РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
31 жовтня 2024 року справа № 580/8081/24
м. Черкаси
Черкаський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Кульчицького С.О., розглянувши в порядку спрощеного провадження без виклику сторін адміністративну справу за позовом фермерського господарства «Вітас» І К до відділу державного нагляду (контролю) у Черкаській області Державної служби України з безпеки на транспорті, Державної служби України з безпеки на транспорті про визнання протиправною та скасування постанови,
ВСТАНОВИВ:
До Черкаського окружного адміністративного суду звернулось фермерське господарство «Вітас» І К (далі - позивач) з позовом до відділу державного нагляду (контролю) у Черкаській області Державної служби України з безпеки на транспорті (далі відповідач-1), Державної служби України з безпеки на транспорті (далі відповідач-2), в якому просить визнати протиправною та скасувати постанову відповідача від 16.04.2024 №071332.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що до позивача протиправно застосовано оскаржуваною постановою штраф у сумі 51000 грн за перевезення вантажу по дорозі місцевого значення з перевищенням встановлених п. 22.5 ПДР габаритно-вагових норм на 66,5%, оскільки відсутність забороняючих знаків або встановлення на автодорозі Н-08 Бориспіль-Дніпро-Запоріжжя через м. Кременчук-Маріуполь до перехрестя вул. Визволення та вул. Шевченка м. Золотоноша таблички без відповідного дозволу Управління патрульної поліції в Черкаській області не може слугувати підставою для висновку про те, що водій дійсно був обізнаний про те, що він рухався автодорогою загального користування місцевого значення із перевищенням вагових норм понад 24 т. Також позивач вказав, що його не повідомлялось про розгляд справи, чим позбавлено можливості надати пояснення та додаткові документи, які мають вирішальне значення у спірних правовідносинах.
Ухвалою судді Черкаського окружного адміністративного суду від 20.08.2024 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито спрощене позовне провадження у справі на підставі даного позову, без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).
Ухвалою Черкаського окружного адміністративного суду від 06.09.2024 залучено до участі у справі в якості співвідповідача - Державну службу України з безпеки на транспорті (вул. Фізкультури 9, м. Київ, 03150, код ЄДРПОУ 39816845), тому розгляд справи розпочато спочатку.
Відповідачами до суду подано відзиви на позовну заяву, в яких вони зазначили, що під час проведення рейдової перевірки позивача було виявлено, що параметри транспортного засобу марки MAN д/н НОМЕР_1 з причепом самоскидом марки MEGA д/н НОМЕР_2 перевищували нормативно-допустимі, визначені пунктом 22.5 ПДР норми більш як на 2 відсотки, працівниками Укртрансбезпеки було складено Довідку про результати здійснення габаритно-вагового контролю №0053349 від 12.03.2024, акт №0051449 від 12.03.2024 про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів та акт №АР054397 від 12.03.2024 проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час здійснення перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом. Отже, у спірному випадку було встановлено допущення ФГ «ВІТАС» І К перевищення встановлених законодавством вагових норм понад 30% (а саме на 66,5% від норми), тобто порушення, відповідальність за яке передбачено абз. 17 ч. 1 ст. 60 Закону України «Про автомобільний транспорт». Враховуючи вищевикладені обставини відповідачі вважають, що позов є необґрунтованим та задоволенню не підлягає.
Дослідивши подані до суду письмові докази, оцінивши їх за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді у судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, суд зазначає наступне.
Із наявних матеріалів справи судом встановлено, що під час здійснення 12.03.2024 старшими державними інспекторами Відділу державного нагляду (контролю) у Черкаській області Обуховим О.І. та ОСОБА_1 рейдової перевірки дотримання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом було виявлено, що о 13 год. 30 хв. на ділянці дороги вул. Шевченка та Визволення, 56 у м. Золотоноша Черкаської обл., ФГ «ВІТАС» і К, за допомогою водія ОСОБА_2 , який керував транспортним засобом марки MAN д/н НОМЕР_1 з причепом самоскидом марки MEGA д/н НОМЕР_2 , здійснювало перевезення вантажу. Під час перевірки виявлено порушення: перевезення вантажу (згідно ТТН №244 від 12.03.2024 вантаж-кукурудза) з перевищенням встановлених п. 22.5 ПДР вагових норм на 66,5% (загальна маса 39,96 т., при допустимих 24 т., для доріг місцевого значення).
Результати перевірки оформлені Довідкою про результати здійснення габаритно-вагового контролю №0053349 від 12.03.2024, актом №0051449 від 12.03.2024 про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів та актом №АР054397 від 12.03.2024 проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час здійснення перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом.
За наслідками розгляду справи про порушення законодавства про автомобільний транспорт відповідачем прийнято оскаржувану постанову від 16.04.2024 №071332 про застосування адміністративно-господарського штрафу за абз. 17 ч. 1 ст. 60 Закону України «Про автомобільний транспорт» в сумі 51000 грн.
Не погоджуючись із спірною постановою, позивач звернувся до суду із позовом про її скасування.
Згідно із ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Засади організації та діяльності автомобільного транспорту визначено Законом України «Про автомобільний транспорт», відповідно до частини 12 статті 6 якого державному контролю підлягають усі транспортні засоби українських та іноземних перевізників, що здійснюють автомобільні перевезення пасажирів і вантажів на території України.
Частини 1 та 4 статті 48 Закону України «Про автомобільний транспорт» закріплюють, що автомобільні перевізники, водії повинні мати і пред`являти особам, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху, документи, на підставі яких виконують вантажні перевезення. Документами для здійснення внутрішніх перевезень вантажів для водія є - посвідчення водія відповідної категорії, реєстраційні документи на транспортний засіб, товарно-транспортна накладна або інший визначений законодавством документ на вантаж, інші документи, передбачені законодавством. У разі перевезення вантажів з перевищенням габаритних або вагових обмежень обов`язковим документом також є дозвіл, який дає право на рух автомобільними дорогами України, виданий компетентними уповноваженими органами, або документ про внесення плати за проїзд великовагових (великогабаритних) транспортних засобів, якщо перевищення вагових або габаритних обмежень над визначеними законодавством становить менше п`яти відсотків.
Статтею 33 Закону України «Про автомобільні дороги» визначено, що рух транспортних засобів, навантаження на вісь, загальна маса або габарити яких перевищують норми, встановлені державними стандартами та нормативно-правовими актами, дозволяється за погодженнями з відповідними органами у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
Згідно із частиною 2 статті 29 Закону України «Про дорожній рух» з метою збереження автомобільних доріг, вулиць та залізничних переїздів участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, допускається за наявності дозволу на участь у дорожньому русі таких транспортних засобів. Порядок видачі дозволу на участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, та розмір плати за його отримання встановлюються Кабінетом Міністрів України.
Механізм здійснення габаритно-вагового контролю великовагових та/або великогабаритних транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, що використовуються на автомобільних дорогах загального користування визначено Порядком здійснення габаритно-вагового контролю та справляння плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 27.06.2007 № 879, пунктом 2 якого регламентовано, що документальний габаритно-ваговий контроль - визначення загальної маси транспортного засобу шляхом додавання власної маси транспортного засобу та маси вантажу.
Процедуру здійснення державного контролю за додержанням суб`єктами господарювання, які провадять діяльність у сфері автомобільного транспорту, вимог законодавства про автомобільний транспорт, норм та стандартів щодо організації перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом, норм міжнародних договорів про міжнародне автомобільне сполучення, виконанням умов перевезень, визначених дозволом на перевезення на міжобласних автобусних маршрутах, вимог Європейської угоди щодо роботи екіпажів транспортних засобів, які виконують міжнародні автомобільні перевезення, дотриманням габаритно-вагових параметрів, наявністю дозвільних документів на виконання перевезень та відповідністю виду перевезень, відповідних ліцензій, внесенням перевізниками-нерезидентами платежів за проїзд автомобільними дорогами визначено Порядком здійснення державного контролю на автомобільному транспорті, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 08.11.2006 № 1567.
За приписами пункту 14 Порядку здійснення державного контролю на автомобільному транспорті, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 08.11.2006 № 1567, рейдовою перевіркою (перевіркою на дорозі) є перевірка транспортних засобів автомобільних перевізників на всіх видах автомобільних доріг на маршруті руху в будь-який час з урахуванням інфраструктури (автовокзали, автостанції, автобусні зупинки, місця посадки та висадки пасажирів, стоянки таксі і транспортних засобів, місця навантаження та розвантаження вантажних автомобілів, зони габаритно-вагового контролю, інші об`єкти, що використовуються автомобільними перевізниками для забезпечення діяльності автомобільного транспорту) щодо додержання автомобільними перевізниками вимог законодавства про автомобільний транспорт.
Відповідно до пункту 3 Правил проїзду великогабаритних та великовагових транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями та залізничними переїздами, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 18.01.2001 № 30, транспортний засіб чи автопоїзд з вантажем або без вантажу вважається великоваговим, якщо максимальна маса або осьова маса перевищує хоча б один з параметрів, зазначених у пункті 22.5 Правил дорожнього руху.
Єдиний порядок дорожнього руху на всій території України встановлюють Правила дорожнього руху, затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 10.10.2001 №1306.
Згідно із пунктом 22.5 Правил дорожнього руху, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 10.10.2001 № 1306, за спеціальними правилами здійснюється дорожнє перевезення небезпечних вантажів, рух транспортних засобів та їх составів у разі, коли хоч один з їх габаритів перевищує за шириною 2,6 м (для сільськогосподарської техніки, яка рухається за межами населених пунктів, дорогами сіл, селищ, міст районного значення, - 3,75 м), за висотою від поверхні дороги - 4 м (для контейнеровозів на встановлених Укравтодором і Національною поліцією маршрутах - 4,35 м), за довжиною - 22 м (для маршрутних транспортних засобів - 25 м), фактичну масу понад 40 т (для контейнеровозів - понад 44 т, на встановлених Укравтодором і Національною поліцією для них маршрутах - до 46 т), навантаження на одиночну вісь - 11 т (для автобусів, тролейбусів - 11,5 т), здвоєні осі - 16 т, строєні - 22 т (для контейнеровозів навантаження на одиночну вісь - 11 т, здвоєні осі - 18 т, строєні - 24 т) або якщо вантаж виступає за задній габарит транспортного засобу більш як на 2 м.
Осі слід вважати здвоєними або строєними, якщо відстань між ними (суміжними) не перевищує 2,5 м.
Рух транспортних засобів та їх составів з навантаженням на одиночну вісь понад 11 т, здвоєні осі - понад 16 т, строєні осі - понад 22 т або фактичною масою понад 40 т (для контейнеровозів - навантаження на одиночну вісь - понад 11 т, здвоєні осі - понад 18 т, строєні осі - понад 24 т або фактичною масою понад 44 т, а на встановлених Укравтодором і Національною поліцією для них маршрутах - понад 46 т) у разі перевезення подільних вантажів автомобільними дорогами забороняється. Забороняється рух транспортних засобів з навантаженням на вісь понад 7 т або фактичною масою понад 24 т автомобільними дорогами загального користування місцевого значення.
Пунктом 4 Правил проїзду великогабаритних та великовагових транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями та залізничними переїздами, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 18.01.2001 №30, передбачено, що рух великовагових транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями та залізничними переїздами здійснюється на підставі дозволу на участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, виданим перевізникові Державтоінспекцією, або документа про внесення плати за проїзд таких транспортних засобів.
Допускається перевищення вагових параметрів порівняно з визначеними у пункті 22.5 Правил дорожнього руху на 2 відсотки (величина похибки) без оформлення відповідного дозволу та внесення плати за проїзд.
Наведеними правовими нормами визначено повноваження Укртрансбезпеки щодо контролю за рухом транспортних засобів з перевищенням габаритно-вагових параметрів, а також порядок здійснення такого контролю.
При цьому, участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові параметри яких перевищують хоча б один з параметрів, зазначених у пункті 22.5 Правил дорожнього руху, допускається за наявності дозволу на участь у дорожньому русі таких транспортних засобів.
Між тим, обов`язок отримати дозвіл на участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні або внести плату за проїзд такого великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу автомобільними дорогами загального користування покладається на перевізника.
Як встановлено судом із матеріалів справи, під час проведення рейдової перевірки позивача було виявлено, що параметри транспортного засобу марки MAN д/н НОМЕР_1 з причепом самоскидом марки MEGA д/н НОМЕР_2 перевищували нормативно-допустимі, визначені пунктом 22.5 ПДР норми більш як на 2 відсотки, працівниками Укртрансбезпеки було складено Довідку про результати здійснення габаритно-вагового контролю №0053349 від 12.03.2024, акт №0051449 від 12.03.2024 про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів та акт №АР054397 від 12.03.2024 проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час здійснення перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом. Отже, у спірному випадку було встановлено допущення ФГ «ВІТАС» І К перевищення встановлених законодавством вагових норм понад 30% (а саме на 66,5% від норми).
Позивачем під час розгляду даної справи до суду не подано відповідного дозволу на участь у дорожньому русі транспортного засобу, вагові параметри якого перевищують допустимі.
Так, згідно із товарно-транспортною накладною від 12.03.2024 №244, транспортним засобом марки MAN д/н НОМЕР_1 з причепом самоскидом марки MEGA д/н НОМЕР_2 , який належить ФГ «ВІТАС» І К, здійснювалось перевезення кукурудзи загальною масою 39960 кг, яка також було пред`явлено фахівцям Укртрансбезпеки під час проведення документального габаритно-вагового контролю водієм.
Перевезення вантажу здійснювалось дорогою загального користування місцевого значення.
Фактична маса транспортного засобу під час руху дорогою загального користування місцевого значення не повинна перевищувати 24 т.
Натомість, згідно фактичних обставин справи, у даному випадку позивачем 12.03.2024 здійснювалось перевезення дорогою загального користування місцевого значення пшениці транспортним засобом, фактична маса якого перевищувала 24т.
За виявлене порушення відповідальність передбачено абзацом 17 частини 1 статті 60 Закону України «Про автомобільний транспорт», відповідно до якого за порушення законодавства про автомобільний транспорт до автомобільних перевізників застосовуються адміністративно-господарські штрафи за перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм понад 30 відсотків при перевезенні неподільного вантажу без відповідного дозволу або подільного вантажу - штраф у розмірі трьох тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Оскільки перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм у спірних правовідносинах становить понад 30 відсотків (66,5%), суд дійшов висновку, що спірну постанову від 16.04.2024 №071332 про застосування до ФГ «ВІТАС» І К адміністративно-господарського штрафу в сумі 51000 грн Укртрансбезпекою винесено правомірно.
Стосовно посилання позивача на відсутність забороняючих знаків або встановлення на вищезазначеній автодорозі таблички без відповідного дозволу Управління патрульної поліції в Черкаській області не може слугувати підставою для висновку про те, що водій дійсно був обізнаний про те, що він рухався автодорогою загального користування місцевого значення із перевищенням вагових норм понад 24 т, то суд зазначає наступне.
Відповідно до статті 8 Закону України «Про автомобільні дороги» автомобільні дороги загального користування поділяються на автомобільні дороги державного та місцевого значення. Автомобільні дороги місцевого значення поділяються на обласні та районні.
До обласних автомобільних доріг належать автомобільні дороги, що з`єднують адміністративні центри Автономної Республіки Крим і областей з іншими населеними пунктами в межах Автономної Республіки Крим чи області та із залізничними станціями, аеропортами, річковими портами, пунктами пропуску через державний кордон, місцями відпочинку і не належать до доріг державного значення.
До районних автомобільних доріг належать автомобільні дороги, що з`єднують адміністративні районні центри з іншими населеними пунктами, інші населені пункти між собою, з підприємствами, об`єктами культурного значення, іншими дорогами загального користування у межах району.
Перелік доріг місцевого значення, у тому числі їх ділянок, що суміщаються з вулицями міст та інших населених пунктів, затверджують Рада міністрів Автономної Республіки Крим та обласні державні адміністрації один раз на три роки.
Відповідно до довідки Управління житлово-комунального господарства виконавчого комітету Золотоніської міської ради від 21.08.2024 №395, дорога по вул. Визволення (інвентарний номер 10330030) та дорога по вул. Шевченка (інвентарний номер 10330268) в м. Золотоноша перебуває в комунальній власності Золотоніської міської ради на балансі Управління житлово-комунального господарства виконавчого комітету і є дорогами місцевого значення.
Крім того, як вул. Визволення так і вул. Шевченка у м. Золотоноша проходить через автомобільну дорогу «О 240529-2».
Так, згідно з розпорядженням голови Черкаської обласної державної адміністрації від 12.04.2021 №181 «Про затвердження Переліку автомобільних доріг загального користування місцевого значення» автомобільна дорога «О 240529-2» віднесена до автомобільних доріг загального користування місцевого значення.
Таким чином, суд вважає безпідставними посилання представника Фë²ТАС» І К на те, що на вищезазначеній автодорозі не встановлено дорожнього знаку, який забороняє рух транспортних засобів із перевищенням 24 т, адже така обставина не змінює значення дороги - загального користування місцевого значення. Не обізнаність водія про його рух дорогою загального користування місцевого значення є суб`єктивною обставиною та може слугувати підставою для звільнення від відповідальності за перевезення вантажу такою дорогою з перевищенням допустимих вагових параметрів.
Стосовно твердження представника позивача про те, що відповідачем-1 порушено процедуру розгляду матеріалів справи щодо притягнення позивача до відповідальності, то суд зазначає наступне.
Відповідно до пунктів 26 та 27 Порядку №1567 справа про порушення розглядається у присутності уповноваженої особи автомобільного перевізника. Про час і місце розгляду справи про порушення уповноважена особа автомобільного перевізника повідомляється під розписку чи рекомендованим листом із повідомленням або надсиланням на офіційну електронну адресу (за наявності). У разі неявки уповноваженої особи автомобільного перевізника справа про порушення розглядається без її участі. За наявності підстав керівник територіального органу Укртрансбезпеки або його заступник виносить постанову про застосування адміністративно-господарських штрафів, яка оформляється згідно з додатком 5.
Судом встановлено, що листом відділу державного нагляну (контролю) у Черкаській області від 18.03.2024 №22905/41/24-24 позивачу за місцем його реєстрації, що відповідає відомостям Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осібпідприємців та громадських формувань, завчасно було направлено повідомлення про розгляд справи на 16.04.2024 (з 09-30 год. до 12.00 год.) засобами поштового зв`язку АТ «Укрпошта».
Вищезазначений лист було отримано представником ФГ «ВІТАС» І К - 29.03.2024, що підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення (відправлення №0600900464492).
Згідно пункту 27 Порядку №1567 у разі неявки уповноваженої особи автомобільного перевізника справа про порушення розглядається без її участі.
Оскільки, 16.04.2024 позивач будучи завчасно повідомленими про розгляд справи явку свого представника не забезпечив, будь-яких заяв, клопотань чи письмових пояснень як на поштову так і на електронну адресу відділу державного нагляду (контролю) у Черкаській області не надсилав, тому суд дійшов висновку, що відповідач-1 правомірно 16.04.2024 розглянув справи та виніс оскаржуване рішення.
Враховуючи вищевикладені обставини суд дійшов висновку, що відділом державного нагляну (контролю) у Черкаській області правомірно та з дотриманням процедури винесено оскаржувану постанову від 16.04.2024 №071332, тому вважає заявлені позовні вимоги не обґрунтованими та такими, що не підлягають до задоволення, а судові витрати не підлягають розподілу.
Відповідно до ч.ч. 1, 2 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Керуючись статтями 6, 9, 14, 241-246, 255, 295, 370 КАС України, суд,
ВИРІШИВ:
У задоволенні позовних вимог відмовити повністю.
Судові витрати розподілу не підлягають.
Копію рішення направити учасникам справи.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо таку скаргу не було подано. Апеляційна скарга може бути подана до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного його тексту.
Суддя Сергій КУЛЬЧИЦЬКИЙ
Суд | Черкаський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 31.10.2024 |
Оприлюднено | 06.11.2024 |
Номер документу | 122776439 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо дорожнього руху, транспорту та перевезення пасажирів, з них транспорту та перевезення пасажирів |
Адміністративне
Черкаський окружний адміністративний суд
Сергій КУЛЬЧИЦЬКИЙ
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні