Рішення
від 04.11.2024 по справі 140/7796/24
ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

04 листопада 2024 року ЛуцькСправа № 140/7796/24

Волинський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого-судді Волдінера Ф.А.,

розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін адміністративну справу за позовом Міністерства юстиції України до сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю імені Ватутіна про припинення діяльності юридичної особи,

ВСТАНОВИВ:

До суду надійшов адміністративний позов Міністерства юстиції України до сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю імені Ватутіна, відповідно до якого просить суд припинити діяльність юридичної особи сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю імені Ватутіна.

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що Міністерство юстиції України є органом державної влади, що здійснює контроль за додержанням юридичними особами вимог Конституції та законів України, зокрема, Закону України «Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їх символіки» від 09.04.2015 року №317-VIII, та є суб`єктом, уповноваженим на звернення до суду з вимогою про припинення діяльності юридичної особи за наявності підстав, передбачених зазначеним законом. Наявність правового висновку Комісії від 02.07.2024 року №2 щодо невідповідності найменування назви відповідача вимогам вищезазначеного закону. У зв`язку з чим позивач звернувся до суду з даною позовною заявою.

Ухвалою Волинського окружного адміністративного суду від 30.07.2024 позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі та її розгляд призначено за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін за наявними у справі матеріалами відповідно до статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України).

Відповідач у встановлений судом строк відзив на позовну заяву не подав.

Згідно із частиною шостою статті 162 КАС України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.

Дослідивши письмові докази та письмові пояснення, викладені у позовній заяві та відзиві, суд встановив наступне.

Судом встановлено, що відповідно до інформації з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, юридична особа сільськогосподарське товариство з обмеженою відповідальністю імені Ватутіна зареєстровано 02.08.1993, номер запису - 11851200000000063, ідентифікаційний код юридичної особи - 03736776, місцезнаходження: 45021, Волинська область, Ковельський район, село Тойкут.

22.04.2024 року Міністерство юстиції України звернулося до сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю імені Ватутіна з листом «Щодо вжиття заходів» №61044/19.4/33-24, в якому просило відповідно до вимог Закону України «Про засудження та заборону пропаганди російської імперської політики в Україні і деколонізацію топонімії» протягом 10 днів з дня отримання цього листа надати пояснення щодо неприведення свого найменування у відповідність з вимогами Закону протягом місяця з дня набрання ним чинності для подальшого розгляду на засіданні Комісії.

Згідно з наказом Міністерства юстиції України від 26.07.2023 року №1853/7 утворено Комісію з питань дотримання Законів України «Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки», «Про засудження та заборону пропаганди російської імперської політики в Україні і деколонізацію топонімії» та затверджено її склад.

02.07.2024 року на підставі підпункту 2 пункту 4 Порядку прийняття рішень щодо невідповідності діяльності, найменування та/або символіки юридичної особи, політичної партії, її обласної, міської, районної організації або іншого структурного утворення, передбаченого статутом політичної партії, іншого об`єднання громадян вимогамЗаконів України «Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки», «;Про засудження та заборону пропаганди російської імперської політики в Україні і деколонізацію топонімії», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27.05.2015 року №354 (зі змінами) Комісією з питань дотримання Закону України «Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки», «Про засудження та заборону пропаганди російської імперської політики в Україні і деколонізацію топонімії» проведена правова експертиза щодо невідповідності найменування юридичної особи - сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю імені Ватутіна, вимогам Закону України від 09.04.2015 №317-VIII «Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки», за наслідками якої ухвалено правовий висновок №9 «Про невідповідність найменування сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю імені Ватутіна вимогам Закону України «Про засудження та заборону пропаганди російської імперської політики в Україні і деколонізацію топонімії».

Згідно вищевказаного правового висновку Комісією встановлено, що найменування сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю імені Ватутіна не відповідає частині 2 статті 4 Закону України «Про засудження та заборону пропаганди російської імперської політики в Україні і деколонізацію топонімії», оскільки відповідно до Переліку окремих осіб, подій, назв, що підпадають під обмеження встановлені Законом України «Про засудження та заборону пропаганди російської імперської політики в Україні і деколонізацію топонімії».

05.07.2024 року наказом Міністерства юстиції України №2014/5 затверджено правовий висновок №9 від 02.07.2024.

Вказані обставини слугували підставою для звернення до суду з даною позовною заявою.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.

Відповідно до статей 1, 3, 4, 7 Закону України «Про засудження та заборону пропаганди російської імперської політики в Україні і деколонізацію топонімії» (далі по тексту Закон №3005-ІХ) цей Закон визначає правові засади засудження російської імперської політики в Україні, заборони пропаганди її символіки та встановлює порядок ліквідації символіки російської імперської політики.

Російська імперська політика визнається злочинною та засуджується.

Пропаганда російської імперської політики та її символіки забороняється.

Присвоєння географічним об`єктам, юридичним особам та об`єктам права власності назв, що глорифікують, увічнюють, пропагують або містять символіку російської імперської політики, а також держави-терориста (держави-агресора) або її визначні, пам`ятні, історичні та культурні місця, населені пункти, дати, події, забороняється.

Особи, винні у порушенні вимог цього Закону, несуть відповідальність згідно із законом.

У разі невиконання юридичними особами, політичними партіями, іншими об`єднаннями громадян вимог цього Закону їхня діяльність підлягає припиненню (забороні) в судовому порядку за позовом центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику з питань державної реєстрації юридичних осіб, громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, та фізичних осіб - підприємців.

Для проведення правової експертизи щодо невідповідності діяльності, найменування та/або символіки юридичної особи, політичної партії, її обласної, міської, районної організації або іншого структурного утворення, передбаченого статутом політичної партії, іншого об`єднання громадян вимогам цього Закону центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику з питань державної реєстрації юридичних осіб, громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, та фізичних осіб - підприємців, утворює комісію з питань дотримання вимог Закону України «Про засудження та заборону пропаганди російської імперської політики в Україні і деколонізацію топонімії».

Згідно статті 2 Закону №3005-ІХ пропаганда російської імперської політики - публічна глорифікація або виправдання російської імперської політики, поширення інформації, спрямованої на виправдання російської імперської політики, а також публічне використання продукції, що містить символіку російської імперської політики, публічне заперечення злочинів (репресивних заходів) проти Українського народу.

Російська імперська політика (російська колоніальна політика) - система заходів, що здійснювалися органами управління, збройними формуваннями, політичними партіями, недержавними організаціями, установами, підприємствами, групами чи окремими громадянами (підданими) Російського царства (Московського царства), Російської імперії, Російської республіки, Російської держави, Російської Соціалістичної Федеративної Радянської Республіки, Російської Радянської Федеративної Соціалістичної Республіки, Союзу Радянських Соціалістичних Республік, Російської Федерації, спрямованих на підкорення, експлуатацію, асиміляцію Українського народу.

Символіка російської імперської політики - символіка, що включає, зокрема, назви областей, районів, населених пунктів, районів у містах, скверів, бульварів, вулиць, провулків, узвозів, проїздів, проспектів, площ, майданів, набережних, мостів, інших об`єктів топонімії населених пунктів, підприємств, установ, організацій на території України, яким присвоєні імена або псевдоніми осіб, які відповідають критеріям, встановленим підпунктами «в» і «г» цього пункту, назви подій, пов`язаних із реалізацією російської імперської політики, назви російських міст та інших географічних, історичних та культурних об`єктів Російської Федерації, що не пов`язані безпосередньо із захистом політичних, економічних, культурних прав Українського народу, розвитком української національної державності, науки, культури або з культурою поневолених народів Російської Федерації.

Відповідно до частини третьої статті 8 Закону №3005-ІХ юридичні особи, політичні партії, інші об`єднання громадян, зареєстровані на день набрання чинності цим Законом, у разі недодержання вимог цього Закону зобов`язані протягом одного місяця з дня набрання чинності цим Законом привести свої установчі документи, найменування та/або символіку у відповідність із цим Законом. При цьому такі юридичні особи звільняються від сплати адміністративного збору під час державної реєстрації змін до установчих документів, пов`язаних з приведенням їх у відповідність із цим Законом. Власники знаків для товарів і послуг, які на день набрання чинності цим Законом містять символіку російської імперської політики, протягом трьох місяців з дня набрання чинності цим Законом зобов`язані привести такі знаки для товарів і послуг у відповідність із цим Законом.

Порядок прийняття рішень щодо невідповідності діяльності, найменування та/або символіки юридичної особи, політичної партії, її обласної, міської, районної організації або іншого структурного утворення, передбаченого статутом політичної партії, іншого об`єднання громадян вимогам Законів України «Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки», «Про засудження та заборону пропаганди російської імперської політики в Україні і деколонізацію топонімії», затверджений постановою Кабінету Міністрів України №354 від 27.05.2015 року (далі по тексту Порядок №354) визначає процедуру прийняття Мін`юстом рішень щодо невідповідності діяльності, найменування та/або символіки юридичної особи, політичної партії, її обласної, міської, районної організації або іншого структурного утворення, передбаченого статутом політичної партії, іншого об`єднання громадян вимогам Законів України Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки, Про засудження та заборону пропаганди російської імперської політики в Україні і деколонізацію топонімії(далі - Закони).

Пунктом 3 Порядку №354 встановлено, що Мін`юст безпосередньо або через територіальні органи забезпечує постійний моніторинг відповідності найменування та/або символіки, матеріалів реєстраційної справи юридичної особи, політичної партії, її обласної, міської, районної організації або іншого структурного утворення, передбаченого статутом політичної партії, іншого об`єднання громадян вимогам Законів.

Згідно з підпунктом 2 пункту 4 Порядку №354 підставою проведення правової експертизи може бути ініціатива Мін`юсту.

Відповідно до пунктів 7, 8, 9 Порядку №354 для проведення правової експертизи щодо невідповідності діяльності, найменування та/або символіки юридичної особи, політичної партії, її обласної, міської, районної організації або іншого структурного утворення, передбаченого статутом політичної партії, іншого об`єднання громадян вимогам Законів утворюється Комісія з питань дотримання Законів України «Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки», «Про засудження та заборону пропаганди російської імперської політики в Україні і деколонізацію топонімії» (далі - Комісія).

Комісія є постійно діючим колегіальним консультативно-дорадчим органом при Мін`юсті, склад та положення якої затверджуються наказом Мін`юсту.

До складу Комісії входять працівники Мін`юсту.

До роботи Комісії можуть залучатися представники правоохоронних органів, Центральної виборчої комісії, центральних і місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій (за погодженням з їх керівниками), а також незалежні експерти (за згодою).

Комісія для виконання покладених на неї завдань має право отримувати в установленому порядку інформацію від правоохоронних органів, центральних і місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій.

Пунктами 15, 18, 23 Порядку №354 встановлено, що за результатами правової експертизи щодо кожного об`єкта складається окремий правовий висновок про відповідність або невідповідність його діяльності, найменування та/або символіки вимогам Законів.

Комісія під час правової експертизи бере до уваги повідомлення об`єкта правової експертизи про наявні об`єктивні причини неможливості виконання ним вимог Законів та про вжиті заходи, спрямовані на виконання вимог Законів.

У тридцятиденний строк з дня прийняття рішення про невідповідність діяльності, найменування та/або символіки юридичної особи, політичної партії, іншого об`єднання громадян вимогам Законів Мін`юст звертається з позовом до суду про припинення діяльності юридичної особи, політичної партії, іншого об`єднання громадян або повідомляє іншим органам державної влади, які уповноважені звертатися з відповідним позовом до суду.

Аналіз наведених норм дає підстави дійти висновку про те, що на підставі прийнятого рішення щодо невідповідності діяльності, найменування та/або символіки юридичної особи, політичної партії, її обласної, міської, районної організації або іншого структурного утворення, передбаченого статутом політичної партії, іншого об`єднання громадян вимогам Законів України Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки, Про засудження та заборону пропаганди російської імперської політики в Україні і деколонізацію топонімії Міністерство юстиції України звертається з відповідним позовом до суду про припинення такої діяльності.

Законодавець визначив відповідну процедуру, яка передує зверненню Мін`юсту до суду з позовом щодо припинення діяльності певного об`єкту. Спочатку Мін`юст повинен установити невідповідність діяльності, найменування та/або символіки юридичної особи вимогам Законів України Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки, Про засудження та заборону пропаганди російської імперської політики в Україні і деколонізацію топонімії шляхом проведення правової експертизи та складання відповідного рішення Комісією. Лише після складання рішення про невідповідність вимогам зазначених законів Мін`юст у тридцятиденний строк (з моменту складання такого рішення) може звернутись із позовом до суду щодо припинення діяльності такого об`єкта.

Мін`юст дотримався законодавчо визначеної процедури щодо встановлення невідповідності найменування юридичної особи відповідача вимогам Закону України «Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки» звернувшись до суду з позовом щодо припинення діяльності зазначеного об`єкта, попередньо установивши невідповідність його найменування Закону №317-VIII шляхом проведення правової експертизи.

Як встановлено судом, 02.07.2024 складено правовий висновок №9 «Про невідповідність найменування сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю імені Ватутіна вимогам Закону України «Про засудження та заборону пропаганди російської імперської політики в Україні і деколонізацію топонімії» та затвердженого вказаний висновок наказом Міністерства юстиції України №2021/5 від 05.07.2024.

Доказів визнання протиправним/скасування вищевказаного правового висновку №9 від 02.07.2024 у встановленому законом порядку до суду не надано, що дає підстави дійти висновку про те, що він є чинним та підлягає застосуванню. Підстав для неприйняття зазначеного правового висновку та наведеної в ньому інформації судом не встановлено.

Оцінивши вказаний доказ, зокрема, на предмет його належності та достатності та наданих на її обґрунтування матеріалів, суд приходить до висновку про те, що зазначений правовий висновок є достатнім, та таким, що дає підстави дійти висновку, що використання у назві відповідача прізвища ОСОБА_1 (1901-1944) особа пов`язана з опором та вигнанням нацистських окупантів з України.

Отже, суд приходить до висновку, що позивачем доведено факт використання у найменуванні відповідача символіки російської імперської політики.

За наведеного правового регулювання та обставин справи, суд дійшов до висновку, що використання відповідачем у своїй назві імені ОСОБА_1 не відповідає Закону України «Про засудження та заборону пропаганди російської імперської політики в Україні і деколонізацію топонімії», що є підставою для припинення діяльності вищевказаної юридичної особи.

Припинення діяльності юридичної особи відповідача, на переконання суду є виправданим, оскільки обумовлено легітимною метою недопущення будь-якої пропаганди російської імперської політики.

При цьому суд зазначає, що Закон України «Про засудження та заборону пропаганди російської імперської політики в Україні і деколонізацію топонімії» не забороняє діяльність жодної юридичної особи, а вимагає лише коригування поведінки суб`єктів, які підпадають під дію встановлених обмежень, шляхом приведення діяльності/найменування у відповідність до встановлених вимог.

Не є спірною обставиною у цій справі, те що заходів щодо дотримання вимог Закону №3005-ІХ, а саме державної реєстрації змін до установчих документів, пов`язаних з приведенням їх у відповідність із вищевказаним законом, відповідачем не вживалось.

Відповідно до статті 90 Кодексу адміністративного судочинства України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Згідно з частиною першою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна, довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Частиною другою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Суб`єкт владних повноважень повинен подати суду всі наявні у нього документи та матеріали, які можуть бути використані як докази у справі.

Повно та всебічно дослідивши матеріали справи, проаналізувавши чинне законодавство України, суд дійшов висновку про задоволення позовної заяви Міністерства юстиції України до сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю імені Ватутіна про припинення діяльності юридичної особи.

Керуючись статтями 243-245, 246, 255, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов задовольнити повністю.

Припинити діяльність юридичної особи сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю імені Ватутіна (ідентифікаційний код юридичної особи 03736776, керівник ОСОБА_2 , місцезнаходження: 45021, Волинська область, Ковельський район, село Тойкут).

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Позивач: Міністерства юстиції України (01001, місто Київ, вулиця Архітектора Городецького, 13, ідентифікаційний код юридичної особи 00015622).

Відповідач: Сільськогосподарське товариство з обмеженою відповідальністю імені Ватутіна (45021, Волинська область, Ковельський район, село Тойкут, ідентифікаційний код юридичної особи 03736776).

Суддя Ф.А. Волдінер

СудВолинський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення04.11.2024
Оприлюднено06.11.2024
Номер документу122771928
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо звернень органів доходів і зборів, у тому числі щодо припинення юридичної особи (припинення підприємницької діяльності фізичної особи–підприємця)

Судовий реєстр по справі —140/7796/24

Рішення від 04.11.2024

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Волдінер Фелікс Арнольдович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні