Рішення
від 04.11.2024 по справі 480/5445/24
СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

04 листопада 2024 року Справа № 480/5445/24

Сумський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Прилипчука О.А.,

розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без виклику сторін в приміщенні суду в м. Суми адміністративну справу №480/5445/24

за позовом Сумського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю

до Комунального підприємства Тростянецької міської ради "Міська ритуальна служба"

про стягнення адміністративно-господарських санкцій та пені,-

В С Т А Н О В И В:

До Сумського окружного адміністративного суду звернулось Сумське обласне відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю з позовною заявою до Комунального підприємства Тростянецької міської ради "Міська ритуальна служба", в якій просить:

- стягнути з Комунального підприємства Тростянецької міської ради "Міська ритуальна служба" на користь Сумського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю адміністративно-господарські санкції за невиконання нормативу створення робочого місця для працевлаштування особи з інвалідністю за 2023 рік у розмірі 30195,05 грн.

- стягнути з Комунального підприємства Тростянецької міської ради "Міська ритуальна служба" на користь Сумського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю пеню за порушення термінів сплати адміністративно-господарських санкцій у розмірі 132,88 грн.

Також просить стягнути з відповідача на користь Сумського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю судовий збір в розмірі 3028,00грн.

Свої вимоги позивач мотивує тим, що відповідач не вжив заходів щодо створення робочих місць та працевлаштування осіб з інвалідністю, а отже обов`язок по виконанню нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю відповідачем не виконано, що є порушенням статті 19 Закону України "Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні", у зв`язку з чим до відповідача застосовані адміністративно-господарські санкції за незайняті робочі місця для осіб з інвалідністю, а також накладено пеню за простроченням сплати адміністративно-господарських санкцій.

Ухвалою суду від 03.07.2024 відкрито провадження в даній справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) та встановлено відповідачу 15-денний строк з дня вручення даної ухвали для подання відзиву на позовну заяву.

Відповідач у відзиві на позовну заяву позовні вимоги не визнав та зазначив, що КП ТМР Міська ритуальна служба має власну структуру та штатний розпис.

Штатний розпис КП ТМР Міська ритуальна служба був затверджений 01.01.2022 та діяв з 01.01.2022 й до 31.12.2023 включно.

В зв`язку зі зростанням мінімальної заробітної плати, з 01.01.2024, по підприємству було затверджений новий штатний розпис. Водночас у 2021 році штатна кількість одиниць відповідача також складає 6 штатних одиниць.

Зі штатного розпису відповідача, який діяв з 01.01.2022 й до 31.12.2023 вбачається, що штатна чисельність його працівників складала 6 штатних одиниць. Дана кількість штатних одиниць також міститься й у штатному розписі відповідача з 01.01.2024, який діє по сьогодення. Тобто впродовж 2022-2024 років штатна чисельність працівників відповідача не змінювалася.

Наказом № 68 від 11.08.2010 на посаду директора КП ТМР Міська ритуальна служба було прийнято ОСОБА_1 , наказом № 28 від 27.06.2023 - на посаду бухгалтера ОСОБА_2 , наказом № 36 від 30.09.2022 - на посаду робітника по обслуговуванню місць поховань кладовище № 1 по вул. Пам`яті ОСОБА_3 , наказом № 37 від 31.07.2015 - на посаду робітника по обслуговуванню місць поховань кладовище № 2 по вул. Луніна ОСОБА_4 , наказом № 16 від 01.04.2022 - на посаду робітника по обслуговуванню місць поховань кладовище № 3 вул. Радомлянська ОСОБА_5 , наказом № 09 від 03.01.2023 - на посаду робітника по обслуговуванню місць поховань кладовище № 4 - ОСОБА_6

Зазанчені вище особи є постійними працівниками КП ТМР Міська ритуальна служба, тобто робота у відподідача для них є основним місцем роботи

На виконання рішення виконавчого комітету Тростянецької міської ради № 477 від 13.12.2022 Про організацію та проведення громадських робіт комунальними підприємствами Тростянецької міської ради на 2023 рік по КП ТМР Міська ритуальна служба було утворено 10 тимчасових робочих місць та укладено з Тростянецькою районною філією Сумського обласного центру зайнятості договори 27.01.2023 та 24.03.2023. Після укладення вказаних договорів відповідача з Тростянецькою районною філією Сумського обласного центру зайнятості, громадянам надавалися направлення на працевлаштування впродовж усього 2023 року. Відповідачем видавалися накази про прийняття на громадські роботи осіб та звільнення з громадських робіт осіб.

Так, наприклад наказом № 11 від 27.01.2023 на громадські роботи, на посади підсобних робітників було прийнято ОСОБА_7 та ОСОБА_8 .

Наказом № 15 від 24.03.2023 на громадські роботи, на посади підсобних робітників було прийнято ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , ОСОБА_11 , ОСОБА_12 , ОСОБА_13 та ОСОБА_14 .

Наказом № 19 від 31.03.2023 ОСОБА_7 та ОСОБА_8 було звільнено у зв`язку із закінченням строку дії тудового договору.

Водночас ОСОБА_7 на час прийняття його на тимчасове робоче місце до відповідача був особою з інвалідністю, яка не досягла пенсійного віку.

Наказом № 20 від 31.03.2023 на громадські роботи, на посади підсобних робітників було прийнято ОСОБА_7 та ОСОБА_8 .

Наказом № 26 від 28.04.2023 ОСОБА_10 та ОСОБА_13 було звільнено у зв`язку із закінченням строку дії тудового договору.

Наказом № 30 від 31.05.2023 ОСОБА_9 , ОСОБА_11 , ОСОБА_12 , ОСОБА_14 , ОСОБА_7 та ОСОБА_8 було звільнено у зв`язку із закінченням строку дії тудового договору.

Вказані вище особи протягом усього 2023 року (з 01.01.2023 й по 31.12.2023) працювали у відповідача на роботах тимчасового характеру, тобто для них робота у відповідача не була основною.

Вказане вище свідчить про відсутність у відповідача 10 штатних одиниць як зазначає у своєму позові позивач.

Відповідач зауважив, що оскільки штатна чисельність працівників КП ТМР Міська ритуальна служба у 2023 році є меншою ніж встановлена ч.1 ст. 19 Закону № 875-ХІІ, в останньої відсутній обов`язок здіснювати розрахунок кількості робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю відповідно до нормативу та створювати для них робочі місця.

В свою чергу, позивачем не підтверджено наявності у відповідача у період з 01.01.2023 й до 31.12.2023 10 штатних одиниць.

У поданій відповідачем звітності, затвердженої наказом Мінфіну № 4 від 13.01.2015 р. вбачається шо середньообікова шататна чисельність працівників відповідача складала 6 осіб.

Згідно звітності, додатку 5 до Податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарохованого ЄСВ поданої відповідачем за 2023 рік вбачається, що ОСОБА_7 , ОСОБА_15 , ОСОБА_16 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , ОСОБА_11 , ОСОБА_12 , ОСОБА_13 , ОСОБА_14 , та інші, працювали у нього тимчасово.

Вказані вище обставини, на переконання відповідача, свідчать про помилковість висновку щодо порушення КП ТМР Міська ритуальна служба приписів статей 19, 20 Закону № 875-XII та наявність підстав для застосування до нього адміністративно-господарських санкцій в сумі 30195,05 грн і нарахування пені на суму 132,88 грн.

Враховуючи зазначене, просить відмовити у задоволенні позовних вимог (а.с. 21-26).

Дослідивши матеріали адміністративної справи та зібрані по справі докази в їх сукупності, проаналізувавши зміст норм матеріального і процесуального права, які врегульовують спірні відносини, суд виходить з наступних підстав та мотивів.

Судом встановлено, що Комунальне підприємство Тростянецької міської ради "Міська ритуальна служба" зареєстроване як юридична особа (а.с. 6).

26.04.2024 територіальним відділенням Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю сформовано та підписано розрахунок сум адміністративно-господарських санкцій, що підлягають сплаті у зв`язку з невиконанням нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю (а.с. 3), яким відповідачу нараховано суму адміністративного-господарських санкцій за 2023 рік виходячи з наступних даних:

-середньооблікова чисельність штатних працівників облікового складу за рік 10 осіб;

-середньооблікова чисельність штатних працівників, яким відповідно до чинного законодавства встановлена інвалідність, 0 осіб;

-норматив робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю (4 відсотки середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу за рік, а якщо працює від 8 до 25 осіб у кількості одного робочого місця, округлені до цілого значення) 1 особа;

-фонд оплати праці штатних працівників 603901,08 грн.;

-середня річна заробітна плата штатного працівника (04/01) 60390,11 грн.;

-кількість робочих місць, призначених для працевлаштування осіб з інвалідністю і не зайнятих особами з інвалідністю для роботодавців, у яких працює 26 осіб і більше (03-02) одиниць 0;

-сума коштів адміністративно-господарських санкцій за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю (для роботодавців, у яких працює 26 осіб і більше, сума коштів адміністративно-господарських санкцій (05х06); від 16 до 25 осіб, сума коштів адміністративно-господарських санкцій (05); від 8 до 15 осіб, сума коштів адміністративно-господарських санкцій (05/2) -30195,05 грн.

Вважаючи, що відповідачем не виконаний встановлений норматив робочих місць для працевлаштування інвалідів та самостійно не сплачено адміністративно-господарські санкції та пеня, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд враховує наступне.

Основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні і гарантії рівних з усіма іншими громадянами можливостей для участі в економічній, політичній і соціальній сферах життя суспільства, створення необхідних умов, які дають можливість особам з інвалідністю ефективно реалізувати права та свободи людини і громадянина та вести повноцінний спосіб життя згідно з індивідуальними можливостями, здібностями і інтересами регулюються Законом України від 21.03.1991 № 875-ХІІ «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні» (надалі- Закон № 875-ХІІ).

Частиною першою статті 19 Закону № 875-ХІІ встановлено, що для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських організацій інвалідів, фізичних осіб, які використовують найману працю, установлюється норматив робочих місць для працевлаштування інвалідів у розмірі чотирьох відсотків середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу за рік, а якщо працює від 8 до 25 осіб, - у кількості одного робочого місця.

Частиною другою статті 19 Закону № 875-XII зобов`язано підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій інвалідів, фізичних осіб, які використовують найману працю, самостійно розраховувати кількість робочих місць для працевлаштування інвалідів відповідно до нормативу, встановленого частиною першою цієї статті та забезпечувати працевлаштування інвалідів.

Підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій інвалідів, фізичні особи, які використовують найману працю, де середньооблікова чисельність працюючих інвалідів менша, ніж установлено нормативом, передбаченим статтею 19 цього Закону, щороку сплачують відповідним відділенням Фонду соціального захисту інвалідів адміністративно-господарські санкції, сума яких визначається в розмірі середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, установі, організації, у тому числі підприємстві, організації громадських організацій інвалідів, фізичної особи, які використовують найману працю, за кожне робоче місце, призначене для працевлаштування інваліда і не зайняте інвалідом (частина перша статті 20 Закону № 875-ХІІ).

Згідно із частиною першою статті 218 Господарського кодексу України (далі - ГК України) підставою господарсько-правової відповідальності учасника господарських відносин є вчинене ним правопорушення у сфері господарювання.

Учасник господарських відносин відповідає за невиконання або неналежне виконання господарського зобов`язання чи порушення правил здійснення господарської діяльності, якщо не доведе, що ним вжито усіх залежних від нього заходів для недопущення господарського правопорушення (частина друга статті 218 ГК України).

Зі змісту частини другої статті 218 ГК України вбачається, що вказана норма встановлює підстави для звільнення від відповідальності, як за невиконання або неналежне виконання господарського зобов`язання (за що встановлено відповідальність у вигляді відшкодування збитків, штрафні санкції, або оперативно-господарські санкції), так і за порушення правил здійснення господарської діяльності (за що встановлено відповідальність у вигляді адміністративно-господарських санкцій).

Отже, суб`єкт звільняється від відповідальності, зокрема, за порушення правил здійснення господарської діяльності (тобто від адміністративно-господарських санкцій), якщо доведе, що ним вжито усіх залежних від нього заходів для недопущення правопорушення.

За приписами пункту 4 частини 3 статті 50 Закону України від 05.07.2012 № 5067-VI «Про зайнятість населення» (далі - Закон № 5067-VI) роботодавці зобов`язані: своєчасно та в повному обсязі у порядку, затвердженому центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, за погодженням з центральним органом виконавчої влади із забезпечення реалізації державної політики у галузі статистики, подавати територіальним органам центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, інформацію про попит на робочу силу (вакансії).

На реалізацію цієї норми наказом Міністерства соціальної політики України № 316 від 31.05.2013 затверджено Порядок подання форми звітності № 3-ПН «Інформація про попит на робочу силу (вакансії)» (у редакції, на момент виникнення спірних правовідносин (втратив чинність 07.07.2022). З 07.07.2022 Порядок подання форми звітності затверджено відповідно наказом Міністерства економіки України від 12.04.2022 № 827-22.

Відповідно до цих правових актів на роботодавців покладено обов`язок подавати до відповідного центру зайнятості звітність форми № 3-ПН лише за наявності у роботодавця попиту на робочу силу (вакансії) не пізніше ніж через 3 робочі дні з дати відкриття вакансії.

Водночас періодичності подачі звітності за формою № 3-ПН законодавством не встановлено, а передбачено, що така звітність подається не пізніше 3 робочих днів з дати відкриття вакансії, тобто передбачено одноразове інформування про кожну вакансію.

Тому, якщо роботодавець одноразово подав звітність форми № 3-ПН «Інформація про попит на робочу силу (вакансії)» у строк не пізніше 3 робочих днів з дати відкриття вакансії, він виконав обов`язок своєчасно та в повному обсязі у встановленому порядку подати інформацію про попит на робочу силу (вакансії).

Це означає, що в такому випадку учасник господарських відносин вжив залежних від нього передбачених законодавством заходів для відповідності середньооблікової чисельності працюючих інвалідів установленим нормативам, тобто заходів для недопущення господарського правопорушення.

Така правова позиція викладена, зокрема, у постановах Верховного Суду від 20.05.2019 у справі № 820/1889/17, від 11.09.2020 у справі № 440/2010/19, від 03.08.2023 у справі № 120/4975/22 та від 06.03.2024 у справі № 120/7955/21-а.

Як було зазначено вище, згідно із статтею 20 Закону № 875-XII підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій інвалідів, фізичні особи, які використовують найману працю, де середньооблікова чисельність працюючих інвалідів менша, ніж установлено нормативом, передбаченим статтею 19 цього Закону, щороку сплачують відповідним відділенням Фонду соціального захисту інвалідів адміністративно-господарські санкції, сума яких визначається у розмірі середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, установі, організації, у тому числі на підприємстві, організації громадських організацій інвалідів, фізичної особи, яка використовує найману працю, за кожне робоче місце, призначене для працевлаштування інваліда і не зайняте інвалідом.

Для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських організацій інвалідів, фізичних осіб, на яких працює від 8 до 15 осіб, розмір адміністративно-господарських санкцій за робоче місце, призначене для працевлаштування інваліда і не зайняте інвалідом, визначається в розмірі половини середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, в установі, організації, у тому числі підприємстві, організації громадських організацій інвалідів, у фізичної особи, яка використовує найману працю.

Сплату адміністративно-господарських санкцій і пені підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій інвалідів, фізичні особи, які використовують найману працю, проводять відповідно до закону за рахунок прибутку, який залишається в їх розпорядженні після сплати всіх податків і зборів (обов`язкових платежів). Адміністративно-господарські санкції розраховуються та сплачуються підприємствами, установами, організаціями, у тому числі підприємствами, організаціями громадських організацій інвалідів, фізичними особами, зазначеними в частині першій цієї статті, самостійно в строк до 15 квітня року, наступного за роком, в якому відбулося порушення нормативу, встановленого частиною першою статті 19 цього Закону.

До обов`язків роботодавців щодо забезпечення працевлаштування інвалідів в силу приписів частини третьої статті 17, частини першої статті 18, частин другої - третьої, п`ятої статті 19 Закону № 875-XII фактично віднесено укладання трудового договору з інвалідом, який самостійно звернувся до роботодавця або був направлений до нього державною службою зайнятості (в силу статті 21 КЗпП України саме наявність трудового договору вказує на виникнення у працівника обов`язку виконувати певну роботу, а у роботодавця обов`язку виплачувати працівникові заробітну плату і забезпечувати умови праці).

Системний зміст наведених норм законодавства дає підстави для висновку, що підприємства, установи, організації, фізичні особи, які використовують найману працю, зобов`язані:

- виділяти та створювати робочі місця для працевлаштування осіб з інвалідністю, у тому числі спеціальні робочі місця з урахуванням індивідуальних програм реабілітації;

- надавати державній службі зайнятості необхідну для організації працевлаштування інвалідів інформацію у порядку, передбаченому Законом № 5067-VI та Наказом № 316;

- у разі невиконання такого нормативу - щороку сплачувати відповідним відділенням Фонду соціального захисту інвалідів адміністративно-господарські санкції.

Водночас, закон не покладає обов`язок на підприємство здійснювати самостійний пошук працівників - інвалідів.

Законом № 875-ХІІ також визначено, що працевлаштування інвалідів здійснюється або шляхом їх безпосереднього звернення до підприємства, або шляхом звернення до державної служби зайнятості, яка в свою чергу здійснює пошук підходящої роботи для працевлаштування такого інваліда.

З огляду на викладене, обов`язок по працевлаштуванню інвалідів відповідно до встановленого Законом нормативу субсидіарно покладається як на роботодавців, так і на державну службу зайнятості.

Доказом, який свідчить про створення робочих місць для працевлаштування інвалідів, у тому числі спеціальних робочих місць, та інформування органів зайнятості про наявність вільних робочих місць для інвалідів, є наказ по підприємству стосовно створення відповідного робочого місця, звіт форми № 3-ПН, що подається у порядку, визначеному наказом Міністерства соціальної політики України № 316 від 31.05.2013.

Згідно із частиною третьою статті 18 Закону № 875-ХІІ до обов`язків органів державної служби зайнятості законодавцем віднесена організація працевлаштування інвалідів, бо саме з цією метою роботодавці зобов`язані надавати державній службі зайнятості відповідну інформацію.

Отже, передбачена частиною першою статті 20 Закону № 875-ХІІ міра юридичної відповідальності у вигляді виникнення обов`язку сплатити адміністративно-господарської санкції на користь Фонду соціального захисту інвалідів має наставати або (1) у разі порушення роботодавцем вимог частини третьої статті 18 Закону № 875-ХІІ, а саме: не виділення та не створення робочих місць, не надання державній службі зайнятості інформації, не звітування перед Фондом соціального захисту інвалідів про зайнятість та працевлаштування інвалідів, так як саме ця бездіяльність має своїм фактичним наслідком позбавлення державної служби зайнятості можливості організувати працевлаштування інвалідів, або (2) у разі порушення роботодавцем вимог частини третьої статті 17, частини першої статті 18, частин, другої, третьої, п`ятої статті 19 Закону № 875-ХІІ, що полягає у безпідставній відмові у працевлаштуванні інваліда, який звернувся до роботодавця самостійно чи був направлений до нього державною службою зайнятості.

Фонд, центр зайнятості і роботодавець несуть субсидіарну відповідальність за працевлаштування інвалідів.

Обов`язок працевлаштування інвалідів, головним чином, лежить на центрі зайнятості, який повинен бути виконаний шляхом визначення кількості вакантних посад для інвалідів на підставі поданих звітів роботодавців, проводити пошук та направлення інвалідів до роботодавців, у яких наявні вакантні посади.

Фонд аналізує отримані звіти, проводить перевірки та застосовує санкції, а також інші заходи впливу передбачені законодавством до суб`єктів господарювання, які не виконують нормативів щодо створення робочих місць для інвалідів, крім того, зокрема, сприяє у працевлаштуванні осіб з інвалідністю.

Своєю чергою, до обов`язків роботодавця належить створення робочих місць для інвалідів, звітування перед Фондом соціального захисту інвалідів та центром зайнятості щодо наявності вакантних робочих місць, працевлаштування інвалідів, які звертаються безпосередньо до роботодавця або направляються для працевлаштування центром зайнятості.

Отже, відповідно до цих правових актів на роботодавців покладено обов`язок подавати до відповідного центру зайнятості звітність форми № 3-ПН не пізніше ніж через три робочі дні з дати відкриття вакансії.

При цьому, періодичності подачі звітності за формою № 3-ПН законодавством не встановлено, а передбачено, що така звітність подається не пізніше трьох робочих днів з дати відкриття вакансії, тобто передбачено одноразове інформування про кожну вакансію.

Тому, якщо роботодавець одноразово подав звітність форми №3-ПН «Інформація про попит на робочу силу (вакансії)» у строк не пізніше трьох робочих днів з дати відкриття вакансії, він виконав обов`язок своєчасно та в повному обсязі у встановленому порядку подати інформацію про попит на робочу силу (вакансії). Це означає, що в такому випадку учасник господарських відносин вжив залежних від нього передбачених законодавством заходів для відповідності середньооблікової чисельності працюючих інвалідів установленим нормативам, тобто заходів для недопущення господарського правопорушення.

Аналогічна правова позиція викладена у постановах Верховного Суду від 03.08.2023 у справі № 120/4975/22.

У постанові від 22.06.2022 у справі № 826/11977/18 Верховний Суд дійшов висновку, що підприємство не несе відповідальності за невиконання нормативу працевлаштування осіб з інвалідністю, якщо воно розробило необхідні заходи по створенню для них робочих місць, зокрема, створило робочі місця для таких осіб та своєчасно, достовірно, в повному обсязі проінформувало відповідні установи, але фактично не працевлаштувало інваліда з причин незалежних від нього: відсутність інвалідів, відмова інваліда від працевлаштування на підприємство, бездіяльність державних установ, які повинні сприяти працевлаштуванню інвалідів.

Як вбачається з розрахунку сум адміністративно-господарських санкцій, що підлягають сплаті у зв`язку з невиконанням нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю: середньооблікова чисельність штатних працівників відповідача складає 10 осіб.

Разом з тим, суд зазначає, що відповідачем надано штатний розклад працівників КП ТМР «Міська ритуальна служба» з 01.01.2022 року, яким визначено кількість штатних одиниць у розмірі -6 осіб (а.с.32).

Крім того, судом встановлено, що на виконання рішення виконавчого комітету Тростянецької міської ради № 477 від 13.12.2022 Про організацію та проведення громадських робіт комунальними підприємствами Тростянецької міської ради на 2023 рік по КП ТМР Міська ритуальна служба було утворено 10 тимчасових робочих місць та укладено з Тростянецькою районною філією Сумського обласного центру зайнятості договори від 27.01.2023 №18162301200002 та від 24.03.2023 №1855/1623032400003 (а.с.44-45,48-49).

Так, згідно п.2.1 договору від 27.01.2023 №18162301200002 роботодавець зобов`язується створити у термін до 01.02.2023 -2 тимчасових робочих місця для проведення громадських робіт за видом-виконання робіт по впорядкуванню місць поховання загиблих учасників бойових дій та у період з 01.02.2023 по 31.03.2023 залучити до їх виконання 2 особи з числа зареєстрованих безробітних.

Також, згідно п.2.1 договору від 24.03.2023 №1855/1623032400003 роботодавець зобов`язується створити у термін до 27.03.2023 -8 тимчасових робочих місця для проведення громадських робіт за видом-виконання робіт по впорядкуванню місць поховання загиблих учасників бойових дій, надання допомоги сім`ям, члени яких загинули, постраждали чи є учасниками АТО/ООС та у період з 27.03.2023 по 31.03.2023 залучити до їх виконання 6 осіб з числа зареєстрованих безробітних; на період з 01.04.2023 по 30.04.2023 залучити до їх виконання 8 осіб, на період з 01.05.2023 по 30.06.2023 по 30.06.2023 року залучити до їх виконання 6 осіб.

Отже, аналізуючи зміст зазначених угод, суд приходить висновку, що утворені відповідно до договорів від 27.01.2023 №18162301200002 та від 24.03.2023 №1855/1623032400003 тимчасові посади мали тимчасовий характер та не були актуальними протягом усього 2023 року, а тому суд вважає помилковими зазначення позивачем у розрахунку сум адміністративно-господарських санкцій, що підлягають сплаті у зв`язку з невиконанням нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю: середньооблікова чисельність штатних працівників відповідача складає 10 осіб, оскільки штатна кількість посад протягом 2023 року не змінювалася та залишилась у розмірі 6 осіб.

Згідно ч.1 ст.19 Закону №875-ХІІ для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичних осіб, які використовують найману працю, установлюється норматив робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю у розмірі 4 відсотки середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу за рік, а якщо працює від 8 до 25 осіб, - у кількості одного робочого місця.

Таким чином, оскільки штатна чисельність працівників підприємства протягом 2023 року складала -6 осіб, а тому у відповідача був відсутній обов`язок утворення робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю.

Згідно з частиною 1 статті 72 КАС України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

Стаття 73 КАС України передбачає, що належними є докази, які містять інформацію щодо предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

Згідно із положеннями статті 75 КАС України, достовірними є докази, на підставі яких можна встановити дійсні обставини справи. При цьому в силу положень статті 76 КАС України достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування. Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.

Згідно із частиною 1 статті 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Відповідно до частини 1 статті 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Враховуючи зазначені вище встановлені обставини справи, суд дійшов висновку, що відповідач не порушував норматив робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю, визначений ч. 1 ст. 19 Закону №875-ХІІ, а тому позовні вимоги Сумського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю до Комунального підприємства Тростянецької міської ради "Міська ритуальна служба" про стягнення адміністративно-господарських санкцій та пені не підлягають задоволенню.

Керуючись ст.ст. 90, 139, 143, 241-246, 250, 255, 295 КАС України, суд, -

В И Р І Ш И В:

В задоволенні адміністративного позову Сумського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю до Комунального підприємства Тростянецької міської ради "Міська ритуальна служба" про стягнення адміністративно-господарських санкцій та пені відмовити.

Рішення може бути оскаржено до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя О.А. Прилипчук

СудСумський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення04.11.2024
Оприлюднено06.11.2024
Номер документу122775467
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них осіб з інвалідністю

Судовий реєстр по справі —480/5445/24

Рішення від 04.11.2024

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

О.А. Прилипчук

Ухвала від 03.07.2024

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

О.А. Прилипчук

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні