Рішення
від 05.11.2024 по справі 161/18017/24
ЛУЦЬКИЙ МІСЬКРАЙОННИЙ СУД ВОЛИНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 161/18017/24

Провадження № 2/161/4762/24

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

(заочне)

05 листопада 2024 року місто Луцьк

Луцький міськрайонний суд Волинської області в складі головуючого судді Черняка В.В., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження у письмовому провадженні в місті Луцьку цивільну справу за позовом Департаменту соціальної та ветеранської політики Луцької міської ради до ОСОБА_1 про стягнення надміру виплачених коштів державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, допомоги на дитину, як одинокій матері, -

ВСТАНОВИВ:

Департамент соціальної та ветеранської політики Луцької міської ради (далі - ДСВП, позивач) через свого представника звернувся до суду із вказаним позовом.

В обґрунтування позову вказує, що 02.05.2022 року відповідач звернулась до ДСВП із заявою про призначення їй допомоги малозабезпеченим сім`ям.

В подальшому, їй було призначено допомогу малозабезпеченим сім`ям на період з 01.05.2022 року по 31.10.2022 року в розмірі 13337,29 грн.

Після введення на території України воєнного стану, відповідно до постанови КМУ №214 від 07.03.2022 року ДСВП продовжив виплату вказаної допомоги без звернення відповідача ( з 01.11.2022 року по 30.11.2022 року виплачено 3923,49 грн., з 01.12.2022 року по 30.04.2023 - 4271,99 грн.).

На підставі поданої відповідачем заяви від 01.11.2022 року ДСВП визначено право на отримання допомоги ОСОБА_1 та проведено розрахунок її розміру.

В ході проведення перевірки правомірності призначення допомоги, позивачем було виявлено безпідставну виплату сум допомоги в розмірі 5634,16 грн.

Крім того, відповідно до заяви відповідача від 02.05.2022 року їй було призначено допомогу на дитину, як одинокій матері (виплачено на ОСОБА_2 з 01.05.2022 року по 31.08.2022 року 264,87 грн. допомоги та на ОСОБА_3 з 01.05.2022 року до 31.10.2022 року).

В подальшому, виплату вказаної допомоги у зв`язку із введенням воєнного стану було продовжено без звернення відповідача (з 01.11.2022 року по 31.12.2022 року виплачено 246,87 грн.).

На підставі поданої відповідачем заяви від 01.11.2022 року ДСВП проведено перерахунок розміру допомоги.

В ході проведення перевірки правомірності призначення зазначеного виду допомоги, позивачем було виявлено безпідставну виплату сум допомоги в розмірі 493,74 грн.

На адресу відповідача направлено повідомлення з пропозицією добровільного повернення зазначених коштів. На даний час кошти не повернуті.

З огляду на наведене, позивач просить суд ухвалити рішення про стягнення із відповідача надміру виплачених коштів допомоги на дітей одиноким матерям у розмірі 493,74 грн. та допомоги малозабезпеченим сім`ям у розмірі 5634,16 грн., а також суму судових витрат у справі.

Ухвалою суду від 01.10.2024 року у справі було відкрито провадження та призначено розгляд в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами.

Відповідно ч.8 ст.128, п.5 ч.6 ст.272 ЦПК України відповідачу будо направлено ухвалу про відкриття провадження у справі та позовну заяву з додатками до неї та роз`яснено його право подати відзив на позовну заяву і всі наявні докази, що підтверджують заперечення проти позову протягом п`ятнадцяти днів з дня вручення копії ухвали суду про відкриття провадження у справі.

Відповідач у встановлений строк відзив на позов не подала.

Також, до суду не надходило клопотань від жодної із сторін про розгляд справи в судовому засіданні з повідомленням сторін, а тому відповідно до ч. 5ст. 279 ЦПК України суд розглядає справу за наявними у справі матеріалами.

За погодженням представника позивача, суд ухвалює рішення при заочному розгляді справи, що відповідає вимогам ст. 280 ЦПК України.

Дослідивши письмові матеріали справи, суд дійшов висновку, що позовні вимоги слід задовольнити повністю, з наступних підстав.

Судом встановлено, що 02.05.2022 року відповідач звернулась до ДСП Луцької міської ради із заявою про призначення їй допомоги на дитину, як одинокій матері та допомоги малозабезпеченим сім`ям (а.с.28-29).

Разом з заявою, відповідач подала декларацію про доходи і витрати осіб, які звернулися за призначенням усіх видів соціальної допомоги (а.с.30-31).

В подальшому, їй було призначено допомогу малозабезпеченим сім`ям з 01.05.2022 року по 30.06.2022 року в сумі 6422,47 грн., за період з 01.07.2022 року по 31.10.2022 року по 01.05.2022 року в розмірі 6914,82 грн. (а.с.21).

Крім того, їй було призначено допомогу на дітей, як одинокій матері (виплачено на ОСОБА_2 з 01.05.2022 року по 31.08.2022 року 264,87 грн. допомоги та на ОСОБА_3 з 01.05.2022 року до 31.10.2022 року) (а.с. 26).

Після введення на території України воєнного стану 24.02.2022 року, відповідно до постанови КМУ №214 від 07.03.2022 року ДСВП продовжив виплату допомоги без звернення відповідача (як малозабезпеченій сім`ї виплачено з 01.11.2022 року по 30.11.2022 року виплачено 3923,49 грн., з 01.12.2022 року по 30.04.2023 - 4271,99 грн.; як одинокій матері виплачено з 01.11.2022 року по 31.12.2022 року виплачено 246,87 грн.).

На підставі поданої відповідачем заяви від 01.11.2022 року (а.с.17-20) ДСВП проведено перерахунок розміру допомоги під час воєнного стану.

Рішенням ДСВП від 14.12.2022 року визначено, що обсяг надміру виплачених коштів допомоги ОСОБА_1 як малозабезпеченим сім`ям за період з 01.11.2022 року по 31.12.2022 року становить 5634,16 грн. (а.с. 13).

Рішенням ДСВП від 14.12.2022 року визначено, що обсяг надміру виплачених коштів допомоги ОСОБА_1 як одинокій матері за період з 01.11.2022 року по 31.12.2022 року становить 493,74 грн. (а.с.12).

25.11.2022 року адресу відповідача ДСВП Луцької міської ради направив повідомлення про повернення надміру виплачених коштів до 25.02.2023 року (а.с.10,11). Однак, станом на день звернення до суду з цим позовом відповідачем вказані кошти в добровільному порядку не повернуті.

Порядок призначення і виплати державної допомоги сім`ям з дітьми та перелік документів, необхідних для призначення допомоги за цим Законом, встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до статті 18 Закону України «Про державну допомогу сім`ям з дітьми» право на допомогу на дітей одиноким матерям мають одинокі матері (які не перебувають у шлюбі), одинокі усиновлювачі, якщо у свідоцтві про народження дитини або документі про народження дитини, виданому компетентними органами іноземної держави, за умови його легалізації в установленому законодавством порядку (рішенні про усиновлення дитини), відсутній запис про батька (матір) або запис про батька (матір) проведено в установленому порядку органом державної реєстрації актів цивільного стану за вказівкою матері (батька, усиновлювача) дитини.

Згідно із пунктом 34 Порядку призначення і виплати державної допомоги сім`ям з дітьми, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2001 року № 1751 (у редакції, що діяла на час звернення із заявою про призначення соціальної допомоги, далі - Порядок № 1751) допомога на дітей одиноким матерям, одиноким усиновлювачам, матерям (батькам) у разі смерті одного з батьків, які мають дітей віком до 18 років (якщо діти навчаються за денною формою у загальноосвітніх, професійно-технічних та вищих навчальних закладах I-IV рівня акредитації, - до закінчення такими дітьми навчальних закладів, але не довше ніж до досягнення ними 23 років), надається у розмірі, що дорівнює різниці між 100 відсотками прожиткового мінімуму для дитини відповідного віку та середньомісячним сукупним доходом сім`ї в розрахунку на одну особу за попередні шість місяців.

Середньомісячний сукупний дохід сім`ї визначається згідно з Методикою обчислення сукупного доходу сім`ї для всіх видів соціальної допомоги на підставі довідки про доходи і декларації про доходи та майновий стан осіб, що звернулися за призначенням усіх видів соціальної допомоги. До складу сім`ї особи, що звертається за призначенням зазначеної допомоги, включаються чоловік (дружина); рідні, усиновлені та підопічні діти віком до 18 років, а також діти віком до 23 років, які навчаються за денною формою у загальноосвітніх, професійно-технічних та вищих навчальних закладах I-IV рівня акредитації і не мають власних сімей незалежно від місця проживання або реєстрації; неодружені повнолітні діти, які визнані інвалідами з дитинства I та II групи або інвалідами I групи і проживають разом з батьками; непрацездатні батьки чоловіка та дружини, які проживають разом з ними і перебувають на їх утриманні у зв`язку з відсутністю власних доходів; жінка та чоловік, які проживають однією сім`єю, не перебувають у шлюбі, але мають спільних дітей. До складу сім`ї не включаються особи, які перебувають на повному державному утриманні.

Зазначена допомога призначається на кожну дитину. Перелік документів для призначення допомоги визначений пунктом 35 Порядку № 1751.

Відповідно до статті 8 Закону України «Про охорону дитинства» кожна дитина має право на рівень життя, достатній для її фізичного, інтелектуального, морального, культурного, духовного і соціального розвитку. Батьки або особи, які їх замінюють, несуть відповідальність за створення умов, необхідних для всебічного розвитку дитини, відповідно до законів України.

Згідно з Законом «Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям» та Постанови Кабінету міністрів України від 24.02.2003 року №250 «Про затвердження Порядку призначення і виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям», допомога малозабезпеченим сім`ям призначається і виплачується у грошовій формі малозабезпеченим сім`ям, які постійно проживають на території України, мають середньомісячний сукупний дохід, нижчий від прожиткового мінімуму для сім`ї. Прожитковий мінімум для сім`ї - визначена для кожної сім`ї залежно від її складу сума прожиткових мінімумів, розрахованих та затверджених відповідно до Закону України «Про прожитковий мінімум» для осіб, які відносяться до основних соціальних і демографічних груп населення.

Малозабезпечена сім`я - це сім`я, яка з поважних або незалежних від неї причин має середньомісячний сукупний доход, нижчий від прожиткового мінімуму для сім`ї.

Згідно Порядку призначення і виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, затвердженого постановою КМУ від 24.02.2003 року №250, державна соціальна допомога малозабезпеченим сім`ям призначаються з місяця звернення на шість місяців. Для призначення допомоги подається в установленому порядку довідка про склад сім`ї та декларація про доходи та майновий стан (заповнюється на підставі довідок про доходи кожного члена сім`ї). При цьому допомога призначається на основі середньомісячного сукупного доходу сім`ї за останні шість місяців, що передують місяцю звернення, сукупного доходу осіб, які входять до складу сім`ї.

Відповідно до п. 14 вищезазначеного Порядку, розмір соціальної допомоги визначається як різниця між прожитковим мінімумом для сім`ї та її середньомісячним сукупним доходом, але не може бути більшим ніж 75 відсотків прожиткового мінімуму для сім`ї. Середньомісячний сукупний дохід сім`ї визначається згідно з Методикою обчислення сукупного доходу сім`ї для всіх видів соціальної допомоги, що затверджується Мінсоцполітики, Мінекономрозвитку, Мінфіном, Держстатом, МОНмолодьспортом.

Таким чином, допомога на дітей одиноким матерям та допомога малозабезпеченим сім`ям, є різновидами державної допомоги у загальній системі соціального захисту населення і надаються з метою забезпечення відповідного рівня матеріальної підтримки малозабезпечених сімей, у яких є діти, створення належних умов для утримання та виховання дітей.

Згідно з п. 25 Постанови Кабінету Міністрів України від 24 лютого 2003 року № 250 «Про затвердження Порядку призначення і виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям» якщо малозабезпеченою сім`єю приховано або подано недостовірні дані про доходи та майновий стан або органом соціального захисту населення отримано інформацію про обставини, що вплинули на встановлення права на призначення державної соціальної допомоги та визначення її розміру, внаслідок чого надміру виплачено кошти, органи соціального захисту населення:

-визначають обсяг надміру виплачених коштів з місяця призначення державної соціальної допомоги та встановлюють строки їх повернення залежно від матеріального стану малозабезпеченої сім`ї;

-повідомляють уповноваженому представнику малозабезпеченої сім`ї про обсяг надміру виплачених коштів та строки їх повернення.

Суми надміру виплаченої державної соціальної допомоги повертаються:

-отримувачем державної соціальної допомоги самостійно;

-за згодою отримувача державної соціальної допомоги у повному обсязі за рахунок її наступних виплат;

-за рішенням органу соціального захисту населення за рахунок суми наступних виплат державної соціальної допомоги у розмірі, що не перевищує 20 відсотків щомісячної суми призначеної допомоги.

У разі неможливості добровільного повернення або утримання надміру виплачених сум державної соціальної допомоги такі суми стягуються в судовому порядку.

Пунктом 2 постанови № 264 установлено, що орган соціального захисту населення проводить перерахунок розміру виплаченої державної соціальної допомоги на підставі поданої особою заяви та необхідних документів. Якщо за результатами проведеного перерахунку не підтверджується право на отримання допомоги, органи соціального захисту визначають обсяг коштів, які підлягають поверненню з місця призначення соціальної допомоги та повідомляє отримувачу допомоги про обсяг коштів які підлягають поверненню, та строки їх повернення.

Згідно ч. 1 ст. 1212 ЦК України особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала.

Враховуючи дослідженні судом докази, факт недобросовісності набувача суд вважає доведеним, а тому надміру виплачені кошти підлягають поверненню.

Відтак, суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення позову в повному обсязі.

Відповідно до ст. 141 ЦПК України, з відповідача на користь позивача необхідно стягнути понесені та документально підтверджені судові витрати у вигляді судового збору у розмірі 3028 гривень.

Керуючись ст.ст. 4, 12, 77, 81, 141, 259, 264, 268, 280-282 ЦПК України, ст. 1212,1215 ЦК України, суд, -

УХВАЛИВ:

Позовні вимоги Департаменту соціальної та ветеранської політики Луцької міської ради до ОСОБА_1 про стягнення надміру виплачених коштів державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, допомоги на дитину, як одинокій матері, - задовольнити повністю.

Стягнути з ОСОБА_1 на користь Департаменту соціальної та ветеранської політики Луцької міської ради надміру виплачені кошти допомоги на дітей одиноким матерям в розмірі 493 (чотириста дев`яносто три) грн. 73 коп., надміру виплачені кошти державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям в розмірі 5634 (п`ять тисяч шістсот тридцять чотири) грн. 16 коп.

Стягнути з ОСОБА_1 на користь Департаменту соціальної та ветеранської політики Луцької міської ради 3028 (три тисячі двадцять вісім) грн. 00 коп. сплаченого судового збору.

Заочне рішення може бути переглянуте судом, що його ухвалив, за письмовою заявою відповідача. Заяву про перегляд заочного рішення може бути подано протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Учасник справи, якому повне заочне рішення суду не було вручене у день його проголошення, має право на поновлення пропущеного строку на подання заяви про його перегляд - якщо така заява подана протягом двадцяти днів з дня вручення йому повного заочного рішення суду.

Строк на подання заяви про перегляд заочного рішення може бути також поновлений в разі пропуску з інших поважних причин.

У разі залишення заяви про перегляд заочного рішення без задоволення заочне рішення може бути оскаржене в загальному порядку, встановленому цим Кодексом. У цьому разі строк на апеляційне оскарження рішення починає відраховуватися з дати постановлення ухвали про залишення заяви про перегляд заочного рішення без задоволення.

Позивач може оскаржити заочне рішення безпосередньо до Волинського апеляційного суду шляхом подання апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня проголошення рішення.

Заочне рішення набирає законної сили, якщо протягом строків, встановлених цим Кодексом, не подані заява про перегляд заочного рішення або апеляційна скарга, або якщо рішення залишено в силі за результатами апеляційного розгляду справи.

Позивач: Департамент соціальної та ветеранської політики Луцької міської ради (43025, Волинська обл., м. Луцьк, пр-т. Волі 4А; ЄДРПОУ 03191963).

Відповідач: ОСОБА_1 (адреса місця проживання: АДРЕСА_1 ; адреса місця реєстрації: АДРЕСА_2 ; РНОКПП НОМЕР_1 ).

Повний текст рішення суду складено 05 листопада 2024 року.

Суддя Луцького міськрайонного суду

Волинської області В.В. Черняк

СудЛуцький міськрайонний суд Волинської області
Дата ухвалення рішення05.11.2024
Оприлюднено07.11.2024
Номер документу122791948
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи у спорах про недоговірні зобов’язання, з них про повернення безпідставно набутого майна (коштів)

Судовий реєстр по справі —161/18017/24

Рішення від 05.11.2024

Цивільне

Луцький міськрайонний суд Волинської області

Черняк В. В.

Ухвала від 01.10.2024

Цивільне

Луцький міськрайонний суд Волинської області

Черняк В. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні