Постанова
від 01.11.2024 по справі 520/34784/23
ДРУГИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

01 листопада 2024 р. Справа № 520/34784/23Другий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

Головуючого судді: Русанової В.Б.,

Суддів: Присяжнюк О.В. , Перцової Т.С. ,

розглянувши в порядку письмового провадження у приміщенні Другого апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою Головного управління ДПС у Харківській області на рішення Харківського окружного адміністративного суду від 08.05.2024, головуючий суддя І інстанції: Кухар М.Д., по справі № 520/34784/23

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "НАРГУС"

до Головного управління ДПС у Харківській області

про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю «НАРГУС» (далі ТОВ «НАРГУС», позивач) звернулося до суду з адміністративним позовом до Головного управління ДПС у Харківській області (далі - ГУ ДПС у Харківській області, відповідач), в якому просило :

- визнати протиправним та скасувати Рішення ГУ ДПС у Харківській області від 25.10.2023 №397/20-40-04-05-16 щодо можливості своєчасного виконання ТОВ НАРГУС свого податкового обов`язку;

- зобов`язати ГУ ДПС у Харківській області прийняти Рішення, яким встановити неможливість своєчасного виконання ТОВ НАРГУС свого податкового обов`язку;

- стягнути за рахунок бюджетних асигнувань ГУ ДПС у Харківській області на користь ТОВ НАРГУС сплачений судовий збір у розмірі 5 368,00 грн.

Рішенням Харківського окружного адміністративного суду від 08.05.2024 року по справі № 520/34784/23 позовні вимоги задоволено.

Визнано протиправним та скасовано Рішення ГУ ДПС у Харківській області від 25.10.2023 року №397/20-40-04-05-16 щодо можливості своєчасного виконання ТОВ НАРГУС свого податкового обов`язку.

Зобов`язано ГУ ДПС у Харківській області прийняти Рішення, яким встановити неможливість своєчасного виконання ТОВ НАРГУС свого податкового обов`язку.

Стягнуто за рахунок бюджетних асигнувань ГУ ДПС у Харківській області, на користь ТОВ НАРГУС сплачений судовий збір у розмірі 5 368,00 грн.

Відповідач, не погодившись із рішенням суду першої інстанції, подав апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на неправильне застосування судом першої інстанції норм матеріального права, не відповідність висновків суду обставинам справи, просить суд апеляційної інстанції скасувати рішення суду та прийняти по справі нове судове рішення, яким у задоволенні позову відмовити.

В обґрунтування вимог апеляційної скарги зазначає, що Комісією щодо підтвердження можливості чи неможливості виконання обов`язків платником податків, визначених підпунктом 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України та наказу Міністерства фінансів України від 29.07.2022 року № 225 «Про затвердження Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків», правомірно винесено рішення щодо можливості виконання платником податків свого податкового обов`язку від 25.10.2023 № 397/20-40-04-05-16, оскільки, з наданих ТОВ «НАРГУС» документів не встановлено втрату (знищення чи зіпсування) первинних документів, комп`ютерного та іншого обладнання внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією російської федерації, внаслідок чого підприємством неможливо виконати обов`язки щодо своєчасного подання податкової звітності, сплати податків, виконання інших податкових обов`язків; не надано документів, що підтверджують відсутність коштів на банківських рахунках.

Позивач правом на подання відзиву на апеляційну скаргу не скористався.

У зв`язку із тимчасовою непрацездатністю судді Жигилія С.П., на підставі повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями, визначений новий склад колегії: головуючий суддя Русанова В.Б., судді Перцова Т.С., Присяжнюк О.В.

Відповідно до ч. 1 ст. 308, п.3 ч.1 ст.311 КАС України справа розглянута в межах доводів апеляційної скарги, в порядку письмового провадження.

Колегія суддів, заслухавши суддю-доповідача, перевіривши рішення суду першої інстанції, доводи апеляційної скарги, дослідивши докази по справі, вважає, що апеляційна скарга підлягає частковому задоволенню з наступних підстав.

Судом першої інстанції встановлено, що ТОВ «НАРГУС» зареєстроване в м. Харкові, за адресою вул. Академіка Проскури, буд.1, має на праві приватної власності нежитлову будівлю літ. «Я-2», загальною площею 5 668,8 кв.м, за цією ж адресою де і проводить господарську діяльність, що підтверджується витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань , відомостями з державного реєстру речових прав на нерухоме майно (а.с.23-3248-50).

Наказом керівника ТОВ «НАРГУС» № 2402 від 24.02.2022 з метою уникнення нараження на небезпеку для життя та здоров`я працівників у зв`язку з повномасштабною військовою агресією російської федерації щодо держави Україна, зупинено діяльність підприємства з 24.02.22.

Судом встановлено, що протягом березня 2022 року військовими підрозділами Російської Федерації за допомогою артилерійських та авіаційних ударів здійснено збройний напад безпосередньо на виробничі та адміністративні будівлі ТОВ «НАРГУС», внаслідок чого пошкоджено будівлю корпусу, внутрішні приміщення та даху. За заявою підприємства про вказані злочини відкрито кримінальне провадження за №22022220000000074 від 08.03.2022 року за ч.1 ст. 438 КК України.

20.07.2022 позивач звернувся до ГУ ДПС у Харківській області із заявою про неможливість платника податків - юридичної особи своєчасно виконувати свій податковий обов`язок, до якої долучив копію Повідомлення ГУ НП у Харківській області відділу спеціальної поліції від 26.05.2022 р. за №б/н/119- 34/01/12-2022, в якому зафіксовано факт збройного нападу, та як наслідок пошкодження будівель корпусу, внутрішніх приміщень та даху ТОВ «НАРГУС».

З підстав не отримання відповіді на цю заяву, Позивач повторно направив до Відповідача таку ж заяву за №0909 від 09.09.2022 (вх. 31196/6/73 від 19.09.2022 р.).

31 жовтня 2022 року, позивачем в приміщенні ГУ ДПС у Харківській області отримано наступні рішення щодо вказаних вище заяв, а саме:

-попереднє рішення від 26.09.2022 року №50/20-40-18-04-25 щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку, яке було прийнято за розглядом заяви та доданих до неї документів Позивача №20/07 від 20.07.2022 року, відповідно до якого у зв`язку з недостатністю документів, що підтверджують неможливість виконання платником податків податкових обов`язків було запропоновано ТОВ «НАРГУС» надати такі документи, без конкретизації які саме.

-попереднє рішення від 29.09.2022 року №191/20-40-18-04-25 щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку, яке було прийнято за розглядом заяви та доданих до неї документів Позивача №0909 від 09.09.2022 р, відповідно до якого у зв`язку з недостатністю документів, що підтверджують неможливість виконання платником податків податкових обов`язків було запропоновано ТОВ «НАРГУС» надати такі документи, без конкретизації які саме.

-рішення від 25.10.2022 року №1856/20-40-18-04-25 щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку, яке прийнято за розглядом заяв від 20.07.2022 та від 09.09.2022 та доданих до неї документів , яким Відповідачем встановлено можливість виконання платником податків ТОВ «НАРГУС» своїх податкових обов`язків з підстав не надання Позивачем вичерпного перелік документів, що підтверджують неможливість виконання платником податків податкових обов`язків.

За наслідками судового оскарження рішення ГУ ДПС у Харківській області від 25.10.2022 останнє скасовано рішенням Харківського окружного адміністративного суду по справі N» 520/10204/22 від 21.03.2023 року (суддя ОСОБА_1 ), яке набрало законної сили згідно постанови Другого апеляційного адміністративного суду від 30.08.2023 . Зобов`язано Головне управління ДПС у Харківській області повторно розглянути заяву ТОВ НАРГУС про неможливість платника податків - юридичної особи своєчасно виконувати свій податковий обов`язок, з урахуванням висновків, викладених в рішенні суду.

На виконання судового рішення ГУ ДПС у Харківській області повторно розглянуто заяви позивача про неможливість платника податків - юридичної особи своєчасно виконувати свій податковий обов`язок від 20.07.22 та від 09.09.2022 , за наслідками розгляду яких прийнято Попереднє рішення від 27.09.2023 №368/20-40-04-05-16 щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку, яким у зв`язку з недостатністю документів, що підтверджують неможливість виконання платником податків податкових обов`язків запропоновано ТОВ «НАРГУС» надати такі документи, без конкретизації які саме.

На вимогу податкового органу позивачем 10.10.2023 відповідачу надано додаткові документи, а саме: - витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно; - витяг з Державного реєстру досудових розслідувань, що засвідчує факт реєстрації відомостей про кримінальне правопорушення; - копія наказу про зупинення діяльності ТОВ «НАРГУС»; - копії договорів, рахунків та актів виконаних робіт, що підтверджують факт виконання ремонтних робіт направлених на ліквідацію наслідків ворожих обстрілів; - копії листів з інтернет-провайдером.

25.10.2023 ГУ ДПС у Харківській області прийнято рішення № 397/20-40-04-05-16 щодо можливості своєчасного виконання позивачем свого податкового обов`язку.

Підставами прийняття рішення вказано, що з наданих ТОВ «НАРГУС» документів не встановлено втрату (знищення чи зіпсування) первинних документів, комп`ютерного та іншого обладнання внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією російської федерації, внаслідок чого підприємством неможливо виконати обов`язки щодо своєчасного подання податкової звітності, сплати податків, виконання інших податкових обов`язків; не надано документів, що підтверджують відсутність коштів на банківських рахунках. Що унеможливлює встановити причинно-наслідковий зв`язок між обставинами непереборної сили (форс мажорні обставинами), відповідно до поданих платником документів, та можливістю виконання ним податкового обов`язку станом на дату, на яку припадає граничний термін виконання такого обов`язку. (а.с. 139-145)

Не погодившись з рішенням ГУ ДПС у Харківській області позивач звернувся до суду з цим позовом.

Задовольняючи позов, суд першої інстанції виходив з того, що рішення ГУ ДПС у Харківській області від 25.10.2023 року N397/20-40-04-05-16, є необґрунтованим, прийнятим без належної оцінки наданим позивачем доказам, а тому підлягає скасуванню.

Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та доводам апеляційної скарги, колегія суддів зазначає наступне.

Відповідно до ст. 67 Конституції України кожний зобов`язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків та зборів, а також відповідальність за порушення податкового законодавства врегульовані Податковим кодексом України (надалі ПК України).

Згідно зі ст. 16 ПК України платники податків зобов`язані, зокрема, подавати до контролюючих органів у порядку, встановленому податковим та митним законодавством, декларації, звітність та інші документи, пов`язані з обчисленням і сплатою податків та зборів; сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених цим Кодексом та законами з питань митної справи.

У зв`язку з тим, що в Україні Указом Президента України № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні» оголошено воєнний стан, з метою забезпечення прав і обов`язків платників податків протягом цього періоду, Законом України від 03 березня 2022 року № 2118-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо особливостей оподаткування та подання звітності у період дії воєнного стану», який набрав чинності 07 березня 2022 року, доповнено Підрозділ 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України пунктом 69, згідно з яким установлено тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, здійснювати справляння податків і зборів з урахуванням особливостей, визначених у цьому пункті.

Відповідно до пп. 69.1 п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.

Платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15 липня 2022 року, подання податкової звітності до 20 липня 2022 року та сплати податків та зборів у строк не пізніше 31 липня 2022 року.

Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у цьому підпункті, та перелік документів на підтвердження затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Наказом Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року № 225 затверджено Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України (далі - Порядок № 225), який набрав чинності 6 вересня 2022 року, відповідно до пункту 1 розділу ІІ якого до платників податків / податкових агентів, які не можуть виконувати податкові обов`язки, передбачені Кодексом або іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, застосовуються правила для підтвердження можливості чи неможливості виконання платником такого обов`язку, передбачені цим Порядком.

Підставами неможливості виконання платниками податків-юридичними особами та їх відокремленими підрозділами податкових обов`язків (у тому числі обов`язків податкових агентів) є:

1) втрата (знищення чи зіпсуття) первинних документів, комп`ютерного та іншого обладнання внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією Російської Федерації;

2) неможливість використати чи вивезти документи, комп`ютерне та інше обладнання внаслідок ведення бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією Російської Федерації;

3) використання чи вивезення документів, комп`ютерного або іншого обладнання, пов`язане з ризиком для життя чи здоров`я посадової особи платника податків або неможливе у зв`язку з встановленням уповноваженими органами державної влади відповідно до закону в умовах воєнного стану заборон та/або обмежень;

4) можливість витоку інформації щодо обсягів та місць зберігання пального або спирту етилового та їх знищення надалі внаслідок складання та реєстрації акцизних накладних, та/або подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового, та/або подання заявки на переміщення пального або спирту етилового транспортними засобами, що не є акцизними складами пересувними тощо (виключно в частині виконання визначених цим абзацом обов`язків);

5) відсутність у платника податків інших посадових осіб, уповноважених відповідно до законодавства нараховувати, стягувати та вносити до бюджету податки, збори, а також вести бухгалтерський облік, складати та подавати податкову та фінансову звітність, відсутність можливості у власника призначити таких посадових осіб за умови відсутності у такого платника податків об`єктів оподаткування, або показників, які підлягають декларуванню, відповідно до вимог цього Кодексу, може бути пов`язана з такими обставинами:

посадова особа є одночасно одним із власників юридичної особи за умови, що відсутність такого співвласника (акціонера, учасника, засновника) унеможливлює прийняття рішення про призначення на постійній або тимчасовій основі іншої посадової особи;

юридична особа заснована на власності окремої фізичної особи, яка одночасно є єдиною посадовою особою такої юридичної особи.

6) перебування (податкова адреса платника податків та/або фактичне знаходження/знаходження виробничих потужностей тощо) на території населеного пункту, у якому ведуться воєнні (бойові) дії, який (які) знаходиться в оточенні (блокуванні) або тимчасово окупований збройними формуваннями Російської Федерації;

7) інші обставини непереборної сили (форс-мажорні обставини), підтверджені документально.

Відповідно до пункту 3 розділу II Порядку № 225 до платників податків, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, які на дату набрання чинності цим Порядком мають можливість подати до контролюючого органу заяву та документи (копії документів), інформацію про відсутність можливості виконання податкових обов`язків, застосовуються такі правила.

У разі неможливості виконання платником податків податкового обов`язку, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, платник податків подає не пізніше 30 вересня 2022 року заяву про відсутність такої можливості (крім виконання обов`язку щодо реєстрації акцизних накладних та/або подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового, та/або подання заявки на переміщення пального або спирту етилового транспортними засобами, що не є акцизними складами пересувними тощо) разом з вичерпним переліком документів (копій документів), інформації, які передбачені Переліком документів, що підтверджують неможливість платника податків-юридичної особи, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року № 225 або Переліком документів, що підтверджують неможливість платника податків-фізичної особи, зокрема самозайнятої особи, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року № 225 (далі - Переліки документів) до контролюючого органу в порядку передбаченому пунктом 8 цього розділу.

Заява має містити: повне найменування платника податків згідно з реєстраційними документами або прізвище, ім`я, по батькові (за наявності) платника податків; код платника податків згідно з Єдиним державним реєстром підприємств та організацій України або податковий номер; реєстраційний номер облікової картки платника податків або серію (за наявності) та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку у паспорті); податкову адресу платника податків; найменування контролюючого органу, до якого подається заява; дату подання заяви; чітке та стисле обґрунтування підстав для підтвердження неможливості виконання платником податків податкових обов`язків з посиланням на документальне підтвердження викладених фактів; вичерпний перелік додатків із зазначенням кількості сторінок кожного документа, їх повної назви та реквізитів (дата, номер, найменування органу, що видав документ); які саме податкові обов`язки не мав / не має можливості виконати платник податків; інформацію про податкові періоди, за які неможливо виконувати податкові обов`язки, або інформацію щодо обставин, пов`язаних з проведенням воєнних (бойових) дій, терористичними актами, диверсіями або іншими обставинами непереборної сили (форс-мажорними обставинами), спричиненими військовою агресією Російської Федерації, тимчасовою окупацією збройними формуваннями Російської Федерації; підписи платника податку-фізичної особи або посадових осіб платника податку, засвідчені печаткою платника податку (за наявності).

За наявності інших документів, інформації, що підтверджують неможливість своєчасно виконати свій податковий обов`язок, платники податків-юридичні особи, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, надають такі документи (копії документів).

Платники податків зобов`язані зберігати протягом строку давності, встановленого Кодексом, оригінали відповідних документів, що підтверджують неможливість виконання податкового обов`язку.

На вимогу контролюючого органу та в межах його повноважень, визначених законодавством, платники податку зобов`язані пред`явити оригінали документів, що підтверджують неможливість виконання податкового обов`язку, передбаченого Кодексом або іншим законодавством, контроль за виконанням якого покладено на контролюючі органи.

До переліку документів, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року № 225, включено:

1. Акт, що засвідчує факт пожежі, складений відповідно до вимог пункту 7 Порядку обліку пожеж та їх наслідків, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26 грудня 2003 року № 2030.

2. Інформація з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, у разі його знищення відповідно до Порядку надання інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 грудня 2015 року №1127 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 26 червня 2019 року № 599).

3. Витяг з Єдиного реєстру досудових розслідувань, що засвідчує факт реєстрації відомостей про кримінальне правопорушення, отриманий у порядку, встановленому Кримінальним процесуальним кодексом України, у разі викрадення основних засобів або руйнування/втрати майна.

4. Інші документи, складені відповідно до вимог підпунктів 14, 15 пункту 2 Порядку визначення шкоди та збитків, завданих Україні внаслідок збройної агресії Російської Федерації, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20 березня 2022 року №326.

5. Документ, що підтверджує відсутність коштів на банківських рахунках платника податків (виписка з рахунків клієнта банку на дату подання до банку розрахункового документа на сплату податків).

6. Копія наказу підприємства про призупинення роботи підприємства та його працівників або встановлення простою в роботі підприємства, викликане обставинами непереборної сили (із зазначенням дати початку і закінчення такого призупинення (за можливості)).

7. Документ або повідомлення оператора поштового зв`язку (вказується посилання на офіційну сторінку оператора, де розміщене таке повідомлення), що підтверджує призупинення функціонування оператора поштового зв`язку та/або об`єктів поштового зв`язку на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, та територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації.

8. Документ або повідомлення банку (вказується посилання на офіційну сторінку банку, де розміщене таке повідомлення), що підтверджує призупинення роботи банку або його відокремлених підрозділів та/або платіжних систем у зв`язку із введенням воєнного стану.

9. Копії платіжних доручень (розрахункових та інших документів щодо ініціювання переказу коштів) або їх скріншот (знімок екрану) платника податків на сплату узгоджених сум грошових зобов`язань, податкового боргу, поданих до банку, що залишилися невиконаними, оскільки кошти не були зараховані до бюджету у зв`язку з відключенням банку від системи електронних платежів або порушенням у роботі системи авторизації банку. Надається разом із документом або повідомленням, зазначеним у пункті 8 цього Переліку.

10. Документ або повідомлення (вказується посилання на офіційну сторінку банку, де розміщено таке повідомлення), що підтверджує вимушене призупинення роботи головних управлінь Казначейства у зв`язку з введенням воєнного стану.

11. Повідомлення, що підтверджує аварійне (незаплановане) відключення постачання електроенергії в умовах воєнного стану, суб`єкта господарювання до сфери обслуговування якого належить таке підприємство, зокрема скріншот повідомлення в месенджер (Viber, Telegram тощо) і мобільних додатках.

12. Документ, що підтверджує вимушене відключення надання послуг глобальної мережі Інтернет, пов`язане з введенням воєнного стану, що унеможливило надання податкової звітності в електронній формі (інформаційне повідомлення інтернет-провайдера).

13. Документи, що свідчать про пошкодження, знищення, втрату майна, що знаходиться на балансі підприємства і є об`єктом оподаткування, єдиним джерелом для сплати податків або яке перебуває у податковій заставі (акт про надзвичайну подію, інвентаризаційний опис, протокол інвентаризаційної комісії, підписаний представником територіального органу ДСНС, згідно з якими відбувається відображення таких подій у бухгалтерському обліку та викладаються фактичні події, зазначаються понесені матеріальні втрати (перелік майна, його вартість); заява до правоохоронних органів; акт незалежного оцінювача; наявність страхового полісу, заява про страховий випадок тощо).

14. Документи, що свідчать про акти мародерства, грабежу, рейдерства, захоплення майна та примусове захоплення приміщення (копія заяви до територіального органу внутрішніх справ та документ, виданий відповідним правоохоронним органом щодо реєстрації кримінального провадження тощо).

15. Документи, що свідчать про подання заяви до правоохоронних органів про вчинення кримінального правопорушення та реєстрації кримінального провадження за результатами розгляду такої заяви.

16. Документи, що свідчать про пошкодження, втрату, знищення, зіпсуття документів бухгалтерського обліку або неможливості їх вивезення з територій, на яких ведуться (велися) бойові дії, та на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації (інформація про подання до контролюючого органу повідомлення згідно пункту 44.5 статті 44 глави 1 розділу II Податкового кодексу України, повідомлення про неможливість вивезення первинних документів згідно пункту 69.28 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України).

17. Подання інформаційного повідомлення про пошкоджене та знищене нерухоме майно внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією Російської Федерації, програмними засобами Єдиного державного вебпорталу електронних послуг (Портал Дія).

Згідно пункту 8 розділу ІІ Порядку № 225 платники податків подають до контролюючого органу заяву та документи в електронній формі шляхом надсилання через Електронний кабінет або у паперовій формі шляхом подання до контролюючого органу за місцем податкової адреси або будь-якого сервісного центру контролюючого органу, або надсилання поштою з повідомленням про вручення.

Виходячи із системного аналізу положень Порядку №225 його затвердження обумовлено необхідністю підтвердження платниками податків можливості чи неможливості своєчасного виконання податкового обов`язку щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, тощо. Тобто, метою зазначеної процедури є убезпечення платників податків, які постраждали від збройної агресії російської федерації від негативних наслідків у зв`язку із об`єктивною неможливістю виконати свої податкові обов`язки щодо своєчасного подання звітності, сплати податків, тощо.

Колегія суддів зазначає, що податковим законодавством, чинним на момент виникнення спірних правовідносин, встановлено чіткі вимоги до порядку подання та змісту таких заяв платників податків, зокрема, щодо зазначення обґрунтування підстав для підтвердження неможливості виконання платником податків податкових обов`язків з посиланням на документальне підтвердження викладених фактів, вичерпний перелік додатків із зазначенням кількості сторінок кожного документа, їх повної назви та реквізитів (дата, номер, найменування органу, що видав документ), а також які саме податкові обов`язки не мав / не має можливості виконати платник податків; інформацію про податкові періоди, за які неможливо виконувати податкові обов`язки.

Зазначене узгоджується з правовими висновками викладеними у постановах Верховного Суду від 27 вересня 2023 року у справі № 160/19256/22, від 4 жовтня 2023 року у справі № 160/19575/22, від 06 грудня 2023 року у справі № 280/6502/22.

Відповідно до ст.9 КАС України, на вимогу суду апеляційної інстанції відповідачем 21.10.2024 надано заяви ТОВ "Наргус" від 20.07.2022 та від 09.09.2022, повідомлення ГУ НП в Харківській області від 26.05.2022.

Судом апеляційної інстанції встановлено, що позивач в заявах до податкового органу зазначав про неможливість виконання свого податкового обов`язку по адмініструванню та формуванню податкових показників для заповнення та подачі податкових декларацій - звітів з відповідних податків та подальшою їх сплатою в спосіб та строки встановлених законодавством, а саме:

- з І кварталу 2022 р. по податкам та зборам, по яким передбачено квартальний період подачі звітності;

- з 01.03.2022 р. по податкам та зборам, по яким передбачено місячний період подачі звітності.

Разом із заявами ТОВ "Наргус" подало копію повідомлень ГУ НП у Харківській області від 26.05.2022 за № б/н/119-34/01/12-2022, в яких зазначено , що впродовж березня 2022 з застосуванням стрілецької зброї та авіаційними ударами здійснено збройний напад на підприємство позивача, внаслідок чого пошкоджено будівлю корпусу, внутрішні приміщення та дах.

Також, додатково на вимогу податкового органу, позивач надав копії: витягу з державного реєстру речових прав на нерухоме майно; витягу з єдиного реєстру досудових розслідувань; наказу №2402 ТОВ «Наргус»; листи з інтернет-провайдером; договорів, рахунків та актів виконаних робіт стосовно ремонту та відновлення приміщень.

Вирішуючи спір, суд першої інстанції вважав, що наданий позивачем пакет документів є достатнім на підтвердження неможливості виконати податковий обов`язок по адмініструванню та формуванню податкових показників для заповнення та подачі податкових декларацій, тоді як відповідачем, як суб`єктом владних повноважень, зворотнього не доведено.

Судом враховано, що Указом Президента України від 24.02.2022 №64/2022 у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, введено в Україні воєнний стан із 05 год. 30 хв. 24 лютого 2022 року, який діє до цього часу.

Наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 25.04.2022 №75, затверджено "Перелік територіальних громад, які розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні) станом на 25 квітня 2022 року". (Далі Перелік № 75)

Міністерством з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України періодично вносилися зміни у вищевказаний Наказ від 25.04.2022 №75, якими Перелік територіальних громад, які розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні), викладався у новій редакції станом на поточну дату.

Як вірно встановлено судом першої інстанції з 25.04.2022 до 27.12.2022 (дата втрати чинності Наказом від 25.04.2022 №75 на підставі Наказу Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій № 309 від 22.12.2022) Харківська міська територіальна громада віднесена до території активних бойових дій; дата початку бойових дій - 24.02.2022; дата завершення бойових - 15.09.2022, та з 15.09.2022 до території можливих бойових дій; дата припинення можливості бойових дій ще не визначена.

Зі змісту Порядку № 225, вбачається, що головною умовою застосування підстав (критеріїв), за якими платник податків став таким, що не може виконувати свій податковий обов`язок, є те, що вони виникли внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, які спричинені військовою агресією Російської Федерації.

При цьому, таку підставу як: "б) перебування (податкова адреса платника податків та/або фактичне знаходження/знаходження виробничих потужностей тощо) на території населеного пункту, у якому ведуться воєнні (бойові) дії, який (які) знаходиться в оточенні (блокуванні) або тимчасово окупований збройними формуваннями Російської Федерації" зазначено в окремому підпункті "6" пункту 1 розділу II Порядку, який передбачає перелік підстав неможливості виконання податкових обов`язків.

Отже, дана підстава (критерій) є самостійною й достатньою підставою для визнання платника податків таким, що не мав можливості виконувати податковий обов`язок.

Харківська міська територіальна громада, на території якої в м. Харкові здійснює свою господарську діяльність та має податкову адресу позивач, в спірний період визначена як територія, яка розташована в районі проведення активних воєнних (бойових) дій з 24.02.2022, а з 15.09.2022 територія можливих бойових дій згідно Переліку від 25.04.2022№75.

Судом встановлено, що у зв`язку з пошкодженням в березні 2022 будівлі ТОВ «НАРГУС» внаслідок військової агресії РФ щодо України, та неможливістю, з цих підстав виконувати свої податкові обов`язки, позивачем разом із заявою про неможливість платника податків - юридичної особи своєчасно виконувати свій податковий обов`язок надано податковому органу повідомлення ГУ НП у Харківській області відділу спеціальної поліції від 26.05.2022 за №б/н/119- 34/01/12-2022, відповідно до якого зафіксовано факт збройного нападу та пошкодження будівель корпусу, внутрішніх приміщень та даху ТОВ НАРГУС, документи, що підтверджують право власності на пошкоджене майно ( витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно); витяг з Державного реєстру досудових розслідувань, що засвідчує факт реєстрації відомостей про кримінальне правопорушення за фактом пошкодження майна; - копія наказу про зупинення діяльності ТОВ «НАРГУС»; - копії договорів, рахунків та актів виконаних робіт, що підтверджують факт виконання ремонтних робіт направлених на ліквідацію наслідків ворожих обстрілів; - копії листів з інтернет-провайдером.

Дослідивши надані позивачем документи контролюючому органу, колегія суддів зазначає, що:

1. Інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на рухоме майно підтверджено, що ТОВ «НАРГУС» належить нежитлова будівля літ. «Я-2», за адресою м. Харків, вул. Академіка Проскури, буд.1.

2. Копією витягу з державного реєстру досудових розслідувань від 08.03.2022 у кримінальному провадженні № 22022220000000074, вбачається звернення позивача до правоохоронних органів з заявою про порушення законів та звичаїв війни військовослужбовцями підрозділів збройних сил чи інших відомств РФ, що полягали у 30.05.2022 здійсненні обстрілів із невстановленого виду озброєння та снарядами невстановленого калібру по будівлі ТОВ «НАРГУС», що розташоване на території АТ «Хартрон» за адресою: м. Харків, вул. Академіка Проскури, буд. 1, що призвели до пошкодження будівлі корпусу, внутрішніх приміщень та даху.(а.с.57)

3. Копія наказу підприємства від 24.02.2022 № 2404 «Про простій» свідчить про зупинення на період з 24.02.2022 і до відміни воєнного стану діяльності ТОВ «НАРГУС» у повному обсязі. Визнано, що діяльність ТОВ «НАРГУС» зупинена з незалежних від нього причин (форс-мажор). Звільнено працівників підприємства від необхідності бути присутніми під час простою на робочих місцях.(ас.79)

4. Копії листів з компанією ІТЛ, свідчать про неможливість користуватись послугами Інтернету та призупинення надання послуг (договору) до вирішення ситуації.

5. Копія Договору-підряду від 07.12.2022 № 010712-2022 позивача з ФОП ОСОБА_2 , акту прийму-передачі виконаних робіт від 06.02.2023 до нього, свідчить про виконання робіт з відновлення цегляних стін та дверей приміщення 3-го поверху на об`єкті, розташованому за адресою м. Харків, Київський район, вул. Академіка Проскури, буд. 1 .

7. Копія Договору поставки від 21.11.2022 №211122/4-ІІ позивача з ПП «Екіпаж» із специфікацією, копія рахунку на оплату товару від 21.11.2022 №32270 від ПП «Екіпаж» та видаткова накладна №8635 від 08.12.2022.

9. Копія договору-підряду від 11.11.2022 №35А611-3808-22 про виконання відновлювальної роботи на газопроводі середнього тиску від місця врізки в міський магістральний газопровід з АТ «Оператор газорозподільної системи «Харківміськгаз», та копія акту здачі-приймання робіт від 28.12.2022 №72009599.

11. Копія Договору-підряду від 26.10.2022 №012610-2022 позивача з ФОП ОСОБА_2 , рахунок на оплату №012610 від 26.10.2022 та акт прийому-передачі виконаних робіт від 07.12.2022 свідчить про виконання робіт з реконструкції приміщення котельні за адресою м. Харків, Київський район, вул. Академіка Проскури, буд. 1 .

Надані документи є належними доказами підтвердження неможливості виконання позивачем податкового обов`язку з підстав, передбачених підпунктами « 1», « 6», « 7» пункту 1 розділу II Порядку №225.

Зазначені позивачем обставини неможливості своєчасного виконання податкового обов`язку є реальними та об`єктивними, а не формальними.

Доводи апеляційної скарги щодо направлення запитів податковим органів до ГУ НПУ в Харківській області, ПрАТ " Харківенергозбут", КП "Харківські теплові мережі", Управління СБУ в Харківській області, Управління податкового аудиту ГУ ДПС в Харківській області, ТОВ " Інформаційно-технічна лабораторія", не спростовують висновків суду, оскільки майже по всім запитам відповідей на них не отримані.

Доводи апеляційної скарги що заяви позивача до правоохоронних органів за ознаками вчинення кримінального правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 438 КК України за фактами обстрілу будівлі ТОВ "Наргус" не містять будь-якого детального опису таких пошкоджень, є безпідставними, оскільки таких заяв до суду не надано, в матеріалах справи наявний лише витяг з державного реєстру досудових розслідувань від 08.03.2022.

Відповідачем жодних доказів, які б спростовували обставини пошкодження адміністративних будівель, ТОВ "Наргус" не надано.

Надані позивачем як до податкового органу , так і до суду договори поставки, підряду, видаткові накладні, акти здачі-приймання робіт підтверджують вчинення позивачем у листопаді 2022 р. та у 2022 - 2023 рр дій по відновленню пошкоджених приміщень, ремонту даху будівлі, демонтажу та монтажу покривельної плити .

Доводи апеляційної скарги щодо можливості виконання позивачем свого податкового обов`язку, з посиланням на подання ним податкової звітності з січня 2023 р., колегія суддів вважає такими, що не спростовують неможливість виконувати податкові обов`язки по адмініструванню та формуванню податкових показників для заповнення та подачі податкових декларацій: з І кварталу 2022 р. по податкам та зборам, по яким передбачено квартальний період подачі звітності; з 01.03.2022 р. по податкам та зборам, по яким передбачено місячний період подачі звітності .

Крім того, як вірно зазначено судом першої інстанції попереднє рішення відповідача не містило визначення конкретного переліку документів, які необхідно надати позивачу разом із повторною заявою згідно з пунктом 4 розділу II Порядку, а містило перелік документів із 17-ти пунктів, передбачений Порядком №225.

В той же час, рішення суб`єкта владних повноважень повинно ґрунтуватися на оцінці усіх фактів та обставин, що мають значення. Мають значення, як правило, ті обставини, які передбачені нормою права, що застосовується. Суб`єкт владних повноважень повинен врахувати усі ці обставини, надати їм правову оцінку, прийняти до уваги або відхилити. У разі відхилення певних обставин висновки повинні бути мотивованими, особливо, коли має місце несприятливе для особи рішення.

Принцип обґрунтованості рішення вимагає від суб`єкта владних повноважень враховувати як обставини, на обов`язковість урахування яких прямо вказує закон, так і інші обставини, що мають значення у конкретній ситуації. Для цього він має ретельно зібрати і дослідити матеріали, що мають доказове значення у справі, наприклад, документи, пояснення осіб, тощо.

При цьому, суб`єкт владних повноважень повинен уникати прийняття невмотивованих висновків, обґрунтованих припущеннями та неперевіреними фактами, а не конкретними обставинами. Несприятливе для особи рішення повинно бути вмотивованим. Прийняття рішення, вчинення (не вчинення) дії вимагає від суб`єкта владних повноважень діяти добросовісно, тобто з щирим наміром щодо реалізації владних повноважень та досягнення поставлених цілей і справедливих результатів, з відданістю визначеним законом меті та завданням діяльності, передбачувано, без корисливих прагнень досягти персональної вигоди, привілеїв або переваг через прийняття рішення та вчинення дії.

Спірне рішення відповідача не відповідає вказаним вимогам, а тому колегія суддів погоджується із висновками суду першої інстанції, що рішення ГУ ДПС у Харківській області від 25.10.2023 №397/20-40-04-05-16 щодо можливості своєчасного виконання ТОВ «НАРГУС» свого податкового обов`язку та зобов`язання ГУ ДПС у Харківській області прийнято без врахування висновків рішення Харківського окружного адміністративного суду від 21.03.2023 р. та постанови Другого апеляційного адміністративного суду від 30.08.2023 року по справі №520/10204/22, є незаконним та необґрунтованим, а отже правомірно скасоване судом.

Відповідно до ст. 242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

Відповідно до ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

На підставі викладеного, судова колегія вважає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, доводи апеляційної скарги спростовані наведеними вище обставинами та нормативно - правовим обґрунтуванням, у зв`язку з чим підстав для скасування рішення суду першої інстанції не вбачається.

Щодо розподілу судових витрат.

Правові засади справляння судового збору, платників, об`єкти та розміри ставок судового збору, порядок сплати, звільнення від сплати та повернення судового збору визначаються Законом України "Про судовий збір".

Відповідно до ч.1 ст. 4 Закону України "Про судовий збір" судовий збір справляється у відповідному розмірі від прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, в якому відповідна заява або скарга подається до суду, - у відсотковому співвідношенні до ціни позову та у фіксованому розмірі.

Відповідно до пп.1 п.3 ч.2 ст.4 Закону України "Про судовий збір" за подання до адміністративного суду адміністративного позову немайнового характеру юридичною особою ставка судового збору становить 1 розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб.

Згідно зі ст. 7 Закону України "Про Державний бюджет України на 2023 рік" станом на 01.01.2023 прожитковий мінімум для працездатних осіб встановлено у розмірі 2 684,00 грн.

Як вбачається з матеріалів справи, позивачем сплачено судовий збір при поданні позовної заяви в сумі 5 368,00 грн та саме у вказаному розмірі судом першої інстанції стягнуто судовий збір з відповідача на його користь.

Водночас, суд першої інстанції залишив поза увагою, що при зверненні до суду з цим позовом ТОВ "Наргус" заявило одну вимогу немайнового характеру, отже, розмір судового збору, що підлягав сплаті за його подачу становив 2684,00 грн. Відповідно, саме ця сума підлягає стягненню на користь ТОВ "Наргус" за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень.

З урахуванням наведеного, судове рішення в частині розподілу судових витрат підлягає зміні, шляхом викладення абзацу четвертого резолютивної частини в іншій редакції.

В свою чергу, колегія суддів зауважує, що позивач не позбавлений можливості подати до суду першої інстанції заяву про повернення надміру сплаченого судового збору.

Керуючись ст.ст. 308, 311, 315, 316, 321, 325, 328 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Харківській області - задовольнити частково.

Рішення Харківського окружного адміністративного суду від 08.05.2024 по справі № 520/34784/23 - змінити в частині розподілу судових витрат, виклавши абзац четвертий резолютивної частини рішення в наступній редакції:

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління державної податкової служби у Харківській області (61057, м. Харків, вул. Пушкінська, 46, код ЄДРПОУ 43983495) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю НАРГУС (61085, м. Харків, вул. Ак. Проскури, 1, код ЄДРПОУ 22628517) судовий збір у розмірі 2 684,00 грн (дві тисячі шістсот вісімдесят чотири гривні 00 копійок).

В іншій частині рішення Харківського окружного адміністративного суду від 08.05.2024 у справі № 520/34784/23 - залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та не підлягає касаційному оскарженню, крім випадків, передбачених п. 2 ч. 5 ст. 328 КАС України.

Головуючий суддя В.Б. Русанова Судді О.В. Присяжнюк Т.С. Перцова

СудДругий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення01.11.2024
Оприлюднено04.11.2024
Номер документу122746370
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —520/34784/23

Ухвала від 23.12.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гончарова І.А.

Ухвала від 02.12.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гончарова І.А.

Постанова від 01.11.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Русанова В.Б.

Ухвала від 02.08.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Русанова В.Б.

Ухвала від 15.07.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Русанова В.Б.

Ухвала від 14.06.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Русанова В.Б.

Рішення від 08.05.2024

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Кухар М.Д.

Ухвала від 05.12.2023

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Кухар М.Д.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні