Постанова
від 05.11.2024 по справі 520/13565/24
ДРУГИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Головуючий І інстанції: Котеньов О.Г.

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

05 листопада 2024 р. Справа № 520/13565/24Другий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

Головуючого судді Катунова В.В.,

Суддів: Чалого І.С. , Подобайло З.Г. ,

розглянувши в порядку письмового провадження у приміщенні Другого апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Харківського окружного адміністративного суду від 22.07.2024, майдан Свободи, 6, м. Харків, 61022, по справі № 520/13565/24

за позовом ОСОБА_1

до Державної гімназії-інтернат з посиленою військово - фізичною підготовкою "Кадетський корпус" , Міністерства освіти і науки України треті особи Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут" , Міністерство фінансів України , Міністерство оборони України

про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 через свого представника, адвоката Зудер`янц Вікторію Вікторівну звернувся до суду з позовом до Державної гімназії-інтернат з посиленою військово-фізичною підготовкою «Кадетський корпус», Міністерства освіти і науки України, третя особа - Військовий інститут танкових військ Національного технічного університету Харківський політехнічний інститут, в якому просив суд:

- визнати протиправною бездіяльність Державної гімназії-інтернат з посиленою військово-фізичною підготовкою «Кадетський корпус», щодо ненарахування та невиплаті ОСОБА_1 , щомісячної додаткової винагороди, передбаченої постановою Кабінету Міністрів України від 28.02.2022 N 168 "Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану" за період з 25.02.2022 по 25.07.2022 в розмірі до 100000,00 гривень на місяць пропорційно часу участі у таких діях та заходах;

- визнати протиправною бездіяльність Державної гімназії-інтернат з посиленою військово-фізичною підготовкою "Кадетський корпус" щодо ненарахування та невиплаті ОСОБА_1 , щомісячної додаткової винагороди, передбаченої постановою Кабінету Міністрів України від 28.02.20222 N 168 "Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану" за період з 26.07.2022 по 24.10.2022 в розмірі 30000,00 гривень в розрахунку на місяць пропорційного часу участі у таких діях та заходах;

- зобов`язати Державну гімназію-інтернат з посиленою військово-фізичною підготовкою «Кадетський корпус» нарахувати та виплатити ОСОБА_1 додаткову винагороду, передбачену постановою Кабінету Міністрів України від 28.02.20222 N 168 "Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану" за період з 25.02.2022 по 25.07.2022 в розмірі до 100000,00 гривень в розрахунку на місяць та за період з 26.07.2022 по 24.10.2022 в розмірі 30000,00 гривень в розрахунку на місяць пропорційного часу участі у таких діях та заходах.

Рішенням Харківського окружного адміністративного суду від 22.07.2024 у задоволенні позову відмовлено.

Не погодившись із рішенням суду першої інстанції, позивач, через свого представника, адвоката Зудер`янц Вікторію Вікторівну подав апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, просив скасувати рішення Харківського окружного адміністративного суду від 22.07.2024 та прийняти нове рішення, яким задовольнити позовні вимоги в повному обсязі.

Обґрунтовуючи апеляційну скаргу, представник позивача наполягає на наявності у позивача правових підстав для виплати йому додаткової грошової винагороди передбаченої постановою Кабінету Міністрів України від 28.02.20222 N 168 "Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану" за період з 25.02.2022 по 25.07.2022 в розмірі до 100000,00 гривень в розрахунку на місяць та за період з 26.07.2022 по 24.10.2022 в розмірі 30000,00 гривень в розрахунку на місяць пропорційного часу участі у таких діях та заходах.

Зазначає, що відповідно до довідки Військового інституту танкових військ Національного технічного університету «Харківський політехнічний інститут» № 1277 від 01.12.2023 позивач в період з 25.02.2022 по 25.07.2022 приймав безпосередню участь у бойових діях та забезпеченні здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримуванні збройної агресії в м. Харкові у Військовому інституті танкових військ Національного технічного університету «Харківський політехнічний інститут». Посилається на витяг з журналу бойових дій зведеного БТГр Військового інституту танкових військ НТУ «ХПІ» (інв.№69/дск від 24.02.2022) в період з 25.02.2022 по 25.07.2022, відповідно до якого протягом даного періоду, відповідно до бойових розпоряджень командира сил оборони Харкова від 24.02.2022 року №1/2дск ОКП ХАРКІВ, від 25.02.2022 №1/6дск та 1/9дск ОКП ХАРКІВ, безпосередньо брав участь у бойових діях та виконував бойові (службові) завдання в м. Харкові Харківської області майор ОСОБА_1 , стрілець 2 відділення окремого взводу охорони.

Відповідачем, Державною гімназією-інтернатом з посиленою військово-фізичною підготовкою «Кадетський корпус», подано відзив на апеляційну скаргу позивача, у якому відповідач просить залишити апеляційну скаргу без задоволення, рішення суду першої інстанції без змін, відповідно до відзиву відповідач посилається на те, що позивачу виплачувалося грошове забезпечення відповідно до положень абзацу п`ятий пункту 1 Порядку №104, вказує на те, що керівникам державних органів, установ та організацій, до яких відряджені військовослужбовці, не надано повноважень видавати накази про виплату такої додаткової винагороди.

Відповідачем, Міністерством освіти та науки України, подано відзив, у якому відповідач просить залишити апеляційну скаргу без задоволення, рішення суду першої інстанції без змін. Зі змісту відзиву вбачається, що грошове забезпечення позивачу виплачувалося за штатним розписом та посадами Державної гімназії-інтернату з посиленою військово-фізичною підготовкою "Кадетський корпус" на час виконання завдання у складі батальйонної тактичної групи, звертає увагу суду, що відповідно до вимог постанови № 104, щомісячна додаткова винагорода військовослужбовцям відряджених до державних органів не передбачена, керівникам державних органів, установ та організацій, до яких відряджені військовослужбовці, не надано повноважень видавати накази про виплату такої додаткової винагороди, відомостей про те, що на позивача покладалися обов`язки, визначені Генеральним штабом Збройних Сил України матеріали справи не містять.

Відповідно до наказу Міністерства освіти і науки України від 20.04.2023 №458 З 15.07.2024 змінено тип та найменування Державної гімназії-інтернату з посиленою військово-фізичною підготовкою «Кадетський корпус» на Державний ліцей з посиленою військово-фізичною підготовкою «Слобожанський».

Ухвалою суду від 25.09.2024 клопотання Державного ліцею з посиленою військово-фізичною підготовкою "Слобожанський" про залучення до участі у справі в якості третіх осіб - Міністерства фінансів України та Міністерства оборони України - задоволено. Залучено до участі у справі № 520/13565/24 у якості третіх осіб, Міністерство фінансів України та Міністерство оборони України.

Третьою особою, Міністерством фінансів України, подано відзив, у якому вказується на те, що Порядок і розміри грошового забезпечення військовослужбовців, відряджених до державних органів, підприємств, установ, організацій, а також державних та комунальних навчальних закладів для виконання завдань в інтересах оборони держави та її безпеки із залишенням на військовій службі регулюється постановою Кабінету Міністрів України від 07.02.2001 № 104 "Про порядок і норми грошового та матеріального забезпечення військовослужбовців Збройних Сил, ІНФОРМАЦІЯ_1, інших військових формувань, осіб начальницького складу органів внутрішніх справ, Державної кримінально-виконавчої служби, відряджених до державних органів, установ та організацій". За приписами абзаців 1, 2 пункту 1 Порядку № 104 військовослужбовцям відрядженим до державних органів, установ та організацій, виплачується грошове та здійснюється матеріальне забезпечення, передбачене законодавством для військовослужбовців ЗСУ. При цьому грошове забезпечення виплачується виходячи з окладів за посадами, займаними зазначеними особами в державних органах, установах та організаціях, до яких вони відряджені, інших виплат, установлених для відповідних працівників цих органів, установ та організацій, а також окладів за військовими (спеціальними) званнями і надбавки за вислугу років у розмірах і порядку, визначених законодавством для військовослужбовців. Положеннями абзаців 5, 6 пункту 1 Порядку № 104 встановлено, що виплата грошового забезпечення провадиться за рахунок коштів тих державних органів, установ та організацій, до яких відряджені зазначені військовослужбовці, особи начальницького складу органів внутрішніх справ, Державної кримінально-виконавчої служби. За відрядженими особами зберігаються всі види матеріального забезпечення за попереднім місцем служби, гарантії щодо соціального захисту, передбачені законодавством, за рахунок бюджетів Збройних Сил, інших військових формувань, органів внутрішніх справ, ІНФОРМАЦІЯ_1, Державної кримінально-виконавчої служби. Пункт 1 Постанови № 168 не поширюється на військовослужбовців, відряджених до державних органів, установ та організацій, грошове забезпечення яким виплачується відповідно до Постанови № 104. Міністерство фінансів України у відзиві на апеляційну скаргу просить відмовити у задоволенні апеляційної скарги.

Третьою особою, Міністерством оборони України, подано письмові пояснення на апеляційну скаргу, зі змісту яких вбачається, що позивач перебуваючи у списках особового складу Військового інституту танкових військ, продовжував отримувати грошове забезпечення у період з 25.02.2022 по 26.07.2022 саме від Державної гімназії-інтернату з посиленою військово фізичною підготовкою "Кадетський корпус", який підпорядковується Міністерству освіти та науки України. Наголошується на тому, що абзацом 5 п.1 Постанови №104, встановлено що виплата грошового забезпечення провадиться за рахунок коштів тих державних органів, установ та організацій, до яких відряджені зазначені військовослужбовці, особи начальницького складу органів внутрішніх справ, Державної кримінально-виконавчої служби. Міністерство оборони України вважає, що рішення Харківського окружного адміністративного суду винесеним з дотриманням норм матеріального та процесуального права, у повній мірі з`ясовані всі обставини справи.

Відповідно до ч. 1 ст. 311 Кодексу адміністративного судочинства України, суд апеляційної інстанції розглядає справу в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами, фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.

Відповідно до ст. 308 Кодексу адміністративного судочинства України, суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

Колегія суддів, переглянувши справу за наявними у ній доказами, перевіривши законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги, вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, з огляду на наступне.

Позивач з 25.02.2022 зарахований до списків особового складу Військового інституту танкових військ Національного технічного університету "Харківський політехнічний інститут" та залучений до виконання обов`язків військової служби в межах, визначених начальником Військового інституту танкових військ Національного технічного університету "Харківський політехнічний інститут", що підтверджується копією витягу із наказу начальника Військового інституту танкових військ Національного технічного університету "Харківський політехнічний інститут" (по стройовій частині) від 11.03.2022 № 30.

25 лютого 2022 року військовослужбовці Державної гімназії-інтернату з посиленою військово-фізичною підготовкою "Кадетський корпус", зокрема, і ОСОБА_1 , були зараховані до списків особового складу батальйонної тактичної групи Військового інституту танкових військ Національного технічного університету "Харківський політехнічних інституту", з метою посилення бойового потенціалу Збройних Сил України, ефективного виконання бойових завдань та забезпечення здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської федерації, згідно з наказу Начальника військового інституту танкових військ Національного технічного університету "Харківський політехнічних інституту" (з основної діяльності) від 25.02.2022 № 04 та наказу Міністра оборони України (по особовому складу) від 11 березня 2022 року №127.

Згідно з наказом Міністра оборони України від 25.07.2022р. №641 та наказом начальника Військового інституту танкових військ Національного технічного університету «Харківський політехнічний інститут» від 26.07.2022р. №220 з 26.02.2022р. позивач був виключений із списків особового складу Військового інституту танкових військ Національного технічного університету «Харківський політехнічний інститут» у зв`язку із припиненням виконання обов`язків військової служби у межах, визначених начальником Військового інституту танкових військ Національного технічного університету «Харківський політехнічний інститут».

Відповідно до довідки Військового інституту танкових військ Національного технічного університету "Харківський політехнічний інститут" № 1277 від 01.12.2023 позивач в період з 25.02.2022 по 25.07.2022 приймав безпосередню участь у бойових діях та забезпеченні здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримуванні збройної агресії в м. Харкові у Військовому інституті танкових військ Національного технічного університету "Харківський політехнічний інститут".

Також, позивачем надано до суду витяг з журналу бойових дій зведеного БТГр Військового інституту танкових військ НТУ "ХПІ" (інв.№69/дск від 24.02.2022) в період з 25.02.2022 по 25.07.2022, відповідно до якого протягом даного періоду, відповідно до бойових розпоряджень командира сил оборони Харкова від 24.02.2022 року №1/2дск ОКП ХАРКІВ, від 25.02.2022 №1/6дск та 1/9дск ОКП ХАРКІВ, безпосередньо брав участь у бойових діях та виконував бойові (службові) завдання в м. Харкові Харківської області майор ОСОБА_1 , стрілець 2 відділення окремого взводу охорони.

ОСОБА_1 документований Посвідченням учасника бойових дій серія НОМЕР_1 від 04.05.2024.

Грошове забезпечення позивачу виплачувалося за штатним розписом та посадами Державної гімназії-інтернату з посиленою військово-фізичною підготовкою "Кадетський корпус" на час виконання завдання у складі батальйонної тактичної групи, що також підтверджується довідкою ДПС наданою у відповідь на адвокатський запит позивача, довідкою про доходи майора ОСОБА_1 за період з 25.02.2022 по 24.10.2023.

Таким чином, як встановлено судовим розглядом, та вбачається з наказу Міністра оборони від 11.03.2024 № 127 позивач для проходження військової служби був відряджений до Державної гімназії-інтернату з посиленою військово-фізичною підготовкою «Кадетський корпус», на грошовому утриманні (забезпеченні) якої перебував, у тому числі, у спірний період з 25.02.2022 по 24.10.2022.

У період з 25.02.2022 по 25.07.2022 позивач був частиною особового складу Військового інституту танкових військ Національного технічного університету "Харківський політехнічний інститут", виконував бойові завдання командира відповідного підрозділу, але грошове забезпечення залишалося за Державною гімназією-інтернатом з посиленою військово-фізичною підготовкою "Кадетський корпус".

Як зазначили відповідачі, з 25.07.2022 позивач приступив до виконання своїх повноважень щодо здобуття освіти військового профілю для осіб з 13 років одночасно із здобуттям базової та профільної середньої освіти, згідно з нормативно-правових актів з питань освіти та власного Статуту.

20 березня 2024 року ОСОБА_1 звернувся до Державної гімназії-інтернату з посиленою військово-фізичною підготовкою "Кадетський корпус" та Міністерства освіти і науки України з вимогою щодо нарахувань та виплати йому додаткової винагороди на підставі Постанови КМУ від 28.02.2022 №168, де просив здійснити нарахування та виплату додаткової винагороди згідно постанови Кабінету Міністрів України №168 від 28 лютого 2022 року "Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану" військовослужбовцю майору ОСОБА_1 за період з 25 лютого 2022 року по 25 липня 2022 рік, займана посада - стрілець 2 відділення окремого взводу охорони.

Відповіддю від 28.03.2024 року №01/10-69 Кадетський корпус повідомив, що фінансове забезпечення офіцерів, на час виконання завдання у складі батальйонної тактичної групи, залишалося за Міністерством освіти і науки України, при цьому Міністерство освіти і науки України, з незрозумілих причин, не було включено до Постанови КМУ від 28.02.2022 року №168, що унеможливило виплачувати додаткову винагороду військовослужбовцям, що брали безпосередню участь у бойових діях. Керівництво Кадетського корпусу зверталося до Міністерства освіти і науки України щодо збільшення видатків для забезпечення реалізації Постанови КМУ від 28.02.2022 року №168. У зв`язку з тим, що кошторисні призначення не були збільшенні, додаткова винагорода військовослужбовцям не виплачувалась. На сьогодні залишається невирішеним питання щодо включення офіцерів, відряджених до Міністерства освіти і науки України до постанови Кабінету Міністрів України від 28.02.2022 року №168. Враховуючи викладене, Державна гімназія-інтернат з посиленою військово-фізичною підготовкою "Кадетський корпус", яка фінансується виключно є Державного бюджету України Міністерства освіти і науки України та не має власних коштів, не має можливості нарахувати та виплатити додаткову винагороду позивачу за період з 25.02.2022 по 25.07.2022.

Відповіддю від 06.05.2024 року №1/7845/-24 на звернення позивача МОН України повідомило, що фінансування Гімназії здійснюється відповідно до паспорта бюджетної програми за КПКВК 2201100 "Надання освіти закладами загальної середньої освіти державної форми власності та освітніх послуг державною установою для осіб, які перебувають у закладах охорони здоров`я" за напрямом використання бюджетних коштів "Надання освіти у закладах загальної середньої освіти державної форми власності". За період роботи з 25.02.2022 по 25.07.2022 МОН здійснено фінансування грошового забезпечення військовослужбовців з виконання функцій та завдань, покладених па військовослужбовців Збройних Сил України у Гімназії, своєчасно та в повному обсязі відповідно до зазначеного паспорта бюджетної програми. Крім того, Міністерство фінансів України листом від 29.06.2022 року №07010-05-1/13795 повідомило МОН, що військовослужбовців, відряджених для роботи на підприємства, в установи, організації, заклади освіти, до категорії осіб зазначених у постанові 168 не включено.

Також, у вказаній відповіді зазначено, що щодо зарахування військовослужбовців Збройних Сил України, відряджених із залишенням на військовій службі до державної гімназії-Інтернату з посиленою військово-фізичною підготовкою "Кадетський корпус", до списків особового складу Військового інституту танкових військ Національного технічного університету "Харківський політехнічний інститут", то виплата їм додаткової винагороди належить до компетенції Міністерства оборони України та зазначеного інституту.

Як встановлено судом першої інстанції, та підтверджено у суді апеляційної інстанції розмір грошового забезпечення позивача за спірний період відповідав абзацу другому пункту 1 Порядку №104

Не погоджуючись з такими діями відповідачів, позивач звернувся до суду з цим позовом.

Відмовляючи у задоволенні позову, суд першої інстанції виходив з того, що відповідачами здійснено заходи, необхідні для врегулювання питання виплати позивачу додаткової винагороди, передбаченої Постановою №168, проте такі дії не призвели до очікувано позивачем результату. Також, суд зазначив, що відповідач при виплаті грошового забезпечення відповідача повинен керуватися приписами порядку № 104. Отже, вважав, що відповідачами права ОСОБА_1 не порушувались.

Зі змісту заяв по суті справи, наданих позивачем та відповідачами, судом встановлено, що між сторонами відсутній спір щодо фактичних обставин справи.

Причиною виникнення спору є різне тлумачення сторонами положень Постанови Кабміну від 28.02.2022 № 168 «Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану» щодо її застосування в частині виплати щомісячної додаткової винагороди позивачу як військовослужбовцю, відрядженому до державних органів, установ та організацій, який приймав безпосередню участь у бойових діях та забезпеченні здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримуванні збройної агресії.

Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та доводам апеляційної скарги, колегія суддів зазначає наступне.

Частиною другою статті 19 Конституції України обумовлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до частини першою статті 2 Закону №2232-XII військова служба є державною службою особливого характеру, яка полягає у професійній діяльності придатних до неї за станом здоров`я і віком громадян України (за винятком випадків, визначених законом), іноземців та осіб без громадянства, пов`язаній із обороною України, її незалежності та територіальної цілісності. Час проходження військової служби зараховується громадянам України до їх страхового стажу, стажу роботи, стажу роботи за спеціальністю, а також до стажу державної служби.

Частина четверта статті 2 Закону №2232-XII обумовлює, що порядок проходження військової служби, права та обов`язки військовослужбовців визначаються цим та іншими законами, відповідними положеннями про проходження військової служби, що затверджуються Президентом України, та іншими нормативно-правовими актами.

Згідно частини десятої статті 6 Закону №2232-XII військовослужбовці Збройних Сил України та інших військових формувань можуть бути відряджені до державних органів, підприємств, установ, організацій, а також державних та комунальних закладів освіти для виконання завдань в інтересах оборони держави та її безпеки із залишенням на військовій службі. Перелік посад, що заміщуються військовослужбовцями у таких державних органах, на підприємствах, в установах, організаціях, а також державних та комунальних закладах освіти, затверджується Президентом України.

Закон України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" (далі також - "Закон №2011-XII") установлює єдину систему їх соціального та правового захисту, гарантує військовослужбовцям та членам їх сімей в економічній, соціальній, політичній сферах сприятливі умови для реалізації їх конституційного обов`язку щодо захисту Вітчизни та регулює відносини у цій галузі

Абзац 3 частини четвертої статті 9 Закону №2011-XII передбачає, що порядок і розміри грошового забезпечення військовослужбовців, відряджених до державних органів, підприємств, установ, організацій, а також державних та комунальних навчальних закладів для виконання завдань в інтересах оборони держави та її безпеки із залишенням на військовій службі, визначаються Кабінетом Міністрів України.

Указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 в Україні був уведений воєнний стан з 5 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України. Цей указ затверджений Верховною Радою України Законом України від 24 лютого 2022 року №2102-IX. Надалі воєнний стан був неодноразово продовжений указами Президента України, які Верховна Рада України затверджувала відповідними законами, і триває дотепер.

За змістом пунктів 4, 6 цього Указу Кабінет Міністрів України (зобов`язаний) невідкладно, зокрема, забезпечити фінансування та вжити в межах повноважень інших заходів, пов`язаних із запровадженням правового режиму воєнного стану на території України. Кабінету Міністрів України (доручено) забезпечити фінансування та вжити в межах повноважень інших заходів, пов`язаних з оголошенням та проведенням загальної мобілізації.

На виконання указів Президента України від 24 лютого 2022 року №64/2022 "Про введення воєнного стану в Україні" та №69 /2022 "Про загальну мобілізацію" Кабінет Міністрів України прийняв постанову від 28 лютого 2022 року №168 "Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану" (далі також - "Постанова №168"), якою вирішив питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану, зокрема установив виплату додаткової винагороди для військовослужбовців на період дії воєнного стану.

Відповідно до пункту 1 Постанови № 168 (у редакції станом на 28 лютого 2022 року) на період дії воєнного стану військовослужбовцям Збройних Сил України, Служби безпеки, Служби зовнішньої розвідки, Головного управління розвідки Міноборони, Національної гвардії, Державної прикордонної служби, Управління державної охорони, ІНФОРМАЦІЯ_1, Державної спеціальної служби транспорту, військовим прокурорам Офісу Генерального прокурора, особам рядового і начальницького складу Державної служби з надзвичайних ситуацій, співробітникам Служби судової охорони, особам начальницького складу управління спеціальних операцій Національного антикорупційного бюро та поліцейським виплачується додаткова винагорода в розмірі 30000 гривень щомісячно (крім військовослужбовців строкової служби), а тим з них, які беруть безпосередню участь у бойових діях або забезпечують здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії, перебуваючи безпосередньо в районах у період здійснення зазначених заходів (у тому числі військовослужбовцям строкової служби), - розмір цієї додаткової винагороди збільшується до 100 000 гривень у розрахунку на місяць пропорційно часу участі у таких діях та заходах. Виплата такої додаткової винагороди здійснюється на підставі наказів командирів (начальників).

Пунктом 3 цієї постанови доручено Міністерству фінансів опрацювати питання щодо збільшення видатків відповідним розпорядникам бюджетних коштів для забезпечення реалізації цієї постанови, а пунктом 5 установлено, що вона набирає чинності з моменту опублікування (28 лютого 2022 року) та застосовується з 24 лютого 2022 року.

З урахуванням змін, які були внесені постановами Кабінету Міністрів України від 7 березня 2022 року №217, від 22 березня 2022 року №350, від 1 липня 2022 року №754, від 07 липня 2022 року №793, абзацом першим пункту 1 Постанови №168 передбачено, що на період дії воєнного стану військовослужбовцям Збройних Сил України, Служби безпеки, Служби зовнішньої розвідки, Головного управління розвідки Міноборони, Національної гвардії, Державної прикордонної служби, Управління державної охорони, ІНФОРМАЦІЯ_1, Державної спеціальної служби транспорту, військовим прокурорам Офісу Генерального прокурора, особам рядового і начальницького складу Державної служби з надзвичайних ситуацій, співробітникам Служби судової охорони, особам начальницького складу управління спеціальних операцій Національного антикорупційного бюро та поліцейським, а також особам рядового і начальницького складу Державної кримінально-виконавчої служби, які несуть службу в органах і установах зазначеної Служби в межах територіальних громад, які розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні), виплачується додаткова винагорода в розмірі до 30 000 гривень пропорційно в розрахунку на місяць (крім осіб рядового і начальницького складу Державної кримінально-виконавчої служби, яким така винагорода виплачується пропорційно часу проходження служби в розрахунку на місяць), а тим з них, які беруть безпосередню участь у бойових діях або забезпечують здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії, перебуваючи безпосередньо в районах у період здійснення зазначених заходів (у тому числі військовослужбовцям строкової служби), - розмір цієї додаткової винагороди збільшується до 100000 гривень у розрахунку на місяць пропорційно часу участі у таких діях та заходах (абзац перший пункту 1 Постанови № 168 у такій редакції набрав чинності з 19 липня 2022 року - дати набрання чинності постановою Кабінету Міністрів України від 7 липня 2022 № 793).

Виплата такої додаткової винагороди проводиться на підставі наказів командирів (начальників) (абзац третій пункту 1 Постанови № 168).

Отже, колегія суддів приходить висновку, що пунктом 1 Постанови № 168 не передбачено виплату додаткової винагороди для військовослужбовців, відряджених до державних органів, установ та організацій.

Разом з тим, 07.02.2001 Кабінетом Міністрів України прийнято постанову № 104 Про порядок і норми грошового та матеріального забезпечення військовослужбовців Збройних Сил, ІНФОРМАЦІЯ_1, інших військових формувань, осіб начальницького складу органів внутрішніх справ, Державної кримінально-виконавчої служби, відряджених до державних органів, установ та організацій.

Абзаци 1, 2, 3 пункту 1 цієї Постанови установлює, що військовослужбовцям, особам начальницького складу органів внутрішніх справ та Державної кримінально-виконавчої служби, відрядженим до державних органів, установ та організацій, виплачується грошове та здійснюється матеріальне забезпечення, передбачене законодавством для військовослужбовців Збройних Сил, інших військових формувань, ІНФОРМАЦІЯ_1, особового складу органів внутрішніх справ та Державної кримінально-виконавчої служби.

При цьому, грошове забезпечення виплачується виходячи з окладів за посадами, займаними зазначеними особами в державних органах, установах та організаціях, до яких вони відряджені, інших виплат, установлених для відповідних працівників цих органів, установ та організацій, а також окладів за військовими (спеціальними) званнями і надбавки за вислугу років у розмірах і порядку, визначених законодавством для військовослужбовців, осіб начальницького складу органів внутрішніх справ, Державної кримінально-виконавчої служби.

Виплата одноразової грошової винагороди за підтримання високої бойової готовності військ, зразкове виконання службових обов`язків і бездоганну дисципліну відрядженим військовослужбовцям не провадиться.

Положеннями абзаців 5, 6 пункту 1 постанови КМУ від 07.02.2001р. №104 встановлено, що виплата грошового забезпечення провадиться за рахунок коштів тих державних органів, установ та організацій, до яких відряджені зазначені військовослужбовці, особи начальницького складу органів внутрішніх справ, Державної кримінально-виконавчої служби. За відрядженими особами зберігаються всі види матеріального забезпечення за попереднім місцем служби, гарантії щодо соціального захисту, передбачені законодавством, за рахунок бюджетів Збройних Сил, інших військових формувань, органів внутрішніх справ, ІНФОРМАЦІЯ_1, Державної кримінально-виконавчої служби.

Відповідно до п. 4.3 Правил організації фінансового забезпечення військових частин, установ, організацій Збройних сил України та Державної спеціальної служби транспорту (в редакції наказу Міністерства оборони України від 22.04.2021 № 104) виплата грошового забезпечення, заробітна плата та інші виплати (індексація, грошова компенсація за речове майно, харчування, піднайом житла тощо) особовому складу здійснюється за місцем штатної служби (перебування на фінансовому та інших видах забезпечення).

Зарахування на грошове забезпечення військовослужбовців, які прибули у військову частину, та виключення їх з грошового забезпечення оформлюються наказом командира військової частини.

Відповідно до п. 3 Порядку № 260 підставами для розрахунку та виплати основних і додаткових видів грошового забезпечення є: штат військової частини (установи, організації) (далі - військова частина); накази про призначення на посаду та зарахування до списків особового складу військової частини, про вступ до виконання обов`язків за посадою, в тому числі тимчасово, про зарахування в розпорядження; накази про встановлення та виплату основних і додаткових видів грошового забезпечення; накази про присвоєння військових звань; грошовий атестат або довідка про грошові виплати (за винятком осіб, призваних (прийнятих) на військову службу за контрактом, у тому числі під час проходження строкової військової служби).

Згідно з п. 8 Порядку № 260 грошове забезпечення виплачується за місцем перебування військовослужбовців на грошовому забезпеченні на підставі наказу командира (начальника, керівника).

Питання наявності у військовослужбовців, відряджених до державних органів, установ та організацій, грошове забезпечення яким виплачується відповідно до Постанови № 104, права на отримання додаткової винагороди, передбаченої Постановою №168, у правовідносинах, що виникли з 24 лютого 2022 року до 17 серпня 2022 року розглядалося Верховним судом.

Так, Велика Палата Верховного суду у постанові від 29.08.2024 по справі 640/13029/22 серед іншого дійшла наступних висновків.

У пунктах 60, 68-70 постанови від 29 серпня 2024 року у зразковій справі №640/13029/22 Велика Палата Верховного Суду зазначила про те, що в Законі України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" від 20 грудня 1991 року №2011-XII окремою нормою встановлено, що порядок і розміри грошового забезпечення військовослужбовців, відряджених до державних органів, підприємств, установ, організацій, а також державних та комунальних навчальних закладів для виконання завдань в інтересах оборони держави та її безпеки із залишенням на військовій службі, визначаються Кабінетом Міністрів України спеціальним нормативним документом.

Пунктом 2 постанови Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2017 року №704 "Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб", якою визначено порядок і розмір грошового забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу, встановлено, що грошове забезпечення зазначених осіб складається із посадового окладу, окладу за військовим (спеціальним) званням, щомісячних (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премії) та одноразових додаткових видів грошового забезпечення, що повністю збігається зі складовими грошового забезпечення військовослужбовців, визначеними в частині другій статті 9 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" від 20 грудня 1991 року №2011-XII.

Натомість, нормою абзацу 2 пункту 1 постанови Кабінету Міністрів України від 7 лютого 2001 року №104 "Про порядок і норми грошового та матеріального забезпечення військовослужбовців Збройних Сил, ІНФОРМАЦІЯ_1, інших військових формувань, осіб начальницького складу органів внутрішніх справ, Державної кримінально-виконавчої служби, відряджених до державних органів, установ та організацій" імперативно визначено, що військовослужбовцям, відрядженим до державних органів, установ та організацій, лише оклади за військовими (спеціальним) званнями і надбавки за вислугою років виплачуються у розмірах і порядку, визначених законодавством для військовослужбовців, тоді як оклади за посадами та інші виплати виплачуються як для працівників цих державних органів, установ та організацій.

Системний аналіз наведеного нормативного регулювання підтверджує, що порядок грошового забезпечення військовослужбовців, які проходять службу в Збройних Сил України та інших військових формуваннях, відрізняється від порядку грошового забезпечення військовослужбовців, відряджених до державних органів, установ організацій. Тобто, розмір грошового забезпечення військовослужбовців, відряджених до державних органів, установ та організацій, врегульовано окремим нормативно-правовим актом, який визначає дещо відмінний порядок та інші складові формування грошового забезпечення відряджених військовослужбовців.

У пунктах 79-81 постанови від 29 серпня 2024 року у зразковій справі №640/13029/22 Велика Палата Верховного Суду вказала, що здійснюючи системне тлумачення постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 року №168 "Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану", враховує зміст преамбули цієї постанови в первісній редакції, у якій зазначалося, що ця постанова прийнята на виконання указів Президента України від 24 лютого 2022 року №64 "Про введення воєнного стану в Україні" та №69 "Про загальну мобілізацію".

Урахування преамбули при системному тлумаченні тексту Постанови №168 є неодмінним, оскільки зміст преамбули визначає основні засади тлумачення усього цього нормативно-правового акта. Преамбула вказує на умови та причини ухвалення цієї постанови та визначає мету її прийняття.

Водночас, здійснюючи текстуальне тлумачення Постанови №168, Велика Палата Верховного Суду дійшла переконання, що як текстуальне тлумачення змісту первинної редакції пункту 1 Постанови №168, так і системне тлумачення цієї постанови з урахуванням умов її прийняття, визначеними у преамбулі, дають підстави для висновку, що виплата додаткової винагороди в розмірі: 30000 грн повинна здійснюватися як стимулювання винятково тим військовослужбовцям ЗСУ, які своїми безпосередніми діями здійснюють захист суверенітету, територіальної цілісності і недоторканності України.

Оскільки визначена пунктом 1 первинної редакції Постанови № 168 додаткова винагорода в розмірі 30 000,00 гривень є одноразовим додатковим видом грошового забезпечення військовослужбовців (пункт 2 частини другої статті 9 Закону № 2011-ХІІ), тоді як абзацом 2 пункту 1 Постанови № 104 чітко визначено, що грошове забезпечення військовослужбовцям, відрядженим до державних органів, установ та організацій, виплачується виходячи з окладів за посадами, займаними зазначеними особами в державних органах, установах та організаціях, до яких вони відряджені, інших виплат, установлених для відповідних працівників цих органів, установ та організацій, а також окладів за військовими (спеціальними) званнями і надбавки за вислугу років у розмірах і порядку, визначених законодавством для військовослужбовців, то Велика Палата Верховного Суду вважає, що положення Постанови № 168 не поширюють свою дію на військовослужбовців, відряджених до державних органів, установ та організацій.

На цій основі Велика Палата Верховного Суду у пункті 82 постанови від 29 серпня 2024 року у зразковій справі №640/13029/22 дійшла висновку, згідно з яким "пункт 1 Постанови №168 не поширюється на військовослужбовців, відряджених до державних органів, установ та організацій, грошове забезпечення яким виплачується відповідно до Постанови №104".

Пунктом 2 наказу Державного комітету України з питань технічного регулювання та споживчої політики від 28.05.2004 № 97 «Про затвердження національних стандартів України, державних класифікаторів України, національних змін до міждержавних стандартів, внесення зміни до наказу Держспоживстандарту України від 31 березня 2004 р. № 59 та скасування нормативних документів» затверджено державний класифікатор України з наданням чинності з 1 січня 2008 р. ДК 002:2004.

Пунктом 3.4.4 Класифікації організаційно-правових форм господарювання ДК 002:2004 визначено, що Державна організація (установа, заклад) - утворюється компетентним органом державної влади в розпорядчому порядку на базі відокремленої частини державної власності, як правило, без поділу її на частки, і входить до сфери його управління.

Державну гімназію-інтернат з посиленою військово-фізичною підготовкою «Кадетський корпус» створено відповідно до Указу Президента України від 31 серпня 2010 року №888/2010 "Про державну гімназію-інтернат із посиленою військово-фізичною підготовкою "Кадетський корпус", розпорядження Кабінету Міністрів України від 23 травня 2012 року № 302-р "Про заходи, пов`язані із створенням державної гімназії-інтернату з посиленою військово-фізичною підготовкою "Кадетський корпус", наказу Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 10 липня 2012 р. № 804 "Про утворення державної гімназії-інтернату з посиленою військово-фізичною підготовкою «Кадетський корпус».

Засновником гімназії є держава в особі Міністерства освіти і науки України, яке здійснює фінансування гімназії, затвердження штатного розпису гімназії та інше.

Пунктами 1, 2, 4, 6 розпорядження Кабінету Міністрів України від 23 травня 2012 року № 302-р "Про заходи, пов`язані із створенням державної гімназії-інтернату з посиленою військово-фізичною підготовкою "Кадетський корпус" передбачено:

1. Погодитися з пропозицією Міністерства оборони та Міністерства освіти і науки, молоді та спорту щодо передачі до сфери управління Міністерства освіти і науки, молоді та спорту нерухомого майна військових містечок № *, * і * по вул. *** (адреса Державної гімназії-інтернат з посиленою військово-фізичною підготовкою «Кадетський корпус»), у м. Харкові згідно з додатком для розміщення та функціонування державної гімназії-інтернату з посиленою військово-фізичною підготовкою "Кадетський корпус" (далі - гімназія);

2. Міністерству оборони до 1 липня 2013 р. вирішити питання відрядження до гімназії військовослужбовців для заміщення відповідних посад із залишенням їх на військовій службі;

3. Міністерству освіти і науки, молоді та спорту забезпечити функціонування гімназії з 1 липня 2013 року;

4. Міністерству освіти і науки, молоді та спорту разом з Міністерством фінансів під час складання проектів Державного бюджету України на 2013 рік та наступні роки передбачити видатки на утримання гімназії.

Міністерство оборони України за згодою військовослужбовців відряджає останніх до Міністерства освіти і науки України для заміщення відповідних посад із залишенням на військовій службі, а Міністерство освіти і науки України призначає на посади військовослужбовців в Державну гімназії-інтернату з посиленою військово-фізичною підготовкою "Кадетський корпус". Кількість військовослужбовців визначається Указом Президента від 03 травня 2017 року № 126/2017 "Про Перелік посад, що заміщуються військовослужбовцями Збройних Сил України, інших військових формувань, правоохоронних органів спеціального призначення у державних органах, на підприємствах, в установах, організаціях, а також державних та комунальних навчальних закладах, та граничних військових звань за цими посадами", штатним розписом гімназії, затвердженого Міністерством освіти і науки України.

На підставі викладеного вище, колегія суддів приходить до висновку, що Державна гімназія-інтернат з посиленою військово-фізичною підготовкою «Кадетський корпус» є державною організацією, оскільки утворена на підставі Указу Президента України від 31 серпня 2010 року №888/2010 "Про державну гімназію-інтернат із посиленою військово-фізичною підготовкою "Кадетський корпус", розпорядження Кабінету Міністрів України від 23 травня 2012 року № 302-р "Про заходи, пов`язані із створенням державної гімназії-інтернату з посиленою військово-фізичною підготовкою "Кадетський корпус", наказу Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 10 липня 2012 р. № 804 "Про утворення державної гімназії-інтернату з посиленою військово-фізичною підготовкою «Кадетський корпус», на базі відокремленої частини державної власності, що вбачається з п. 1 розпорядження Кабінету Міністрів України від 23 травня 2012 року № 302-р "Про заходи, пов`язані із створенням державної гімназії-інтернату з посиленою військово-фізичною підготовкою "Кадетський корпус", фінансування та затвердження штатного розпису гімназії здійснюється Міністерством освіти та науки України.

Отже, висновки Великої Палати Верховного Суду від 29 серпня 2024 року справі №640/13029/22 є релевантним до обставин даної справи і підлягають врахуванню під час апеляційного перегляду даної справи.

Таким чином, позивачу підлягають виплаті тільки оклади за військовими званнями і надбавка за вислугу років у розмірах і порядку, визначених законодавством для військовослужбовців, а інші складові грошового забезпечення - як для відповідних працівників Державної гімназії-інтернату з посиленою військово-фізичною підготовкою «Кадетський корпус».

За таких обставин справи, правового регулювання і правозастосовчої практики колегія суддів вважає, що до спірних правовідносин необхідно застосовувати положення Постанови №104.

Отже, колегія суддів приходить до висновку, що виплата грошового забезпечення військовослужбовцям, відрядженим до Кадетського корпусу, здійснюється за рахунок коштів цієї установи, і оскільки додаткова винагорода в розмірі: 30000 грн і 100000 грн є одноразовим додатковим видом грошового забезпечення військовослужбовців, виплата якої для працівників цієї установи не передбачена, то відсутні правові підстави для її виплати позивачу (100000 грн за період з 25 лютого 2022 року до 25 липня 2022 року та 30000 грн за період з 26.07.2022 року до 24.10.2024 року).

Отже, позовні вимоги ОСОБА_1 не підлягають задоволенню.

За правилами статті 242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права.

Доводи апеляційної скарги не спростовують правильності висновків, якими мотивоване рішення суду першої інстанції, та не дають підстав вважати висновки суду першої інстанції помилковими, а застосування судом норм матеріального права - неправильним.

За приписами ч. 1 ст. 5 та ч. 2 ст. 245 КАС України якщо особа вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, така особа має право звернутися до суду та просити про їхній захист.

Відповідно до пункту першого частини першої статті 315 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право залишити апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін.

Згідно зі статтею 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення із додержанням норм матеріального і процесуального права.

Оскільки доводи апеляційної скарги не знайшли свого підтвердження та спростовуються висновками суду першої інстанції, які зроблені на підставі повного, всебічного та об`єктивного аналізу відповідних правових норм та фактичних обставин справи, колегія суддів дійшла висновку, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, а тому оскаржуване рішення слід залишити без змін.

Керуючись ст. 139, 242, 243, 250, 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 328 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу ОСОБА_1 - залишити без задоволення.

Рішення Харківського окружного адміністративного суду від 22.07.2024 по справі № 520/13565/24 залишити без змін .

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та не підлягає касаційному оскарженню, крім випадків, передбачених п. 2 ч. 5 ст. 328 Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя-доповідач В.В. Катунов Судді І.С. Чалий З.Г. Подобайло

СудДругий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення05.11.2024
Оприлюднено07.11.2024
Номер документу122811100
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо проходження служби, з них

Судовий реєстр по справі —520/13565/24

Постанова від 05.11.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Катунов В.В.

Ухвала від 25.09.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Катунов В.В.

Ухвала від 02.09.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Катунов В.В.

Ухвала від 02.09.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Катунов В.В.

Рішення від 22.07.2024

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Котеньов О.Г.

Ухвала від 03.06.2024

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Котеньов О.Г.

Ухвала від 21.05.2024

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Котеньов О.Г.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні