ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"04" листопада 2024 р. справа № 300/6605/24
м. Івано-Франківськ
Івано-Франківський окружний адміністративний суд в складі головуючого судді Гомельчука С.В., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області, Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області про визнання рішення протиправним та зобов`язання до вчинення дій,-
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 (позивач) звернувся до суду з адміністративним позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області (відповідач-1), Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області (відповідач-2), в якому просить:
- визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області від 25.07.2024 №926210189455 про відмову у перерахунку ОСОБА_1 пенсії відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування»;
- зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Харківській області зарахувати до страхового стажу роботи ОСОБА_1 , який дає право на перерахунок пенсії за віком відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», період роботи з 27.03.2002 по 01.07.2004;
- зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Харківській області повторно розглянути заяву ОСОБА_1 та перерахувати пенсію за віком відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» з дня звернення, а саме з 18.07.2024;
- зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області після отримання електронної пенсійної справи нарахувати та виплачувати ОСОБА_1 пенсію за віком відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» з дня звернення, а саме з 18.07.2024.
Адміністративний позов обґрунтований тим, що 18.07.2024 позивач звернувся до Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області із заявою про перерахунок пенсії щодо зміни страхового стажу. Однак, рішенням Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області позивачу відмовлено у перерахунку пенсії, оскільки дата звільнення внесена з порушенням вимог п. 4.1 Інструкції про порядок ведення трудових книжок, внаслідок чого неможливо ідентифікувати дату звільнення. Крім того, у рішенні зазначено, що згідно даних СПОВ немає підтвердження, що ОСОБА_1 перебував в трудових відносинах з 27.03.2002 по 01.07.2004 з дочірнім сільськогосподарським підприємством «Замулинецьке» Товариства з обмеженою відповідальністю (ЄДРПОУ 32079643). Позивач вважає таке рішення протиправним з огляду на те, що він не може відповідати за правильність та повноту оформлення ведення та заповнення трудової книжки на підприємстві, оскільки належний порядок ведення трудової книжки здійснено з вини адміністрації підприємства, що не може бути підставою для позбавлення його конституційного права на соціальний захист та вирішення питання надання пенсії за віком. Зазначає, що у його трудовій книжці містяться відповідні записи про період роботи з 27.03.2002 по 01.07.2004, а формальні неточності не є підставою для позбавлення його права на належне пенсійне забезпечення. Відтак, просить суд позов задовольнити.
Ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 03.09.2024 відкрито провадження в даній адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження, без виклику сторін.
04.09.2024 від Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області надійшов відзив на позовну заяву, в якому представниця відповідача-2 заперечила щодо задоволення позовних вимог. Зазначила, що 18.07.2024 ОСОБА_1 звернувся із заявою щодо зміни страхового стажу, набутого до 01.01.2004 (з 27.03.2002 по 01.07.2004) відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування». За принципом екстериторіальності Головним управління Пенсійного фонду України в Харківській області прийнято рішення від 25.07.2024 №926210189455 про відмову у перерахунку пенсії. Представниця відповідача-2 вказує, що персоніфікований облік відомостей у системі загальнообов`язкового державного пенсійного страхування з 01.07.2000 є обов`язковим. За відсутності в системі персоніфікованого обліку відомостей про роботу у період після липня 2000 року до січня 2004 року, записи трудової книжки доцільно підтвердити додатковими документами або результатами перевірки, проведеної, в тому числі за заявою власника трудової книжки. Відтак, оскільки відповідно до даних СПОВ не має підтвердження, що позивач перебував у трудових відносинах з 27.03.2002 по 01.07.2004 з дочірнім підприємством «Замулинецьке» товариства з обмеженою відповідальністю (ЄДРПОУ 32079643), то рішення №926210189455 від 25.07.2024 про відмову у перерахунку пенсії є правомірним.
Від Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області 12.09.2024 надійшов відзив на позовну заяву. Представницею зазначено, що відповідно до записів трудової книжки позивача, а також згідно із підсистемою ІКІС ПФУ «Відомості з реєстру страхувальників» у період з 27.03.2002 по 01.07.2004 керівником дочірнього сільськогосподарського підприємства «Замулинецьке» товариства з обмеженою відповідальністю «Монтажрембуд» є ОСОБА_1 . Представниця відповідача -1 вважає, що позивач як керівник був особою, відповідальною за нарахування страхових внесків із заробітної плати застрахованої особи та їх перерахунок до відповідного фонду. Отже, для того, щоб зарахувати спірні періоди роботи до страхового стажу з 27.03.2002 по 01.07.2004 в дочірньому сільськогосподарському підприємстві «Замулинецьке» товариства з обмеженою відповідальністю «Монтажрембуд», на посаді директора, керівником якої з 27.03.2002 по 01.07.2000 є саме позивач, необхідно сплатити страхові внески за такий період. На думку представниці відповідача-1, рішення від 25.07.2024 про відмову у перерахунку пенсії прийнято відповідно до норм чинного законодавства.
Розглянувши матеріали адміністративної справи в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами (у письмовому провадженні) у відповідності до вимогстатті 262 Кодексу адміністративного судочинства України, дослідивши письмові докази, судом встановлено таке.
ОСОБА_1 18.07.2024 звернувся до Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області із заявою про зміну страхового стажу, набутого до 01.01.2004 (з 27.03.2002 по 01.07.2004) відповідно доЗакону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" № 1058-IV.
За принципом екстериторіальності заяву позивача розглядало Головне управління Пенсійного фонду України в Харківській області.
Головним управлінням Пенсійного фонду України в Харківській області прийнято рішення від 25.07.2024 № 926210189455 про відмову у перерахунку пенсії. У рішенні вказано, що виконати операцію щодо зміни стажу за записом у трудовій книжці неможливо, оскільки дата звільнення внесена з порушенням вимог п. 4.1 Інструкції про порядок ведення трудових книжок, для зміни стажу необхідно надати уточнюючу довідку про періоди роботи або акти перевірки, оскільки неможливо ідентифікувати дату звільнення. Також згідно даних СПОВ немає підтвердження, що ОСОБА_1 перебував в трудових відносинах з 27.03.2002 по 01.07.2004 з дочірнім сільськогосподарським підприємством «Замулинецьке» Товариства з обмеженою відповідальністю (ЄДРПОУ 32079643) (а.с.17).
Позивач, вважаючи рішення відповідача-2 протиправним, звернувся до суду за захистом свого порушеного права.
Надаючи правову оцінку правовідносинам, що склались між сторонами, суд зазначає таке.
Згідно із частиною другоюстатті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межа
Принципи, засади і механізми функціонування системи загальнообов`язкового державного пенсійного страхування, призначення, перерахунку і виплати пенсій, надання соціальних послуг з коштів Пенсійного фонду, що формуються за рахунок страхових внесків роботодавців, бюджетних та інших джерел, визначаєЗакон України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" № 1058-ІV
Відповідно дост. 1 Закону № 1058-ІVстрахові внески - це кошти відрахувань на соціальне страхування, збір на обов`язкове державне пенсійне страхування та страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, сплачені (які підлягають сплаті) згідно із законодавством, що діяло раніше; надходження від сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, що спрямовуються на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування.
Страхувальники - це роботодавці та інші особи, які відповідно до закону сплачують єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування та/або є платниками відповідно до цьогоЗакону.
Згідно зіст. 24 Закону № 1058-ІVстраховий стаж - це період (строк), протягом якого особа підлягає загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню та за який щомісяця сплачені страхові внески в сумі не меншій, ніж мінімальний страховий внесок.
Страховий стаж обчислюється територіальними органами Пенсійного фонду відповідно до вимог цьогоЗаконуза даними, що містяться в системі персоніфікованого обліку, а за періоди до впровадження системи персоніфікованого обліку - на підставі документів та в порядку, визначеному законодавством, що діяло до набрання чинності цим Законом, а також даних, включених на підставі цих документів до реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування.
Норми ст. 20 вищевказаного Закону передбачають, що страхові внески обчислюються виключно в грошовій формі, у тому числі з виплат (доходу), що здійснюються в натуральній формі.
Обчислення страхових внесків застрахованих осіб, здійснюється страхувальниками на підставі бухгалтерських та інших документів, відповідно до яких провадиться нарахування (обчислення) або які підтверджують нарахування (обчислення) заробітної плати (доходу), грошового забезпечення, на які відповідно до цьогоЗаконунараховуються страхові внески.
Страхові внески підлягають сплаті незалежно від фінансового стану платника страхових внесків.
Якщо страхувальники несвоєчасно або не в повному обсязі сплачують страхові внески, до них застосовуються фінансові санкції, передбачені цим Законом, а посадові особи, винні в порушенні законодавства про сплату страхових внесків, несуть дисциплінарну, адміністративну, цивільно-правову або кримінальну відповідальність згідно із законом.
Згідно зі статтею 106 Закону Закону № 1058-ІV відповідальність за несплату страхових внесків несе підприємство-страхувальник, оскільки здійснює нарахування страхових внесків із заробітної плати.
Відповідно до ч. 4 ст. 24 Закону № 1058-ІV періоди трудової діяльності та інші періоди, що враховувалися до стажу роботи для призначення пенсії до набрання чинності цим Законом, зараховуються до страхового стажу в порядку і на умовах, передбачених законодавством, що діяло раніше, крім випадків, передбачених цим Законом.
Так, згідно ст. 56 Закону України "Про пенсійне забезпечення" до стажу роботи зараховується робота, виконувана на підставі трудового договору на підприємствах, в установах, організаціях і кооперативах, незалежно від використовуваних форм власності та господарювання, а також на підставі членства в колгоспах та інших кооперативах, незалежно від характеру й тривалості роботи і тривалості перерв.
До стажу роботи зараховується також будь-яка інша робота, на якій працівник підлягав державному соціальному страхуванню, або за умови сплати страхових внесків, період одержання допомоги по безробіттю, а також робота в`язнів і робота за угодами цивільно-правового характеру за умови сплати страхових внесків.
Виходячи з аналізу вищенаведених приписів, обов`язок по сплаті страхових внесків та відповідальність за несвоєчасну або не в повному обсязі сплату страхових внесків несе підприємство-страхувальник, оскільки здійснює нарахування страхових внесків із заробітної плати застрахованої особи.
Аналогічні правові висновки викладені у постановах Верховного Суду від 24 травня 2018 року у справі № 490/12392/16-а, від 04 вересня 2018 року у справі № 482/434/17, від 17 липня 2019 № 144/669/17, від 01 листопада 2018 року № 199/1852/15-а, 02 серпня 2022 року № 560/4616/20.
Судом встановлено, що відповідно до записів трудової книжки від 20.10.1969 ОСОБА_1 у період з 27.03.2002 по 01.07.2004 обіймав посаду директора сільськогосподарського підприємства «Замулинецьке», що підтверджується записами №35-36 (а.с.18-35).
Дочірнє сільськогосподарське підприємство «Замулинецьке» товариства з обмеженою відповідальністю «Монтажрембуд» (код ЄДРПОУ 32079642) зареєстроване як юридична особа 20.06.2002 та з 13.01.2015 перебуває в стані припинення (а.с.60, 61).
Відмовляючи у перерахунку пенсії та, відповідно, у зарахуванні спірного періоду до страхового стажу, відповідач-2 виходив з того, що до страхового стажу не враховано період роботи з 27.03.2002 по 01.07.2004, оскільки згідно із даними спеціалізованого персоніфікованого обліку відомостей про застрахованих осіб ПФУ (СПОВ) немає підтвердження, що заявник перебував у трудових відносинах з дочірнім сільськогосподарським підприємством «Замулинецьке» товариства з обмеженою відповідальністю «Монтажрембуд» (код ЄДРПОУ 32079642), тобто відсутня інформація про виплату заробітно\ плати на підприємстві і, відповідно, сплату страхових внесків стосовно застрахованих осіб.
Суд, з огляду на правову позицію, відображену в постанові Верховного Суду від 27 лютого 2020 року у справі №645/5599/16-а, наголошує, що як за законодавством, чинним на момент роботи позивача, так і за законодавством, чинним, на момент його звернення із заявою про перерахунок пенсії на основі спірного стажу, передбачалося, що до стажу роботи зараховується будь-яка робота, на якій працівник підлягав державному соціальному страхуванню, або за умови сплати страхових внесків.
Суд зазначає, що позивач, як керівник підприємства є відповідальним за повноту та правильність нарахування страхових внесків, та, в свою чергу, має відповідати і за повноту сплати страхових внесків.
Інших належних доказів на підтвердження підстав для врахування до страхового стажу ОСОБА_1 спірного періоду, сплати страхових внесків за цей період суду не надано.
Відтак, з урахуванням вищевикладеного, оскільки ОСОБА_1 , перебуваючи на посаді директора сільськогосподарського підприємства «Замулинецьке» у спірний період, був безпосередньо особою, яка мала відповідати, в тому числі, і за повноту сплати страхових внесків, забезпечуючи нарахування та сплату таких внесків із заробітної плати застрахованих осіб, то, на переконання суду, відсутні підстави для зарахування позивачу до загального страхового стажу періоду роботи директором в ДСП «Замулинецьке» ТОВ «Монтажрембуд» (код ЄДРПОУ 32079642) з 27.03.2002 по 01.07.2004.
За таких обставин, суд вважає, що у відповідача-2 були відсутні підстави для зарахування до страхового стажу позивача періоду роботи з 27.03.2002 по 01.07.2004, а отже рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області від 25.07.2024 №926210189455 прийняте відповідно до вимог чинного законодавства.
Відповідно дост. 90 КАС Українисуд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Згідно зіст.77 КАС України, кожна сторона повинна, довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановленихстаттею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Враховуючи викладене, суд доходить до висновку про відмову у задоволенні позову.
Підстави для розподілу судових витрат відсутні.
На підставі статті 129-1 Конституції України, керуючись статтями 139, 241-246, 250, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
У задоволенні позову ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області, Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області про визнання рішення протиправним та зобов`язання до вчинення дій - відмовити.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів, з дня складення повного судового рішення.
Апеляційна скарга подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження рішення суду, якщо .апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя Гомельчук С.В.
Суд | Івано-Франківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 04.11.2024 |
Оприлюднено | 06.11.2024 |
Номер документу | 122773254 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них |
Адміністративне
Івано-Франківський окружний адміністративний суд
Гомельчук С.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні