Рішення
від 04.11.2024 по справі 480/4988/24
СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

04 листопада 2024 року Справа № 480/4988/24

Сумський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Прилипчука О.А.,

розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без виклику сторін в приміщенні суду в м. Суми адміністративну справу №480/4988/24

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ПЛАНТ АГРО"

до Державної служби України з безпеки на транспорті в особі Відділу державного нагляду (контролю) у Сумській області Державної служби України з безпеки на транспорті

про визнання протиправним та скасування постанови,-

В С Т А Н О В И В:

Товариство з обмеженою відповідальністю "ПЛАНТ АГРО" звернулось до Сумського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Державної служби України з безпеки на транспорті в особі Відділу державного нагляду (контролю) у Сумській області Державної служби України з безпеки на транспорті, в якій просить суд:

-визнати протиправною та скасувати постанову про застосування адміністративно-господарського штрафу №ПШ 026187 від 28.05.2024 року у розмірі 51 000 гривень, винесену Відділом державного нагляду (контролю) у Сумській області Державної служби України з безпеки на транспорті відносно Товариства з обмеженою відповідальністю ПЛАНТ АГРО.

В обгрунтування позовних вимог зазначив, що 15.04.2024 року старшим державним інспектором Відділу державного нагляду (контролю) у Сумській області Стеценком М.О. було складено довідку про результати здійснення габаритно-вагового контролю №0020904; Акт про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів №029235; Акт проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час здійснення перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом № АР 023970.

Листом відповідача від 22.04.2024 р. позивача було повідомлено про те, що на 10.00 годину 14.05.2024 року призначено розгляд справи про порушення п. 22.5 ПДР затверджених ПКМУ 1306 від 10.10.01 року вагових норм, виявлених під час проведення рейдової перевірки (перевірки на дорозі) згідно Акту № АР 023970 від 15.04.2024 р.

10.05.2024 року позивач, керуючись пп. в п. 7 ч. 1 ст. 28 Закону України Про адміністративну процедуру, направив відповідачеві клопотання про витребування у органів Національної поліції України та/або Служби відновлення та розвитку інфраструктури у Сумській області схеми організації дорожнього руху (схему розміщення дорожніх знаків) на автомобільній дорозі О 191511 Низи - В. Сироватка.

13.05.2024 року на електронну пошту Відділу державного нагляду (контролю) у Сумській області, за підписом директора товариства, було направлено клопотання щодо відкладення розгляду справи про порушення п. 22.5 ПДР, затверджених ПКМУ 1306 від 10.10.01 року вагових норм виявлених під час проведення рейдової перевірки (перевірки на дорозі) згідно Акту № АР 023970 від 15.04.2024 р. на іншу дату, після 17.05.2024 року.

Листом від 15.05.2024 року відповідач повідомив ТОВ, що розгляд справи про порушення п. 22. 5 ПДР затверджених ПКМУ 1306 від 10.10.01 року вагових норм виявлених під час проведення рейдової перевірки (перевірки на дорозі) згідно Акту № АР 023970 від 15.04.2024 р. призначено на 28.05.2024 року з 10.00 до 12.00.

27.05.2024 року директором товариства було надано письмове пояснення до Відділу державного нагляду (контролю) у Сумській області, у якому зазначалось про відсутність підстав для винесення постанови про застосування адміністративно-господарських штрафів у даній справі.

Відділом державного нагляду (контролю) у Сумській області Державної служби України з безпеки на транспорті 28.05.2024 року було винесено постанову про застосування адміністративно-господарського штрафу №ПШ 026187 у розмірі 51 000 грн. відносно ТОВ ПЛАНТ АГРО.

Позивач вважає прийняту постанову протиправною, оскільки її винесено на підставі результатів габаритно-вагового контролю транспортного засобу, який здійснений з порушенням встановлених до нього вимог, а також вважає, що при винесенні оскаржуваної постанови адміністративним органом не було враховано всіх обставин події, яка інкримінується як правопорушення, зокрема, щодо позначення належним чином (дорожнім знаком 5.66 "Номер маршруту (дороги)") автомобільної дороги, якою здійснював рух автомобіль. Як наслідок з цього, адміністративним органом не було надано належної оцінки, викладеному у поясненнях позивача від 27.05.2024 року, та не було з`ясовано наявність складу правопорушення у діях товариства.

Враховуючи зазначене, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Ухвалою суду від 13.06.2024 відкрито провадження в даній справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) та встановлено відповідачу 15-денний строк з дня вручення даної ухвали для подання відзиву на позовну заяву.

21.06.2024 відповідачем подано відзив на адміністративний позов. В обґрунтування відзиву зазначив, що 15.04.2024 о 11 год 40 хв. старшим державним інспектором Стеценко М.О. Відділу державного нагляду (контролю) у Сумській області на автомобільній дорозі О-191511, Низи- В. Сироватка було проведено перевірку додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт. Транспортний засіб, який належить ТОВ ПЛАНТ АГРО та на якому проводилась перевірка - Renault державний номерний знак НОМЕР_1 , свідоцтво про право власності СTT 996090, водій ОСОБА_1 . Під час перевірки водієм була надана товарно-транспортна накладна №1/15 від 15.04.2024.

З наданої ТТН встановлено, що автомобільний перевізник ТОВ ПЛАНТ АГРО здійснював перевезення вантажу кукурудза, маса брутто складає 40,160 тон.

Так, в момент документальної перевірки виявлено перевищення вагових норм встановлених п.22.5 Правил дорожнього руху України на 67,3%, а саме загальна вага транспортного засобу становить 40,160 т при допустимій на дорогах місцевого значення 24,0 тон. що знайшло своє відображення в акті від 15.04.2024 № АР023970, акті про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів від 15.04.2024 №029235, а також довідці про результати здійснення габаритно вагового контролю від 15.04.2024 № 0020904.

Порушення законодавства було виявлено в результаті здійснення документального габаритно-вагового контролю, про що зазначається в акті про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів.

Відповідач зауважив, що зважування транспортного засобу на пересувних або стаціонарних пунктах ГВК передбачено Порядком № 879 лише при точному габаритно-ваговому контролі. І лише при точному ГВК формується чек зважування.

Документальний габаритно-ваговий контроль здійснюється шляхом додавання маси транспортного засобу згідно реєстраційних документів та маси вантажу згідно ТТН.

Водночас, під час перевірки було виявлено порушення вимог статті 60 Закону України Про автомобільний транспорт.

Вищевказані акти містять проставлений підпис водія в якості підтвердження ознайомлення з встановленими обставинами порушень.

Відповідно до Закону № 2344-III, автомобільний перевізник - фізична або юридична особа, яка здійснює на комерційній основі чи за власний кошт перевезення пасажирів чи (та) вантажів транспортними засобами.

Як наслідок, за порушення вимог додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом було складено постанову від 28.05.2024 № ПШ 026187.

22.04.2024 позивача було запрошено рекомендованим листом повідомлення про розгляд справи призначеної на 14.05.2024 на 10 год. 00 хв.

14.05.2024 від позивача надійшло клопотання про перенесення справи.

Надалі, позивачу було направлено запрошення на розгляд справи від 15.05.2024 призначеного на 28.05.2024 о 10 год. 00 хв. (рекомендований лист отримано позивачем за довіреністю 20.05.2024).

27.05.2024 від ТОВ Плант Агро надійшли пояснення по зафіксованому правопорушенню, де останній зазначав про необізнаність, що дорога, по якій рухався транспортний засіб, який перевозив вантаж є дорогою місцевого значення.

На розгляд справи про порушення представник підприємства для надання пояснень стосовно порушення не з`явився.

Враховуючи зазначене, відповідач вважає, що приймаючи оскаржувану постанову, орган державного контролю діяв у межах, у спосіб та на підставі повноважень, визначених чинним законодавством, а тому просить відмовити у задоволенні позовних вимог (а.с. 41-46).

24.06.2024 ТОВ ПЛАНТ АГРО подано відповідь на відзив. В обґрунтування відповіді на відзив зазначив, що не погоджується із доводами зазначеними у відзиві на адміністративний позов оскільки відповідачем не надав належних та допустимих доказів правомірності своїх дій.

Дослідивши матеріали адміністративної справи та зібрані по справі докази в їх сукупності, проаналізувавши зміст норм матеріального і процесуального права, які врегульовують спірні відносини, суд виходить з наступних підстав та мотивів.

Судом встановлено, що 15.04.2024 старшим державним інспектором Стеценко М.О. Відділу державного нагляду (контролю) у Сумській області на автомобільній дорозі О-191511, Низи-В.Сироватка було проведено перевірку додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт автомобіля Renault державний номерний знак НОМЕР_1 , свідоцтво про право власності СTT 996090, водій ОСОБА_1 , що належить ТОВ ПЛАНТ АГРО (а.с. 13).

За підсумками перевірки відповідачем складено Акт проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час здійснення перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом від 15.04.2024 № АР023970, Акт про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів від 15.04.2024 №029235, а також Ддовідку про результати здійснення габаритно вагового контролю від 15.04.2024 № 0020904 (13-14,60).

Згідно змісту зазначених Актів відповідачем встановлено перевищення ТОВ ПЛАНТ АГРО вагових норм встановлених п.22.5 Правил дорожнього руху України на 67,3%, а саме загальна вага транспортного засобу становить 40,160 т. при допустимій на дорогах місцевого значення 24,0 тон.

28.05.2024 Відділом державного нагляду (контролю) у Сумській області Державної служби України з безпеки на транспорті за порушення ТОВ ПЛАНТ АГРО вимог абз.17 ч.8 ст.60 Закону України «Про автомобільний транспорт» було винесено постанову №ПШ 026187 про застосування адміністративно-господарського штрафу у розмірі 51 000 грн. (а.с.55).

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд враховує наступне.

Засади організації та діяльності автомобільного транспорту визначає Закон України «Про автомобільний транспорт» від 05.04.2001 № 2344-III (далі - Закон № 2344-III).

Відповідно до частини 12 статті 6 Закону № 2344-III державному контролю підлягають усі транспортні засоби українських та іноземних перевізників, що здійснюють автомобільні перевезення пасажирів і вантажів на території України.

В силу частини сьомої статті 6 Закону № 2344-III центральний орган виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики з питань безпеки на наземному транспорті, здійснює, серед інших: державний нагляд і контроль за дотриманням автомобільними перевізниками вимог законодавства, норм на автомобільному транспорті; контроль за здійсненням міжнародних перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом у пунктах видачі дозволів автомобільним перевізникам України.

Приписами частини чотирнадцятої статті 6 Закону № 2344-III визначено, що державний контроль автомобільних перевізників на території України здійснюється шляхом проведення планових, позапланових і рейдових перевірок (перевірок на дорозі).

Згідно з частинами сімнадцятої-двадцятої статті 6 Закону № 2344-III рейдові перевірки (перевірки на дорозі) дотримання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом здійснюються шляхом зупинки транспортного засобу або без такої зупинки посадовими особами центрального органу виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики з питань безпеки на наземному транспорті, та його територіальних органів, які мають право зупиняти транспортний засіб у форменому одязі за допомогою сигнального диска (жезла) відповідно до порядку, затвердженого Кабінетом Міністрів України.

У разі проведення позапланових і рейдових перевірок (перевірок на дорозі) автомобільний перевізник, що буде перевірятися, про час проведення перевірки не інформується.

Під час проведення рейдової перевірки (перевірки на дорозі) посадові особи центрального органу виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики з питань безпеки на наземному транспорті, мають право: використовувати спеціалізовані автомобілі; використовувати спеціальне обладнання, призначене для перевірки дотримання водіями норм режиму праці та відпочинку; супроводжувати транспортний засіб, що має ознаки порушення нормативів вагових або габаритних параметрів, до найближчого місця зважування (на відстань не більше 50 кілометрів) для здійснення габаритно-вагового контролю, а також забороняти подальший рух такого транспортного засобу у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України; здійснювати габаритно-ваговий контроль транспортних засобів; використовувати стаціонарні або пересувні пункти габаритно-вагового контролю; використовувати засоби фото- і відеофіксації процесу перевірки, у тому числі в автоматичному режимі; у разі виявлення порушень законодавства щодо габаритно-вагового контролю під час проведення рейдової перевірки (перевірки на дорозі) копіювати, сканувати документи, які пред`являють водії транспортних засобів під час проведення такої перевірки, та використовувати їх як доказ під час розгляду справ про порушення законодавства; здійснювати опитування водія чи пасажирів про обставини вчинення адміністративного правопорушення, свідками якого вони були або могли бути.

Автомобільні перевізники, їх уповноважені особи (водії), автомобільні самозайняті перевізники, суб`єкти господарювання, які надають автостанційні послуги, мають право фіксувати процес проведення планової, позапланової або рейдової перевірки (перевірки на дорозі) засобами фото- і відеотехніки, не перешкоджаючи проведенню таких перевірок. Процедуру проведення рейдових перевірок (перевірок на дорозі) щодо додержання автомобільними перевізниками вимог законодавства про автомобільний транспорт визначає Порядок проведення рейдових перевірок (перевірок на дорозі), затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 08.11.2006 № 1567 (далі - Порядок № 1567).

За приписами пункту 14 Порядку № 1567 рейдовою перевіркою (перевіркою на дорозі) є перевірка транспортних засобів автомобільних перевізників на всіх видах автомобільних доріг на маршруті руху в будь-який час з урахуванням інфраструктури (автовокзали, автостанції, автобусні зупинки, місця посадки та висадки пасажирів, стоянки таксі і транспортних засобів, місця навантаження та розвантаження вантажних автомобілів, зони габаритно-вагового контролю, інші об`єкти, що використовуються автомобільними перевізниками для забезпечення діяльності автомобільного транспорту) щодо додержання автомобільними перевізниками вимог законодавства про автомобільний транспорт.

Відповідно до пункту 15 Порядку № 1567 під час проведення рейдової перевірки (перевірки на дорозі) перевіряється виключно: наявність визначених статтями 39 і 48 Закону документів, на підставі яких здійснюються перевезення автомобільним транспортом; додержання вимог статей 53, 56, 57 і 59 Закону; додержання водієм вимог Європейської угоди щодо роботи екіпажів транспортних засобів, які виконують міжнародні автомобільні перевезення (ЄУТР) (далі - Європейська угода); відповідність зовнішнього і внутрішнього спорядження (екіпірування) транспортного засобу встановленим вимогам; оснащення таксі справним таксометром; відповідність кількості пасажирів, що перевозяться, відомостям, зазначеним у реєстраційних документах, або нормам, передбаченим технічною характеристикою транспортного засобу; додержання водієм автобуса затвердженого розкладу та маршруту руху; наявність у всіх пасажирів квитків на проїзд та квитанцій на перевезення багажу, а у разі пільгового проїзду - відповідного посвідчення; додержання водієм режиму праці та відпочинку, а також вимоги щодо наявності в автобусі двох водіїв у разі перевезення пасажирів на відстань 500 і більше кілометрів або перевезення організованих груп дітей за маршрутом, який виходить за межі населеного пункту та має протяжність понад 250 кілометрів; виконання приписів щодо усунення порушень вимог законодавства про автомобільний транспорт, винесених за результатами розгляду справ про порушення вимог законодавства про автомобільний транспорт, які можливо перевірити під час проведення рейдової перевірки (перевірки на дорозі); виконання водієм інших вимог Правил надання послуг пасажирського автомобільного транспорту та Правил перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні, інших нормативно-правових актів.

Пунктом 16 Порядку №1567 передбачено, що рейдова перевірка (перевірка на дорозі) може проводитися однією посадовою особою Укртрансбезпеки.

Габаритно-ваговий контроль проводиться двома посадовими особами Укртрансбезпеки або однією посадовою особою Укртрансбезпеки у разі залучення посадових осіб відповідного підрозділу Національної поліції, Агентства відновлення, власника (балансоутримувача) пункту габаритно-вагового контролю.

Під час проведення рейдової перевірки (перевірки на дорозі) можливе:

використання спеціалізованих автомобілів, на яких розміщений напис Укртрансбезпека;

використання спеціального обладнання, призначеного для перевірки дотримання водіями норм режиму праці та відпочинку, встановлених законодавством України та Європейською угодою;

здійснення габаритно-вагового контролю транспортних засобів;

використання засобів фото- і відеофіксації процесу перевірки, у тому числі в автоматичному режимі;

використання пристроїв для копіювання, сканування з метою збору інформації, що свідчить про правопорушення;

здійснення опитування водія чи пасажирів про обставини вчинення адміністративного правопорушення, свідками якого вони були або могли бути.

П. 20 Порядку №1567 визначено, що виявлені під час рейдової перевірки (перевірки на дорозі) порушення вимог законодавства та норм і стандартів щодо організації перевезень автомобільним транспортом зазначаються в акті з посиланням на порушену норму.

Згідно п.21 Порядку №1567 у разі виявлення в ході рейдової перевірки (перевірки на дорозі) транспортного засобу порушення законодавства про автомобільний транспорт посадовою особою (особами), що провела перевірку, складається акт за формою згідно з додатком 3.

Про результати перевірки транспортного засобу (відсутність порушення або зазначення номера складеного акта) посадова особа робить запис у дорожньому листі (за наявності такого) із зазначенням дати, часу, місця перевірки, свого прізвища, місця роботи і посади, номера службового посвідчення та ставить свій підпис, а у разі проведення перевірки виконання Європейської угоди ставить відповідний відбиток печатки на реєстраційному листку режиму праці та відпочинку водіїв (у разі наявності).

Відповідно до п.25 Порядку №1567 справа про порушення розглядається в територіальному органі Укртрансбезпеки за місцезнаходженням автомобільного перевізника або за місцем виявлення порушення (за письмовою заявою уповноваженої особи автомобільного перевізника) не пізніше ніж протягом двох місяців з дня його виявлення.

Згідно п.26 Порядку №1567 справа про порушення розглядається у присутності уповноваженої особи автомобільного перевізника.

Про час і місце розгляду справи про порушення уповноважена особа автомобільного перевізника повідомляється під розписку чи рекомендованим листом із повідомленням або надсиланням на офіційну електронну адресу (за наявності).

Відповідно до п.27 Порядку №1567 разі неявки уповноваженої особи автомобільного перевізника справа про порушення розглядається без її участі.

За наявності підстав керівник територіального органу Укртрансбезпеки або його заступник виносить постанову про застосування адміністративно-господарських штрафів, яка оформляється згідно з додатком 5.

Згідно ч.1 статті 29 Закону № 3353-ХІІ до участі у дорожньому русі допускаються транспортні засоби, конструкція і технічний стан яких відповідають вимогам діючих в Україні правил, нормативів і стандартів, що мають сертифікат на відповідність цим вимогам, укомплектовані у встановленому порядку, а у разі, якщо транспортний засіб згідно з цим Законом підлягає обов`язковому технічному контролю, пройшов такий контроль.

Відповідно до частини другої статті 29 Закону № 3353-ХІІ з метою збереження автомобільних доріг, вулиць та залізничних переїздів участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, допускається в порядку встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері транспорту, і за плату, що встановлюються Кабінетом Міністрів України.

Порядок здійснення габаритно-вагового контролю та справляння плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні, затверджено постановою Кабінету Міністрів України № 879 від 27.06.2007 «Про заходи щодо збереження автомобільних доріг загального користування» (далі - Порядок № 879).

Згідно п.п.5-1 п.1 Порядку №879 визначено, що документальний габаритно-ваговий контроль - визначення загальної маси транспортного засобу шляхом додавання власної маси транспортного засобу та маси вантажу.

Відповідно до пункту 3 Порядку № 879 габаритно-ваговий контроль транспортних засобів на автомобільних дорогах загального користування здійснюється Укртрансбезпекою, її територіальними органами та уповноваженими підрозділами Національної поліції.

За змістом пункту 6 Порядку № 879, габаритно-ваговий контроль, крім документального, здійснюється виключно у зонах габаритно-вагового контролю посадовими особами та/або працівниками відповідних органів.

Пунктом 16 Порядку №879 визначено, що габаритно-ваговий контроль включає документальний та/або точний контроль.

Згідно п.18 Порядку №879 за результатами габаритно-вагового контролю на стаціонарному або пересувному пункті водієві транспортного засобу видається довідка про здійснення габаритно-вагового контролю із зазначенням часу і місця його здійснення.

Відповідно до пункту 22.1 Правил дорожнього руху, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 10.10.2001 № 1306, (далі Правила дорожнього руху) маса вантажу, що перевозиться, і розподіл навантаження на осі не повинні перевищувати величин, визначених технічною характеристикою даного транспортного засобу.

Пунктом 22.5 Правил дорожнього руху передбачено, що рух транспортних засобів та їх составів допускається у разі, коли їх параметри не перевищують: в) навантаження на вісь:

- на здвоєні осі, якщо відстань між осями: від 1,3 до 1,8 метра чотирьохвісних автомобілів, ведучі вісі яких оснащені спареними колесами, за умови, що навантаження на кожну ведучу вісь не перевищує 11,5 тонни 23 тони;

- на строєні осі, в тому числі транспортних засобів спеціалізованого призначення (контейнеровозів), що здійснюють перевезення одного або більше контейнерів, якщо відстань між осями: понад 1,3 до 1,4 метра 24 тони.

Головною метою такої заборони є збереження автомобільних доріг та попередження їх передчасного руйнування. Внаслідок цього й встановлено заборону з перевезення подільних вантажів з перевищенням встановлених законодавством габаритно-вагових норм без будь-яких винятків. Відтак, чинним законодавством на час вчинення перевірки позивача була встановлена імперативна заборона на перевезення подільних вантажів з перевищенням встановлених законодавством габаритно-вагових норм.

Як вказано вище, 15.04.2024 старшим державним інспектором ОСОБА_2 Відділу державного нагляду (контролю) у Сумській області на автомобільній дорозі О-191511, Низи-В.Сироватка було проведено перевірку додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт автомобіля Renault, державний номерний знак НОМЕР_1 , що належить ТОВ ПЛАНТ АГРО, водій ОСОБА_1 ) (а.с. 13).

За підсумками перевірки відповідачем складено Акт проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час здійснення перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом від 15.04.2024 № АР023970, Акт про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів від 15.04.2024 №029235, а також Довідку про результати здійснення габаритно вагового контролю від 15.04.2024 № 0020904 (13-14,60).

Згідно змісту зазначених Актів відповідачем встановлено перевищення вагових

норм встановлених п.22.5 Правил дорожнього руху України на 67,3%, а саме загальна вага транспортного засобу становить 40,160 т. при допустимій на дорогах місцевого значення 24,0 тон.

Так, суд зазначає, що зазначені відомості щодо перевищення вагових норм відповідачем було отримано відповідно до товарно- транспортної накладної від 15.04.2024 №1/15, наданої водієм ОСОБА_3 , зокрема згідно змісту ТТН маса брутто складає -40 тон 160 кг. (а.с.51).

Суд досліджуючи позовну заяву та відповідь на відзив на позовну заяву представника позивача встановив, що підприємство зазначає, що сама по собі товарна- транспортна накладна не є доказом перевищення вагових норм.

Відповідно до ч. 1 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Частиною 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Суд зазначає, що представник позивача на спростування відомостей про відомості щодо перевищення вагових норм із товарно -транспортної накладної не надає жодних інших доказів, якіб спростовували наведені відомості або ставили під сумнів цифри, які безпосередньо саме підприємство (як автомобільний перевізник, замовник, вантажовідправник) значив у товарно-транспортній накладній від 15.04.2024 №1/15.

Щодо посилання позивача на те, що всупереч вимогам абз.2 пункту 16 Порядку № 1567 габаритно- ваговий контроль був здійснений лише однією особою про що вказано в актах та про відсутність проставленого часу на довідці №0020904, суд зазначає, що вказана обставина не спростовує факту перевищення позивачем встановлених законодавством габаритно-вагових норм при перевезенні вантажів, що було зафіксовано актами перевірок, актами про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів, довідкою про результати здійснення габаритно - вагового контролю.

Відтак, суд приходить висновку, що відповідачем правомірно встановлено факт порушення позивачем вимог вагових обмежень.

Згідно абзацу 17 частини першої статті 60 Закону за порушення законодавства про автомобільний транспорт до автомобільних перевізників застосовуються адміністративно-господарські штрафи за перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм понад 30 відсотків при перевезенні неподільного вантажу без відповідного дозволу або подільного вантажу - штраф у розмірі трьох тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Наведене узгоджується з правовою позицією Верховного Суду, викладеною у постанові від 02 серпня 2018 року у справі № 820/1420/17.

Щодо посилання представника позивача на не розгляд відповідачем клопотання від 10.05.2024 про витребування від Національної поліції України та/або від Служби відновлення та розвитку інфраструктури у Сумській області схему організації дорожнього руху (схему розміщення дорожніх знаків) на автомобільній дорозі О 191511 «Низи-В.Сироватка» (а.с. 17-18) та не обізнаність водія про віднесення дороги до дороги місцевого значення, суд зазначає наступне.

Згідно ч. 1 ст. 8 Закону України «Про автомобільні дороги» автомобільні дороги загального користування поділяються на автомобільні дороги державного та місцевого значення.

Відповідно до ч.8-10 до ст.8 Закону України «Про автомобільні дороги» автомобільні дороги місцевого значення поділяються на обласні та районні.

До обласних автомобільних доріг належать автомобільні дороги, що з`єднують адміністративні центри Автономної Республіки Крим і областей з іншими населеними пунктами в межах Автономної Республіки Крим чи області та із залізничними станціями, аеропортами, річковими портами, пунктами пропуску через державний кордон, місцями відпочинку і не належать до доріг державного значення.

До районних автомобільних доріг належать автомобільні дороги, що з`єднують адміністративні районні центри з іншими населеними пунктами, інші населені пункти між собою, з підприємствами, об`єктами культурного значення, іншими дорогами загального користування у межах району.

Так, згідно з державною класифікацією автомобільні дороги загального користування поділяються на міжнародні (М-##), національні (Н-##), регіональні (Р-##), територіальні (Т-##-##), обласні (О-######) дороги місцевого значення та районні (C-######).

Зі змісту Акту №029235 від 15.04.2024 про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів судом встановлено, що перевірка відбулася на а/д О191511 «Низи-В.Сироватка», що свідчить про віднесення зазначеної дороги до категорії -дороги місцевого значення.

Водночас, суд наголошує, що автомобільний перевізник перед початком руху має побудувати маршрут таким чином, щоб не порушувати правила дорожнього руху.

Так, ст. 33 Закону України «Про автомобільні дороги» від 08.09.2005 № 2862-IV передбачено, що рух транспортних засобів, навантаження на вісь, загальна маса або габарити яких перевищують норми, встановлені державними стандартами та нормативно-правовими актами, дозволяється за погодженнями з відповідними органами у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до пункту 16 Єдиних правил ремонту і утримання автомобільних доріг, вулиць, залізничних переїздів, правил користування ними та охорони, затверджених постановою Кабінету Міністрів України № 198 від 30.03.1994 перевезення небезпечних, великогабаритних і великовагових вантажів автомобільним транспортом по дорожніх об`єктах допускається за окремим дозволом в порядку і за плату, що визначені окремими актами законодавства.

Виходячи з вищевикладеного, суд приходить висновку, що перед початком руху перевізник має побудувати маршрут таким чином, щоб не порушувати правила дорожнього руху, а у разі можливого порушення норм ПДР отримати відповідне погодження з відповідними органами у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

Згідно статті 72 КАС України, доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

Згідно частини 1 статті 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Згідно частини 2 статті 77 КАС України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на Відповідача.

У процесі розгляду справи не встановлено інших фактичних обставин, що мають суттєве значення для правильного вирішення спору, і доказів на підтвердження цих обставин.

Таким чином, аналізуючи наведені вище положення законодавства у зіставленні із обставинами цієї справи суд вважає, що відповідач дійшов правильного висновку про те, що позивач є автомобільним перевізником у розумінні Закону № 2344-ІІІ, який здійснюючи перевезення вантажів з перевищення встановлених законодавством вагових норм має нести відповідальність, визначену абз.17 частини першої статті 60 Закону № 2344-ІІІ у вигляді адміністративно-господарського штрафу.

Перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів сторін, оцінивши докази суб`єктів владних повноважень та докази, надані позивачем, суд доходить висновку про необґрунтованість позовних вимог та відсутність підстав для задоволення позову.

Керуючись ст.ст. 90, 139, 143, 241-246, 250, 255, 295 КАС України, суд, -

В И Р І Ш И В:

В задоволенні адміністративного позову Товариства з обмеженою відповідальністю "ПЛАНТ АГРО" до Державної служби України з безпеки на транспорті в особі Відділу державного нагляду (контролю) у Сумській області Державної служби України з безпеки на транспорті про визнання протиправним та скасування постанови відмовити.

Рішення може бути оскаржено до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги на рішення суду протягом тридцяти днів з дня складення судового рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя О.А. Прилипчук

СудСумський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення04.11.2024
Оприлюднено06.11.2024
Номер документу122775497
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо дорожнього руху, транспорту та перевезення пасажирів, з них транспорту та перевезення пасажирів

Судовий реєстр по справі —480/4988/24

Рішення від 04.11.2024

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

О.А. Прилипчук

Ухвала від 13.06.2024

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

О.А. Прилипчук

Ухвала від 13.06.2024

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

О.А. Прилипчук

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні