СХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
29 жовтня 2024 року м. Харків Справа № 922/673/24
Східний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючий суддя Шутенко І.А., суддя Плахов О.В., суддя Слободін М.М.
за участю:
секретаря судового засідання Ламанової А.В.;
представника ТОВ "ГК "Нафтогаз України" - адвокат Жигадло І.Б. (довіреність №29/12-2023/4 від 29.12.2023) в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду з використанням власних технічних засобів на підставі ухвали суду;
представника Липковатівського аграрного фахового коледжу - адвокат Загребельний Р.В. (довіреність від 04.03.2024 №51) в залі суду;
представника третьої особи ТОВ "Харківгаззбут" - адвокат Романенко О.М. (довіреність від 29.12.2023 №др-10-2023),
розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Східного апеляційного господарського суду апеляційну скаргу ТОВ "Газопостачальна компанія "Нафтогаз України" (вх.1774Х) на рішення ухвалене Господарським судом Харківської області у складі судді Усатої В.В. 24.06.2024 (повний текст складено 28.06.2024) у справі №922/673/24
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Газопостачальна компанія "Нафтогаз України"
треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача:
1) Товариство з обмеженою відповідальністю "Газопостачальна компанія "Нафтогаз Трейдинг";
2) Товариство з обмеженою відповідальністю "Харківгаззбут"
до Липковатівського аграрного фахового коледжу (63221, Харківська область, Нововодолазький р-н, село Липкуватівка, вул. Доценко, буд. 1)
про стягнення коштів,
УСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю "Газопостачальна компанія "Нафтогаз України" звернулось до Господарського суду Харківської області з позовом до Липковатівського аграрного фахового коледжу, в якому просить:
1. стягнути з Липковатівського аграрного фахового коледжу (код ЄДРПОУ 00705657) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Газопостачальна компанія "Нафтогаз України" (код ЄДРПОУ 40121452) борг у загальній сумі 752865,50грн, в тому числі:
- основний борг 497196,98грн;
- пеня 65393,22грн;
- три проценти річних 29334,74грн;
- інфляційні втрати 160940,56грн.
2. Стягнути з Липковатівського аграрного фахового коледжу (код ЄДРПОУ 00705657) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Газопостачальна компанія "Нафтогаз України" (код ЄДРПОУ 40121452) суму сплаченого судового збору за подання цього позову в розмірі 9034,39грн.
Позов обґрунтований невиконанням відповідачем зобов`язань щодо оплати спожитого природного газу.
Рішенням Господарського суду Харківської області від 24.06.2024 у справі №922/673/24 в задоволенні позову відмовлено.
Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суд дійшов висновку про їх необґрунтованість.
18.07.2024 за допомогою системи "Електронний суд" до Східного апеляційного господарського суду звернувсяТОВ "Газопостачальна компанія "Нафтогаз України" з апеляційною скаргою, в якій просить суд:
- прийняти апеляційну скаргу та відкрити апеляційне провадження;
- рішення Господарського суду Харківської області від 24.06.2024 у справі №922/673/24 скасувати повністю та ухвалити нове рішення, яким позовні вимоги задовольнити;
- судові витрати за розгляд апеляційної скарги в розмірі 13551,59грн покласти на відповідача у справі.
Апелянт вважає, що місцевим господарським судом під час ухвалення оскаржуваного рішення порушені норми матеріального права (а саме, ст.ст. 11, 202, 509, 525, 526, 530, 551, 612, 629, 633, 691-692, 712 ЦК України, ГК України, Закону України "Про ринок природного газу", Кодексу газотранспортної системи, Правил постачання природного газу, Кодексу газорозподільних систем України) та не дотримано норми процесуального права (не повно досліджені обставини справи).
Відповідно до витягу з протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями Східного апеляційного господарського суду від 18.07.2024 справу №922/673/24 передано для розгляду суду у складі колегії суддів: головуючий суддя Шутенко І.А., суддя Гребенюк Н.В., суддя Слободін М.М.
Ухвалою Східного апеляційного господарського суду від 19.07.2024 витребувано у Господарського суду Харківської області матеріали справи №922/673/24.
Відкладено вирішення питань, пов`язаних з рухом апеляційної скарги ТОВ "Газопостачальна компанія "Нафтогаз України" (вх.№1774Х) на рішення Господарського суду Харківської області від 24.06.2024 у справі №922/673/24 до надходження матеріалів справи.
05.08.2024 справа №922/673/24 надійшла до Східного апеляційного господарського суду.
У зв`язку з перебуванням судді Гребенюк Н.В., яка є членом визначеної для розгляду справи колегії суддів, у відпустці здійснено повторний автоматизований розподіл справи №922/673/24.
Відповідно до витягу з протоколу повторного автоматизованого розподілу справи між суддями Східного апеляційного господарського суду від 06.08.2024 справу №922/673/24 передано на розгляд суду у складі колегії: головуючий суддя Шутенко І.А., суддя Россолов В.В., суддя Слободін М.М.
Ухвалою Східного апеляційного господарського суду від 07.08.2024, крім іншого, відкрито апеляційне провадження та призначено справу до розгляду в судовому засіданні 01.10.2024.
До Східного апеляційного господарського суду від Липковатівського аграрного фахового коледжу надійшов відзив на апеляційну скаргу. У відзиві заперечує проти вимог та доводів апелянта та просить відмовити у задоволенні апеляційної скарги, а оскаржуване рішення Господарського суду Харківської області залишити без змін.
Зауважує на тому, що коледж не є комерційним споживачем та виробником теплової енергії у розумінні Закону, тому постачання природного газу за комерційною ціною суперечить п. 24 Постанови КМУ №809 з урахуванням змін, внесених постановою КМУ №1102 від 25.10.2021.
Крім того, зазначає про те, що в частині періоду, за який заявлені до стягнення вимоги Товариства з обмеженою відповідальністю "Газопостачальна компанія "Нафтогаз України", постачальником газу до коледжу була інша особа постачальник - а саме ТОВ "Газопостачальна компанія "Нафтогаз Трейдинг". Вважає, що спір хто саме постачав газ у частині грудня 2021 року має вирішуватись між ТОВ "ГК "Нафтогаз України" та ТОВ "Газопостачальна компанія "Нафтогаз Трейдинг".
Наполягає на тому, що газ використовувався коледжем виключно для опалювання гуртожитків та навчального корпусу та коледж повністю розрахувався за використаний газ.
На думку відповідача, ТОВ "Газопостачальна компанія "Нафтогаз України" (позивач, заявник апеляційної скарги) підтверджує обставини, на які посилається у позові та у апеляційній скарзі, неприпустимим доказами (а саме, скріншотами з програм внутрішнього забезпечення).
У зв`язку з відрядженням судді Россолова В.В. (який входить до складу визначеної для розгляду справи колегії суддів) на підставі розпорядження керівника апарату Східного апеляційного господарського суду 27.09.2024 здійснено повторний автоматизований розподіл справи №922/673/24 та визначено для її розгляду колегію суддів у складі: головуючий суддя Шутенко І.А., суддя Плахов О.В., суддя Слободін М.М.
До Східного апеляційного господарського суду 30.09.2024 від Товариства з обмеженою відповідальністю "Газопостачальна компанія "Нафтогаз України" надійшло клопотання, в якому просить суд:
1. поновити строк для подання клопотання у справі №922/673/24.
2. Прийняти до розгляду клопотання, та врахувати обставини зазначені у ньому у справі №922/673/24.
3. Залучити до участі у справі в якості третіх осіб без самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача Товариство з обмеженою відповідальністю "Газопостачальна компанія "Нафтогаз Трейдинг" та ТОВ "Харківгаз збут".
4. Врахувати викладені обставини при прийнятті судового рішення за результатами розгляду справи №922/673/24.
В обґрунтування заявленого клопотання зазначає, що відповідач посилається на укладення ним договору постачання газу з іншим постачальником, а саме, ТОВ "ГК "Нафтогаз Трейдінг". Також в матеріалах справи наявні пояснення відповідача, в яких він, крім іншого, посилається на договір постачання газу з ТОВ "Харківгаз збут".
При цьому, позивач звертає увагу на те, що згідно п.3.2 Договору №190-1090/21-БО-Т від 12.11.2021 між ТОВ "Газопостачальна компанія "Нафтогаз Трейдинг" та Липковатівським аграрним фаховим коледжем (на якій посилається відповідач) він набирає чинності з дати його укладання. Однак, відповідно до п. 3.2 Договору постачання природного газу здійснюється виключно за умови включення Споживача до Реєстру Споживачів Постачальника, розміщеного на інформаційній платформі оператора ГТС.
Позивач наполягає на тому, що жодних доказів та відомостей з інформаційної платформи щодо періоду споживання за договором постачання природного газу, укладеного з ТОВ "ГК "Нафтогаз Трейдинг", за спірний період відповідачем до матеріалів справи не надано.
На думку позивача наявна необхідність для правильного вирішення даної справи та встановлення необхідних для її розгляду обставин отримати пояснення від ТОВ "ГК "Нафтогаз Трейдинг".
Позивач зауважує на тому, що аналогічна ситуація склалась з іншим постачальником ТОВ "Харківгаз збут" за договором №41ВВ617-176-21 від 01.01.2021.
На думку позивача, судом першої інстанції взагалі не досліджено питання фактичного постачання природного газу за договорами №190-1090/21-БО-Т від 12.11.2021 та №41ВВ617-176-21 від 01.01.2021.
Позивач вважає, що відсутні належні докази - відомості інформаційної платформи за спірний період на підтвердження того, що відповідач був включений до реєстру споживачів АТ "Харківгаз" та ТОВ "Газопостачальна компанія "Нафтогаз Трейдинг" №190-1090/21-БО-Т від 12.11.2021. Також відсутні відомості інформаційної платформи ТОВ "Харківгаз збут" за договором №41ВВ617-176-21 від 01.01.2021.
Ухвалою Східного апеляційного господарського суду від 01.10.2024 задоволено клопотання Товариства з обмеженою відповідальністю "Газопостачальна компанія "Нафтогаз України" про залучення до участі у справі третіх осіб.
Залучено до участі у справі в якості третіх осіб без самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача Товариство з обмеженою відповідальністю "Газопостачальна компанія "Нафтогаз Трейдинг" та Товариство з обмеженою відповідальністю "Харківгаз збут".
Оголошено перерву у судовому засіданні до 29.10.2024. Установлено ТОВ "Газопостачальна компанія "Нафтогаз Трейдинг" та ТОВ "Харківгаз збут" строк до 21.10.2024 для подання відзиву на апеляційну скаргу. У відзиві надати пояснення щодо обставин постачання природного газу ТОВ "Газопостачальна компанія "Нафтогаз Трейдинг" та ТОВ "Харківгаз збут" Липковатівському аграрному фаховому коледжу протягом листопада-грудня 2021 року.
15.10.2024 від третьої особи ТОВ "Газопостачальна компанія "Нафтогаз Трейдинг" надійшли письмові пояснення щодо обставин постачання газу Липковатівському аграрному фаховому коледжу.
У поясненнях зазначає, що між ТОВ "Газопостачальна компанія "Нафтогаз Трейдинг" (надалі Товариство, Постачальник) та Липковатівським аграрним коледжем (надалі Споживач) укладено договір постачання природного газу від 12.11.2021 року №19-1090/21-БО-Т (далі Договір).
Відповідно до умов Договору він набирає чинності з дати його укладання. Разом з тим, відповідно до умов пункту 3.2 Договору постачання природного газу за Договором здійснюється Постачальником виключно за умови включення Споживача до Реєстру споживачів Постачальника, розміщеного на інформаційній платформі Оператора ГТС.
Товариство 02.12.2021 подало запити на інформаційній платформі Оператора ГТС щодо зміни постачальника. Ці запити було підтверджено 02.12.2021 та зареєстровано Споживача в реєстрі споживачів Постачальника з датою початку постачання з 05.12.2021.
Просить врахувати подані пояснення та здійснювати розгляд справи за відсутності представника ТОВ "Газопостачальна компанія "Нафтогаз Трейдинг".
18.10.2024 від ТОВ "Газопостачальна компанія "Нафтогаз України" надійшли письмові пояснення з урахуванням пояснень третіх осіб. У поясненнях зауважує на тому, що згідно відомостей інформаційної платформи споживання природного газу Відповідачем відбувалось з ресурсів Позивача за період з 01.10.2021-29.11.2021 та з 01.12.2021-04.12.2021. Отже, підключення відбулося з 01.10.2021, разом з тим, фактичне споживання природного газу відбулося з 01.11.2021 року. Таким чином, з 01.11.2021-29.11.2021 та з 01.12.2021-04.12.2021. - це заявлений період у позовній заяві.
Вказує на те, що згідно пояснень третьої особи Товариства з обмеженою відповідальністю "Газопостачальна компанія "Нафтогаз Трейдинг", споживання природного газу за договором №19-1090/21-БО-Т від 12.11.2021 відбулося з 05.12.2021 по 31.12.2021 року-згідно відомостей інформаційної платформи.
На підставі наведеного, ТОВ "Газопостачальна компанія "Нафтогаз України" наполягає на тому, що у заявленому у позові періоді саме він був постачальником природного газу відповідачу.
22.10.2024 від третьої особи ТОВ "Харківгаз збут" надійшли письмові пояснення (з урахуванням заяви про виправлення описки), в яких повідомляє, що 01 січня 2021 між ТОВ "Харківгаз збут" (код за ЄДРПОУ 39590621, ЕІС код 56X9300000003405, надалі ТОВ "Харківгаз збут", Третя сторона) та Липковатівським аграрним коледжем (код за ЄДРПОУ 00705657, ЕІС код ЕІС 56XS00000JLI900P, надалі Коледж, Відповідач) укладено Договір постачання природного газу для потреб непобутових споживачів №41ВВ617-176-21.
В період січень 2021 року - червень 2022 року ТОВ "Харківгаз збут" здійснювало постачання природного газу Коледжу, який в свою чергу розрахувався за спожитий природний газ у повному обсязі.
Постачання природного газу Коледжу з закріпленням в реєстрі постачальника ТОВ "Харківгаз збут" за ЕІС кодом точки комерційного обліку № 56ZO33B00JLI903C зокрема в період листопад-грудень 2021 року підтверджується підписаними сторонами Актами приймання-передачі природного газу (копії додаються), Відомостями з інформаційної платформи (роздруківки додаються) та безпосередньо листом Оператора ГТС від 14.10.2024 року за вих. №ТОВВИХ-24-15553.
В судовому засіданні 29.10.2024 представник заявника апеляційної скарги підтримала доводи та вимоги апеляційної скарги з урахуванням письмових пояснень. Просить скасувати оскаржуване рішення Господарського суду Харківської області у даній справі та ухвалити нове рішення, яким задовольнити позовні вимоги.
Наполягає на тому, що відомості з інформаційної платформи є належними доказами, які підтверджують факт постачання природного газу, обсяг поставленого газу, період постачання, а також віднесення споживача до відповідної категорії. Також зауважує на тому, що відповідні дані щодо споживача вносяться оператором на підставі наданих самим споживачем відомостей. Споживач має доступ до платформи як користувач, отже у разі виявлення невідповідностей у даних, розміщених на платформі, має право звернутись до оператора для їх виправлення.
При цьому, представник ТОВ "Газопостачальна компанія "Нафтогаз України" підкреслив, що постачальник не є адміністратором платформи та не має прав та можливостей вносити дані щодо споживачів. Постачальник, як і споживач, є лише користувачем інформаційної платформи.
Крім того, представник ТОВ "Газопостачальна компанія "Нафтогаз України" звернула увагу, що відповідно до пояснень третіх осіб : ТОВ "Харківгаз збут" у періоді заявленому у позовній заяві постачав природних газ відповідачу на іншу точку, а ТОВ "Газопостачальна компанія "Нафтогаз Трейдинг" постачав природний газ відповідачу з 05.12.2021, отже жодних невідповідностей заявлених позовних вимог з обставинами справи не існує.
В судовому засіданні представник відповідача не погоджувався з доводами та вимогами апеляційної скарги та наполягає на тому, що повністю розрахувався за поставлений позивачем природний газ за ціною для некомерційних споживачів. Вважає безпідставним нарахування вартості спожитого ним природного газу за цінами для виробників теплової енергії. Стверджує, що використовував газ для опалення гуртожитків та навчальних будівель. Просить відмовити у задоволенні апеляційної скарги та залишити без змін оскаржуване рішення місцевого господарського суду.
В судовому засіданні представник третьої особи ТОВ "Харківгаз збут" підтвердив, що під час заявленого періоду не був постачальником газу до точки, яка зазначена у позовній заяві.
Заслухавши пояснення представників апелянта, відповідача та третьої особи, дослідивши матеріали справи та перевіривши дотримання місцевим господарським судом норм процесуального та правильність застосування норм матеріального права в межах вимог та доводів апеляційної скарги, Східний апеляційний господарський суд зазначає про наступне.
Як убачається з матеріалів справи, установлено місцевим господарським судом та під час апеляційного провадження, ТОВ "Газопостачальна компанія "Нафтогаз України" (далі Позивач, Постачальник, Постачальник "останньої надії") відповідно до Постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі НКРЕКП) від 04.07.2017 №880 здійснює ліцензійне постачання природного газу на території України.
За результатами державного конкурсу та відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України від 22.07.2020 №917-р Товариство з обмеженою відповідальністю "Газопостачальна компанія "Нафтогаз України" визначено постачальником "останньої надії" на ринку природного газу.
Відповідно до пункту 26 частини 1 статті 1 Закону України "Про ринок природного газу", постачальник "останньої надії" визначений Кабінетом Міністрів України постачальник, який не має права відмовити в укладенні договору постачання природного газу на обмежений період часу.
26.10.2021 року набула чинності Постанова Кабінету Міністрів України від 25.10.2021 №1102 "Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 30 вересня 2015 №809 і від 9 грудня 2020 №1236" (далі Постанова КМУ № 1102).
Пунктом 2 Постанови КМУ №1102 визначено зобов`язання акціонерного товариства "Магістральні газопроводи України", товариства з обмеженою відповідальністю "Оператор газотранспортної системи України", операторів газорозподільних систем забезпечити автоматичне включення оператором газотранспортної системи за участю операторів газорозподільних систем до портфеля постачальника "останньої надії" обсягів природного газу, спожитих з 1 жовтня 2021 бюджетними установами (в значенні Бюджетного кодексу України), закладами охорони здоров`я державної власності (казенні підприємства та/або державні установи тощо) та закладами охорони здоров`я комунальної власності (комунальні некомерційні підприємства та/або комунальні установи, та/або спільні комунальні підприємства тощо), постачання природного газу яким не здійснювалося жодним постачальником.
Відповідач є бюджетною установою (в значенні Бюджетного кодексу України).
31.03.2023 року відбулась зміна назви боржника з Липковатівського аграрного коледжу на Липковатівський аграрний фаховий коледж, що підтверджується випискою з Єдиного державного реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.
У відповідності до положень пункту 2 глави 5 розділу IV Кодексу ГТС оператори газорозподільних систем, оператор газотранспортної системи (щодо прямих споживачів) протягом трьох діб зобов`язані надати постачальнику "останньої надії" через інформаційну платформу інформацію щодо споживачів, які були зареєстровані в Реєстрі споживачів постачальника "останньої надії", за формою оператора газотранспортної системи, погодженою Регулятором. Інформація скріплюється електронним підписом уповноваженої особи оператора газорозподільної системи/ оператора газотранспортної системи (щодо прямих споживачів) та повинна містити:
ЕІС-код споживача або ЕІС-код точки комерційного обліку споживача; назву та ЄДРПОУ (для споживачів, що не є побутовими); поштову адресу об`єкта споживача.
Зазначена інформація надається через інформаційну платформу, за допомогою відправки повідомлення на поштову скриньку постачальника останньої надії в інформаційній платформі дані скриньки G_MAIL_PLR.
У зв`язку з відсутністю постачання природного газу іншим постачальником оператором газотранспортної системи (далі Оператор ГТС) за участю операторів газорозподільних систем (далі оператори ГРМ) об`єми природного газу, спожитого Відповідачем за листопад 2021-грудень 2021 року автоматично включено до портфеля постачальника "останньої надії" - Товариства з обмеженою відповідальністю "Газопостачальна компанія "Нафтогаз України", і, відповідно, спожитий природний газ віднесено до об`ємів, поставлених Позивачем.
Факт включення Відповідача до реєстру споживачів постачальника "останньої надії" та віднесення газу спожитого Відповідачем до портфеля постачальника "останньої надії" з наведених вище підстав підтверджується листом оператора ГТС з ЕІС-кодом споживача; інформацією щодо споживачів, які були зареєстровані в Реєстрі споживачів постачальника "останньої надії" від оператора ГРМ (Форма № 10); відомостями з інформаційної платформи Оператора ГТС щодо споживача з ЕІС-кодом (надається у вигляді принтскрину з особистого кабінету Позивача на інформаційній платформі Оператора ГТС).
Відповідно до підпункту 19 пункту 1 статті 1 Закону України "Про ринок природного газу" оператор газотранспортної системи - суб`єкт господарювання, який на підставі ліцензії здійснює діяльність із транспортування природного газу газотранспортною системою на користь третіх осіб (замовників).
24.12.2019 Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, прийнято постанову №3011 "Про видачу ліцензії з транспортування природного газу ТОВ "Оператор ГТС України", на право провадження господарської діяльності з транспортування природного газу ТОВ "Оператор газотранспортної системи України" (03065, м. Київ, проспект Гузара Любомира, 44; код ЄДРПОУ 42795490).
Правове регулювання технічних, організаційних, економічних та правових засад функціонування газотранспортної системи України здійснюється Кодексом Газотранспортної системи, затвердженим постановою НКРЕКП від 30.09.2015, зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 06.11.2015 за №1378/27823 (далі "Кодекс ГТС").
Відповідно до положень пункту 5 глави 1 розділу І Кодексу ГТС: - інформаційна платформа - електронна платформа у вигляді веб-додатка в мережі Інтернет, функціонування та керування якою забезпечується оператором газотранспортної системи, яка використовується для забезпечення надання послуг транспортування природного газу відповідно до вимог цього Кодексу.
Оператор газотранспортної системи виконує функції адміністратора інформаційної платформи (пункт 5 глави 3 розділу IV Кодексу ГТС).
Отже, суб`єкти ринку природного газу (в даному випадку Позивач та Відповідач, як продавець та покупець природного газу відповідно), користуються ресурсами інформаційної платформи, адміністратором якої є Оператор ГТС.
Інформаційна платформа має бути доступною всім суб`єктам ринку природного газу та операторам торгових платформ у межах їх прав, визначених цим Кодексом, для забезпечення ними дій, пов`язаних із укладанням угод за короткостроковими стандартизованими продуктами, замовленням, наданням та супроводженням послуг транспортування природного газу, у тому числі для подання номінацій/реномінацій, перевірки величин грошових внесків (фінансової гарантії), а також інших дій, передбачених цим Кодексом.
Для вчинення вищезазначених дій веб-додаток інформаційної платформи має бути доступним у мережі Інтернет цілодобово, сім днів на тиждень. (пункт 2 глави 3 розділу IV Кодексу ГТС).
Таким чином, Позивач, як суб`єкт ринку природного газу має право доступ до Інформаційної платформи у межах прав на перегляд відображених відомостей.
Відповідно до пункту 1 розділу VI Правил постачання природного газу, затверджених постановою Національної комісії що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (НКРЕКП) №2496 від 30.09.2015 (далі - Правила), договір постачання природного газу постачальником "останньої надії" укладається у випадках, передбачених пунктом 3 розділу VI, з урахуванням вимог статей 205, 633, 634, 641, 642 Цивільного кодексу України шляхом публічної оферти постачальника "останньої надії" та її акцептування споживачем через факт споживання газу за відсутності іншого постачальника.
Договір постачання природного газу постачальником "останньої надії" не потребує двостороннього підписання.
Договір постачання між постачальником "останньої надії" і споживачем вважається укладеним з дня, визначеного на інформаційній платформі оператора газотранспортної системи днем початку постачання природного газу споживачу в Реєстрі споживачів постачальника "останньої надії" відповідно до Кодексу газотранспортної системи.
Типовий договір постачання природного газу постачальником "останньої надії" (далі Договір) затверджений постановою НКРЕКП від 30 вересня 2015 року №2501.
Відповідно до підпункту 4.2. розділу IV Договору, об`єм (обсяг) постачання та споживання природного газу Споживачем за розрахунковий період визначається за даними оператора ГРМ за підсумками розрахункового періоду, що містяться в базі даних Оператора ГТС та доведені Споживачу Оператором ГРМ відповідно до умов договору розподілу природного газу.
Відповідно до пункту 2 глави 7 розділу XIІ Кодексу газотранспортної системи, затвердженого постановою НКРЕКП №2493 від 30.09.2015 (далі Кодекс ГТС) у точках виходу до газорозподільної системи з метою проведення остаточної алокації щодобових відборів/споживання, що не вимірюються щодобово, оператор газорозподільної системи до 08 числа газового місяця (М+1) надає оператору газотранспортної системи інформацію про фактичний місячний відбір/споживання природного газу окремо по кожному споживачу, відбір/споживання якого не вимірюється щодобово. У випадку якщо комерційний вузол обліку обладнаний обчислювачем (коректором) з можливістю встановити за результатами місяця фактичне щодобове споживання природного газу, така інформація додатково надається в розрізі газових днів газового місяця (М).
Таким чином, об`єм (обсяг) спожитого Споживачем природного газу передається Оператором ГРМ в інформаційну платформу Оператора ГТС та використовується Постачальником для розрахунку вартості спожитого природного газу.
Вартість природного газу визначається шляхом множення об`ємів природного газу, на ціну природного газу, визначену відповідно до встановленого тарифу.
З 1 жовтня 2021 ціна природного газу, що постачається постачальником "останньої надії" щоденно розраховується за формулою, наведеною в пункті 24 Порядку проведення конкурсу з визначення постачальника "останньої надії", затвердженого постановою КМУ від 30 вересня 2015 №809 в редакції Постанови КМУ №1102.
Цією ж Постановою КМУ №1102 на період постачання з 1 жовтня по 30 листопада 2021 встановлено граничний розмір ціни природного газу для Бюджетних організацій, яка не може перевищувати 16,8 гривні за 1 куб. метр з урахуванням податку на додану вартість.
Протягом жовтня-листопада 2021 року розрахована за формулою ціна природного газу перевищувала 16,8 грн за 1 куб.метр, отже у цей період застосовується гранична ціна в 16,8грн за 1 куб.метр.
З 1 грудня 2021 ціна природного газу (з урахуванням ПДВ) відповідно до умов Договору опублікована/оприлюднена на сайті Позивача за посиланням https://gas.ua/uk/business/news/pon-archive-price, відповідна роздруківка наявна в матеріалах справи. Ціна природного газу також підтверджується довідкою Позивача.
Відповідно до пункту 4.3. Договору, Постачальник зобов`язаний надати Споживачу рахунок на оплату природного газу за цим Договором не пізніше 10 числа календарного місяця, наступного за місяцем постачання природного газу, в обумовлений між Постачальником і Споживачем спосіб (поштою за замовчуванням, через електронний кабінет споживача тощо - якщо Сторонами це окремо обумовлено).
На виконання вказаного пункту Позивачем направлялись на адресу Відповідача відповідні рахунки на оплату поставленого природного газу.
Крім цього, порядок здійснення оплати визначений пунктом 4.4. Договору, яким передбачено, що Споживач зобов`язаний оплатити вартість спожитого ним природного газу до закінчення календарного місяця, наступного за місяцем постачання природного газу.
В листопаді 2021-грудні 2021 Позивач поставив Відповідачу природний газ на загальну суму 735667,27грн, в той час як Відповідачем за цей період сплачено частково сума боргу, в сумі 238470,29грн.
Як убачається з матеріалів справи, зважаючи на те, що Відповідач розрахувався за поставлений газ частково, позивач звернуся до Господарського суду Харківської області з позовом у даній справі, в якому заявив до стягнення заборгованість за поставлений природний газ у сумі 497196,98грн.
Відповідно до п.4.5 Типового договору, у разі порушення споживачем, що не є побутовим, строків оплати за цим Договором він сплачує пеню в розмірі облікової ставки Національного банку України, що діяла в період за який сплачується пеня, від суми простроченого платежу за кожен день прострочення платежу.
З урахуванням суми та строку прострочення сплати основного боргу Відповідача перед Позивачем за Договором, розмір нарахованої Позивачем пені за неналежне виконання Відповідачем умов договору складає 65393,22грн за період з 01.01.2022 по 31.07.2022.
Крім того, на підставі ст. 625 ГПК України відповідачу нараховані 3% річних у сумі 29334,74грн за період з 01.01.2022 по 31.12.2023, а також інфляційні втрати у сумі 160940,56грн за період з 01.01.2022 по 31.12.2023.
Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції дійшов висновку, що відповідача безпідставно було віднесено до категорії комерційних споживачів, оскільки Липковатівський аграрний фаховий коледж є бюджетною установою та до виробників теплової енергії навчальний заклад ніколи не відносився. При цьому, місцевий господарський суд зазначив, що коледж ніколи не заявляв себе як споживач, що здійснює виробництво теплової енергії.
За висновком місцевого господарського суду передача відомостей між підприємствами газопостачальної галузі, їх відповідність та дійсність, не повинна бути тягарем споживача.
Оскільки навчальний заклад, за висновком суду першої інстанції, не є комерційним споживачем, постачання газу за комерційною ціною є не тільки неприпустимим, а й суперечить пункту 24 Постанови КМУ №809 з урахуванням змін, внесених Постановою КМУ №1102 від 25.10.2021 року.
З огляду на зазначене, місцевий господарський суд дійшов висновку про відсутність заборгованості відповідача перед позивачем, відповідно відсутність підстав для стягнення основної суми боргу, яка заявлена позивачем, так і пені, інфляційних та річних.
З наведеними висновками місцевого господарського суду Східний апеляційний суд не погоджується та вважає, що такі висновки суду першої інстанції не ґрунтуються на нормах законодавства, якими врегульовані спірні правовідносини, та такі висновки суперечать обставинам справи.
Відповідно до пункту 1 розділу VI Правил, договір постачання природного газу постачальником "останньої надії" укладається у випадках, передбачених пунктом 3 розділу VI, з урахуванням вимог статей 205, 633, 634, 641, 642 Цивільного кодексу України шляхом публічної оферти постачальника "останньої надії" та її акцептування споживачем через факт споживання газу за відсутності іншого постачальника.
Договір постачання природного газу постачальником "останньої надії" є публічним, не потребує двостороннього підписання і вважається укладеним з дня, визначеного на інформаційній платформі оператора газотранспортної системи днем початку постачання природного газу споживачу в Реєстрі споживачів постачальника "останньої надії" відповідно до Кодексу газотранспортної системи.
Правове регулювання технічних, організаційних, економічних та правових засад функціонування газотранспортної системи України здійснюється Кодексом Газотранспортної системи, затвердженим постановою НКРЕКП від 30.09.2015, зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 06.11.2015 за №1378/27823 (далі "Кодекс ГТС").
Постановою Кабінету Міністрів України від 25.10.2021 № 1102 "Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 30 вересня 2015 № 809 і від 9 грудня 2020 №1236" доповнено постанову Кабінету Міністрів України від 09.12.2020 №1236 "Про встановлення карантину та запровадження обмежувальних протиепідемічних заходів з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої короновірусом SARS-CoV-2" пунктами 41-7 і 41-8 такого змісту:
"41-7. Установити з 1 жовтня по 30 листопада 2021 граничну ціну на природний газ за договорами постачання: між побутовими споживачами та постачальником "останньої надії" - на рівні 7,96 гривні за 1 куб. метр (з урахуванням податку на додану вартість); між споживачами, що є бюджетними установами (в значенні Бюджетного кодексу України), закладами охорони здоров`я державної власності (казенні підприємства та/ або державні установи тощо) та закладами охорони здоров`я комунальної власності (комунальні некомерційні підприємства та/або комунальні установи, та/або спільні комунальні підприємства тощо) та постачальником "останньої надії" - на рівні 16,8 гривні за 1 куб. метр (з урахуванням податку на додану вартість). 41-8.
З метою забезпечення своєчасного початку та сталого проходження опалювального періоду 2021/22 року: 1) акціонерному товариству "Магістральні газопроводи України", товариству з обмеженою відповідальністю "Оператор газотранспортної системи України", операторам газорозподільних систем: забезпечити внесення операторами газорозподільних систем до інформаційної платформи оператора газотранспортної системи інформації щодо всіх захищених споживачів, приєднаних до газорозподільної системи, із зазначенням відповідної категорії, до якої належить такий споживач: - побутові споживачі; - бюджетні установи (в значенні Бюджетного кодексу України); - заклади охорони здоров`я державної власності (казенні підприємства та/або державні установи тощо) та заклади охорони здоров`я комунальної власності (комунальні некомерційні підприємства та/або комунальні установи, та/або спільні комунальні підприємства тощо); - виробники теплової енергії для потреб таких споживачів або підприємств, установ, організацій за умови, що виробництво теплової енергії для потреб таких споживачів або підприємств, установ, організацій здійснюється за допомогою об`єктів, не пристосованих до зміни палива.".
Як свідчать наявні в матеріалах справи відомості з інформаційної платформи Відповідача було віднесено до категорії виробника теплової енергії.
Як вбачається із наведеної постанови КМУ №1102 бюджетні установи не ототожнюються із виробниками теплової енергії, і для постачальника "останньої надії" було визначено, якій категорії споживачів та за якою ціною здійснюється постачання природного газу.
Східний апеляційний господарський суд зауважує на тому, що висновок місцевого господарського суду про те, що відповідача безпідставно віднесено до категорії комерційного споживача суперечить наявним в матеріалах справи доказам.
При цьому, підставність віднесення споживача до тієї чи іншої категорії не є предметом розгляду даної справи.
Крім того, місцевим господарським судом не враховано, що Позивач не вносить відомості до інформаційної платформи, оскільки не є її адміністратором. Разом з цим, відомості з інформаційної платформи вважаються достовірними та використовуються постачальником для визначення обсягу поставленого газу та категорії споживача (для розрахунку вартості поставленого газу).
Споживач, як і постачальник, є лише користувачами інформаційної платформи, відомості до якої вносяться оператором. Отже, у разі, якщо споживач вважає, що внесені до платформи відомості є недостовірними чи містять помилку він не був позбавлений права та можливості звернутись до оператора системи, який наділений відповідними повноваженнями, для уточнення чи виправлення інформації на платформі, подавши для цього відповідний пакет документів.
Отже, Позивач відповідно до наявних в матеріалах справи належних та допустимих доказів обґрунтував заявлені вимоги.
Разом з цим суд першої інстанції, відхиляючи докази надані позивачем та визнаючи їх безпідставними, не навів жодної правової підстави та не послався на норми чинного законодавства, якими він керувався відхиляючи такі докази. Навівши висновок про безпідставність віднесення відповідача до категорії комерційних споживачів, місцевий господарський суд керувався лише запереченнями відповідача, які не підтверджені жодними документами, та не навів правової аргументацій такого висновку.
У постанові Верховного Суду від 14.06.2023 у справі №904/2867/22 витяг з інформаційної платформи Оператора ГТС щодо фактичних обсягів споживання природного газу споживачем, відомості з інформаційної платформи Оператора ГТС щодо споживача з ЕІС-кодом (надається у вигляді принтскрину з особистого кабінету позивача на інформаційній платформі Оператора ГТС) визнані належними та допустимими доказами.
Відповідно до положень пункту 5 глави 1 розділу І Кодексу ГТС інформаційна платформа - електронна платформа у вигляді веб-додатка в мережі Інтернет, функціонування та керування якою забезпечується оператором газотранспортної системи, яка використовується для забезпечення надання послуг транспортування природного газу відповідно до вимог цього Кодексу.
Місцевим господарським судом не враховано та не надано оцінки тому, що у Позивача відсутні правові підстави та можливості самостійно змінювати категорію споживача, яка зазначена в інформаційній платформі та, відповідно розраховувати вартість поставленого природного газу за ціною, яка установлена для інших категорій споживачів. Позивач самостійно не установлював для відповідача ціни постачання природного газу та не визначав його категорію, а лише використовував, як це передбачено законом та договором, відомості інформаційної платформи.
З матеріалів справи убачається, що Відповідно, до наданого листа Оператора ГРМ АТ "Харківгаз" та відомостей інформаційної платформи (алокацій) видно, що Споживачу присвоєно EIC код 56XS00000JLI900P та згідно наданої інформації з інформаційної платформи споживання природного газу відбувається за двома віртуальними точками, а саме, точки 56ZS33BOOJLI9011 та 56ZT33BOOJLI902N. У відомостях попередніх/остаточних відборів за листопад 2021 чітко фігурує точка 56ZT33BOOJLI902N, за якою визначено споживання Відповідача як виробника ТКЕ. За грудень фігурують дві точки - як для виробника ТКЕ та бюджетної установи (бюджет).
При цьому, в грудні 2021 року ціна була комерційна для будь-яких категорій споживачів, пільгова ціна для бюджетних організацій була передбачена тільки на період жовтень-листопад 2021 року.
Крім того, Східний апеляційний господарський суд звертає увагу на те, що саме споживач надає відомості оператору ГРМ для внесення даних до інформаційної платформи, та несе відповідальність за їх достовірність. Крім того, відповідно до підпункту 4 п. 5.2 Типового договору ПОН-постачальника "останньої надії" саме Споживач має повідомляти протягом 5 робочих днів про всі зміні персоніфікованих даних (відповідно до п. 5.2 Типового договору постачання природного газу ПОН-постачальником "останньої надії").
Відповідно до п. 5 глави 4 розділу ІV Кодексу газотранспортної системи оператори газорозподільних систем відповідно до вимог цього Кодексу та за формами оператора газотранспортної системи, погодженими з Регулятором, повинні вносити до інформаційної платформи інформацію, зокрема, визначену підпунктами 1, 2, 5 - 8, 12,13, 14, 15, 17 пункту 2 цієї глави, по всіх споживачах, підключених до газорозподільної системи. Адже, згідно з п. 2 глави 4 розділу ІV Кодексу газотранспортної системи інформація про споживачів в інформаційній платформі має містити щонайменше: належність споживача до категорії споживачів, постачання яким може здійснюватися в рамках спеціальних обов`язків, які в установленому порядку покладені рішенням Кабінету Міністрів України на підставі статті 11 Закону України "Про ринок природного газу" (підпункт 12); належність споживача до категорії виробників теплової енергії (підпункт 14); належність споживача до категорії бюджетних установ та організацій (підпункт 15).
Отже, належність споживача до тієї чи іншої категорії (промисловість, бюджет, виробники теплової енергії, населення, інші, передбачені законодавством) визначає Оператор ГРМ.
Абзацом 2 пункту 1 глави 2 розділу IV Кодексу ГТС визначено, що для кодування використовується ЕІС-код, при цьому згідно з абзацом 4 вказаного пункту глави 2 розділу IV Кодексу ГТС кожному суб`єкту ринку природного газу та/або точці комерційного обліку може бути присвоєно лише один ЕІС-код. Зазначене обумовлює відсутність в інформаційній платформі найменувань споживачів, у зв`язку з чим їх ідентифікація здійснюється виключно за присвоєними ЕІС-кодами.
Як свідчать матеріали справи, а саме інформація з інформаційної платформи Відповідач, як споживач з ЕІС-кодом 56XS00000JLI900P був закріплений за постачальником "останньої надії" ТОВ "ГК "Нафтогаз України" (ЕІС-код 56Х930000008780В) (Позивач) у т.ч. у періоди з 01.11.2021 по 29.11.2021 та з 01.12.2021 по 04.12.2021 та спожив природний газ із ресурсу постачальника "останньої надії" в наступних об`ємах:
з 01.11.2021 по 29.11.2021 14 194,66 куб.м.
з 01.12.2021 по 4.12.2021 4 327,70куб.м.
Місцевим господарським судом не досліджено обставин, на які посилався відповідач щодо постачання йому газу іншими постачальниками, не залучено зазначених відповідачем постачальників до участі у справі та не надано оцінки тому, що договір з ТОВ "Газопостачальна компанія "Нафтогаз Трейдинг" в частині початку постачання природного газу починає діяти виключно після реєстрації постачальника в системі, а не з дати укладення договору.
Як установлено та зазначено вище, ТОВ "Газопостачальна компанія "Нафтогаз Трейдинг" розпочав постачання газу відповідачу лише з 05.12.2021. При цьому, період постачання природного газу у заявлених позивачем вимогах закінчується 04.12.2021. Отже, жодних перетинань з іншим постачальником відповідача до заявленої позивачем точки постачання не існує.
ТОВ "Харківгаззбут" у зазначеному позивачем періоді постачав газ відповідачу до іншої точки, аніж зазначена позивачем у позовній заяві.
З огляду на викладене, Східний апеляційний господарський суд відхиляє, як такі, що спростовуються матеріалами справи, посилання відповідача на наявність у нього інших постачальників та на те, що він оплатив за поставлений йому газ у грудні 2021 року іншому постачальнику.
Східний апеляційний господарський суд зауважує, що нарахування Позивачем вартості спожитого природного газу здійснювалося щодобово за формулою визначеною Порядком проведення конкурсу з визначення постачальника "останньої надії", затвердженого постановою КМУ від 30 вересня 2015 №809 в редакції Постанови КМУ № 1102.
Разом з цим, суд першої інстанції вважав правильним розрахунок вартості спожитого природного газу за іншою ціною за період поставки (тобто фактично місцевий господарський суд самостійно визначив категорію споживача та здійснив перерахунок заявлених вимог за цінами, які суд вважав правильними). При цьому судом першої інстанції не враховано, що Оператором ГРМ відповідача віднесено до категорії ТКЕ (виробник теплової енергії) і ціна природного газу, що постачається постачальником "останньої надії" для цієї категорії щоденно розраховується за формулою, наведеною в пункті 24 Порядку проведення конкурсу з визначення постачальника "останньої надії", затвердженого постановою КМУ від 30 вересня 2015 р. № 809 в редакції Постанови КМУ № 1102 незалежно від організаційно-правової форми юридичної особи.
Відповідно до ст. 9 ЦК України, положення цього Кодексу застосовуються до врегулювання відносин, які виникають у сферах використання природних ресурсів та охорони довкілля, а також до трудових та сімейних відносин, якщо вони не врегульовані іншими актами законодавства. Законом можуть бути передбачені особливості регулювання майнових відносин у сфері господарювання.
Відповідно до преамбули Закону України "Про ринок природного газу", цей Закон визначає правові засади функціонування ринку природного газу України заснованого на принципах вільної конкуренції, належного захисту прав споживачів та безпеки постачання природного газу, а також здатного до інтеграції з ринками природного газу держав - сторін Енергетичного Співтовариства, у тому числі шляхом створення регіональних ринків природного газу.
Таким чином, відносини у сфері використання природного газу регулюються Законом України "Про ринок природного газу" (далі Закон), який є спеціальним нормативно-правовим актом по відношенню до Цивільного, Господарського кодексів України та інших загальних нормативно-правових актів.
Акцептувавши договір постачання постачальником "останньої надії" через факт споживання природного газу, умови цього договору для відповідача є обов`язковими для виконання.
Пунктом 4.1 Типового договору встановлено, що постачання природного газу здійснюється за ціною, оприлюдненою Постачальником на своєму сайті. Така ціна визначається постачальником відповідно до розділу VI Правил постачання. Нова ціна є обов`язковою для Сторін з дня, наступного за днем її оприлюднення Постачальником на власному сайті.
Відповідно до статті 632 ЦК України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. Зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.
Зміна ціни в договорі після його виконання не допускається. Якщо ціна у договорі не встановлена і не може бути визначена виходячи з його умов, вона визначається виходячи із звичайних цін, що склалися на аналогічні товари, роботи або послуги на момент укладення договору.
Так для категорії споживачів, які закуповують природний газ для виробництва теплової енергії визначається ціна природного газу, що розміщена на офіційному сайті постачальника "останньої надії" та яка визначається у відповідності до п. 24 Порядку проведення конкурсу з визначення постачальника "останньої надії", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.09.2015 №809 (в редакції п. 1 постанови Кабінету Міністрів України від 25.10.2021 за №1102).
Договір укладений між сторонами є чинним, не змінений та не визнаний недійсним у встановленому законом порядку.
Як установлено та зазначено вище, відповідач, як споживач, має та мав доступ до інформаційної платформи, отже мав можливість ознайомитись з внесеними до неї відомостями та у разі незгоди з такими відомостями (в даному випадку з віднесенням його до відповідної категорії) звернутись до відповідальної особи для коригування таких відомостей. Жодних доказів вчинення відповідачем належних дій, направлених на зміну/коригування відомостей в інформаційній платформі матеріали справи не містять.
Отже, суд першої інстанції всупереч наведеним вище положенням законодавства втрутився у господарську діяльність та самостійно змінив умови договору щодо ціни за поставлений природний газ після виконання договору.
З огляду на викладене, рішення місцевого господарського суду про відмову у задоволенні позовних вимог не ґрунтується на наявних у матеріалах справи доказах та є таким, що ухвалено з порушенням норм процесуального та неправильним застосуванням норм матеріального права, що є підставою для його скасування, місцевим господарським судом не досліджено обставини, які мають значення для правильного вирішення спору.
Відповідно до п. 2 ч. 1 статті 275 ГПК України до повноважень апеляційного господарського суду належить скасувати судове рішення повністю або частково і ухвалити нове рішення у відповідній частині або змінити рішення.
Східний апеляційний господарський суд дійшов висновку, що розмір основного боргу відповідача перед позивачем підтверджений належними та допустимим доказами, є обґрунтованим, отже вимоги в цій частині підлягають задоволенню.
Перевіривши заявлені до стягнення пеню, 3 % річних та інфляційні втрати, Східний апеляційний господарський суд установив, що період нарахування відповідає обставинам справи, розрахунок здійснений арифметично правильно, отже наявні правові підстави для задоволення цих вимог.
Доводи апеляційної скарги знайшли своє підтвердження під час апеляційного провадження, отже скарга підлягає задоволенню.
З огляду на висновок апеляційного господарського суду про задоволення апеляційної скарги, скасування рішення суду першої інстанції з прийняттям нового рішення про задоволення позовних вимог, витрати позивача за звернення з позовом та з апеляційною скаргою у вигляді судового збору відповідно до статті 129 ГПК України покладаються на відповідача.
Керуючись ст.129, п. 2.ч.1 ст. 275, ч. 1 статті 277, ст. ст. 282-284 ГПК України, Східний апеляційний господарський суд
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу ТОВ "Газопостачальна компанія "Нафтогаз України" задовольнити.
Рішення Господарського суду Харківської області від 24.06.2024 у справі №922/673/24скасувати.
Прийняти нове рішення. Позов задовольнити. Стягнути з Липковатівського аграрного фахового коледжу (ЄДРПОУ 00705657) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Газопостачальна компанія "Нафтогаз України" (код ЄДРПОУ 40121452) борг у загальній сумі 752865,50грн, що складається: з основного боргу 497196,98грн, пені 65393,22грн, 29334,74грн 3% річних, інфляційних втрат 160940,56грн.
Стягнути з Липковатівського аграрного фахового коледжу (ЄДРПОУ 00705657) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Газопостачальна компанія "Нафтогаз України" (код ЄДРПОУ 40121452) судовий збір за розгляд справи в суді першої та апеляційної інстанції в сумі 22585,97грн.
Постанова набирає законної сили з дня її прийняття. Порядок та строки оскарження постанови апеляційного господарського суду передбачені статтями 287-289 ГПК України.
Повний текст постанови складено 04.11.2024
Головуючий суддя І.А. Шутенко
Суддя О.В. Плахов
Суддя М.М. Слободін
Суд | Східний апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 29.10.2024 |
Оприлюднено | 05.11.2024 |
Номер документу | 122759030 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань купівлі-продажу поставки товарів, робіт, послуг енергоносіїв |
Господарське
Східний апеляційний господарський суд
Шутенко Інна Анатоліївна
Господарське
Східний апеляційний господарський суд
Шутенко Інна Анатоліївна
Господарське
Східний апеляційний господарський суд
Шутенко Інна Анатоліївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні