ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
05 листопада 2024 року Справа № 160/25704/24 Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді Юркова Е.О., розглянувши в порядку спрощеного провадження без повідомлення (виклику) сторін у місті Дніпро адміністративну справу за позовною ОСОБА_1 до ІНФОРМАЦІЯ_1 про визнання протиправною бездіяльність та зобов`язання вчинити певні дії,-
УСТАНОВИВ:
24.09.204 до Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява ОСОБА_1 до ІНФОРМАЦІЯ_1 з вимогами:
- визнати протиправною бездіяльність ІНФОРМАЦІЯ_2 , щодо не розгляду заяви ОСОБА_1 від 15.08.2024 про відстрочку від призову на військову службу під час мобілізації;
- зобов`язати ІНФОРМАЦІЯ_3 розглянути заяву ОСОБА_1 від 15.08.2024 про відстрочку від призову на військову службу під час мобілізації у відповідності до Порядку проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16.05.2024 № 560, та за результатами розгляду якої прийняти рішення по суті поданої заяви та направити рішення на адресу ОСОБА_1 .
В обґрунтування позовних вимог позивач вказує, що є особою, яка на підставі п.11 ч. 1 ст.23 ЗУ «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» не підлягає призову на військову службу під час мобілізації, оскільки має дружину з числа осіб з інвалідністю II групи. Зазначає, що заяву з додатками 15.08.2024 було відправлено засобами поштового зв`язку та отримано ІНФОРМАЦІЯ_3 21.08.2024. Проте 09.09.2024 отримано лист від відповіжача в якому повідомлено, що розгляд та прийом документів відбувається тільки під час особистої присутності. Вважає, що його заяву про надання відстрочки не було розглянуто відповідно до норм чинного законодавства та надано лише інформативний лист.
Ухвалою суду від 26.09.2024 відкрито провадження в адміністративній справі та призначено розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи.
Відповідачу було направлено копію ухвали суду від 26.09.2024 про відкриття провадження у справі та позовну заяву з додатками на його офіційну адресу, зазначеному в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, що підтверджується рекомендованими повідомленнями про вручення поштового відправлення 09.10.2024; правом на подання відзиву на позов відповідач не скористався.
Справа розглянута в межах строку розгляду справи за правилами спрощеного позовного провадження, встановленого статтею 258 Кодексу адміністративного судочинства України - в межах шістдесяти днів із дня відкриття провадження у справі.
Розглянувши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини справи, на яких ґрунтується адміністративний позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд приходить до наступних висновків.
Судом встановлено, що ОСОБА_1 ІНФОРМАЦІЯ_4 є військовозобов`язаним та перебуває на обліку у ІНФОРМАЦІЯ_5 .
Також, ОСОБА_1 перебуває у шлюбі з ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_6 , яка є інвалідом другої групи.
Вищезазначене підтверджується: копією Свідоцтва про укладення шлюбу серія НОМЕР_1 від 23.10.1995р. та довідкою до акта огляду медико-соціальною експертною комісією Серія 12 ААД № 085574 від 12.08.2024р..
З метою реалізації права на відстрочку від призову, 21.08.2024 року на адресу ІНФОРМАЦІЯ_7 рекомендованим листом позивачем було направлено заяву від 15.08.2024 року про оформлення відстрочки від призову, відповідно до п.11 ч.1 ст. 23 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію», до заяви було надано: засвідчена копія Свідоцтва про укладення шлюбу серія НОМЕР_1 від 28.10.1995р.; засвідчена копія довідки до акта огляду медико-соціальною експертною комісією №085574 від 12.08.2024р.; засвідчена копія Військово-облікового документа (ВОС 121000; номер в реєстрі Оберіг 171120221425281000014), сформованого 13.07.2024р. в Резерв+.
Відповідно даних з сайту «Укрпошта» поштове відправлення було вручене особисто відповідальному співробітнику ІНФОРМАЦІЯ_2 21.08.2024.
09.09.2024 позивачем отримано лист ІНФОРМАЦІЯ_2 № юр/9304 від 22.08.2024, в якому було зазначено, що «…Статтею 23 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» визначено перелік громадян, які мають право на відстрочку від призову на військову службу під час мобілізації.
Для підтвердження права на відстрочку від призову на військову службу під час мобілізації згідно вищезазначеного закону, Вам необхідно особисто прибути із власним паспортом громадянина України, РНОКПП, військово - обліковим документом (військовий квиток, тимчасове посвідчення військовозобов`язаного тощо) до ІНФОРМАЦІЯ_1 , та з оригіналами і копіями документів що підтверджують право на отримання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації.
Розгляд та прийом документів здійснюється з 08 год. 00 хв, до 17 год. 00 хв. у 101 каб. ІНФОРМАЦІЯ_1 тільки з особистої присутності».
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, що виникли між сторонами, суд зазначає таке.
Указом Президента України від 24.02.2022 року №64/2022 "Про введення воєнного стану в Україні", затвердженим Законом України від 24.02.2022 року №2102-IX, введено в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб, який у подальшому був продовжений та діє станом на час розгляду справи.
Правові основи мобілізаційної підготовки та мобілізації в Україні, засади організації цієї роботи, повноваження органів державної влади, інших державних органів, органів місцевого самоврядування, а також обов`язки підприємств, установ і організацій незалежно від форми власності (далі - підприємства, установи і організації), повноваження і відповідальність посадових осіб та обов`язки громадян щодо здійснення мобілізаційних заходів врегульовані Законом України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» (далі Закон України 3543-XII).
За визначенням, наданим у статті першій Закону України 3543-XII, мобілізація - комплекс заходів, здійснюваних з метою планомірного переведення національної економіки, діяльності органів державної влади, інших державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ і організацій на функціонування в умовах особливого періоду, а Збройних Сил України, інших військових формувань, Оперативно-рятувальної служби цивільного захисту - на організацію і штати воєнного часу. Мобілізація може бути загальною або частковою та проводиться відкрито чи приховано.
Статтею 23 вказаного закону визначено питання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації.
Так, пунктом 11 ч.1 ст.23 Закону України 3543-XII зазначено, що не підлягають призову на військову службу під час мобілізації військовозобов`язані: які мають дружину (чоловіка) з числа осіб з інвалідністю I чи II групи.
Як вже встановлено судом, ОСОБА_1 ІНФОРМАЦІЯ_4 є військовозобов`язаним та перебуває на обліку у ІНФОРМАЦІЯ_5
Також, ОСОБА_1 перебуває у шлюбі з ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_6 , яка є інвалідом другої групи.
Вищезазначене підтверджується: копією Свідоцтва про укладення шлюбу серія НОМЕР_1 від 23.10.1995р. та довідкою до акта огляду медико-соціальною експертною комісією Серія 12 ААД № 085574 від 12.08.2024р.Згідно свідоцтва про народження Серія НОМЕР_2 від 29.09.1982 року батьками ОСОБА_3 ІНФОРМАЦІЯ_8 є ОСОБА_4 та ОСОБА_5 .
Постановою Кабінету Міністрів України №560 від 16 травня 2024 р. затверджено Порядок проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період (далі Порядок № 560).
Пунктом 56 Порядку № 560 визначено, що відстрочка від призову на військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період надається військовозобов`язаним з підстав, визначенихстаттею 23Закону України Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію.
Згідно п.58 Порядку № 560 за наявності підстав для одержання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період військовозобов`язані (крім заброньованих та посадових (службових) осіб, зазначених у підпунктах 16-23 пункту 1додатка 5) особисто подають на ім`я голови комісії районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки або його відділузаявуза формою, визначеною у додатку 4, до якої додаються документи, що підтверджують право на відстрочку, або копії таких документів, засвідчені в установленому порядку, зазначені уперелікузгідно з додатком 5. Заява військовозобов`язаного підлягає обов`язковій реєстрації.
Відповідно положень статті 60 Порядку № 560 - комісія вивчає отримані заяву та підтверджуючі документи, оцінює законність підстав для надання відстрочки, за потреби готує запити до відповідних органів державної влади для отримання інформації, що підтверджує право заявника на відстрочку, або використовує інформацію з публічних електронних реєстрів.
Комісія зобов`язана розглянути отримані на розгляд заяву та документи, що підтверджують право на відстрочку, протягом семи днів з дати надходження, але не пізніше ніж протягом наступного дня від дати отримання інформації на запити до органів державної влади.
На підставі розгляду отриманих документів комісія ухвалює рішення про надання або відмову у наданні відстрочки. Рішення комісії оформляється протоколом.
Про прийняте комісією рішення повідомляється засобами телефонного, електронного зв`язку або поштою заявнику не пізніше ніж на наступний день після ухвалення такого рішення. У разі позитивного рішення військовозобов`язаному надається довідка із зазначенням строку відстрочки за формою, визначеною у додатку 6 постанови КМУ № 560 від 16.05.2024.
У разі відмови у наданні відстрочки військовозобов`язаному повідомляють письмово із зазначенням причин відмови за формою, визначеною у додатку 7 постанови КМУ № 560 від 16.05.2024. Таке рішення може бути оскаржене у судовому порядку.
До ухвалення комісією рішення військовозобов`язаний не підлягає призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період.
Відстрочка від призову на військову службу під час мобілізації надається на строк дії відповідних законних підстав, але не більш як на строк проведення мобілізації, встановлений Указом Президента України. У разі продовження строку проведення мобілізації перевірка підстав у військовозобов`язаного на відстрочку від призову на військову службу під час мобілізації, крім підстав, зазначених у пункті 2 частини першої, пунктах 3, 4, 5 частини третьої статті 23 Закону України Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію, здійснюється за допомогою Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов`язаних та резервістів.
Для продовження строку дії відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період військовозобов`язаний з виданням Указу Президента України про продовження строку проведення мобілізації подає (надсилає) на розгляд комісії заяву у паперовій або електронній формі, зокрема, у разі технічної реалізації засобами електронного кабінету призовника, військовозобов`язаного, резервіста.
У разі неможливості провести перевірку у військовозобов`язаного підстав для відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації за допомогою Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов`язаних та резервістів територіальний центр комплектування та соціальної підтримки повідомляє про необхідність надання відповідних підтверджуючих документів.
Згідно абзаців 5 та 9 пункту 11 Постанови Кабінету Міністрів України №154 від 23.02.2022 «Про затвердження положення про територіальні центри комплектування» - районні територіальні центри комплектування та соціальної підтримки, крім функцій, зазначених у пункті 9 цього Положення, беруть участь в організації та забезпеченні роботи районних (міських) призовних комісій, готують для розгляду зазначеними комісіями матеріали з питань призову громадян на строкову військову службу, службу у військовому резерві, надання відстрочки або звільнення їх від призову на строкову військову службу, службу у військовому резерві: оформляють для військовозобов`язаних, резервістів відстрочки від призову під час мобілізації та в особливий період і воєнний час, які надаються в установленому порядку, а також ведуть їх спеціальний облік.
Аналіз наведеного свідчить про те, що до повноважень районних територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки належить оформлення військовозобов`язаним відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації та в особливий період, у тому числі в період дії воєнного стану, які надаються в установленому порядку.
Як уже зазначалось з метою реалізації права на відстрочку від призову, 21.08.2024 року на адресу ІНФОРМАЦІЯ_7 рекомендованим листом позивачем було направлено заяву від 15.08.2024 року про оформлення відстрочки від призову, відповідно до п.11 ч.1 ст. 23 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію», до заяви було надано: засвідчена копія Свідоцтва про укладення шлюбу серія НОМЕР_1 від 28.10.1995р.; засвідчена копія довідки до акта огляду медико-соціальною експертною комісією №085574 від 12.08.2024р.; засвідчена копія Військово-облікового документа (ВОС 121000; номер в реєстрі Оберіг 171120221425281000014), сформованого 13.07.2024р. в Резерв+.
Відповідно даних з сайту «Укрпошта» поштове відправлення було вручене особисто відповідальному співробітнику ІНФОРМАЦІЯ_2 21.08.2024.
09.09.2024 позивачем отримано лист ІНФОРМАЦІЯ_2 № юр/9304 від 22.08.2024, в якому було зазначено, що він особисто повинен з`явитися до ІНФОРМАЦІЯ_2 з оригіналами та копіями документів, що підтверджують право на отримання відстрочки від призову на військову службу. А також повідомлено, що розгляд та прийом документів відбувається тільки під час особистої присутності.
Проте суд зазначає, що в порушення п. 60 Порядку № 560, заяву та додані до неї документи по суті поставленого питання комісією при ІНФОРМАЦІЯ_2 фактично не було розглянуто, а листом від 22.08.2024 № юр/9304 фактично повідомлено, що заяву розглянуто не буде.
Також станом на дату розгляду справи відповіді про результати розгляду заяви позивача від 15.08.2024 про оформлення відстрочки або про відмову у оформленні такої відстрочки не надходило.
Відповідно до частини першої статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Відповідно до статті 19 Конституції України правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством.
Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Суд зазначає, що компетенція ІНФОРМАЦІЯ_1 полягає у тому, що згідно покладених завдань і функцій останній є спеціалізованим суб`єктом владних повноважень у сфері щодо прийняття рішення про надання відстрочки від мобілізації на особливий період.
Суд повинен уникати безпідставних втручань у дискреційні повноваження суб`єкта владних повноважень.
А тому належним захистом порушених прав позивача буде визнати протиправною бездіяльність ІНФОРМАЦІЯ_2 , щодо не розгляду заяви ОСОБА_1 від 15.08.2024 про відстрочку від призову на військову службу під час мобілізації та зобов`язати ІНФОРМАЦІЯ_3 розглянути заяву ОСОБА_1 від 15.08.2024 про відстрочку від призову на військову службу під час мобілізації у відповідності до Порядку проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16.05.2024 № 560, та за результатами розгляду якої прийняти рішення по суті поданої заяви та направити рішення на адресу ОСОБА_1 .
Перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів сторін, оцінивши докази на підтвердження правомірності дій та докази, долучені в обґрунтування позову, суд доходить висновку про наявність підстав для задоволення позову відповідно до вищенаведених мотивів.
Відповідно до частини першої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Згідно частини другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Згідно статті 90 Кодексу адміністративного судочинства України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
Вирішуючи питання щодо розподілу судових витрат, суд виходить з наступного.
Частиною першою статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено що, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Як вбачається з матеріалів справи, позивачем при зверненні до суду понесені судові витрати, пов`язані зі сплатою судового збору за подання позовної заяви до суду в розмірі 1211,20 грн., що документально підтверджується платіжною інструкцією від 24.09.2024.
З огляду на задоволення позовних вимог, сплачений позивачем судовий збір за подачу адміністративного позову до суду в сумі 1211,20 грн. підлягає стягненню з ІНФОРМАЦІЯ_1 за рахунок бюджетних асигнувань.
Керуючись ст.ст. 9, 72-77, 90, 242-243, 245-246, 258, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
УХВАЛИВ:
Позовну заяву ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ; ПН НОМЕР_3 ) до ІНФОРМАЦІЯ_1 ( АДРЕСА_2 ; ІК в ЄДРПОУ НОМЕР_4 ) про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії задовольнити.
Визнати протиправною бездіяльність ІНФОРМАЦІЯ_2 , щодо не розгляду заяви ОСОБА_1 від 15.08.2024 про відстрочку від призову на військову службу під час мобілізації.
Зобов`язати ІНФОРМАЦІЯ_3 розглянути заяву ОСОБА_1 від 15.08.2024 про відстрочку від призову на військову службу під час мобілізації у відповідності до Порядку проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16.05.2024 № 560, та за результатами розгляду якої прийняти рішення по суті поданої заяви та направити рішення на адресу ОСОБА_1 .
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань з ІНФОРМАЦІЯ_1 ( АДРЕСА_2 ; ІК в ЄДРПОУ НОМЕР_4 ) на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ; ПН НОМЕР_3 ) понесені позивачем судові витрати зі сплати судового збору в сумі 1211,20 грн.
Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.
Повний текст рішення суду складений 05 листопада 2024 року.
Суддя Е.О. Юрков
Суд | Дніпропетровський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 05.11.2024 |
Оприлюднено | 07.11.2024 |
Номер документу | 122806457 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо |
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Юрков Едуард Олегович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Юрков Едуард Олегович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні