ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
Іменем України
05 листопада 2024 рокум. ДніпроСправа № 360/1043/24
Суддя Луганського окружного адміністративного суду Смішлива Т.В., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження (у письмовому провадженні) справу за позовною заявою Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції до Громадської організації «Захист прав селян», за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача ІНФОРМАЦІЯ_2, про заборону та примусовий розпуск (ліквідацію) громадського об`єднання,
ВСТАНОВИВ:
11.09.2024 до Луганського окружного адміністративного суду через підсистему «Електронний суд» надійшла позовна заява Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (далі - позивач) до Громадської організації «Захист прав селян» (далі - відповідач), в якій просить суд:
- заборонити та примусово розпустити (ліквідувати) Громадську організацію «Захист прав селян».
В обґрунтування позову зазначено, що до Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції 19.08.2024 за вх. № 40501-1-24 надійшов лист ІНФОРМАЦІЯ_2 від 07.08.2024 № 78/3/32-10536 про заборону діяльності Громадської організації «Захист прав селян» з метою протидії проявам сепаратизму, екстремізму, тероризму та іншій діяльності антиукраїнського характеру, нівелювання зовнішніх загроз, спрямованих на шкоду Україні.
З вказаного листа та доданих до нього матеріалів та доказів, вбачається, що в діях ГО «Захист прав селян», виявлені ознаки порушення громадським об`єднанням вимог статей 36, 37 Конституції України, статті 4 Закону України «Про громадські об`єднання».
Так, надані ІНФОРМАЦІЯ_2 матеріали свідчать, що спецслужбами, урядовими та недержавними структурами рф та рб, окрім відкритих військових дій щодо України, використовуються інструменти т.зв. «м`якої сили» у вигляді наявного потенціалу проросійської спрямованості. Встановлено, що з використанням легалізованих громадсько-політичних об`єднань, науково-експертного, освітянського середовища, інших інформаційних майданчиків формуються механізми впливу на громадську думку з метою дестабілізації ситуації в нашій державі.
Окремі ознаки вищезазначеного спостерігаються в діяльності ГО «Захист прав селян» яка зареєстрована в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань 24.05.2011, код ЄДРПОУ - 37325120, адреса місцезнаходження - 92352, Луганська обл., Новопсковський р-н, село Закотне, вул. 40 лєт Побєди будинок 11, керівник - ОСОБА_1 , РНОКПП - НОМЕР_1 , один із засновників - ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 .
Засновник ГО «Захист прав селян» ОСОБА_2 є активним учасником пропаганди «руського миру» та т.зв. «єдності слов`янських народів», передбачаючи об`єднання та входження усіх колишніх національних радянських республік до складу російської федерації, а також з метою зміни меж території та державного кордону України на порушення порядку, встановленого Конституцією України, у 2022 році на тимчасово окупованій території Луганської області приймала активну участь в організації та проведенні незаконного референдуму з питань входження т.зв. «ЛНР» до складу рф.
Також, члени зазначеного об`єднання, з метою посилення проросійських настроїв серед населення України, проводять активну антиукраїнську інформаційно- пропагандистську діяльність шляхом поширення певних стереотипів щодо взаємовідносин між Україною і росією, підтримують терористичну діяльність рф та контакти з її окупаційною адміністрацією.
Окрім того, стосовно одного із засновників ГО «Захист прав селян» ОСОБА_2 на даний час здійснюється судовий розгляд за кримінальним провадженням №42023132580000043 від 17.02.2023 за ч. 2 ст. 110, ч. 5 ст. 111-1 Кримінального кодексу України за фактом посягання на територіальну цілісність і недоторканість України та колабораційної діяльності.
Ухвалою Луганського окружного адміністративного суду від 16.09.2024 відкрито провадження у справі, визначено розглядати справу за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).
Місцезнаходження Громадської організації «Захист прав селян» є тимчасово окупована територія України, у зв`язку з чим повідомлення відповідача про відкриття провадження у даній справі здійснено з особливостями, визначеними законами України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України» та «Про здійснення правосуддя та кримінального провадження у зв`язку з проведенням антитерористичної операції».
Відповідно до частини першої статті 12-1 Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України», якщо остання відома адреса місця проживання (перебування), місцезнаходження чи місця роботи учасників справи знаходиться на тимчасово окупованій території, суд викликає або повідомляє учасників справи, які не мають офіційної електронної адреси, про дату, час і місце першого судового засідання у справі через оголошення на офіційному веб-сайті судової влади України, яке повинно бути розміщене не пізніше ніж за двадцять днів до дати відповідного судового засідання.
Суд викликає або повідомляє таких учасників справи про дату, час і місце інших судових засідань чи про вчинення відповідної процесуальної дії через оголошення на офіційному веб-сайті судової влади України, яке повинно бути розміщене не пізніше ніж за десять днів до дати відповідного судового засідання або вчинення відповідної процесуальної дії.
З опублікуванням такого оголошення відповідач вважається повідомленим про дату, час і місце розгляду справи.
З урахуванням пункту 20 Перехідних положень та на виконання статті 11 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) на офіційному веб-сайті розміщено оголошення про постановлення судом ухвали про відкриття провадження по справі, що підтверджується матеріалами справи.
Таким чином, судом вжито всіх заходів щодо належного повідомлення відповідача про постановлення ухвали про відкриття провадження у справі та можливість надання відзиву на позовну заяву.
Відповідач не скористався правом на подачу відзиву.
Третьою особою, яка не заявляє самостійний вимог на предмет спору через підсистему «Електронний суд» надіслано пояснення щодо позовної заяви, в якій зазначено, що наявні дані свідчать, що спецслужбами, урядовими та недержавними структурами рф та рб, окрім відкритих військових дій щодо України, використовуються інструменти т.зв. «м`якої сили» у вигляді наявного потенціалу проросійської спрямованості. Встановлено, що з використанням легалізованих громадсько-політичних об`єднань, науково-експортного, освітянського середовища, інших інформаційних майданчиків формуються механізми впливу на громадську думку з метою дестабілізації ситуації в нашій державі.
Окремі ознаки вищезазначеного спостерігаються в діяльності громадської організації «Захист прав селян» (зареєстрована в Міністерстві юстиції України у 2011 році, код ЄДРПОУ 37325120, юридична адреса: Луганська область, Старобільський (колишній Новопсковський) район, с. Закотне, вул. 40 Лєт Побєди, буд. 11, один із засновників - ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 ).
Керівник відповідача є активним учасником пропаганди «руського миру» та т.зв. «єдності слов`янських народів», передбачаючи об`єднання та входження усіх колишніх національних радянських республік до складу російської федерації, а також з метою зміни меж території та державного кордону України на порушення порядку, встановленого Конституцією України, у 2022 році на тимчасово окупованій території Луганської області приймала активну участь в організації та проведенні незаконного референдуму з питань входження т.зв. «ЛНР» до складу рф.
Враховуючи викладене, в діяльності відповідача вбачаються ознаки порушень норм чинного законодавства України.
Вважає обґрунтованими та такими, що відповідають чинному законодавству України, позовні вимоги Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції щодо заборони діяльності вищезазначеної громадської організації.
Дослідивши матеріали справи, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог і наданих доказів, оцінивши докази відповідно до вимог статей 72-77, 90 КАС України, суд дійшов такого.
Згідно з даними реєстру громадських об`єднань Громадська організація «Захист прав селян» зареєстрована 19.05.2011 (із статусом юридичної особи); місцезнаходження: 92352, Луганська область, Новопсковський район, с. Закотне, вулиця 40 лєт Побєди, будинок 11, засновники: ОСОБА_1 , ОСОБА_3 та ОСОБА_2 , голова ОСОБА_1 (керівник).
Відповідно до витягу Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань Громадська організація «Захист прав селян», ідентифікаційний код 37325120, місцезнаходження 92352, Луганська область, Новопсковський район, с. Закотне, вулиця 40 лєт Побєди, будинок 11, ОСОБА_1 - керівник.
До Міністерства юстиції України надійшов лист ІНФОРМАЦІЯ_2 від 07.08.2024 № 78/3/32-10536 про заборону діяльності Громадської організації «Захист прав селян» з метою протидії проявам сепаратизму, екстремізму, тероризму та іншій діяльності антиукраїнського характеру, нівелювання зовнішніх загроз, спрямованих на шкоду Україні.
Згідно з актом огляду Інтернет - сторінки встановлено, що громадська організація «Захист прав селян», 37325120, місцезнаходження: 92352, Луганська область, Новопсковський район, с. Закотне, вулиця 40 лєт Побєди, будинок 11, засновники: ОСОБА_1 , ОСОБА_3 та ОСОБА_2 , голова ОСОБА_1 .
Відповідно до повідомлення про підозру від 30.09.2023 ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 підозрюється у вчиненні кримінальних правопорушень, передбачених статтею 111-1 ч. 5 та ст. 110 ч. 2 КК України.
У витязі з Єдиного реєстру досудових розслідувань номер КП № № 42023132580000043 від 06.08.2024 зазначено епізод № 1: Правова кваліфікація кримінального правопорушення: (КК України 2001) ст. 111-1 ч. 5. Короткий виклад обставин, що можуть свідчити про вчинення кримінального правопорушення: 17.02.2023 до Старобільської окружної прокуратури Луганської області надійшли матеріали зі Старобільського МРВ з управління (з дислокацією в м. Сєвєродонецьк Луганської області) ІНФОРМАЦІЯ_2 щодо неправомірної діяльності громадянки України ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , яка в умовах воєнного стану з метою сприяння окупаційній владі рф, у вересні 2022 року, після прийняття окупаційною адміністрацією рф на території Луганської області рішення про проведення так званого «референдуму лнр» з питань входження до складу рф на правах суб`єкта рф, добровільно надала згоду на призначення її на посаду члена виборної комісії на дільниці та званого референдуму, яка розташовувалась за адресою: Луганська область, Старобільський район, смт. Новопсков, вул. Шкільна, 15б , та брала участь в організації та проведенні незаконного референдуму на тимчасово окупованій території. ПІБ і дата народження особи, яку повідомлено про підозру, наслідки розслідування щодо особи та відомості про здійснення спеціального розслідування щодо неї: ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , направлено до суду з обвинувальним актом 14.03.2024;
епізод № 2: Правова кваліфікація кримінального правопорушення: (КК України 2001) ст. 110 ч. 2. Короткий виклад обставин, що можуть свідчити про вчинення кримінального правопорушення: 17.02.2023 до Старобільської окружної прокуратури Луганської області надійшли матеріали зі Старобільського МРВ з управління (з дислокацією в м. Сєвєродонецьк Луганської області) ІНФОРМАЦІЯ_2 щодо неправомірної діяльності громадянки України ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , яка в умовах воєнного стану з метою сприяння окупаційній владі рф, у вересні 2022 року, після прийняття окупаційною адміністрацією рф на території Луганської області рішення про проведення так званого «референдуму лнр» з питань входження до складу рф на правах суб`єкта рф, добровільно надала згоду на призначення її на посаду члена виборної комісії на дільниці та званого референдуму, яка розташовувалась за адресою: Луганська область, Старобільський район, смт. Новопсков, вул. Шкільна, 15б , та з метою зміни меж території та державного кордону України, порушення порядку, встановленого Конституцією України, за попередньою змовою групою осіб, брала участь в організації та проведенні незаконного референдуму на тимчасово окупованій території. ПІБ і дата народження особи, яку повідомлено про підозру, наслідки розвідування щодо особи та відомості про здійснення спеціального розслідування щодо неї: ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , направлено до суду з обвинувальним актом 14.03.2024.
Надаючи правову оцінку обставинам справи, суд зазначає таке.
Указом Президента України № 64/2022 від 24.02.2022 у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини 1 статті 106 Конституції України, Закону України «Про правовий режим воєнного стану» постановлено ввести в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб.
Одночасно, військовому командуванню (Генеральному штабу Збройних Сил України, командуванням видів, окремих родів військ (сил) Збройних Сил України, управлінням оперативних командувань, командирам військових з`єднань, частин Збройних Сил України, Державної прикордонної служби України, Державної спеціальної служби транспорту, Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України, Національної гвардії України, Служби безпеки України, Служби зовнішньої розвідки України, Управління державної охорони України) разом із Міністерством внутрішніх справ України, іншими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування постановлено запроваджувати та здійснювати передбачені Законом України «Про правовий режим воєнного стану» заходи і повноваження, необхідні для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави.
Указами Президента України № 133/2022 від 14.03.2022, № 259/2022 від 18.04.2022, № 341/2022 від 17.05.2022, № 573/2022 від 12.08.2022, № 757/2022 від 07.11.2022, № 58/2023 від 06.02.2023, № 254/2023 від 01.05.2023, № 451/2023 від 26.07.2023, № 734/2023 від 06.11.2023, № 49/2024 від 05.02.2024, № 271/2024 від 06.05.2024, № 469/2024 від 23.07.2024, затвердженими Законами України, строк дії режиму воєнного стану продовжувався.
Відповідно до статті 10 Конвенцією про захист прав людини і основоположних свобод, яка ратифікована Законом України № 475/97-ВР від 17.07.1997 (далі - Конвенція), кожен має право на свободу вираження поглядів. Це право включає свободу дотримуватися своїх поглядів, одержувати і передавати інформацію та ідеї без втручання органів державної влади і незалежно від кордонів. Ця стаття не перешкоджає державам вимагати ліцензування діяльності радіомовних, телевізійних або кінематографічних підприємств. Здійснення цих свобод, оскільки воно пов`язане з обов`язками і відповідальністю, може підлягати таким формальностям, умовам, обмеженням або санкціям, що встановлені законом і є необхідними в демократичному суспільстві в інтересах національної безпеки, територіальної цілісності або громадської безпеки, для запобігання заворушенням чи злочинам, для охорони здоров`я чи моралі, для захисту репутації чи прав інших осіб, для запобігання розголошенню конфіденційної інформації або для підтримання авторитету і безсторонності суду.
Статтею 11 Конвенції передбачено, що кожен має право на свободу мирних зібрань і свободу об`єднання з іншими особами, включаючи право створювати профспілки та вступати до них для захисту своїх інтересів. Здійснення цих прав не підлягає жодним обмеженням, за винятком тих, що встановлені законом і є необхідними в демократичному суспільстві в інтересах національної або громадської безпеки, для запобігання заворушенням чи злочинам, для охорони здоров`я чи моралі або для захисту прав і свобод інших осіб. Ця стаття не перешкоджає запровадженню законних обмежень на здійснення цих прав особами, що входять до складу збройних сил, поліції чи адміністративних органів держави.
Законом України «Про громадські об`єднання» № 4572-VI від 22.03.2012 (далі - Закон № 4572-VI) визначено правові та організаційні засади реалізації права на свободу об`єднання, гарантованого Конституцією України та міжнародними договорами України, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, порядок утворення, реєстрації, діяльності та припинення громадських об`єднань.
Статтями 36, 37 Конституції України регламентовано, що громадяни України мають право на свободу об`єднання у політичні партії та громадські організації для здійснення і захисту своїх прав і свобод та задоволення політичних, економічних, соціальних, культурних та інших інтересів, за винятком обмежень, встановлених законом в інтересах національної безпеки та громадського порядку, охорони здоров`я населення або захисту прав і свобод інших людей. Утворення і діяльність політичних партій та громадських організацій, програмні цілі або дії яких спрямовані на ліквідацію незалежності України, зміну конституційного ладу насильницьким шляхом, порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки, незаконне захоплення державної влади, пропаганду війни, насильства, на розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі, посягання на права і свободи людини, здоров`я населення, забороняються. Політичні партії та громадські організації не можуть мати воєнізованих формувань. Не допускається створення і діяльність організаційних структур політичних партій в органах виконавчої та судової влади і виконавчих органах місцевого самоврядування, військових формуваннях, а також на державних підприємствах, у навчальних закладах та інших державних установах і організаціях. Заборона діяльності об`єднань громадян здійснюється лише в судовому порядку.
Відповідно до частин першої-третьої статті 4 Закону № 4572-VI утворення і діяльність громадських об`єднань, мета (цілі) або дії яких спрямовані на ліквідацію незалежності України, зміну конституційного ладу насильницьким шляхом, порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки, незаконне захоплення державної влади, пропаганду війни, насильства, на розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі, посягання на права і свободи людини, здоров`я населення, пропаганду російської імперської політики та її символіки, комуністичного та/або націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів та їхньої символіки, порушення рівноправності громадян залежно від їх раси, кольору шкіри, політичних, релігійних та інших переконань, статі, етнічного та соціального походження, майнового стану, місця проживання, за мовними або іншими ознаками; поширення відомостей, що містять виправдовування, визнання правомірною, заперечення збройної агресії Російської Федерації проти України, у тому числі шляхом представлення збройної агресії Російської Федерації проти України як внутрішнього конфлікту, громадянського конфлікту, громадянської війни, заперечення тимчасової окупації частини території України; пропаганду російського нацистського тоталітарного режиму, збройної агресії Російської Федерації проти України, символіки воєнного вторгнення російського нацистського тоталітарного режиму в Україну, забороняються. Громадські об`єднання не можуть мати воєнізованих формувань. Інші обмеження права на свободу об`єднання, у тому числі на утворення і діяльність громадських об`єднань, можуть бути встановлені виключно законом в інтересах національної безпеки та громадського порядку, охорони здоров`я населення або захисту прав і свобод інших людей.
Пунктом 1 Положення про Міністерство юстиції України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 02.07.2014 № 228 (далі - Положення № 228) визначено, що Міністерство юстиції України є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України. Міністерство юстиції України є головним органом у системі центральних органів виконавчої влади, зокрема, що реалізує державну правову політику у сфері державної реєстрації юридичних осіб, громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи.
Згідно з пунктом 14 частини першої статті 1 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань» № 755-IV від 15.05.2003 (далі - Закон № 755-IV) суб`єктами державної реєстрації є: Міністерство юстиції України - у разі державної реєстрації політичних партій, всеукраїнських професійних спілок, їх об`єднань, всеукраїнських об`єднань організацій роботодавців; відокремлених підрозділів іноземних неурядових організацій, представництв, філій іноземних благодійних організацій, постійно діючих третейських судів, засновниками яких є всеукраїнські громадські організації, всеукраїнських творчих спілок, символіки громадських формувань; територіальні органи Міністерства юстиції України в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі - у разі державної реєстрації первинних, місцевих, обласних, регіональних та республіканських професійних спілок, їх організацій та об`єднань, структурних утворень політичних партій, регіональних (місцевих) творчих спілок, територіальних осередків всеукраїнських творчих спілок, місцевих, обласних, республіканських Автономної Республіки Крим, Київської та Севастопольської міських організацій роботодавців та їх об`єднань, постійно діючих третейських судів, громадських об`єднань, їх відокремлених підрозділів, громадських об`єднань, що не мають статусу юридичної особи, підтвердження всеукраїнського статусу громадського об`єднання.
Згідно зі статтею 25 Закону № 4572-VI припинення діяльності громадського об`єднання здійснюється: 1) за рішенням громадського об`єднання, прийнятим вищим органом управління громадського об`єднання, шляхом саморозпуску або реорганізації шляхом приєднання до іншого громадського об`єднання такого самого статусу; 2) за рішенням суду про заборону (примусовий розпуск) громадського об`єднання. Припинення діяльності громадського об`єднання відбувається в порядку, визначеному Законом України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань».
Відповідно до частини першої статті 28 Закону № 4572-VI громадське об`єднання може бути заборонено судом за позовом уповноваженого органу з питань реєстрації у разі виявлення ознак порушення громадським об`єднанням вимог статей 36, 37 Конституції України, статті 4 цього Закону, а також у разі засудження його уповноважених осіб за вчинення кримінального правопорушення проти основ національної безпеки України, передбаченого статтею 111-1 Кримінального кодексу України. Заборона громадського об`єднання має наслідком припинення його діяльності у порядку, встановленому Законом України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань».
З вищеописаних доказів судом встановлено, що в ІНФОРМАЦІЯ_2 наявна інформація, що засновник відповідача здійснює свою діяльність із порушенням чинного законодавства України.
Так, наявні в ІНФОРМАЦІЯ_2 дані свідчать, що спецслужбами, урядовими та недержавними структурами рф та рб, окрім відкритих військових дій щодо України, використовуються інструменти т.зв. «м`якої сили» у вигляді наявного потенціалу проросійської спрямованості.
Також, ІНФОРМАЦІЯ_2 встановлено, що з використанням легалізованих громадсько-політичних об`єднань, науково-експортного, освітянського середовища, інших інформаційних майданчиків формуються механізми впливу на громадську думку з метою дестабілізації ситуації державі, а саме окремі ознаки вищезазначеного спостерігаються в діяльності відповідача один із засновників - ОСОБА_2 .
Крім того, ОСОБА_2 повідомлено про підозру та обвинувальний висновок направлено до суду за ч. 2 ст. 110, ч. 5 ст.111-1 КК України.
Доказів на спростування встановлених судом обставин та жодних пояснень на спростування доводів позивача відповідачем суду не надано.
Відповідно до частини першої статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Частиною другою статті 77 КАС України встановлено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Відповідно до пункту 5 Керівних принципів щодо заборони та розпуску політичних партій та подібних заходів, ухвалених Венеціанською Комісією на її 41 пленарній сесії (Венеція, 10-11 грудня 1999 року), заборона чи розпуск політичних партій як дуже далекосяжний захід повинен застосовуватися з крайньою стриманістю. Перш ніж звертатися до компетентного судового органу щодо заборони чи розпуску партії, уряд чи інший орган влади повинен оцінити, беручи до уваги ситуацію в конкретній країні, чи ця партія дійсно становить небезпеку вільному і демократичному політичному порядку або правам окремих осіб і чи таку небезпеку не можна усунути іншими, менш радикальними заходами.
Виходячи із основних позицій практики Європейського Суду з прав людини за результатами розгляду справ щодо обмеження свободи об`єднань, основними критеріями обґрунтованості таких обмежень є встановлення таких обмежень законом, зазначені обмеження повинні переслідувати законні цілі та бути необхідними у демократичному суспільстві.
Як зазначив Конституційний Суд України в рішенні від 16.07.2019 № 9-р/2019 (щодо відповідності Конституції України (конституційності) Закону України «Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки»), з огляду на історію становлення української незалежної держави, історичний контекст та загрози, що постали перед нею у зв`язку з тимчасовою окупацією частини її території, Україна має право обстоювати конституційні принципи, у тому числі й шляхом заборони пропаганди тоталітарних режимів.
Також згідно з частиною другою статті 9 КАС України суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Відповідно до частини першої статті 245 КАС України при вирішенні справи по суті суд може задовольнити позов повністю або частково чи відмовити в його задоволенні повністю або частково.
Згідно із частиною другою статті 245 КАС України у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про: тимчасову заборону (зупинення) окремих видів або всієї діяльності об`єднання громадян (пункт 7); примусовий розпуск (ліквідацію) об`єднання громадян (пункт 8).
З вищеописаних доказів судом встановлено, що в ІНФОРМАЦІЯ_2 наявна інформація, що відповідач здійснює свою діяльність із порушенням чинного законодавства України.
Доказів на спростування встановлених судом обставин та жодних пояснень на спростування доводів позивача відповідачем суду не надано.
Відповідно до статті 2 Закону України від 25.03.1992 № 2229-ХІІ «Про Службу безпеки України» на Службу безпеки України покладається у межах визначеної законодавством компетенції захист державного суверенітету, конституційного ладу, територіальної цілісності, науково-технічного і оборонного потенціалу України, законних інтересів держави та прав громадян від розвідувально-підривної діяльності іноземних спеціальних служб, посягань з боку окремих організацій, груп та осіб, а також забезпечення охорони державної таємниці.
До завдань Служби безпеки України також входить попередження, виявлення, припинення та розкриття кримінальних правопорушень проти миру і безпеки людства, тероризму та інших протиправних дій, які безпосередньо створюють загрозу життєво важливим інтересам України.
Статтею 24 цього Закону визначено обов`язки Служби безпеки України.
Так, Служба безпеки України відповідно до своїх основних завдань зобов`язана: здійснювати контррозвідувальні заходи з метою попередження, виявлення, припинення і розкриття будь-яких форм розвідувально-підривної діяльності проти України (пункт 4); забезпечувати захист державного суверенітету, конституційного ладу і територіальної цілісності України від протиправних посягань з боку окремих осіб та їх об`єднань (пункт 5); здійснювати відповідно до законодавства профілактику правопорушень у сфері державної безпеки (пункт 8).
Враховуючи, що в діях засновниці відповідача ІНФОРМАЦІЯ_2 виявлено ознаки порушення статей 36, 37 Конституції України, статті 4 Закону № 4572-VI, діяльність відповідача суперечить основним засадам діяльності громадської організації, суд дійшов висновку, що позовні вимоги належать до задоволення повністю.
В силу пункту 2 частини другої статті 371 КАС України суд, який ухвалив рішення, за заявою учасників справи або з власної ініціативи може ухвалою в порядку письмового провадження або зазначаючи про це в рішенні звернути до негайного виконання рішення, крім іншого, про тимчасову заборону (зупинення) окремих видів або всієї діяльності громадського об`єднання; про примусовий розпуск (ліквідацію) громадського об`єднання.
Відтак, рішення суду про заборону та примусовий розпуск (ліквідацію) Громадської організації «Захист прав селян» належить до негайного виконання.
Оскільки спір вирішено на користь суб`єкта владних повноважень, а також за відсутності витрат позивача суб`єкта владних повноважень, пов`язаних із залученням свідків та проведенням судових експертиз, судові витрати (судовий збір), відповідно до статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, стягненню з відповідача не підлягають.
Керуючись статтями 2, 7, 8, 9, 19, 20, 72-77, 90, 132, 139, 241-246, 250, 255, 262, 296, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
Позов Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (місцезнаходження: вул. Герасима Кондратьєва, буд. 28, м. Суми, ідентифікаційний код 43316700) до Громадської організації «Захист прав селян» (ідентифікаційний код 37325120, місцезнаходження: вул. 40 лєт Побєди, буд. 11, с. Закотне, Старобільський район, Луганська область), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача - ІНФОРМАЦІЯ_2 (місцезнаходження: АДРЕСА_1, ідентифікаційний код НОМЕР_2), про заборону та примусовий розпуск (ліквідацію) громадського об`єднання задовольнити повністю.
Заборонити та примусово розпустити (ліквідувати) Громадську організацію «Захист прав селян».
Рішення суду звернути до негайного виконання.
Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Апеляційна скарга подається безпосередньо до Першого апеляційного адміністративного суду.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя Т.В. Смішлива
Суд | Луганський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 05.11.2024 |
Оприлюднено | 07.11.2024 |
Номер документу | 122808221 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо запобігання та припинення протиправної діяльності товариств, установ, інших організацій, яка посягає на конституційний лад, права і свободи громадян |
Адміністративне
Луганський окружний адміністративний суд
Т.В. Смішлива
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні