Єдиний унікальний номер: 379/731/24
Провадження № 2/379/307/24
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
28 жовтня 2024 року м. Тараща
Таращанський районний суд Київської області в складі:
головуючого судді Зінкіна В.І.,
з участю секретаря судового засідання Корженко О.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду № 1, в порядку загального позовного провадження, цивільну справуза позовноюзаявою ОСОБА_1 , ОСОБА_2 до комунального підприємства «ТАРАЩАБЛАГОУСТРІЙ» про порушення прав споживачів,
ВСТАНОВИВ:
Представник позивачів за довіреністю ОСОБА_3 05.07.2024 звернувся до суду з даною позовною заявою, в якій просить суд:
зобов`язати КП «ТАРАЩАБЛАГОУСТРІЙ» код ЄДРПОУ 31824225 здійснити підключення до централізованого опалення квартиру ОСОБА_1 , за адресою: АДРЕСА_1 , в строки, що не перевищують 30 діб;
стягнути з КП «ТАРАЩАБЛАГОУСТРІЙ» код ЄДРПОУ 31824225, на користь ОСОБА_1 в розмірі 90000,00 грн моральної шкоди;
стягнути з КП «ТАРАЩАБЛАГОУСТРІЙ» код ЄДРПОУ 31824225, на користь ОСОБА_1 судові витрати у розмірі 85,00 грн;
визнати неправомірні дії КП «ТАРАЩАБЛАГОУСТРІЙ» код ЄДРПОУ 31824225, по припиненню надання послуги централізованого опалення квартири за адресою: АДРЕСА_1 , від 23.02.2013 року в опалювальний період;
визнати протиправною бездіяльність КП «ТАРАЩАБЛАГОУСТРІЙ» код ЄДРПОУ 31824225, щодо незабезпечення централізованим опалення квартири за адресою: АДРЕСА_1 , в опалювальні періоди з 23.02.2013 року по 24.04.2024 року;
стягнути з КП «ТАРАЩАБЛАГОУСТРІЙ» код ЄДРПОУ 31824225, на користь ОСОБА_2 в розмірі 90000,00 грн моральної шкоди;
стягнути з КП «ТАРАЩАБЛАГОУСТРІЙ» код ЄДРПОУ 31824225, на користь ОСОБА_2 судові витрати у розмірі 849,00 грн.
Обгрунтування позиції позивачів
Представник позивачів в обґрунтування позовної заяви зазначає, що між ОСОБА_2 та КП ТРР «ТАРАЩАТЕПЛОМЕРЕЖА» код ЄДРПОУ 25296527, яке приєднано до КП «ТАРАЩАБЛАГОУСТРІЙ» код ЄДРПОУ 31824225, укладено договір про надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення від 15 жовтня 2011 року. Відповідно до укладеного договору, виконавець зобов`язаний надавати споживачеві вчасно та відповідної якості послуги з централізованого опалення квартири АДРЕСА_2 .
ОСОБА_2 отримав квартиру АДРЕСА_2 згідно ордеру на житлове приміщення № 6 від 20 травня 2010 року і для членів сім`ї: ОСОБА_4 (дружина), ОСОБА_5 (дочка), ОСОБА_6 (син). При отриманні квартири було відсутнє газопостачання в будинку, отримана квартира АДРЕСА_2 , передбачала централізоване опалення, яке було відключено неправомірними діями виконавця 22 лютого 2013 року. Починаючи з 22 лютого 2013 року КП ТРР «ТАРАЩАТЕПЛОМЕРЕЖА» припинили забезпечувати будинок і квартиру АДРЕСА_2 , тепловою енергією та централізованим опаленням. Останній документ, який було отримано від виконавця, був лист від 27.02.2013 № 32 про опалення від котельні дитячого садочку «Берізка». Фактично, не було проведено згідно Порядку відключення окремих житлових будинків від мереж централізованого опалення та постачання гарячої води при відмові споживачів від централізованого теплопостачання, затвердженого наказом Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України від 22.11.2005 № 4 зборів мешканців будинку вирішення питання відключення від мереж ЦО і ГВП та прийняття рішення про влаштування у будинку системи індивідуального або автономного опалення відповідно Порядку.
З того часу, почалися постійні листування, безліч скарг до всіх можливих органів від 21.07.2017 було направлено скаргу до Київської обласної державної адміністрації, від 04.10.2017 до Кабінету Міністрів України, 12.06.2018 року до Київської обласної державної адміністрації, 25.09.2019 року до Кабінету Міністрів України, від 30.06.2019 року, 25.09.2019 року до Президента України, від 25.09.2019 року до Київської обласної державної адміністрації, 17.06.2021 року Народному депутату ОСОБА_7 , від 09.04.2023 року до Кабінету Міністрів України, від 01.12.2023 року до Київської обласної державної адміністрації, від 04.12.2023 року до Президента України, Київської обласної державної адміністрації, депутату Київської обласної ради Пасічнюку Вадиму, Білоцерківської районної державної адміністрації, Таращанської міської ради. Багаторічні звернення до всіх органів влади, не дали жодного результату з питань вирішення проблеми з теплопостачанням будинку та квартири.
22.03.2016 було отримано право власності на житло та приватизовано квартиру АДРЕСА_2 . Наразі повноцінним власником квартири є ОСОБА_1 і проживають членами сім`ї: ОСОБА_3 (чоловік), ОСОБА_8 (дочка), ОСОБА_2 (батько), ОСОБА_4 (мати).
19.09.2016 було отримано акт № 08/20-05-056-А підтвердження факту відсутності газифікації природним газом та/або не функціонування систем централізованого теплопостачання багатоквартирних будинків. Всі споживачі зареєстровані та проживають по АДРЕСА_3 і повинні користуватися послугами з централізованого опалення (постачання теплової енергії), які надавало КП ТРР «ТАРАЩАТЕПЛОМЕРЕЖА» код ЄДРПОУ 25296527, яке приєднано до КП «ТАРАЩАБЛАГОУСТРІЙ» код ЄДРПОУ 31824225, відповідно на правовідносини між ними поширюється дія Закону України «Про захист прав споживачів».
Зазначає, що відповідачем порушуються зобов`язання щодо забезпечення централізованим опаленням квартири АДРЕСА_2 в опалювальні періоди з 01.10.2013 по 01.04.2014, з 01.11.2014 по 06.04.2015, з 01.10.2015 по 06.04.2016, з 13.10.2016 по 01.04.2017, з 16.10.2017 по 16.04.2018, з 16.10.2018 по 16.04.2019, з 16.10.2019 по 16.04.2020, з 16.10.2020 по 01.04.2021, з 16.10.2021 по 01.04.2022, з 16.10.2022 по 01.04.2023, з 17.10.2023 по 15.04.2024. Акцентує увагу, що будинок по АДРЕСА_4 будувався згідно проекту для забезпечення від централізованого опалення згідно наступних документів: свідоцтва № НОМЕР_1 про відповідність збудованого об`єкта проектній документації вимогам державних стандартів, будівельних норм і правил, листа виконавчого комітету Таращанської міської ради Київської області від 19.11.2009 № 652, акту № 33-25/895-09 від 16.12.2009, листа від 21.07.2009 № 94 КПТМ «ТЕПЛОМЕРЕЖА».
Крім того, в акті обстеження стану квартир багатоквартирного будинку по АДРЕСА_4 від 21.06.2023, зазначено про відсутню технічну можливість повноцінного живлення даного будинку та про те, що внутрішньо-будинкова електромережа не розрахована на електроопалення і відсутність газифікації.
Враховуючи значну неправомірну та протиправну діяльність виконавця, споживачі зазнають значних моральних, душевних та психологічних страждань, а також незручностей, і оцінюють моральну шкоду в межах розумності та справедливості, що забезпечить потреби позивачів в розмірі 90000,00 грн кожному позивачу.
У поданому 26.07.2024 відзиві напозовну заяву (а.с.165-180 т.1) представник відповідача зазначає, що позивач посилається на договір про надання послуг з централізованого опалення, укладеного 15 жовтня 2011 року, що відповідач зі слів позивача не виконує умови договору, про те, даний договір не містить відповідної інформації щодо того, на який строк його укладено, відповідно не є належним доказом у справі. Позивач має додати до суду в якості доказів документи, з яких можливо встановити фактичні обставини справи. Згідно відповіді Таращанської РДА на звернення ОСОБА_3 від 05.10.2017, власником будинку є замовник будівництва ТОВ «Компанія «Розточчя» (81053, Львівська область, Яворівський район, м. Новояворівськ, вул. Степана Бендери, 30, код ЄДРПОУ 20776004). Між КП «Таращатепломережа» та ТОВ «Компанія «Розточчя» був укладений договір від 26.10.2010 на надання послуг з централізованого опалення 6 квартир на підставі окремих договорів від 22.10.2010, укладених між КП «Таращатепломережа» та власниками квартир, а також компенсацію витрат теплової енергії, що виникають внаслідок проходження теплоносія від приладу обліку теплової енергії, встановленого в будинку, по частині інженерних мереж внутрішньо будинкової системи теплопостачання. Договір був укладений на один опалювальний період з терміном дії з 26.10.2010 до 15.04.2011. Відповідно до умов договору ТОВ «Компанія «Розточчя» щомісячно повинно було проводити оплату КП «Таращатепломережа» за витрати тепла по будинку. Проте, жодного місяця умови договору не були виконані, внаслідок чого сформувалася заборгованість в сумі 27047,87 грн. Вимога КП «Таращатепломережа», надіслана листом (з повідомленням) від 30.08.2011 № 84 генеральному директору ТОВ «Компанія «Розточчя» ОСОБА_9 щодо погашення заборгованості, була проігнорована, заборгованість залишилася непогашеною. Договори на теплопостачання будинку ТОВ «Компанія «Розточчя» з КП «Таращатепломережа» на послідуючі опалювальні періоди не укладалися.
Щодо позовної вимоги про стягнення моральної шкоди, зазначає, що на підтвердження завданої моральної шкоди позивачами не надано жодного доказу, а викладені у позовній заяві твердження про отримані душевні страждання, ґрунтуються лише на їх власних міркуваннях щодо заподіяння їм такої шкоди. Тобто позивачами не доведено обставини, на які вони посилаються як на підставу своїх вимог. В зв`язку з викладеним, просить заявлені позовні вимоги залишити без задоволення.
Позивачем 29.07.2024 подано відповідь навідзив (а.с.181-219 т.1), згідно якої щодо неналежного доказу з приводу договору про надання послуг з централізованого опалення, укладеного 15 жовтня 2011 року та відсутність доказів та документів, з яких можливо встановити фактичні обставини справи, повідомляє, що пункт 24 даного договору містить наступний зміст: «Цей договір укладено на _____ і набирає чинності з дня його укладання. Договір вважається щороку продовженим, якщо за місць до закінчення його строку однією з сторін не буде письмово заявлено про розірвання або необхідність перегляду.». Відсутність строку дії договору не звільняє від виконання зобов`язань та не визначає даний документ неналежним доказом. Звертає увагу, що відповідачем не надано жодного документу щодо дотримання порядку відключення або припинення в будинку по АДРЕСА_4 від централізованого опалення у відповідності до Порядку відключення окремих житлових будинків від мереж централізованого опалення та постачання гарячої води при відмові споживачів від централізованого теплопостачання, затвердженого наказом Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України від 22.11.2005 № 4. Вважає, що у відзиві не вірно відповідач зрозумів лист Таращанської РДА, договір на відшкодування між КП «Таращателомережа» та ТОВ «Компанія «Розточчя» був укладений на забезпечення 17 квартир, які не були заселені. Відповідно при заселенні будинку по АДРЕСА_4 квартири в яких проживали люди, укладалися окремі договори на пряму на кожну комунальну послугу з відповідними комунальними установами м. Тараща. З даного листа виключно виникає питання чому КП «Таращатепломережа» не подавала до суду на ТОВ «Компанія «Розточчя» на стягнення заборгованості, а виключно здійснила припинення централізованого опалення будинку. Особливо звертає увагу, що ОСОБА_2 і його родина, які були заселені згідно ордеру сплачували за централізоване опалення напряму до КП «Таращатепломережа» відповідно договору про надання послуг з централізованого опалення, укладеного 15 жовтня 2011 року.
Додатково повідомляє, що 17 квартир в будинку по АДРЕСА_4 згідно рішення суду в справі № 3/043-11/20-12 було передано Департаменту соціального захисту населення КОДА відповідно ТОВ «Компанія «Розточчя» втратила право власності на дані квартири. В подальшому 25.04.2024 Таращанська міська рада згідно рішення № 7352-63-VIII «Про затвердження акту приймання-передачі до комунальної власності Таращанської міської територіальної громади 17 квартир по АДРЕСА_4 » прийняла 17 квартир будинку по АДРЕСА_4 в якому не усунуто жодного недоліку відповідно до акту обстеження стану квартир багатоквартирного будинку по АДРЕСА_4 від 21 червня 2023 року, відбувається заселення жителів попри відсутності електрики та централізованого опалення. Крім того, в листі виконавчого комітету Таращанської міської ради Київської області від 19.11.2009 № 652 зазначено про готовність внутрішніх та зовнішніх надвірних комунікацій холодного водопостачання та зв`язку для нормальної експлуатації 24 квартирного житлового будинку по АДРЕСА_5 , їх прийняття міськими експлуатуючими організаціями та проведення в повному обсязі благоустрою, озеленення території, а також готовність міських служб обслуговувати зазначений будинок. Також, в листі від 21.07.2009 № 94 КП ТМР «ТЕПЛОМЕРЕЖА» підтверджує виконання робіт згідно поданих технічних умов з будівництва 24 квартирного житлового будинку, який представлений держкомісії з прийняття в експлуатацію замовником ТОВ «Компанія «Розточчя» по АДРЕСА_4 та готовність підключених мереж до експлуатації.
02.07.2024 Департамент соціального розвитку та ветеранської політики КОДА листом № 6006/36.01/36.07.02/2024 повідомило, що відповідно до рішень виконавчого комітету Таращанської міської ради №150-VIII від 23.04.2024, Таращанської міської ради № 7352-63-VIII від 25.04.2024 та акту приймання-передачі 17 квартир по АДРЕСА_4 , департамент не несе відповідальності за утримання та експлуатацію квартир за цією адресою.
24.07.2024 Головне управління Держпродспоживслужби в Київській області листом № вих.-10-5.3/6829-24 повідомили, що у період воєнного стану, відповідно до ст. 10 Закону України «Про правовий режим воєнного стану», повноваження судів не припинені.
Щодо відсутності моральної шкоди зазначає, що дані вимоги, в тому числі ґрунтуються на постанові Верховного Суду у складі колегії суддів Другої судової палати Касаційного цивільного суду по справі № 490/8831/15-ц від 26.09.2018 та постанові по справі № 360/723/16-ц від 10.04.2019 де Верховний Суд у складі Об`єднаної палати Касаційного цивільного суду визнав, що порушення прав споживача призвели до необхідності застосування додаткових зусиль для організації свого побуту та професійної діяльності, тобто була завдана моральна шкода у вигляді душевних страждань у зв`язку з протиправною поведінкою щодо неї, що дає їй право на відшкодування такої шкоди.
Заяви, клопотання та інші процесуальні дії у справі
Ухвалою суду від 09.07.2024 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито загальне позовне провадження у справі. Призначено підготовче судове засідання на 31.07.2024.
Ухвалою суду від 31.07.2024 закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті у відкритому судовому засіданні на 30.09.2024, в якому оголошено перерву до 28.10.2024 для підготовки до судових дебатів.
29.09.2024 (вх. № 5535/24-вх від 30.09.2024) представником позивача ОСОБА_2 через підсистему ЄСІКС «Електронний суд» подано клопотання про стягнення судових витрат, а саме витрат на оформлення довіреності на ОСОБА_2 в розмірі 849,90 грн (а.с.1-10 т.2).
Також, 29.09.2024 (вх. № 5536/24-вх від 30.09.2024) представником позивача ОСОБА_1 через підсистему ЄСІКС «Електронний суд» подано клопотання про стягнення судових витрат, а саме поштових витрат ОСОБА_1 в розмірі 85,00 грн (а.с.11-18 т.2).
Позивачка ОСОБА_1 в судовому засіданні позов підтримала у повному обсязі. У 2010 році її батько ОСОБА_10 отримав ордер. В квартирі також проживала її мати, а також брат. Будинок на протязі 2,5 років опалювався у повному обсязі. В кінці січня на початку лютого 2013 року будинок відключили від теплопостачання. В квітні 2013 прийшов рахунок нарахували 2,5 тисячі гривень за опалення. Зверталися у різні органи з листами, однак, не відновили теплопостачання. Між батьком та « ОСОБА_11 » був укладений договір. В договорі зазначено три особи, оскільки брат потім проживав у іншому місці. Вона також зверталася до « ОСОБА_12 » щодо укладення нового договору щодо опалення, однак, відповідь їй не надали. 25.04.2024 Таращанська міська рада прийняла 17 квартир на баланс.
Позивач ОСОБА_2 у судове засідання не з`явився, про час та місце розгляду справи повідомлений належно, проте подав клопотання про розгляд справи за його відсутності у зв`язку із тяжкою хворобою, позовні вимоги підтримує у повному обсязі.
Представник позивачів ОСОБА_3 в судовому засіданні зазначив, що відповідач визнав факт незаконного припинення теплопостачання до квартири від централізованого опалення. Це підтверджує позицію сторони позивача про те, що дії відповідача були протиправними і порушували договірні зобов`язання. Відключення або припинення тепла без належного погодження та дотримання вимог, передбачених законодавством, є серйозним порушенням прав споживачів. Мешканці будинку, в тому числі позивачі, не подавали жодної заяви на відключення від мережі централізованого опалення, що є обов`язковою вимогою законодавства. Відповідач визнав нанесення моральної шкоди у розмірі 5000 гривень на кожного позивача. Однак, ця сума не відображає глибину страждань, яких зазнали позивачі. З 2013 року вони проживають у квартирі без тепла, що вплинуло на їх здоров`я, психологічний стан та загальну якість життя. У будинку немає альтернативних джерел опалення, що тільки посилило ситуацію. Звертає увагу суду, що відповідачем не надано жодного документу, який підтвердив законність припинення теплопостачання та дотримання Порядку відключення окремих житлових будинків від мереж децентралізованого опалення та постачання гарячої води при відмові споживачів від централізованого теплопостачання, затвердженого наказом Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України від 22.11.2005 № 4, не надано жодного підтвердження, документу, обґрунтування невиконання умов договору. Наголошує, що порушення відповідачем своїх зобов`язань призвело до значних моральних та фізичних страждань позивачів. При визначенні розміру суми моральної шкоди, просить врахувати строки невиконання саме починаючи з 23 лютого 2013 року їхня квартира не забезпечується теплопостачанням, що є критичним для належного комфортного та безпечного проживання. У холодну пору року позивачі змушені були шукати альтернативні, але неефективні рішення для опалення, що негативно вплинуло на якість їхнього життя та здоров`я. Особливо звертає увагу, що позивачі протягом багатьох років вживали заходи до відновлення справедливості, звертаючись до різних органів державної влади, але їхні вимоги залишилися без належної уваги. Виходячи з визнання відповідачем порушення свої зобов`язань та нанесення моральної шкоди, просить суд задовольнити позовні вимоги у повному обсязі.
Представник відповідача ОСОБА_13 в судовому засіданні позов визнав частково, Визнав наявність порушення при відключенні від теплопостачання, та визнав вимогу про визнання неправомірними дій по припиненню надання послуги централізованого опалення. Моральну шкоду визнав частково на суму 5000 грн щодо кожного позивача. В подальшому представник відповідача змінив позицію, зазначивши, що позов не визнають у повному обсязі. Пояснив, що в 2023 році «Таращатепломережа» припинила свою діяльність. В 2013 році було вирішено закрити котельню, оскільки більшість споживачів перейшли на альтернативний вид опалення. Відключення від опалення відбулось на підставі рішення Таращанської міськради від 2013 року. Надавали опалення через садочок «Берізка» до того часу, поки садочок не перейшов на альтернативний вид опалення. «Таращаблагоустрій» в зверталося з усним зверненням до Таращанської міськради щодо зазначеного питання, однак, на даний час відсутні технічні та фінансові можливості.
Фактичні обставини, встановлені судом
Судом встановлено, що 15 жовтня 2011 року КП «Таращатепломережа» в особі директора та ОСОБА_2 уклали договір про надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення, квартири АДРЕСА_2 (далі Договір)(а.с.30-35 т.1).
Згідно п. 1 Договору, виконавець зобов`язується своєчасно надавати споживачеві відповідної якості послуги з централізованого опалення, а споживач зобов`язується своєчасно оплачувати надані послуги за встановленим тарифами у строки і на умовах, передбаченим договором.
Суб`єктами користування послугами є власник (наймач, орендар) квартири та члени його сім`ї в кількості 3 осіб (п.п. 1 п. 2 Договору).
Згідно п. 24 Договору, цей договір укладається на
Між КП«Таращатепломережа» таТОВ «Компанія«Розточчя»,що являєтьсязабудовником будинку АДРЕСА_4 був укладений договір від 26.10.2010 на надання послуг з централізованого опалення 6 квартир на підставі окремих договорів від 22.10.2010, укладених між КП «Таращатепломережа» та власниками квартир, а також компенсацію витрат теплової енергії, що виникають внаслідок проходження теплоносія від приладу обліку теплової енергії, встановленого в будинку, по частині інженерних мереж внутрішньо будинкової системи теплопостачання. Договір був укладений на один опалювальний період з терміном дії з 26.10.2010 до 15.04.2011. В подальшому договори на теплопостачання будинку на настпуні опалювальні періоди, не укладалися.
З лютого 2013 року КП «Таращатепломережа» припинило централізоване опалення житлового будинку АДРЕСА_4 .
Правом на зайняття житлового приміщення у квартирі за адресою: АДРЕСА_3 , був ордер на жиле приміщення № 6 від 20.05.2010, виданий позивачу ОСОБА_2 з сім`єю у складі чотирьох осіб (він, дружина ОСОБА_4 , син ОСОБА_6 , дочка ОСОБА_6 (після реєстрації шлюбу Білецька) Підстава видачі ордера рішення виконкому Таращанської міської ради від 15.01.2010 № 1 (а.с.94 т.1).
22.03.2016 Таращанською райдержадміністрацією видано свідоцтво про право власності на житло квартиру, яка знаходиться за адресою: АДРЕСА_3 .
16.05.2016 право спільної часткової власності у розмірі по одній четвертій частці було зареєстровано за ОСОБА_4 , ОСОБА_2 , ОСОБА_6 , ОСОБА_1 , а з 04.06.2019 одноосібним власником квартири є позивачка ОСОБА_1 (а.с.79-93 т.1).
Згідно витягу № 494 про зареєстрованих у житловому приміщенні/будинку осіб, виданого 26.03.2024 відділом реєстрації місця проживання управління «ЦНАП» виконкому Таращанської міської ради (а.с.95 т. 1), за адресою АДРЕСА_3 , зареєстровані: ОСОБА_1 (дата реєстрації 19.04.2014), ОСОБА_4 (дата реєстрації 03.08.2010), ОСОБА_3 (дата реєстрації 14.06.2019), ОСОБА_8 (дата реєстрації 07.06.2019), ОСОБА_2 (дата реєстрації 03.08.2010).
21.07.2009 листом за вих. № 94 КПТМ «Тепломережа» підтвердило виконання робіт згідно виданих технічних умов з будівництва «24-х квартирного житлового будинку», який представлений держкомісії з прийняття в експлуатацію замовником ТОВ «Компанія «Розточчя», по вул. Білоцерківська, 92 в м. Тараща та готовність підключених мереж до експлуатації (а.с.106 т.1).
07.12.2009 інспекцією ДАБК у Київській області видано свідоцтво № НОМЕР_2 про відповідність збудованого об`єкта проектній документації, вимогам державних стандартів, будівельних норм і правил (а.с.102 т.1).
16.12.2009 Державним департаментом страхового фонду документації складено акт № 33-25/895-09 закладення проектної робочої документації до страхового фонду документації України, яким засвідчено, що проектна документація для будівництва на 24-х квартирний житловий будинок по АДРЕСА_4 , прийнята для закладення до страхового фонду документації України (а.с.105 т.1).
Згідно акту прийому-передачі квартир від 03.10.2011, затвердженого міським головою м. Тараща, квартири за адресою: АДРЕСА_4 , які належать на праві власності державі та знаходяться у господарському віданні Державної іпотечної установи, безоплатно передаються у комунальну власність КП «Тараща ЖЕП» Таращанської міської ради у кількості 6 штук, загальною вартістю 1406583,00 грн, № квартир 7, АДРЕСА_6 , АДРЕСА_7 , АДРЕСА_8 , АДРЕСА_9 , АДРЕСА_10 (а.с.211-212 т.1).
09.10.2015 Державною інспекцією з енергетичного нагляду за режимами споживання електричної і теплової енергії у Київській області складено акт № 08/20-05-034-А підтвердження факту відсутності газифікації природним газом та/або не функціонування систем централізованого теплопостачання багатоквартирних будинків, згідно якого на підставі довідки виданої виконкомом Таращанської міської ради від 07.09.2015 № 455 інспекція Держенергонагляду в Київській області підтверджує факт відсутності газифікації природним газом багатоквартирного(их) будинку(ів) та/або відсутності/не функціонування в них (ньому) систем (и) централізованого теплопостачання (а.с.109 т.1).
19.03.2016 директором КП ТРР «Таращатепломережа» видано ОСОБА_2 , проживаючому по АДРЕСА_3 , довідку за № 13, згідно якої будинок в якому останній проживає не підключений до системи централізованого опалення. (а.с.196 т. 1).
31.03.2016 ОСОБА_2 звернувся до КП ТРР «Таращатепломережа» (вх. № 7 від 31.03.2016) із письмовим зверненням з приводу надання причин відсутності централізованого опалення в будинку по АДРЕСА_4 , дата відключення відбулася 22.02.2013 (а.с.197 т.1).
17.01.2017 позивач ОСОБА_2 звернувся до міського голови із заявою про невідкладне вжиття заходів щодо проблем сімей, які проживають в будинку за адресою: АДРЕСА_4 , а саме оформлення документів щодо здачі будинку в експлуатацію (а.с.199 т.1).
21.07.2017 позивачем ОСОБА_2 до Київської обласної державної адміністрації подано скаргу на неправомірну бездіяльність посадових осіб Таращанської міської ради та РДА (а.с.40-42 т.1). Згідно відповіді Таращанської РДА № БІ-102 від 17.10.2017 без втручання власника (балансоутримувача) будинку по АДРЕСА_4 , а саме ТОВ «Компанія Розточчя», вирішити підняті у скарзі питання не має можливості. З невідомих причин керівництво ТОВ «Компанія Розточчя», на контакт з райдержадміністрацією, її структурними підрозділами не йде (а.с.43-45 т.1).
Згідно листа Таращанської РДА Київської області від 10.08.2017 № 6-12/30, адресованого ОСОБА_3 , за результатами розгляду звернення, на теперішній час вказаний будинок не введений в експлуатацію та не перебуває у комунальній власності м. Тараща. З метою вирішення піднятих питань 03.08.2017 була проведена відповідна нарада, за підсумками якої 07.08.2017 фахівцями райдержадміністрації направлено запит до Таращанського РВ ДВС ГТУЮ в Київській області про хід виконавчого провадження щодо судового рішення по будинку, розташованому за адресою АДРЕСА_4 . Крім того, рекомендовано міському голові забезпечити обстеження зовнішніх і внутрішніх будинкових мереж електропостачання до межі балансової належності ПАТ «Київобленерго» на їх відповідність нормативно-правовим вимогам із складанням відповідного акта (а.с.198 т.1).
08.09.2017 ОСОБА_3 звернувся із заявою до Таращанської міської ради стосовно надання обґрунтованої відповіді про стан виконання чи невиконання рекомендацій за наслідками проведення 03.08.2017 наради голови РДА (а.с.200 т.1).
04.10.2017 ОСОБА_3 подано скаргу до Кабінету Міністрів України на бездіяльність посадових осіб Таращанської міської ради, РДА (а.с.46 т.). Згідно відповіді Таращанської РДА № БІ-108 від 17.10.2017 вирішити підняті у скарзі питання не має можливості. З невідомих причин керівництво ТОВ «Компанія Розточчя», на контакт з райдержадміністрацією, її структурними підрозділами не йде (а.с.47-49 т.1).
Крім того, скарги подавалися також: 30.06.2019 Президенту України (а.с.55 т.1), 25.09.2019 КМУ (а.с.54 т.1), Президенту України (а.с.56 т.1), КОДА (а.с.57 т.1); 30.05.2020 звернення до Таращанської РДА (а.с.58 т.1), 17.06.2021 звернення до народного депутата ОСОБА_7 (а.с.59 т.1).
Згідно відповіді департаменту ЖКГ та енергоефективності КОДА від 25.06.2020 № 126/35.08/35.06/2020, вбачається, що за інформацією Таращанської міської ради з лютого 2012 року централізоване опалення вказаного житлового будинку було припинене. Котельна по АДРЕСА_4 , що опалювала будинок, законсервована. На розгляд засідання обласної комісії щодо розгляду питань з розподілу 17 квартир для забезпечення житлом громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, утвореної розпорядженням голови Київської облдержадміністрації від 29.01.2020 № 48, що відбулося 24 червня 2020 року, було винесено питання про виконання рішення Господарського суду Київської області від 24.07.2013 в справі № 3/043-11/20-12 щодо визначення власника 17 квартир житлового будинку по АДРЕСА_4 , подальшої передачі будинку до комунальної власності міста Тараща та наявного технічного стану інженерних мереж та обладнання. Після здійснення процедури передачі будинку до комунальної власності буде можливість розглянути оптимальні варіанти розробки проекту теплозабезпечення будинку в цілому (а.с.201 т.1).
09.04.2023 подано скаргу до КМУ, Державної інспекції архітектури та містобудування України щодо заселення будинку та вирішення питання щодо можливості опалення квартир (а.с.60-62 т.1).
Відповідно до акту обстеження стану 17 квартир багатоквартирного будинку по АДРЕСА_4 , складеного 21.06.2023 комісією, відсутня технічна можливість повноцінного живлення будинку без будівництва трансформаторної підстанції забудовником, внутрішньобудинкова електромережа не розрахована на електроопалення. Будинок не газифікований, опалення відсутнє, технічний паспорт на даний багатоквартирний будинок відсутній. Технічні умови, проектна документація чи будь-яка інша документація на приєднання даного об`єкта до системи централізованого водопостачання та водовідведення до комунального підприємства не передавалися, при прийнятті не оцінювався технічний стан та можливості. На даний час, пропускна спроможність трубопроводу системи централізованого водопостачання по АДРЕСА_5 не дозволяє забезпечити безперебійне постачання води (а.с.143-146 т.1).
Рішенням Таращанської міської ради № 6258-43-VIII від 27.06.2023 надано згоду на безоплатне прийняття до комунальної власності Таращанської міської територіальної громади 17 квартир (№ 1, 2, 3, 4, 5, 6, АДРЕСА_11 , АДРЕСА_12 , АДРЕСА_13 , АДРЕСА_14 , АДРЕСА_15 , АДРЕСА_16 , 18, 19, 20, 23, 24) по АДРЕСА_4 , які перебувають у державній власності в особі департаменту соціального захисту населення Київської обласної державної адміністрації, згідно з додатком (а.с.147-149 т.1).
Згідно Статуту комунального підприємства «Таращаблагоустрій» (нова редакція) код ЄДРПОУ 31824225, затвердженого рішенням Таращанської міської ради від 22.08.2023 № 6489-49-VIII, комунальне підприємство «Таращаблагоустрій» є комунальним підприємством Таращанської міської ради (п.1.1.). Підприємство являється правонаступником усього майна, всіх прав та обов`язків реорганізованих шляхом приєднання комунальних підприємств, зокрема, «Таращатепломережа» (адреса місцезнаходження: 09501, Київська область, Білоцерківський район, м. Тараща, вул. Короленко, 15 а) (п.2.2.)(а.с.95-101 т.1).
01.12.2023 жителями будинку по АДРЕСА_4 ОСОБА_1 , ОСОБА_3 (кв. АДРЕСА_7 ), ОСОБА_14 (кв. АДРЕСА_17 ), ОСОБА_15 (кв. АДРЕСА_9 ) був надісланий лист до КОДА, ДСЗН КОДА з вимогою, негайно організувати передачу на баланс Таращанської міської ради будинок АДРЕСА_4 з усіма необхідними документами; негайно організувати виділення фінансового ресурсу в розмірі 12,3 млн міськраді для приведення будинку до належного стану та відповідних умов з метою заселення 17 квартир; визначити чіткі строки для вирішення піднятих проблем по будинку, приведення належних умов та заселення громадян (а.с.63-67 т.1).
04.12.2023 жителями будинку по АДРЕСА_4 ОСОБА_1 , ОСОБА_3 (кв. АДРЕСА_7 ), ОСОБА_14 (кв. АДРЕСА_17 ), ОСОБА_15 (кв. АДРЕСА_9 ) був надісланий лист до Президента України, КОДА, Білоцерківської РДА, Таращанської міської ради з проханням вжиття всебічних можливих заходів щодо вирішення піднятих проблем в першу чергу з опаленням та електропостачанням будинку (а.с.75-78 т.1).
Як вбачається з листа виконавчого комітету Таращанської міської ради № 3536/03-04вих-23 від 12.12.2023, на даний час, 6 квартир багатоквартирного будинку перебуває у приватній власності в особі ДСЗН КОДА, підвальні приміщення в приватній власності ТОВ «Компанія «Розточчя». З ініціативи КОДА 17 квартир передаються до комунальної власності Таращанської МТГ з метою забезпечення житлом громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи. Комісією з обстеження 17 квартир багатоквартирного будинку по АДРЕСА_4 21 червня 2023 проведено огляд даних квартир та будинку в цілому. 27 червня рішенням Таращанської міської ради № 6258-43-VIII надано згоду на безоплатне прийняття до комунальної власності Таращанської міської ради 17 квартир по АДРЕСА_4 . Відповідно до рішення виконавчого комітету Таращанської міської ради від 24.10.2023 № 529-VIII затверджено персональний склад комісії, якою буде забезпечено безоплатне приймання-передача даних квартир з державної власності у комунальну власність Таращанської МТГ, оформлення відповідного акту та його подання на затвердження сесії Таращанської міської ради. Виконавчим комітетом міськради 24.10.2023 скеровано лист до ДСЗН КОДА з проханням підготувати розпорядчий документ щодо передачі та акти приймання-передачі даних квартир, а також передбачити бюджетні асигнування в обласному бюджеті на приведення до належних умов житлово-комунальних послуг будинку. Станом на 10.12.2023 відповідної документації від ДСЗН не отримано. Крім того, в листі зазначено, що відсутність документації на даний багатоквартирний будинок унеможливлює отримання технічних умова від ПрАТ ДТЕК «Київські регіональні електромережі», Таращанського УЕГГ Київської філії «Газорозподільні мережі України» та можливість виступати замовником приєднання будинку до газопостачання та електропостачання (а.с.72-74 т.1).
25.04.2024 рішенням Таращанської міської ради № 7352-63-VIII затверджено акт прийманні передачі 17 квартир по АДРЕСА_4 загальною площею 977,1 м кв. (квартири АДРЕСА_18 , АДРЕСА_19 , АДРЕСА_20 , АДРЕСА_21 , АДРЕСА_22 , АДРЕСА_23 , АДРЕСА_11 , АДРЕСА_12 , АДРЕСА_13 , АДРЕСА_14 , АДРЕСА_15 , АДРЕСА_16 , АДРЕСА_24 , АДРЕСА_25 , АДРЕСА_26 , АДРЕСА_27 , АДРЕСА_28 ), які перебувають у державній власності в особі ДСЗН КОДА до комунальної власності Таращанської МТГ в особі Таращанської міської ради (а.с.213-214 т.1).
29.04.2024 позивачкою ОСОБА_1 подано до відповідача лист-вимогу (вх. № 166 від 29.04.2024) про надання представника КП «Таращаблагоустрій» для складання акту-претензії про перевірку кількості та/або якості комунальних послуг по АДРЕСА_3 відсутність послуги з централізованого опалення в період з 19.04.2014 по 24.04.2024, в опалювальні періоди. Представника надати з 30.04.2024 по 03.05.2024 (а.с.36 т.1).
29.04.2024 позивачем ОСОБА_2 подано до відповідача лист-вимогу (вх. № 169 від 29.04.2024) про надання представника КП «Таращаблагоустрій» для складання акту-претензії про перевірку кількості та/або якості комунальних послуг по АДРЕСА_3 відсутність послуги з централізованого опалення в період з 15.02.2012 по 24.04.2024, в опалювальні періоди. Представника надати з 30.04.2024 по 03.05.2024 (а.с.37 т.1).
05.05.2024 позивачкою ОСОБА_1 було складено, підписано нею та споживачами ОСОБА_14 (кв. АДРЕСА_17 ), ОСОБА_15 (кв. АДРЕСА_9 ), та подано відповідачу (вх. № 194 від 06.05.2024) акт-претензії про перевірку кількості та/або якості комунальних послуг та послуги з управління багатоквартирним будинком щодо відсутності централізованого опалення (надання послуги) з постачання теплової енергії у період з 19.04.2014 по 24.04.2024 в опалювальні періоди (а.с.39 т.1).
05.05.2024 позивачем ОСОБА_2 було складено, підписано ним та споживачами ОСОБА_14 (кв. АДРЕСА_17 ), ОСОБА_15 (кв. АДРЕСА_9 ), та подано відповідачу (вх. № 195 від 06.05.2024) акт-претензії про перевірку кількості та/або якості комунальних послуг та послуги з управління багатоквартирним будинком щодо відсутності централізованого опалення (надання послуги) з постачання теплової енергії у період з 23.02.2013 по 24.04.2024 в опалювальні періоди (а.с.38 т.1).
Згідно листа департаменту соціального розвитку та ветеранської політики КОДА №6006/36.01/36.07.02/2024 від 02.07.2024 у відповідь на колективне звернення щодо підключення будинку по АДРЕСА_5 до мереж теплопостачання та електропостачання, відповідно до рішень виконавчого комітету Таращанської міської ради № 150-VІІІ від 23.04.2024, Таращанської міської ради № 7352-63-VIII від 25.04.2024 та акту приймання-передачі 17 квартир по АДРЕСА_4 , департамент не несе відповідальності за утримання та експлуатацію квартир за цією адресою. У зв`язку з цим, наголошують, що всі питання, що стосується утримання та експлуатації будинку і квартир, мають бути вирішені балансоутримувачем, тобто органами місцевого самоврядування. У разі виникнення додаткових питань або потреби в роз`ясненнях, рекомендують звертатися до виконавчого комітету Таращанської міської ради. Крім цього, роз`яснено право на звернення до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів (а.с.205 т.1).
Головне управління Держпродспоживслужби в Київській області у своєму листі №Вих-10-5.3/6829-24 від 24.07.2024 за результатами розгляду колективного звернення мешканців будинку АДРЕСА_29 , зазначило, що відключення споживачів будинку від мереж централізованого опалення та постачання гарячої води в 2013 році повинно було відповідати Правилам надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення, затвердженим постановою КМУ від 21.07.2005 № 630, та здійснюватися відповідно до Порядку відключення окремих житлових будинків від мереж централізованого опалення та постачання гарячої води при відмові споживачів від централізованого теплопостачання, затвердженому наказом Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України від 22.11.2005 № 4, які наразі втратили чинність. Відповідно до наказу Міністерства юстиції України від 12.04.2012 № 578/5 строк зберігання документів, що створюються під час діяльності державних органів та органів місцевого самоврядування, інших юридичних осіб, в тому числі, житлово-комунальними установами, становить 3 роки. Враховуючи давність строків вчинення КП «Таращатепломережа» дій щодо відключення споживачів будинку від мереж централізованого опалення та припинення сторонами виконання умов договору про надання відповідних послуг (більше 3 років), застосування ГУ механізмів захисту прав споживачів теплової енергії, в тому числі в адміністративно-господарських санкцій і адміністративних стягнень до правонаступника цього підприємства, не вбачається можливим. Також, рекомендовано з метою вирішення даних питань звернутися до Державної інспекції енергетичного нагляду України, а також роз`яснено право на звернення до суду (а.с.206-209 т.1).
Норми права, які застосував суд, та мотиви їх застосування
Згідно зіст. 4 ЦПК України, кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюванних прав, свобод чи інтересів.
Одними із способів захисту цивільного права є припинення дії, яка порушує право (пункт 3 частини другої статті 16 ЦК України).
Відповідно до ст. 13 ЦПК Українисуд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цьогоКодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках.
Відповідно до ч. 1ст. 5 Закону України «Про захист прав споживачів»держава забезпечує споживачам захист їх прав, надає можливість вільного вибору продукції, здобуття знань і кваліфікації, необхідних для прийняття самостійних рішень під час придбання та використання продукції відповідно до їх потреб і гарантує придбання або одержання продукції іншими законними способами в обсязі, що забезпечує рівень споживання, достатній для підтримання здоров`я і життєдіяльності.
Відповідно до п.2, п.3, п.4, п.7 ч. 1ст. 21 Закону України «Про захист прав споживачів»крім інших випадків порушень прав споживачів, права споживача вважаються в будь-якому разі порушеними якщо: при реалізації продукції будь-яким чином порушуються свобода волевиявлення споживача та/або висловлене ним волевиявлення; при наданні послуги від якої споживач не може відмовитись, а одержати може лише в одного виконавця, виконавець нав`язує такі умови одержання послуги, які ставлять споживача у нерівне становище порівняно з іншими споживачами та/або виконавцями, не надають споживачеві однакових гарантій відшкодування шкоди, завданої невиконанням (неналежним виконанням) сторонами умов договору; порушується принцип рівності сторін договору, ціну продукції визначено неналежним чином.
Відповідно до п. 2.1. Статуту комунального підприємства «Таращаблагоустрій», затвердженого рішенням Таращанської міської ради № 6284-43-VIII від 27 червня 2023 року, основною метою діяльності підприємства, є, зокрема: задоволення потреб юридичних та фізичних осіб у тепловій енергії.
Відповідно до ч. 2 ст. 8 Закону України «Про житлово-комунальні послуги», виконавець комунальної послуги зобов`язаний, зокрема: забезпечувати своєчасність надання, безперервність і відповідну якість комунальних послуг згідно із законодавством та умовами договорів про їх надання, у тому числі шляхом створення системи управління якістю відповідно до національних або міжнародних стандартів;
готувати та укладати із споживачем договори про надання комунальних послуг з визначенням відповідальності за дотримання умов їх виконання згідно з типовим договором;
розглядати у визначений законодавством строк претензії та скарги споживачів, у визначених законом випадках - управителів, і проводити відповідні перерахунки розміру плати за комунальні послуги в разі їх ненадання, надання не в повному обсязі, несвоєчасно або неналежної якості, а також в інших випадках, визначених договором про надання комунальних послуг.
Нормами частин другої, третьої, сьомої ст. 21 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» передбачено, що виконавець послуги з постачання теплової енергії повинен забезпечити постачання теплоносія безперервно, з гарантованим рівнем безпеки, обсягу, температури та величини тиску. Постачання теплової енергії для потреб опалення здійснюється в опалювальний період. Послуга з постачання теплової енергії надається згідно з умовами договору, що укладається з урахуванням особливостей, визначених цим Законом, та вимогами правил надання послуг з постачання теплової енергії, що затверджуються Кабінетом Міністрів України, якщо інше не передбачено законом.
За приписами п. 22 ст. 1 Закону України «Про захист прав споживачів» споживач - фізична особа, яка придбаває, замовляє, використовує або має намір придбати чи замовити продукцію для особистих потреб, безпосередньо не пов`язаних з підприємницькою діяльністю або виконанням обов`язків найманого працівника.
За змістом статті 4 Закону України «Про захист прав споживачів» споживачі під час укладення, зміни, виконання та припинення договорів щодо отримання (придбання, замовлення тощо) продукції, а також при використанні продукції, яка реалізується на території України, для задоволення своїх особистих потреб мають право на захист своїх прав державою.
В силу частини першої статті 714 ЦК України за договором постачання енергетичними та іншими ресурсами через приєднану мережу одна сторона (постачальник) зобов`язується надавати другій стороні (споживачеві, абонентові) енергетичні та інші ресурси, передбачені договором, а споживач (абонент) зобов`язується оплачувати вартість прийнятих ресурсів та дотримуватись передбаченого договором режиму її використання, а також забезпечити безпечну експлуатацію енергетичного та іншого обладнання.
Згідно з ч. 1 ст. 526 ЦК України зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.
Відповідно до ст. 610 ЦК України порушенням зобов`язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання).
За правилами ч. 1 ст. 611 ЦК України у разі порушення зобов`язання настають правові наслідки, встановлені договором або законом, зокрема: припинення зобов`язання внаслідок односторонньої відмови від зобов`язання, якщо це встановлено договором або законом, або розірвання договору; зміна умов зобов`язання; сплата неустойки; відшкодування збитків та моральної шкоди.
Згідно з пунктами 24, 25 Правил надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 21 липня 2005 року № 630, які були чинними на час виникнення спірних відносин, споживачі можуть відмовитися від отримання послуг з централізованого опалення та постачання гарячої води. Відключення споживачів від мереж централізованого опалення та постачання гарячої води здійснюється у порядку, що затверджується центральним органом виконавчої влади з питань житлово-комунального господарства. Самовільне відключення від мереж централізованого опалення та постачання гарячої води забороняється.
Із положень пункту 14 Правил надання послуги з постачання теплової енергії, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 21 серпня 2019 року № 830 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 8 вересня 2021 року № 1022), слідує, що у багатоквартирних будинках, у яких на день набрання чинності Законом України «Про житлово-комунальні послуги» не менш як половина квартир та нежитлових приміщень була відокремлена (відключена) від мереж (систем) централізованого опалення (теплопостачання) та постачання гарячої води, власники квартир та нежитлових приміщень, приєднаних до таких мереж, не зобов`язані, але мають право в установленому Мінрегіоном порядку відокремити (відключити) від них свою квартиру чи нежитлове приміщення та влаштувати систему індивідуального теплопостачання (опалення та/або гарячого водопостачання) у такій квартирі чи нежитловому приміщенні. Не допускається примусове відокремлення (відключення) від мереж (систем) централізованого опалення (теплопостачання) та постачання гарячої води власників квартир та нежитлових приміщень, приєднаних до таких мереж (систем), у багатоквартирних будинках у разі відокремлення (відключення) від зазначених мереж (систем) інших власників квартир та нежитлових приміщень. Відокремлення (відключення) квартир та нежитлових приміщень від мереж (систем) централізованого опалення (теплопостачання) та постачання гарячої води без дотримання встановленого Мінрегіоном порядку не допускається.
На час виникнення спірних правовідносин процедура відключення від мережі централізованого опалення та постачання гарячої води (даліЦО і ГВП) визначалася Порядком відключення окремих житлових будинків від мереж централізованого опалення та постачання гарячої води при відмові споживачів від централізованого теплопостачання, затвердженого наказом Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України від 22листопада 2005 року №4 (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 9 грудня 2005 року за №1478/11758) (даліПорядок).
Відповідно до Порядку для реалізації права споживачів на відмову від отримання послуг ЦО і ГВП орган місцевого самоврядування або місцевий орган виконавчої влади створює своїм рішенням постійно діючу міжвідомчу комісію для розгляду питань щодо відключення споживачів від мереж ЦО і ГВП (даліКомісія), призначає голову та затверджує її склад, затверджує положення про роботу комісії (склад комісії наведено в додатку 1) (пункт 2.1).
Для вирішення питання відключення житлового будинку (будинків) від мереж централізованого опалення його власник (власники) повинен (повинні) звернутися до Комісії з письмовою заявою про відключення від мереж ЦО і ГВП. У заяві про відключення від мереж ЦО і ГВП власник (власники) будинку зазначає причини відключення. До заяви додається копія протоколу загальних зборів мешканців будинку щодо створення ініціативної групи з вирішення питання відключення від мереж ЦО і ГВП та прийняття рішення про влаштування у будинку системи індивідуального або автономного опалення. Рішення про відключення будинку від системи централізованого опалення з улаштуванням індивідуального опалення повинно бути підтримане всіма власниками (уповноваженими особами власників) приміщень у житловому будинку (пункт 2.1).
Комісія розглядає надані документи лише за наявності затвердженої органом місцевого самоврядування в установленому порядку оптимізованої схеми перспективного розвитку систем теплопостачання населеного пункту та у відповідності до неї.Комісія, після вивчення наданих власникомвласниками) документів, у місячний строк приймає рішення щодо відключення від мереж ЦО і ГВП, улаштування індивідуальної (автономної) системи теплопостачання та збір вихідних даних і технічних умов для виготовлення проектної документації. Засідання Комісії відбувається за участю заявника або його уповноваженого представника.Рішення Комісії оформляється протоколом, витяг з якого у десятиденний строк надається заявникові (пункт 2.2).
Відключення приміщень від внутрішньобудинкових мереж ЦО і ГВП виконується монтажною організацією, яка реалізує проект, за участю представника власника житлового будинку або уповноваженої ним особи, представника виконавця послуг з ЦО і ГВП та власника, наймача (орендаря) квартири (нежитлового приміщення) або уповноваженої ними особи (пункт 2.5).
По закінченні робіт складається акт про відключення будинку від мереж ЦО і ГВП (додаток 4) і в десятиденний термін подається заявником до Комісії на затвердження (пункт 2.6).
Аналіз указаних норм права дає підстави для висновку, що право на звернення до суду гарантується чинним законодавством і може бути реалізоване, зокрема, коли особа вважає, що її право порушується, не визнається або оспорюється. Якщо право особи порушується внаслідок триваючого цивільного правопорушення, то позивач вправі вимагати припинення таких дій.
При цьому суд повинен установити, чи були порушені, невизнані або оспорені права цієї особи, і залежно від установленого вирішити питання про задоволення позовних вимог або відмову в їх задоволенні.
Споживач теплової енергії має право на безперервне та якісне отримання послуги з теплопостачання, а також на вільне обрання джерела енергії та безпечне приєднання до теплової мережі виконавця послуги. У свою чергу, постачальник теплової енергії (теплопостачальна організація) зобов`язаний гарантувати належний рівень безпеки та якості цієї послуги. При цьому виконавець послуги з теплопостачання за наявності технічних можливостей не має права відмовити споживачу у забезпеченні тепловою енергією та приєднанні до теплової мережі. У разі зміни постачальника теплової енергії до нового суб`єкта господарювання переходять усі обов`язки теплопостачальної організації.
Водночас споживачі теплової енергії можуть відмовитися від отримання послуг з централізованого теплопостачання та відключитися від єдиної тепломережі лише за їх згодою та за певних умов. Самовільне відключення споживачів від мережі централізованого теплопостачання забороняється.
Порядок відключення споживачів від системи централізованого теплопостачання визначений чинним законодавством. Зокрема, таке відключення можливе на підставі рішення постійно діючої комісії, яка розглядає відповідну заяву власника приміщення про причини відключення, вивчає технічну можливість припинення централізованого постачання теплової енергії та влаштування системи індивідуальної (автономної) системи теплопостачання, затверджує складений акт про відключення приміщення від системи централізованого теплопостачання.
Зібрані докази вказують на те, що до лютого 2013 року позивачі одержували комунальні послуги з постачання теплової енергії до квартири через систему централізованого теплопостачання. Надалі комунальне підприємство відключило квартиру (разом із багатоквартирним будинком) від централізованої мережі постачання теплової енергії без згоди позивачів.
Відповідно до розпоряджень Таращанської РДА від 26.09.2013 № 304, 01.04.2014 № 163, 17.10.2014 № 404, 24.03.2015 № 65, 05.04.2016 № 91, 10.10.2016 № 252, 31.03.2017 № 132, 13.10.2017 № 451, 05.04.2018 № 102, 10.10.2018 № 323, 05.04.2019 № 78, 07.10.2019 № 156, 01.04.2020 № 81, 06.10.2020 № 207, рішень виконкому Таращанської міської ради від 13.10.2021 № 411-VIII, 13.10.2022 № 268-VIII, 29.03.2023 № 151-VIII, 16.10.2023 № 498-VIII, 28.03.2024 № 92-VIII, квартиру АДРЕСА_2 не забезпечено централізованим опаленням.
Матеріалами справи встановлено, що позивачі та інші мешканці квартир (споживачі) № 8, АДРЕСА_30 , складали акти-претензії щодо неналежного надання послуг. Із наданих до суду актів-претензій вбачається, що їх було підписано не менше як двома споживачами. Проте, матеріали справи не містять належних доказів того, що КП «Таращаблагоустрій» здійснювало розгляд та надавало відповідь щодо поданих актів-претензій.
Також суд враховує, що 21.07.2009 листом за вих. № 94 КПТМ «Тепломережа» підтвердило виконання робіт згідно виданих технічних умов з будівництва «24-х квартирного житлового будинку», який представлений держкомісії з прийняття в експлуатацію замовником ТОВ «Компанія «Розточчя», по вул. Білоцерківська, 92 в м. Тараща та готовність підключених мереж до експлуатації (а.с.106 т.1).
Факт припинення постачання теплової енергії з лютого 2013 року визнав в судовому засіданні 30.09.2024 і представник відповідача. Крім того, у поданому відзиві на позовну заяву зазначив, що у зв`язку із проігнорованою вимогою ТОВ «Компанія «Розточччя» щодо сплати заборгованості за договором від 22.10.2010 про надання послуг з централізованого опалення 6 квартир (на опалювальний період з 26.10.2010 по 15.04.2011), договори на теплопостачання цього будинку на наступні опалювальні періоди не укладалися.
Суд відхиляє твердження представника відповідача в частині того, що по причині відсутності в договорі про надання послуг строку на який його укладено, він є не належним доказом у справі, з огляду на наступне.
Згідно п. 24 Договору, цей договір укладається на
Договір містить підписи виконавця та споживача, достроково не розірваний, при цьому в судовому порядку не оскаржувався, не визнавався недійсним, а тому в силу приписів ст. 204 ЦК України, є правомірним.
З огляду на наведене, суд висновує про достатність фактичних і правових підстав для часткового задоволення позовних вимог позивачів про зобов`язання відповідача здійснити підключення квартири до централізованого опалення, визнання неправомірними дій по припиненню надання послуги централізованого опалення квартири, визнання протиправною бездіяльність відповідача щодо незабезпечення централізованим опаленням квартири за адресою: АДРЕСА_1 .
Щодо відшкодування моральної шкоди
Згідно з частинами першою та другоюстатті 23 ЦК Україниособа має право на відшкодування моральної шкоди, завданої внаслідок порушення її прав. Моральна шкода полягає: 1) у фізичному болю та стражданнях, яких фізична особа зазнала у зв`язку з каліцтвом або іншим ушкодженням здоров`я; 2) у душевних стражданнях, яких фізична особа зазнала у зв`язку з протиправною поведінкою щодо неї самої, членів її сім`ї чи близьких родичів; 3) у душевних стражданнях, яких фізична особа зазнала у зв`язку зі знищенням чи пошкодженням її майна; 4) у приниженні честі та гідності фізичної особи, а також ділової репутації фізичної або юридичної особи.
Відповідно до пункту 5 частини першоїстатті 4 Закону України «Про захист прав споживачів», споживачі під час укладення, зміни, виконання та припинення договорів щодо отримання (придбання, замовлення тощо) продукції, а також при використанні продукції, яка реалізується на території України, для задоволення своїх особистих потреб мають право на відшкодування майнової та моральної шкоди, завданої внаслідок недоліків продукції (дефекту в продукції), відповідно до закону.
При задоволенні вимог споживача суд одночасно вирішує питання щодо відшкодування моральної (немайнової) шкоди (частина друга статті 22 Закону України «Про захист прав споживачів»).
Моральна шкода як спосіб захисту суб`єктивного цивільного права може бути компенсована і в тому разі, якщо це прямо не передбаченозакономабо тим чи іншим договором, і підлягає стягненню на підставі статтей16та23 ЦК Україниістаттей 4та 22Закону України від12травня 1991року №1023-XII «Про захист прав споживачів»навіть у тих випадках, коли умовами договору право на компенсацію моральної шкоди не передбачено. Відповідний правовий висновок викладений у постанові Великої Палати Верховного Суду від 01 вересня 2020 року у справі № 216/3521/16-ц та постанові Верховного Суду від 07 жовтня 2020 року усправі № 755/3509/18.
Отже, ухилення КП «Таращаблагоустрій» від виконання обов`язків, визначених Законом України «Про житлово-комунальні послуги» щодо забезпечення своєчасності надання, безперервності та відповідної якості комунальних послуг згідно із законодавством та умовами договору про їх надання, та розгляду у визначений законодавством строк претензій та скарги споживачів у розумінні законодавства про захист прав споживачів і відповідно до статей 4, 22 Закону «Про захист прав споживачів» має наслідком відшкодування моральної шкоди, завданої споживачу таким неналежним наданням житлово-комунальних послуг.
Розмір моральної шкоди суд визначає залежно від характеру та обсягу страждань (фізичних, душевних, психічних тощо), яких зазнав позивач, характеру немайнових втрат (їх тривалості, можливості відновлення тощо) та з урахуванням інших обставин.
Визначаючи розмір відшкодування, суд має керуватися принципами розумності, справедливості та співмірності.
Визначаючи розмір відшкодування моральної шкоди, суд враховує, що у зв`язку з протиправними діями відповідача позивачі, проживаючи на третьому поверсі багатоквартирного будинку, не могли отримати якісну послугу з централізованого постачання теплової енергії, що призвело до вимушених змін у їх житті, без належних альтернатив на опалення враховуючи відсутність газопостачання в будинку та неможливість збільшити потужності електропостачання на квартиру для встановлення електроопалення, та з урахуванням вимог розумності і справедливості дійшов висновку про відшкодування моральної шкоди у розмірі 30 000,00 грн кожному позивачу.
Розподіл судових витрат
Частиною 1 статті 133 ЦПК України передбачено, що судові витрати складаються з судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.
Відповідно до ч. 6ст. 141 ЦПК України, якщо сторону, на користь якої ухвалено рішення, звільнено від сплати судових витрат, з другої сторони стягуються судові витрати на користь осіб, які їх понесли, пропорційно до задоволеної вимог.
Відповідно до ч. 3 ст. 22 Закону України «Про захист прав споживачів» споживачі звільняються від сплати судового збору за позовами, що пов`язані з порушенням їх прав.
Спеціальний закон, звільнивши споживачів від сплати судового збору за подання позову, зазначив, що вони звільняються від майнового навантаження з метою захисту своїх порушених прав (частина третя стаття 22 Закону України «Про захист прав споживачів»). Аналогічна за змістом правова позиція викладена у постанові Верховного Суду №761/24672/15-ц від 19.06.2018 року.
Пунктом 5 ч. 1 ст. 4 Закону України «Про захист прав споживачів» визначено, що споживачі мають право на відшкодування майнової та моральної шкоди, завданої внаслідок недоліків продукції (дефекту в продукції) відповідно до закону.
З матеріалів позовної заяви вбачається, що позивачкою ОСОБА_1 заявлено дві позовні вимоги, у тому числі вимогу про стягнення з відповідача моральної шкоди, позивачем ОСОБА_2 три позовні вимоги, у тому числі про стягнення з відповідача моральної шкоди.
Оскільки позивачі звільнені від сплати судового збору, судові витрати підлягають стягненню з відповідача в дохід держави і складаються із судового збору, розмір якого відповідно до ст. 4 Закону України «Про судовий збір» складає:
за позовну вимогу ОСОБА_1 про зобов`язання здійснити підключення до централізованого опалення квартиру 1211,20 грн;
за позовну вимогу ОСОБА_1 про стягнення моральної шкоди (30000,00 грн, що складає 1/3 частину від заявленої суми) 1211,20/3, що становить 403,73 грн;
за позовну вимогу ОСОБА_2 про визнання неправомірними дії про припиненню надання послуги централізованого опалення квартири 1211,20 грн;
за позовну вимогу ОСОБА_2 про визнання протиправною бездіяльність відповідача щодо незабезпечення централізованим опаленням квартири 1211,20 грн;
за позовну вимогу ОСОБА_2 про стягнення моральної шкоди (30000,00 грн, що складає 1/3 частину від заявленої суми) 1211,20/3, що становить 403,73 грн,
а всього 4441,06 грн.
Крім того, 29.09.2024 (вх. № 5536/24-вх від 30.09.2024) представником позивача ОСОБА_1 через підсистему ЄСІКС «Електронний суд» подано клопотання про стягнення судових витрат, а саме поштових витрат ОСОБА_1 в розмірі 85,00 грн (а.с.11-18 т.2).
29.09.2024 (вх. № 5535/24-вх від 30.09.2024) представником позивача ОСОБА_2 через підсистему ЄСІКС «Електронний суд» подано клопотання про стягнення судових витрат, а саме витрат на оформлення довіреності на ОСОБА_2 в розмірі 849,90 грн (а.с.1-10 т.2).
Відповідно до ч. 3 ст. 133 ЦПК України до витрат, пов`язаних з розглядом справи, належать витрати:
1) на професійну правничу допомогу;
2) пов`язані із залученням свідків, спеціалістів, перекладачів, експертів та проведенням експертизи;
3) пов`язані з витребуванням доказів, проведенням огляду доказів за їх місцезнаходженням, забезпеченням доказів;
4) пов`язані з вчиненням інших процесуальних дій, необхідних для розгляду справи або підготовки до її розгляду.
На підтвердження поштових витрат позивачки ОСОБА_1 , її представником надано накладну Укрпошти № 0911900854849 від 01.07.2024 на суму 85,00 грн. З врахуванням наведеного, сума витрат за оплату поштового відправлення підлягає стягненню з відповідача на користь позивачки.
Щодо клопотання представника позивача ОСОБА_2 про стягнення судових витрат, а саме витрат на оформлення довіреності на ОСОБА_2 в розмірі 849,90 грн, суд зазначає наступне.
Так, згідно наявної в матеріалах справи довіреності вбачається, що ОСОБА_2 цією довіреністю уповноважує ОСОБА_3 представляти його інтереси перед третіми особами, в тому числі, у всіх установах судової гілки влади. Довіреність посвідчено державним нотаріусом Таращанської ДНК 16.04.2024 та зареєстровано у реєстрі нотаріальних дій за № 379.
До клопотання про стягнення судових витрат додано платіжні інструкції від 16.04.2024 № 19 на суму 30,40 грн, № 18 на суму 60,50 грн, № 17 на суму 64,00 грн, № 16 на суму 695,00 грн (а.с.1-10 т.2).
Проте, суд вважає необґрунтованими вимоги про відшкодування витрат на оформлення довіреності.
На підставі викладеного, керуючись статтями 8, 21 Закону України «Про житлово-комунальні послуги», статтями 1, 4, 5, 21, 22 Закону України «Про захист прав споживачів»,, статтями 16, 23, 526, 610, 611, 714 ЦК України, статтями 4, 12, 13, 76-82, 133, 141, 258, 259, 263, 265, 268, 354, 355 ЦПК України, суд,
ВИРІШИВ:
Позовну заяву ОСОБА_1 , ОСОБА_2 до комунального підприємства «ТАРАЩАБЛАГОУСТРІЙ» про порушення прав споживачів задовольнити частково.
Зобов`язати комунальне підприємство «ТАРАЩАБЛАГОУСТРІЙ» код ЄДРПОУ 31824225 здійснити підключення до централізованого опалення квартиру ОСОБА_1 , за адресою: АДРЕСА_1 .
Стягнути зкомунального підприємства «ТАРАЩАБЛАГОУСТРІЙ» код ЄДРПОУ 31824225, на користь ОСОБА_1 30000,00 грн (тридцять тисяч гривень 00 копійок) моральної шкоди.
В іншій частині позовних вимог ОСОБА_1 відмовити.
Визнати неправомірними дії по припиненню надання послуги централізованого опалення квартири за адресою: АДРЕСА_1 ,
Визнати протиправноюбездіяльність комунальногопідприємства «ТАРАЩАБЛАГОУСТРІЙ» код ЄДРПОУ 31824225, щодо незабезпечення централізованим опалення квартири за адресою: АДРЕСА_1 .
Стягнути з комунального підприємства «ТАРАЩАБЛАГОУСТРІЙ» код ЄДРПОУ 31824225, на користь ОСОБА_2 30000,00 грн (тридцять тисяч гривень 00 копійок) моральної шкоди.
В іншій частині позовних вимог ОСОБА_2 відмовити.
Стягнути з комунального підприємства «ТАРАЩАБЛАГОУСТРІЙ» код ЄДРПОУ 31824225, на користь ОСОБА_1 судові витрати у розмірі 85,00 грн (вісімдесят п`ять гривень 00 копійок).
Стягнути з комунального підприємства «ТАРАЩАБЛАГОУСТРІЙ» код ЄДРПОУ 31824225, на користь держави судовий збір в розмірі 4441,06 грн (чотири тисячі чотириста сорок одна гривня нуль шість копійок).
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення до Київського апеляційного суду.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивні частини судового рішення, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Повне найменування сторін та інших учасників справи:
позивачка: ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП НОМЕР_3 , зареєстроване місце проживання: АДРЕСА_3 ;
позивач: ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , РНОКПП НОМЕР_4 , зареєстроване місце проживання: АДРЕСА_3 ;
відповідач: комунальне підприємство «ТАРАЩАБЛАГОУСТРІЙ» код ЄДРПОУ 31824225, місцезнаходження: вул. Мудрого Ярослава, 35, м. Тараща, Білоцерківський район, Київська область.
Повне рішення складено та підписано 06.11.2024.
Головуючий:В. І. Зінкін
Суд | Таращанський районний суд Київської області |
Дата ухвалення рішення | 28.10.2024 |
Оприлюднено | 07.11.2024 |
Номер документу | 122822866 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, пов’язаних із застосуванням Закону України «Про захист прав споживачів» |
Цивільне
Таращанський районний суд Київської області
Зінкін В. І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні