ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
04 листопада 2024 року Справа № 280/8025/24 м.ЗапоріжжяЗапорізький окружний адміністративний суд у складі головуючого суддіСтрельнікової Н.В. розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного провадження адміністративну справу позовною заявою заступника керівника Шевченківської окружної окружної прокуратури м. Запоріжжя Запорізької області в інтересах держави до Управління містобудування та архітектури Запорізької обласної державної адміністрації,треті особи, які не заявляють самостійні вимоги щодо предмету позову на стороні відповідача: Відділ охорони культурної спадщини Запорізької міської ради, ПРИВАТНЕ АКЦІОНЕРНЕ ТОВАРИСТВО «ЗАПОРІЗЬКИЙ АВТОМОБІЛЕБУДІВНИЙ ЗАВОД», про визнання протиправними дій, забов`язання вчинити певні дії
ВСТАНОВИВ:
До Запорізького окружного адміністративного суду надійшла позовна заява першого заступника керівника (далі позивач) до Управління містобудування та архітектури Запорізької обласної державної адміністрації (далі відповідач), треті особи, які не заявляють самостійні вимоги щодо предмету позову на стороні відповідача: Відділ охорони культурної спадщини Запорізької міської ради (далі третя особа 1), ПРИВАТНЕ АКЦІОНЕРНЕ ТОВАРИСТВО «ЗАПОРІЗЬКИЙ АВТОМОБІЛЕБУДІВНИЙ ЗАВОД», (далі третя особа 2), в якій просить суд:
1.Визнати протиправною бездіяльність Управління містобудування та архітектури Запорізької обласної державної адміністрації (код ЄДРПОУ 35258283, пр. Соборний, 164, м. Запоріжжя, 69107) в частині незабезпечення складання облікової документації на щойно виявлений об`єкт культурної спадщини: Цехи заводів Леппа і Вальмана та Копа і Гелькера, розташовані по пр. Соборному, 8 (непарний бік) у м. Запоріжжі, яка б відповідала вимогам Порядку обліку об`єктів культурної спадщини, затвердженого наказом Міністерства культури України від 11.03.2013 № 158, та не направлення подання до Міністерства культури та інформаційної політики України про занесення цього об`єкта до Державного реєстру нерухомих пам`яток України.
2.Зобов`язати Управління містобудування та архітектури Запорізької обласної державної адміністрації (код ЄДРПОУ 35258283, пр. Соборний, 164, м. Запоріжжя, 69107) забезпечити складання облікової документації на щойно виявлений об`єкт культурної спадщини: Цехи заводів Леппа і Вальмана та Копа і Гелькера, розташований по пр. Соборному, 8 (непарний бік) у м. Запоріжжі, яка повинна відповідати Порядку обліку об`єктів культурної спадщини, затвердженому наказом Міністерства культури України від 11.03.2013 № 158, та направити подання до Міністерства культури та інформаційної політики України про занесення цього об`єкта до Державного реєстру нерухомих пам`яток України.
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що відповідачем допущено протиправну бездіяльність, яка полягає у триваломунезабезпеченні складання облікової документації на щойно виявлений об`єкт культурної спадщини, а саме: Цехи заводів Леппа і Вальмана та Копа і Гелькера, розташовані по пр. Соборному, 8 (непарний бік) у м. Запоріжжі, та як наслідок - не направленні до Міністерства подання про внесення його до Державного реєстру нерухомих пам`яток України. Просить позовні вимоги задовольнити у повному обсязі.
Ухвалою суду від 02 вересня 2024 року відкрито провадження в адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження без виклику сторін (у письмовому провадженні).
Відповідач проти задоволення позову заперечував, посилаючись на те, що відповідно до пункту 2 наказу Міністерства культури та інформаційної політики України (далі-МКІП) від 01.03.2024 № 158 «Про затвердження Порядку обліку об`єктів культурної спадщини», зареєстровано в Міністерстві юстиції України 21 березня 2024 року за № 425/41770 (із змінами внесеними згідно з наказом Міністерства культури та інформаційної політики України № 244 від 28.03.2024) встановлено, що облікова документація, в тому числі облікові картки та паспорти, складені на пам`ятки культурної спадщини, зберігають свою чинність. Облікова документація на щойно виявлені об`єкти, не потребує приведення у відповідність до Порядку обліку об`єктів культурної спадщини, затвердженого наказом Міністерства культури України від 11 березня 2013 року № 158, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 01 квітня 2013 року за № 528/23060 (у редакції наказу Міністерства культури та інформаційної політики України від 01 березня 2024 року № 158), якщо подання про занесення об`єкта культурної спадщини до Державного реєстру нерухомих пам`яток України подано на розгляд Міністерства культури та інформаційної політики України до 31 грудня 2024 року. Отже, законодавець надає можливість направити наявну облікову документацію до 31 грудня 2024. В Управлінні наявна облікова документація на щойно виявлений об`єкт культурної спадщини: Цехи заводів Леппа і Вальмана та Копа і Гелькера, який розташований з адресою: м. Запоріжжя, просп. Соборний, 8 (непарний бік), яка розроблена у 2007 році. З метою збору необхідного пакету документів для направлення подання щодо занесення до Державного Реєстру нерухомих пам`яток України об`єкт культурної спадщини, обласною державною (військовою) адміністрацією було доручено Запорізькій міській раді забезпечити проведення постійного моніторингу щойно виявлених об`єктів культурної спадщини. Листом від 10.09.2024 № 298/01-41 Відділом охорони культурної спадщини Запорізької міської ради за результатом проведення постійного моніторингу надали відповідні інформаційні довідки, акти візуального обстеження та облікові документації. 13 вересня 2024 року відбулося засідання Консультативної ради (далі- Консультативна рада) з питань охорони культурної спадщини в частині пам`яток архітектури та містобудування при Управлінні містобудування та архітектури Запорізької обласної державної адміністрації. Одним із питань Консультативної ради, було розгляд питання, щодо незанесення до Реєстру з подальшим виключенням з Переліку щойно виявленого об`єкту культурної спадщини Запорізької області «Цехи заводів Леппа і Вальмана та Копа і Гелькера», який знаходиться за адресою: м.Запоріжжя, просп. Соборний, 8 (непарний бік) у зв`язку відсутністю предмету охорони. За результатами розгляду зазначеного питання на Консультативній раді, було рекомендовано уповноваженому органу (Управлінню) направити подання до Міністерства культури та інформаційної політики щодо незанесення зазначеного об`єкту. За результатами обговорення: Управлінням наразі підготовлено подання до центрального органу виконавчої влади у сфері охорони культурної спадщини щодо незанесення нерухомого об`єкту культурної спадщини до Реєстру з подальшим виключенням з Переліку щойно виявлених об`єктів культурної спадщини Запорізької області об`єкту культурної спадщини «Цехи заводів Леппа і Вальмана та Копа і Гелькера», який знаходиться за адресою: м.Запоріжжя, просп. Соборний, 8 (непарний бік) у зв`язку відсутністю предмету охорони. Просить відмовити у задоволенні позовних вимог.
Також у відзиві відповідач просив суд зупинити провадження у справі. Ухвалою суду від 23.09.2024 було відмовлено у задоволенні клопотання відповідача про зупинення провадження у справі.
Від Відділу охорони культурної спадщини Запорізької міської ради до суду надійшли письмові пояснення, в яких зазначено, що Обласною державною (військовою) адміністрацією листом від 23.09.2024 № 08- 37/4377 до центрального органу виконавчої влади у сфері охорони культурної спадщини (до Міністерства культури та стратегічної комунікації України) було направлено подання про незанесення нерухомого об`єкту культурної спадщини до Державного Реєстру нерухомих пам`яток України (копія листа додається). На підставі наведеного просить суд відмовити у позові.
03.10.2024 до суду надійшли додаткові пояснення від позивача у яких зазначено, що Окружною прокуратурою 30.09.2024 направлено запит до Міністерства (строк надання відповіді до 17.10.2024) з приводу розгляду Міністерством подання щодо незанесення Цехів заводів Леппа і Вальмана та Копа і Гелькера до Реєстру, оскільки прийняте рішення Міністерством безпосередньо вплине на обставини справи № 280/8025/24. Враховуючи, що саме Міністерство є уповноваженим органом щодо розгляду подання щодо занесення/незанесення щойно виявлених об`єктів культурної спадщини, до яких відносяться й Цехи заводів Леппа і Вальмана та Копа і Гелькера, доцільно дочекатися відповіді від нього з метою формування подальшої позиції прокуратури. В той же час Цехи заводів Леппа і Вальмана та Копа і Гелькера досі залишаються щойно виявленим об`єктом культурної спадщини, зазначеному в Переліку об`єктів культурної спадщини Запорізької області, затвердженому розпорядженням Запорізької обласної військової адміністрації від 15.05.2023 № 236.
Треті особи правом на подання пояснень на позовну заву не скористались. Від третьої особи 2 до суду 03.09.2024 надійшло клопотання про зупинення провадження у справі, зі змісту якого вбачається що фактично клопотання складено по іншій сраві, однак помилково зазначенийф номер цієї справи. 20.09.2024 до суду надійшло клопотання третьої особи 2, у якому просить суд залишити клопотання про зупинення провадження у справі без розгляду та вважати помилково поданим.
Розглянувши матеріали та з`ясувавши всі обставини адміністративної справи, які мають юридичне значення для розгляду та вирішення спору по суті, дослідивши наявні у справі докази у їх сукупності, судом установлено наступне.
Наказом Управління містобудування та архітектури Запорізької обласної державної адміністрації (далі - Управління) від 28.11.2013 № 49-О об`єкт культурної спадщини, а саме: Цехи заводів Леппа і Вальмана та Копа і Гелькера, які розташовані за адресою: м. Запоріжжя, пр. Соборний, 8 (непарний бік) включені до Переліку об`єктів культурної спадщини архітектури та містобудування Запорізькій області (далі - Перелік).
Розпорядженням Запорізької обласної військової адміністрації від 15.05.2023 № 236, на підставі Положення про Управління містобудування та архітектури Запорізької обласної державної адміністрації від 28.05.2021 № 370, наказу Управління містобудування та архітектури Запорізької обласної державної адміністрації від 28.11.2013 №49-о, листа Відділу охорони культурної спадщини Запорізької міської ради від 11.04.2023 № 043/01-41, був затверджений новий Перелік об`єктів культурної спадщини Запорізької області, до якого також включено Цехи заводів Леппа і Вальмана та Копа і Гелькера (а.с. 23-37).
Листом Шевченківської окружної прокуратури м. Запоріжжя Запорізької області вих. №57-101-1124вих24 від 28.02.2024 Директору Управління містобудування та архітектури Запорізької обласної державної адміністрації було запитано інформацію стосовно Цехів заводів Леппа і Вальмана та Копа і Гелькера, які розташовані за адресою: м. Запоріжжя, пр. Соборний, 8 (непарний бік), зокрема про те, чи надходили до Управління пропозиції від власника зазначених об`єктів або уповноваженого ним органу про укладення охоронного договору, чи складено паспорт та облікову документацію на вказаний щойно виявлений об`єкт культурної спадщини, чи надходили від нижчестоящого орагну охорони культурної спадщини пропозиції про занесення вказаного об`єкту до Державного реєстрру пам`яток України, коли саме та результати їх розгляду (а.с. 59-61).
Листом вих. №0235/03-05 від 21.03.2024 Управлінням окружній прокуратурі було надано відповідь, у якій зокрема зазначено, що пропозції про занесення вказаного об`єкту культурної спадщини до Державного реєстру пам`яток України від відділу охорони культурної спадщини Запорізької міської ради до Управління не надходили. Копія облікової документації додається (а.с. 62).
До вищезазначеного листа Управлінням додано копію облікової картки об`єкта (пам`ятки) культурної спадщини, складену ОБГ ЗФ «НДІпроектконструкція» у липні 2007 року (а.с. 63-69).
Листом Шевченківської окружної прокуратури м. Запоріжжя Запорізької області вих. №57-101/1955вих24 від 03.04.2024 Директору відділу охорони культурної спадщини Запорізької міської ради було запитано зокрема інформацію про те, чи звертався відділ до органу охорони культурної спадщини вищого рівня з пропозицією про занесення вказаного об`єкту до Державного реєстру пам`яток України та коли саме, чи складено паспорт та облікову документацію на вказаний щойно виявлений об`єкт культурної спадщини (а.с. 74-76).
Листом вих №181/01-38 від 19.04.2024 Відділ повідомив окружній прокуратурі про те, що Відділ не звертався до органу охорони культурної спадщини вищого рівня з пропозицією занесення вказаного об`єкта до Державного реєстру нерухомих пам`яток України, у відділі наявна облікова карта та псапорт на вищезазначений щойно виявлений об`єкт культурої спадщини старого зразка (складений у 2007 році). Станом на 18.04.2024 розробка облікової документації нового зразка на зазначений об`єкт не передбачена у зв`язку із відстуністю асигнувань (а.с. 73).
Листом вих. №08329/08-46 від 20.06.2024 Запорізька обласна військова адміністрація надала відповідь на лист Шевченківської окружної прокуратури м. Запоріжжя Запорізької області у якій зазначено зокрема, що пропозиції щодо занесення об`єкту культурної спадщини «Цехи заводів Леппа і Вальмана та Копа і Гелькера» до Державного реєстру нерухомих пам`яток України до Управління надйшли від Віддлу охорони культурної спадщини Запорізької міської ради 19.06.2024… обласною військовою адміністрацією було доручено Запорізькій міській раді забезпечити проведення постійного моніторингу щойно виявлених об`єктів культурної спадщини, за результатом якого Управлінню будуть направлені акутальні акти візуального обстеження з фотофіксацією , в тому числі на об`єкти культурної спадщини «Цехи заводів Леппа і Вальмана та Копа і Гелькера» . Після отримання необхідного пакету документів, Управлінням буде підготвлено проект пожання до Міністерства культури та інформаційної політики України щодо занесення щойно виявленого об`єкут культурної спадщини до Державного реєстру нерухомих пам`яток України. (а.с. 77).
Згідно з інформацією Приватного акціонерного товариства «ЗАПОРІЗЬКИЙ АВТОМОБІЛЕБУДІВЕЛЬНИЙ ЗАВОД» № 30 від 22.05.2024 зазначено, що оспорюваний об`єкт культурної спадщини - Цехи заводів Леппа і Вальмана та Копа і Гелькера є складовою частиною об`єкту нерухомості - Цеху збирання автомобілів та обліковується на балансі товариства як інв. № 001 (а.с. 52).
Згідно наявної в матеріалах справи копії витягу з Єдиного реєстру досудових розслідувань 06.04.2024 внаслідок ракетного удару рф по території ПрАТ «ЗАЗ» ударнеою хвилею пошкоджено нерухоме майно, якке розташовано зокрема за адресою: м. Запоріжжя, пр. Соборний, б. 8 (а.с. 58).
З інформації Державного реєстру речових прав на нерухоме майно вбачається, що власником об`єкту нерухомості інв. № 001, розташованого за адресою: м. Запоріжжя, пр. Соборний (стара назва - проспект Леніна), 8 (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна - 526218223101), до якого входить й Цехи заводів Леппа і Вальмана та Копа і Гелькера зазначено ПРАТ «ЗАЗ», код ЄДРПОУ 25480917 на підставі акта прийому-передачі від 09.04.1998. Відомості до Реєстру про вказаний об`єкт нерухомості внесено 08.12.2014 (а.с. 39-59).
19.06.2024 Відділ охорони культурної спадщини Запорізької міської ради листом № 71/01-41, керуючись п. 2 ч. 2 ст. 6 Закону, направив до Управління пропозиції про занесення Цехів заводів Леппа і Вальмана та Копа і Гелькера, які знаходяться за адресою: м. Запоріжжя, проспект Соборний, 8 (непарний бік) до Державного реєстру нерухомих пам`яток України (а.с. 78).
Посилаючись на те, що з моменту взяття на облік Цехів заводів Леппа і Вальмана та Копа і Гелькера як щойно виявленого об`єкту культурної спадщини минуло понад 10 років, а попри вказані обставини та вимоги законодавства Управління до цього часу не забезпечило складання/приведевня у відповідність до Порядку облікової документації на цей об`єкт, та як наслідок, не ініціювало питання внесення його до Реєстру перед Міністерством прокурор звернувся до суду з цим позовом.
Після відкриття провадження у справі, відповідачем було надано додаткові документи по справі стосовно спірних правовідносин.
Так, Обласною державною (військовою) адміністрацією листом від 23.09.2024 № 08- 37/4377 до центрального органу виконавчої влади у сфері охорони культурної спадщини (до Міністерства культури та стратегічної комунікації України) було направлено подання про незанесення нерухомого об`єкту культурної спадщини до Державного Реєстру нерухомих пам`яток України (а.с. 189).
До вищевказаного подання було додано: копія розпорядження Запорізької обласної військової адміністрації №236 від 15.05.2023 «Про занесення об`єктів культурної спадщини до Переліку об`єктів культурної спадщини Запорізької області», копія протоколу засідання Консультативної ради (далі- Консультативна рада) з питань охорони культурної спадщини в частині пам`яток архітектури та містобудування при Управлінні містобудування та архітектури Запорізької обласної державної адміністрації від 13.09.2024, копія облікової картки, складеної у 2007 році, копія акту обстеження від 12.04.2024.
У листі зокрема зазначено, що на засіданні Консультативної ради (далі- Консультативна рада) з питань охорони культурної спадщини в частині пам`яток архітектури та містобудування при Управлінні містобудування та архітектури Запорізької обласної державної адміністрації 13 вересня 2024 року були частково розглянуті результати проведеного постійного моніторінгу, які представлені відділом охорони культурної спадщини Запорізької міської ради, в тому числі, про розгляд пропозиції про незанесення до Державного реєстру нерухомих пам`яток України (далі Реєстр) з подальшим виключенням з Переліку Цехів заводів Леппа і Вальмана та Копа і Гелькера. За результатми розгляду Консултиативною радою пропозиції було рекомендовано уповноваженому органу (Управлінню) направити подання до Міністерства культури та інформаційної політики щодо незанесення зазначеного об`єкту у зв`язку відсутністю предмету охорони.
При цьому, згідно наданої відповідачем копії акту візуального обстеження від 12.04.2024 спеціалістами Відділу охорони култтурної спадщини Запорізької міської ради об`єкта «Цехи заводів Леппа і Вальмана та Копа і Гелькера» у акті зазначено про те, що відсутні цехи в натурі (не збереглися на момент надання статусу)…Відсутній предмет охорони внаслідок численних перебудов. (а.с. 213).
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.
Відповідно до частини другоїстатті 19 Конституції України, органи державної влади та місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбаченіКонституцієюта Законами України.
Наведена норма означає, що суб`єкт владних повноважень зобов`язаний діяти лише на виконання закону, за умов і обставин, визначених ним, вчиняти дії, не виходячи за межі прав та обов`язків, дотримуватися встановленої законом процедури, обирати лише встановлені законодавством України способи правомірної поведінки під час реалізації своїх владних повноважень.
Відповідно до статті 121Конституції Українина органи прокуратури покладено функції представництва інтересів громадян і держави в судах у випадках визначених законом.
Право на звернення прокурора або його заступника до адміністративного суду в інтересах держави передбаченостаттею 24 Закону України "Про прокуратуру"тастаттею 53 Кодексу адміністративного судочинства України.
Частиною другоюстатті 23 Закону України "Про прокуратуру"передбачено, що підставою представництва у суді інтересів держави є наявність порушень або загрози порушень інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.
Згідно з частиною четвертоюстатті 53 Кодексу адміністративного судочинства Українипрокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. Невиконання цих вимог має наслідком застосування положень, визначенихстаттею 169 цього Кодексу.
Відповідно до частини п`ятоїстатті 53 Кодексу адміністративного судочинства Україниу разі відкриття провадження за позовною заявою, поданою прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача У разі відсутності такого органу або відсутності у нього повноважень щодо звернення до суду прокурор зазначає про це в позовній заяві і в такому разі прокурор набуває статусу позивача.
Щодо права прокурора на звернення до адміністративного суду з цим позовом суд керується також позицією Верховного Суду у складі Судової палати з розгляду справ щодо захисту соціальних прав Касаційного адміністративного суду, який у постанові від 29.11.2022 у справі № 240/401/19 сформулював висновки про те, що положеннястатті 53 КАС Україниу системному зв`язку з положеннямистатті 23 Закону України «Про прокуратуру»щодо права прокурора на звернення до адміністративного суду з метою захисту інтересів держави в особі територіальної громади необхідно розуміти так:
- прокурор, звертаючись до суду з метою захисту інтересів держави, що охоплюють собою й інтереси певної територіальної громади, фактично діє в інтересах держави; оскільки відсутні чіткі критерії визначення поняття інтереси держави, яке є оціночним, суди під час розгляду кожної конкретної справи повинні встановлювати наявність/відсутність інтересів держави та необхідність їх захисту у судовому порядку;
- прокурор має право самостійно звертатися до адміністративного суду із позовом у разі відсутності органу, який має повноваження на звернення до суду з таким самим позовом; передбачене законами загальне повноваження державного органу на звернення до суду або можливість бути позивачем чи відповідачем у справі, не свідчить про право такого органу на звернення з адміністративним позовом в конкретних правовідносинах, оскільки Законом має бути прямо визначено, у яких випадках та який орган може/повинен звернутися до суду;
- у разі, якщо адміністративні суди доходять висновку про відсутність у прокурора права на звернення з позовом до суду в інтересах держави з підстави наявності органу, що має повноваження на звернення з таким позовом до суду, суди повинні чітко вказати, до компетенції якого саме органу належить повноваження на звернення до суду та яким Законом це право передбачено.
Правовий висновок про те, що прокурор має право звертатися до суду в інтересах держави у сфері охорони культурної спадщини, висловлений Верховним Судом, зокрема, у постановах від 02.12.2020 у справі № 734/519/15-ц, від 17.03.2021 у справі № 925/3/20, від 09.11.2022 у справі № 260/437/21 та від 17.11.2022 у справі № 640/16767/21.
Враховуючи вказане, звернення прокурора з даним позовом зумовлено відсутністю органу, уповноваженого на звернення до суду з відповідним позовом до органу місцевого самоврядування, та необхідністю врегулювання відносин у сфері охорони культурної спадщини.
Відповідно до частини четвертоїстатті 54 Конституції Україникультурна спадщина охороняється законом. Держава забезпечує збереження історичних пам`яток та інших об`єктів, що становлять культурну цінність, вживає заходів для повернення в Україну культурних цінностей народу, які знаходяться за її межами.
Правові, організаційні, соціальні та економічні відносини у сфері охорони культурної спадщини з метою її збереження, використання об`єктів культурної спадщини у суспільному житті, захисту традиційного характеру середовища в інтересах нинішнього і майбутніх поколінь врегульованоЗаконом України від 08.06.2000 № 1805-III «Про охорону культурної спадщини»(даліЗакон № 1805-III).
За приписамистатті 1 Закону № 1805-III:
культурна спадщина - сукупність успадкованих людством від попередніх поколінь об`єктів культурної спадщини;
об`єкт культурної спадщини - визначне місце, споруда (витвір), комплекс (ансамбль), їхні частини, пов`язані з ними рухомі предмети, а також території чи водні об`єкти (об`єкти підводної культурної та археологічної спадщини), інші природні, природно-антропогенні або створені людиною об`єкти незалежно від стану збереженості, що донесли до нашого часу цінність з археологічного, естетичного, етнологічного, історичного, архітектурного, мистецького, наукового чи художнього погляду і зберегли свою автентичність;
пам`ятка культурної спадщини (далі - пам`ятка) - об`єкт культурної спадщини, який занесено до Державного реєстру нерухомих пам`яток України, або об`єкт культурної спадщини, який взято на державний облік відповідно до законодавства, що діяло до набрання чинності цим Законом, до вирішення питання про включення (невключення) об`єкта культурної спадщини до Державного реєстру нерухомих пам`яток України;
охорона культурної спадщини - система правових, організаційних, фінансових, матеріально-технічних, містобудівних, інформаційних та інших заходів з обліку (виявлення, наукове вивчення, класифікація, державна реєстрація), запобігання руйнуванню або заподіянню шкоди, забезпечення захисту, збереження, утримання, відповідного використання, консервації, реставрації, ремонту, реабілітації, пристосування та музеєфікації об`єктів культурної спадщини.
Отже, регулювання відносин у сфері охорони культурної спадщини, спрямоване на її збереження, використання об`єктів культурної спадщини у суспільному житті, захисту традиційного характеру середовища в інтересах нинішнього і майбутніх поколінь.
За частиною другоюстатті 2 Закону № 1805-IIIза видами об`єкти культурної спадщини поділяються, зокрема, на:
об`єкти архітектури - окремі будівлі, архітектурні споруди, що повністю або частково збереглися в автентичному стані і характеризуються відзнаками певної культури, епохи, певних стилів, традицій, будівельних технологій або є творами відомих авторів;
об`єкти містобудування - історично сформовані центри населених місць, вулиці, квартали, площі, комплекси (ансамблі) із збереженою планувальною і просторовою структурою та історичною забудовою, у тому числі поєднаною з ландшафтом, залишки давнього розпланування та забудови, що є носіями певних містобудівних ідей.
У відповідності до вказаної норми такий об`єкт культурної спадщини, як Цехи заводів Леппа і Вальмана та Копа і Гелькера, розташовані по пр. Соборному, 8 (непарний бік) у м. Запоріжжі, належить до Переліку об`єктів культурної спадщини архітектури та містобудування Запорізької області, затвердженогонаказомУправління містобудування та архітектури Запорізької обласної державної адміністрації від 28.11.2013 № 49-О.
За приписами частини першої, четвертої, п`ятої, сьомоїстатті 3 Закону №1805-IIIдержавне управління у сфері охорони культурної спадщини покладається на Кабінет Міністрів України та спеціально уповноважені органи охорони культурної спадщини. До спеціально уповноважених органів охорони культурної спадщини (далі - органи охорони культурної спадщини) належать:
центральні органи виконавчої влади, що забезпечують формування та реалізують державну політику у сфері охорони культурної спадщини; орган виконавчої влади Автономної Республіки Крим;
обласні, районні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації;
виконавчий орган сільської, селищної, міської ради.
Відповідно до частини другоюстатті 5 Закону №1805-IIIдо повноважень центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони культурної спадщини, належить, зокрема: 2) реалізація державної політики з питань охорони культурної спадщини; 3) ведення Державного реєстру нерухомих пам`яток України, здійснення координації та контролю за паспортизацією нерухомих об`єктів культурної спадщини; 5) подання Кабінету Міністрів України пропозицій про занесення об`єктів культурної спадщини національного значення до Державного реєстру нерухомих пам`яток України та про внесення змін до нього щодо пам`яток національного значення; 6) занесення об`єктів культурної спадщини місцевого значення до Державного реєстру нерухомих пам`яток України та внесення змін до нього щодо пам`яток місцевого значення.
У відповідності до пункту 2частини першоїстатті 6 Закону № 1805-IIIдо повноважень органу виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів охорони культурної спадщини обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій відповідно до їхньої компетенції належить подання пропозицій центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони культурної спадщини про занесення об`єктів культурної спадщини до Державного реєстру нерухомих пам`яток України та про внесення змін до нього.
Згідно із пунктами 1, 2 частини другоїстатті 6 Закону № 1805-IIIдо повноважень районних державних адміністрацій, виконавчого органу сільської, селищної, міської ради відповідно до їх компетенції у сфері охорони культурної спадщини належить, зокрема, забезпечення виконання цьогоЗакону, інших нормативно-правових актів про охорону культурної спадщини на відповідній території; подання пропозицій органу охорони культурної спадщини вищого рівня про занесення об`єктів культурної спадщини до Державного реєстру нерухомих пам`яток України, внесення змін до нього та про занесення відповідної території до Списку історичних населених місць України.
Статтею 1 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»передбачено, що виконавчі органи рад - органи, які відповідно доКонституції Українита цьогоЗаконустворюються сільськими, селищними, міськими, районними в містах (у разі їх створення) радами для здійснення виконавчих функцій і повноважень місцевого самоврядування у межах, визначених цим та іншими законами.
Згідно із частинами першою, третьоюстатті 51 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»виконавчим органом сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради є виконавчий комітет ради, який утворюється відповідною радою на строк її повноважень.
Виконавчий комітет ради утворюється у складі відповідно сільського, селищного, міського голови, районної у місті ради - голови відповідної ради, заступника (заступників) сільського, селищного, міського голови, голови районної у місті ради, керуючого справами (секретаря) виконавчого комітету, а також керівників відділів, управлінь та інших виконавчих органів ради, інших осіб.
Підпунктом 10 пункту "б" частини першоїстатті 32 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»передбачено, що до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать делеговані повноваження щодо забезпечення охорони пам`яток історії та культури, збереження та використання культурного надбання.
Виконавчими органами сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх створення) рад є їх виконавчі комітети, відділи, управління та інші створювані радами виконавчі органи (частина першастатті 11 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»).
Відповідно до витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, Відділ охорони культурної спадщини Запорізької міської ради був зареєстрований 06.09.2019.
Відповідно до Положення про Відділ охорони культурної спадщини Запорізької міської ради, затвердженого рішенням міської ради № 33 від 30.09.2020 (даліПоложення), Відділ охорони культурної спадщини Запорізької міської ради (далі - Відділ) є виконавчим органом Запорізької міської ради. Відділ підзвітний та підконтрольний міській раді, виконавчому комітету міської ради та міському голові, здійснює державне управління у сфері охорони культурної спадщини на території міста Запоріжжя у межах компетенції, визначеної законодавством України (пункт 1.1 Положення)
Згідно із пунктами 1.2, 1.3 Положення Відділ є спеціально уповноваженим органом охорони культурної спадщини. Відділ утворено відповідно доЗакону України «Про охорону культурної спадщини». Відділусвоїйдіяльностікерується,кріміншого,наказамиУправління містобудування та архітектури Запорізької обласної державної адміністрації.
Метою діяльності Відділу відповідно до пункту 2.1 Положення є забезпечення реалізації державної політики у сфері обліку, дослідження, консервації, музеєфікації, пристосування, реабілітації, ремонту, реставрації та охорони об`єктів культурної спадщини.
Крім цього, розділом 3 Положення визначені функції Відділу, серед яких зокрема забезпечення виконання на території м. ЗапоріжжяЗаконів України «Про охорону культурної спадщини», «;Про охорону археологічної спадщини», інших нормативноправових актів про охорону культурної спадщини (пункт 3.1 Положення). У пункті 3.2. Положення Відділу також зазначено, що Відділ подає пропозиції до органу охорони культурної спадщини вищого рівня про занесення об`єктів культурної спадщини до Реєстру, внесення змін до нього.
Таким чином, суд погоджується з доводами позивача, що саме Відділ є одним зі спеціально уповноважених органів охорони культурної спадщини та первинною ланкою у процедурі внесення Цехів заводів Леппа і Вальмана та Копа і Гелькера, розташовані по пр. Соборному, 8 (непарний бік) у м. Запоріжжі, як щойно виявленого об`єкту культурної спадщини до Державного реєстру нерухомих пам`яток України як пам`ятки архітектури місцевого значення, завданням якого є підготовка та внесення відповідних пропозицій до органу охорони культурної спадщини вищого рівня про занесення об`єктів культурної спадщини до Реєстру.
Частиною першоюстатті 13 Закону № 1805-IIIпередбачено, що об`єкти культурної спадщини незалежно від форм власності відповідно до їхньої археологічної, естетичної, етнологічної, історичної, мистецької, наукової чи художньої цінності підлягають реєстрації шляхом занесення до Державного реєстру нерухомих пам`яток України (далі - Реєстр) за категоріями національного та місцевого значення пам`ятки.
За пунктом «б» частини першоїстатті 14 Закону України від 08.06.2000 № 1805-III «Про охорону культурної спадщини»занесення об`єкта культурної спадщини до Реєстру та внесення змін до нього (вилучення з Реєстру, зміна категорії пам`ятки) провадяться відповідно до категорії пам`ятки: пам`ятки місцевого значення - рішенням центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони культурної спадщини за поданням відповідних органів охорони культурної спадщини або за поданням Українського товариства охорони пам`яток історії та культури, інших громадських організацій, до статутних завдань яких належать питання охорони культурної спадщини, протягом одного місяця з дня одержання подання.
Об`єкт культурної спадщини до вирішення питання про його реєстрацію як пам`ятки вноситься до Переліку об`єктів культурної спадщини і набуває правового статусу щойно виявленого об`єкта культурної спадщини, про що відповідний орган охорони культурної спадщини в письмовій формі повідомляє власника цього об`єкта або уповноважений ним орган (особу). Перелік щойно виявлених об`єктів культурної спадщини ведеться органами охорони культурної спадщини та публікується такими органами на своїх офіційних веб-сайтах. Включення об`єкта до такого переліку здійснюється одночасно з набуттям ним статусу щойно виявленого об`єкта культурної спадщини.
Переліки об`єктів культурної спадщини затверджуються рішеннями відповідних органів охорони культурної спадщини.
Порядок обліку об`єктів культурної спадщини визначає центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони культурної спадщини.
Порядком обліку об`єктів культурної спадщини, затвердженимнаказом Міністерства культури України від 11.03.2013 № 158(далі - Порядок №158), врегульовано систему обліку об`єктів культурної спадщини незалежно від їх видів та типів.
Відповідно до пункту 1.2 розділу І Порядку № 158 Державний реєстр нерухомих пам`яток України - банк даних, сформованих за єдиними ознаками та принципами, що містить відомості про пам`ятки культурної спадщини (далі - Реєстр).
Система обліку об`єктів культурної спадщини включає комплекс заходів із виявлення нерухомих об`єктів культурної спадщини, складання облікової документації, взяття нерухомих об`єктів культурної спадщини на державний облік, занесення чи незанесення нерухомого об`єкта культурної спадщини до Реєстру, ведення Реєстру, порядок присвоєння охоронних номерів, включення до Реєстру об`єкта культурної спадщини, який взято на державний облік відповідно до законодавства, що діяло до набрання чинності Законом, внесення змін до Реєстру (зміна категорії пам`ятки та вилучення пам`ятки з Реєстру), моніторинг та інвентаризацію нерухомих об`єктів культурної спадщини, формування облікових справ, порядок переміщення (перенесення) пам`яток (пункт 1.3 розділу Порядку).
Згідно із пунктом 1.4 розділу І Порядку № 158 ініціаторами розгляду питань занесення чи незанесення нерухомого об`єкта культурної спадщини до Реєстру, внесення змін до відомостей Реєстру та внесення змін до Реєстру (даліІніціатор) є:
уповноважений органза категорією пам`ятки національного значення;
уповноважений орган, Українське товариство охорони пам`яток історії та культури, інші громадські організації, до статутних завдань яких належать питання охорони культурної спадщиниза категорією пам`ятки місцевого значення.
Водночас визначення поняття уповноважений орган наведене у пункті 1.2 розділу І Порядку № 158, згідно з яким уповноважений орган - орган виконавчої влади Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські державні (військові) адміністрації.
Отже, уповноваженим органом у Запорізькій області у розумінні Порядку № 158 є Запорізька обласна державна адміністрація, до повноважень якої відповідно до пункту 2 частини першоїстатті 6 Закону № 1805-IIIналежить подання пропозицій центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони культурної спадщини про занесення об`єктів культурної спадщини до Державного реєстру нерухомих пам`яток України та про внесення змін до нього.
За пунктами 4.7, 4.8, 4.9 розділу IV Порядку протягом 30 календарних днів з дня прийняття рішення про надання нерухомому об`єкту культурної спадщини статусу щойно виявленого, Ініціатор подає до МКІП разом із супровідним листом подання за формою, наведеною в додатку 6 до цього Порядку, облікову документацію згідно з розділом III цього Порядку, Акт візуального обстеження об`єкта культурної спадщини за формою, наведеною в додатку 7 до цього Порядку, рекомендації Українського інституту національної пам`яті (надалі - Інститут) щодо нерухомого об`єкта культурної спадщини, протокол Консультативної ради та належним чином завірену копію рішення про надання нерухомому об`єкту культурної спадщини статусу щойно виявленого об`єкта культурної спадщини або копію зареєстрованої уповноваженим органом Картки.
Уповноважений орган зобов`язаний забезпечити складання облікової документації на щойно виявлений об`єкт культурної спадщини, внесений до Переліку до набрання чинності цим Порядком, у строк, що не перевищує 3 років з дати занесення об`єкта культурної спадщини до Переліку.
МКІП координує стан складання уповноваженими органами облікової документації та, у разі необхідності, приймає рішення про зобов`язання уповноваженого органу забезпечити складання облікової документації.
Подання щодо занесення до Реєстру щойно виявлених об`єктів культурної спадщини, а також занесення до Реєстру об`єктів культурної спадщини, зазначених у розділі VIII цього Порядку, подаються Ініціатором до МКІП. МКІП здійснює перевірку поданих документів на їх комплектність та відповідність вимогам, визначених цим Порядком (пункти 5.1, 5.2 розділу V Порядку).
Таким чином, подавати подання відповідної форми до Міністерства культури та інформаційної політики України для внесення щойно виявлених об`єктів до Реєстру, а також забезпечення складання облікової документації на такий об`єкт належить до обов`язків структурних підрозділів обласних державних адміністрацій, яким у даному випадку є Управління містобудування та архітектури Запорізької обласної державної адміністрації.
Разом з тим, у Порядку не зазначено, у який спосіб уповноважений орган повинен забезпечити складання такої документації (самостійно замовляти таку документацію, або доручати органу охорони культурної спадщини нижчого рівня тощо).
Зі змісту позовної заяви та доданих до неї документів встановлено, що наказом Наказом Управління містобудування та архітектури Запорізької обласної державної адміністрації від 28.11.2013 №49-О об`єкт нерухомості, а саме: Цехи заводів Леппа і Вальмана та Копа і Гелькера, розташовані по пр. Соборному, 8 (непарний бік) у м. Запоріжжі, включено до переліку щойно виявлених об`єктів культурної спадщини архітектури та містобудування м. Запоріжжя.
Відтак, з моменту взяття на облік Цехів заводів Леппа і Вальмана та Копа і Гелькера, розташованих по пр. Соборному, 8 (непарний бік) у м. Запоріжжі, як щойно виявленого об`єкту культурної спадщини дійсно минуло понад 10 років, з моменту створення Відділу охорони культурної спадщини Запорізької міської ради понад 4 роки, проте лише 19.06.2024 Відділ охорони культурної спадщини Запорізької міської ради листом № 71/01-41 направив до Управління містобудування та архітектури Запорізької обласної державної адміністрації пропозиції про занесення Цехів заводів Леппа і Вальмана та Копа і Гелькера, розташованих по пр. Соборному, 8 (непарний бік) у м. Запоріжжі до Державного реєстру нерухомих пам`яток України.
Позивач в обгрунтування позовних вимог посилається на те, що розроблена у 2007 році облікова картка на щойно виявлений об`єкта культурної спадщини втратила чинність після 01.12.2020, оскільки з поданням про його занесення до Реєстру уповноважений орган охорони культурної спадщини не звернувся. Указані облікові документи не можуть бути й наразі використанні Управлінням як додаток до подання, про занесення об`єкта культурної спадщини до Державного реєстру нерухомих пам`яток України, оскільки підлягають обов`язковому приведенню у відповідність до вимог чинного Порядку обліку об`єктів культурної спадщини, затвердженого наказом Мінкульта від 11.03.2013 № 158.
В обгрунтувапння такого висновку позивач посилається на пункт 3 Наказу Міністерства культури України від 27.06.2019 № 501 «Про внесення змін до Порядку обліку об`єктів культурної спадщини» (далі - Наказ № 501), яким було передбачено, що облікова документація на щойно виявлені об`єкти, розроблена до набрання чинності цим наказом, не потребує приведенню у відповідність до Порядку обліку об`єктів культурної спадщини, якщо подання про занесення об`єкта культурної спадщини до Державного реєстру нерухомих пам`яток України подано на розгляд Міністерства культури України до 1 грудня 2020 року.
Суд не погоджується з таким твердженням позивача, оскільки станом на час існування спірних відносин та на теперешній час чинним є пункт 2 Наказу Міністерства культури та інформаційної політики України від 01.03.2024 № 158 «Про внесення змін до Порядку обліку об`єктів культурної спадщини», яким передбачено, що облікова документація, в тому числі облікові картки та паспорти, складені на пам`ятки культурної спадщини, зберігають свою чинність. Облікова документація на щойно виявлені об`єкти, розроблена до набрання чинності цим наказом, не потребує приведення у відповідність доПорядку обліку об`єктів культурної спадщини, затвердженого наказом Міністерства культури України від 11 березня 2013 року № 158, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 01 квітня 2013 року за № 528/23060 (у редакції наказу Міністерства культури та інформаційної політики України від 01 березня 2024 року № 158), якщо подання про занесення об`єкта культурної спадщини до Державного реєстру нерухомих пам`яток України подано на розгляд Міністерства культури та інформаційної політики України до 31 грудня 2024 року.
Зазначена норма не містить виключень, як то окрім облікової документації, складеної до 01.12.2020 року або до набрання чинності Наказом Міністерства культури України від 27.06.2019 № 501 «Про внесення змін до Порядку обліку об`єктів культурної спадщини». Отже, пунктом 2 Наказу Міністерства культури та інформаційної політики України від 01.03.2024 № 158 «Про внесення змін до Порядку обліку об`єктів культурної спадщини» надано можливість звернутись з поданням на підставі облікових документів, розроблених будь-коли і до 12.02.2024 (дата набрання чинності Наказом №158 від 01.03.2024) за умови що таке подання буде подано на розгляд Міністерства культури та інформаційної політики України до 31 грудня 2024 року. Таким чином, незалежно від того, коли саме була створена облікова документація до 2019 року чи пізніше, якщо подання планується здійснити до кінця 2024 року, документація зберігає свою чинність і не потребує оновлення. Це означає, що вимога приведення документації у відповідність до нового Порядку не стосується докуметів, створених до набрання чинності Наказом №158, якщо вказана умова дотримана.
Як на час звернення позивача з цим позовом до суду так і на час розгляду справи судом зазначена дата не настала. Крім того, з матеріалів справи вбачається, що наразі на розгляді МКІП знаходиться подання Запорізької обласної державної (військової) адміністрації про незанесення нерухомого об`єкту культурної спадщини (Цехи заводів Леппа і Вальмана та Копа і Гелькера, розташовані по пр. Соборному, 8 (непарний бік) у м. Запоріжжі) до Державного Реєстру нерухомих пам`яток України у зв`язку з відсутністю предмету охорони внаслідок численних перебудов. Отже, наразі відсутні підстави для встановлення існування протиправної бездіяльності відповідача в частині ненаправлення подання до Міністерства культури та інформаційної політики. Крім того, факт відсутності предмету охорони внаслідок численних перебудов ставить під сумнів взагалі доцільність зобов`язання відповідача забезпечити складання облікової документації на щойно виявлений об`єкт культурної спадщини: Цехи заводів Леппа і Вальмана та Копа і Гелькера, розташований по пр. Соборному, 8 (непарний бік) у м. Запоріжжі, яка повинна відповідати Порядку обліку об`єктів культурної спадщини, затвердженому наказом Міністерства культури України від 11.03.2013 № 158 та направити подання до Міністерства культури та інформаційної політики України про занесення цього об`єкта до Державного реєстру нерухомих пам`яток України.
Згідно ізстаттею 77 КАС Україникожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановленихстаттею 78 цього Кодексу.
За вищенаведених обставин, суд приходить до висновку про відстуніть підстав для задоволення позовних вимог.
У зв`язку з відмовою у задоволенні позову розподіл судових витрат відповідно до статті 139 КАС України судом не здійснюється.
Керуючись ст.ст.72-74,77,139,241-246,262,255 КАС України, суд
ВИРІШИВ:
У задоволенні позовних вимог заступника керівника Шевченківської окружної окружної прокуратури м. Запоріжжя Запорізької області в інтересах держави (69060, Запорізький район, м. Запоріжжя, вул. Космічна ,118а, ЄДРПОУ 0290997328) до Управління містобудування та архітектури Запорізької обласної державної адміністрації (69107, Запорізька область, м. Запоріжжя, пр. Соборний, 164, ЄДРПОЛУ 35258283),треті особи, які не заявляють самостійні вимоги щодо предмету позову на стороні відповідача: Відділ охорони культурної спадщини Запорізької міської ради (69107, м. Запоріжжя, вул. Зелінського, б. 3, ЄДРПОУ 43215946), ПРИВАТНЕ АКЦІОНЕРНЕ ТОВАРИСТВО «ЗАПОРІЗЬКИЙ АВТОМОБІЛЕБУДІВНИЙ ЗАВОД» (69600, м. Запоріжжя, пр. Соборний, 8, ЄДРПОУ 25480917) про визнання протиправними дій, забов`язання вчинити певні дії відмовити.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку до Третього апеляційного адміністративного суду шляхом подачі в 30-денний строк з дня його проголошення, а якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення (ухвали) суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції.
СуддяН.В. Стрельнікова
Суд | Запорізький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 04.11.2024 |
Оприлюднено | 07.11.2024 |
Номер документу | 122807286 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері містобудування; архітектурної діяльності |
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Стрельнікова Наталя Вікторівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Стрельнікова Наталя Вікторівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Стрельнікова Наталя Вікторівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні