Рішення
від 01.11.2024 по справі 200/5635/24
ДОНЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Україна

Донецький окружний адміністративний суд

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

01 листопада 2024 року Справа№200/5635/24

Донецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Зеленова А.С., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження (в письмовому провадженні) адміністративну справу за позовом Фізичної особи - підприємця ОСОБА_1 (РНОКПП: НОМЕР_1 , місце проживання : АДРЕСА_1 ) до Головного управління Пенсійного фонду України в Закарпатській області (код ЄДРПОУ: 20453063, місце знаходження: площа Народна будинок 4, місто Ужгород, 88000), треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору у справі №200/5635/24 - ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП НОМЕР_2 , адреса для листування: АДРЕСА_2 ; Комунальне Некомерційне підприємство «Багатопрофільна лікарня інтенсивного лікування Костянтинівської міської ради» (код ЄДРПОУ 01990756 85113, Донецьк область, місто Костянтинівка, проспект Ломоносова 101) про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії, -

В С Т А Н О В И В:

До Донецького окружного адміністративного суду надійшов позов Фізичної особи - підприємця ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Закарпатській області про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії, в якому позивач просить суд:

визнати протиправною бездіяльність Головного управління Пенсійного фонду України в Закарпатській області щодо не розгляду заяви-розрахунку від 15.06.2024 №1910219445-2024-8, поданої фізичною особою-підприємцем ОСОБА_1 щодо виплати грошових коштів по лікарняному листку серії АДУ № 122489;

зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Закарпатській області повторно розглянути заяву-розрахунок від 15.06.2024 №1910219445-2024-8, подану фізичною особою-підприємцем ОСОБА_1 щодо виплати грошових коштів по лікарняному листку серії АДУ №122489, з урахуванням висновків суду.

В обґрунтування позовної заяви позивачем вказано, що 15.06.2024 через особистий кабінет подала заяву-розрахунок №1910219445-2024-8, на отримання грошових коштів згідно листка тимчасової непрацездатності серії АДУ №122489 на найманого працівника ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП НОМЕР_2 . Вказує, що заява-розрахунок була відхилена, оскільки не сплачено єдиний соціальний внесок на даного найманого працівника. З метою уточнення підстав, згідно яких заява-розрахунок була відхилена, позивач звернулася з письмовою заявою на адресу ГУПФУ в Закарпатській області. Згідно письмової відповіді відповідача, заяву-розрахунок було відхилена у зв`язку з тим, що не сплачено єдиний соціальний внесок за період перебування ОСОБА_2 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП НОМЕР_2 ) на лікарняному, тобто з 25.09.2023 по 29.01.2024.

Також зазначає, що згідно письмової відповіді відповідача, було відмовлено в оплаті наданої заяви - розрахунку у зв`язку з тим, що позивач не з`ясувала в закладі охорони здоров`я причини видачі паперового листка непрацездатності, а не формування електронного, а також, не надала на адресу відповідача номер медичного висновку про тимчасову непрацездатність на підставі якого видано паперовий листок непрацездатності.

Вважає, що бездіяльність Головного управління Пенсійного фонду України в Закарпатській області щодо не розгляду заяви-розрахунку від 15.06.2024 №1910219445-2024-8, поданої фізичною особою-підприємцем ОСОБА_1 щодо виплати грошових коштів по лікарняному листку серії АДУ № 122489 протиправною.

01 жовтня 2024 року відповідач - Головне управління Пенсійного фонду України в Закарпатській області надав відзив на позовну заяву, в якому заперечував проти задоволення вимог позивача, просив відмовити у задоволенні позову у повному обсязі. Відповідач у відзиві зазначає, що роботодавець ФОП ОСОБА_1 зверталася за виплатами. Проте листи роботодавця були повернуті роботодавцю у зв`язку з тим, що вони не відповідали вимогам встановленим законодавством та поверталась на доопрацювання.

Вказує, що до заяви - розрахунку № 1910219445-2024-8 від 15.06.2024 включено допомогу по вагітності та пологах ОСОБА_2 , нараховану по листку непрацездатності АДУ № 122489 за період з 25.09.2023 по 28.01.2024 в сумі 415999,08 грн. Працівницю прийнято на роботу з 01.02.2023. Згідно розрахунку розмір допомоги становить 415999,08 грн. ЄСВ за ОСОБА_2 в розрахунковому періоді (лютий 2023 - серпень 2023) сплачено. Зазначає, що до заяви - розрахунку включаються суми нарахованої допомоги (допомога по вагітності та пологах є доходом).

Згідно з ч. 1 ст. 7 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування» від 08.07.2010 № 2464-VI, єдиний соціальний внесок нараховується на суми нарахованого доходу працівника, а частиною 5 цієї ж статті передбачено, що ЄСВ підлягає сплаті незалежно від фактичної виплати доходу.

Тобто, станом на 15.06.2024 суми ЄСВ із сум допомоги по вагітності та пологах нарахованих громадянці ОСОБА_2 повинні були бути включені до обов`язкової звітності, а також мав бути сплачений єдиний соціальний внесок з сум нарахованої допомоги.

Крім того, в ході опрацювання заяви - розрахунку у відповідача виникло питання, щодо достатності підстав для призначення допомоги, оскільки згідно з 01.10.2021 видача паперових листків непрацездатності заборонена (мають місце виключення, для яких у лікувальних закладів має бути достатньо підстав).

В зв`язку з наведеним, згідно з п. 8 Порядку фінансування страхувальників № 12 Головним управлінням Пенсійного фонду України в Закарпатській області заява - розрахунок була повернута без задоволення.

24 вересня 2024 року третьою особою - Комунальним некомерційним підприємством «Багатопрофільна лікарня інтенсивного лікування Костянтинівської міської ради» було надано пояснення, у яких вказано, що у зв`язку із технічною неможливістю формування лікарем КНП «БЛІЛ КМР» ОСОБА_3 електронного листка непрацездатності (ЕЛН) в електронній системі охорони здоров`я (ЕСОЗ) eHealth на підставі сформованого ним 25.09.2023 медичного висновку про тимчасову непрацездатність № 6824-PATPACH6-4Т9A на ім`я ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , лікарсько-консультативною комісією КНП «БЛІЛ КМР» (далі ЛКК) було прийнято рішення, оформлене у протоколі засідання ЛКК № 1/3841-593 від 29.11.2023, про видачу ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , яка працює у ФОП ОСОБА_4 , паперового листка непрацездатності за період з 25.09.2023 по 28.01.2024.

Адміністрація КНП «БЛІЛ КМР» підтверджує видачу лікарем ОСОБА_5 паперового листка непрацездатності серія НОМЕР_3 ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , за період її непрацездатності з 25.09.2023 по 28.01.2024 у зв`язку із вагітністю та пологами.

12 жовтня 2024 року позивачем надано додаткові пояснення по справі, у яких вказує, що єдиний соціальний внесок за найманого працівника ( ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП НОМЕР_2 ), за період перебування останньої на лікарняному по вагітності та пологам за період з 25.09.2023 року по 29.01.2024 року сплачений у повному обсязі, що підтверджується відповідною довідкою форми ОК-5.

Ухвалою суду від 21 серпня 2024 року залишено без руху позовну заяву Фізичної особи - підприємця ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Закарпатській області про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії. Надано позивачу термін протягом десяти днів, починаючи з наступного дня після отримання цієї ухвали, впродовж якого позивачу необхідно усунути недоліки позовної заяви шляхом надання уточненої позовної заяви із зазначенням відомостей про наявність/відсутність електронного кабінету стосовно позивача, відомостей щодо наявності у позивача або іншої особи оригіналів письмових або електронних доказів, копії яких додано до заяви та доказів сплати судового збору у розмірі 968,96 грн.

26 серпня 2024 року позивачем усунуто недоліки ухвали суду від 21 серпня 2024 року.

Ухвалою суду від 03 вересня 2024 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі №200/5635/24; розгляд справи призначено за правилами спрощеного позовного провадження суддею одноособово, без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).

Ухвалою суду від 10 вересня 2024 року клопотання позивача про залучення третіх осіб у справі №200/5635/24 задоволено та залучено в якості третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору у справі №200/5635/24 - ОСОБА_2 , Комунальне Некомерційне підприємство «Багатопрофільна лікарня інтенсивного лікування Костянтинівської міської ради»: витребувано пояснення.

Відповідач скористався правом на подання відзиву відповідно до статті 162 КАС України.

Позивач скористався правом на подання відповіді на відзив відповідно до статті 163 КАС України.

Третя особа Комунальне Некомерційне підприємство «Багатопрофільна лікарня інтенсивного лікування Костянтинівської міської ради» скористалось правом на подання додаткових пояснень.

Третя особа ОСОБА_2 не скористалась правом на подання додаткових пояснень.

Згідно з пунктом 10 частини 1 статті 4 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), письмове провадження - розгляд і вирішення адміністративної справи або окремого процесуального питання в суді першої, апеляційної чи касаційної інстанції без повідомлення та (або) виклику учасників справи та проведення судового засідання на підставі матеріалів справи у випадках, встановлених цим Кодексом.

Частиною 4 статті 243 КАС України передбачено, що судове рішення, постановлене у письмовому провадженні, повинно бути складено у повному обсязі не пізніше закінчення встановлених цим Кодексом строків розгляду відповідної справи, заяви або клопотання.

Відповідно до частини 1 статті 258 КАС України, суд розглядає справи за правилами спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів із дня відкриття провадження у справі.

Перевіривши матеріали справи, вирішивши питання, чи мали місце обставини, якими обґрунтовувалися вимоги, та якими доказами вони підтверджуються, чи є інші фактичні дані, які мають значення для вирішення справи, та докази на їх підтвердження, яку правову норму належить застосувати до цих правовідносин, суд встановив наступне.

Позивач - ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , РНОКПП НОМЕР_1 , є фізичною особою підприємцем, та зокрема має оформленого найманого працівника - ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП НОМЕР_2 .

До матеріалів справи надано лист Головного управління Пенсійного фонду України в Закарпатській області від 19.07.2024 №0700-0313-8/45979 щодо причин повернення заяви - розрахунку №1910219445-2024-8 від 15.06.2024 встановлено, що 15.06.2024, через особистий кабінет, позивач подала заяву-розрахунок №1910219445-2024-8, на отримання грошових коштів згідно листка тимчасової непрацездатності серії АДУ № 122489 на найманого працівника ОСОБА_2 . До заяви - розрахунку № 1910219445-2024-8 від 15.06.2024 включено допомогу по вагітності та пологах гр. ОСОБА_2 , нараховану по листку непрацездатності АДУ № 122489 за період з 25.09.2023 по 28.01.2024 в сумі 415999,08 грн.

У листі зазначено, що працівницю прийнято на роботу з 01.02.2023. Згідно розрахунку розмір допомоги становить 415999,08 грн. ЄСВ за ОСОБА_2 в розрахунковому періоді (лютий 2023 - серпень 2023) сплачено. Відповідач вважає за необхідне звернути увагу, що до заяви - розрахунку включаються суми нарахованої допомоги (допомога по вагітності та пологах є доходом). Згідно з ч. 1 ст. 7 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування» від 08.07.2010 № 2464-VI, єдиний соціальний внесок нараховується на суми нарахованого доходу працівника, а частиною 5 цієї ж статті передбачено, що ЄСВ підлягає сплаті незалежно від фактичної виплати доходу. Тобто, станом на 15.06.2024 суми ЄСВ із сум допомоги по вагітності та пологах нарахованих громадянці ОСОБА_2 повинні були бути включені до обов`язкової звітності, а також мав бути сплачений єдиний соціальний внесок з сум нарахованої допомоги. Крім того, в ході опрацювання заяви - розрахунку виникло питання, щодо достатності підстав для призначення допомоги, оскільки згідно з 01.10.2021 видача паперових листків непрацездатності заборонена (мають місце виключення, для яких у лікувальних закладів має бути достатньо підстав). В зв`язку з наведеними невідповідностями, згідно з п. 8 Порядку фінансування страхувальників № 12 Головним управлінням Пенсійного фонду України в Закарпатській області заява - розрахунок була повернута без задоволення. Рекомендуємо позивачу звернутись до лікувального закладу за місцем видачі листка непрацездатності АДУ 122489 з проханням пояснити причини видачі паперового листка непрацездатності, а не формування електронного, також просить повідомити номер медичного висновку про тимчасову непрацездатність на підставі якого видано паперовий листок непрацездатності.

До матеріалів справи зокрема додано витяг форми ОК-5 ОСОБА_2 з якого вбачається, що єдиний соціальний внесок за найманого працівника ( ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП НОМЕР_2 ), за період перебування останньої на лікарняному по вагітності та пологам за період з 25.09.2023 року по 29.01.2024 року сплачено ОСОБА_1 (код страхувальника НОМЕР_1 ).

З наданих письмових пояснень Комунального некомерційного підприємства «Багатопрофільна лікарня інтенсивного лікування Костянтинівської міської ради», КОД ЄДРПОУ 01990756 суду стало відомо про те, що у зв`язку із технічною неможливістю формування лікарем КНП «БЛІЛ КМР» ОСОБА_3 електронного листка непрацездатності (ЕЛН) в електронній системі охорони здоров`я (ЕСОЗ) eHealth на підставі сформованого ним 25.09.2023 медичного висновку про тимчасову непрацездатність № 6824-PATP-ACH6-4Т9A на ім`я ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , лікарсько-консультативною комісією КНП «БЛІЛ КМР» (далі ЛКК) було прийнято рішення, оформлене у протоколі засідання ЛКК № 1/3841-593 від 29.11.2023, про видачу ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , яка працює у ФОП ОСОБА_4 , паперового листка непрацездатності за період з 25.09.2023 по 28.01.2024. Адміністрація КНП «БЛІЛ КМР» підтверджує видачу лікарем ОСОБА_3 паперового листка непрацездатності серія АДУ № 122489 ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , за період її непрацездатності з 25.09.2023 по 28.01.2024 у зв`язку із вагітністю та пологами.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам суд виходив з наступного.

Частиною другою статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Закон України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування» від 23.09.1999 № 1105-XIV (далі - Закон № 1105-XIV) визначає правові, фінансові та організаційні засади загальнообов`язкового державного соціального страхування, гарантії працюючих громадян щодо їх соціального захисту у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, вагітністю та пологами, від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, охорони життя та здоров`я.

Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 1 Закону № 1105-XIV загальнообов`язкове державне соціальне страхування (далі - соціальне страхування) - система прав, обов`язків і гарантій, яка передбачає страхові виплати та надання соціальних послуг застрахованим особам за рахунок коштів загальнообов`язкового державного соціального страхування у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності (далі - кошти соціального страхування), коштів державного бюджету та інших джерел, не заборонених законодавством

Так, абз. 1-2 ч. 1 ст. 22 Закону № 1105-XIV, встановлено, що страхова виплата у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності застрахованим особам, які працюють на умовах трудового договору (контракту), гіг-контракту, іншого цивільно-правового договору та на інших підставах, передбачених законом, призначається та здійснюється за основним місцем роботи (діяльності). Допомога по тимчасовій непрацездатності (включаючи догляд за хворою дитиною), допомога по вагітності та пологах застрахованим особам (у тому числі тим, які здійснюють підприємницьку чи іншу діяльність та одночасно працюють на умовах трудового договору) надається за основним місцем роботи (діяльності) або за місцем роботи за сумісництвом (наймом) у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Суд зазначає, що з 01.01.2023 набула чинності оновлена редакція Закону №1105-XIV, та уповноваженим органом управління в системі загальнообов`язкового державного соціального страхування у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності та від нещасного випадку визначено Пенсійний фонд України.

Відповідно до ч. 1 ст. 16 Закону № 1105-XIV допомога по тимчасовій непрацездатності не надається: 1) у разі одержання застрахованою особою травми або її захворювання при вчиненні нею кримінального правопорушення; 2) у разі навмисного заподіяння шкоди своєму здоров`ю з метою ухилення від роботи чи інших обов`язків або симуляції хвороби; 3) за час перебування під арештом і за час проведення судово-медичної експертизи; 4) за час примусового лікування, призначеного за судовим рішенням; 5) у разі тимчасової непрацездатності у зв`язку із захворюванням або травмою, що сталися внаслідок алкогольного, наркотичного, токсичного сп`яніння або дій, пов`язаних із таким сп`янінням; 6) за період перебування застрахованої особи у відпустці без збереження заробітної плати, творчій відпустці, додатковій відпустці у зв`язку з навчанням; 7) за період тимчасової непрацездатності, зазначений у листку непрацездатності, визнаному необґрунтованим.

Згідно ч. 1 ст. 19 Закону № 1105-XIV допомога по вагітності та пологах надається застрахованій особі у розмірі 100 відсотків середньої заробітної плати (доходу), обчисленої у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, і не залежить від страхового стажу. Допомога по вагітності та пологах надається застрахованій особі, яка є працівником або гіг-спеціалістом резидента Дія Сіті, у розмірі заробітної плати (доходу) такої особи, з якого фактично сплачено страхові внески, незалежно від страхового стажу.

Відповідно до ст. 26 Закону № 1105-XIV фінансування страхувальників для надання страхових виплат за страхуванням у зв`язку з тимчасовою втратою непрацездатності застрахованим особам здійснюється територіальними органами уповноваженого органу управління в порядку, встановленому правлінням Пенсійного фонду України.

Підставою для фінансування страхувальників територіальними органами уповноваженого органу управління є оформлена за встановленим зразком заява-розрахунок, що містить інформацію про нараховані застрахованим особам суми страхових виплат за їх видами.

Територіальні органи уповноваженого органу управління здійснюють фінансування страхувальників протягом трьох робочих днів після надходження заяви-розрахунку, в тому числі в електронній формі.

У разі якщо сума отриманих страхувальником від територіальних органів уповноваженого органу управління страхових коштів перевищує фактичні витрати на надання страхових виплат, невикористані страхові кошти повертаються до територіального органу уповноваженого органу управління, що здійснив фінансування, протягом трьох робочих днів.

Суд зауважує, що підставою для фінансування страхувальників територіальними органами Пенсійного фонду є оформлена заява-розрахунок, що містить інформацію про нараховані застрахованим особам суми страхових виплат за їх видами. Тому після того, як страхувальник (або уповноважені із соціального страхування) прийняв рішення про призначення або відмову в призначенні матеріального забезпечення, він нараховує страхові виплати та оформлює заяву-розрахунок і подає до відділення Пенсійного фонду за місцем обліку. Територіальні органи Пенсійного фонду здійснюють фінансування страхувальників протягом 3 робочих днів після надходження заяви-розрахунку, зокрема й в електронній формі. Розмір допомоги нараховується із розрахунку загально сплаченого єдиного соціального внеску.

Відповідач посилається на те, що пунктом 8 наказу Міністерства охорони здоров`я України «Деякі питання формування медичних висновків про тимчасову непрацездатність» від 01.03.2021 № 1066, всім без виключення закладам охорони здоров`я України починаючи з 01.10.2021 заборонено видавати паперові листки непрацездатності, крім деяких виключень (для яких лікувальному закладу необхідно мати достатні підстави).

З цього приводу суд вказує, що закладам охорони здоров`я, які розпочали формування лікарняних в електронному Реєстрі (з дати формування першого висновку або з 1 жовтня 2021 року) видача паперових лікарняних забороняється, згідно з «Порядком формування медичних висновків про тимчасову непрацездатність в Реєстрі медичних висновків в електронній системі охорони здоров`я», затвердженого Наказом МОЗ України 1 червня 2021 року № 1066.

Згідно пункту 8 наказу МОЗ України 1 червня 2021 року № 1066 для всіх закладів охорони здоров`я, які розпочали формування медичних висновків про тимчасову непрацездатність в Реєстрі медичних висновків в електронній системі охорони здоров`я в установленому порядку, з дати формування першого медичного висновку про тимчасову непрацездатність, а також із 01 жовтня 2021 року видача листків непрацездатності відповідно до вимог, визначених в Інструкції про порядок видачі документів, що засвідчують тимчасову непрацездатність громадян, затвердженій наказом Міністерства охорони здоров`я України від 13 листопада 2001 року № 455, зареєстрованій в Міністерстві юстиції України 04 грудня 2001 року за № 1005/6196, Інструкції про порядок заповнення листка непрацездатності, затвердженій наказом Міністерства охорони здоров`я України, Міністерства праці та соціальної політики України, Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України від 03 листопада 2004 року № 532/274/136-ос/1406, зареєстрованій в Міністерстві юстиції України 17 листопада 2004 року за № 1456/10055, Інструкції щодо заповнення форми первинної облікової документації № 036/о "Журнал реєстрації листків непрацездатності", затвердженій наказом Міністерства охорони здоров`я України від 14 лютого 2012 року № 110, зареєстрованій в Міністерстві юстиції України 28 квітня 2012 року за № 685/20998, Порядку організації експертизи тимчасової втрати працездатності, затвердженому наказом Міністерства охорони здоров`я України від 09 квітня 2008 року № 189, зареєстрованому в Міністерстві юстиції України 04 липня 2008 року за № 589/15280 (у редакції наказу Міністерства охорони здоров`я України від 01 червня 2021 року № 1066), забороняється, окрім таких випадків:

1) продовження та закриття листків непрацездатності, що були видані особам до 01 жовтня 2021 року;

2) спливу строку, протягом якого лікуючий лікар може внести зміни до медичного висновку про тимчасову непрацездатність в Реєстрі медичних висновків в електронній системі охорони здоров`я. У такому випадку рішення про видачу листка непрацездатності приймає лікарсько-консультативна комісія закладу охорони здоров`я, а за її відсутності керівник закладу;

3) застрахованій особі протягом двох місяців з дня народження дитини, зазначеного у свідоцтві про народження дитини - на підставі цього свідоцтва та рішення суду про усиновлення дитини;

4) виникнення технічних проблем (помилок) щодо передачі даних між Електронним реєстром листків непрацездатності та Реєстром медичних висновків в електронній системі охорони здоров`я, які призводять до неможливості формування електронного листка непрацездатності в Електронному реєстрі більше ніж протягом семи днів з дати створення медичного висновку про тимчасову непрацездатність - до усунення таких проблем (помилок);

5) зупинення в умовах воєнного стану доступу користувачів електронної системи охорони здоров`я до центральної бази даних електронної системи охорони здоров`я;

6) порушення строків звернення пацієнта для продовження випадку тимчасової непрацездатності, якщо це порушення сталося внаслідок дії обставин непереборної сили у період дії воєнного, надзвичайного стану, а також за умови, що на дату звернення за медичною та/або реабілітаційною допомогою пацієнт залишається непрацездатним відповідно до результатів проведеної експертизи тимчасової непрацездатності та висновку лікуючого лікаря про тимчасову непрацездатність зазначеного пацієнта. У такому випадку рішення про видачу листка непрацездатності як продовження раніше виданого з дати наступної за датою завершення періоду непрацездатності, засвідченого раніше виданим листком непрацездатності, приймає лікарсько-консультативна комісія закладу охорони здоров`я, а за її відсутності керівник закладу.

У бланку листка непрацездатності, який видається у випадках, зазначених у цьому пункті, як продовження електронного листка непрацездатності, зазначається номер листка непрацездатності, який продовжується.

Отже, існує кілька виключень, коли дозволено формувати паперові листки непрацездатності.

З цього приводу було надано письмові пояснення Комунального некомерційного підприємства «Багатопрофільна лікарня інтенсивного лікування Костянтинівської міської ради», КОД ЄДРПОУ 01990756 з яких вбачається, що у зв`язку із технічною неможливістю формування лікарем КНП «БЛІЛ КМР» ОСОБА_3 електронного листка непрацездатності (ЕЛН) в електронній системі охорони здоров`я (ЕСОЗ) eHealth на підставі сформованого ним 25.09.2023 медичного висновку про тимчасову непрацездатність № 6824-PATP-ACH6-4Т9A на ім`я ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , лікарсько-консультативною комісією КНП «БЛІЛ КМР» (далі ЛКК) було прийнято рішення, оформлене у протоколі засідання ЛКК № 1/3841-593 від 29.11.2023, про видачу ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , яка працює у ФОП ОСОБА_4 , паперового листка непрацездатності за період з 25.09.2023 по 28.01.2024. Адміністрація КНП «БЛІЛ КМР» підтверджує видачу лікарем ОСОБА_3 паперового листка непрацездатності серія АДУ № 122489 ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , за період її непрацездатності з 25.09.2023 по 28.01.2024 у зв`язку із вагітністю та пологами.

А отже судом не встановлено порушення порядку видачі листка непрацездатності за період з 25.09.2023 по 28.01.2024 стосовно ОСОБА_2 .

Крім того, суд наголошує, що видача паперового листка непрацездатності або формування електронного листа відноситься до дискреційних повноважень закладів охорони здоров`я. Рішення Комунального некомерційного підприємства «Багатопрофільна лікарня інтенсивного лікування Костянтинівської міської ради» щодо видачі паперового листка непрацездатності не створює жодних правових наслідків для позивача, а тому не може порушувати його права чи інтереси.

Твердження відповідача щодо на несплату роботодавцем-позивачем єдиного соціального внеску за період з 25.09.2023 по 28.01.2024, суд не приймає, оскільки з наданого суду витягу форми ОК-5 ОСОБА_2 вбачається, що єдиний соціальний внесок за найманого працівника ( ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП НОМЕР_2 ), за період перебування останньої на лікарняному по вагітності та пологам за період з 25.09.2023 року по 29.01.2024 року сплачено ОСОБА_1 (код страхувальника НОМЕР_1 ).

Таким чином, перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів сторін, оцінивши докази суб`єкта владних повноважень на підтвердження правомірності своїх дій та докази, надані позивачем, суд дійшов висновку, що за наведених у позовній заяві мотивів і підстав позовні вимоги підлягають задоволенню.

При вирішенні даної справи судом були враховані положення частини 2 статті 2 та частини 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України.

Решта доводів та заперечень учасників справи висновків суду по суті позовних вимог не спростовують. Слід зазначити, що згідно практики Європейського суду з прав людини та зокрема, рішення у справі "Серявін та інші проти України" від 10.02.2010, заява 4909/04, відповідно до п.58 якого суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча п.1 ст.6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі "Руїс Торіха проти Іспанії" від 09.12.1994, серія A, № 303-A, п. 29).

У справі "Суханов та Ільченко проти України" (заяви № 68385/10, № 71378/10) ЄСПЛ вказав, що якщо суть вимоги особи пов`язана з майновим правом, особа, якій воно надане, може вважатися такою, що має "законне сподівання", якщо для такого права у національному законодавстві існує достатнє підґрунтя: наприклад, коли є чинний Закон, який передбачає таке право, або є усталена практика національних судів, якою підтверджується його існування (пункт 35).

У справі "Кечко проти України" (заява № 63134/00) ЄСПЛ наголосив, що в межах свободи дій держави перебуває право визначати, які надбавки виплачувати своїм робітникам з державного бюджету. Держава може вводити, призупиняти чи закінчити виплату таких надбавок, вносячи відповідні зміни в законодавство. Однак якщо чинне правове положення передбачає виплату певних надбавок і дотримано всі вимоги, необхідних для цього, органи державної влади не можуть свідомо відмовляти у цих виплатах, доки відповідні положення є чинними (пункт 23). Тобто коли соціальна чи інша подібна виплата закріплена законом, вона має виплачуватися на основі чітких і об`єктивних критеріїв, і якщо людина очевидно підходить під ці критерії - це породжує у такої людини виправдане очікування в розумінні статті 1 Першого протоколу.

Розподіл судових витрат.

Відповідно до ч. 1 ст. 139 КАС при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Позивачем документально підтверджені судові витрати по сплаті судового збору в сумі 1211,20 грн. Суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог, а тому за рахунок бюджетних асигнувань відповідача на користь позивача підлягають присудженню судові витрати по сплаті судового збору в сумі 1211,20 грн.

Керуючись статтями 2-17, 19-20, 42-47, 55-60, 72-77, 90, 94-99, 122, 124-125, 132, 139, 143, 159-165, 168, 171, 173, 192-196, 224, 225-228, 229-230, 241, 243, 245, 246, 250, 255, 293, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Позов Фізичної особи - підприємця ОСОБА_1 (РНОКПП: НОМЕР_1 , місце проживання : АДРЕСА_1 ) до Головного управління Пенсійного фонду України в Закарпатській області (код ЄДРПОУ: 20453063, місце знаходження: площа Народна будинок 4, місто Ужгород, 88000), треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору у справі №200/5635/24 - ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП НОМЕР_2 , адреса для листування: АДРЕСА_2 ; Комунальне Некомерційне підприємство «Багатопрофільна лікарня інтенсивного лікування Костянтинівської міської ради» (код ЄДРПОУ 01990756 85113, Донецьк область, місто Костянтинівка, проспект Ломоносова 101) про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії, - задовольнити.

Визнати протиправною бездіяльність Головного управління Пенсійного фонду України в Закарпатській області щодо не розгляду заяви-розрахунку від 15.06.2024 № 1910219445-2024-8, поданої фізичною особою-підприємцем ОСОБА_1 щодо виплати грошових коштів по лікарняному листку серії АДУ № 122489;

Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Закарпатській області повторно розглянути заяву-розрахунок від 15.06.2024 №1910219445-2024-8, подану фізичною особою-підприємцем ОСОБА_1 щодо виплати грошових коштів по лікарняному листку серії АДУ № 122489, з урахуванням висновків суду.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Пенсійного фонду України в Закарпатській області на користь Фізичної особи - підприємця ОСОБА_1 судові витрати по сплаті судового збору в сумі 1211,20 грн.

Рішення прийнято в нарадчій кімнаті в порядку спрощеного провадження 01.10.2024.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення суду може бути оскаржено до Першого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Апеляційна скарга подається безпосередньо до Першого апеляційного адміністративного суду.

Повідомити сторін, що заяви по суті справи, заяви з процесуальних питань, клопотання, пояснення, додаткові письмові докази, висновки експертів, можуть бути ними подані в електронному вигляді на електронну пошту суду або через особистий кабінет в системі "Електронний суд".

Направлення даного рішення суду здійснювати шляхом електронного листування на електронні адреси учасників справи.

Інформацію щодо роботи суду можна отримати на сторінці суду на офіційному веб-порталі судової влади України в мережі Інтернет за веб-адресою: https://adm.dn.court.gov.ua.

Текст рішення розміщений в Єдиному державному реєстрі судових рішень (веб-адреса сторінки: http://www.reyestr.court.gov.ua/).

Суддя А.С. Зеленов

СудДонецький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення01.11.2024
Оприлюднено06.11.2024
Номер документу122772460
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного соціального страхування, у тому числі у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності

Судовий реєстр по справі —200/5635/24

Ухвала від 19.12.2024

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Блохін Анатолій Андрійович

Рішення від 01.11.2024

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Зеленов А.С.

Ухвала від 10.09.2024

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Зеленов А.С.

Ухвала від 03.09.2024

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Зеленов А.С.

Ухвала від 21.08.2024

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Зеленов А.С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні