ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
04 листопада 2024 року м. Житомир справа № 240/30061/23
категорія 108010200
Житомирський окружний адміністративний суд у складі судді Єфіменко О.В., розглянувши у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Житомиргаз збут" до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг про визнання протиправною та скасування постанови,
встановив:
До Житомирського окружного адміністративного суду звернулося Товариство з обмеженою відповідальністю "Житомиргаз збут" (далі - ТОВ "Житомиргаз збут", Ліцензіат) із позовом, в якому просить визнати протиправною та скасувати постанову Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі - НКРЕКП, Регулятор) від 18.04.2023 №694 «Про накладення штрафу на ТОВ "Житомиргаз збут" за порушення вимог законодавства та Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з постачання природного газу».
В обґрунтування позовних вимог зазначив, що відповідачем проводилась планова перевірка дотримання ТОВ "Житомиргаз збут" вимог законодавства та Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з постачання природного газу за період з 01.01.2021 по 31.12.2022. За результатами перевірки відповідачем було складено акт від 21.03.2023 № 156, яким встановлено порушення вимог законодавства та Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з постачання природного газу та прийнято постанову, якою накладено штраф на ТОВ "Житомиргаз збут" в розмірі 850 000 грн.
Вважає, що спірна постанова від 18.04.2023 №694 Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг є протиправною та такою, що підлягає скасуванню, оскільки прийнята з порушенням чинного законодавства.
Ухвалою судді Житомирського окружного адміністративного суду від 26.10.2023 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрите провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників (у порядку письмового провадження).
До суду 28.11.2023 надійшов відзив, в якому відповідач просить позов залишити без задоволення. В обґрунтування своєї позиції наголосив, що у НКРЕКП наявні повноваження та правові підстави для проведення планової перевірки позивача. Зазначає, що при визначенні розміру штрафу діяв відповідно до наданих законодавством дискреційних повноважень, застосувавши санкцію, яка не є максимально можливою.
Ухвалою Житомирського окружного адміністративного суду від 07.12.2023 задоволено клопотання представника НКРЕКП про розгляд справи № 240/30061/23 за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче засідання у справі на 16.01.2024.
16.01.2024 протокольною ухвалою суду оголошено перерву у підготовчому засіданні до 06.02.2024.
02.02.2024 до суду від представника позивача надійшли письмові пояснення в яких він зазначає, що НКРЕКП при визначенні розміру штрафних санкцій в Постанові №694 порушує норми законодавства в частині співмірності суми виявленим порушенням, адже Регулятор має дотримуватись принципів пропорційності порушення і покарання та ефективності санкцій, які мають стримуючий вплив.
06.02.2024 протокольною ухвалою суду закрите підготовче засідання та призначено розгляд справи по суті в судовому засіданні 29.02.2024.
29.02.2024 протокольною ухвалою суду оголошено перерву в судовому засіданні до 19.03.2024.
29.02.2024 від представника відповідача надійшли додаткові пояснення у справі в яких, зазначає, що проаналізувавши письмові пояснення Ліцензіата, НКРЕКП вважає, що доводи викладені у них є безпідставними такими, що не відповідають дійсності, та не підтверджені жодними доказами, зокрема паперовими. Пояснює, що за результатом проведеної у встановленому порядку перевірки НКРЕКП виявлено порушення у діяльності суб`єкта господарювання, то вирішення питання про визначення конкретного розміру санкцій у межах, встановлених пунктом п`ятим частини четвертої статті 59 Закону України «Про ринок природного газу», є дискреційним повноваженням НКРЕКП.
15.03.2024 до суду від представника позивача надійшли додаткові пояснення в яких вказано, що позивач звернувся до Рівненської торгово-промислової палати з заявою про видачу сертифікату про форс-мажорні обставини за результатами розгляду якої було отримано Сертифікат №5600-24-0033 від 09.01.2024, яким засвідчено форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили), які призвели до неможливості своєчасного повернення коштів побутовим споживачам та дотримання Мінімальних стандартів та вимог до якості обслуговування споживачів і постачання природного газу та Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з постачання природного газу, які почалися 08.06.2022 і діють по момент видачі сертифікату.
19.03.2024 протокольною ухвалою суду оголошено перерву в судовому засіданні до 09.04.2024.
26.03.2024 від представника відповідача надійшли додаткові пояснення у справі в яких акцентує увагу суду, що на момент проведення перевірки позивача з 22.02.2023 по 21.03.2023 за період діяльності з 01.01.2021 по 31.12.2022 не існувало Сертифікату № 5600-24-0033 про форс-мажорні обставини, виданого листом Рівненської торгово-промислової палати від 09.01.2024 № 56.01/07/1, що унеможливлювало врахування Регулятором неіснуючого Сертифікату, та який не може розповсюджувати свою дію ретроспективно, тобто за минулі періоди за сплином більше року з моменту проведення перевірки, та більше двох-трьох років за перевіряємий період. Таким чином, враховуючи вищезазначене та з урахуванням доводів НКРЕКП наведених у відзиві на позовну заяву, Сертифікат № 5600-24-0333, виданий Рівненською торгово-промисловою палатою від 09.01.2024 № 56.01/07/01, не відповідає вимогам достатності та належності доказів.
09.04.2024 та 09.05.2024 судові засідання у справі не відбулися у зв`язку із неявкою сторін та були відкладені.
30.05.2024 протокольною ухвалою суду оголошено перерву в судовому засіданні до 12.06.2024.
12.06.2024 у судовому засіданні представник позивача просив задовольнити позовні вимоги у повному обсязі, з підстав викладених у позовній заяві та додаткових поясненнях. Представник відповідача просив відмовити у задоволенні позовних вимог з врахуванням відзиву на позов та додаткових поясненнях.
Ухвалою суду, прийнятою без виходу до нарадчої кімнати, занесеною секретарем судового засідання до протоколу судового засідання від 12.06.2024, суд перейшов до подальшого розгляду справи у порядку письмового провадження.
Суд зазначає, що судове рішення у справі, постановлене у письмовому провадженні, складено у повному обсязі відповідно до ч.4 ст.243 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), з врахуванням положень ст. 263 КАС України.
Згідно з ч.5 ст.250 КАС України датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення.
Дослідивши докази, які містяться в матеріалах справи, суд встановив наступне.
Відповідно до Плану здійснення заходів державного контролю суб`єктів господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, на 2023 рік, затвердженого постановою НКРЕКП від 23.11.2022 № 1550, постанови НКРЕКП від 28.02.2023 № 381 «Про збільшення строку проведення планової перевірки ТОВ «Житомиргаз збут» та посвідчення на проведення планової перевірки від 24.01.2023 № 75, Регулятором у термін з 22.02.2023 по 21.03.2023 проведено планову перевірку щодо дотримання ТОВ «Житомиргаз збут» вимог законодавства та Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з постачання природного газу, затверджених постановою НКРЕКП від 16.02.2017 № 201 (далі Ліцензійні умови) за період діяльності з 01.01.2021 по 31.12.2022.
За результатами планової перевірки ТОВ «Житомиргаз збут» складено Акт від 21.03.2023 року № 156 (далі Акт №156).
При цьому, відповідно до вимог положень статті 19 Закону про НКРЕКП та пункту 7.1 глави 7 Порядку № 428, Ліцензіатом листом від 27.03.2023 № 107007-СЛ-283-0323 було надано до НКРЕКП пояснення та обґрунтування (заперечення) до Акту № 156, які були опрацьовані Регулятором та долучені до матеріалів перевірки.
Таким чином, за результатами розгляду Акту № 156, 18.04.2023 на засіданні Регулятора, яке було проведено у формі відкритого слухання, НКРЕКП прийнято постанову від 18.04.2023 № 694 «Про накладення штрафу на ТОВ «Житомиргаз збут» за порушення вимог законодавства та Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з постачання природного газу».
Пунктом першим Постанови № 694 було вирішеного накласти штраф на ТОВ«Житомиргаз збут» у розмірі 850 000 (вісімсот п`ятдесят тисяч) гривень за порушення вимог законодавства та Ліцензійних умов, а саме:
пункту 2.1 Ліцензійних умов у частині здійснення господарської діяльності з постачання природного газу з дотриманням вимог Правил постачання природного газу, інших нормативно-правових актів та нормативних документів, які регулюють ринок природного газу, а саме:
пункту 1 глави 1 розділу XIV Кодексу газотранспортної системи, затвердженого постановою НКРЕКП від 30 вересня 2015 року № 2493 (далі Кодекс ГТС), та пункту 4.1 Типового договору транспортування природного газу, затвердженого постановою НКРЕКП від 30 вересня 2015 року № 2497 (далі Типовий договір транспортування), у частині вчасного збалансування свого портфоліо балансування,
пункту 5 розділу ІІ Правил постачання природного газу, затверджених постановою НКРЕКП від 30.09.2015 № 2496 (далі Правила постачання), у частині належного повідомлення споживача постачальником про його намір змінити умови договору постачання природного газу не пізніше ніж за 30 днів до набрання чинності такими змінами,
пункту 2.2 Ліцензійних умов, а саме:
підпункт 6 у частині повідомлення НКРЕКП про всі зміни даних, зазначених у документах, що мають додаватися до заяви про отримання ліцензії, протягом одного місяця з дня їх настання,
підпункту 13 у частині виконання умови (вимоги) чиннихПравил постачання природного газу, що затверджуються НКРЕКП, а також договорів постачання природного газу,
підпункту 18 у частині складання звітності, затвердженої НКРЕКП, щодо провадження господарської діяльності з постачання природного газу та подання її до НКРЕКП у встановленому порядку,
підпункт 24 у частині виконання ліцензіатом рішення НКРЕКП у строки, встановлені відповідним рішенням та/або законодавством,
підпункт 25 у частині дотримання мінімальних стандартів та вимог до якості обслуговування споживачів та постачання природного газу, затверджених НКРЕКП;
підпункт 6 пункту 2.6 Ліцензійних умов у частині розміщення на своєму вебсайті мінімальних стандартів та вимог до якості обслуговування споживачів та постачання природного газу.
Вважаючи зазначену постанову протиправною, позивач звернувся до суду.
Згідно з частиною другою статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Правовий статус Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, її завдання, функції, повноваження та порядок їх здійснення визначенні Законом України "Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг" від 22 вересня 2016 року N 1540-VIII (далі Закон №1540-VIII).
Відповідно до статті 1 Закону №1540-VIII Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі - Регулятор), є постійно діючим незалежним державним колегіальним органом, метою діяльності якого є державне регулювання, моніторинг та контроль за діяльністю суб`єктів господарювання у сферах енергетики та комунальних послуг.
Згідно зі статтею 3 Закону №1540-VIII Регулятор здійснює державне регулювання з метою досягнення балансу інтересів споживачів, суб`єктів господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, і держави, забезпечення енергетичної безпеки, європейської інтеграції ринків електричної енергії та природного газу України.
Приписами статті 19 Закону №1540-VIII визначено, що Регулятор здійснює державний контроль за дотриманням суб`єктами господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, законодавства у відповідних сферах та ліцензійних умов шляхом проведення планових та позапланових виїзних, а також невиїзних перевірок відповідно до затверджених ним порядків контролю. Перевірка проводиться на підставі рішення Регулятора.
Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, постановою від 14.06.2018 за № 428 затвердила Порядок контролю за дотриманням ліцензіатами, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, законодавства у відповідних сферах та ліцензійних умов.
Згідно з пунктами 1.1., 1.2. та 1.3. цього Порядку його дія поширюється на суб`єктів господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, які отримали ліцензії на провадження господарської діяльності та регулювання, моніторинг та контроль за діяльністю яких здійснюється Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі - ліцензіати):
1) у сфері енергетики:
діяльності з виробництва, передачі, розподілу електричної енергії, зберігання енергії;
постачання електричної енергії споживачу;
трейдерської діяльності на ринку електричної енергії;
здійснення функцій оператора ринку електричної енергії;
здійснення функцій гарантованого покупця на ринку електричної енергії;
діяльності з транспортування, розподілу, зберігання (закачування, відбору), надання послуг установки LNG, постачання природного газу;
діяльності з транспортування нафти, нафтопродуктів та інших речовин трубопровідним транспортом;
Цей Порядок застосовується НКРЕКП при здійсненні контролю за дотриманням законодавства та ліцензійних умов ліцензіатами шляхом проведення планових та позапланових виїзних, а також невиїзних перевірок.
Цей Порядок установлює процедуру організації та проведення перевірок; порядок оформлення результатів перевірок; права та обов`язки голови та членів комісії з перевірки; права та обов`язки уповноваженої особи ліцензіата; контроль за виконанням рішень НКРЕКП; порядок застосування санкцій до ліцензіатів за порушення законодавства та ліцензійних умов.
Частиною першою статті 17 Закону №1540-VIII для ефективного виконання завдань державного регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг Регулятор, зокрема, приймає обов`язкові до виконання рішення з питань, що належать до його компетенції.
Відповідно до пункту 1 частини 1 статті 59 Закону України "Про ринок природного газу" до правопорушень на ринку природного газу віднесено, зокрема, порушення ліцензіатами відповідних ліцензійних умов провадження господарської діяльності.
Як зазначено вище, відповідачем, на реалізацію повноважень проведено перевірку позивача, під час якої виявлено ряд порушень.
Щодо порушення пункту 2.1 глави 2 Ліцензійних умов у частині здійснення господарської діяльності з постачання природного газу з дотриманням вимог Правил постачання природного газу інших нормативно-правових актів та нормативних документів, які регулюють ринок природного газу, зокрема, вимог пункту 1 глави 1 розділу XIV Кодексу газотранспортної системи, затвердженого постановою НКРЕКП від 30.09.2015 № 2493 та положень пункту 4.1 Типового договору, затвердженого постановою НКРЕКП від 30.09.2015 № 2497, у частині вчасного збалансування свого портфоліо балансування, суд зазначає наступне.
Так, пунктом 2.1. глави 2 Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з постачання природного газу, затверджених постановою НКРЕКП від 16.02.2017 №201 (далі - Ліцензійні умови) закріплено, що здійснення господарської діяльності з постачання природного газу здійснюється з дотриманням вимог Правил постачання природного газу, інших нормативно-правових актів та нормативних документів, які регулюють ринок природного газу, зокрема: пункту 1 глави 1 розділу XIV Кодексу газотранспортної системи, затвердженого постановою НКРЕКП від 30.09.2015 №2493; положень пункту 4.1 Типового договору транспортування природного газу, затвердженого постановою НКРЕКП від 30.09.2015 № 2497 (далі - Типовий договір).
Відповідно до пункту 1 глави 1 розділу ХІV Кодексу ГТС замовники послуг транспортування відповідають за збалансованість своїх портфоліо балансування протягом періоду балансування для мінімізації потреб оператора газотранспортної системи у вчиненні дій із врегулювання небалансів, передбачених цим Кодексом.
Портфоліо балансування - це сукупність подач та відборів замовника послуг транспортування природного газу; підтверджена номінація - підтверджений оператором газотранспортної системи обсяг природного газу замовника послуг транспортування, який буде прийнятий від замовника в точках входу до газотранспортної системи та переданий замовнику в точках виходу з газотранспортної системи у відповідний період; реномінація - заявка на зміну підтвердженої номінації (пункт 5 глави 1 розділу І Кодексу ГТС).
Відповідно до положень глави 1 розділу XIV Кодексу ГТС при розрахунку небалансу замовників послуг транспортування оператор газотранспортної системи враховує всі обсяги природного газу у розрізі кожного замовника послуг транспортування, переданого до газотранспортної системи та відібраного з газотранспортної системи.
Перевищення обсягів відібраного природного газу з газотранспортної системи над обсягами переданого природного газу є негативним небалансом, а перевищення обсягів переданого природного газу над обсягами відібраного природного газу - позитивним небалансом.
Згідно з положеннями глави 6 розділу XIV Кодексу ГТС оператор газотранспортної системи розраховує обсяг добового небалансу для кожного портфоліо балансування замовників послуг транспортування природного газу за кожну газову добу, як різницю між алокаціями подач природного газу до газотранспортної системи та алокаціями відбору з газотранспортної системи (з урахуванням підтверджених торгових сповіщень).
Пунктом 4.1 розділу IV Типового договору також визначено, що замовник зобов`язаний, зокрема вчасно збалансовувати своє портфоліо балансування.
У пункті 11.4 розділу XI Типового договору транспортування зазначено, що врегулювання щодобових небалансів оформлюються одностороннім актом за підписом Оператора ГТС на весь обсяг щодобових небалансів. В акті зазначаються щодобові обсяги небалансів, а також ціни, за якими Оператор ГТС врегулював щодобові небаланси (у розрізі кожної доби).
Перевіркою встановлено та на стор. 48-51 Акта № 156 зафіксовано інформацію щодо отриманих ТОВ «Житомиргаз збут» послуг балансування, згідно з актами врегулювання щодобових небалансів у 2021-2022 роках.
Верховний Суд вже розглядав правове питання чи можна вважати недотримання пункту 1 глави 1 розділу XIV Кодексу ГТС та положень пункту 4.1 Типового договору, що призвело до невчасного збалансування позивачем свого портфоліо балансування, порушенням пункту 2.1 глави 2 Ліцензійних умов та, відповідно, чи може бути за таке порушення до позивача застосована відповідальність, передбачена статтею 59 Закону України "Про ринок природного газу".
У постанові Верховного Суду від 02 листопада у справі № 260/2484/21 зазначено, що ліцензіати - суб`єкти господарювання, що здійснюють діяльність у сфері транспортування природного газу, зобов`язані дотримуватися, зокрема, вимог Кодексу ГТС та Типового договору, у тому числі, в частині збалансованості своїх портфоліо балансування, для чого зобов`язані вчиняти всі необхідні заходи, спрямовані на збалансованість свого портфоліо балансування протягом газової доби, в якій здійснюється надання послуг транспортування природного газу. При цьому положеннями Кодексу ГТС та Типового договору передбачено можливість вчасного врегулювання замовниками послуг транспортування своїх портфоліо балансування протягом періоду балансування для мінімізації потреб оператора газотранспортної системи у вчиненні дій із врегулювання небалансів. Дотримання вищезазначених вимог є обов`язком суб`єкта господарювання, за умови здійснення ним господарської діяльності з постачання природного газу на підставі ліцензії, а тому Кодекс ГТС та Типовий договір є нормативно-правовими актами, які містять специфічні вимоги у сфері провадження господарської діяльності з постачання природного газу, відтак, їх порушення може вважатися порушенням Ліцензійних вимог, відповідальність за яке передбачене статтею 59 Закону України "Про ринок природного газу".
Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 09 листопада 2022 року у справі № 140/5824/21.
Наведені вище обставини вказують на те, що позивач порушив вимоги пункту 2.1 глави 2 Ліцензійних умов у частині здійснення господарської діяльності з постачання природного газу з дотриманням вимог Правил постачання природного газу, інших нормативно-правових актів та нормативних документів, які регулюють ринок природного газу, зокрема, вимог пункту 1 глави 1 розділу XIV Кодексу ГТС та положень пункту 4.1 Типового договору у частині вчасного збалансування свого портфоліо балансування. А тому в цій частині позов задоволенню не підлягає.
Стосовно порушення пункту 5 розділу ІІ Правил постачання природного газу, затверджених постановою НКРЕКП від 30.09.2015 № 2496, у частині належного повідомлення споживача постачальником про його намір змінити умови договору постачання природного газу не пізніше ніж за 30 днів до набрання чинності такими змінами, суд встановив наступне.
Як зазначено у Акті перевірки № 156 (арк. 52), ТОВ «Житомиргаз збут» листом від 27.10.2022 № 1007007.2-Сл-3281-1022 надав інформацію до НКРЕКП, що споживачеві - релігійній громаді № 1 Церкви Адвентистів Сьомого Дня м. Бердичева було направлено Додаткові угоди до Договору постачання природного газу для потреб непобутових споживачів від 04.01.2021 № 41BR107-1795-21 (далі договір) щодо підвищення вартості природного газу для підписання, а саме:
- додаткові угоди від 01.02.2021 № 1/41BR107-1795-21; від 05.05.2021 № 2/41BR107-1795-21; від 01.06.2021 № 3/41BR107-1795-21 - споживачем підписано та повернуто на адресу Товариства;
- додаткові угоди від 01.07.2021 № 4/41BR107-1795-21; від 02.08.2021 № 5/41BR107-1795-21; від 01.09.2021 № 6/41BR107-1795-21; від 01.10.2021 № 7/41BR107-1795-21; від 29.12.2021 № 8/41BR107-1795-21; від 30.12.2021 № 9/41BR107-1795-21; від 28.01.2022 № 10/41BR107-1795-21; від 28.02.2022 № 11/41BR107-1795-21; від 31.03.2022 № 12/41BR107-1795-21 споживачем не повернуто на адресу Товариства.
При цьому, у додаткових угодах, які були підписані споживачем, а саме: від 01.02.2021 № 1/41BR107-1795-21; від 05.05.2021 № 2/41BR107-1795-21; від 01.06.2021 № 3/41BR107-1795-21 зазначено, щодо сторони домовились про узгодження ціни на природний газ (збільшення ціни) починаючи з 01.02.2021, 01.05.2021, 01.06.2021 відповідно.
Як видно із договору № 41BR107-1795-21 від 04.01.2021 постачання природного газу для потреб непобутових споживачів, укладеного між ТОВ «Житомиргаз збут» (постачальник) та релігійною громадою № 1 Церквою Адвентистів Сьомого Дня м. Бердичева (споживач), розрахунки за поставлений Споживачеві газ здійснюються за цінами, що вільно встановлюються між Постачальником та Споживачем. Підписуючи цей договір, Споживач підтверджує що ознайомлений з тим, що протягом дії договору ціна на газ може змінюватись, про що Сторони укладатимуть відповідні додаткові угоди. Підписуючи цей договір, Споживач підтверджує що йому надане належне повідомлення про порядок зміни ціни газу протягом дії Договору і ніяких інших повідомлень про зміну ціни газу не вимагається (п. 3.1. вказаного договору).
П.п. 3.2.- 3.4. цього договору визначено, що ціна одного кубічного метру (куб. м.) природного газу без урахування податку на додану вартість становить 8,11342500 грн, крім того компенсація вартості послуги доступу до потужності становить 0,13657600 грн. Ціна одного кубічного метру природного газу з урахуванням компенсації вартості послуги доступу до потужності складає 8,25000100 грн. Податок на додану вартість становить 1,65000020 грн. Всього ціна одного кубічного метру природного газу становить 9,90000120 грн. Зміна ціни узгоджується шляхом підписання додаткової угоди до цього Договору. Сторони домовились, що ціна газу, розрахована відповідно до пунктів 3.2. та 3.3 цього Договору, застосовується Сторонами при складанні актів приймання-передачі газу та розрахунках за цим Договором.
Згідно з положеннями пункту 2 розділу ІІ Правил постачання природного газу споживачу здійснюється за договором постачання природного газу, який укладається відповідно до вимог цього розділу, за яким постачальник зобов`язаний поставити споживачу природний газ у необхідних для споживача об`ємах (обсягах), а споживач зобов`язаний своєчасно оплачувати постачальнику вартість природного газу у розмірі, строки та порядку, що визначені договором.
При цьому, відповідно до пункту 5 розділу ІІ Правил постачання, споживачу має бути надане належне повідомлення постачальника про намір змінити умови договору постачання природного газу, при цьому споживач має бути повідомлений про його право відмовитись від запропонованих змін. Таке повідомлення має бути надане споживачеві не пізніше ніж за 30 днів до запланованого набрання чинності такими змінами (крім ціни на природний газ, якщо вона встановлюється для постачальника відповідними державними органами). Споживачі мають право відмовитися від договору, якщо вони не приймають нові умови, повідомлені постачальником.
Згідно з матеріалами справи повідомлення про намір змінити умови договору постачання природного газу, а саме про зміну ціни постачання природного газу з 01.02.2021, було направлено споживачу з порушенням терміну № 107- S3-31-0121 від 04.01.2021 про зміну ціни з 01.02.2021, що свідчить про порушення постачальником пункту 2.1 глави 2 Ліцензійних умов щодо здійснення господарської діяльності з постачання природного газу з дотриманням вимог Правил постачання природного газу, та нормативних документів, які регулюють ринок природного газу, зокрема положень пункту 5 розділу ІІ Правил постачання, щодо належного повідомлення споживача постачальником про його намір змінити умови договору постачання природного газу не пізніше ніж за 30 днів до набрання чинності такими змінами.
Щодо порушення пункту 2.2 Ліцензійних умов, а саме: підпункт 6 у частині повідомлення НКРЕКП про всі зміни даних, зазначених у документах, що мають додаватися до заяви про отримання ліцензії, протягом одного місяця з дня їх настання.
Як вказано в Акті перевірки № 156 (арк. 52) Регулятором встановлено, що протягом періоду, що перевіряється, ТОВ «Житомиргаз збут» були проведені наступні зміни у засобах провадження господарської діяльності з постачання природного газу, а саме:
- 04.01.2021 за договором оренди майна, укладеного з АТ «ЖИТОМИРГАЗ» від 04.01.2021 № 19А107-277-21, було орендоване приміщення за адресою: смт Іршанськ, вул. Гулія, буд. 14. Про вказані зміни Ліцензіатом було повідомлено НКРЕКП листом від 24.06.2022 № 1007007-Сл-1572-0622;
- 04.08.2021 за договором оренди майна, укладеного з ПП «СПЕЦТЕХСЕРВІС» від 04.08.2021 № 20А107-9522-21, було орендоване приміщення за адресою: м. Коростишів, вул. Святотроїцька, буд. 3. Про вказані зміни Ліцензіатом було повідомлено НКРЕКП листом від 24.06.2022 № 1007007-Сл-1572-0622;
- 11.11.2021 за договором оренди майна, укладеного з ТОВ «СВП Майстер» від 11.11.2021 № 20А107-15239-21, було орендоване приміщення за адресою: АДРЕСА_1 . Про вказані зміни Ліцензіатом було повідомлено НКРЕКП листом від 24.06.2022 № 1007007-Сл-1572-0622;
- 21.02.2022 за договором оренди майна, укладеного з ФОП ОСОБА_1 від 21.02.2022 № 20А107-1742-22, було орендоване приміщення за адресою: м. Овруч, вул. Шевченка, буд. 37. Про вказані зміни Ліцензіатом було повідомлено НКРЕКП листом від 24.06.2022 № 1007007-Сл-1572-0622.
Таким чином, в ході перевірки встановлено факт здійснення Товариством ліцензованої діяльності із застосуванням засобів провадження господарської діяльності з постачання природного газу, про які було несвоєчасно повідомлено НКРЕКП, що свідчить про порушення ТОВ «Житомиргаз збут» підпункту 6 пункту 2.2 глави 2 Ліцензійних умов у частині повідомлення НКРЕКП про всі зміни даних, зазначених у документах, що мають додаватися до заяви про отримання ліцензії, протягом одного місяця з дня їх настання.
Щодо порушення підпункту 13 пункту 2.2 глави 2 Ліцензійних умов щодо виконання умов (вимог) чинних Правил постачання природного газу, що затверджуються НКРЕКП, а також договорів природного газу, а саме положення пункту 24 розділу III Правил постачання в частині зарахування у разі переплати суми переплати в рахунок оплати на наступний розрахунковий період або повернення на поточний рахунок споживача на його письмову вимогу протягом п`яти робочих днів після отримання такої вимоги.
Згідно з положеннями пункту 24 розділу III Правил постачання природного газу, затверджених постановою НКРЕКП від 30.09.2015 №2496 (далі - Правила постачання), у разі переплати сума переплати зараховується в рахунок оплати на наступний розрахунковий період або повертається на поточний рахунок споживача на його письмову вимогу протягом п`яти робочих днів після отримання такої вимоги.
Таким чином, на письмову вимогу споживача щодо повернення коштів переплати за послуги постачання природного газу, постачальник зобов`язаний повернути споживачу переплату протягом п`яти робочих днів.
До НКРЕКП надійшли звернення споживачів щодо неповернення ТОВ «Житомиргаз збут» суми переплати за послуги постачання природного газу.
В ході проведення планової перевірки встановлено та не заперечується позивачем, що таймінг розгляду звернень споживачів та повернення переплати за послуги постачання природного газу не дотримувався.
Відповідно до пояснень та аргументів, зазначених у позові, позивач зазначає, що несвоєчасний розгляд звернень відбувся через їх велику кількість, падіння рівня розрахунків, енергетичну кризу в країни, а також карантинні обмеження та воєнний стан. Тобто, позивач фактично не заперечує вчинення правопорушення та надає Сертифікат Рівненської торгово-промислової палати №5600-24-0033 від 09.01.2024, яким засвідчено форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили), які призвели до неможливості своєчасного повернення коштів побутовим споживачам та дотримання Мінімальних стандартів та вимог до якості обслуговування споживачів і постачання природного газу та Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з постачання природного газу, які почалися 08.06.2022 і діють по момент видачі сертифікату.
Однак суд погоджується із доводами представника відповідача, що на момент проведення перевірки позивача з 22.02.2023 по 21.03.2023 за період діяльності з 01.01.2021 по 31.12.2022 не існувало Сертифікату № 5600-24-0033 про форс-мажорні обставини, виданого листом Рівненської торгово-промислової палати від 09.01.2024 № 56.01/07/1, що унеможливлювало врахування Регулятором неіснуючого Сертифікату, та який не може розповсюджувати свою дію ретроспективно, тобто за минулі періоди за сплином більше року з моменту проведення перевірки, та більше двох-трьох років за період, який перевірявся.
Суд зазначає, що обставини, на які посилається позивач, не звільняють його від виконання визначених законодавством обов`язків та не є підставою для скасування спірного рішення в частині зазначеного порушення. Судом не встановлено підстав для визнання протиправними дій та рішень відповідача в цій частині.
Щодо порушення підпунктів 18, 24 та 25 пункту 2.2 глави 2 Ліцензійних умов у частині обов`язку ліцензіата складати звітність, затверджену НКРЕКП, щодо провадження господарської діяльності з постачання природного газу та подавати її до НКРЕКП у встановленому порядку, у частині виконання ліцензіатом рішення НКРЕКП у строки, встановлені відповідним рішенням та/або законодавством, а також в частині обов`язку ліцензіата дотримуватись мінімальних стандартів та вимог до якості обслуговування споживачів та постачання природного газу, затверджених НКРЕКП, суд зазначає наступне.
Перевіркою позивача встановлено надання ТОВ «Житомиргаз збут» форм звітності за 2021 рік з порушенням терміну:
- форма № 5-НКРЕКП-газ-моніторинг (квартальна): до НКРЕКП: за ІІІ квартал 2021 року на 1 день; за ІV квартал 2021 року на 1 день;
- форма № 5а-НКРЕКП-газ-моніторинг (місячна): до НКРЕКП: за квітень 2021 року на 3 дні; за травень 2021 року на 2 дні; за серпень 2021 року на 3 дні; за вересень 2021 року на 1 день; за жовтень 2021 року на 2 дні; до ТО НКРЕКП: за квітень, травень, липень, серпень, жовтень, листопад, грудень 2021 року не надано.
Вищенаведене свідчить, що ТОВ «Житомиргаз збут» у 2021 році не дотримувалось термінів надання звітності щодо провадження господарської діяльності з постачання природного газу за формами, затвердженими НКРЕКП, що є порушенням підпункту 18 пункту 2.2 глави 2 Ліцензійних умов у частині складання звітності, затвердженої НКРЕКП, щодо провадження господарської діяльності з постачання природного газу та подавати її до НКРЕКП у встановленому порядку.
Відповідно до вимог підпункту 2 пункту 2 Постанови № 1878 НКРЕКП від 27.10.2021 № 1878 «Про накладення штрафу на ТОВ «Житомиргаз збут» позивача зобов`язано забезпечити у строк до 31 січня 2022 року створення особистого кабінету споживача на власному вебсайті відповідно до підпункту 3 пункту 2.2 глави 2 Ліцензійних умов. Працівниками сектору НКРЕКП у Житомирській області 08.02.2022 та 09.02.2022 неодноразово було здійснено спроби зареєструватись та увійти в особистий кабінет споживача за посиланням https:my.ztgaszbut.com.ua та отримано повідомлення, що «Ваш аккаунт на модерації. Для самостійної активації вашого особистого кабінета ви можете підключити особовий рахунок або підключити власний бізнес». Суд зазначає, що позивач не надав доказів належного функціонування особистого кабінету споживача на власному вебсайті щоб спростувати встановлене порушення.
Також перевіркою встановлено, що ТОВ «Житомиргаз збут» надало до НКРЕКП додатки 3 та 4 до Ліцензійних умов листом від 26.07.2021 № 10701-Сл-9558-0721 (вх. НКРЕКП від 05.08.2021 № 15691/1-21), тобто з недотриманням терміну, встановленого пунктом 2 постанови НКРЕКП від 28 квітня 2021 року № 716 «Про затвердження Змін до Ліцензійних умов провадження господарської діяльності на ринку природного газу» щодо обов`язку ліцензіатів, які провадять господарську діяльність на ринку природного газу, привести свою господарську діяльність у відповідність до вимог цієї постанови та протягом трьох місяців з дня набрання нею чинності подати до НКРЕКП документи, якими доповнено перелік документів, що додаються до заяви про отримання ліцензії. Доказів вчасності направлення вказаних додатків позивач суду не надав.
Порушення термінів надання зазначеної інформації свідчить про порушення ТОВ «Житомиргаз збут» підпункту 24 пункту 2.2 глави 2 Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з постачання природного газу у частині виконання рішення НКРЕКП у строки, встановлені відповідним рішенням та/або законодавством.
Постановою НКРЕКП від 21.09.2017 № 1156 (зі змінами, внесеними постановою НКРЕКП від 02.11.2017 № 1335) затверджено Мінімальні стандарти та вимоги до якості обслуговування споживачів та постачання природного газу (далі Стандарти та вимоги). Зазначена постанова НКРЕКП поширюється, зокрема на суб`єктів ринку природного газу, які отримали ліцензію на провадження господарської діяльності з постачання природного газу.
Стандартами та вимогами передбачено надання постачальниками природного газу інформації щодо:
- показників комерційної якості надання послуг постачальників природного газу (Додаток 10 щоквартальна);
- переліку джерел інформації щодо комерційної якості надання послуг постачальника природного газу (Додаток 11 щоквартальна);
- реєстрів письмових звернень споживачів постачальників природного газу (Додаток 12 щоквартальна);
- реєстрів надання послуг постачальників природного газу (Додаток 14 щоквартальна);
- дотримання мінімальних стандартів та вимог до якості обслуговування споживачів при наданні послуг постачання природного газу та сум виплачених компенсацій за недотримання цих стандартів та вимог (Додаток 16 щорічна).
Згідно з пунктами 4.1 та 4.6 розділу 4 Стандартів та вимог, інформація щодо показників комерційної якості надання послуг постачальника природного газу, перелік джерел інформації, реєстр письмових звернень споживачів, реєстр надання послуг складається станом на останнє число звітного періоду і подається постачальником щоквартально до НКРЕКП та її територіальних органів за місцезнаходженням постачальником не пізніше ніж через 50 днів після звітного періоду.
Відповідно до пункту 4.8 розділу 4 Стандартів та вимог, постачальник природного газу щороку до 01 березня року, наступного за звітним, надає до НКРЕКП та оприлюднює на своєму офіційному сайті інформацію щодо дотримання мінімальних стандартів та вимог до якості обслуговування споживачів при наданні послуг постачання природного газу та сум виплачених компенсацій за недотримання цих стандартів та вимог за формою, наведеною в додатку 16 до Стандартів та вимог.
Інформація щодо оприлюднення ТОВ «Житомиргаз збут» на вебсайті інформації щодо дотримання мінімальних стандартів та вимог до якості обслуговування споживачів при наданні послуг постачання природного газу та сум виплачених компенсацій за недотримання цих стандартів та вимог (Додаток 16 до Стандартів та вимог) за 2021-2022 роки, наведена у пункті 4.6 Акта перевірки.
Комісією з проведення перевірки встановлено порушення терміну подання інформації за додатками 10, 11, 12, 14, 16 до Стандартів та вимог до НКРЕКП та до Сектору з порушенням терміну:
Додатки 10, 11, 12, 14 за І квартал 2021 року: до НКРЕКП на 5 днів; до Сектору на 1 день;
Додатки 10, 11, 12, 14 за ІІ квартал 2021 року: до НКРЕКП на 1 день;
Додаток 10 за ІІІ квартал 2021 року: до НКРЕКП на 10 днів;
Додатки 11, 12, 14 за ІІІ квартал 2021 року: до НКРЕКП на 3 дні;
Додатки 10, 11, 12, 14 за І квартал 2022 року: до НКРЕКП на 4 дні; до Сектору на 3 дні;
Додатки 10, 11, 12, 14 за ІІ квартал 2022 року: до НКРЕКП на 3 дні;
Додатки 10, 11, 12, 14 за ІІІ квартал 2022 року: до НКРЕКП на 1 день;
Додаток 16 за 2022 рік: до НКРЕКП на 2 дні.
Крім того, відповідно до вхідної кореспонденції Сектору, додаток 16 за 2022 рік ТОВ «Житомиргаз збут» не надано.
Вищенаведене свідчить, про порушення ТОВ «Житомиргаз збут» підпункту 25 пункту 2.2 глави 2 Ліцензійних умов у частині дотримання мінімальних стандартів та вимог до якості обслуговування споживачів та постачання природного газу, затверджених НКРЕКП.
Щодо встановленого НКРЕКП порушення ТОВ «Житомиргаз збут» вимог підпункту 6 пункту 2.6 глави 2 Ліцензійних умов у частині розміщення на своєму вебсайті мінімальних стандартів та вимог до якості обслуговування споживачів та постачання природного газу, суд вказує на таке.
Відповідно до Мінімальних стандартів та вимог до якості обслуговування споживачів та постачання природного газу, затверджених постановою НКРЕКП від 21.09.2017 №1156 (зі змінами, внесеними постановою НКРЕКП від 02.11.2017 № 1335) суб`єкти ринку природного газу, які отримали ліцензію на провадження господарської діяльності з постачання природного газу, зобов`язані в тому числі оприлюднювати на своєму офіційному сайті щорічно до 01 березня року, наступного за звітним, інформацію щодо дотримання мінімальних стандартів та вимог до якості обслуговування споживачів при наданні послуг постачання природного газу та сум виплачених компенсацій за недотримання цих стандартів та вимог (Додаток 16 до Стандартів та вимог).
Комісією з проведення перевірки встановлено, що ТОВ «Житомиргаз збут» на вебсайті в розділі «Офіційна інформація»/«Мінімальні стандарти та вимоги до якості обслуговування споживачів та постачання природного газу», розміщено інформацію щодо дотримання мінімальних стандартів та вимог до якості обслуговування споживачів при наданні послуг постачання природного газу та сум виплачених компенсацій за недотримання цих стандартів та вимог за 2021 рік.
Разом з тим, в ході перевірки встановлено, що станом на 03.03.2023 на вебсайті ТОВ «Житомиргаз збут» в розділі «Офіційна інформація»/«Мінімальні стандарти та вимоги до якості обслуговування споживачів та постачання природного газу» відсутня інформація щодо дотримання мінімальних стандартів та вимог до якості обслуговування споживачів при наданні послуг постачання природного газу та сум виплачених компенсацій за недотримання цих стандартів та вимог за 2022 рік, що підтверджується знімком екрана з вебсайта Ліцензіата в додатках до Акту перевірки. Таким чином, ТОВ «Житомиргаз збут» порушило вимоги підпункту 6 пункту 2.6 глави 2 Ліцензійних умов у частині розміщення на своєму вебсайті мінімальних стандартів та вимог до якості обслуговування споживачів та постачання природного газу.
Отже, відображені в акті перевірки факти допущення позивачем порушень підтверджені, тому суд відхиляє необґрунтовані доводи позивача.
Суд відхиляє також посилання позивача на порушення порядку застосування відповідальності у вигляді штрафу, оскільки Законом "Про ринок природного газу" встановлені види санкцій за правопорушення на ринку природного газу, а не почерговість їх накладення. У зв`язку із встановленням контролюючим органом значної кількості порушень, накладення штрафу на позивача та його розмір суд вважає правомірним, що також свідчить про необґрунтованість посилання позивача на порушення принципів пропорційності порушення і покарання.
Також суд враховує, що застосована до позивача штрафна санкція не є максимальною та прийнята Регулятором з урахуванням принципу пропорційності порушення та покарання, з огляду на встановлені плановою перевіркою ТОВ «Житомиргаз збут» порушення останнім вимог законодавства та Ліцензійних умов.
Відповідно до ч.2 ст.73 КАС України предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.
Перевіривши оскаржені позивачем рішення відповідача, суд вважає, що таке відповідає критеріям, визначеним ч. 2 ст. 2 КАС України, а представлені позивачем докази у своїй сукупності не дають підстави вважати, що рішення відповідача є протиправним та підлягає скасуванню.
Враховуючи вищевикладене, суд вважає правомірною постанову Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 18.04.2023 №694 «Про накладення штрафу на ТОВ "Житомиргаз Збут" за порушення вимог законодавства та Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з постачання природного газу» у розмірі 850000 грн. А тому у задоволенні позову слід відмовити.
Підстави для розподілу судових витрат відсутні відповідно до ст.139 КАС України.
Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 КАС України, суд
вирішив:
У задоволенні адміністративного позову Товариства з обмеженою відповідальністю "Житомиргаз Збут" (майдан Перемоги, 10, м.Житомир, 10003. ЄДРПОУ: 39577504) до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (вул. Сім`ї Бродських, 19, м. Київ, 03057. ЄДРПОУ: 39369133) про визнання протиправною та скасування постанови, відмовити.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Рішення суду може бути оскаржене шляхом подання апеляційної скарги безпосередньо до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя О.В. Єфіменко
Повний текст складено: 04 листопада 2024 р.
04.11.24
Суд | Житомирський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 04.11.2024 |
Оприлюднено | 06.11.2024 |
Номер документу | 122772510 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них дозвільної системи, нагляду (контролю), реалізації держ-ї регуляторної політики у сфері госп-ї д-ті; ліцензування видів господарської д-ті; розроблення і застосування національних стандар., технічних регламентів та процедур оцінки відповідності |
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Єфіменко Ольга Володимирівна
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Єфіменко Ольга Володимирівна
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Єфіменко Ольга Володимирівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні