Рішення
від 01.11.2024 по справі 620/11328/24
ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

01 листопада 2024 року Чернігів Справа № 620/11328/24

Чернігівський окружний адміністративний суд у складі головуючої судді Соломко І.І., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін в приміщенні суду справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Головного управління ДПС у Чернігівській області відокремленого підрозділу Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень - рішень,

У С Т А Н О В И В:

У провадженні Чернігівського окружного адміністративного суду перебуває справа за позовом ОСОБА_1 (далі також ОСОБА_1 , позивач) до Головного управління ДПС у Чернігівській області відокремленого підрозділу Державної податкової служби України (далі також ГУ ДПС у Чернігівській області, відповідач) про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень рішень від 10.05.2024 № 3929561-2409-2507-U74080030000040714, № 3929562-2409-2507-U74080030000040714.

В обґрунтування позову зазначає, що земельні ділянки, які стали предметом нарахування орендної плати за спірними рішеннями підлягали поділу, а тому відповідно до положень п. 13 ст. 79-2 Земельного кодексу України припинили своє існування. Відповідачем вказані обставини не враховані, тому позивач вважає оскаржувані рішення протиправними та такими, що підлягають скасуванню.

06.09.2024 ухвалою суду провадження у справі відкрито, розгляд справи призначено за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін.

Відповідач у відзиві просить відмовити у задоволенні позову, оскільки за даними органу місцевого самоврядування та Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна, спірні земельні ділянки знаходяться у користуванні позивача на підставі договору оренди з терміном дії до 06.11.2024, а відтак відповідач при винесенні спірних рішень діяв на підставі та у спосіб визначений законодавством України.

Розглянувши подані сторонами документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив таке.

06.11.2017, між ГУ Держгеокадастру у Чернігівській області та позивачем укладено договір оренди землі з кадастровими номерами 7421781000:02:000:0540 (площею 19.0106 га) та 7421781000:02:000:0374 ( площею 27,8500 га), які розташовані на території Більмачівської сільської ради Ічнянського району Чернігівської області, зі строком дії на 7 років.

У червні 2024 року, ОСОБА_1 , звернувся до ГУ Держгеокадастру у Чернігівській області із заявою відносно статусу земельних ділянок з кадастровим номером 7421781000:02:000:0374 та кадастровим номером 7421781000:02:000:0540, на що отримав відповідь листом від 12.06.2024, в якій повідомлено, що на підставі рішень відповідного органу місцевого самоврядування та проектів землеустрою 07.12.2020, у Державному земельному кадастрі, здійснено поділ земельних ділянок з кадастровими номерами, а саме: «7421781000:02:000:0540», на земельні ділянки з КН: 7421781000:02:000:0595, 7421781000:02:000:0596, 7421781000:02:000:0597, 7421781000:02:000:0598, 7421781000:02:000:0599, 7421781000:02:000:0600, 7421781000:02:000:0601, 7421781000:02:000:0602, 7421781000:02:000:0603, 7421781000:02:000:0604, 7421781000:02:000:0605, 7421781000:02:000:0606, 7421781000:02:000:0607, 7421781000:02:000:0608, 7421781000:02:000:0609,

«7421781000:02:000:0374», на земельні ділянки з КН: 7421781000:02:000:0585, 7421781000:02:000:0586, 7421781000:02:000:0587, 7421781000:02:000:0588, 7421781000:02:000:0589, 7421781000:02:000:0590, 7421781000:02:000:0591, 7421781000:02:000:0592, 7421781000:02:000:0593, 7421781000:02:000:0594. Додатково зазначено, що відповідно до пункту 13 статті 79-1 Земельного кодексу України, земельна ділянка припиняє своє існування як об`єкт цивільних прав, а її державна реєстрація скасовується в разі поділу або об`єднання земельних ділянок.

Тобто земельні ділянки з кадастровими номерами: 7421781000:02:000:0374, 7421781000:02:000:0540 припинили існування в силу положень Земельного кодексу України як об`єкти цивільних прав ще у грудні 2020 року.

10.05.2024 ГУ ДПС В Чернігівській області винесено податкові повідомлення-рішення№ 3929561-2409-2507-U74080030000040714, № 3929562-2409-2507-U7408003000004071415.05.2024, якими позивачу нараховано орендну плату з фізичних осіб за 2024 рік на земельні ділянки з кадастровими номерами: 7421781000:02:000:0374, 7421781000:02:000:0540.

На звернення позивача до відповідача щодо правомірності нарахування орендної плати від 17.06.2024 отримано відповідь, в якій повідомлено, що відповідно до положень п. 288.1 ст. 288 ПКУ підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. За даними Державного реєстру речових прав на нерухоме майно договори оренди землі, укладеними з ОСОБА_1 , по земельних ділянках з кадастровими номерами: 7421781000:02:000:0374, 7421781000:02:000:0540 дійсні до 06.11.2024. Враховуючи вищевикладені обставини, відповідач вказав, що станом на час подання цього позову відсутні підстави для скасування орендної плати з фізичних осіб.

Вважаючи свої права порушеними, позивач звернувся за їх захистом до суду.

Вирішуючи спірні правовідносини, суд виходить з наступного.

Підпунктом14.1.147 пункту 14.1 статті 14 ПК Українивстановлено, що плата за землю - обов`язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.

Згідно з підпунктом271.1.1 пункту 271.1 статті 271 ПК Українибазою оподаткування земельним податком є нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого цим розділом.

Відповідно до приписівстатті 13 Закону України «Про оцінку земель» від 11 грудня 2003 року №1378-IV(даліЗакон №1378-IV, у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться, зокрема, у разі: визначення розміру земельного податку; визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

Статтею 23 Закону №1378-IVпередбачено, що технічна документація з бонітування ґрунтів та нормативної грошової оцінки земельних ділянок затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою. Протягом місяця з дня надходження технічної документації з бонітування ґрунтів, нормативної грошової оцінки відповідна сільська, селищна, міська рада розглядає та приймає рішення про затвердження або відмову в затвердженні такої технічної документації.

Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається органами, що здійснюють ведення Державного земельного кадастру.

З аналізу наведених нормПК Україниможна зробити висновок, що для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок, яка є базою оподаткування.

6 липня 2022 року набрала чинностіпостанова Кабінету Міністрів України від 01 липня 2022 року № 753 «Про внесення змін до Методики нормативної грошової оцінки земельних ділянок», яка передбачає, зокрема, що витяг із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок оформляється і видається автоматично в електронній формі з використанням програмного забезпечення Державного земельного кадастру та з 10 листопада 2021 року відбулася зміна значень нормативної грошової оцінки земельних ділянок.

Великою Палатою Верховного Суду в постанові від 09 листопада 2021 року в справі № 635/4233/19 викладено правовий висновок, за яким нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної і комунальної власності, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати.

При цьому зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати незалежно від домовленості сторін у договорі оренди землі про можливість такої зміни.

Відносини оподаткування не можуть регулюватися на засадах угоди між її учасниками та не передбачають укладання договорів стосовно виконання податкового обов`язку, а регулюються виключно засобами владних приписів з боку держави. Хоча розмір, порядок та умови сплати орендної плати за землю є умовою договору оренди, орендна плата є формою податку на землю, а справляння плати за землю є сферою регулювання податкового законодавства. Плата за землю державної або комунальної власності (орендна плата) є обов`язковим платежем, який не може залежати від умов договору.

При вирішенні спірних правовідносин судом враховуються приведені висновки Великої Палати Верховного Суду відповідно до частини п`ятоїстатті 242 КАС України.

Як вказано вище, податковими повідомленнями-рішеннями від 10.05.2024 № 3929561-2409-2507-U74080030000040714, № 3929562-2409-2507-U74080030000040714 позивачу визначено податкове зобов`язання з орендної плати за землю за 2024 рік у сумі 119889,17 грн за користування земельними ділянками - 7421781000:02:000:0540 та7421781000:02:000:0374.

При цьому контролюючим органом не враховано, що станом на 07.12.2020 у Державному земельному кадастрі здійснено поділ земельних ділянок з кадастровими номерами а саме:

- 7421781000:02:000:0540, на земельні ділянки з КН: 7421781000:02:000:0595, 7421781000:02:000:0596, 7421781000:02:000:0597, 7421781000:02:000:0598, 7421781000:02:000:0599, 7421781000:02:000:0600, 7421781000:02:000:0601, 7421781000:02:000:0602, 7421781000:02:000:0603, 7421781000:02:000:0604, 7421781000:02:000:0605, 7421781000:02:000:0606, 7421781000:02:000:0607, 7421781000:02:000:0608, 7421781000:02:000:0609.

- 7421781000:02:000:0374, на земельні ділянки з КН:

7421781000:02:000:0585, 7421781000:02:000:0586, 7421781000:02:000:0587, 7421781000:02:000:0588, 7421781000:02:000:0589, 7421781000:02:000:0590, 7421781000:02:000:0591, 7421781000:02:000:0592, 7421781000:02:000:0593, 7421781000:02:000:0594, про що зазначено у листі ГУ Держгеокадастру у Чернігівській області від 12.06.2024.

Відповідно до пункту 13 статті 79-1 Земельного кодексу України земельна ділянка припиняє існування як об`єкт цивільних прав, а її державна реєстрація скасовується в разі поділу або об`єднання земельних ділянок.

Тобто земельні ділянки з кадастровими номерами 7421781000:02:000:0540 та 7421781000:02:000:0374 припинили існування як об`єкти цивільних прав 07.12.2020, Поземельні книги на зазначені земельні ділянки закриті (а.с. 15).

Відповідно до частини першоїстатті 79-1 Земельного кодексу України(даліЗК України) формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру.

Згідно з частиною другоюстатті 79-1 ЗК Україниформування земельних ділянок здійснюється:

- у порядку відведення земельних ділянок із земель державної та комунальної власності;

- шляхом поділу чи об`єднання раніше сформованих земельних ділянок;

- шляхом визначення меж земельних ділянок державної чи комунальної власності за проектами землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, проектами землеустрою щодо впорядкування території для містобудівних потреб, проектами землеустрою щодо приватизації земель державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій;

- шляхом інвентаризації земель у випадках, передбачених законом;

- за проектами землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв);

- за затвердженими комплексними планами просторового розвитку території територіальних громад, генеральними планами населених пунктів, детальними планами території.

Положеннями частин третьої - п`ятоїстатті 79-1 ЗК Українипередбачено, що сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі. Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера. Формування земельних ділянок (крім випадків, визначених у частинах шостій - сьомій цієї статті) здійснюється за проектами землеустрою щодо відведення земельних ділянок.

Виходячи з приписівстатті 18 Закону №1378-IV, нормативна грошова оцінка проводиться щодо сформованих земельних ділянок.

Так, за даними Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності, станом на час винесення спірних рішень, право власності на земельні ділянки за кадастровими номерами: 7421781000:02:000:0596, 7421781000:02:000:0597, 7421781000:02:000:0598, 7421781000:02:000:0599, 7421781000:02:000:0600, 7421781000:02:000:0601, 7421781000:02:000:0602, 7421781000:02:000:0603, 7421781000:02:000:0604, 7421781000:02:000:0605, 7421781000:02:000:0606, 7421781000:02:000:0607, 7421781000:02:000:0608, 7421781000:02:000:0609, 7421781000:02:000:0585, 7421781000:02:000:0586, 7421781000:02:000:0587, 7421781000:02:000:0588, 7421781000:02:000:0589, 7421781000:02:000:0590, 7421781000:02:000:0591, 7421781000:02:000:0592, 7421781000:02:000:0593, 7421781000:02:000:0594, зареєстровано за іншими особами. Копії витягів містяться в матеріалах справи.

Відповідно до частини другої статті 20 та частини третьої статті 23 Закону України "Про оцінку земель" дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель. Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Отже, враховуючи положення статті 79-1 ЗК України та статей 20, 23 Закону України "Про оцінку земель", суд зазначає про помилковість здійсненого відповідачем розрахунку орендної плати і, відповідно, протиправність спірних рішень.

Отже, відповідачем відповідно до положень статті 77 КАС України не доведено належними та допустимими доказами (ст. 73 , 75 КАС України) правомірність спірних рішень, тому суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення позову повністю.

Відповідно до частини першої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Тому, на користь позивача підлягає стягненню, сплачений ним при поданні позовної заяви, судовий збір в розмірі 2422,40 грн.

Керуючись ст. ст.139, 227, 241-243, 246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В:

Позов задовольнити повністю.

Визнати протиправними та скасувати податкові повідомлення рішення Головного управління ДПС у Чернігівській області від 10.05.2024 № 3929561-2409-2507-U74080030000040714, № 3929562-2409-2507-U74080030000040714.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Чернігівській області відокремленого підрозділу Державної податкової служби України на користь ОСОБА_1 судовий збір в розмірі 2422,40 грн (дві тисячі чотириста двадцять дві гривні 40 коп), сплачений відповідно до квитанцій від 15.08.2024.

Рішення суду набирає законної сили в порядку статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення суду.

Позивач: ОСОБА_1 АДРЕСА_1 рнокпп НОМЕР_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 .

Відповідач: Головне управління ДПС у Чернігівській області відокремлений підрозділ Державної податкової служби України вул. Реміснича, 11,м. Чернігів,Чернігівська обл., Чернігівський р-н,14000 код ЄДРПОУ 44094124.

Повний текст рішення виготовлено 01 листопада 2024 року.

Суддя І.І. Соломко

СудЧернігівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення01.11.2024
Оприлюднено06.11.2024
Номер документу122776705
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них плати за землю

Судовий реєстр по справі —620/11328/24

Ухвала від 29.11.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Штульман Ігор Володимирович

Рішення від 01.11.2024

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Соломко І.І.

Ухвала від 06.09.2024

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Соломко І.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні