно до п. 10 Порядку № 1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації (пункт 11 Порядку № 1165).

Комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку (п. 25 Порядку № 1165).

Як встановлено судом, реєстрація податкової накладної зупинена з тієї підстави, що «… оскільки обсяг постачання товару/послуги 4403 перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.…».

Суд зауважує, що у квитанції про зупинення ПН не зазначено, які саме документи слід надати платнику податків та чого мають стосуватися пояснення такого платника податків для того, аби реєстрація податкових накладних стала можливою, що також свідчить про невідповідність сформованих квитанцій вимогам до таких, що визначені пунктом 11 Порядку № 1165.

Водночас механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України, встановлено наказом Міністерства фінансів України № 520 від 12.12.2019, яким затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок № 520).

Пунктом 2 Порядку № 520 визначено, що рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, приймають комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі територіальних органів ДПС (далі - комісія регіонального рівня).

Відповідно до пунктів 3, 4 Порядку № 520 комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у терміни, визначеніпунктом 9цього Порядку, та надсилає його платнику податку на додану вартість (далі - платник податку) засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимогКодексута Законів України«Про електронні документи та електронний документообіг»і«Про електронні довірчі послуги». У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.

Разом з цим, пунктом 5 Порядку № 520 визначено перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, серед яких:

- договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

- договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

- первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;

- розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

- документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

При цьому письмові пояснення та копії документів, зазначені у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування.

Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних / розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні / розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних / розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).

Письмові пояснення та копії документів, зазначені у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимогКодексута Законів України«Про електронні документи та електронний документообіг»та«Про електронні довірчі послуги». (пункти 6, 7 Порядку № 520).

Згідно з п. 9, п. 10 та п. 11 Порядку № 520 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядаються комісіями контролюючих органів.

Комісія регіонального рівня приймає рішення про: реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі; відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.

Підставами для прийняття комісією регіонального рівня рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування є: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Аналіз наведених правових норм дає підстави для висновку, що рішення комісії повинно містити чітку підставу для відмови в реєстрації податкової накладної.

При цьому, як слідує зі змісту оскаржуваного рішення, підставою для відмови податковим органом позивачу в реєстрації податкової накладної слугувало ненадання платником податків копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактур/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних та не надання документів щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством.

Суд звертає увагу, що контролюючим органом не сформовано конкретних вимог щодо необхідності подання вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної, не зазначено яких саме документів не надано та яких саме документів не вистачає для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної від 12.01.2024 №4.

При цьому, суд наголошує, що можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення контролюючим органом конкретного критерію оцінки ступеня ризиків, а також зазначення у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної чіткого переліку документів, чого зроблено не було.

Із досліджених матеріалів справи суд встановив, що позивач надав відповідачу-1 всі документи на підтвердження здійснення господарської операції для реєстрації податкової накладної від 12.01.2024 №4, перелік яких наведений вище.

Суд також зазначає, що факт зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування у Єдиному реєстрі податкових накладних не спростовує факту здійснення платником податків господарської операції, що підтверджується первинними документами, на підставі яких складається податкова накладна/розрахунок коригування.

Отже, зважаючи на надання позивачем достатньо первинних документів для спростування тверджень відповідача-1 щодо ризиковості здійснення операції, та враховуючи, що наданих контролюючому органу документів та письмових пояснень було достатньо для прийняття рішення про реєстрацію ПН від 12.01.2024 №4, суд дійшов висновку про протиправність рішення відповідача-1 №10623100/44971302 від 26.02.2024 про відмову в реєстрації ПН.

Отже, відповідність обсягу реалізованих позивачем товарів/послуг підтверджується належними та допустимими письмовими доказами, які за допомогою сервісу Електронний кабінет платника були надіслані позивачем Державній податковій службі України для врахування під час вирішення питання про реєстрацію податкової накладної.

Суд зауважує, що позивач у поясненнях до ПН від 12.01.2024 №4 повідомив податковому органу, що зазначена ПН виписана у зв`язку із отриманням авансового платежу від контрагента, пов`язаного із майбутньою поставкою товару, відтак вимога податкового органу про надання доказів поставки товару не стосується факту отримання коштів на рахунок. Також не стосуються питання правомірності формування податкового кредиту позивачем і факти оформлення сторонами замовлення на поставлений товар, визначення способу його поставки.

Одночасно в межах спірних правовідносин суд звертає особливу увагу на те, що, приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарської операцій позивача на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарської операції може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки, підстави та порядок проведення якої визначено нормами Податкового кодексу України. У свою чергу, при реєстрації податкової накладної фактично проводиться моніторинг операції чи платника податків лише за зовнішніми (формальними) критеріями. Тому і суд за результати розгляду цієї справи не робить висновків щодо реальності господарської операції за участю позивача, а лише оцінює наявність чи відсутність підстав для реєстрації податкових накладних.

За таких обставин, суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог про визнання протиправними та скасування рішення Комісії Головного управління ДПС у Львівській області про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН №10623100/44971302 від 26.02.2024 про відмову в реєстрації податкової накладної від 12.01.2024 №4 в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Щодо вимоги про зобов`язання відповідача-2 зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних ПН від 12.01.2024 №4 датою її подання на реєстрацію, суд зазначає таке.

Відповідно до вимог пп. 201.1, 201.10 ст. 201 ПК України реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних віднесено до обов`язків платника податків.

У той же час, наведені норми розраховані на відсутність спірних правовідносин, оскільки у випадку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування механізм її подальшої реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних є іншим.

Згідно з нормами п.п. 19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 1246 від 29.12.2010 (далі - Порядок № 1246), податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення); неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.

У разі надходження до ДПС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.

Отже, реєстрація в ЄРПН податкових накладних/розрахунку коригування, реєстрацію яких попередньо було зупинено, є повноваженням ДПС України.

Як встановлено судом та підтверджено матеріалами справи, надані позивачем документи складені з дотриманням вимог законодавства та були достатніми для реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Обставин, які б унеможливлювали реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, судом не встановлено.

Суд вважає помилковим твердження відповідача про наявність у нього дискреційних повноважень щодо реєстрації зазначеної ПН та передчасність вимоги про зобов`язання її реєстрації, оскільки зміст дискреційних повноважень передбачає законність будь-якого із можливих рішень суб`єкта владних повноважень, прийнятого ним у певній ситуації, а судом встановлено незаконність рішення Комісії Головного управління ДПС у Львівській області про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН №10623100/44971302 від 26.02.2024.

Відтак, беручи до уваги вимоги КАС України щодо ефективності способу захисту порушеного права, суд вважає, що порушене право позивача підлягає захисту шляхом зобов`язання ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних, подану позивачем ПН від 12.01.2024 №4, датою її первинного подання на реєстрацію.

Висновки суду у цій справі узгоджуються із висновками Верховного Суду, викладеними у постановах від 02.04.2019 у справі № 822/1878/18 та від 18.07.2019 у справі №1740/2004/18 та від 03.11.2021 у справі № 360/2460/20, від 20.01.2022 у справі №140/4162/21, від 27.01.2022 у справі №380/2365/21.

Відтак, покладання на Державну податкову службу України обов`язку зареєструвати податкову накладну не вважатиметься втручанням у його дискреційні повноваження.

З огляду на викладене вище, суд задовольняє позовні вимоги повністю.

Відповідно до ч. 1 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, усі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

У позові представник позивача зазначив, що докази понесення витрат на правничу допомогу будуть надані відповідно до вимог ч. 7 ст. 139 КАС України .

Керуючись ст.ст.2, 6, 8-10, 13, 14, 72-77, 139, 241-246, 250, підп.15.5 п.15 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

в и р і ш и в :

Позов задовольнити повністю.

Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Львівській області з питань реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування у Єдиному реєстрі податкових накладних №10623100/44971302 від 26.02.2024 про відмову в реєстрації податкової накладної від 12.01.2024 №4 в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Зобов`язати Державну податкову службу України (04053, м. Київ, пл. Львівська, буд. 8; ЄДРПОУ 43005393) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну від 12.01.2024 №4, складену Товариством з обмеженою відповідальністю «Західенергінвест» (ЄДРПОУ 44971302, адреса: вул. Центральна, буд. 2В, с. Забір`я, Львівський р-н, Львівська обл., 80313), датою її подання на реєстрацію.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС України у Львівській області (79026, м. Львів, вул. Стрийська, буд. 35; ЄДРПОУ ВП 43968090) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Західенергінвест» (ЄДРПОУ 44971302, адреса: вул. Центральна, буд. 2В, с. Забір`я, Львівський р-н, Львівська обл., 80313) судовий збір у сумі 1211 (одна тисяча двісті одинадцять) грн.20 коп.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України (04053, м. Київ, пл. Львівська, буд. 8; ЄДРПОУ 43005393) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Західенергінвест» (ЄДРПОУ 44971302, адреса: вул. Центральна, буд. 2В, с. Забір`я, Львівський р-н, Львівська обл., 80313) судовий збір у сумі 1211 (одна тисяча двісті одинадцять) грн.20 коп.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

СуддяМорська Галина Михайлівна

СудЛьвівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення30.10.2024
Оприлюднено04.11.2024
Номер документу122745578
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —380/11129/24

Ухвала від 11.12.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гудим Любомир Ярославович

Ухвала від 02.12.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гудим Любомир Ярославович

Рішення від 30.10.2024

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Морська Галина Михайлівна

Ухвала від 21.06.2024

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Морська Галина Михайлівна

Ухвала від 29.05.2024

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Морська Галина Михайлівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні