ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"05" листопада 2024 р. справа № 300/6758/24
м. Івано-Франківськ
Івано-Франківський окружний адміністративний суд в складі судді Боршовського Т.І., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до ІНФОРМАЦІЯ_1 та Військової частини НОМЕР_1 Міністерства оборони України про визнання протиправними та скасування постанови № 93/3/398 від 14.05.2024 та наказу, зобов`язання до вчинення дій, -
Стислий виклад позицій сторін. Процесуальні дії суду:
ОСОБА_2 в інтересах ОСОБА_1 (далі позивач, ОСОБА_2 ) звернувся до суду з адміністративним позовом до ІНФОРМАЦІЯ_1 (далі відповідач 1, ІНФОРМАЦІЯ_2 ) та Військової частини НОМЕР_1 Міністерства оборони України (далі відповідач 2, Військова частина НОМЕР_1 ), в якому просить суд: визнати протиправною постанову військово-лікарської комісії ІНФОРМАЦІЯ_1 , оформлену у вигляді довідки № 93/3/398 від 14.05.2024, якою військовозобов`язаного ОСОБА_1 було визнано придатним до військової служби та скасувати її; визнати протиправним та скасувати наказ начальника військової частини НОМЕР_1 про зарахування ОСОБА_1 як солдата до військової частини для проходження військової служби, та направити за місцем фактичного проживання ОСОБА_1 його особову справу до місцевого ІНФОРМАЦІЯ_3 для можливості громадянином ОСОБА_1 реалізувати своє законне право на відстрочку від призову під час мобілізації шляхом подачі відповідних документів до органу місцевого самоврядування та заяви до місцевого ІНФОРМАЦІЯ_3 .
Позовні вимоги мотивовані тим, що згідно постанови військово-лікарської комісії ІНФОРМАЦІЯ_4 , оформленої у вигляді довідки № 93/3/398 від 14.05.2024, військовозобов`язаного ОСОБА_1 визнано придатним до військової служби, після чого позивача направлено на навчання до військової частини НОМЕР_2 , а згодом для проходження військової служби у військовій частині НОМЕР_1 . Представник позивача вважає, що при постановленні такого висновку про придатність ОСОБА_1 до проходження військової служби військово-лікарською комісією ІНФОРМАЦІЯ_4 не було враховано наявні у позивача захворювання, які передбачають визнання останнього непридатним або обмежено придатним до військової служби відповідно до Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України, затверджене Наказом Міністерства оборони України від 14 серпня 2008 року № 402 (далі Положення № 402). Так, за словами представника позивача, відомості до довідки № 93/3/398 від 14.05.2024 внесені за відсутності ОСОБА_1 та без його відома, позивач не проходив жодних медичних спеціалістів, не здавав аналізи та не підписував будь-яких документів за результатами медичного обстеження. Так, позивач був позбавлений можливості надати медичну документацію про наявні в нього хвороби, яка знаходилась за місцем проживання ОСОБА_1 . При цьому, про наявність ряду хвороб в позивача вказують тривалі перебування ОСОБА_1 в лікарняних закладах після призову на військову службу. Також на момент перебування у ІНФОРМАЦІЯ_5 позивач неодноразово повідомляв представникам відповідача 1 про те, що за місцем фактичного проживання ОСОБА_1 за адресою: АДРЕСА_1 , позивач здійснює постійний догляд за своєю матір`ю ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_6 , яка є інвалідом 2 групи. Такі обставини залишилися поза увагою представників ІНФОРМАЦІЯ_4 . З огляду на протиправність постанови військово-лікарської комісії ІНФОРМАЦІЯ_4 про придатність ОСОБА_1 до військової служби, на думку представника позивача є протиправним також наказ Військової частини НОМЕР_1 за № 212 від 24.07.2024 про зарахування ОСОБА_1 до складу Військової частини НОМЕР_1 для проходження військової служби.
Ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 06.09.2021 відкрито провадження в цій адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у письмовому провадженні) за наявними в справі матеріалами.
27.09.2024 через канцелярію Івано-Франківського окружного адміністративного суду надійшов відзив ІНФОРМАЦІЯ_4 від 24.09.2024 № 1/5/5012 на позовну заяву. Представник відповідача 1 зазначив, що ОСОБА_1 прибув 14.05.2024 до ІНФОРМАЦІЯ_4 для уточнення військово-облікових даних та на підставі направлення № 420 від 14.05.2024 позивача направлено на проходження військово-лікарської комісії (далі ВЛК) для встановлення придатності до проходження військової служби за станом здоров`я, у зв`язку з призовом на військову службу під час мобілізації, в особливий період. За результатами проходження ВЛК на підставі довідки № 93/3/398 від 14.05.2024 позивача визнано придатним до військової служби. На підставі наказу № 72 від 17.05.2024 «Про призов на військову службу військовозобов`язаних по загальній мобілізації» ОСОБА_1 призвано на військову службу під час мобілізації до Військової частини НОМЕР_2 . Представник відповідача 1 звернув увагу на те, що скарги на дії чи постанови позаштатних ВЛК подаються до штатних ВЛК згідно з адміністративно-територіальними зонами відповідальності. Представник відповідача 1 просив суд відмовити в задоволенні позову (а.с. 47-63).
28.10.2024 через канцелярію Івано-Франківського окружного адміністративного суду надійшла заява Військової частини НОМЕР_1 від 19.10.2024 № 5200 про поважні причини пропуску строку на подання відзиву у цій справі та відзив Військової частини НОМЕР_1 від 19.10.2024 № 5201 на позовну заяву. Так, представник відповідача 2 зазначив, що 24.07.2024 солдат ОСОБА_1 , який прибув з Військової частини НОМЕР_3 , зарахований наказом командира Військової частини НОМЕР_3 від 24.07.2024 № 109-РС у розпорядження командира Військової частини НОМЕР_1 та на підставі наказу командира Військової частини НОМЕР_1 від 24.07.2024 призначено на посаду стрільця-помічника гранатометника 2 мотопіхотного відділення 2 мотопіхотного взводу 1 мотопіхотної роти. Представник відповідача 2 зазначив, що командир Військової частини НОМЕР_1 наказу про зарахування ОСОБА_1 як солдата до військової частини для проходження військової служби не виносив. Водночас позивачем не наведено жодних обґрунтувань незаконності наказу командира Військової частини НОМЕР_1 від 24.07.2024 № 212, а тому відсутні підстави для скасування такого наказу. Представник відповідача 2 просив суд відмовити в задоволенні позову (а.с. 64-78).
Встановлені судом обставини справи та відповідні правовідносини:
ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_7 , громадянин України, на підставі направлення ІНФОРМАЦІЯ_4 за № 420 від 14.05.2024 направлений на медичний огляд ВЛК з метою встановлення придатності за станом здоров`я до проходження військової служби в КНП «Верховинська багатопрофільна лікарня» Верховинської селищної ради у зв`язку із призовом на військову службу під час мобілізації в особливий період (а.с. 52).
ВЛК при ІНФОРМАЦІЯ_5 проведено 14.05.2024 медичний огляд ОСОБА_1 для визначення придатності до військової служби.
Згідно картки обстеження та медичного огляду від 14.05.2024 ОСОБА_1 пройшов медичне обстеження в КНП «Верховинська багатопрофільна лікарня» Верховинської селищної ради такими спеціалістами: терапевт, хірург, невропатолог, офтальмолог, оториноларинголог, дерматолог, психіатр, стоматолог, а також додаткові методи обстеження, загальний аналіз крові (серед яких на загальні антитіла до вірусу гепатиту С), загальний аналіз сечі, флюорографія органів грудної клітки, ЕКГ. В графі 11 «Інформація щодо стану мого здоров`я надана мною в повному обсязі. Попереджений про надання неповної та недостовірної інформації» міститься особистий підпис обстежуваного ОСОБА_1 В графі 12 «Діагноз та постанова ВЛК» зазначено «здоровий». На підставі графи ІІ Розкладу хвороб, Таблиці додаткових вимог зазначено «придатний до військової служби» (а.с. 57). В картці обстеження та медичного огляду ОСОБА_1 містяться повні діагнози та заключення лікарів-спеціалістів ВЛК, а саме: терапевт: 14.05.2024 здоровий; хірург: 14.05.2024 здоровий; невропатолог: 14.05.2024 здоровий; офтальмолог: 14.05.2024 здоровий; оториноларинголог: 14.05.2024 здоровий; дерматолог: 14.05.2024 здоровий; психіатр: 14.05.2024 здоровий; стоматолог: 14.05.2024 здоровий.
За результатами медичного обстеження ОСОБА_1 ВЛК при ІНФОРМАЦІЯ_5 складено висновок у формі довідки військово-лікарської комісії за № 93/3/398 від 14.05.2024 за № 1795. На підставі графи ІІ Розкладу хвороб: придатний до військової служби (а.с. 53).
В книзі протоколів засідань військово-лікарської комісії при ІНФОРМАЦІЯ_5 міститься запис від 14.05.2024 про те, що солдат запасу ОСОБА_1 визнаний здоровим на підставі графи ІІ Розкладу хвороб Наказ МОУ № 402 зі змінами, ГДВ придатний до військової служби (а.с. 54-56).
15.05.2024 ІНФОРМАЦІЯ_2 видав ОСОБА_1 військовий квиток серії НОМЕР_4 (а.с. 58-59).
17.05.2024 начальником ІНФОРМАЦІЯ_4 прийнято наказ за № 72 «Про призов на військову службу військовозобов`язаних по загальній мобілізації» солдата ОСОБА_1 призвано на військову службу по мобілізації до Військової частини НОМЕР_2 (а.с. 60).
На підставі наказу командира Військової частини НОМЕР_3 від 24.07.2024 № 109-РС ОСОБА_1 зарахований у розпорядження командира Військової частини НОМЕР_1 . На підставі наказу командира Військової частини НОМЕР_1 від 24.07.2024 за № 212 ОСОБА_1 призначено на посаду стрільця-помічника гранатометника 2 мотопіхотного відділення 2 мотопіхотного взводу 1 мотопіхотної роти (а.с. 75).
За результатом розгляду адвокатського запиту представника позивача від 25.07.2024 ІНФОРМАЦІЯ_2 листом від 05.08.2024 № 1/5/3595 повідомив, що за результатами проходження ВЛК, на підставі довідки № 93/3/398 ВЛК від 14.05.2024 № 1795 ОСОБА_1 визнано придатним до військової служби. До листа від 05.08.2024 № 1/5/ НОМЕР_5 ІНФОРМАЦІЯ_2 долучив копію довідки № 93/3/398 ВЛК від 14.05.2024 № 1795 (а.с. 18).
Вважаючи протиправною постанову ВЛК ІНФОРМАЦІЯ_4 , оформлену у вигляді довідки № 93/3/398 від 14.05.2024, якою військовозобов`язаного ОСОБА_1 було визнано придатним до військової служби, представник позивача звернувся з цим позовом до суду, в якому просить суд скасувати таку постанову та визнати протиправним та скасувати наказ начальника Військової частини НОМЕР_1 про зарахування ОСОБА_1 як солдата до військової частини для проходження військової служби, та направити за місцем фактичного проживання ОСОБА_1 його особову справу до місцевого ІНФОРМАЦІЯ_3 для можливості громадянином ОСОБА_1 реалізувати своє законне право на відстрочку від призову під час мобілізації шляхом подачі відповідних документів до органу місцевого самоврядування та заяви до місцевого ІНФОРМАЦІЯ_3 .
При прийнятті рішення у цій справі суд керується такими мотивами. Висновки суду:
Розділом ІІ Конституції України передбачені основоположні права, свободи та обов`язки людини і громадянина, серед яких відповідно до статті 65 встановлено, що захист Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України, шанування її державних символів є обов`язком громадян України. Громадяни відбувають військову службу відповідно до закону.
Правове регулювання відносин між державою і громадянами України у зв`язку з виконанням ними конституційного обов`язку щодо захисту Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України, а також загальні засади проходження в Україні військової служби регламентовано Законом України «Про військову службу і військовий обов`язок» від 25.03.1992 (далі - Закон № 2232-XII).
Відповідно до статті 1 Закону № 2232-XII захист Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України є конституційним обов`язком громадян України. Військовий обов`язок установлюється з метою підготовки громадян України до захисту Вітчизни, забезпечення особовим складом Збройних Сил України, інших утворених відповідно до законів України військових формувань, а також правоохоронних органів спеціального призначення (далі - Збройні Сили України та інші військові формування), посади в яких комплектуються військовослужбовцями (частини перша-третя статті 1 Закону).
Згідно з частинами першою-третьою, шостою статті 2 Закону № 2232-XII військова служба є державною службою особливого характеру, яка полягає у професійній діяльності придатних до неї за станом здоров`я і віком громадян України (за винятком випадків, визначених законом), іноземців та осіб без громадянства, пов`язаній із обороною України, її незалежності та територіальної цілісності. Проходження військової служби здійснюється громадянами України - у добровільному порядку (за контрактом) або за призовом. Громадяни України, іноземці та особи без громадянства, які проходять військову службу, є військовослужбовцями. Видом військової служби є зокрема військова служба за призовом під час мобілізації, на особливий період.
Згідно із частинами шостою, тринадцятою, чотирнадцятою статті 2 Закону № 2232-XII, одним із видів військової служби є військова служба за призовом під час мобілізації, на особливий період.
Наказом Міністерства оборони України № 402 від 14.08.2008 року, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 17 листопада 2008 року за № 1109/15800, затверджено "Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України", (далі - Положення № 402).
Згідно з пунктом 1.1 глави 1 розділу І Положення № 402 військово-лікарська експертиза визначає придатність за станом здоров`я до військової служби призовників, військовослужбовців, військовозобов`язаних та резервістів, установлює причинний зв`язок захворювань, травм (поранень, контузій, каліцтв) та визначає необхідність і умови застосування медико-соціальної реабілітації та допомоги військовослужбовцям.
Військово-лікарська експертиза - це: медичний огляд призовників; військовослужбовців та членів їхніх сімей (крім членів сімей військовослужбовців строкової військової служби); військовозобов`язаних, офіцерів запасу, які призиваються на військову службу за призовом осіб офіцерського складу, резервістів (кандидатів у резервісти); громадян, які приймаються на військову службу за контрактом; кандидатів на навчання у вищих військових навчальних закладах, військових навчальних підрозділах закладів вищої освіти та закладах фахової передвищої військової освіти (далі - ВВНЗ), ліцеїстів військових (військово-морських, військово-спортивних) ліцеїв (далі - ліцеїсти); осіб, звільнених з військової служби; працівників Збройних Сил України, які працюють у шкідливих та небезпечних умовах праці та залучаються до роботи з джерелами іонізуючого випромінювання (далі - ДІВ), компонентами ракетного палива (далі - КРП), джерелами електромагнітних полів (далі - ЕМП), лазерного випромінювання (далі - ЛВ), мікроорганізмами I-II груп патогенності, особливо небезпечними інфекційними хворобами; працівників допоміжного флоту Військово-морських Сил Збройних Сил України (далі - ВМС Збройних Сил України); визначення ступеня придатності до військової служби, навчання у ВВНЗ, роботи за фахом; установлення причинного зв`язку захворювань, травм (поранень, контузій, каліцтв) військовослужбовців, військовозобов`язаних, резервістів. (пункт 1.2 глави 1 розділу І Положення № 402).
Відповідно до пункту 2.1 глави 2 розділу І Положення №402 для проведення військово-лікарської експертизи створюються військово-лікарські комісії (далі - ВЛК), штатні та позаштатні (постійно і тимчасово діючі).
Штатні та позаштатні (постійно і тимчасово діючі) ВЛК (лікарсько-льотні комісії (далі - ЛЛК)) приймають постанови. Постанови ВЛК (ЛЛК) оформлюються свідоцтвом про хворобу, довідкою військово-лікарської комісії, протоколом засідання штатної військово-лікарської комісії.
ВЛК приймають постанови у тому числі на виїзних засіданнях та, в окремих випадках (лікування за кордоном) - дистанційно.
Постанови штатних та позаштатних ВЛК обов`язкові до виконання.
Постанови ВЛК можуть бути відмінені або скасовані штатними ВЛК.
Постанова ВЛК скасовується у випадках, коли попередня постанова ВЛК на дату її прийняття не відповідала законодавству та/або була прийнята на підставі недійсних документів.
Постанова ВЛК відміняється у випадках, коли необхідно привести зміст попередньої постанови ВЛК (яка була прийнята правильно) у відповідність до чинного законодавства.
Документація, яка створюється (заповнюється) в процесі військово-лікарської експертизи, ведеться в паперовій або в електронній формі. Документування в електронній формі проводиться із застосуванням удосконаленого електронного підпису, що базується на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису, електронної печатки та електронної позначки часу.
Члени ВЛК діють на принципах верховенства права, законності, поваги та дотримання прав людини і громадянина, доброчесності, колегіальності, рівноправності членів комісії, вільного обговорення і вирішення питань, об`єктивності, неупередженості та обґрунтованості прийнятих рішень, висновків і пропозицій.
Доброчесність є одним з визначальних принципів військовослужбовців, державних службовців, працівників, які є членами ВЛК. Їх діяльність спрямована на забезпечення національних інтересів України під час виконання завдань та функцій держави, сприяння та реалізації прав та законних інтересів людини і громадянина, підтримання позитивного іміджу держави та Збройних Сил України.
До доброчесної поведінки відноситься: пріоритет службових інтересів, компетентність, прозорість, нерозголошення конфіденційної інформації (конфіденційність), коректність та ввічливість.
Пріоритет службових інтересів - передбачає виявлення абсолютної відданості державним інтересам країни, свідоме підпорядкування власних інтересів суспільним вимогам та державним пріоритетам, обов`язок старанно діяти виключно в інтересах служби (роботи).
Неупередженість - члени ВЛК мають діяти неупереджено, незважаючи на приватні інтереси, особисте ставлення до будь-якого громадянина або групи громадян, незалежно від своїх політичних, ідеологічних, релігійних та інших особистих поглядів чи переконань, зокрема: ніколи не вдаватися до несправедливої дискримінації, виявляючи особливу прихильність чи віддаючи перевагу будь-кому; однаково рівно відноситись до усіх громадян, не допускати, щоб особиста упередженість або тиск збоку могли позначитися на об`єктивності зроблених оцінок і прийнятих рішень.
Компетентність - включає сумлінне, своєчасне та результативне виконання службових обов`язків, наказів і розпоряджень керівництва, постійне підвищення професійної кваліфікації, досягнення високих результатів у службовій діяльності.
Члени ВЛК повинні: добросовісно, чесно та професійно виконувати свої обов`язки; постійно підвищувати рівень своєї професійної компетентності; не ухилятися від прийняття рішень; не допускати зловживань та неефективного використання державної власності; знати вимоги нормативно-правових актів з питань військово-лікарської експертизи та застосовувати їх під час виконання обов`язків.
Коректність та ввічливість - у своїй поведінці члени ВЛК повинні дотримуватись правил коректності та ввічливості, прийнятних в українському суспільстві. Поведінка членів ВЛК не повинна провокувати виникнення конфліктних ситуацій.
Прозорість - члени ВЛК не повинні обмежувати доступ до інформації, що не є таємною чи конфіденційною. Члени ВЛК не повинні надавати будь-яку завідомо неповну або неправдиву інформацію з метою введення в оману.
Конфіденційність - члени ВЛК, яким у зв`язку з виконанням професійних або службових обов`язків стало відомо про хворобу, медичне обстеження, огляд та їх результати, інтимну і сімейну сторони життя громадянина або будь-яку конфіденційну та іншу інформацію з обмеженим доступом, що стала відомою у зв`язку з виконанням ним своїх повноважень, не мають права розголошувати ці відомості, крім передбачених законом випадків.
Згідно пункту 2.2 глави 2 розділу І Положення № 402 штатні ВЛК є військово-медичними установами. Вони мають гербову печатку, кутовий штамп та утримуються за окремим штатом. До штатних ВЛК належать: Центральна військово-лікарська комісія (далі - ЦВЛК); ВЛК регіону.
Штатні ВЛК комплектуються лікарями із клінічною підготовкою за однією з лікарських спеціальностей (терапія, хірургія, неврологія, психіатрія, оториноларингологія, офтальмологія, організація охорони здоров`я тощо), з досвідом роботи у військових частинах та закладах охорони здоров`я (установах).
Залучати особовий склад штатних ВЛК для вирішення питань та завдань, не пов`язаних із військово-лікарською експертизою, забороняється.
Адміністративно-територіальні зони відповідальності штатних ВЛК за проведення військово-лікарської експертизи визначаються наказом Міністерства оборони України від 16 листопада 2016 року № 608 «Про затвердження адміністративно-територіальних зон відповідальності закладів охорони здоров`я Збройних Сил України за організацію медичного забезпечення».
Пунктом 2.5.1 глави 2 розділу І Положення № 402 визначено, що до позаштатних постійно діючих ВЛК (ЛЛК) належать: госпітальні ВЛК; гарнізонні ВЛК; ЛЛК; ВЛК Десантно-штурмових військ; ВЛК ТЦК та СП; ВЛК Сухопутних військ Збройних Сил України; ВЛК Сил спеціальних операцій Збройних Сил України; ВЛК інших закладів охорони здоров`я комунальної або державної форми власності.
Відповідно до пункту 2.5.2 глави 2 розділу І Положення № 402 позаштатні (постійно та тимчасово діючі) ВЛК призначаються у складі голови, заступника голови (може призначатись один з членів комісії), членів комісії (не менше ніж три лікарі) і секретаря з числа фахівців з медичною освітою. До складу ВЛК можуть призначатися лікарі інших спеціальностей.
Порядок створення ЛЛК визначається Положенням про лікарсько-льотну експертизу в державній авіації України, затвердженим наказом Міністерства оборони України від 20 листопада 2017 року № 602, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 27 грудня 2017 року за № 1566/31434.
Згідно з пунктом 2.5.3 глави 2 розділу І Положення № 402 до складу ВЛК (ЛЛК) ІНФОРМАЦІЯ_3 входять медичні працівники закладу охорони здоров`я комунальної або державної форми власності, визначеного рішенням виконавчого органу сільської, селищної, міської ради (голови обласної, Київської міської військових адміністрацій, а також районних військових адміністрацій та військових адміністрацій населених пунктів), за погодженням з головою відповідної штатної ВЛК регіону.
Пунктом 2.5.4 глави 2 розділу І Положення № 402 визначено, що штатні і позаштатні (постійно та тимчасово діючі) ВЛК (ЛЛК) з питань військово-лікарської та лікарсько-льотної експертизи підпорядковуються вищим штатним ВЛК.
Відповідно до пункту 2.5.9 глави 2 розділу І Положення № 402 позаштатні ВЛК здійснюють службове листування через діловодство закладів охорони здоров`я (установ), військових частин, при яких ці комісії утворені.
Згідно з пунктом 2.5.11 глави 2 розділу І Положення № 402 документи позаштатних ВЛК скріплюються печаткою закладу охорони здоров`я (установи), військової частини, в яких ці комісії утворені.
Пунктом 2.8.1 глави 2 розділу І Положення № 402 ВЛК ТЦК та СП створюється при районному (міському) ІНФОРМАЦІЯ_3 .
Для керівництва і контролю за діяльністю цих комісій при ТЦК та СП Автономної Республіки Крим, областей, міст Києва та Севастополя створюються відповідно Кримська республіканська, обласні, Київська міська та Севастопольська міська ВЛК.
Головою ВЛК районного (міського) ІНФОРМАЦІЯ_3 призначається лікар, найбільш досвідчений з питань військово-лікарської експертизи, наказом керівника районного ІНФОРМАЦІЯ_3 після погодження з керівником районного (міського) державного або комунального закладу охорони здоров`я (установи), головою ВЛК обласного ТЦК та СП, Автономної Республіки Крим, ІНФОРМАЦІЯ_3 , ІНФОРМАЦІЯ_3 .
Головою ВЛК обласного ІНФОРМАЦІЯ_3 (Автономної Республіки Крим, ІНФОРМАЦІЯ_3 , ІНФОРМАЦІЯ_3 ) призначається начальник медичного відділення цього ІНФОРМАЦІЯ_3 наказом керівника ІНФОРМАЦІЯ_3 після погодження з начальником ВЛК регіону.
Персональний склад ВЛК при районному (міському), обласному ІНФОРМАЦІЯ_3 визначається наказами відповідних керівників ІНФОРМАЦІЯ_3 на підставі наданої начальником (керівником) закладу охорони здоров`я (установи) інформації про перелік медичних працівників, які залучаються до роботи ВЛК при районному (міському), обласному ІНФОРМАЦІЯ_3 , із зазначенням їх спеціальностей.
В спірному випадку судом встановлено, що на підставі наказу ІНФОРМАЦІЯ_4 за № 2 від 01.01.2024 створено позаштатну постійно діючу військово-лікарську комісію ІНФОРМАЦІЯ_4 у складі голови, секретаря та членів комісії лікарів: дерматолог, невропатолог, оториноларинголог, офтальмолог, психіатр, стоматолог, терапевт, травматолог, хірург, рентгенолог, УЗД, акушер-гінеколог, нарколог, уролог (а.с. 61).
Відповідно до абзацу другого пункту 2.8.2 глави 2 розділу І Положення № 402 ВЛК ІНФОРМАЦІЯ_3 має право приймати постанови відповідно до цього Положення.
Згідно з пунктом 2.8.4 глави 2 розділу І Положення № 402 на ВЛК районного (міського) ІНФОРМАЦІЯ_3 покладається огляд громадян відповідно до пункту 1.2 глави 1 розділу I, пункту 1.4 глави 1 розділу II цього Положення. Рішенням ВЛК регіону на ВЛК ІНФОРМАЦІЯ_3 покладається огляд інших громадян.
Водночас, пунктом 1.2 глави 1 розділу I Положення № 402 визначено, що військово-лікарська експертиза визначає придатність за станом здоров`я до військової служби призовників, військовослужбовців, військовозобов`язаних та резервістів, установлює причинний зв`язок захворювань, травм (поранень, контузій, каліцтв) з військовою службою та визначає необхідність і умови застосування медико-соціальної реабілітації та допомоги військовослужбовцям.
Таким чином, до повноважень ВЛК при ІНФОРМАЦІЯ_5 входить огляд громадян з метою визначення їхньої придатності за станом здоров`я до військової служби.
Відповідно до пункту 1.1 глави 1 розділу ІІ Положення № 402 медичний огляд включає в себе вивчення та оцінку стану здоров`я і фізичного розвитку громадян на момент огляду в цілях визначення ступеня придатності до військової служби, навчання за військово-обліковими спеціальностями, вирішення інших питань, передбачених цим Положенням, з винесенням письмового висновку (постанови). Під придатністю до військової служби у цьому Положенні розуміється такий стан здоров`я і фізичного розвитку громадян, який дозволяє їм виконувати передбачені статутами, інструкціями службові обов`язки з конкретної військової спеціальності у виді Збройних Сил України та інших військових формуваннях, утворених відповідно до закону (далі - інші військові формування), у мирний час та під час дії особливого періоду. При встановленні діагнозу насамперед враховуються результати фізикального обстеження та спеціальних досліджень. Якщо дані попередньої медичної документації не співпадають з результатами актуального обстеження, проводиться спільний огляд (консиліум) за участі провідних (головних) медичних фахівців, під час якого може прийматись рішення про неврахування контраверсійних результатів попередніх досліджень (документів, виписок, заключень тощо) та госпіталізацій при винесенні експертного рішення.
Медичний огляд проводиться ВЛК з метою визначення придатності до військової служби призовників, військовозобов`язаних, резервістів (кандидатів у резервісти).
Згідно з пунктом 1.2 глави 1 розділу І Положення № 402 постанови ВЛК приймаються на підставі Розкладу хвороб, станів та фізичних вад, що визначають ступінь придатності до військової служби (далі - Розклад хвороб) (додаток 1), пояснень щодо застосування статей Розкладу хвороб (додаток 2) та таблиць додаткових вимог до стану здоров`я (далі - ТДВ) (додаток 3).
Відповідно до пункту 3.1 глави 3 розділу ІІ Положення № 402 медичний огляд військовозобов`язаних проводиться за рішенням керівників ІНФОРМАЦІЯ_8 на збірних пунктах районних (міських) ІНФОРМАЦІЯ_3 або за місцем провадження медичної практики у закладах охорони здоров`я комунальної або державної форми власності лікарями, які включаються до складу ВЛК ІНФОРМАЦІЯ_3 .
Пунктом 3.2 глави 3 розділу ІІ Положення № 402 повторний медичний огляд військовозобов`язаних проводиться один раз на 5 років ВЛК районних, міських ІНФОРМАЦІЯ_3 . Офіцери запасу підлягають повторному медичному огляду зазначеними ВЛК під час чергового атестування, а рядовий, сержантський та старшинський склад запасу - у разі зміни призначення.
Кожний військовозобов`язаний оглядається хірургом, терапевтом, невропатологом, психіатром, офтальмологом, оториноларингологом, стоматологом, дерматологом, а за медичними показаннями - і лікарями інших спеціальностей.
Під час дії правового режиму воєнного стану кожний військовозобов`язаний оглядається хірургом, терапевтом, невропатологом, психіатром, офтальмологом, оториноларингологом, а за медичними показаннями - і лікарями інших спеціальностей.
Згідно з пунктом 3.4 глави 1 розділу ІІ Положення № 402 перед оглядом військовозобов`язаних їм проводиться загальний аналіз крові, загальний аналіз сечі, серологічний аналіз крові на: антитіла до вірусу імунодефіциту людини (ВІЛ), поверхневий антиген до вірусу гепатиту «В» (HbsAg), загальні антитіла до вірусу гепатиту «С» (anti-HCV), реакція мікропреципітації з кардіоліпіновим антигеном або загальні антитіла до блідої трепонеми (RW); визначається група крові та резус-належність, проводяться рентгенологічне обстеження органів грудної клітки, ЕКГ. Особам старшим 40 років обов`язково проводиться вимір внутрішньоочного тиску, дослідження крові на цукор. Інші дослідження проводяться за показаннями.
Направлення для проведення вказаних лабораторних та інструментальних досліджень може здійснюватися лікарями із закладів охорони здоров`я комунальної або державної форми власності, які залучаються для проведення медичного огляду військовозобов`язаних.
Лікарі, які включаються до складу ВЛК із закладів охорони здоров`я комунальної або державної форми власності, під час проведення медичного огляду ознайомлюються з медичними записами в ЕСОЗ та з іншими медичними документами, які надає військовозобов`язаний, що характеризують його стан здоров`я, а також вносять до ЕСОЗ відповідні медичні записи на підставі отриманої інформації.
Під час дії правового режиму воєнного стану кожний військовозобов`язаний прибуває на медичний огляд ВЛК з результатами рентгенологічного обстеження органів грудної клітки.
ЕКГ виконується після 40-річного віку та за наявності медичних показань. Інші лабораторні та інструментальні дослідження виконуються за показанням.
В спірному випадку судом встановлено, що ВЛК при ІНФОРМАЦІЯ_5 проведено 14.05.2024 медичний огляд ОСОБА_1 для визначення придатності до військової служби.
Суд зазначає, що законодавством регламентовано чітку процедуру проведення військово-лікарської експертизи військовослужбовця військово-лікарською комісією. При цьому медичний огляд військовослужбовця повинен здійснюватися за методом індивідуальної оцінки придатності їх до військової служби, тобто з урахуванням усіх медичних показників щодо стану здоров`я особи.
Твердження представника позивача про те, що під час медичного огляду ВЛК при ІНФОРМАЦІЯ_5 залишено поза увагою наявність в ОСОБА_1 захворювань несумісних з проходженням військової служби, є безпідставними. Медичний огляд позивача проводився з дотриманням вимог пункт 1.2 глави 1 Розділу та пунктів 3.1, 3.2, 3.4 глави 3 Розділу II Положення №402. Так, згідно картки обстеження та медичного огляду від 14.05.2024 ОСОБА_1 пройшов медичне обстеження в КНП «Верховинська багатопрофільна лікарня» Верховинської селищної ради такими спеціалістами: терапевт, хірург, невропатолог, офтальмолог, оториноларинголог, дерматолог, психіатр, стоматолог, а також додаткові методи обстеження, загальний аналіз крові (серед яких на загальні антитіла до вірусу гепатиту С), загальний аналіз сечі, флюорографія органів грудної клітки, ЕКГ. В графі 11 «Інформація щодо стану мого здоров`я надана мною в повному обсязі. Попереджений про надання неповної та недостовірної інформації» міститься особистий підпис обстежуваного ОСОБА_1 В графі 12 «Діагноз та постанова ВЛК» зазначено «здоровий». На підставі графи ІІ Розкладу хвороб, Таблиці додаткових вимог зазначено «придатний до військової служби» (а.с. 57). В картці обстеження та медичного огляду ОСОБА_1 містяться повні діагнози та заключення лікарів-спеціалістів ВЛК, а саме: терапевт: 14.05.2024 здоровий; хірург: 14.05.2024 здоровий; невропатолог: 14.05.2024 здоровий; офтальмолог: 14.05.2024 здоровий; оториноларинголог: 14.05.2024 здоровий; дерматолог: 14.05.2024 здоровий; психіатр: 14.05.2024 здоровий; стоматолог: 14.05.2024 здоровий. Тобто, огляд ОСОБА_1 здійснено відповідно до вимог пунктів 3.1, 3.2, 3.4 глави 3 Розділу II Положення №402, оскільки ступінь придатності до військової служби, зазначений у постанові ВЛК у формі довідки ВЛК за № 93/3/398 від 14.05.2024 за № 1795, встановлено шляхом безпосереднього огляду позивача лікарями позаштатної військово-лікарської комісії при ІНФОРМАЦІЯ_5 , про що були зроблені відповідні записи в карті обстеження та медичного огляду.
Пунктом 3.8 глави 3 розділу ІІ Положення № 402 визначено, що постанови ВЛК ІНФОРМАЦІЯ_3 щодо військовозобов`язаних приймаються згідно з главою 20 цього розділу.
Постанова ВЛК ІНФОРМАЦІЯ_3 про ступінь придатності військовозобов`язаного до військової служби, прийнята в облікових цілях в мирний час, дійсна протягом п`яти років з дня закінчення медичного огляду.
Постанова ВЛК районних, міських ІНФОРМАЦІЯ_3 про ступінь придатності військовозобов`язаного до військової служби за призовом під час мобілізації, на особливий період дійсна протягом одного року з дня закінчення медичного огляду.
Якщо в стані здоров`я військовозобов`язаного, за його зверненням або висновками лікарів закладу охорони здоров`я виникли зміни, то за направленням керівника ІНФОРМАЦІЯ_3 проводиться повторний медичний огляд з метою визначення ступеня придатності до військової служби.
Під час дії особливого періоду постанови ВЛК районних, міських ІНФОРМАЦІЯ_3 про непридатність до військової служби військовозобов`язаних оформлюються свідоцтвами про хворобу (додаток 11 до цього Положення) у трьох примірниках, які не пізніше десятиденного строку з дня закінчення медичного огляду та перевірки ВЛК обласних (Київського та Севастопольського міських) ІНФОРМАЦІЯ_3 , направляються на затвердження до штатних ВЛК згідно адміністративно-територіальної зони відповідальності за проведення військово-лікарської експертизи.
Інші постанови ВЛК районних, міських ІНФОРМАЦІЯ_3 , на особливий період оформлюються довідкою військово-лікарської комісії (додаток 4 до цього Положення) у трьох примірниках.
Постанови ВЛК ІНФОРМАЦІЯ_3 у формулюванні «Тимчасово непридатний до військової служби (вказати дату повторного огляду)» не пізніше п`ятиденного строку з дня закінчення медичного огляду, направляються з метою контролю до ВЛК обласних (Київського та Севастопольського міських) ІНФОРМАЦІЯ_3 .
Копія довідки ВЛК з підписом про ознайомлення та датою видається особі, яка пройшла медичний огляд.
Пункт 20.1 глави 20 розділу II Положення № 402 передбачає, що постанови ВЛК приймаються колегіально, більшістю голосів. У прийнятті постанови голова та члени ВЛК не залежні і у своїй роботі керуються цим Положенням. У разі незгоди голови або членів комісії з думкою інших членів їх окрема думка заноситься до протоколу засідання ВЛК.
Відповідно до підпункту «а» пункту 20.3 глави 20 розділу II Положення № 402 при медичному огляді військовослужбовців та інших осіб ВЛК приймаються постанови такого змісту: а) "Придатний": до військової служби; до військової служби за контрактом; до служби у військовому резерві.
Судом встановлено, що за результатами медичного обстеження ОСОБА_1 ВЛК при ІНФОРМАЦІЯ_5 складено висновок у формі довідки військово-лікарської комісії за № 93/3/398 від 14.05.2024 за № 1795. На підставі графи ІІ Розкладу хвороб: придатний до військової служби (а.с. 53).
Згідно з пунктом 22.1 глави 22 розділу II Положення № 402 дані про тих, хто пройшов медичний огляд (прізвище, ім`я та по батькові, рік народження, військове звання, військова частина, місяць та рік призову на військову службу тощо), діагноз та постанова ВЛК про ступінь придатності до військової служби та про причинний зв`язок записуються в Книгу протоколів засідань ВЛК (ЛЛК).
Пунктом 22.3 глави 22 розділу II Положення № 402 книга протоколів засідань військово-лікарської комісії ведеться у всіх ВЛК секретарями цих комісій. Протоколи засідань ВЛК підписуються головою, членами комісії (не менше двох), які брали участь у засіданні, та секретарем комісії у день засідання комісії.
В спірному випадку, відповідач 1 надав суду копію витягу з книги протоколів засідань військово-лікарської комісії при ІНФОРМАЦІЯ_5 , в якій міститься запис від 14.05.2024 про те, що солдат запасу ОСОБА_1 визнаний здоровим на підставі графи ІІ Розкладу хвороб Наказ МОУ № 402 зі змінами, ГДВ придатний до військової служби (а.с. 54-56).
Питання визначення наявності або відсутності певного діагнозу у позивача та його придатності, обмеженої придатності або непридатності до військової служби за результатами медичного обстеження є дискреційними повноваженнями ВЛК, а тому суд не вправі перебирати на себе повноваження цього органу.
Окремо слід зауважити, що в графі 11 «Інформація щодо стану мого здоров`я надана мною в повному обсязі. Попереджений про надання неповної та недостовірної інформації.» міститься підпис ОСОБА_1 Жодних відміток про зауваження, щодо діагнозу, методів обстеження та їх результатів позивачем не зазначалось. Доказів того, що позивача не ознайомлено та він не розписувався у картці, суду не подано. Представник позивача в позовній заяві не вказував на те, що вказаний підпис не належить позивачу.
Тобто станом на 14.05.2024 (день винесення оспорюваної постанови) позивач не мав скарг щодо висновку ВЛК, оформленого у вигляді довідки ВЛК за № 93/3/398 від 14.05.2024 за № 1795.
В позовній заяві представник позивача зазначив, що при постановленні висновку про придатність до військової служби, комісією ВЛК не було враховано наявні в ОСОБА_1 захворювання, які передбачають визнання його непридатним або обмежено придатним відповідно до Положення № 402, а саме інфекційний гепатит С.
Проте суд звертає увагу на те, що в картці обстеження та медичного огляду від 14.05.2024 в КНП «Верховинська багатопрофільна лікарня» Верховинської селищної ради зазначено про те, що ОСОБА_1 проведено додаткові методи обстеження, серед яких загальний аналіз крові, за наслідками якого встановлено негативний результат на загальні антитіла до вірусу гепатиту С (а.с. 57).
Окрім цього, представник позивача долучив до позовної заяви копію епікризису № 3592 від 03.06.2024, виданого КНП «Костопільська багатопрофільна лікарня інтенсивного лікування» Костопільської міської ради (а.с. 8), та копію виписки № 24-6789 із медичної картки стаціонарного хворого від 09.07.2024, виданої КНП «Дубенська міська лікарня» Дубенської міської ради, в яких зазначено результати аналізів крові ОСОБА_1 , проведених під час перебування на лікуванні після призову та проходження військової служби. Так, зазначені результати аналізів не містять жодних відомостей про виявлення в ОСОБА_1 такого захворювання як інфекційний гепатит С.
Згідно з положеннями частини п`ятою статті 242 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.
Розглядаючи по суті спори у справах щодо оскарження рішень ВЛК, суд вправі перевірити законність висновку ВЛК лише в межах дотримання процедури прийняття цього висновку.
Верховний Суд у постанові від 13.06.2018 у справі № 806/526/16 зазначив: «у межах адміністративного процесу суд не вправі надавати оцінку професійним діям конкретних лікарів-членів ВЛК при застосуванні ними відповідних методів огляду позивача, дослідження медичної документації, визначенні діагнозів та відповідності їх конкретній статті Розкладу хвороб, оскільки це потребує спеціальних знань у медичній галузі».
У цій адміністративній справі, позивачем оскаржується рішення ВЛК, саме з підстав незгоди з визначенням його медичного діагнозу та неврахування Військово-лікарською комісією при ІНФОРМАЦІЯ_5 медичних даних.
Враховуючи правові позиції Верховного Суду від 13.06.2018 у справі № 806/526/16, від 12.06.2020 у справі № 810/5009/18 та від 12.02.2021 у справі № 820/5570/16, суд не вправі надавати оцінку медичному діагнозу позивача, оскільки суд не є спеціальною установою в медичній сфері. Оцінка обгрунтованості висновку ВЛК виходить за межі необхідного дослідження в контексті застосування норм матеріального права.
При цьому суд звертає увагу на те, що ОСОБА_1 не надано суду експертних медичних висновків, які б підтверджували помилковість оцінки Військово-лікарською комісією при ІНФОРМАЦІЯ_5 стану здоров`я позивача.
Надання оцінки діагнозу позивача на предмет того, чи підпадає він під дію статей Розкладу хвороб, станів та фізичних вад, що визначають ступень придатності до військової служби, виходить за межі судового розгляду. Така правова позиція викладена у постановах Верховного Суду від 12.06.2020 у справі № 810/5009/18 та від 12.02.2021 у справі №820/5570/16.
Враховуючи вказану практику Верховного Суду, суд лише перевіряв дотримання відповідачем 1 процедури прийняття оспореної постанови ВЛК, оформленої довідкою № 93/3/398 від 14.05.2024.
Судом встановлено, що зміст картки обстеження та медичного огляду ОСОБА_1 від 14.05.2024 відповідає змісту оскаржуваної довідки Військово-лікарської комісії при ІНФОРМАЦІЯ_5 від № 93/3/398 від 14.05.2024.
Форма довідки військово-лікарської комісії затверджена додатком 4 до Положення №402.
Довідка Військово-лікарської комісії при ІНФОРМАЦІЯ_5 від № 93/3/398 від 14.05.2024 складена відповідно до вимог Положення № 402. Така містить всіх необхідні реквізити, зокрема, особисті дані позивача, висновок ВЛК з покликанням на відповідні статті Розкладу хвороб, ініціали та підписи ТВО голови ВЛК та секретаря ВЛК, місцезнаходження ВЛК та гербову печатку.
З огляду на вказане, суд приходить до висновку, що довідка Військово-лікарської комісії при ІНФОРМАЦІЯ_5 від № 93/3/398 від 14.05.2024, відповідає вимогам Положення № 402 та складена у відповідності до додатку 4.
Завданням адміністративного судочинства є перевірка правомірності рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень на відповідність критеріям, які закріплені в частині другій статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України. Суд не перебирає на себе повноваження суб`єкта владних повноважень щодо встановлення діагнозів та прийняття висновків щодо придатності/непридатності до проходження військової служби.
Оспорюване ОСОБА_1 рішення Військово-лікарської комісії при ІНФОРМАЦІЯ_5 оформлене у формі довідки № 93/3/398 від 14.05.2024 прийняте за встановлених обставин та без порушення вимог законодавства, а, отже, таке рішення є правомірним.
Що стосується доводів представника позивача про залишення ІНФОРМАЦІЯ_2 поза увагою факту здійснює ОСОБА_1 постійний догляд за своєю матір`ю ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_6 , яка є інвалідом 2 групи, то суд звертає увагу на таке.
В позовній заяві представник позивача зазначив, що за місцем фактичного проживання ОСОБА_1 за адресою: АДРЕСА_1 , позивач здійснює постійний догляд за своєю матір`ю ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_6 , яка є інвалідом 2 групи.
В підтвердження таких доводів представник позивача долучив до позовної заяви копії таких документів: довідки до акта огляду медико-соціальною експертною комісією серії 12 ААГ № 745038 від 25.07.2024, огляд ОСОБА_3 проведений 25.07.2024 (а.с. 19); довідки КНП «Консультативно-діагностичний центр» Святошинського району м. Києва від 17.06.2024 про обстеження ОСОБА_3 , дата обстеження 17.06.2024 (а.с. 21); висновок ЛКК КНП «КДЦ» філія № 4 Святошинського району м. Києва (протокол № 69 від 07.06.2024) (а.с. 22); висновку ЛКК за № 1 Поліклініки № 22 (а.с. 23); виписки з акта огляду МСЕК серії № КБ-1 № 012592 від 26.02.2007 (а.с. 24); виписки із медичної карти амбулаторного (стаціонарного) хворого від 20.05.2024 (а.с. 25); акт № 13 від 17.07.2024 про встановлення факту здійснення особою догляду (постійного догляду) за ОСОБА_3 (а.с. 26-27); акту обстеження житлово-побутових умов проживання від 15.07.2024 (а.с. 28); довідки про склад сім`ї від 19.07.2024 № 304 (а.с. 29); акту оцінки потреб сім`ї (а.с. 30-32).
Суд звертає увагу на те, що всі документи, які підтверджують факт постійного догляду ОСОБА_1 за своєю матір`ю ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_6 , яка є інвалідом 2 групи, складені в період після призову ОСОБА_1 по мобілізації на підставі наказу начальника ІНФОРМАЦІЯ_4 за № 72 від 17.05.2024 «Про призов на військову службу військовозобов`язаних по загальній мобілізації» (а.с. 60).
Так, довідка до акта огляду медико-соціальною експертною комісією серії 12 ААГ № 745038 складена 25.07.2024 (а.с. 19); довідка КНП «Консультативно-діагностичний центр» Святошинського району м. Києва про обстеження ОСОБА_3 складена 17.06.2024 (а.с. 21); висновок ЛКК КНП «КДЦ» філія № 4 Святошинського району м. Києва складений 07.06.2024 (а.с. 22); виписка із медичної карти амбулаторного (стаціонарного) хворого складена 20.05.2024 (а.с. 25); акт № 13 про встановлення факту здійснення особою догляду (постійного догляду) за ОСОБА_3 складений 17.07.2024 (а.с. 26-27); акту обстеження житлово-побутових умов проживання складений 15.07.2024 (а.с. 28); довідка про склад сім`ї за № 304 складена 19.07.2024 (а.с. 29).
Вказані обставини свідчать про те, що на час проходження позивачем ВЛК 14.05.2024 та прийняття начальником ІНФОРМАЦІЯ_4 наказу за № 72 від 17.05.2024 «Про призов на військову службу військовозобов`язаних по загальній мобілізації», згідно якого солдата ОСОБА_1 призвано по загальній мобілізації до Військової частини НОМЕР_2 , вищевказані документи про постійний догляд ОСОБА_1 за своєю матір`ю ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_6 , не могли бути подані до ІНФОРМАЦІЯ_4 , оскільки таких документів ще не існувало.
Порядок проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період затверджений постановою Кабінету Міністрів України
від 16.05.2024 № 560 (далі Порядок № 560).
Вищевказаний Порядок № 560 регламентує процедуру надання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації та її оформлення. Так, пунктом 56 Порядку № 560 визначено, що відстрочка від призову на військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період надається військовозобов`язаним з підстав, визначених статтею 23 Закону України Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію.
Відповідно до абзацу першого пункту 58 Порядку № 560 за наявності підстав для одержання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період військовозобов`язані (крім заброньованих та посадових (службових) осіб, зазначених у підпунктах 16-23 пункту 1 додатка 5) особисто подають на ім`я голови комісії районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки або його відділу заяву за формою, визначеною у додатку 4, до якої додаються документи, що підтверджують право на відстрочку, або копії таких документів, засвідчені в установленому порядку, зазначені у переліку згідно з додатком 5. Заява військовозобов`язаного підлягає обов`язковій реєстрації.
Згідно з абзацом першим пункту 58-1 Порядку № 560 військовозобов`язані, зайняті постійним доглядом за хворим батьком чи матір`ю дружини (чоловіка), у випадках, передбачених пунктом 9 частини першої статті 23 Закону України Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію, зазначають у заяві, зазначеній у пункті 58 цього Порядку (додаток 4), про відсутність інших працездатних членів сім`ї, які зобов`язані та можуть здійснювати постійний догляд за хворим батьком чи матір`ю дружини (чоловіка). Військовозобов`язані, зайняті постійним доглядом за хворою дружиною (чоловіком), дитиною та/або своїми батьком чи матір`ю, не зазначають у заяві, зазначеній у пункті 58 цього Порядку (додаток 4), інформацію про інших працездатних членів сім`ї, які зобов`язані та можуть здійснювати постійний догляд.
Представник позивача не надав суду доказів звернення ОСОБА_1 до ІНФОРМАЦІЯ_4 чи відповідного ІНФОРМАЦІЯ_2 із заявою про отримання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації як особа, зайнята постійним доглядом за хворою матір`ю, разом з документами, що підтверджують право на таку відстрочку до моменту його призову на військову службу.
Водночас суд звертає увагу на те, що ОСОБА_1 не позбавлений права на звернення до командира військової частини, в якій позивач проходить військову службу, із відповідним рапортом про звільнення з військової служби відповідно до підпункту г пункту 2 частини четвертої статті 26 Закону України Про військовий обов`язок і військову службу у зв`язку з необхідністю здійснення постійного догляду за матір`ю, яка є особою з інвалідністю ІІ групи. Однак вказані обставини охоплюються іншим складом правовідносин, а саме проходження військової служби, і не пов`язані з предметом спору, які виникли з правовідносин за участі позивача як військовозобов`язаного, а тому не є предметом оцінки суду в цій адміністративній справі.
В цьому адміністративному позові представник позивача оспорює постанову ВЛК при ІНФОРМАЦІЯ_5 , оформлену у вигляді довідки № 93/3/398 від 14.05.2024, з підстав протиправності визнання ОСОБА_1 придатним до військової служби. На думку представника позивача, наслідком скасування довідки № 93/3/398 від 14.05.2024 про придатність позивача до військової служби є звільнення ОСОБА_1 з військової служби. Тобто позовна вимога про визнання протиправним та скасування наказу начальника Військової частини НОМЕР_1 про зарахування ОСОБА_1 до військової частини для проходження військової служби, є похідною, оскільки обґрунтована протиправністю визнання ОСОБА_1 придатним до військової служби.
Суд звертає увагу на те, що позивач не оспорив в цій справі наказ начальника ІНФОРМАЦІЯ_5 № 72 від 17.05.2024 в частині призову ОСОБА_1 на військову службу по мобілізації. Проходження ОСОБА_1 військової служби на відповідній посаді та перебування у розпорядженні командира Військової частини НОМЕР_1 згідно наказу від 24.07.202 № 212 грунтуються на наказі ІНФОРМАЦІЯ_5 № 72 від 17.05.2024 та наказі командира Військової частини НОМЕР_3 від 24.07.2024 № 109-РС про зарахування в розпорядження командира Військової частини НОМЕР_1 , які позивачем не оспорювалися та які не скасовані. Доказів протилежного суду не подано.
Отже, з огляду на викладені вище висновки суду, цей позов не підлягає задоволенню в решті похідних вимог про визнання протиправним та скасування наказу начальника військової частини НОМЕР_1 про зарахування ОСОБА_1 як солдата до військової частини для проходження військової служби, та направлення за місцем фактичного проживання ОСОБА_1 його особову справу до місцевого ІНФОРМАЦІЯ_3 для можливості громадянином ОСОБА_1 реалізувати своє законне право на відстрочку від призову під час мобілізації шляхом подачі відповідних документів до органу місцевого самоврядування та заяви до місцевого ІНФОРМАЦІЯ_3 .
Підсумовуючи, суд відмовляє в позові повністю.
Щодо розподілу судових витрат у справі:
До позовної заяви представник позивача долучив квитанції від 30.08.2024 про сплату ОСОБА_1 судового збору в загальному розмірі 2422,40 грн. (а.с. 36).
Суд вважає, що вказаний судовий збір сплачено позивачем помилково, оскільки в цій категорії справ на позивача поширюються пільги щодо сплати судового збору, встановлені пунктом 12 частини першої статті 5 Закону України Про судовий збір.
За таких обставин сплачений позивачем судовий збір може бути повернутий судом за заявою позивача, поданою суду на підставі статті 7 Закону України Про судовий збір.
Керуючись статтями 139, 241-246, 250, 262, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, -
ВИРІШИВ:
Відмовити в задоволенні позову ОСОБА_1 до ІНФОРМАЦІЯ_1 та Військової частини НОМЕР_1 Міністерства оборони України про визнання протиправними та скасування постанови № 93/3/398 від 14.05.2024 та наказу, зобов`язання до вчинення дій.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку. Апеляційна скарга на рішення суду подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення рішення в повному обсязі. Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Учасники справи:
Позивач: ОСОБА_1 , реєстраційний номер облікової картки платника податків - НОМЕР_6 , АДРЕСА_2 .
Відповідач 1: ІНФОРМАЦІЯ_9 , код ЄДРПОУ НОМЕР_7 , АДРЕСА_3 .
Відповідач 2: Військова частина НОМЕР_1 Міністерства оборони України (код ЄДРПОУ НОМЕР_8 , АДРЕСА_4 .
Суддя /підпис/ Боршовський Т.І.
Суд | Івано-Франківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 05.11.2024 |
Оприлюднено | 07.11.2024 |
Номер документу | 122807397 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо |
Адміністративне
Івано-Франківський окружний адміністративний суд
Боршовський Т.І.
Адміністративне
Івано-Франківський окружний адміністративний суд
Боршовський Т.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні