Справа № 466/9603/23 Головуючий у 1 інстанції: Зима І.Є.
Провадження № 22-ц/811/556/24 Доповідач в 2-й інстанції: Шандра М. М.
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
22 жовтня 2024 року колегія суддів судової палати з розгляду цивільних справ Львівського апеляційного суду в складі:
головуючого судді: Шандри М.М.
суддів: Крайник Н.П., Левика Я.А.
секретаря: Псярук О.В.
за участю: представника ЛКП «Рясне-402» - Галаня В.М.,
ОСОБА_1
розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Львові цивільну справу за апеляційною скаргою Львівського комунального підприємства «Рясне - 402» на рішення Шевченківського районного суду м. Львова від 19 січня 2024 року у справі за позовом ОСОБА_1 до Львівського комунального підприємства «Рясне - 402», третя особа ОСОБА_2 , про зобов`язання до вчинення дій та проведення перерахунку за комунальні послуги,
ВСТАНОВИЛА:
ОСОБА_1 звернувся досуду зпозовом до Львівського комунального підприємства «Рясне - 402» (далі ЛКП «Рясне - 402»), третя особа ОСОБА_2 , в якому просив зобов`язати ЛКП «Рясне-402» проводити нарахування за послугу з поводження з побутовими відходами відповідно до Закону України «Про житлово-комунальні послуги» та Рішення Львівської міської ради за № 928 від 09.10.2019; провести перерахунок сплати за вказану послугу за останні три роки (2020-2022) та повернути безпідставно витребувані кошти.
Свої вимоги мотивує тим, що він проживає у квартирі АДРЕСА_1 . ЛКП «Рясне - 402» щомісячно безпідставно проводить нарахування за послугу з вивезення твердих побутових відходів, з розрахунку за один квадратний метр загальної площі житлового приміщення. Такі нарахування позивач вважає незаконними, оскільки ухвалою Львівської міської ради від 09.10.2019 № 928 визначено послугу з поводження із побутовими відходами окремою комунальною послугою і зазначено, що нарахування плати за таку здійснюється з врахуванням кількості зареєстрованих осіб у житлових приміщеннях, а не відповідно до площі помешкання. Відтак, він має право на повернення безпідставно витребуваних у нього коштів, у загальному розмірі 4227,90 грн, з яких 1429,50 грн за 2020 рік, 1385,80 грн за 2021 рік, та 1412,46 грн - за 2022 рік.
На підставі наведеного просив задовольнити його позов.
Рішенням Шевченківського районного суду м. Львова від 19.01.2024 позов задоволено частково.
Зобов`язано ЛКП «Рясне - 402» провести перерахунок нарахування за послугу з поводження з побутовими відходами ОСОБА_1 , за адресою проживання: АДРЕСА_2 , починаючи з 18.09.2020, відповідно до Закону України «Про житлово-комунальні послуги» та Рішення Львівської міської ради №928 від 09.10.2019.
В решті вимог відмовлено.
Стягнуто з ЛКП «Рясне - 402» в користь держави судовий збір у розмірі 3028,00 грн.
Рішення суду оскаржило ЛКП «Рясне - 402».
В апеляційній скарзі посилається на незаконність та необґрунтованість рішення суду, порушення судом норм матеріального та процесуального права.
Зазначає,що позивачем ненадано належнихта допустимихдоказів напідтвердження того,що успірному періоді(останнітри рокидо моментузвернення зпозовом)у квартиріпозивача проживавлише вінодин.При цьомусуд воскаржуваному рішеннівірно вказує,що позивачемне підтвердженоналежними тадопустимими доказамитого,що іншізареєстровані уквартирі вцей періодособи тамне проживали.Також судвстановив,що позивачвпродовж спірногоперіоду незвертався довідповідача зприводу складанняактів пройого одноосібнепроживання уквартирі. Відтак,позивачем недоведено -і цевстановлено судом,того факту,що вінпроживав уквартирі один,що виключаєможливість задоволенняпозову. У даній справі ЛКП «Рясне-402» не є належним відповідачем, оскільки врегулювання всіх питань щодо вивезення ТПВ у місті Львові належить до компетенції Львівської міської ради - якщо міською радою прийнято рішення про проведення нарахувань виходячи з кількості проживаючих, то саме ЛМР повинна розробити й механізм проведення таких нарахувань. ЛКП не має технічної можливості проводити нарахування іншим чином - виходячи з кількості зареєстрованих осіб, оскільки у ЛКП відсутня актуальна інформація щодо кількості осіб, які зареєстровані у кожній квартирі.
Просить рішення суду скасувати та ухвалити нове судове рішення, яким у задоволенні позову відмовити.
ОСОБА_1 подав письмовий відзив на апеляційну скаргу, в якому просив скаргу залишити без задоволення, а рішення суду без змін.
У судовому засіданні апеляційної інстанції представник ЛКП «Рясне-402» - ОСОБА_3 підтримав апеляційну скаргу з підстав, зазначених у ній, ОСОБА_1 заперечив проти задоволення апеляційної скарги.
Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що скаргу слід задовольнити з таких підстав.
Згідно із ч.1 ст. 367 ЦПК України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними в ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом. Доказування не може ґрунтуватися на припущеннях (ч.1, ч.6 ст. 81 ЦПК України).
Згідно із 1 ст. 89 ЦПК України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.
Відповідно до вимог ст. 263 ЦПК України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права із дотриманням норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.
Колегія суддів вважає, що рішення суду таким вимогам не відповідає.
Судом встановлено, що позивач ОСОБА_1 зареєстрований та проживає у квартирі АДРЕСА_1 .
Послуги з управління багатоквартирним будинком за адресою: АДРЕСА_3 надає відповідач у справі ЛКП «Рясне-402» на підставі Договору про надання послуги з управління багатоквартирним будинком № 7 від 01.05.2019, укладеного між уповноваженою особою заборів співвласників багатоквартирного будинку ОСОБА_1 та директором управляючої компанії ЛКП «Рясне-402».
Спір уцій справівиник зприводу неправильного, на думку позивача, нарахування плати за послугу з поводженням з побутовими відходами, яка на його думку, має нараховуватися залежно від кількості мешканців квартири, а не від площі квартири відповідно до рішення Виконавчого комітету Львівської міської ради №928 від 09.10.2019 «Про визначення послуги з поводження з побутовими відходами окремою комунальною послугою у м. Львові».
Частиною першоюстатті 4ЦПК Українивстановлено,що кожнаособа маєправо впорядку,встановленому цимКодексом,звернутися досуду за захистомсвоїх порушених,невизнаних абооспорюваних прав,свобод чи законних інтересів.
Згідно зчастиною першоюстатті 15,частиною першоюстатті 16ЦК Україникожна особамає правона захистсвого цивільногоправа уразі йогопорушення,невизнання абооспорювання.Кожна особамає правозвернутися досуду зазахистом свогоособистого немайновогоабо майновогоправа та інтересу.
Відповідно до положень статті 33 Закону України «Про управління відходами» від 20.06.2022 № 2320-IX послуга з управління побутовими відходами є комунальною послугою і надається відповідно до законодавства про житлово-комунальні послуги та правил, встановлених Кабінетом Міністрів України, з урахуванням регіональних та місцевих планів управління відходами та правил благоустрою населеного пункту.
Виконавцем послуги з управління побутовими відходами є суб`єкт господарювання, який здійснює збирання та перевезення побутових відходів у встановленому законодавством порядку, або адміністратор послуги з управління побутовими відходами.
Виконавець послуги з управління побутовими відходами укладає договори з суб`єктами господарювання, які здійснюють відновлення та видалення побутових відходів. Якщо виконавцем послуги з управління побутовими відходами є адміністратор, він також укладає договори з суб`єктами господарювання, які здійснюють збирання та перевезення побутових відходів.
Виконавець послуги з управління побутовими відходами укладає договори із споживачами послуги.
Норми надання послуги з управління побутовими відходами визначаються органом місцевого самоврядування відповідно до правил, що затверджуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері житлово-комунального господарства.
Відносини, що виникають у процесі надання та споживання житлово-комунальних послуг врегульовані Законом України «Про житлово-комунальні послуги» від 09.11.2017 № 2189-VIII.
Згідно з частинами 1,3 статті 2 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» предметом регулювання цього Закону є відносини, що виникають у процесі надання споживачам послуг з управління багатоквартирним будинком, постачання теплової енергії, постачання гарячої води, централізованого водопостачання, централізованого водовідведення та управління побутовими відходами, а також відносини, що виникають у процесі надання послуг з постачання та розподілу електричної енергії і природного газу споживачам у житлових, садибних, садових, дачних будинках.
Норми цього Закону застосовуються з урахуванням особливостей, встановлених законами, що регулюють відносини у сферах постачання та розподілу електричної енергії і природного газу, постачання теплової енергії, централізованого постачання гарячої води, централізованого водопостачання та централізованого водовідведення, управління побутовими відходами.
Відповідно до частини 3 статті 4 Закону № 2189-VIII до повноважень органів місцевого самоврядування, зокрема, належать становлення цін/тарифів на комунальні послуги відповідно до закону; встановлення одиниці виміру обсягу наданих послуг з управління побутовими відходами.
Суд встановив, що у межах наданих повноважень Виконавчий комітет Львівської міської ради прийняв рішення № 928від 09.10.2019 «Про визначення послуги з поводження побутовими відходами окремою комунальною послугою у м. Львові», яким серед іншого визначено, що нарахування плати за послугу з поводження з побутовими відходами здійснюється з врахуванням кількості зареєстрованих осіб у житлових приміщеннях згідно з фактичними даними, але не більше норми надання послуг з вивезення побутових відходів.
Відповідно до пункту 2.7. Рішення співвласники багатоквартирного будинку самостійно вибирають одну з моделей організації договірних відносин (індивідуальні чи колективні договори) та одного виконавця послуг з поводження з побутовими відходами.
Пунктами 3,4 Рішення визначено:
співвласникам багатоквартирних будинків здійснювати укладення договорів про надання послуги з поводження з побутовими відходами з відповідним виконавцем послуг з врахуванням вимог Закону України «Про житлово-комунальні послуги» та Правил надання послуг з поводження з побутовими відходами відповідно до обраної у встановленому порядку моделі організації договірних відносин (індивідуальні чи колективні договори);
виконавцям послуг з поводження з відходами здійснювати укладення договорів зі споживачами про надання послуг з поводження з побутовими відходами згідно з обраною співвласниками багатоквартирних будинків моделлю організації договірних відносин з врахуванням вимог нормативних документів щодо частоти забору побутових відходів, необхідної кількості контейнерної тари для забезпечення збору побутових відходів та роздільного збору вторинної сировини.
Відповідно до положень статті 12 Закону № 2189-VIII надання житлово-комунальних послуг здійснюється виключно на договірних засадах. Договори про надання житлово-комунальних послуг укладаються відповідно до типових або примірних договорів, затверджених Кабінетом Міністрів України або іншими уповноваженими законом державними органами відповідно до закону. Договори про надання комунальних послуг можуть затверджуватися окремо для різних моделей організації договірних відносин (індивідуальний договір, індивідуальний договір з обслуговуванням внутрішньобудинкових систем, колективний договір) та для різних категорій споживачів (індивідуальний споживач (співвласник багатоквартирного будинку, власник будівлі, у тому числі власник індивідуального садибного житлового будинку), колективний споживач).
Договір про надання комунальної послуги укладається між виконавцем відповідної послуги та споживачем або особою, яка відповідно до договору або закону укладає такий договір в інтересах споживача, або з управителем багатоквартирного будинку з метою постачання електричної енергії для забезпечення функціонування спільного майна багатоквартирного будинку (частина 1 статті 13 Закону № 2189-VIII).
Стаття 628 ЦК України передбачає, що зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов`язковими відповідно до актів цивільного законодавства.
Відповідно до ст. 629 ЦК України договір є обов`язковим для виконання сторонами.
Встановлено, що за адресою АДРЕСА_3 між уповноваженою особою заборів співвласників багатоквартирного будинку ОСОБА_1 та директором управляючої компанії ЛКП «Рясне-402» укладено Договір №7 від 01.05.2019 про надання послуг з управління багатоквартирним будинком.
Умовами договору управління майном передбачено надання послуг з вивезення твердих побутових відходів (збирання, зберігання, перевезення) шляхом укладання окремого договору з виконавцем послуг, згідно з фактичними обсягами вивезених побутових відходів на підставі актів виконаних робіт і виставлених рахунків; технічне обслуговування ліфтів шляхом укладення окремого договору з виконавцем послуг на підставі актів виконаних робіт (пункт 2.1. Договору).
З метою надання послуг з вивезення твердих побутових відходів (збирання, зберігання, перевезення) 04.01.2021 ЛКП «Рясне-402» укладено із виконавцем ТОВ «Санком» Договір № 1242 про надання послуг з поводження з побутовими відходами з метою їх подальшої утилізації, видалення, знешкодження та захоронення.
Пункт 1.1. договору передбачає, що ТОВ «Санком», виконавець, зобов`язується згідно з графіком надавати послуги з поводження з побутовими відходами, а споживач (ЛКП «Рясне-402») зобов`язується своєчасно оплачувати послуги за встановленими тарифами у строки і на умовах, передбачених цим договором на підставі Рішення Львівської міської ради № 683 «Про визначення виконавців послуг зі збирання, зберігання і перевезення твердих побутових відходів у м. Львові» від 09.08.2013 з подальшими змінами та доповненнями до нього, згідно Рішення Львівської міської ради № 675 «Про встановлення тарифів на послуги з вивезення побутових відходів» від 04.08.2017, а також у відповідності до Правил благоустрою м. Львова, затверджених ухвалою Львівської міської ради № 376 від 21.04.2011 зі змінами та доповненнями до них.
Відповідно до п. 2.5 Договору вартість вивизення побутових відходів 742,96 грн за одну тонну з урахуванням ПДВ.
Розрахунки між сторонами договору проводяться на підставі рішення виконкому Львівської міської ради № 675 від 04.08.2017 «Про встановлення тарифів на послуги з вивезення побутових відходів» з урахуванням рішення Виконавчого комітету Львівської міської ради № 455 «Про відшкодування додаткових витрат на вивезення та захоронення побутових відходів» від 21.06.2016 з подальшими змінами та доповненнями до них.
В той же час порядок розрахунків між мешканцями (власниками) житлових та нежитлових приміщень багатоквартирного житлового будинку по АДРЕСА_3 та управителем, ЛКП «Рясне-402», врегульовано Договором №7 від 01.05.2019 про надання послуг з управління багатоквартирним будинком, яким передбачено оплату цієї послуги залежно від площі квартир, і який в силу вимог закону є обов`язковим до виконання.
Відповідно до Законів України «Про відходи», «Про житлово-комунальні послуги, «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку», ЛКП «Рясне-402» є споживачем послуг, що надаються ТОВ «Санком», та не є надавачем комунальної послуги з вивезення твердих побутових відходів мешканцям житлового будинку, а тому розрахунок оплати з їх вивезення між ЛКП «Рясне-402» та мешканцями (власниками) житлових та нежитлових приміщень, що знаходяться в управлінні підприємства, здійснюються з розрахунку одного квадратного метра загальної площі приміщення, а не від кількості зареєстрованих осіб, що передбачено ч. 3 ст. 10 Закону України «Про житлово-комунальні послуги», відповідно до якої ціна послуги з управління багатоквартирним будинком встановлюється договором про надання послуг з управління багатоквартирним будинком з розрахунку на один квадратний метр загальної площі житлового або нежитлового приміщення будинку, якщо інше не визначено договором та включає витрати на утримання багатоквартирного будинку та прибудинкової території.
Пункт 2.1 Договору №7 від 01.05.2019 про надання послуг з управління багатоквартирним будинком передбачає, що надання послуг з вивезення твердих побутових відходів (збирання, зберігання, утилізація) є складовою частиною послуг з утримання багатоквартирного будинку АДРЕСА_3 .
З врахуванням вищенаведеного, колегія суддів приходить до висновку про безпідставність тверджень позивача про неправильність нарахування плати за надання послуги з вивезення твердих побутових відходів (збирання, зберігання вивезення), оскільки така правомірно нараховується відповідачем з урахуванням загальної площі квартири позивача.
Враховуючи наведене, суд першої інстанції дійшов помилкового висновку про задоволення позову.
Відповідно до положень п.2 ч.1 ст.374 ЦПК України суд апеляційної інстанції за результатами розгляду апеляційної скарги має право скасувати судове рішення повністю або частково і ухвалити у відповідній частині нове рішення або змінити його.
Відповідно дост.376ЦПК Українипідставами дляскасування судовогорішення повністюабо частковота ухваленнянового рішенняу відповіднійчастині абозміни судовогорішення є: неповнез`ясування обставин,що маютьзначення длясправи; недоведеністьобставин,що маютьзначення длясправи,які судпершої інстанціївизнав встановленими; невідповідністьвисновків,викладених урішенні судупершої інстанції,обставинам справи; порушення норм процесуального права або неправильне застосування норм матеріального права.
За таких обставин, рішення суду слід скасувати та постановити нову постанову про відмову у задоволенні позову ОСОБА_1 .
Керуючись ст.ст. 367, 368, п.2 ч.1 ст. 374, 381, 382, 383, 384 ЦПК України, колегія суддів,
ПОСТАНОВИЛА:
Апеляційну скаргу Львівського комунального підприємства «Рясне - 402» задовольнити.
Рішення Шевченківського районного суду м. Львова від 19 січня 2024 року скасувати та ухвалити нову постанову.
У задоволенні позову ОСОБА_1 до Львівського комунального підприємства «Рясне - 402», третя особа ОСОБА_2 , про зобов`язання до вчинення дій та проведення перерахунку за комунальні послуги відмовити.
Постанова апеляційного суду набирає законної сили з дня її прийняття, але може бути оскарженою у касаційному порядку шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до суду касаційної інстанції протягом тридцяти днів з дня складання повної постанови.
Повний текст постанови складено: 04.11.2024
Головуючий
Судді
Суд | Львівський апеляційний суд |
Дата ухвалення рішення | 22.10.2024 |
Оприлюднено | 06.11.2024 |
Номер документу | 122781229 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи позовного провадження Інші справи позовного провадження |
Цивільне
Львівський апеляційний суд
Шандра М. М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні