Справа № 420/25940/24
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
05 листопада 2024 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді Завальнюка І.В., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без виклику сторін справу за адміністративним позовом Бериславської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Херсонської обласної військової адміністрації, Державної екологічної інспекції Південного округу (Запорізька та Херсонська області) до Державного підприємства «Великокопанівське лісомисливське господарство», третя особа - Департамент захисту довкілля та природних ресурсів Херсонської обласної державної адміністрації, про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
Позивач звернувся до суду із вказаним позовом, в якому просить суд визнати протиправною бездіяльність Державного підприємства «Великокопанівське лісомисливське господарство» щодо незабезпечення проведення робіт з винесення меж державного заповідного урочища «Новодмитрівський ліс», площею 23,0 га, та закріплення їх в натурі (на місцевості), внесення відомостей про нього до Державного земельного кадастру, зобов`язавши Державне підприємство «Великокопанівське лісомисливське господарство» відповідно до вимог чинного законодавства України забезпечити проведення робіт з винесення меж державного заповідного урочища «Новодмитрівський ліс», площею 23,0 га, та закріплення їх в натурі (на місцевості), внесення відомостей про нього до Державного земельного кадастру.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що на території Бериславського району Херсонської області розташоване державне заповідне урочище «Новодмитрівський ліс». Наразі всі права і обов`язки ДП «Великоолександрівське лісомисливське господарство» перейшли до Державного підприємства «Великокопанівське лісомисливське господарство», в тому числі і обов`язок із забезпечення режиму охорони та збереження територій державного заповідного урочища «Новодмитрівський ліс». Прокуратурою встановлено, що протягом тривалого часу землекористувачем не вжито заходів щодо визначення меж об`єкту природно - заповідного фонду та встановлення їх в натурі (на місцевості), у зв`язку з чим відомості про земельну ділянку, на якій розташовано вказаний об`єкт природно-заповідного фонду не внесено до Державного земельного кадастру, що створює загрозу цілісності пам`ятки природи та може призвести до пошкодження, знищення цінного об`єкту природно-заповідного фонду та порушення порядку його відновлення. Також, через відсутність встановлених меж державного заповідного урочища «Новодмитрівський ліс» існує реальна загроза вибуття із власності держави особливо цінних земель, що належать до природно-заповідного фонду. Таким чином, державне заповідне урочище «Новодмитрівський ліс» знаходиться без охорони, його межі в натурі (на місцевості) залишаються не визначеними, інформаційно-охоронні знаки встановленого зразку відсутні, документи, що посвідчують право на земельні ділянки не розроблені. Бездіяльність Державного підприємства «Великокопанівське лісомисливське господарство» з даного питання може призвести до негативних наслідків для об`єкту природно-заповідного фонду, який має історичну та природну цінність та й для держави в цілому.
Ухвалою 03.09.2024 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі; постановлено справу розглядати за правилами спрощеного позовного провадження без виклику сторін згідно з ст. 262 КАС України.
18.09.2024 до суду від Херсонської обласної військової адміністрації надійшли пояснення щодо адміністративного позову, згідно з якими Рішенням виконкому Херсонської обласної Ради депутатів трудящих від 02 березня 1072 року № 100/4 «Про віднесення пам`яток природи місцевого значення за категоріями згідно нової класифікації та затвердження нововиявлених заповідних територій та природних об`єктів» затверджену розпорядженням облвиконкому від 22 квітня 1964 року № 238р пам`ятку природи місцевого значення «Новодмитрівський лісопарк» віднесено до категорії заповідного парку-пам`ятки садово-паркового мистецтва «Новодмитрівський лісопарк». 19 квітня 2024 року № 01- 9/502 Рішенням виконавчого комітету Херсонської обласної Ради народних депутатів від 19 серпня 1983 року № 441/16 «Про класифікацію і мережу територій та об`єктів природно-заповідного фонду області» заповідний парк-пам`ятку садово-паркового мистецтва «Новодмитрівський лісопарк» переведено в категорію державне заповідне урочище «Новодмитрівський ліс» (далі урочище «Новодмитрівський ліс»). Урочище «Новодмитрівський ліс» розташоване у Бериславському районі Херсонської області. Північна межа урочища проходить по березі річки Інгулець. Загальна площа урочища «Новодмитрівський ліс» становить 23 га. Охорону території урочища «Новодмитрівський ліс» покладено на державне підприємство «Великоолександрівське лісомисливське господарство» з оформленням охоронного зобов`язання від 18 грудня 2019 року № 16. Херсонська обласна військова адміністрація просить врахувати зазначені пояснення під час вирішення спору.
26.09.2024 до суду від третьої особи - Департаменту захисту довкілля та природних ресурсів Херсонської обласної державної адміністрації надійшли пояснення щодо адміністративного позову, згідно з якими на запит Бериславської окружної прокуратури від 25 липня 2024 року № 50-2836вих-24 щодо вивчення питання наявності підстав для вжиття заходів представницького характеру у сфері охорони територій та об`єктів природно заповідного фонду (в тому числі і заповідного урочища місцевого значення «Новодмитрівський ліс») та зобов`язання підприємств, установ та організацій, у віданні яких вони перебувають до винесення меж в натурі надано відповідь від 13 серпня 2024 за № 01-9/960 та зазначено наступне: Інформація про встановлення в натурі (на місцевості) меж території заповідного урочища місцевого значення «Новодмитрівський ліс» до Департаменту не надходила. Землевпорядна документація з організації і встановлення меж території заповідного урочища місцевого значення «Новодмитрівський ліс» до Департаменту не надходила. Документація щодо проекту створення заповідного урочища місцевого значення «Новодмитрівський ліс» у Департаменті відсутня, адже перебіг створення цих заповідних урочищ розпочато ще у 1964 році. Зокрема, розпорядженням Виконкому Херсонської обласної/сільської Ради народних депутатів трудящих від 22 квітня 1964 року № 238р затверджено список пам`яток природи місцевого значення Херсонської області до складу якого включено пам`ятку природи місцевого значення «Новодмитрівський лісопарк». Відповідно до Закону України «Про природно-заповідний фонд України» завдання, науковий профіль, характер функціонування і режим територій та об`єктів природнозаповідного фонду визначаються у положеннях про них. Відповідно до Положення про Заповідне урочище «Новодмитрівський ліс», погодженого державним підприємством «Великоолексадрівське лісомисливське господарство» 20 листопада 2019 року, межі земельних ділянок, що включені до території Заповідного урочища «Новодмитрівський ліс» встановлюються в натурі (на місцевості), закріплюються межовими знаками в порядку, визначеному законодавством. Відомості про межі, цільове призначення, оцінку, ягіддя земельних ділянок, що перебувають у користуванні Заповідного урочища «Новодмитрівський ліс» та про обмеження в їх використанні вносяться до Державного земельного кадастру у встановленому законом порядку та обов`язково враховуються при реконструкції та розвитку прилеглих територій. Забезпечення вирішення цих питань покладається на державне підприємство «Великоолексадрівське лісомисливське господарство». Охорону території Заповідного урочища «Новодмитрівський ліс» покладено на державне підприємство «Великоолександрівське лісомисливське господарство» з оформленням охоронного зобов`язання від 18 грудня 2019 року № 16. Іншої інформації та документації щодо проведення робіт з винесення меж державного заповідного урочища «Новодмитрівський ліс», площею 23,0 га, та закріплення їх в натурі (на місцевості), внесення відомостей про нього до Державного земельного кадастру у Департаменту захисту довкілля та природних ресурсів Херсонської обласної державної адміністрації немає.
Відзив на адміністративний позов від відповідача до суду не надійшов, у зв`язку із чим справу розглянуто за наявними матеріалами відповідно до ч. 6 ст. 162 КАС України.
Розгляд справи здійснюється без проведення судового засідання та по суті розпочатий через тридцять днів з дня відкриття провадження у справі відповідно до ч. 2 ст. 262 КАС України.
Дослідивши матеріали справи, суд дійшов висновку про обґрунтованість адміністративного позову та наявність підстав для його задоволення.
Судом встановлено, що Бериславською окружною прокуратурою Херсонської області в ході моніторингу використання земельних ділянок на території Бериславського району Херсонської області виявлений факт порушення законодавства у сфері охорони об`єктів природнозаповідного фонду, що полягає у невжитті заходів для забезпечення охорони і збереження об`єкта природного заповідного фонду на території Бериславського району Херсонської області.
Так, на території Бериславського району Херсонської області розташоване державне заповідне урочище «Новодмитрівський ліс».
Рішенням виконкому Херсонської обласної Ради депутатів трудящих від 02 березня 1972 року № 100/4 «Про віднесення пам`яток природи місцевого значення за категоріями згідно нової класифікації та затвердження нововиявлених заповідних територій та природних об`єктів», затверджену розпорядженням облвиконкому від 22 квітня 1964 року № 238р, пам`ятку природи місцевого значення «Новодмитрівський лісопарк» віднесено до категорії заповідного парку-пам`ятки садово-паркового мистецтва «Новодмитрівський лісопарк». Рішенням виконавчого комітету Херсонської обласної Ради народних депутатів від 19 серпня 1983 року № 441/16 «Про класифікацію і мережу територій та об`єктів природно-заповідного фонду області» заповідний парк-пам`ятку садово-паркового мистецтва «Новодмитрівський лісопарк» переведено в категорію державне заповідне урочище «Новодмитрівський ліс».
Департаментом екології та природних ресурсів Херсонської обласної державної адміністрації з метою забезпечення режиму, охорони та збереження передано державному підприємству «Великоолександрівське лісомисливське господарство» територію Заповідного урочища загальною площею 23,0 га, у межах кварталу 6 виділ 1-10, 12-17, 19-20, 22 Великоолександрівського лісництва, північно-західна околиця с. Новодмитрівка Великоолександрівського району Херсонської області, про що складено охоронне зобов`язання від 18 грудня 2019 року № 16.
Положення про державне заповідне урочище «Новодмитрівський ліс» затверджено наказом Департаменту екології та природних ресурсів Херсонської обласної державної адміністрації від 26.11.2019 № 30-н.
Згідно з п. 1.3. зазначеного Положення Заповідне урочище розташоване у Великоолександрівському районі Херсонської області в підпорядкуванні державного підприємства «Великоолександрівське лісомисливське господарство» (далі Землекористувач), квартал 6 виділ 1-10, 12-17, 19-20, 22 Великоолександрівського лісництва.
Відповідно до п. 1.2, 1.4 Положення про державне заповідне урочище «Новодмитрівський ліс» (далі Положення) Заповідне урочище входить до складу природно-заповідного фонду України, охороняється як національне надбання, щодо якого встановлюється особливий режим охорони, відтворення та використання.
Територія, якій надано статус Заповідного урочища, не вилучається з користування землекористувача, який здійснює на ній господарську та іншу діяльність відповідно до чинного законодавства України і цього Положення.
Заповідне урочище створено з метою збереження, вивчення та естетичного виховання підростаючого покоління (п. 2.1. Положення).
Згідно п. 2.2. Положення, основними завданнями Заповідного урочища є збереження, вивчення та естетичне виховання підростаючого покоління; використання Заповідного урочища у виховних, наукових, естетичних, природоохоронних та оздоровчих цілях; підтримання загального екологічного балансу в регіоні.
Пунктами 3.4 та 3.5 Положення передбачено, що забезпечення режиму охорони території Заповідного урочища здійснюється землекористувачем.
На землекористувача у межах Заповідного урочища оформлюється у встановленому порядку охоронне зобов`язання щодо додержання встановленого режиму території.
Тобто, власники або користувачі земельних ділянок, оголошених пам`яткою природи, беруть на себе зобов`язання щодо збереження режиму їх охорони та збереження.
Згідно з інформацією Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області від 18.04.2024 № 10-21-0.2-1233/2-24 на запит Бериславської окружної прокуратури від 11.04.2024 № 50-1434 вих-24 відомості про об`єкт природно-заповідного фонду державне заповідне урочище «Новодмитрівський ліс» до Державного земельного кадастру не внесені. Заяв, стосовно реєстрації проекту землеустрою щодо організації і встановлення меж території природно-заповідного фонду державне заповідне урочище «Новодмитрівський ліс», до Головного управління не надходило.
Відповідно до інформації Херсонської обласної військової адміністрації від 31.07.2024 № 01-01-66-8051/0/24/23, отриманої на запит Бериславської окружної прокуратури, висновки про погодження проектів землеустрою щодо організації і встановлення меж території державного заповідного урочища «Новодмитрівський ліс» не видавалися.
Наказом Державного агентства лісових ресурсів України від 19.05.2021 за № 320 Державне підприємство «Великоолександрівське лісомисливське господарство» реорганізоване шляхом приєднання до Державного підприємства «Великокопанівське лісомисливське господарство», код ЄДРПОУ: 00993277.
Тобто, всі права і обов`язки ДП «Великоолександрівське лісомисливське господарство» перейшли до Державного підприємства «Великокопанівське лісомисливське господарство», в тому числі і обов`язок із забезпечення режиму охорони та збереження територій державного заповідного урочища «Новодмитрівський ліс».
Державне підприємство «Великокопанівське лісомисливське господарство» належить до сфери управління Державного агентства лісових ресурсів України.
Отже, протягом тривалого часу землекористувачем не вжито заходів щодо визначення меж об`єкту природно - заповідного фонду та встановлення їх в натурі (на місцевості), у зв`язку з чим відомості про земельну ділянку, на якій розташовано вказаний об`єкт природно-заповідного фонду не внесено до Державного земельного кадастру, що створює загрозу цілісності пам`ятки природи та може призвести до пошкодження, знищення цінного об`єкту природно-заповідного фонду та порушення порядку його відновлення.
Також через відсутність встановлених меж державного заповідного урочища «Новодмитрівський ліс» існує реальна загроза вибуття із власності держави особливо цінних земель, що належать до природно-заповідного фонду.
Таким чином, державне заповідне урочище «Новодмитрівський ліс» знаходиться без охорони, його межі в натурі (на місцевості) залишаються не визначеними, інформаційно-охоронні знаки встановленого зразку відсутні, документи, що посвідчують право на земельні ділянки не розроблені.
Разом з тим, ні інспекцією, ні адміністрацією до цього часу не вжито заходів до встановлення меж об`єкта природно заповідного фонду в натурі (на місцевості). Через це у прокурора є обґрунтовані підстави для пред`явлення позовної заяви в інтересах держави в особі Херсонської обласної державної адміністрації у зв`язку із здійсненням останньою захисту інтересів держави неналежним чином.
Так, постановою Кабінету Міністрів України від 13.03.2013 № 159 «Про ліквідацію територіальних органів Міністерства охорони навколишнього природного середовища» припинено повноваження Державного управління охорони навколишнього природного середовища в Херсонській області, до повноважень якого входило здійснення контролю за дотриманням законодавства у сфері організації, охорони та використання об`єктів природно-заповідного фонду.
Поряд із цим, питання забезпечення здійснення повноважень з охорони навколишнього природного середовища на місцевому рівні та передачі функцій від територіальних органів Міністерства охорони навколишнього природного середовища України урегульовано Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо оптимізації повноважень органів виконавчої влади у сфері екології та природних ресурсів, у тому числі на місцевому рівні».
Так, повноваження територіальних органів центрального органу виконавчої влади з питань охорони навколишнього природного середовища було передано обласним, Київській, Севастопольській міським державним адміністраціям.
Уповноваженими органами державного управління в галузі організації, охорони та використання природно-заповідного фонду є центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування і реалізує державну політику у сфері охорони навколишнього природного середовища, орган виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища, обласні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації.
Таким органом на території Херсонської області є Херсонська обласна державна адміністрація.
Згідно відповіді Департаменту від 13.08.2024 № 01-9/960, наданої на запит окружної прокуратури, інформація про встановлення в натурі (на місцевості) меж територій заповідного урочища місцевого значення «Новодмитрівський ліс» до Департаменту не надходила. Землевпорядна документація з організації і встановлення меж території Заповідного урочища «Новодмитрівський ліс» до Департаменту не надходила. Документація щодо проєкту створення Заповідного урочища «Новодмитрівський ліс» у Департаменті відсутня.
Відповідно до Положення про Заповідне урочище «Новодмитрівський ліс», погодженого державним підприємством «Великоолександрівське лісомисливське господарство» 20 листопада 2019 року, межі земельних ділянок, що включені до території Заповідного урочища «Новодмитрівський ліс» встановлюються в натурі (на місцевості), закріплюються межовими знаками в порядку, визначеному законодавством. Відомості про межі, цільове призначення, оцінку, ягіддя земельних ділянок, що перебувають у користуванні Заповідного урочища «Новодмитрівський ліс» та про обмеження в їх використанні вносяться до Державного земельного кадастру у встановленому законом порядку та обов`язково враховуються при реконструкції та розвитку прилеглих територій.
Забезпечення вирішення цих питань покладається на державне підприємство «Великоолександрівське лісомисливське господарство».
З метою встановлення підстав для вжиття заходів представницького характеру на адресу Херсонської обласної державної адміністрації прокуратурою направлено лист від 25.07.2024 № 50-2834 вих24.
У відповідь Херсонською обласною військовою адміністрацією листом від 31.07.2024 № 01-01-66-8051/0/24/23 повідомлено, що адміністрацією вживались певні заходи у 2018 та 2021 роках. Разом з цим остаточного вирішення питання станом на цей час не здійснено.
Уповноваженими державою органами у спірних правовідносинах є Державна екологічна інспекція Південного округу, яка здійснює державний нагляд (контроль) за дотриманням вимог природоохоронного законодавства, зокрема про охорону і використання територій та об`єктів природнозаповідного фонду та має повноваження звертатись до суду з метою реалізації повноважень у сфері охорони й збереження територій та об`єктів природнозаповідного фонду, відповідно до ст. 11 Закону України «Про природно-заповідний України», Положення про Державну екологічну інспекцію України, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 19.04.2017 № 275 та Положення про Державну екологічну інспекцію Південного округу, затвердженого наказом Державної екологічної інспекції України від 20.02.2023 № 31 та Херсонська обласна державна адміністрація, на яку відповідно до ст. 21 Закону України «Про місцеві державні адміністрації» покладені повноваження в галузі використання та охорони природних ресурсів і охорони довкілля, у тому числі щодо внесення пропозицій відповідним органам місцевого самоврядування щодо організації територій та об`єктів природно-заповідного фонду місцевого значення, погодження документації із землеустрою у випадках та порядку, визначених Земельним кодексом України та Законом України «Про землеустрій», щодо відповідності зазначеної документації законодавству у сфері охорони навколишнього природного середовища.
Бериславською окружною прокуратурою, листами від 03.07.2024 № 50-2569вих 24 та від 25.07.2024 № 50-2835вих 24 повідомлено Державну екологічну інспекцію Центрального округу про порушення вимог природоохоронного законодавства в частині не встановлення меж державного заповідного урочища «Новодмитрівський ліс» в натурі (на місцевості) та з метою встановлення підстав для вжиття прокуратурою заходів представницького характеру витребовувалась інформація про вжиті Інспекцією заходи, в тому числі в судовому порядку, щодо усунення виявленого порушення та про причини їх не вжиття.
Згідно з інформацією Державної екологічної інспекції Центрального округу від 12.07.2024 № 2828/04-06/06/2-34 Інспекція здійснювала заходи державного нагляду (контролю) - перевірки щодо додержання ДП «Великокопанівське лісомисливське господарство» (колишнє Великоолександрівське ЛМГ) порушення охорони територій та об`єктів природно-заповідного фонду, вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів протягом 2018-2021 років.
За результатами проведених заходів виявлені наступні правопорушення, а саме: порушення правил поводження з відходами, охорони атмосферного повітря, правил пожежної безпеки в лісах, прав користування земельними ділянками, охорони земель та встановлені самовільні зайняття лісових ділянок, порушення охорони територій та об`єктів природно-заповідного фонду, в тому числі державного заповідного урочища «Новодмитрівський ліс».
Упродовж 2022-2024 років планові та позапланові перевірки не проводились. За наявною інформацією, в Інспекції відсутні підстави для звернення до суду щодо державного заповідного урочища «Новодмитрівський ліс».
З викладеного слідує, що порушені державні інтереси є незахищеними. Суб`єкти владних повноважень, до компетенції яких віднесені повноваження щодо здійснення необхідного захисту інтересів держави, бездіють та свої обов`язки не виконують, що відповідно до ст. 131-1 Конституції України та ст. 23 Закону України «Про прокуратуру» покладає на органи прокуратури обов`язок здійснювати представництво інтересів держави в суді шляхом пред`явлення та підтримання даного позову.
Ураховуючи, що Державним підприємством «Великокопанівське лісомисливське господарство» протягом тривалого часу не вчинено жодних дій щодо винесення меж та закріплення їх в натурі (на місцевості), прокуратура звернулася до суду із позовом про зобов`язання зазначеного підприємства відповідно до вимог чинного законодавства забезпечити проведення робіт з винесення меж державного заповідного урочища «Новодмитрівський ліс» та закріплення їх в натурі (на місцевості).
Оцінивши належність, допустимість, достовірність наданих сторонами доказів, а також достатність та взаємний зв`язок у їх сукупності, суд вважає позовні вимоги підлягаючими задоволенню у зв`язку з наступним.
Відповідно до ст. 1 Земельного кодексу України від 25.10.2001 земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави.
Відповідно ч. 1 ст. 3 Закону України «Про природно - заповідний фонд України» (далі - Закон) до природно-заповідного фонду України належать природні території та об`єкти - природні заповідники, біосферні заповідники, національні природні парки, регіональні ландшафтні парки, заказники, пам`ятки природи, заповідні урочища.
Згідно ст. 43 Земельного кодексу України та ч. 1 ст. 7 Закону України «Про природно-заповідний фонд України» (далі Закон) землі природно-заповідного фонду - це ділянки суші і водного простору з природними комплексами та об`єктами, що мають особливу природоохоронну, екологічну, наукову, естетичну, рекреаційну та іншу цінність, яким відповідно до закону надано статус територій та об`єктів природно-заповідного фонду. Межі територій та об`єктів природно-заповідного фонду встановлюються в натурі відповідно до законодавства. До встановлення меж територій та об`єктів природно-заповідного фонду в натурі їх межі визначаються відповідно до проектів створення територій та об`єктів природно-заповідного фонду.
Відповідно до ч. 5 ст. 12 Закону управління територіями та об`єктами природно-заповідного фонду, для яких не створюються спеціальні адміністрації, здійснюється підприємствами, установами та організаціями, у віданні яких перебувають ці території та об`єкти.
Власники або користувачі земельних ділянок, водних та інших природних об`єктів, оголошених пам`ятками природи, відповідно до ст. 26 Закону, беруть на себе зобов`язання щодо забезпечення режиму їх охорони та збереження.
Крім цього, згідно з ч. 1 ст. 39 Закону для забезпечення необхідного режиму охорони природних комплексів та об`єктів природних заповідників, запобігання негативному впливу господарської діяльності на прилеглих до них територіях установлюються охоронні зони.
Разом з цим, ст. 60 Закону визначає, що охорона територій та об`єктів природно-заповідного фонду інших категорій покладається на підприємства, установи та організації, у віданні яких вони перебувають.
Частиною п`ятою ст. 53 Закону передбачено, що території та об`єкти природно-заповідного фонду або їх частини, що створюються чи оголошуються без вилучення земельних ділянок, що вони займають, передаються під охорону підприємствам, установам, організаціям і громадянам обласними, Київською та Севастопольською міськими державними адміністраціями, органом виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища з оформленням охоронного зобов`язання.
Таким чином, для забезпечення режиму охорони та збереження об`єкта природно-заповідного фонду власники або користувачі такого об`єкту зобов`язані вжити всіх необхідних заходів, передбачених Законом України «Про природно-заповідний фонд України», зокрема, вжити заходів для визначення та встановлення в натурі (на місцевості) меж територій природно-заповідного фонду, установлення охоронних зон, укладення та виконання охоронного зобов`язання.
Як уже зазначалося, Землекористувач допустив протиправну бездіяльність з даного питання, а саме протягом тривалого часу не вживає заходів щодо винесення меж державного заповідного урочища «Новодмитрівський ліс» та закріплення їх в натурі (на місцевості), що створює загрозу подальшого існування об`єкту природно-заповідного фонду у своєму автентичному стані.
Згідно з ст. 19 Конституції України, правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством.
У ст. 2 Земельного кодексу України визначено, що суб`єктами земельних відносин є громадяни, юридичні особи, органи місцевого самоврядування та органи державної влади, а об`єктами земельних відносин є землі в межах території України, земельні ділянки та права на них, у тому числі на земельні частки (паї).
Статтею 12 Земельного кодексу України передбачено, що до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить, окрім іншого, організація землеустрою та вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону.
Відповідно до ст. 19 Земельного кодексу України, землі України за цільовим призначенням поділяються на категорії, в тому числі землі природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення.
Згідно ст. 43 Земельного кодексу України, землі природно-заповідного фонду - це ділянки суші і водного простору з природними комплексами та об`єктами, що мають особливу природоохоронну, екологічну, наукову, естетичну, рекреаційну та іншу цінність, яким відповідно до закону надано статус територій та об`єктів природно-заповідного фонду.
Відповідно до ч. 1 ст. 79, ч. 1 ст. 79-1 Земельного кодексу України земельна ділянка - це частина земної поверхні з установленими межами, певним місцем розташування, з визначеними щодо неї правами. Формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру.
Межі територій та об`єктів природно-заповідного фонду встановлюються в натурі відповідно до законодавства. До встановлення меж територій та об`єктів природно-заповідного фонду в натурі їх межі визначаються відповідно до проектів створення територій та об`єктів природно-заповідного фонду (ч. 4 ст. 7 Закону України «Про природно-заповідний фонд»).
Відповідно до абз. 11, 15 ч. 1 ст. 1 Закону України «Про землеустрій» (Закон - № 858- ІV) проект землеустрою - сукупність економічних, проектних і технічних документів щодо обґрунтування заходів з використання та охорони земель, які передбачається здійснити за таким проектом; цільове призначення земельної ділянки - використання земельної ділянки за призначенням, визначеним на підставі документації із землеустрою у встановленому законодавством порядку.
Відповідно до ст. 2 Закону № 858-IV, землеустрій забезпечує встановлення і закріплення на місцевості меж адміністративно-територіальних одиниць, територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного та історико-культурного призначення, меж земельних ділянок власників і землекористувачів.
В пункті «г» ч. 1 ст. 20 Закону № 858-IV вказано, що землеустрій проводиться в обов`язковому порядку на землях усіх категорій незалежно від форми власності в разі встановлення в натурі (на місцевості) меж земель, обмежених у використанні і обмежених (обтяжених) правами інших осіб (земельні сервітути).
Згідно ч. 2 ст. 25 Закону № 858-IV одним із видів документації із землеустрою є проекти землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного, лісогосподарського призначення, земель водного фонду та водоохоронних зон, обмежень у використанні земель та їх режимоутворюючих об`єктів.
Відповідно до ч. 1 ст. 26 Закону №858-IV замовниками документації із землеустрою можуть бути землекористувачі.
Частиною 2 ст. 47 Закону № 858-IV передбачено, що проекти землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного, лісогосподарського призначення, земель водного фонду та водоохоронних зон, обмежень у використанні земель та їх режимоутворюючих об`єктів розробляються з метою: а)збереження природного різноманіття ландшафтів, охорони довкілля, підтримання екологічного балансу; б)створення місць для організованого лікування та оздоровлення людей, масового відпочинку і туризму; в)створення приміських зелених зон, збереження і використання об`єктів культурної спадщини; г)проведення науково-дослідних робіт; ґ) встановлення меж водоохоронних зон та прибережних захисних смуг; д)визначення в натурі (на місцевості) меж охоронних зон та інших обмежень у використанні земель, встановлених законами та прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами, а також інформування про такі обмеження землевласників, землекористувачів, інших фізичних та юридичних осіб.
Відповідно до ч. 3 ст. 46 Закону України «Про природно-заповідний фонд України» витрати, пов`язані із забезпеченням режиму охорони заказників, пам`яток природи, заповідних урочищ та парків-пам`яток садово-паркового мистецтва, здійснюються за рахунок підприємств, установ, організацій, інших землевласників та землекористувачів, на території яких вони знаходяться.
Таким чином, на Державне підприємство «Великокопанівське лісомисливське господарство» покладено обов`язок із організації проведення робіт із винесення меж державного заповідного урочища «Новодмитрівський ліс», орієнтовною площею 23,0 га, та встановлення їх в натурі (на місцевості), а саме замовлення проекту землеустрою та здійснення контролю за його виготовленням.
Натомість, через тривалу бездіяльність відповідача щодо виконання вимог чинного законодавства та охоронного зобов`язання на даний час межі державного заповідного урочища «Новодмитрівський ліс» не визначені, територія об`єкту до даних Державного земельного кадастру не внесена, тому існує небезпека використання землі на території урочища не за цільовим призначенням. Відсутність встановлених меж в натурі унеможливить збереження його природного різноманіття ландшафтів, охорони довкілля, підтримання екологічного балансу, у зв`язку з чим наявні підстави для зобов`язання відповідача вжити відповідних заходів по винесенню меж урочища та закріпити його межі в натурі (на місцевості).
Відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України від 12 червня 2020 року № 726-р «Про визначення адміністративних центрів та затвердження територій територіальних громад Херсонської області», у 2020 році створена Великоолександрівська селищна територіальна громада шляхом об`єднання територій та населених пунктів Білокриницької та Великоолександрівської селищних, Білоусівської, Брускінської, Давидово-Брідської, Малоолександрівської, Новодмитрівської, Новокалузької, Новопавлівської, Старосільської, Трифонівської та Чкалівської сільських рад Великоолександрівського району Херсонської області.
Згідно з пунктом 21 Постанови Верховної Ради України від 17.07.2022 № 807-IX «Про утворення та ліквідацію районів» у Херсонській області утворено Бериславський район (з адміністративним центром у місті Берислав) Бериславської міської, Борозенської сільської, Великоолександрівської селищної, Високопільської селищної, Калинівської селищної, Кочубеївської сільської, Милівської сільської, Нововоронцовської селищної, Новоолександрівської сільської, Новорайської сільської, Тягинської сільської територіальних громад, затверджених Кабінетом Міністрів України.
Тобто на цей час, при винесенні меж заповідного урочища «Новодмитрівський ліс» та закріплення його межі в натурі (на місцевості) необхідно визначити околицю с. Новодмитрівка Великоолександрівської селищної територіальної громади Бериславського району Херсонської області.
До суду не надано доказів на підтвердження того, що межі державного заповідного урочища «Новодмитрівський ліс» на місцевості виносилися та встановлювалися.
Відсутність встановлених меж в натурі державного заповідного урочища «Новодмитрівський ліс» фактично унеможливлює охорону та збереження у природному стані цього заказника, а також унеможливлює здійснення контролю за дотриманням режиму заборони певних видів діяльності.
За встановлених обставин справи та наведених вище норм права, якими врегульовано спірні правовідносини, зважаючи на невиконання відповідачем вимог законодавства в частині організації проведення робіт із винесення меж ботанічного заказника місцевого значення «Широка Балка та закріплення їх в натурі (на місцевості), а також невиконання Державною екологічною інспекцією Південного округу повноважень, встановлених щодо державного контролю за додержанням режиму територій та об`єктів природно-заповідного фонду, суд доходить висновку про правомірність та обґрунтованість звернення прокурора до суду з цим позовом, що обумовлено необхідністю захисту порушених інтересів держави, які полягають у неухильному дотриманні режиму охорони та використання об`єкта природно-заповідного фонду.
Таким чином, адміністративний позов Бериславської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Херсонської обласної військової адміністрації, Державної екологічної інспекції Південного округу (Запорізька та Херсонська області) до Державного підприємства «Великокопанівське лісомисливське господарство», третя особа - Департамент захисту довкілля та природних ресурсів Херсонської обласної державної адміністрації, про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії обґрунтований та підлягає задоволенню.
Суд також враховує встановлений ст.3 Конституції України, ст. 6 КАС України принцип верховенства права, який в адміністративному судочинстві зобов`язує суд надавати законам та іншим нормативно-правовим актам тлумачення у спосіб, який забезпечує пріоритет прав людини при вирішенні справи. Тлумачення законів та нормативно-правових актів не може спричиняти несправедливих обмежень прав людини.
Вирішуючи спір, суд також враховує, що орган влади зобов`язаний виправдати свої дії, навівши обґрунтування своїх рішень (див. рішення у справі Суомінен проти Фінляндії (Suominen v. Finland), № 37801/97, п. 36, від 1 липня 2003 року).
Зважаючи на встановлені у справі обставини та з огляду на приписи норм чинного законодавства, які регулюють спірні правовідносини, суд дійшов висновку про обґрунтованість адміністративного позову та наявність підстав для його задоволення.
Судові витрати розподілити відповідно до ст. 139 КАС України.
Керуючись ст.ст. 139, 242-246, 262 КАС України, суд
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов Бериславської окружної прокуратури (54000, м. Миколаїв, Корабельний район, проспект Богоявленський, 314; ЄДРПОУ 0485112021) в інтересах держави в особі Херсонської обласної військової адміністрації (м. Херсон, площа Свободи, 1, 73003; ЄДРПОУ 00022645), Державної екологічної інспекції Південного округу (Запорізька та Херсонська області) (м. Запоріжжя, вул. Незалежної України, 72а, 69035; ЄДРПОУ 43877338) до Державного підприємства «Великокопанівське лісомисливське господарство» (Херсонська область, Бериславський район, селище Велика Олександрівка, вул. Заводська, 10, 74100; ЄДРПОУ 00993277), третя особа - Департамент захисту довкілля та природних ресурсів Херсонської обласної державної адміністрації (м. Херсон, вул. Канатна, 2, 73026; ЄДРПОУ 43897362), про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії задовольнити.
Визнати протиправною бездіяльність Державного підприємства «Великокопанівське лісомисливське господарство» щодо незабезпечення проведення робіт з винесення меж державного заповідного урочища «Новодмитрівський ліс», площею 23,0 га, та закріплення їх в натурі (на місцевості), внесення відомостей про нього до Державного земельного кадастру.
Зобов`язати Державне підприємство «Великокопанівське лісомисливське господарство» відповідно до вимог чинного законодавства України забезпечити проведення робіт з винесення меж державного заповідного урочища «Новодмитрівський ліс», площею 23,0 га, та закріплення їх в натурі (на місцевості), внесення відомостей про нього до Державного земельного кадастру.
Рішення суду набирає законної сили в порядку, передбаченому ст. 255 КАС України.
Рішення може бути оскаржене до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складання повного судового рішення.
Суддя І.В. Завальнюк
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 05.11.2024 |
Оприлюднено | 07.11.2024 |
Номер документу | 122808945 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Завальнюк І.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні