Рішення
від 04.11.2024 по справі 420/15576/24
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/15576/24

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

04 листопада 2024 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Тарасишиної О.М., за участю секретаря судового засідання Дробченко К.С., розглянувши в порядку письмового провадження справу за позовною заявою Фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 (місце проживання: АДРЕСА_1 ; реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 ) до Департаменту архітектури та містобудування Одеської міської ради (65082, м. Одеса, вул. Гоголя, 10; код ЄДРПОУ 02498820), Управління розвитку споживчого ринку та захисту прав споживачів Одеської міської ради (місцезнаходження: 65022, м. Одеса, вул. Косовська, 2-Д, код ЄДРПОУ 25830731), Київської районної адміністрації Одеської міської ради (65114, м. Одеса, вул. Академіка Корольова, буд. 5, код ЄДРПОУ 26303241) про визнання протиправним та скасувати Висновок №0113/1632/в від 29.11.2023 року, наказ №01-08/162 від 08.12.2023 року, Розпорядження №114 від 26 січня 2024 року та зобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

До суду надійшла позовна заява Фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 (місце проживання: АДРЕСА_1 ; реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 ) до Департаменту архітектури та містобудування Одеської міської ради (65082, м. Одеса, вул. Гоголя, 10; код ЄДРПОУ 02498820), Управління розвитку споживчого ринку та захисту прав споживачів Одеської міської ради (місцезнаходження: 65022, м. Одеса, вул. Косовська, 2-Д, код ЄДРПОУ 25830731), Київської районної адміністрації Одеської міської ради (65114, м. Одеса, вул. Академіка Корольова, буд. 5, код ЄДРПОУ 26303241), в якій позивач просить:

визнати протиправним та скасувати Висновок Управління розвитку споживчого ринку та захисту прав споживачів Одеської міської ради №0113/1632/в від 29.11.2023 року, відповідно із яким на підставі обстеження місця за договором ТС-173/20 та встановлення факту надання в заяві та документах, що додаються до неї недостовірної інформації підтверджено можливість анулювання паспорту прив`язки тимчасової споруди №01-08/162 від 11.02.2020 року;

визнати протиправним та скасувати Наказ Департаменту архітектури та містобудування Одеської міської ради від 08.12.2023 року за №01-08/162 «Про анулювання паспорту прив`язки на групу тимчасових пересувних літніх майданчиків від 11.02.2020 року за №01-08/162, за адресою: АДРЕСА_2 , заявник ФОП ОСОБА_1 »;

визнати протиправним та скасувати Розпорядження Київської районної адміністрації Одеської міської ради за №114 від 26.01.2024 року про демонтаж незаконно розміщеного об`єкту за адресою: м. Одеса, просп. Свободи, 117;

поновити дію договору ТС-173/20 від 18.02.2020 року на право тимчасового користування місяцями для розташування тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності між Фізичною особою-підприємцем ОСОБА_1 та Управлінням розвитку споживчого ринку та захисту прав споживачів Одеської міської ради.

21.05.2024 року (вх. №20035/24) представником позивача до канцелярії суду подано заяву про забезпечення позову.

Ухвалою від 23.05.2024 року Одеським окружним адміністративним судом відкрито провадження у справі в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у письмовому провадженні) за наявними у справі матеріалами.

Ухвалою від 23.05.2024 року у задоволенні заяви про забезпечення позову відмовлено.

06.06.2024 року (вх. №ЕС/23325/24) представником відповідача до канцелярії суду подано відзив на позов.

11.06.2024 року (вх. №ЕС/23755/24) представником відповідача до канцелярії суду подано відзив на позов.

Ухвалою від 26.07.2024 року розгляд справи продовжено в порядку загального позовного провадження.

13.08.2024 року (вх. №ЕС/33744/24) представником відповідача до канцелярії суду подано відзив на позов.

Ухвалою від 02.10.2024 року закрито підготовче провадження і призначено справу до судового розгляду по суті.

22.10.2024 року (вх. 55551/24) представником позивача до канцелярії суду подано клопотання про розгляд справи в порядку письмового провадження.

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що оскаржуваний наказ та висновок є таким, що прийнятий та вчинені не на підставі, не у межах повноважень та не у спосіб, що передбачений законодавством України, порушують права позивача, а тому є протиправними і підлягають скасуванню, у зв`язку з чим позивач звернувся до суду з даним позовом.

Від відповідачів надійшли відзиви на позовну заяву, в яких, в обґрунтування правової позиції, зазначено, що останні діяли у межах наданих їм повноважень, відповідно до Закону, та у спосіб і в порядку визначеному ним, у зв`язку з чим, просив суд у задоволенні позовних вимог відмовити повністю.

В судове засідання 22.10.2024 року сторони по справі не з`явились, сповіщались належним чином та завчасно про дату, час та місце судового засідання, від представника позивача до канцелярії суду подано клопотання про розгляд справи в порядку письмового провадження, від відповідача клопотань про розгляд справи без участі або перенесення судового засідання на іншу дату до суду не надходило.

Відповідно до ч.9 ст. 205 КАС України, якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з`явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.

Враховуючи зазначене, суд дійшов висновку про можливість розглянути позовну заяву в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.

Розглянувши матеріали справи, всебічно та повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши надані учасниками судового процесу докази в їх сукупності, суд дійшов наступного.

Завданням адміністративного судочинства відповідно до ч. 1 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Згідно з ч. 1 ст. 5 КАС України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист.

За правилами предметної підсудності встановленими ст. 19 КАС України юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах, зокрема: спорах фізичних чи юридичних осіб із суб`єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи індивідуальних актів), дій чи бездіяльності, крім випадків, коли для розгляду таких спорів законом встановлено інший порядок судового провадження (п. 1 ч. 1).

За таких обставин суд дійшов висновку про підсудність позовної заяви Фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 Одеському окружному адміністративному суду.

Розглянувши матеріали справи, всебічно та повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши надані учасниками судового процесу докази в їх сукупності, суд дійшов наступного.

Як вбачається з позовної заяви, 19.07.2021 року позивачем отримано відповідь від Департаменту архітектури та містобудування Одеської міської ради від 09.07.2021 року №01-08/162, відповідно із якої Департамент не може надати дублікат паспорту прив`язки групи тимчасових пересувних літніх майданчиків за адресою: м. Одеса, пр. Свободи, 117.

Підставою для відмови відповідачем зазначено, що на підставі доповідної записки Інспекції з благоустрою міста, щодо обстеження вищевказаної групи тимчасових пересувних літніх майданчиків, встановлено порушення п. 2.27 Наказу Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 21.10.2011 року №244 «Про затвердження порядку розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності», а саме: надання недостовірних відомостей у документах, зазначених у пункті 2.6 Порядку, під час підготовки паспорта прив`язки ТС. У зв`язку з чим, Департаментом оформлено наказ та надано листа від 10.04.2020 року №01-08/162 про анулювання паспорту прив`язки групи тимчасових пересувних літніх майданчиків (загальною площею 59,50 кв.м.) від 11.02.2020 року №01-08/162 за вищевказаною адресою.

Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Частиною 1 ст. 9 КАС України встановлено, що суд при вирішенні справи керується принципом законності, відповідно до якого органи державної влади, органи місцевого самоврядування, їхні посадові і службові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ч. 2 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Зазначені критерії є вимогами для суб`єкта владних повноважень, який приймає відповідне рішення, вчиняє дії чи допускає бездіяльність.

За приписами ст. 144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов`язковими до виконання на відповідній території.

Відповідно до ч.1 ст.73 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого; комітету сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов`язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об`єднаннями громадян, підприємствами,

Згідно з ч.3 ст.73 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» місцеві органи виконавчої влади, підприємства, установи та організації, а також громадяни несуть встановлену законом відповідальність перед органами місцевого самоврядування за заподіяну місцевому самоврядуванню шкоду їх діями або бездіяльністю, а також у результаті невиконання рішень органів та посадових осіб місцевого самоврядування, прийнятих у межах наданих їм повноважень.

Відповідно до пп.2 п. «б» ст. 30 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать, зокрема, делеговані повноваження: здійснення відповідно до законодавства контролю за належною експлуатацією та організацією обслуговування населення підприємствами житлово-комунального господарства, торгівлі та громадського харчування, побутового обслуговування, транспорту, зв`язку, за технічним станом, використанням та утриманням інших об`єктів нерухомого майна усіх форм власності, за належними, безпечними і здоровими умовами праці на цих підприємствах і об`єктах; прийняття рішень про скасування даного ними дозволу на експлуатацію об`єктів у разі порушення нормативно-правових актів з охорони праці, екологічних, санітарних правил, інших вимог законодавства.

Відповідно до пп.1.1. п.1 Положення про управління розвитку споживчого ринку та захисту прав споживачів Одеської міської ради у новій редакції, затвердженого рішенням Одеської міськради № 4184-VII від 30.01.2019 р., Управління є виконавчим органом Одеської міської ради і створено відповідно до Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні".

Згідно пп. 2.1.7 п. 2 Положення про управління розвитку споживчого ринку та захисту прав споживачів Одеської міської ради у новій редакції, затвердженого рішенням Одеської міськради № 4184-VII від 30.01.2019 р., завданнями Управління є укладання договорів на право тимчасового користування місцями для розташування тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності та договорів на право тимчасового користування місцями для розташування елементів вуличної торгівлі (у разі відсутності документів на землекористування, оформлених у порядку, передбаченому чинним земельним законодавством України).

Правила розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності у місті Одесі, затверджені рішенням Одеської міської ради від 09.10.2013р. № 3961-VI.

Згідно п. 9 Правил розміщення тимчасових споруд для впровадження підприємницької діяльності у м. Одесі, затверджених рішенням Одеської міської ради від 09.10.2013 р. №3961-VI, строк дії паспорта продовжується на підставі заяви, яка подається Уповноваженому органу власником (користувачем) ТС у довільній формі не пізніше ніж за один календарний місяць до закінчення строку дії паспорту. До такої заяви додається оригінал паспорту. Заява про продовження строку дії паспорту, подана з порушенням строку, встановленого цим пунктом, розгляду не підлягає. В такому випадку власник (користувач) ТС отримує паспорт у загальному порядку, встановленому цими Правилами.

Паспорт анулюється згідно з рішенням, оформленим наказом Управління, на підставі відповідного висновку Уповноваженого органу до закінчення строку його дії у наступних випадках:

- за письмовою заявою власника ТС;

- у разі припинення юридичної особи;

- у разі припинення підприємницької діяльності фізичною особою-підприємцем;

- у випадку встановлення факту надання в заяві та документах, що додаються до неї, недостовірної інформації;

- за необхідності, у випадку невикористання місця розташування ТС безперервно протягом шести місяців, окрім літніх майданчиків;

- у випадку розірвання договору на право тимчасового користування місцями для розташування ТС;

- у випадку виявлення невідповідності товарної спеціалізації ТС, що зазначалась у заяві про намір встановлення ТС.

Рішення Управління про анулювання паспорту фіксується у журналі реєстрації та надсилається власнику (користувачу) ТС поштовим відправленням з описом вкладення не пізніше п`яти робочих днів з дня прийняття рішення. Одночасно, інформація про анулювання паспорту спрямовується до Уповноваженого органу для виконання покладених на нього завдань та функцій.

При цьому, в рамках розгляду даної справи, суд вважає за необхідне застосувати правовий акт, що має вищу юридичну силу, а саме Порядок розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності, затвердженого наказом Міністерства Регіонального Розвитку, Будівництва та Житлово-Комунального Господарства України від 21.10.2011 № 244. (Далі Порядок).

Так, відповідно до п. 1.4. Порядку, паспорт прив`язки ТС - комплект документів, у яких визначено місце встановлення ТС та благоустрій прилеглої території на топографо-геодезичній основі М 1 : 500, інженерне забезпечення, зовнішній архітектурний вигляд ТС та напрям підприємницької діяльності.

Згідно п. 1.7 Порядку, розміщення ТС під час проведення ярмарок, державних та місцевих святкових, урочистих масових заходів на строк проведення таких заходів здійснюється у порядку, встановленому органами місцевого самоврядування.

Пунктом 2.25 Порядку зазначено, що Дія паспорта прив`язки ТС призупиняється за таких умов:

необхідність проведення планових ремонтних робіт на земельній ділянці, на якій розміщена ТС, - з обов`язковим попередженням власника ТС за 1 місяць та наданням тимчасового місця для розміщення такої ТС;

необхідність проведення аварійних ремонтних робіт на земельній ділянці, на якій розміщена ТС, - без попередження.

Відповідно до п. 2.26 Порядку, дія паспорта прив`язки ТС анулюється за таких умов:

недотримання вимог паспорта прив`язки ТС при її встановленні;

невстановлення ТС протягом 6 місяців з дати отримання паспорта прив`язки ТС;

надання недостовірних відомостей у документах, зазначених у пункті 2.6 цього Порядку, під час підготовки паспорта прив`язки ТС.

Як встановлено судом та вбачається з матеріалів справи, для розміщення Тимчасової споруди за погодженням з виконавчим комітетом ОМР видано паспорт прив`язки.

Позивач акцентував увагу на тому, що вказана тимчасова споруда є його власністю, перебуває на його балансі.

Згідно п. 8.3 Правил розміщення тимчасових споруд для впровадження підприємницької діяльності у м. Одесі, затверджених рішенням Одеської міської ради від 09.10.2013 №3961-VI, паспорт підлягає переоформленню у разі: зміни найменування юридичної особи або прізвища, імені, по батькові фізичної особи-підприємця; зміни місцезнаходження суб`єкта господарювання; набуття права власності на ТС іншою особою; затвердження комплексної схеми розміщення ТС; зміни товарної спеціалізації ТС.

Так за змістом Правил розміщення тимчасових споруд для впровадження підприємницької діяльності у м. Одесі, затверджених рішенням Одеської міської ради від 09.10.2013 №3961-VI, підставами для анулювання паспорта прив`язки є: письмова заява власника ТС; припинення юридичної особи; припинення підприємницької діяльності фізичною особою-підприємцем; встановлення факту надання в заяві та документах, що додаються до неї, недостовірної інформації; у випадку невикористання місця розташування ТС безперервно протягом шести місяців, окрім літніх майданчиків; розірвання договору на право тимчасового користування місцями для розташування ТС; виявлення невідповідності товарної спеціалізації ТС, що зазначалась у заяві про намір встановлення ТС.

Поряд з цим, відповідно до пункту 2.26. Правил №244, дія паспорта прив`язки ТС анулюється за таких умов: недотримання вимог паспорта прив`язки ТС при її встановленні; не встановлення ТС протягом 6 місяців з дати отримання паспорта прив`язки ТС; надання недостовірних відомостей у документах, зазначених у пункті 2.6 цього Порядку, під час підготовки паспорта прив`язки ТС.

Так, за участю посадових осіб відповідача1 та працівників Комунальної Установи «Муніципальна служба розвитку торгівлі Одеської міської ради», 21 листопада 20234 року було проведено комісійне обстеження та складено акт від 21 листопада 2023 року обстеження тимчасової споруди за адресою: м. Одеса, просп. Свободи, 117 та виявлено наявність порушень чинного законодавства України, вказано, що недостовірна інформація в заяві та документах, яка полягає у відхиленні від паспорту прив`язки: наявність метало-пластикових вікон та дерев`яної стіни, за інформацією представника Департаменту Архітектури та Містобудування Одеської міської ради, відхилення від паспорту прив`язки полягає також в облаштуванні фундаменту. Окрім того, був складений й акт від 21 листопада 2023 року за №133406 працівниками відповідача2 з тотожними свідченнями. Відповідно із Висновком за №0113/1632/в від 29.11.2023 року, далі-висновок, Управлінням Розвитку споживчого ринку та захисту прав споживачів Одеської міської ради було повідомлено Департамент Архітектури та містобудування Одеської міської ради, що на підставі обстеження місця за договором ТС-173/20 та встановлення факту надання в заяві та документах, що додаються до неї недостовірної інформації підтверджено можливість анулювання паспорту прив`язки тимчасової споруди №01-08/162 від 11.02.2020 року. В супровідному листі від Департаменту Архітектури та містобудування Одеської міської ради до Управління Розвитку споживчого ринку та захисту прав споживачів Одеської міської ради №0113/1632в від 29.11.2023 року також вказано, що Управління Розвитку споживчого ринку та захисту прав споживачів Одеської міської ради встановлений факт надання в заяві та документах, що додаються до неї, недостовірної інформації.

Департамент Архітектури та містобудування Одеської міської ради після отримання від Управління Розвитку споживчого ринку та захисту прав споживачів Одеської міської ради висновку, відповідно із Наказом від 08.12.2023 року за №01-08/162 «Про анулювання паспорту прив`язки на групу тимчасових пересувних літніх майданчиків від 11.02.2020 за №01-08/162, за адресою: АДРЕСА_2 , заявник: ФОП ОСОБА_1 », на підставі висновку відповідача2, наказано анулювати паспорт прив`язки на групу тимчасових пересувних літніх майданчиків (загальна площа твердого покриття 59,50 кв.м) від 11.02.2020 за №01-08/162, за адресою: АДРЕСА_2 , виданий ФОП ОСОБА_1 , повідомити Управління Розвитку споживчого ринку та захисту прав споживачів Одеської міської ради про анулювання паспорту прив`язки.

Управлінням Розвитку споживчого ринку та захисту прав споживачів Одеської міської ради до позивача було направлено лист повідомлення за №02-01-03/198 від 18.12.2023 року щодо одностороннього розірвання договору за ТС-173/20 від 18.02.2020 року (у листі помилково вказано від 17.02.2020) на підставі анулювання паспорту прив`язки.

Київською районною Адміністрацією Одеської міської ради ініційовано проведення обстеження за адресою: м. Одеса, пр. Свободи, 117 та відповідно із актом від 25.01.2024 року вказаний факт анулювання паспорту прив`язки, що призвело до того, що Київськоб районною Адміністрацією Одеської міської ради було винесено розпорядження за №114 від 26 січня 2024 року про демонтаж незаконно розміщеного об`єкту за адресою: м. Одеса, просп. Свободи, 117.

Наказ Департаменту Архітектури та містобудування Одеської міської ради, розпорядження Київського районної Адміністрації Одеської міської ради та одностороннє розірвання договору ТС-173/20 від 18.02.2020 року на підставі анулювання паспорту прив`язки, є послідовним слідством незаконного висновку Управління розвитку споживчого ринку та захисту прав споживачів Одеської міської ради, тому необхідно загострити увагу саме на ньому. Що стосується самого висновку, слід зазначити, що він був зроблений на підставі обстеження, яке було проведено 21 листопада 2023 року та під час якого було виявлено відхилення від паспорту прив`язки та в актах зазначено, що воно полягає в наявності металопластикових вікон та дерев`яної стіни, що не передбачено паспортом прив`язки та в облаштуванні фундаменту. Водночас, доказів на підтвердження цієї обставини відповідачем не надано. Натомість, позивачем надано до суду фотознімки, з яких вбачається встановлені прозорі м`які вікна з ПВХ, які встановлені там з самого початку діяльності та не змінювались на металопластикові вікна та дерев`яні стіни.

Що стосується облаштування фундаменту, слід зазначити, що він відсутній у тимчасових пересувних літніх майданчиків за адресою: м. Одеса, пр. Свободи, 117 та про твердження його наявності є необґрунтованим з боку представника Департаменту Архітектури та містобудування Одеської міської ради, оскільки жодних доказів цього до суду не надано.

Відповідно до ст.28 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» від 17.02.2011 року №3038-VI тимчасова споруда торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності - одноповерхова споруда, що виготовляється з полегшених конструкцій з урахуванням основних вимог до споруд, визначених технічним регламентом будівельних виробів, будівель і споруд, і встановлюється тимчасово, без улаштування фундаменту.

Розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності здійснюється в порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері містобудування.

На виконання вказаної норми Міністерство регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України наказом від 21.10.2011 року №244 затвердило Порядок розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності (далі Порядок №244), пунктом 1.3 якого тимчасову споруду торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності визначено як одноповерхову споруду, що виготовляється з полегшених конструкцій з урахуванням основних вимог до споруд, визначених технічним регламентом будівельних виробів, будівель і споруд, і встановлюється тимчасово, без улаштування фундаменту.

Згідно п.2.1 Порядку №244 підставою для розміщення ТС є паспорт прив`язки ТС.

Пунктами п.2.2, п.2.3 Порядку №244 передбачено, що замовник, який має намір встановити ТС, звертається до відповідного виконавчого органу сільської, селищної, міської ради або районної державної адміністрації із відповідною заявою у довільній формі про можливість розміщення ТС.

До заяви додаються: графічні матеріали із зазначенням бажаного місця розташування ТС, виконані замовником у довільній формі на топографо-геодезичній основі М 1 : 500 кресленнями контурів ТС з прив`язкою до місцевості; реквізити замовника (найменування/прізвище, ім`я та по батькові (за наявності)/ місцезнаходження ТС/контактна інформація) та напрям підприємницької діяльності. Цей перелік документів є вичерпним.

Для визначення відповідності намірів щодо місця розташування ТС містобудівній документації, будівельним нормам відповідний комплект документів направляється до органу з питань містобудування та архітектури сільської, селищної, міської ради, районної державної адміністрації. (п.2.4 Порядку).

Відповідно до п.2.5, п.2.6 Порядку №244 про відповідність намірів замовника щодо місця розташування ТС містобудівній документації, будівельним нормам замовник повідомляється відповідним органом з питань містобудування та архітектури письмово протягом десяти робочих днів з дня отримання відповідного комплекту документів або замовнику надається аргументована відмова щодо реалізації намірів розміщення ТС.

Для оформлення паспорта прив`язки ТС замовник звертається до органу з питань містобудування та архітектури із додатковою заявою щодо оформлення паспорта прив`язки ТС, до якої додає: схему розміщення ТС (додаток 1); ескізи фасадів ТС у кольорі М 1: 50 (для стаціонарних ТС), які виготовляє суб`єкт господарювання, який має у своєму складі архітектора, що має кваліфікаційний сертифікат, або архітектор, який має відповідний кваліфікаційний сертифікат (додаток 1); технічні умови щодо інженерного забезпечення (за наявності), отримані замовником у балансоутримувача відповідних інженерних мереж. Зазначені документи замовником отримуються самостійно.

Згідно п.2.7 Порядку №244 паспорт прив`язки ТС надається органом з питань містобудування та архітектури протягом десяти робочих днів з дня подання зазначеної заяви.

Пунктами 2.13, 2.14 Порядку №244 визначено, що при оформлені паспорта прив`язки ТС забороняється вимагати від замовника додаткові документи та отримання ним погоджень, непередбачених законом та цим Порядком.

Паспорт прив`язки ТС не надається за умов: подання неповного пакета документів, визначених пунктом 2.6 цього Порядку; подання недостовірних відомостей, зазначених у пункті 2.6 цього Порядку. Ненадання паспорта прив`язки ТС з інших підстав не допускається.

З аналізу зазначених норм у їх сукупності слідує, що підставою для розміщення тимчасової споруди є паспорт прив`язки тимчасової споруди, який оформлюється уповноваженим органом за зверненням особи, яка бажає розмістити тимчасову споруду, до якої додаються відповідні документи за вичерпним переліком, який установлений Порядком №244.

Питання розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності та елементів вуличної торгівлі на території міста Одеси врегульовано Правилами розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності у м. Одесі, затвердженими рішенням Одеської міської ради від 09.10.2013 року №3961-VI, пунктом 1.4 яких повідомлення про відповідність намірів замовника щодо місця розташування ТС визначено як документ, виданий управлінням архітектури та містобудування Одеської міської ради, в якому визначені умови розміщення ТС, місце встановлення ТС та який є підставою для видачі паспорта прив`язки та укладення договору на право тимчасового користування місцем під розміщення ТС.

Пунктом 7 Правил №3961-VI врегульовано порядок отримання паспорта прив`язки. Зокрема, передбачено, що підставою для встановлення ТС є паспорт та відповідний договір на право тимчасового користування місцем під розміщення ТС, укладений з Уповноваженим органом (в даному випадку Управлінням розвитку споживчого ринку та захисту прав споживачів Одеської міської ради).

Для укладення (продовження) договорів на право тимчасового користування місцем під розміщення ТС Заявник звертається до Уповноваженого органу із заявою, до якої додаються: документ в якому зазначається товарна спеціалізація ТС в довільній формі, витяг про державну реєстрацію суб`єкта господарювання, графічні матеріали із зазначенням бажаного місця розташування ТС, виконані суб`єктом господарювання у довільній формі на топографо-геодезичній основі (М 1:500); реквізити суб`єкта господарювання (найменування, ПІБ керівника юридичної особи, або ПІБ фізичної особи - підприємця, місцезнаходження юридичної особи або адреса місця проживання фізичної особи - підприємця, контактна інформація).

Уповноважений орган в термін до 3-х робочих днів готує висновок щодо можливості установки ТС за конкретною адресою згідно із вимогами чинного законодавства та товарної спеціалізації ТС або направляє Заявнику письмову мотивовану відмову у можливості установки ТС за конкретною адресою або відмову в укладенні (продовженні) договору на право тимчасового користування місцем під розміщення ТС. Копія відповіді Заявнику, що містить позитивний висновок щодо можливості установки ТС за конкретною адресою або мотивовану відмову у можливості установки ТС за конкретною адресою чи відмову в укладенні (продовженні) договору на право тимчасового користування місцем під розміщення ТС одночасно з направленням Заявнику надсилається до Управління.

У разі отримання позитивного висновку Уповноваженого органу щодо можливості установки ТС за конкретною адресою, укладенні (продовженні) договору на право тимчасового користування місцем під розміщення ТС, Заявник, який має намір встановити ТС, укласти (продовжити) договір на право тимчасового користування місцем під розміщення ТС, звертається до Управління (на теперішній час Департамент архітектури та містобудування ОМР, відповідно до рішення Одеської міської ради №4686-VII від 12.06.2019р. «Про зміну найменування управління архітектури та містобудування Одеської міської ради») шляхом подачі заяви про намір встановити ТС до управління надання адміністративних послуг. Заява про намір встановити ТС подається у довільній формі із зазначенням в ній товарної спеціалізації ТС.

До заяви додаються такі документи: графічні матеріали із зазначенням бажаного місця розташування ТС, виконані замовником у довільній формі на топографогеодезичній основі М 1:500 кресленнями контурів ТС з прив`язкою до місцевості; реквізити замовника (найменування, ПІБ керівника юридичної особи, або ПІБ фізичної особи - підприємця, місцезнаходження юридичної особи або адреса місця проживання фізичної особи - підприємця, контактна інформація). Цей перелік документів є вичерпним.

Управління надання адміністративних послуг реєструє подану заяву у встановленому порядку та не пізніше наступного дня після її отримання передає заяву з доданими до неї документами до Управління для визначення відповідності намірів щодо місця розташування ТС, яке, в свою чергу, протягом десяти робочих днів з дня подання такої заяви приймає рішення про відповідність або невідповідність будівельним нормам намірів розміщення ТС.

У разі отримання від Управління повідомлення про відповідність намірів замовника щодо місця розташування ТС для оформлення паспорта замовник звертається до Управління через управління надання адміністративних послуг із додатковою заявою щодо оформлення паспорта, яка з наданими документами не пізніше наступного дня після отримання передається до Управління.

Відповідно до п. 2.6.5., 2.6.6 Розділу 2 «Завдання та функції департаменту» положення «Про Департамент архітектури та містобудування Одеської міської ради», затвердженого рішенням Одеської міської ради №138-VIII від 17.03.2021 року, департамент організовує розроблення, погоджує комплексні схеми розміщення та архітектурні типи тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності (далі TC) у випадках, визначених чинним законодавством України та актами місцевого самоврядування. Департамент приймає та розглядає заяви про намір встановити ТС та про оформлення паспорта прив`язки ТС, оформлює, видає, продовжує строк їх дії, призупиняє, а також анулює паспорти прив`язки ТС відповідно до вимог чинного законодавства України та актів місцевого самоврядування.

Як зазначалося вище, згідно із п. 2.2.3., 2.2.4. Регламенту департамент архітектури та містобудування Одеської міської ради перевіряє відповідність намірів замовника щодо місця розміщення ТС комплексній схемі (у разі її наявності) та будівельним нормам й готує повідомлення про відповідність намірів замовника або вмотивовану відмову з реалізації намірів розміщення ТС з зазначенням вичерпних підстав для відмови та посилань на норми законодавства. У разі встановлення відповідності намірів замовника щодо місця розміщення ТС (при її наявності) та будівельним нормами Департамент перевіряє наявність підстав для оформлення паспорта прив`язки ТС, за результатами чого формує та реєструє паспорт прив`язки ТС або готує аргументовану відмову згідно із п. 2.14 Порядку.

Аналогічна позиція у подібних правовідносинах викладена у постановах Верховного Суду від 27.11.2018 у справі №826/162/18, від 28.02.2019 у справі №826/2259/18.

Верховний Суд у постанові від 28.02.2020 справа № П/811/1015/16 звернув увагу на те, що принцип належного урядування має надзвичайно важливе значення для забезпечення правовладдя в Україні. Неухильне дотримання основних складових принципу належного урядування забезпечує прийняття суб`єктами владних повноважень легітимних, справедливих та досконалих рішень. Крім того, принцип належного урядування підкреслює те, що між людиною та державою повинні бути вибудовані саме публічно-сервісні відносини, у яких інституції та процеси служать всім членам суспільства. Відповідно до юридичної позиції Конституційного Суду України, викладеної в Рішенні від 02.11.2004 року № 15-рп/2004 року, верховенство права - це панування права в суспільстві. Верховенство права вимагає від держави його втілення у правотворчу та правозастосовну діяльність, зокрема в закони, які за змістом мають бути проникнуті передусім ідеями соціальної справедливості, свободи, рівності тощо. При цьому справедливість - одна з основних засад права, є вирішальною у визначенні його як регулятора суспільних відносин, одним із загальнолюдських вимірів права.

Отже, ця юридична позиція поширюється і на необхідність врегулювання органами публічної влади «правової процедури», яка визначає критерії справедливого ставлення органів публічної влади до особи.

Окрім того, відповідачем - Департаментом архітектури та містобудування Одеської міської ради було прийнято наказ «Про анулювання паспорту прив`язки групи тимчасових пересувних літніх майданчиків» від 11.02.2020 року №01-08/162, за адресою: АДРЕСА_2 , заявник ФОП ОСОБА_1 ». Однак, рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 31.03.2022 року у справі №420/754/22 вказаний наказ було скасовано. Рішення суду набрало законної сили 19.07.2022 року.

При цьому, Позивач на власний розсуд визначає, чи порушені його права рішеннями, дією або бездіяльністю суб`єкта владних повноважень. Проте ці рішення, дії або бездіяльність повинні бути такими, які породжують, змінюють або припиняють права та обов`язки у сфері публічно-правових відносин.

Таким чином, діяльність відповідача по складанню висновку №0113/1632/в від 29.11.2023 року та формування його змісту не може порушувати права і або охоронювані законом інтереси особи в публічно-правових відносинах та носить рекомендаційний характер, отже адміністративний позов в цій частині не підлягає задоволенню.

Згідно положень ст. 75 КАС України, достовірними є докази, на підставі яких можна встановити дійсні обставини справи. При цьому в силу положень ст. 76 КАС України достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування. Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.

Згідно з ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Таким чином, особливістю адміністративного судочинства є те, що обов`язок доказування в спорі покладається на відповідача орган публічної влади, який повинен надати суду всі матеріали, які свідчать про його правомірні дії.

Відповідно до ст. 90 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Оцінивши кожен доказ, який є у справі щодо його належності, допустимості, достовірності та їх достатності і взаємного зв`язку у сукупності, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, та враховуючи всі наведені обставини, суд вважає позов таким, що підлягає частковому задоволенню.

Решта доводів та заперечень учасників справи висновків суду по суті позовних вимог не спростовують. Слід зазначити, що згідно практики Європейського суду з прав людини та зокрема, рішення у справі "Серявін та інші проти України" від 10 лютого 2010 року, заява 4909/04, відповідно до п.58 якого суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі "Руїс Торіха проти Іспанії" від 9 грудня 1994 року, серія A, N 303-A, п.29).

Згідно ч. 1 ст. 143 КАС України суд вирішує питання щодо судових витрат у рішенні, постанові або ухвалі.

Згідно ч.ч.1, 3 ст. 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа. При частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору.

Відтак, враховуючи, що суд дійшов висновку про часткове задоволення позовних вимог, слід стягнути на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань з відповідача судовий збір у розмірі 6056,00 грн.

Керуючись ст.ст. 2, 3, 5, 6, 8, 9, 14, 22, 75-78, 90, 139, 241, 242-246, 250, 255, 295, КАС України, суд,-

ВИРІШИВ:

Позовну заяву ОСОБА_1 (місце проживання: АДРЕСА_1 ; реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 ) до Департаменту архітектури та містобудування Одеської міської ради (65082, м. Одеса, вул. Гоголя, 10; код ЄДРПОУ 02498820), Управління розвитку споживчого ринку та захисту прав споживачів Одеської міської ради (місцезнаходження: 65022, м. Одеса, вул. Косовська, 2-Д, код ЄДРПОУ 25830731), Київської районної адміністрації Одеської міської ради (65114, м. Одеса, вул. Академіка Корольова, буд. 5, код ЄДРПОУ 26303241) про визнання протиправним та скасувати Висновок №0113/1632/в від 29.11.2023 року, наказ №01-08/162 від 08.12.2023 року, Розпорядження №114 від 26 січня 2024 року та зобов`язання вчинити певні дії задовольнити частково.

Визнати протиправним та скасувати Наказ Департаменту архітектури та містобудування Одеської міської ради від 08.12.2023 року за №01-08/162 «Про анулювання паспорту прив`язки на групу тимчасових пересувних літніх майданчиків від 11.02.2020 року за №01-08/162, за адресою: АДРЕСА_2 , заявник ФОП ОСОБА_1 ».

Визнати протиправним та скасувати Розпорядження Київської районної адміністрації Одеської міської ради за №114 від 26.01.2024 року про демонтаж незаконно розміщеного об`єкту за адресою: АДРЕСА_2

Поновити дію договору ТС-173/20 від 18.02.2020 року на право тимчасового користування місяцями для розташування тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності між Фізичною особою-підприємцем ОСОБА_1 та Управлінням розвитку споживчого ринку та захисту прав споживачів Одеської міської ради.

Стягнути з Департаменту архітектури та містобудування Одеської міської ради (код ЄДРПОУ 02498820) за рахунок бюджетних асигнувань на користь ОСОБА_1 (реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 ) судові витрати у розмірі 3028,00 грн. (три тисячі двадцять вісім грн. 00 коп.).

Стягнути з Київської районної адміністрації Одеської міської ради (код ЄДРПОУ 26303241) за рахунок бюджетних асигнувань на користь ОСОБА_1 (реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 ) судові витрати у розмірі 3028,00 грн. (три тисячі двадцять вісім грн. 00 коп.).

В решті позовних вимог відмовити.

Рішення суду набирає законної сили у строк і порядок визначені ст. 255 КАС України.

Рішення може бути оскаржено безпосередньо до суду апеляційної інстанції протягом тридцяти днів в порядку приписів ст. 295 КАС України.

Повний текст рішення складено та підписано 04.11.2024 р.

Суддя О.М. Тарасишина

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення04.11.2024
Оприлюднено06.11.2024
Номер документу122774856
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері містобудування; архітектурної діяльності

Судовий реєстр по справі —420/15576/24

Ухвала від 23.12.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шляхтицький О.І.

Ухвала від 10.12.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шляхтицький О.І.

Рішення від 04.11.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Тарасишина О.М.

Ухвала від 02.10.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Тарасишина О.М.

Ухвала від 26.07.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Тарасишина О.М.

Ухвала від 23.05.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Тарасишина О.М.

Ухвала від 23.05.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Тарасишина О.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні