ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
04 листопада 2024 рокусправа № 380/29501/23
Львівський окружний адміністративний суд в складі головуючої судді Грень Н.М. розглянув за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Територіального управління Служби судової охорони у Львівській області, третя особа яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Державна судова адміністрація України про визнання протиправними дій,
у с т а н о в и в :
на розгляд Львівського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява ОСОБА_1 до Територіального управління Служби судової охорони у Львівській області, третя особа яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Державна судова адміністрація України, з вимогами:
- визнати протиправною бездіяльність Територіального управління Служби судової охорони у Львівській області щодо не нарахування і невиплати ОСОБА_1 з 01 лютого 2023 грошового забезпечення на рівні не нижчому, ніж установлений для поліцейських, передбаченого ст.165 Закону України «Про судоустрій і статус суддів», яке повинно бути на рівні не нижчому ніж рівень місячного грошового забезпечення поліцейського;
- зобов`язати Територіальне управління Служби судової охорони у Львівській області нарахувати і виплатити ОСОБА_1 грошове забезпечення на рівні не нижчому, ніж установлений для поліцейських, передбаченого ст.165 Закону України «Про судоустрій і статус суддів», включно з додатковою грошовою винагородою передбаченою Постановою Кабінету Міністрів України №168 від 28.02.2023 «Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану» з урахуванням вже виплаченого грошового забезпечення, починаючи з 01 лютого 2023 року;
- зобов`язати Територіальне управління Служби судової охорони у Львівській області нарахувати і виплатити ОСОБА_1 матеріальну допомогу на вирішення соціально побутових питань за 2022 рік згідно пункту 2 статті 165 Закону України «Про судоустрій та судовий статус суддів» в розмірах не менше ніж була нарахована та виплачена поліцейським, які несуть службу на території Львівської області.
Обґрунтовуючи позовні вимоги позивач посилається на те, що позивач був співробітником Територіального управління Служби судової охорони у Львівській області, а тому рівень його грошового забезпечення повинен був бути встановлений на рівні не нижче, ніж у поліцейського за прирівняною посадою. Водночас, позивач стверджує, що його щомісячне грошове забезпечення було вдвічі меншим за грошове забезпечення поліцейського, що суперечить статті 165 Закону України «Про судоустрій і статус суддів». Враховуючи вищенаведене, просить позов задовольнити в повному обсязі.
Ухвалою суду від 20.12.2023 позовну заяву залишено без руху. 11.01.2024 до суду надійшло клопотання на виконання вимог ухвали про залишення позовної заяви без руху.
Ухвалою судді від 16.01.2024 відкрито провадження в адміністративній справі та ухвалено її розгляд за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін за наявними у справі матеріалами.
Відповідач подав до суду відзив на позовну заяву (вх.№7508 від 30.01.2024), в якому просить суд відмовити в задоволенні позову. Відзив обґрунтований тим, що грошове забезпечення співробітників Служби судової охорони виплачується у розмірах, що встановлюється Кабінетом Міністрів України. Постановою Кабінету Міністрів України від 03.04.2019 №289 «Про грошове забезпечення співробітників Служби судової охорони» затверджені схеми посадових окладів, тарифних розрядів і коефіцієнтів за основними посадами і спеціальними званнями співробітників Служби судової охорони та встановлено, що порядок виплати грошового забезпечення співробітникам Служби судової охорони затверджується Державною судовою адміністрацією. Наказом Державної судової адміністрації України від 26.08.2020 №384 затверджено Порядок виплати грошового забезпечення співробітникам Служби судової охорони, згідно якого грошове забезпечення співробітникам виплачується за місцем проходження служби виключно в межах фондів оплати праці співробітників, затверджених у кошторисах Служби або територіального управління Служби на грошове забезпечення.
В свою чергу, постановою Кабінету Міністрів України від 11 листопада 2015 року №988 «Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції» (далі Постанова №988) установлено, що грошове забезпечення поліцейських складається з посадового окладу, окладу за спеціальним званням, щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, які мають постійний характер), премії та одноразових додаткових видів грошового забезпечення. Даною постановою установлено, що порядок виплати грошового забезпечення поліцейським затверджується Міністерством внутрішніх справ. Механізм виплати грошового забезпечення поліцейським визначений Порядком виплати грошового забезпечення поліцейським Національної поліції, затвердженого наказом Міністерства внутрішніх справ України від 06 квітня 2016 року № 260.
У позовній заяві позивач, на доведення неналежного грошового забезпечення, посилається на лист Головного управління Національної поліції у Львівській області (від 28.08.2023 за № П-86/Аз/17/01-2023) в якому зазначено, що рекомендований розмір грошового забезпечення поліцейського у лютому 2023 року з посадовим окладом 1700 грн, спеціальним званням старший сержант поліції і стажем служби в поліції 10 років становить 21000 грн,15 років -22 200, 20 років - 23400, а 2-4 роки становить 19600, є більшими ніж у позивача. Однак, такі доводи є безпідставними, оскільки дане грошове забезпечення поліцейського є лише рекомендованим у лютому 2023 року та може змінюватися в залежності від виділених асигнувань на грошове забезпечення поліцейських.
Звертає увагу суду, що згідно проведеного аналізу основних видів грошового забезпечення співробітника Служби судової охорони та поліцейського відповідно до вищевказаних нормативних документів встановлено: посадовий оклад- контролера I категорії (заступника командира відділення) Служби судової охорони становить - 3260 гривень (10 тарифний розряд, додаток 2 до Постанови КМУ від 03.04.2019 №289), контролера контрольно-пропускного пункту поліцейського з числа молодшого складу поліції становить - 1700 гривень (додаток 10 до Постанови КМУ від 11.11.2015 №988); оклад за спеціальним званням старшого сержанта Служби судової охорони становить - 970 гривень (додаток 4 до Постанови КМУ від 03.04.2019 №289), старшого сержанта поліції становить - 1000 гривень (додаток 1 до Постанови КМУ від 11.11.2015 №988). Надбавка за стаж служби від 13 до 16 років - контролера I категорії (заступника командира відділення) Служби судової охорони становить 1269 гривень (додаток 5 до Постанови КМУ від 03.04.2019 №289), контролера контрольно-пропускного пункту поліцейського з числа молодшого складу поліції становить 810 гривень (додаток 11 до Постанови КМУ від 11.11.2015 №988). Таким чином, розміри основних видів грошового забезпечення (посадовий оклад, оклад за спеціальним званням, надбавка за стаж служби) співробітника Служби судової охорони ОСОБА_1 , що встановлені Постановою № 289 є на рівні не нижчому, ніж установлені Постановою № 988 для поліцейських та відповідають вимогам статті 165 Закону України «Про судоустрій та статус суддів».
Щодо додаткового виду грошового забезпечення, як премія, то преміювання співробітника Служби судової охорони так і поліцейського здійснюється відповідно до їх особистого внеску в загальний результат служби, а також в межах фонду грошового забезпечення, затвердженого у кошторисі Служби або територіального управління (пункт 3.2 Постанови КМУ від 03.04.2019 №289, пункт 35 розділ ІІ Порядку виплати грошового забезпечення співробітникам Служби судової охорони, затвердженого наказом ДСА України від 26.08.2020 №384, пункт 4.2 Постанови КМУ від 11.11.2015 №988, пункт 12 розділ ІІ Порядку та умов виплати грошового забезпечення поліцейським Національної поліції, затвердженого наказом МВС України від 06.04.2016 №260).
Пунктом 3 Постанови № 289 визначено, що надбавка за особливості проходження служби співробітникам Служби судової охорони встановлюється у розмірі до 100 відсотків посадового окладу з урахуванням окладу за спеціальними званнями та надбавки за стаж служби, а розмір премії визначається відповідно до особистого внеску співробітників у загальні результати служби.
Зазначені вище та інші додаткові види грошового забезпечення співробітників Служби судової охорони не мають фіксованого розміру, встановлюються кожному співробітнику окремо та залежать від спеціального звання, стажу служби, специфіки й умов проходження служби, роботи в умовах режимних обмежень, якості виконання поставлених завдань тощо.
Також звертає увагу суду на те, що територіальне управління Служби судової охорони у Львівській області є розпорядником бюджетних коштів нижчого рівня, відтак повноваження, щодо збільшення фонду грошового забезпечення співробітникам Служби судової охорони належать виключно головному розпоряднику бюджетних коштів Державній судові адміністрації України відповідно до частини третьої статті 148 Закону України «Про судоустрій і статус суддів».
Що стосується позовних вимог про зобов`язання відповідача нарахувати та виплатити матеріальну допомогу на вирішення соціально-побутових питань за 2022 рік, згідно з п.2 ст.165 ЗУ «Про судоустрій і статус суддів» у розмірах не менше ніж була нарахована та виплачена поліцейським, які несуть службу на території Львівської області, вказує те, що протягом 2022 року жодному співробітнику територіального управління Служби судової охорони у Львівській області матеріальна допомога для вирішення соціально-побутових питань не надавалась, оскільки недостатність бюджетних асигнувань для виплати матеріальної допомоги та недотримання позивачем вимог, встановлених порядком №481 є підставою для відмови у такій виплаті. Відтак таку позовну вимогу вважає необґрунтованою та безпідставною. Просить відмовити у задоволенні позову.
На адресу суд надійшли додаткові пояснення від Територіального управління Служби судової охорони у Львівській області (вх.№14650 від 23.02.2023) у яких підтверджує позицію викладену у відзиві, просить відмовити у задоволенні позовних вимог.
Суд всебічно і повно з`ясував всі фактичні обставини справи, на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперечення на позов, об`єктивно оцінив докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті та встановив таке.
Відповідно до Наказу Служби судової охорони, Територіального управління служби судової охорони у Львівській області від 28.11.2019 №63о/с, ОСОБА_1 прийнято на посаду контролера 1-ї категорії взводу охорони підрозділу охорони Служби судової охорони у Львівській області, та присвоєно йому первинне спеціальне звання старший сержант Служби судової охорони. Вислуга років, яка дає право на встановлення старшому сержанту Служби судової охорони надбавки за стаж служби станом на 28.11.2019 становила 07 років 11 місяці 15 днів.
На день звернення до суду позивач перебуває на посаді контролера 1 категорії другого відділення другого взводу охорони першого підрозділу охорони ТУ ССО у Львівській області. Станом на 07.12.2023 вислуга років становить 11 років 01 місяць 09 днів.
Листом від 27.07.2023 №44/06-285 у відповідь на адвокатський запит представника позивача Територіальне управління Служби судової охорони у Львівській області повідомило, що спеціальне звання сержант Служби судової охорони співвідноситься до спеціального звання поліції сержант, а спеціальне звання старший сержант Служби судової охорони співвідноситься до спеціального звання поліції старший сержант. При цьому, співвідношення посад Служби судової охорони до посад Національної поліції чинним законодавством України не передбачено.
Листом від 28.08.2023 у відповідь на адвокатський запит представника позивача Управлінням фінансового забезпечення та бухгалтерського обліку ГУ НП у Львівській області повідомлено, що у лютому 2023 року рекомендовані розміри грошового забезпечення поліцейського з посадовим окладом 1700,00 грн та спеціальним званням старший сержант поліції зі стажем служби в поліції:
10 років становить 21 000,00 грн;
15 років становить 22 200,00 грн;
20 років становить 23 400,00 грн.
Рекомендований розмір грошового забезпечення поліцейського з посадовим окладом 1700,00 грн, спеціальним званням сержант поліції і стажем служби 2-4 роки становить 19600,00 грн.
На звернення позивача до Територіального управління Служби судової охорони у Львівській області про перерахунок його грошового забезпечення до рівня грошового забезпечення поліцейських від 01.02.2023, листом від 18.10.2023 №44.06-362 відповідач відмовив у такому перерахунку. При цьому, позивача повідомлено, що розміри основних видів грошового забезпечення (посадовий оклад, оклад за спеціальним званням, надбавка за стаж служби) співробітника Служби судової охорони, що встановлені Постановою № 289 є на рівні не нижчому, ніж установлені Постановою № 988 для поліцейських та відповідають вимогам статті 165 Закону України «Про судоустрій та статус суддів». Що стосується такого додаткового виду грошового забезпечення, як премія, то преміювання як співробітника Служби судової охорони, так і поліцейського здійснюється в межах відповідного фонду грошового забезпечення.
Згідно з наданими позивачем індивідуальними відомостями про застраховану особу форми ОК-5, щомісячне грошове забезпечення позивача за 2023 рік не дорівнювало рекомендованому грошовому забезпеченню поліцейського з посадовим окладом 1700,00 грн, спеціальним званням старший сержант поліції та відповідно було меншим.
Позивач вважає протиправним встановлення розбіжностей у виплаті його грошового забезпечення та грошового забезпечення працівників поліції, оскільки це суперечить ч. 2 ст. 165 Закону України «Про судоустрій і статус суддів».
Не погоджуючись з такими діями відповідача, позивач звернувся до суду з даним позовом.
При вирішенні спору суд керувався наступним.
Відповідно до статті 161 Закону України від 02.06.2016 №1402-VIII «Про судоустрій і статус суддів» (далі - Закон №1402-VIII) Служба судової охорони є державним органом у системі правосуддя для забезпечення охорони та підтримання громадського порядку в судах (частина перша); Служба судової охорони підзвітна Вищій раді правосуддя та підконтрольна Державній судовій адміністрації України (частина друга); Служба судової охорони складається з центрального органу управління та територіальних підрозділів Служби (частина четверта); територіальні підрозділи Служби судової охорони утворюються як юридичні особи (частина шоста); фінансування Служби судової охорони здійснюється за рахунок коштів Державного бюджету України (частина сьома).
Згідно з частиною першою статті 165 Закону №1402-VIII грошове забезпечення співробітників Служби судової охорони складається з посадового окладу, окладу за спеціальним званням, щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, які мають постійний характер), премії та одноразових додаткових видів грошового забезпечення.
У силу частини другої цієї статті грошове забезпечення співробітників Служби судової охорони виплачується у розмірах, що встановлюються Кабінетом Міністрів України на рівні не нижчому, ніж установлений для поліцейських, і повинно стимулювати до комплектування Служби судової охорони кваліфікованими співробітниками.
Отже, законодавець делегував Уряду повноваження щодо визначення розміру грошового забезпечення співробітників Служби судової охорони.
Спірні правовідносини виникли між сторонами у зв`язку із незастосуванням відповідачем, на думку позивача, положень ч.2 ст.165 Закону України «Про судоустрій та статус суддів», а саме нарахування Територіальним управлінням Служби судової охорони у Львівській області грошового забезпечення у розмірі менше ніж у поліцейського за аналогічною посадою.
Постановою Кабінету Міністрів України від 03.04.2019 №289 «Про грошове забезпечення співробітників Служби судової охорони» (далі Постанова №289) затверджені схеми посадових окладів, тарифних розрядів і коефіцієнтів за основними посадами і спеціальними званнями співробітників Служби судової охорони та встановлено, що порядок виплати грошового забезпечення співробітникам Служби судової охорони затверджується Державною судовою адміністрацією.
Механізм виплати грошового забезпечення співробітникам Служби судової охорони визначений Порядком виплати грошового забезпечення співробітникам Служби судової охорони, затвердженим наказом Державної судової адміністрації України від 26.08.2020 №384 (далі - Порядок №384).
За змістом пунктів 4-7 Порядку №384 грошове забезпечення співробітників Служби судової охорони включає: 1) щомісячні основні види грошового забезпечення (посадовий оклад, оклад за спеціальним званням, надбавка за стаж служби); 2) щомісячні додаткові види грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, премія); 3) одноразові додаткові види грошового забезпечення (винагороди; допомоги). Відповідно до пунктів 8 і 10 Порядку №384 грошове забезпечення виплачується співробітникам, які призначені на штатні посади в центральний орган управління Служби та територіальних управліннях Служби. Грошове забезпечення співробітникам виплачується за місцем проходження служби виключно в межах фондів оплати праці співробітників, затверджених у кошторисах Служби або територіального управління Служби на грошове забезпечення.
Періоди, за які грошове забезпечення не виплачується, визначені в пункті 11 Порядку №384, до яких, зокрема, віднесено час надання співробітникам відпусток відповідно до чинного законодавства України, за якими не передбачено збереження заробітної плати.
Виплата грошового забезпечення співробітника за поточний місяць здійснюється щомісяця не пізніше останнього робочого дня місяця (пункт 17 Порядку №384).
Відповідно до цього Порядку, грошове забезпечення співробітникам Служби визначається залежно від посади, спеціального звання, стажу служби, інтенсивності та умов служби, почесного звання, спортивного звання (пункт 3 Порядку).
Грошове забезпечення включає (пункт 4 Порядку): 1) щомісячні основні види грошового забезпечення; 2) щомісячні додаткові види грошового забезпечення; 3) одноразові додаткові види грошового забезпечення.
До щомісячних основних видів грошового забезпечення належать (пункт 5 Порядку): 1) посадовий оклад; 2) оклад за спеціальним званням; 3) надбавка за стаж служби.
До щомісячних додаткових видів грошового забезпечення належать (пункт 6 Порядку): 1) підвищення посадового окладу; 2) надбавки; 3) доплати; 4) премія.
До одноразових додаткових видів грошового забезпечення належать (пункт 7 Порядку): 1) винагороди; 2) допомоги.
Відповідно до вказаного вище Порядку, підставою для виплати грошового забезпечення, в тому числі його основних, додаткових та одноразових додаткових видів є накази Служби або територіального управління Служби.
Згідно з пунктом 10 Порядку №384 грошове забезпечення співробітникам виплачується за місцем проходження служби виключно в межах фондів оплати праці співробітників, затверджених у кошторисах Служби або територіального управління Служби на грошове забезпечення.
Пунктами 2, 3 Постанови №289 встановлено, що розміри посадових окладів, окладів за спеціальними званнями співробітників Служби судової охорони визначаються шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, установленого законом на 1 січня 2018 р., на відповідний тарифний коефіцієнт згідно із схемою тарифних розрядів за основними типовими посадами співробітників Служби судової охорони та схемою тарифних коефіцієнтів за спеціальними званнями співробітників Служби судової охорони, затверджених цією постановою; порядок виплати грошового забезпечення співробітникам Служби судової охорони затверджується Державною судовою адміністрацією.
Надано право Голові Служби судової охорони в межах асигнувань, що виділяються на утримання Служби судової охорони:
1) установлювати:
посадові оклади співробітникам Служби судової охорони в межах розмірів, визначених схемою тарифних розрядів за основними типовими посадами співробітників Служби судової охорони, затвердженою цією постановою;
посадові оклади заступникам керівників структурних підрозділів Служби судової охорони, посади яких не передбачені цією постановою, у розмірах на 1-5 відсотків менше від посадових окладів відповідних керівників;
підвищення за виконання функцій щодо державного забезпечення особистої безпеки суддів та членів їх сімей, працівників суду в розмірі до 100 відсотків посадового окладу;
надбавку за особливості проходження служби співробітникам Служби судової охорони в розмірі до 100 відсотків посадового окладу з урахуванням окладу за спеціальними званнями та надбавки за стаж служби.
Порядок та умови виплати такої надбавки визначаються Головою Служби судової охорони залежно від якості, складності, обсягу та важливості виконуваних обов`язків за посадою;
2) здійснювати преміювання співробітників Служби судової охорони відповідно до їх особистого внеску в загальний результат служби;
3) забезпечувати надання один раз на рік співробітникам Служби судової охорони матеріальної допомоги для вирішення соціально-побутових питань (у розмірі, що не перевищує їх місячного грошового забезпечення) та допомоги на оздоровлення (в розмірі місячного грошового забезпечення).
Установлення надбавки, надання матеріальної допомоги для вирішення соціально-побутових питань Голові Служби судової охорони та його заступникам здійснюється за письмовим погодженням з Головою Державної судової адміністрації.
Отже, Постановою №289 Кабінет Міністрів України визначив, що при обчисленні розмірів посадових окладів, окладів за спеціальними званнями співробітників Служби судової охорони використовується такий показник як розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановлений законом на 1 січня 2018 року та встановлено їх фіксовані розміри.
Постанова Кабінету Міністрів України від 03.04.2019 №289 чинна, не скасована суб`єктом винесення чи у судовому порядку, та підлягає обов`язковому застосуванню відповідачем при нарахуванні та виплаті грошового забезпечення співробітникам Служби судової охорони.
Відповідач у своїй діяльності повинен керуватися, зокрема, обов`язковими до виконання постановами Кабінету Міністрів України, який за своїм конституційним статусом є вищим органом у системі органів виконавчої влади, при цьому відповідач не наділений правом діяти на власний розсуд всупереч вимогам підзаконних нормативно правових актів, відступати від положень останніх, якщо такі є чинними, їх дія не зупинена, в порядку, передбаченому Конституцією і законами України або вони не визнані неконституційними, протиправними, нечинними чи не скасовані у судовому порядку.
При цьому, слід зазначити, що поліцейські отримують грошове забезпечення, розмір якого визначається постановою Кабінету Міністрів України від 11.11.2015 №988 та наказу МВС України від 06.04.2016 №260, положення яких не поширюються на спірні правовідносини.
Інформація, вказана Управлінням фінансового забезпечення та бухгалтерського обліку ГУ НП у Львівській області у листі від 28.08.2023 у відповідь на адвокатський запит представника позивача щодо рекомендованих розмірів грошового забезпечення поліцейським станом на лютий 2023 року не має відношення до спірних правовідносин та до правил виплати грошового забезпечення службовцям Служби судової охорони, оскільки відповідний лист не вказує на безумовну виплату такого грошового забезпечення поліцейським.
Слід також зазначити, що згідно проведеного аналізу основних видів грошового забезпечення співробітника Служби судової охорони та поліцейського відповідно до вищевказаних нормативних документів встановлено, що посадовий оклад - контролера I категорії (заступника командира відділення) Служби судової охорони становить - 3260 гривень (10 тарифний розряд, додаток 2 до Постанови №289), контролера контрольно-пропускного пункту поліцейського з числа молодшого складу поліції становить - 1700 гривень (додаток 10 до Постанови №988); оклад за спеціальним званням старшого сержанта Служби судової охорони становить - 970 гривень (додаток 4 до Постанови №289), старшого сержанта поліції становить - 1000 гривень (додаток 1 до Постанови №988); надбавка за стаж служби від 13 до 16 років - контролера I категорії (заступника командира відділення) Служби судової охорони становить 1269 гривень (додаток 5 до Постанови №289), контролера контрольно-пропускного пункту поліцейського з числа молодшого складу поліції становить 810 гривень (додаток 11 до Постанови №988).
Таким чином, середній розмір основних видів грошового забезпечення (посадовий оклад, оклад за спеціальним званням, надбавка за стаж служби) співробітника Служби судової охорони ОСОБА_1 , що встановлені Постановою № 289 є на рівні не нижчому, ніж установлені Постановою № 988 для поліцейських та відповідають вимогам статті 165 Закону України «Про судоустрій та статус суддів».
У свою чергу, щодо такого додаткового виду грошового забезпечення, як премія, то преміювання як співробітника Служби судової охорони, так і поліцейського здійснюється відповідно до їх особистого внеску в загальний результат служби, а також в межах фонду грошового забезпечення, затвердженого у кошторисі Служби або територіального управління та відповідного управління поліції (пп. 2 п. 3 Постанови №289, пункт 35 розділу ІІ Порядку №384, пп. 2 п. 4 Постанови №988, пункт 12 розділу ІІ Порядку №260).
Пунктом 3 Постанови № 289 визначено, що надбавка за особливості проходження служби співробітникам Служби судової охорони встановлюється у розмірі до 100 відсотків посадового окладу з урахуванням окладу за спеціальними званнями та надбавки за стаж служби, а розмір премії визначається відповідно до особистого внеску співробітників у загальні результати служби.
Пунктом 4 Порядку №260 визначено, що надбавка за специфічні умови проходження служби в поліції встановлюється у розмірі до 100 відсотків посадового окладу з урахуванням окладу за спеціальним званням та надбавки за стаж служби, а розмір премії визначається відповідно до особистого внеску в загальний результат служби.
За змістом пунктів 21, 22 розділу ІІ Порядку №384 надбавка за особливості проходження служби співробітникам виплачується в розмірі до 100 відсотків посадового окладу з урахуванням окладу за спеціальним званням та надбавки за стаж служби за основною штатною або тимчасово виконуваною посадою.
Розмір надбавки за особливості проходження служби встановлюється кожному співробітнику індивідуально залежно від специфіки умов проходження служби (складність, обсяг та важливість виконуваних завдань, залучення до розробки проектів нормативно-правових актів тощо) з урахування показників результативності (своєчасність та якість виконання завдань) на підставі мотивованого подання керівників структурних підрозділів Служби або територіальних управлінь Служби та оголошується відповідним наказом по особовому складу.
Таким чином, зазначені вище додаткові види грошового забезпечення співробітників Служби судової охорони та поліцейським, не мають фіксованого розміру, встановлюються кожному співробітнику окремо та залежать від спеціального звання, стажу служби, специфіки й умов проходження служби, роботи в умовах режимних обмежень, якості виконання поставлених завдань тощо.
Підсумовуючи вищенаведене, суд висновує, що нарахування та виплата грошового забезпечення позивачу здійснювалися у відповідності до постанови Кабінету Міністрів України від 03.04.2019 №289 «Про грошове забезпечення співробітників Служби судової охорони», Порядку виплати грошового забезпечення співробітникам Служби судової охорони, затвердженим наказом Державної судової адміністрації України від 26.08.2020 №384 та не суперечили вимогам ст. 165 Закону України «Про судоустрій і статус суддів», а тому у суду відсутні підстави для зобов`язання відповідача здійснити перерахунок і виплату грошового забезпечення ОСОБА_1 починаючи з 01 лютого 2023 року.
Що стосується позовних вимог в частині зобов`язання ТУ ССО у Львівській області нарахувати та виплатити Позивачу матеріальну допомогу на вирішення соціально побутових питань за 2022 рік, згідно з пунктом 2 статті 165 Закону України "Про судоустрій та судовий статус суддів" у розмірах не менше ніж була нарахована та виплачена поліцейським, які несуть службу на території Львівської області, суд зазначає таке.
Постановою № 289 пунктом 3 Голові Служби судової охорони надано право (а не обов`язок) в межах асигнувань, що виділяються на утримання Служби, забезпечувати надання один раз на рік співробітникам Служби матеріальної допомоги для вирішення соціально-побутових питань (у розмірі, що не перевищує їх місячного грошового забезпечення).
Наказом Служби судової охорони від 09 вересня 2020 року № 481 затверджено Порядок виплати матеріальної допомоги для вирішення соціально-побутових питань співробітникам Служби судової охорони.
Відповідно до пункту 3 Порядку № 481, співробітникам Служби (один раз на рік) у межах асигнувань на виплату грошового забезпечення надається матеріальна допомога у розмірі, що не перевищує їх місячного грошового забезпечення.
Пунктом 9 Порядку № 481 передбачено, що рішення про надання матеріальної допомоги та встановлення черговості її отримання приймається комісією центрального органу управління, територіального управління Служби на підставі рапортів співробітників Служби та довідок, наданих фінансовим підрозділом центрального органу управління та територіального управління Служби про затверджений фонд грошового забезпечення та можливість проведення виплати матеріальної допомоги.
Співробітник подає рапорт про надання матеріальної допомоги до Голови Служби (начальнику територіального управління Служби), який надає цей рапорт на розгляд комісії.
Рішення комісії оформлюється протоколом, який затверджується Головою Служби (начальником територіального управління Служби), і разом з рапортами співробітників Служби та іншими документами передається до кадрового підрозділу для підготовки проекту наказу про виплату матеріальної допомоги.
Виплата матеріальної допомоги здійснюється відповідно до наказу Голови Служби (начальника територіального управління).
Відповідно до наказу територіального управління Служби судової охорони у Львівській області від 11 вересня 2020 року № 326 затверджено Положення про комісію з розгляду питань, пов`язаних з наданням матеріальної допомоги для вирішення соціально-побутових питань співробітникам територіального управління Служби судової охорони у Львівській області (далі Положення № 326), яким визначено основні функції, завдання, повноваження зазначеної комісії, а також порядок організації її роботи.
Відповідно до пункту 1 розділу ІІ Положення № 326, основними завданнями Комісії є вивчення документів та прийняття рішень про надання матеріальної допомоги співробітникам Управління та встановлення черговості її отримання.
Пунктом 2 розділу ІІ Положення № 326 визначено, що з метою забезпечення виконання покладених на неї завдань Комісія, серед іншого, зобов`язана: приймати до розгляду рапорти співробітників Управління про надання матеріальної допомоги, що подаються начальнику Управління; встановлювати черговість отримання матеріальної допомоги співробітниками Управління; приймати рішення про надання (відмову в наданні) матеріальної допомоги співробітникам Управління; доводити прийняті рішення до кадрового підрозділу для підготовки наказу Управління про надання матеріальної допомоги.
Судом встановлено, що Позивач протягом 2022 року з рапортом про надання матеріальної допомоги для вирішення соціально-побутових питань до Відповідача не звертався, хоча він мав всі можливості до реалізації свого права на її отримання, а отже підстави для виплати Позивачу зазначеної матеріальної допомоги у Відповідача були відсутні.
Також необхідно зазначити, що матеріальна допомога на вирішення соціально-побутових питань може надаватися тому співробітнику, який дійсно має обґрунтовану підставу для її отримання та не може власноруч подолати обставини, що виникли не з його вини. Оскільки потреба у вирішенні соціально-побутових потреб може виникнути у співробітника, тому саме він має ініціювати питання про надання такої допомоги (заявлення потреби шляхом подання рапорту), - отже необхідна ініціатива особи, яка має потребу у вирішенні таких потреб і заявляє про їх наявність.
Аналогічна правова позиція викладена в постанові Верховного Суду від 29 вересня 2021 року у справі № 524/538/17, постанові Верховного Суду від 31 травня 2023 року у справі №620/17864/21.
Також, варто зауважити, що відповідно до пункту 16 Порядку № 481, матеріальна допомога за минулий рік у поточному році не надається.
Пунктом 12 Порядку № 481 визначено, що рішення про виплату матеріальної допомоги ухвалюються винятково в межах отриманих асигнувань на виплату грошового забезпечення.
Статтею 51 Бюджетного кодексу, керівники бюджетних установ утримують чисельність працівників, військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу, поліцейських, співробітників Служби судової охорони та здійснюють фактичні видатки на заробітну плату (грошове забезпечення), включаючи видатки на премії та інші види заохочень чи винагород, матеріальну допомогу, лише в межах бюджетних асигнувань на заробітну плату (грошове забезпечення), затверджених для бюджетних установ у кошторисах. відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 01 квітня 2022 року № 401 Про спрямування коштів до резервного фонду державного бюджету асигнування на виплату грошового забезпечення (в тому числі на матеріальну допомогу) Службі були зменшені за КЕКВ 2112 Грошове забезпечення військовослужбовців на 125,0 млн грн, що значно перевищує загальну потребу в коштах для виплати матеріальної допомоги співробітникам Служби в розмірі місячного грошового забезпечення. Необхідно зауважити, що взяття зобов`язань без відповідних бюджетних асигнувань, а також нецільове використання бюджетних коштів є порушенням бюджетного законодавства (учасником бюджетного процесу), за яке Бюджетним кодексом України передбачені заходи впливу (стаття 117).
Отже, виходячи із зазначених підстав протягом 2022 року жодному співробітнику територіального управління Служби судової охорони у Львівській області матеріальна допомога для вирішення соціально побутових питань не надавалася.
Відтак, що недостатність бюджетних асигнувань для виплати матеріальної допомоги та недотримання ОСОБА_1 вимог, встановлених Порядком №481 є підставою для відмови в її виплаті.
Отже, суд висновує , що підстави для задоволення позовних вимог у цій частині відсутні.
Відповідно до ч.ч.1, 2 ст.77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. А, згідно ч.1 ст.90 цього ж Кодексу, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Отже, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та доказів, зібраних у справі, суд дійшов висновку, що позов задоволенню не підлягає.
Відповідно до ст. 139 КАС України судові витрати стягненню не підлягають.
Керуючись ст.ст.6-10, 14, 72-77, 90, 132, 159, 241-246, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
у х в а л и в:
У задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 (адреса: АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до Територіального управління Служби судової охорони у Львівській області, (адреса: вул. Лесі Українки, 51,с. Малехів, Львівська обл., Львівський р-н,80383, ЄДРПОУ 43167274), третя особа яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Державна судова адміністрація України (01601, м. Київ, вул. Липська 18/5, ЄДРПОУ 26255795) про визнання протиправною бездіяльність та зобов`язання вчинити дії відмовити повністю.
Рішення може бути оскаржене, згідно зі ст. 295 КАС України, протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Рішення набирає законної сили, згідно зі ст. 255 КАС України, після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
СуддяГрень Наталія Михайлівна
Суд | Львівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 04.11.2024 |
Оприлюднено | 07.11.2024 |
Номер документу | 122808523 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них осіб, звільнених з публічної служби |
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Грень Наталія Михайлівна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Грень Наталія Михайлівна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Грень Наталія Михайлівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні