ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
61022, м. Харків, пр. Науки, 5, тел.:(057) 702-07-99, факс: (057) 702-08-52,
гаряча лінія: (096) 068-16-02, E-mail: inbox@dn.arbitr.gov.ua,
код ЄДРПОУ: 03499901,UA368999980313151206083020649
Р І Ш Е Н Н Я
іменем України
25.10.2024р. Справа №905/964/24
Господарський суд Донецької області у складі судді Харакоза К.С,
секретар судового засідання Пелих Т.В.,
розглянувши справу за позовом Краматорської міської ради, м.Краматорськ, Донецька область,
до відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю Факторстрой, м.Краматорськ, Донецька область,
за участю Головного управління Державної податкової служби у Донецькій області, в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача
про стягнення 4632785,34 грн,
за участю представників сторін:
від позивача не з`явився,
від відповідача не з`явився,
від третьої особи не з`явився,
ВСТАНОВИВ:
Краматорська міська рада звернулась до Господарського суду Донецької області з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю Факторстрой про стягнення 4632785,34 грн.
Ухвалою від 15.07.2024 судом прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі 905/964/24; справу визначено розглядати за правилами загального позовного провадження; залучено Головне управління Державної податкової служби у Донецькій області до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача; призначено підготовче засідання.
27.08.2024, 05.09.2024 , 27.09.2024 судові засідання не відбулися з причини оголошення на території Харківської області повітряної тривоги.
Ухвалою суду від 11.10.2024 суд закрив підготовче провадження, призначив розгляд справи по суті.
Позиції учасників процесу.
В позовній заяві, відповіді на відзив позивач вказує на неналежне виконання відповідачем умов договору оренди земельної ділянки від 17.06.2021, кадастровий номер 1412900000:00:003:0386, в частині здійснення орендних платежів за період з лютого 2022 по травень 2024 включно, у зв`язку з чим утворилась заборгованість в сумі 4218058,46 грн, та нараховані 3 % річних в сумі 136514,14 грн, інфляційні втрати в сумі 278212,74 грн.
Товариство з обмеженою відповідальністю Факторстрой у відзиві на позовну заяву посилаючись на п.п. 69.14 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ "Перехідні положення" ПКУ, вказав, що в період з 01.03.2022 по 05.05.2023 відповідач був звільнений від нарахування та сплати орендної плати за користування земельною ділянкою, тому орендна плата, 3% річних та інфляційні втрати за вказаний період нараховані позивачем безпідставно.
Головне управління Державної податкової служби у Донецькій області письмові пояснення стосовно заявлених позовних вимог суду не надало.
Фактичні обставини справи, зміст спірних правовідносин.
Рішенням Краматорської міської ради №8/VІІІ-407 від 28.04.2021 затверджено Товариству з обмеженою відповідальністю Факторстрой технічну документацію із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) по вул. Ювілейній, 60А, площею 1,6111 га для розміщення торгово-розважального комплексу з гостьовою автостоянкою, кадастровий номер 1412900000:00:003:0386; передано земельну ділянку в оренду строком на 5 років із земель запасу комунальної власності (код КВЦПЗ:03.10), визначено розмір орендної плати відповідно до рішення міської ради від 24.06.2020 №70/VІІ-340 «Про затвердження розмірів орендної плати за земельні ділянки комунальної власності територіальної громади м. Краматорська у відсотках від нормативної грошової оцінки земельних ділянок».
17.06.2021 року між Краматорською міською радою (далі - орендодавець, позивач) та Товариством з обмеженою відповідальністю Факторстрой (далі - орендар, позивач) укладено договір оренди землі, за умовами пунктів 1, 2 якого, орендодавець на підставі рішення Краматорської міської ради від 28.04.2021 №8/VШ-407 надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку несільськогосподарського призначення з кадастровим номером 1412900000:00:003:0386, площею 1,6111 га, для розміщення торгово-розважального комплексу з гостьовою автостоянкою (КВЦПЗ:03.10), що знаходиться за адресою: м.Краматорськ, вул. Ювілейна, 60А.
Пунктом 3 Договору визначено, що на земельній ділянці є об`єкт нерухомого майна - речовий ринок з надвірними будівлями, що знаходиться у власності орендаря на підставі свідоцтва, серія та номер: 3441 від 20.08.2018, номер запису про право власності згідно витягу про реєстрацію права власності на нерухоме майно №27573086 від 20.08.2018 р.
Нормативна грошова оцінка земельної ділянки відповідно до витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки Міжміського управління у містах Краматорську та Дружківці головного управління Держгеокадастру у Донецької області №997 від 22.04.2021 становить на час складання договору 24860618,37грн (п.5 Договору оренди).
За змістом пункту 9 Договору орендна плата за землю сплачується орендарем виключно у грошовій формі: - з 01.01.2021 розмір орендної шати визначається відповідно до рішення міської ради від 24.06.2020 №70/VІІ - 340 «Про затвердження розмірів орендної плати за земельні ділянки комунальної власності територіальної громади м.Краматорська у відсотках від нормативної грошової оцінки земельних ділянок» зі змінами і становить 6 відсотків від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що складає загальну суму на рік -1491637,10грн. Орендна плата вноситься до місцевого бюджету м. Краматорська безготівковим перерахуванням через фінансові установи або готівкою через відділення банків.
Обчислення розміру орендної плати за земельну ділянку здійснюється з урахуванням її цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством. На наступні роки обчислення орендної плати за землю здійснюється Орендарем самостійно, відповідно до діючого законодавства, щорічно станом на 1 січня поточного року з урахуванням коефіцієнту індексації грошової оцінки землі, доведеного Держгеокадастром України (п.10 Договору оренди).
Орендна шага вноситься щомісячно, не пізніше 30 числа місяця, наступного за звітним, у розмірі 1/12 частини річної орендної плати (п.11 Договору оренди).
Згідно пунктів 15, 16 Договору земельна ділянка передається в оренду для розміщення торгово-розважального комплексу з гостьовою автостоянкою. Цільове призначення земельної ділянки: «КВЦПЗ: 03.10»; категорія землі за основним цільовим призначенням - «землі житлової та громадської забудови».
Договір набирає чинності з моменту підписання сторонами. Право оренди виникає з моменту державної реєстрації права оренди за цим Договором (п. 39 Договору).
Відповідно до Акту приймання-передачі в оренду земельної ділянки від 17.06.2021 року, за яким Краматорська міська рада передала, а ТОВ «Факторстрой» прийняв земельну ділянку площею 1,6111 га за кадастровим номером 1412900000:00:003:0386 для розміщення торгово-розважального комплексу з гостьовою автостоянкою (КВЦПЗ:ОЗЛО), що знаходиться за адресою: м. Краматорськ, вул. Ювілейна, 60А.
Відповідач зареєстрував право оренди у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно за номером запису про інше речове право 42654171, що підтверджує інформаційна довідка № 349428951 від 06.10.2023 року.
Згідно з відомостями Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, власником земельної ділянки з кадастровим номером 1412900000:00:003:0386 є Краматорська міська рада (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 1430528914129).
На орендованій земельній ділянці з кадастровим номером 1412900000:00:003:0386 знаходиться об`єкт: речовий ринок з надвірними будівлями. За даними Державного реєстру речових прав, право власності на вищезазначений об`єкт нерухомості зареєстровано 20.08.2018 на підставі свідоцтва про право власності № 3441, виданий 20.08.2018, власником якого є Товариство з обмеженою відповідальністю Факторстрой.
При здійсненні заходів контролю за належним виконанням умов договорів, міською радою виявлено, що відповідачем не сплачувалась орендна з 01.02.2022р по 30.06.2024.
12.10.2023 Краматорською міською військовою адміністрацією Краматорського району Донецької області було направлено лист вих. №01-26/2231 Головному управлінню ДПС у Донецькій області із запитом надати інформацію про фактично сплачені ТОВ «Факторстрой» суми з орендної плати за земельну ділянку з кадастровим номером 1412900000:00:003:0386 за період з 01.06.2021 по 30.09.2023 роки.
Головне Управління ДПС у Донецькій області в листі №вих.1758/5/05-99-19-04 від 08.11.2023 р. на запит Краматорської міської військової адміністрації Краматорського району Донецької області від 12.10.2023 вих.№01-26/2231 про фактично сплачені суми з орендної плати, повідомило, що ТОВ «Факторстрой» за період з 01.06.2021р. - по 31.12.2022 р. сплачено 940 559,95 грн, з яких за 2021 р. - 679 523,61 грн, за 2022 р. - 261 036,34 грн. За 2023 рік суми з орендної плати не надходили.
Згідно даних фінансового управління Краматорської міської ради, за 2022 рік відповідач здійснив оплату в загальній сумі 261036,34 грн за користування земельною ділянкою згідно договору оренди землі від 17.06.2021 без зазначення точних сум оплати та за який період здійснено платіж.
Позивач пояснив, що Краматорською міською радою зі сплаченої загальної суми зараховані платежі відповідно до Договору оренди землі від 17.06.2021, як платіж за землю згідно з черговістю його виникнення, тобто за попередні періоди користування земельною ділянкою (за грудень 2021 року - 124 325,38 грн, за січень 2022 року - 136 710,96 грн).
11.08.2023 Краматорською міською військовою адміністрацією на адресу відповідача направлено лист № 01-26/1625, в якому зазначено, що відповідачем не виконано умови договору оренди землі від 17.06.2021 в частині своєчасності та повноти сплати орендної плати за земельну ділянку з кадастровим номером 1412900000:00:003:0386, внаслідок чого місцевим бюджетом не отримано орендну плату за землю. Згідно довідки АТ «Укрпошта» рекомендований лист було повернуто позивачу з відміткою про причину повернення «за закінченням терміну зберігання».
Згідно відомостей Державного реєстру речових прав на нерухоме майно з 04.06.2024 змінився власник об`єкту нерухомого майна - речового ринку з надвірними будівлями, що знаходиться за адресою: м. Краматорськ, вул. Ювілейна, 60А, на підставі договору купівлі-продажу, серія та номер 1233, виданий 04.06.2024, розмір частки - 2/10 за ТОВ «Крамновобуд» (код ЄДРПОУ 43359896) та розмір частки - 8/10 за ТОВ «Слов`янська девелоперська компанія» (код ЄДРПОУ 44550662).
У зв`язку із зміною власника об`єкту нерухомого майна, що розташоване на орендованій земельній ділянці, період заборгованості з орендної плати позивачем розрахований по травень 2024, за який строк сплати платежу наступає у червні 2024.
Враховуючи неналежне виконання ТОВ «Факторстрой» зобов`язань за договором оренди землі від 17.06.2021 року з кадастровим номером 1412900000:00:003:0386 щодо своєчасного внесення орендної плати за період з лютого 2022 по травень 2024, позивач звернувся до суду з даним позовом про стягнення заборгованості з орендної плати в сумі 4218058,46 грн, 3% річних в сумі 136514,14 грн, інфляційних втрат в сумі 278212,74 грн.
Відповідно до ст.13 Господарського процесуального кодексу України судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності.
Згідно з п.4 ч.3 ст.129 Конституції України та статями 73, 74, 77, 79 Господарського процесуального кодексу України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування. Достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування.
Враховуючи вищевикладене, надавши відповідну юридичну оцінку всім доказам на які посилається Краматорська міська рада, як на підставу своїх вимог, суд дійшов висновку про наявність правових підстав для задоволення позову.
Оцінивши подані сторонами докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді в судовому засіданні всіх обставин справи в їх сукупності, та враховуючи, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень, суд дійшов висновку про часткове задоволення позову з огляду на нижче наведене.
Джерела права, акти їх застосування та мотиви, з яких виходить господарський суд при прийнятті рішення.
Спірні правовідносини, що виникли між сторонами, регулюються нормами Конституції України, Цивільного, Земельного кодексів України, Закону України Про оренду землі.
Згідно ст. 13 Конституції України земля є об`єктом права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених Конституцією.
Відповідно до положень п. б ч. 1 ст. 80 Земельного кодексу України, суб`єктами права на землі комунальної власності є територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування.
За змістом ч.1 ст. 122 Земельного кодексу України, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.
Частина 1 ст. 123 Земельного кодексу України наголошує, що надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування.
У відповідності з ч. 1 ст. 124 Земельного кодексу України, передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями.
Частиною 1 ст. 93 Земельного кодексу України визначено, що право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності.
Відповідно до ст. 125 Земельного кодексу України, право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
Використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону (ст. 206 Земельного кодексу України).
За приписами ч.1 ст. 2 Закону України «Про оренду землі» відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.
Керуючись ст.1 Закону України «Про оренду землі» можна зазначити, що оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.
Договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства (ст. 13 Закону України «Про оренду землі»).
У разі надання земельної ділянки в оренду укладається договір оренди земельної ділянки, яким за положенням ч. 1 ст. 21 Закону України Про оренду землі, визначається орендна плата за землю як платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.
Відповідно до ч.1 ст. 759 Цивільного кодексу України за договором найму (оренди) наймодавець передає або зобов`язується передати наймачеві майно у користування за плату на певний строк.
Згідно з ч.1 ст. 762 Цивільного кодексу України за користування майном з наймача справляється плата, розмір якої встановлюється договором найму.
Статтею 530 Цивільного кодексу України передбачено, якщо у зобов`язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін). Зобов`язання, строк (термін) виконання якого визначений вказівкою на подію, яка неминуче має настати, підлягає виконанню з настанням цієї події.
Статтею 629 Цивільного кодексу України встановлено, що договір є обов`язковим для виконання сторонами.
Отже, орендна плата має сплачуватися своєчасно та в повному обсязі, згідно з умовами укладеного договору оренди.
Відповідно до ст. 509 Цивільного кодексу України, зобов`язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов`язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від певної дії, а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов`язку.
Згідно зі ст. 526 Цивільного кодексу України, зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.
За змістом договору оренди землі від 17.06.2021р, орендна плата за землю сплачується з 01.01.2021 в розмірі 6 відсотків від нормативної грошової оцінки земельної ділянки з кадастровим номером 1412900000:00:003:0386, що становить 1491637,10грн на рік. Орендна плата вноситься щомісячно, не пізніше 30 числа, наступного за звітним місяцем, у розмірі 1/12 частини річної орендної плати. На наступні роки обчислення орендної плати за землю здійснюється орендарем самостійно, відповідно до діючого законодавства, щорічно станом на 1 січня поточного року з урахуванням коефіцієнту індексації грошової оцінки землі, встановленого Держгеокадастром України.
Відповідно до п.289.2 ст.289 Податкового кодексу України, за яким Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, за індексом споживчих цін за попередній рік щороку розраховує величину коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель, на який індексується нормативна грошова оцінка сільськогосподарських угідь, земельнаселених пунктів та інших земель несільськогосподарського призначення станом на 1 січня поточного року, що визначається за формулою: Кі = І : 100, де І - індекс споживчих цін за попередній рік. У разі якщо індекс споживчих цін перевищує 115 відсотків, такий індекс застосовується із значенням 115.
Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель, зазначеної в технічній документації з нормативної грошової оцінки земель та земельних ділянок.
Відповідно до абз. 5 ч. 1 ст. 1 Закону України «Про оцінку земель» № 1378-ІV від 11 грудня 2003 року, дата оцінки земельної ділянки - це дата (число, місяць та рік), на яку проводиться оцінка земельної ділянки та визначається її вартість. Для нормативної грошової оцінки земельної ділянки - дата, вказана в технічній документації.
Згідно з ч. 5 ст. 5 Закону України «Про оцінку земель», за якою нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення, зокрема, розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.
У відповідності до частини другої статті 20 Закону України «Про оцінку земель», дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.
За змістом пункту 1 Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 15 від 14 січня 2015 року, Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру (Держгеокадастр) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра аграрної політики та продовольства і який реалізує державну політику у сфері національної інфраструктури геопросторових даних, земельних відносин, землеустрою, у сфері Державного земельного кадастру.
Держгеокадастр законодавчо наділений повноваженнями для встановлення величини коефіцієнту індексації та подальшого інформування центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, і власників землі та землекористувачів про щорічну індексацію нормативної грошової оцінки земель.
Як було передбачено договором нормативна грошова оцінка земельної ділянки відповідно до витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки Міжміського управління у містах Краматорську та Дружківці головного управління Держгеокадастру у Донецької області №997 від 22.04.2021 становить на час складання договору 24860618,37грн (п.5 Договору оренди від 17.06.2021).
Згідно матеріалів справи відповідач неналежно виконував умови Договору оренди землі, що стосуються оплати орендної плати за період з лютого 2022 по травень 2024, внаслідок чого у нього утворилась заборгованість перед позивачем в розмірі 4 218 058,46 грн, з яких: за 2022 рік 1 504 337,01 грн (11місяців*136757,91грн); за 2023 рік 1 887 259,20 грн (12 місяців*157 271,60грн); за 2024 рік 826 462,25 грн (5місяців*165 292,45грн).
Розрахунок позивача виконувався наступним чиноим:
- орендна плата за один місяць 2022 року складає 136 757,91 грн (273351582,76*6%/12 місяців, де 273 351 582,76 грн - сума нормативної грошової оцінки земельної ділянки за 2022 рік, 6% - ставка орендної плати;
-орендна плата за один місяць 2023 року складає 157 271,60 грн (31454320,17*6%/12 місяців, де 31454320,17 грн - сума нормативної грошової оцінки земельної ділянки за 2023 рік, 6% - ставка орендної плати;
-орендна плата за один місяць 2024 року складає 165 292,45 грн (33058490,50*6%/12 місяців, де 33058490,50 грн - сума нормативної грошової оцінки земельної ділянки за 2024 рік, 6% - ставка орендної плати.
Відповідно до ч. 1 ст. 202 Господарського кодексу України та ст. 599 Цивільного кодексу України зобов`язання припиняються виконанням, проведеним належним чином.
Відповідачем не надано суду доказів оплати заборгованість з орендної плати в сумі 4218058,46 грн, у зв`язку з чим, позовні вимоги в цій частині підлягають задоволенню у повному обсязі.
Суд вважає помилковим твердження відповідача про звільнення його, як орендаря, від нарахування та сплати орендної плати в період з 01.03.2022 по 05.05.2023 відповідно до положень п.п. 69.14 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ "Перехідні положення" ПКУ, враховуючи нижче наведене.
Указом Президента України №64/2022 від 24 лютого 2022 року «Про введення воєнного стану в Україні», який затверджено Законом України № 2102-ІХ від 24 лютого 2022 року, постановлено ввести в Україні воєнний стан з 05 год 30 хв 24 лютого 2022 року строком на 30 діб. В подальшому період введення в Україні воєнного стану продовжувався у визначеному законом порядку.
Верховною Радою України 15 березня 2022 року був прийнятий Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо дії норм на період дії воєнного стану», яким пункт 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПКУ було доповнено, зокрема, підпунктом 69.14 такого змісту: «Тимчасово, на період з 1 березня 2022 року по 31 грудня року, наступного за роком, у якому припинено або скасовано воєнний, надзвичайний стан, не нараховується та не сплачується плата за землю (земельний податок та орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності) за земельні ділянки (земельні частки (паї), що розташовані на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, або на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями російської федерації, та перебувають у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди, фізичних або юридичних осіб, а також за земельні ділянки (земельні частки (паї), визначені обласними військовими адміністраціями як засмічені вибухонебезпечними предметами та/або на яких наявні фортифікаційні споруди.»
Законом України від 11 квітня 2023 року № 3050-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо звільнення від сплати екологічного податку, плати за землю та податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, за знищене чи пошкоджене нерухоме майно» підпункт 69.14 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України викладено у повій редакції, у тому числі абзаци 1-4: «За період з 1 січня 2022 року до 31 грудня 2022 року не нараховується та не сплачується плата за землю (земельний податок та орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності) за земельні ділянки (земельні частки (паї), що розташовані на територіях активних бойових дій або па тимчасово окупованих Російською Федерацією територіях України, та перебувають у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди, фізичних осіб, та за період з 1 березня 2022 року до 31 грудня 2022 року - в частині земельних ділянок, що перебувають у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди, юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців.
Починаючи з 1 січня 2023 року, за земельні ділянки (земельні частки (паї), розташовані на територіях активних бойових дій або на тимчасово окупованих Російською Федерацією територіях України, які включені до Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, плата за землю (земельний податок та орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності) не нараховується та не сплачується за період з першого числа місяця, в якому було визначено щодо відповідних територій дату початку активних бойових дій або тимчасової окупації, до останнього числа місяця, в якому було завершено активні бойові дії або тимчасова окупація на відповідній території.
Дати початку та завершення активних бойових дій або тимчасової окупації визначаються відповідно до даних Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією.
Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, визначається у встановленому Кабінетом Міністрів України порядку.».
Відповідач помилково посилається Перелік територіальних громад, розташованих у районах проведення воєнних (бойових) дій, або які перебувають у тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні), затверджений Наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 25 квітня 2022 року № 75.
Так, Постановою Кабінету Міністрів України від 06 грудня 2022 року № 1364 «Деякі питання формування переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих російською федерацією» установлено, що перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, затверджується Міністерством з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій за формою згідно з додатком за погодженням з Міністерством оборони з урахуванням пропозицій відповідних обласних, Київської міської військових адміністрацій.
Відповідно до Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, затвердженого Наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України № 309 від 22.12.2022, Краматорська міська територіальна громада Донецької області включена до переліку територій можливих бойових дій, дата виникнення можливості бойових дій 24.02.2022.
Суд зауважує, що територія можливих бойових дій не може ототожнюватися або прирівнюватися до територій активних бойових дій або тимчасово окупованих Російською Федерацією територій.
Також, слід зазначити, що згідно наданих суду листів ГУ ДПС у Донецькій області від 02.02.2024 №514/5/05-99-04-09, від 22.02.2024 №2724/5/99-00-04-01-04-05 та від 31.01.2024 №481/5/05-99-24-13 щодо застосування окремих норм податкового законодавства зазначено, що суб`єкти господарювання, які мають у власності та/або користуванні земельні ділянки, розташовані на території Краматорської міської територіальної громади зобов`язані нараховувати та сплачувати плату за землю за 2022 рік на загальних підставах.
Враховуючи, що Податковим кодексом України особливий порядок справляння податків у період дії воєнного стану в Україні визначений виключно для об`єктів оподаткування, розташованих на територіях активних бойових дій або на тимчасово окупованих Російською Федерацією територіях України, затверджених наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України № 309 від 22.12.2022, то на території можливих бойових дій, у т. ч. по яких не визначена дата припинення можливості бойових дій, не можуть поширюватися норми підпункту 69.14 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ "Перехідні положення" Податкового кодексу України.
Відповідно до ст. 610 Цивільного кодексу України, порушенням зобов`язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання).
За ч.2 ст.625 Цивільного кодексу України боржник, який прострочив виконання грошового зобов`язання, на вимогу кредитора зобов`язаний сплатити суму боргу з урахуванням встановленого індексу інфляції за весь час прострочення, а також три проценти річних від простроченої суми, якщо інший розмір процентів не встановлений договором або законом.
Позивачем нараховані 3% річних в сумі 136514,14 грн за загальний період з 31.03.2022 по 30.06.2024 та інфляційні втрати в сумі 278212,74 грн за загальний період з 31.03.2022 по 30.06.2024.
Перевіривши надані позивачем розрахунки інфляційних втрат та 3% річних, судом встановлено, що позивачем правильно визначені періоди нарахувань.
За наслідками проведеного судом перерахунку інфляційних втрат за допомогою калькулятора інформаційної бази ЛІГА.ЗАКОН за визначені позивачем періоди загальна сума інфляційних втрат перевищує розмір заявлений позивачем, та враховуючи, що згідно ч. 2 ст. 237 ГПК України при ухваленні рішення суд не може виходити за межі позовних вимог, задоволенню підлягає сума інфляційних втрат в заявленому позивачем розмірі - 278212,74грн.
За наслідками проведеного судом перерахунку суми 3% річних за допомогою калькулятора інформаційної бази ЛІГА.ЗАКОН за визначений позивачем період загальна сума 3% річних складає менший розмір ніж заявлено позивачем 131636,39 грн, у зв`язку з чим вимога позивача в цій частині підлягає частковому задоволенню.
Відповідно до статті 129 Господарського процесуального кодексу України судові витрати по сплаті судового збору покладаються на обидві сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.
Керуючись ст. 12, 13, 73, 74, 76, 77, 79, 86, 91, 129, 236-238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд, -
ВИРІШИВ:
Позов Краматорської міської ради, до відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю Факторстрой, за участю Головного управління Державної податкової служби у Донецькій області, в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача, про стягнення 4 632 785,34 грн, задовольнити частково - в сумі 4 627 907,59 грн.
Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю Факторстрой (84301, Донецька область, місто Краматорськ, вулиця Двірцева, б.10, офіс 25; код ЄДРПОУ 42138431) на користь Краматорської міської ради (84313, Донецька область, м. Краматорськ, площа Миру, буд. 2, код 24812116) заборгованість зі сплати орендної плати в сумі 4 218 058,46 грн, 3% річних в сумі 131636,39 грн, інфляційні втрати в сумі 278212,74грн, витрати по сплаті судового збору в сумі 69418,61 грн.
В решті позовних вимог відмовити.
Видати наказ після набрання рішенням законної сили.
В судовому засіданні 25.10.2024 складено та підписано вступну та резолютивну частини рішення.
Повний текст рішення складено та підписано 04.11.2024.
Згідно із ст. 241 Господарського процесуального кодексу України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга відповідно до ст.256 Господарського процесуального кодексу України на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня складення повного тексту судового рішення.
Апеляційна скарга може бути подана учасниками справи до Східного апеляційного господарського суду.
Веб-адреса сторінки на офіційному веб-порталі судової влади України в мережі Інтернет, за якою учасники справи можуть отримати інформацію по даній справі http://dn.arbitr.gov.ua.
Суддя К.С. Харакоз
Суд | Господарський суд Донецької області |
Дата ухвалення рішення | 25.10.2024 |
Оприлюднено | 05.11.2024 |
Номер документу | 122759518 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про невиконання або неналежне виконання зобов’язань що виникають з договорів оренди |
Господарське
Господарський суд Донецької області
Харакоз Костянтин Сергійович
Господарське
Господарський суд Донецької області
Харакоз Костянтин Сергійович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні