Справа № 397/1399/24
н/п : 2-о/397/47/24
Р І Ш Е Н Н Я
Іменем України
04.11.2024 с-ще Олександрівка
Олександрівський районний суд Кіровоградської області у складі:
головуючого судді Гайдар Н.І.,
за участю: секретаря судового засідання Іваненко Н.Л.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні, в порядку окремого провадження, цивільну справу за заявою ОСОБА_1 про встановлення факту народження дитини на тимчасово окупованій території України, заінтересована особа Олександрівський відділ державної реєстрації актів цивільного стану у Кропивницькому районі Кіровоградської області Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса), -
У С Т А Н О В И В:
Заявниця в порядку окремого провадження звернулася до суду з заявою, яка була уточнена 31.10.2024, та в якій просить встановити факт народження ІНФОРМАЦІЯ_1 в м. Ялта, Автономна Республіка Крим, дитини жіночої статі ОСОБА_2 , матір`ю якої є громадянка України ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , а батьком на підставі ч.1 ст.135 СК України ОСОБА_3 , громадянин України.
Ухвалою суду від 30.10.2024 заяву залишено без руху, надано строк для усунення недоліків заяви.
31.10.2024 на виконання ухвали суду від 30.10.2024 заявницею подано нову редакцію заяви.
Ухвалою суду від 31.10.2024 року відкрито провадження у справі в порядку окремого провадження та справу призначено до судового розгляду.
В поданій заяві заявниця зазначає, що з грудня 2012 року проживала в м. Ялта, Автономна Республіка Крим та перебувала у стосунках з ОСОБА_4 . ІНФОРМАЦІЯ_3 на тимчасово окупованій території України, а саме в м. Ялта у них народилася донька ОСОБА_5 . Медичні документи про народження доньки в неї відсутні, однак окупаційною владою було зареєстровано народження дитини заявниці, про що було складено відповідне свідоцтво про народження серії НОМЕР_1 , видане 19.05.2014 відділом реєстрації актів цивільного стану реєстраційної служби Ялтинського міського управління юстиції в Автономній Республіці Крим, актовий запис №361, батьками зазначені: ОСОБА_1 , громадянка України та ОСОБА_4 , громадянин України.
Оскільки медичнідокументи внеї відсутні,а свідоцтвопро народженнядоньки єнедійсним заявницяпозбавлена можливості отримати свідоцтво про народження на території України в позасудовому порядку. Встановлення факту народження дитини їй необхідне для отримання свідоцтва про народження та відповідної реєстрації у встановленому законом порядку. В зв`язку з чим, просила суд встановити факт народження дитини жіночої статі ОСОБА_2 , яка народилася в м. Ялта, Автономна Республіка Крим 12 травня 2014 року від матері ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , а батьком на підставі ч.1 ст. 135 СК України зазначити ОСОБА_3 .
В судове засідання заявниця не з`явилася, надала до суду заяву про розгляд справи без її участі.
Заінтересована особа Олександрівський відділ державної реєстрації актів цивільного стану у Кропивницькому районі Кіровоградської області Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса) надав до суду заяву про розгляд справи без участі їхнього представника.
Суд, дослідивши зібрані по справі докази, приходить до висновку, що заява є обґрунтованою та підлягає задоволенню з наступних підстав.
Судом встановлено, що матір новонародженої дитини ОСОБА_1 ІНФОРМАЦІЯ_2 , уродженка смт. Єлизаветградка Олександрівського (наразі Кропивницького) району Кіровоградської області є громадянкою України, що підтверджується копією паспорта серії НОМЕР_2 виданого 11 серпня 2007 року Олександрівським РВ УМВС України в Кіровоградській області. Відповідно до довідки Олександрівської селищної ради від 18.10.2024 року зареєстрована та проживає разом з донькою ОСОБА_5 по АДРЕСА_1 .
Згідно із свідоцтвом про народження № НОМЕР_1 , актовий запис №361, виданого 19 травня 2014 року на тимчасово окупованій території України у заявниці ІНФОРМАЦІЯ_3 народилася донька ОСОБА_5 . Матір`ю у свідоцтві зазначено ОСОБА_1 , а батьком ОСОБА_4 .
Відомості про перебування заявниці в шлюбі відсутні.
Відповідно до п. 5 ч. 2 ст. 293 ЦПК України суд розглядає в порядку окремого провадження справи про встановлення фактів, що мають юридичне значення.
Частиною 1 ст. 317 ЦПК України встановлено, що заява про встановлення факту народження особи на території, на якій введено воєнний чи надзвичайний стан, або на тимчасово окупованій території України, визначеній такою відповідно до законодавства, може бути подана батьками або одним з них, їхніми представниками, членами сім`ї, опікуном, піклувальником, особою, яка утримує та виховує дитину, або іншими законними представниками дитини до будь-якого місцевого суду України, що здійснює правосуддя, незалежно від місця проживання (перебування) заявника.
Відповідно до ст. 13 Закону України «Про державну реєстрацію актів цивільного стану», державна реєстрація народження дитини проводиться з одночасним визначенням її походження та присвоєнням їй прізвища, власного імені та по батькові. Походження дитини визначається відповідно до Сімейного кодексу України. Державна реєстрація народження дитини проводиться за письмовою або усною заявою батьків чи одного з них за місцем її народження або за місцем проживання батьків. За відсутності документа закладу охорони здоров`я або медичної консультаційної комісії, що підтверджує факт народження, підставою для проведення державної реєстрації актів цивільного стану є рішення суду про встановлення факту народження.
Враховуючи викладене, єдиною підставою для державної реєстрації народження в даних випадках є рішення суду про встановлення факту народження дитини.
Згідно п. 1 ч. 1 ст. 3 Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України» тимчасово окупованою територією визначається сухопутна територія Автономної Республіки Крим та міста Севастополя, внутрішні води України цих територій.
Відповідно до ч. 1 ст. 5 Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України», Україна вживає всіх необхідних заходів щодо гарантування прав і свобод людини і громадянина, передбачених Конституцією та законами України, міжнародними договорами, усім громадянам України, які проживають на тимчасово окупованій території.
Відповідно до ст. 1 Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України», тимчасово окупована територія України є невід`ємною частиною території України, на яку поширюється дія Конституції та законів України.
Згідно ч. 1 ст. 19 Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території», громадянам України гарантується дотримання у повному обсязі їхніх прав і свобод, передбачених Конституцією України, після залишення ними тимчасово окупованої території.
Зі змісту ч. 2, ч. 3 ст. 8 Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території», вбачається, що будь-які органи, їх посадові та службові особи на тимчасово окупованій території та їх діяльність вважаються незаконними, якщо ці органи або особи створені, обрані чи призначені у порядку, не передбаченому законом. Будь-який акт (рішення, документ), виданий органами та/або особами, передбаченими частиною другою цієї статті, є недійсним і не створює правових наслідків.
Європейський суд з прав людини у справі «Кіпр проти Туречини» зазначив, що виходячи з інтересів мешканців, що проживають на окупованій території, треті держави та міжнародні організації, особливо суди, не можуть просто ігнорувати дії фактично існуючих на такій території органів влади.
Стосовно окупованих територій у практиці Міжнародного суду ООН сформульовані так звані «намібійські винятки»: документи, видані окупаційною владою, повинні визнаватися, якщо їх невизнання веде за собою серйозні порушення або обмеження прав громадян. У Консультативному висновку Міжнародного суду ООН від 21 червня 1971 року «Юридичні наслідки для держав щодо триваючої присутності Південної Африки у Намібії» зазначено, що державичлени ООН зобов`язані визнавати незаконність і недійсність триваючої присутності Південної Африки в Намібії, але «у той час як офіційні дії, вчинені урядом Південної Африки від імені або щодо Намібії після припинення дії мандата є незаконними і недійсними, ця недійсність не може бути застосовна до таких дій як, наприклад, реєстрація народжень, смертей і шлюбів».
На підставі наведеного суд, як виняток, приймає в якості доказу надане заявницею свідоцтво про народження доньки та вважає його достатнім для встановлення факту народження дитини на тимчасово окупованій території України.
Відповідно до ч. 1 ст. 125 СК України якщо мати та батько дитини не перебувають у шлюбі між собою, походження дитини від матері визначається на підставі документа закладу охорони здоров`я про народження нею дитини.
Якщо мати та батько дитини не перебувають у шлюбі між собою, походження дитини від батька визначається:1) за заявою матері та батька дитини; 3) за рішенням суду.
Згідно з ч. 1 ст. 135 СК України при народженні дитини у матері, яка не перебуває у шлюбі, у випадках, коли немає спільної заяви батьків, заяви батька або рішення суду, запис про батька дитини у Книзі реєстрації народжень провадиться за прізвищем та громадянством матері, а ім`я та по батькові батька дитини записуються за її вказівкою.
Таким чином, оцінивши усі докази, що є у справі у їх сукупності, а також враховуючи те, що законом не передбачено іншого порядку встановлення даного факту, суд приходить до висновку про задоволення заяви про встановлення факту народження дитини
Частиною 4 статті 317 ЦПК України визначено, що ухвалене судом рішення у справах про встановлення факту народження або смерті особи на тимчасово окупованій території України, визначеній Верховною Радою України, підлягає негайному виконанню.
Відповідно до ст. ст. 4, 12, 19, 76, 81, 82, 141, 206, 265, 317 ЦПК України, Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України», Рішення Європейського Суду з прав людини «Кіпр проти Туреччини», су
У Х В А Л И В
Заяву ОСОБА_1 про встановлення факту народження дитини на тимчасово окупованій території України, заінтересована особа Олександрівський відділ державної реєстрації актів цивільного стану у Кропивницькому районі Кіровоградської області Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса) задовольнити.
Встановити факт народження дитини жіночої статі ОСОБА_2 , яка народилася ІНФОРМАЦІЯ_3 в м. Ялта, Автономної Республіки Крим, Україна, матір`ю якої є ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_4 , громадянка України, батько- ОСОБА_3 громадянин України ( запис про батька дитини проводити на підставі ч. 1 ст. 135 СК України).
Рішення підлягає негайному виконанню.
Рішення може бути оскаржено до Кропивницького апеляційного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний термін з дня його проголошення.
Оскарження рішення не зупиняє його виконання.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя Н.І.Гайдар
Суд | Олександрівський районний суд Кіровоградської області |
Дата ухвалення рішення | 04.11.2024 |
Оприлюднено | 06.11.2024 |
Номер документу | 122789964 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи окремого провадження Справи про встановлення фактів, що мають юридичне значення, з них: на тимчасово окупованій території України |
Цивільне
Олександрівський районний суд Кіровоградської області
Гайдар Н. І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні