Справа № 560/1996/24
РІШЕННЯ
іменем України
04 листопада 2024 рокум. Хмельницький
Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Польового О.Л. розглянувши адміністративну справу за позовом керівника Летичівської окружної прокуратури в інтересах держави , третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача - Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Хмельницькій області до Летичівської селищної ради , Летичівського ліцею №1 Летичівської селищної ради про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
До Хмельницького окружного адміністративного суду надійшов позов керівника Летичівської окружної прокуратури в інтересах держави до Летичівської селищної ради, Летичівського ліцею №1 Летичівської селищної ради про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії.
Позов мотивований тим, що відповідачі не вжили належних заходів щодо приведення у відповідність до вимог законодавства протирадіаційного укриття №85548, розташованого за адресою провулок Шкільний, 5, селище Летичів.
Летичівський ліцей №1 Летичівської селищної ради у відзиві на позов зазначив, що прикладає максимум зусиль для приведення протирадіаційного укриття відповідно до вимог чинного законодаства.
Аналогічні доводи у відзиві на позов зазначила Летичівська селищна рада.
Хмельницький окружний адміністративний суд відкрив провадження в цій справі за правилами спрощеного позовного провадження.
Дослідивши докази, суд встановив такі обставини справи.
На підставі наказу Головного управління ДСНС України у Хмельницькій області від 08.12.2021 №612 Хмельницьким районним управлінням ГУ ДСНС України у Хмельницькій області проведена позапланова перевірка додержання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки в діяльності Летичівського ліцею №1 Летичівської селищної ради Хмельницького району Хмельницької області.
За результатами перевірки складений акт від 13.12.2021 №1273, яким встановлено, що захисна споруда (ПРУ №85548) не приведена в належний стан - відповідно до Вимог з питань використання та обліку фонду захисних споруд цивільного захисту, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 09.07.2018 №579.
13.12.2021 за наслідками проведення перевірки винесений припис №817 про усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки.
15.07.2022 комісія у складі головного інспектора відділу запобігання надзвичайним ситуаціям Хмельницького РУ ГУ ДСНС у Хмельницькій області, заступника директора з господарської роботи Летичівського ліцею №1 Летичівської селищної ради, провела оцінку стану готовності захисної споруди цивільного захисту протирадіаційного укриття №85548.
За результатами огляду 15.07.2022 складений акт оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту протирадіаційного укриття №85548, відповідно до якого стан готовності вказаної захисної споруди визначений як "обмежено готове" до використання за призначенням та рекомендовано для приведення захисної споруди у готовність до використання виконати наступні дії: забезпечити захисну споруду первинними засобами пожежогасіння згідно норм належності, обладнати приміщення системою пожежної сигналізації; забезпечувати вільний доступ усередину до приміщень захисної споруди, передбачити можливість користування особами з інвалідністю та іншими маломобільними групами населення, вхід додатково обладнати дерев`яними або металевими трапами; забезпечити утримання в належному технічному стані комунікації, інженерні мережі, інженерне та спеціальне обладнання, системи життєзабезпечення захисної споруди; захисну споруду забезпечити переносними баками для питної води з розрахунку 2 л. на добу на одну особу, яка підлягає укриттю; підключити резервне освітлення ПРУ від переносних електричних акумуляторних світильників, тощо; привести у відповідність документацію захисної споруди.
06.09.2023 комісія у складі головного інспектора відділу запобігання надзвичайним ситуаціям Хмельницького РУ ГУ ДСНС у Хмельницькій області, начальника сектору превенції ВП №3 ХРУП ГУНЛ в Хмельницькій області, начальника відділу з питань надзвичайних ситуацій та цивільного захисту населення Летичівської селищної ради провела оцінку стану готовності захисної споруди цивільного захисту протирадіаційного укриття №85548.
Актом оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту протирадіаційного укриття від 06.09.2023 №85548 встановлені порушення та зроблений висновок, що технічний стан захисної споруди №85548 не відповідає вимогам з утримання та експлуатації ПРУ, стан готовності вказаної захисної споруди визначений як "обмежено готове" та рекомендовано для приведення захисної споруди у готовність до використання за призначенням виконати наступні дії: забезпечити захисну споруду первинними засобами пожежогасіння згідно норм належності, обладнати приміщення системою пожежної сигналізації; забезпечувати вільний доступ усередину до приміщень захисної споруди, передбачити можливість користування особами з інвалідністю та іншими маломобільними групами населення, вхід додатково обладнати дерев`яними або металевими трапами; забезпечити утримання в належному технічному стані комунікації, інженерні мережі, інженерне та спеціальне обладнання, системи життєзабезпечення захисної споруди; забезпечити обладнання споруди вентиляційними мережами.
Також, актом оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту ПРУ від 16.01.2024 №85548, складеним комісією у складі начальника відділу з питань надзвичайних ситуацій та цивільного захисту населення Летичівської селищної ради, головного інспектора відділу запобігання НС Хмельницького РУ ГУДСНС України в Хмельницькій області, начальника відділу ЖКГ Летичівської селищної ради та заступника директора з господарської роботи Летичівського ліцею №1, складеним за результатами огляду, повторно зроблений висновок про "обмежену готовність" ПРУ до використання за призначенням та з метою приведення його у відповідність із вимогами законодавства рекомендовано: ПРУ обладнати системою вентиляції; встановити захисні двері на входах; ПРУ обладнати системою пожежної сигналізації; укомплектувати пожежний щит згідно вимог; розробити та затвердити план приведення ПРУ в готовність; забезпечувати вільний доступ усередину до приміщень захисної споруди, встановити перила на сходи; забезпечити утримання в належному технічному стані комунікації, інженерні мережі, інженерне та спеціальне обладнання, системи життєзабезпечення захисної споруди; документацію захисної споруди привести у відповідність до вимог; ПРУ забезпечити системами зв`язку та оповіщення людей.
У період з 15.01.2024 по 16.01.2024 Хмельницьким РУ ГУ ДСНС України в Хмельницькій області проведена позапланова перевірка щодо дотримання суб`єктом господарювання Летичівським ліцеєм №1 Летичівської селищної ради вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки у ході якої виявлено порушення вимог вказаного законодавства, у тому числі щодо ПРУ №85548.
За результатами перевірки встановлені наступні порушення: приміщення захисної споруди не обладнані системою пожежної сигналізації; відсутні захисні двері на входах, приміщення не обладнано системою вентиляції; вхід (вихід) до (із) захисної споруди цивільного захисту не забезпечує доступність для усіх категорій населення, зокрема - для осіб з інвалідністю та інших мало мобільних груп населення; формування не забезпечено спеціальним інвентарем та майном, у тому числі засобами індивідуального захисту, радіаційної і хімічної розвідки, спеціальної обробки, зв`язку.
У зв`язку з невжиттям відповідачами належних заходів щодо приведення у відповідність до вимог законодавства протирадіаційного укриття №85548 та, відповідно, у готовність до використання за призначенням, позивач звернувся до суду з цим позовом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд враховує таке.
Відповідно до статті 50 Конституції України кожен має право на безпечне для життя і здоров`я довкілля та на відшкодування завданої порушенням цього права шкоди.
Статтею 27 Конституції України також визначено, що кожна людина має невід`ємне право на життя, обов`язок держави - захищати життя людини.
Указом Президента України від 24.02.2022 №64/2022 "Про введення воєнного стану в Україні" на території України з 24.02.2022 на 30 діб введено воєнний стан, який триває на момент розгляду справи.
Відповідно до статті 2 Закону України "Про оборону України" оборона України базується на готовності та здатності органів державної влади, усіх складових сектору безпеки і оборони України, органів місцевого самоврядування, єдиної державної системи цивільного захисту, національної економіки до переведення, при необхідності, з мирного на воєнний стан та відсічі збройній агресії, ліквідації збройного конфлікту, а також готовності населення і території держави до оборони. Згідно із статтею 3 Закону України "Про оборону України" підготовка держави до оборони в мирний час, серед іншого, включає: забезпечення готовності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, єдиної державної системи цивільного захисту об`єктів критичної інфраструктури до виконання завдань цивільного захисту в особливий період, зокрема у воєнний час, з урахуванням норм міжнародного гуманітарного права.
Відповідно до пункту 14 частини першої статті 2 Кодексу цивільного захисту України захисні споруди цивільного захисту - це інженерні споруди, призначені для захисту населення від впливу небезпечних факторів, що виникають внаслідок надзвичайних ситуацій, воєнних дій або терористичних актів. До захисних споруд цивільного захисту належать сховища та протирадіаційні укриття, а також споруди подвійного призначення.
Цивільним захистом відповідно до статті 4 Кодексу цивільного захисту України є функція держави, спрямована на захист населення, територій, навколишнього природного середовища та майна від надзвичайних ситуацій шляхом запобігання таким ситуаціям, ліквідації їх наслідків і надання допомоги постраждалим у мирний час та в особливий період.
Відповідно до пункту 2 частини першої статті 21 Кодексу цивільного захисту України громадяни України мають право на забезпечення засобами колективного та індивідуального захисту та їх використання.
Для вирішення питань щодо укриття населення в захисних спорудах цивільного захисту центральні органи виконавчої влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, місцеві державні адміністрації, органи місцевого самоврядування та суб`єкти господарювання завчасно створюють фонд таких споруд.
Відповідно до частини п`ятої статті 32 Кодексу цивільного захисту України порядок створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку визначається Кабінетом Міністрів України.
Пунктом 3 Порядку створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 10.03.2017 №138 (далі - Порядок №138) визначено, що утримання об`єктів фонду захисних споруд комплекс заходів організаційного, матеріально-технічного, інженерного, фінансового та іншого характеру, що спрямовані на забезпечення готовності захисних споруд до використання за призначенням.
Пунктом 9 Порядку №138 передбачено, що утримання об`єктів фонду захисних споруд у готовності до використання за призначенням здійснюється їх балансоутримувачами.
Частиною першою статті 20 Кодексу цивільного захисту України визначено, що до завдань та обов`язків суб`єктів господарювання у сфері цивільного захисту, серед інших, належить організація виконання вимог законодавства щодо створення, використання, утримання та реконструкції фонду захисних споруд цивільного захисту; планування та організація роботи з дообладнання або спорудження в особливий період підвальних та інших заглиблених приміщень для укриття населення; організація обліку фонду захисних споруд; здійснення контролю за утриманням та станом їх готовності; проведення їх технічної інвентаризації, тощо.
Відповідно до пункту 1 Розділу ІІ "Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту", затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 09.07.2018 №579, споруди фонду захисних споруд мають утримуватися та експлуатуватися у стані, що дозволяє привести їх у готовність до використання за призначенням у визначені законодавством терміни. Захисні пристрої призначені для захисту осіб, що переховуються у сховищах, від надмірного тиску повітряної ударної хвилі під час застосування звичайної зброї та засобів масового ураження. До захисних пристроїв, якими обладнуються сховища, належать захисно-герметичні і герметичні двері, віконниці (ставні), захисні секції, клапани-відтиначі, КНТ тощо (підпункт 1 пункту 2 розділу III Вимог).
Балансоутримувач відповідно до норм цих Вимог забезпечує утримання, контроль за станом, проведення перевірок, технічного обслуговування, поточних та капітальних ремонтів конструктивних елементів, спеціального обладнання, інженерних мереж та систем життєзабезпечення захисних споруд під час усього періоду використання сховищ у режимі ПРУ (пункт 6 Розділу VIII). Відповідно до підпункту 1 пункту 2 розділу VI Вимог для забезпечення готовності захисних споруд до використання за призначенням їх балансоутримувачі здійснюють оцінку стану їх готовності, організовують періодичні огляди стану захисних споруд, перевірку працездатності їх основного обладнання, планують і проводять технічне обслуговування обладнання та систем життєзабезпечення захисних споруд.
Оцінка стану готовності захисних споруд - здійснюється щороку з метою виявлення недоліків у стані утримання та експлуатації захисних споруд, передбачення заходів щодо приведення захисної споруди в готовність до використання за призначенням. Крім того, оцінка стану готовності здійснюється в таких випадках: у разі проведення технічної інвентаризації захисної споруди як об`єкта нерухомого майна; у разі підготовки пропозицій щодо подальшого використання захисної споруди; після пожеж, аварій, катастроф та інших надзвичайних ситуацій, що могли негативно вплинути на технічний стан захисної споруди; у разі здійснення ДСНС заходів державного нагляду (контролю) за станом готовності захисних споруд відповідно до Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності".
За результатами оцінки стану готовності складається акт оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту за формою згідно з додатком 11 до цих Вимог. Результати оцінки стану готовності, отримані під час нагляду, ураховуються під час складення документів (актів, приписів) за його результатами (підпункт 4 пункту 2 Розділу VI Вимог). Підпунктами 5, 6 пункту 2 розділу VI Вимог визначено, що залучення фахівців структурних підрозділів із питань цивільного захисту міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій та органів місцевого самоврядування, органів і підрозділів ДСНС до оцінки стану готовності, проведення інших обстежень захисних споруд (за винятком оцінки стану готовності під час нагляду) здійснюється за зверненням балансоутримувача.
Відповідно до підпункту 8 пункту 2 Розділу VI Вимог під час оцінки стану готовності перевіряються: загальний стан приміщень, входів, оголовків аварійних виходів, гідроізоляції, повітрозабірних і витяжних каналів, обвалування окремо розташованих і підсипки покриття у вбудованих захисних спорудах, покрівлі та бічних поверхонь гірничих виробок, кріплень і захисно-герметичних перемичок (зовнішнім оглядом); двері (ворота, ставні), механізми задраювання, захисні пристрої, системи вентиляції, водопостачання, каналізації, електропостачання, зв`язку, автоматики та іншого інженерного обладнання (випробуванням на працездатність); температура і відносна вологість повітря всередині захисної споруди; наявність і стан засобів пожежогасіння; герметичність захисної споруди. За результатами оцінки стану готовності захисну споруду може бути визнано як готову, обмежено готову або неготову до використання за призначенням. Захисна споруда вважається обмежено готовою або неготовою, якщо вона має хоча б один із недоліків, зазначених в основних недоліках в утриманні захисних споруд, що погіршують стан їх готовності, наведених у додатку 13 до цих Вимог. У разі відсутності таких недоліків захисна споруда вважається готовою до використання за призначенням (підпункт 8 пункту 2 Розділу VI Вимог).
Таким чином, утримання захисних споруд цивільного захисту у готовності до використання за призначенням покладається на суб`єктів господарювання, на балансі яких вони перебувають, за рахунок власних коштів, що передбачено пунктом 8 статті 32 Кодексу цивільного захисту України та пунктом 9 Порядку №138.
Станом на початок періоду збройної агресії проти України захисна споруда протирадіаційного укриття №85548 перебувала у стані обмеженої готовності до використання за призначенням, через що не здатна забезпечити захист цивільного населення.
Систематичне невжиття відповідачами визначених законодавством заходів з метою приведення укриття №85548 до стану готовності суперечить інтересам держави у сфері підготовки країни до оборони в умовах воєнного стану та не забезпечує захист життя людини (аналогічної позиції притримується Верховний Суд у справі №826/12192/16 постанова від 03.10.2018, у справі №820/5164/15 постанова від 25.07.2019).
Відповідачі в процесі судового розгляду не надали доказів приведення у стан готовності захисної споруди №85548. Тому позовні вимоги є обґрунтованими та підлягають задоволенню.
Підстави для розподілу судових витрат відповідно до частини другої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України відсутні.
Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
Позов задоволити.
Визнати протиправною бездіяльність Летичівської селищної ради та Летичівського ліцею №1 Летичівської селищної ради щодо невжиття заходів для приведення в належний технічний стан та готовність до укриття населення захисної споруди цивільного захисту - протирадіаційного укриття №85548, яке є підвальним приміщенням, вбудованим у трьохповерхову будівлю, що знаходиться за адресою провулок Шкільний, 5, селище Летичів, Хмельницький район, Хмельницька область.
Зобов`язати Летичівську селищну раду та Летичівський ліцей №1 Летичівської селищної ради привести у стан готовності захисну споруду цивільного захисту - протирадіаційне укриття №85548, яке є підвальним приміщенням, вбудованим у трьохповерхову будівлю, що знаходиться за адресою провулок Шкільний, 5, селище Летичів, Хмельницький район, Хмельницька область, з метою використання її за призначенням відповідно до "Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту споруд", затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 09.07.2018 №579.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Позивач:Керівник Летичівської окружної прокуратури в інтересах держави (вул. Чорновола, 3,смт Летичів,Хмельницька обл., Хмельницький р-н,31500 , код ЄДРПОУ - 02911102) Відповідачі:Летичівська селищна рада (вул. Героїв Крут, 2/1,с-ще Летичів,Хмельницький р-н, Хмельницька обл.,31500 , код ЄДРПОУ - 04404548) Летичівський ліцей № 1 Летичівської селищної ради (провул. Шкільний, 5,Летичів,Хмельницька область,31500 , код ЄДРПОУ - 22985982)
Головуючий суддя О.Л. Польовий
Суд | Хмельницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 04.11.2024 |
Оприлюднено | 06.11.2024 |
Номер документу | 122776357 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо цивільного захисту |
Адміністративне
Хмельницький окружний адміністративний суд
Польовий О.Л.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні