Справа № 553/2211/24
Провадження № 3/553/936/2024
П О С Т А Н О В А
Іменем України
31.10.2024м. Полтава
Суддя Ленінськогорайонного судум.Полтави ПодмарковаЮ.М., за участі секретаря судового засідання Макаренка Я.В., представника Полтавської митниці - Грози В.А., захисника - адвоката Булая В.С., розглянувши у відкритому судовому засіданні матеріали, які надійшли з Полтавської митниці ДМС України про притягнення до адміністративної відповідальності за порушення митних правил
ОСОБА_1 , який народився ІНФОРМАЦІЯ_1 в Миколаївській області, є громадянином України, РНОКПП НОМЕР_1 , місце проживання: АДРЕСА_1 , даних про притягнення до адміністративної відповідальності не надано,
за частиною 1 статті 483 Митного кодексу України,
в с т а н о в и в:
До Ленінського районного суду міста Полтави 04.07.2024 надійшов протокол № 0065/80600/24 від 07.05.2024 про порушення митних правил з відповідними матеріалами, стосовно ОСОБА_1 про притягнення до адміністративної відповідальності за порушення митних правил за частиною 1 статті 483 Митного кодексу України.
Згідно протоколу № 0065/80600/24 від 07.05.2024 про порушення митних правил, вбачається, що в Полтавською митницею проводилася перевірка законності ввезення на митну територію України транспортного засобу "Iveco 35S21", кузов № НОМЕР_2 , реєстраційний номер НОМЕР_3 (країна реєстрації - DE) у якості гуманітарної допомоги зі звільненням від сплати обов`язкових митних платежів на адресу громадської організації "СПРАВЕДЛИВІСТЬ - НАШ ВИБІР" (код ЄДРПОУ 39216053, Кіровоградська обл., Кропивницький р-н, смт Олександрівка, вул. Вишнева, 16). В ході перевірки встановлено, що вказаний автомобіль було ввезено на митну територію України 28.11.2023 ОСОБА_1 через пункт пропуску "Шегині-Медика", митного поста "Мостиська" Львівської митниці як гуманітарну допомогу.
Згідно листа Львівської митниці від 11.04.2024 № 7.4-5/20-01/7/10828 як підставу для ввезення на митну територію України автомобіля "Iveco 35S21", кузов № НОМЕР_2 , реєстраційний номер НОМЕР_3 (країна реєстрації - DE) ОСОБА_1 серед інших документів, надано декларацію про перелік товарів, що визнаються гуманітарною допомогою від 28.11.2023, де в розділі 6 "Отримувач" вказано громадська організація "СПРАВЕДЛИВІСТЬ - НАШ ВИБІР", в розділі 9 "Вид допомоги" зазначено транспортний засіб: "Iveco 35S21", кузов № НОМЕР_2 , реєстраційний номер НОМЕР_3 ; лист громадської організації "СПРАВЕДЛИВІСТЬ - НАШ ВИБІР" від 27.11.2023 щодо ввезення як гуманітарної допомоги автомобіля "Iveco 35S21", кузов № НОМЕР_2 , реєстраційний номер НОМЕР_3 (країна реєстрації - DE).
В ході проведення відповідних перевірочних заходів на адресу Полтавської митниці надійшов лист громадської організації "СПРАВЕДЛИВІСТЬ - НАШ ВИБІР" від 06.05.2024 № 16, згідно якого митницю було повідомлено, що лист від 27.11.2023 щодо автомобіля "Iveco 35S21", кузов № НОМЕР_2 , реєстраційний номер НОМЕР_3 (країна реєстрації - DE) не надходив на адресу громадської організації "СПРАВЕДЛИВІСТЬ - НАШ ВИБІР"; ОСОБА_1 не є і не був членом громадської організації.
Згідно службової записки управління митних платежів, контролю митної вартості та митно-тарифного регулювання ЗЕД Полтавської митниці від 18.04.2024 № 15/15-01/1849 вартість подібного транспортного засобу "Iveco 35S21" 2015 року виготовлення станом на 28.11.2023 становить 319 979,84 грн.
Дії ОСОБА_1 кваліфіковано за частиною 1 статті 483 Митного кодексу України.
У зв`язку із чим, керуючись вимогами статтями 490, 494, 508 Митного кодексу України, посадовою особою митниці у відсутність ОСОБА_1 стосовно нього складено протокол про порушення митних правил за ознаками частини 1 статті 483 Митного кодексу України.
30.09.2024 від захисника ОСОБА_1 - адвоката Булая В.С. надійшло клопотання про закриття провадження у справі про адміністративне правопорушення № 553/2211/24 за протоколом про порушення митних правил № 0065/80600/22 від 07.05.2024 стосовно ОСОБА_1 на підставі пункту 1 частини 1 статті 247 КУпАП, за відсутністю складу та події адміністративного правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 483 Митного кодексу України виходячи з наступного. За вказаних в протоколі про адміністративне правопорушення обставин, дії ОСОБА_1 митницею було кваліфіковано як приховування автомобіля від митного контролю шляхом подання до митного органу документів, що містять неправдиві відомості. В той же час, слід зауважити, що 20.11.2023 до ОСОБА_1 звернулась військова частина НОМЕР_4 з листом від 20.11.2023 з проханням для забезпечення потреб останньої при виконанні поставлених бойових завдань розглянути питання щодо придбання та безкоштовної передачі на баланс військової частини автотранспортного засобу, а саме: IVECO C30V, реєстраційний номер НОМЕР_3 , рама (кузов) № НОМЕР_2 .
У подальшому Громадська організація «СПРАВЕДЛИВІСТЬ - НАШ ВИБІР» 27.11.2023 звернулась до ОСОБА_1 з проханням у сприянні, надання допомоги та доставки для потреб Збройних Сил України автомобіля, а саме: марки IVECO, модель 35S21 дизель, 2015 року, сірого кольору, реєстраційний номер НОМЕР_3 , рама (кузов) № НОМЕР_2 .
Відповідно до декларації про перелік товарів, що визнаються гуманітарної допомогою, вказаний вище транспортний засіб 28.11.2023 було ввезено ОСОБА_1 , на територію України. У подальшому, після переобладнання вказаного транспортного засобу під цілі військової частини НОМЕР_4 , з урахуванням характеру виконуваних бойових задач, вказаний транспортний засіб був безоплатно передано на баланс військової частини НОМЕР_4 згідно акту приймання-передачі майна від 31.08.2024.
Відтак, з урахуванням наведеного вбачається наступне. Вказаний вище транспортний засіб призначався як гуманітарна допомога саме для потреб Збройних Сил України. Транспортний засіб безпосередньо був переданий військовій частині НОМЕР_4 , яка виконує бойові завдання на Херсонському напрямку. За сприяння в постійному безоплатному наданні гуманітарної допомоги, в тому числі і транспорту на користь військової частини НОМЕР_4 , ОСОБА_2 , було видано подяку від згаданої військової частини за підписом командира ОСОБА_3 .
З наведеного повністю вбачається ланцюг постачання гуманітарної допомоги, а саме автомобіля марки IVECO, модель 35S21 дизель, 2015 року, сірого кольору, реєстраційний номер НОМЕР_3 , рама (кузов) № НОМЕР_2 , безпосередньо та безоплатно для потреб Збройних Сил України. Відтак при перетині державного кордону України ОСОБА_1 надані достовірні документи, які свідчать про те, що вказаний автомобіль призначався як гуманітарна допомога саме для потреб Збройних Сил України та не вносив до документів неправдивих відомостей.
Склад правопорушення - це наявність об`єктивних та суб`єктивних ознак, за наявності яких діяння вважається адміністративним правопорушенням. Відсутність хоча б однієї з ознак означає відсутність складу загалом. Таким чином, вважає, що митницею не надано належних та достатніх доказів на підтвердження вини особи, яка притягується до адміністративної відповідальності, а висновки митного органу не підтверджуються достовірними даними, тому це є підставою для закриття провадження по справі за ч. 1 ст. 483 МК України відносно ОСОБА_1 , через відсутність в його діях складу та події адміністративного правопорушення, відповідно до п. 1 ст. 247 КУпАП.
31.10.2024від представникаПолтавської митниціКрилова О.надійшла заявазаперечення наклопотання адвокатаБулая В.С.від 30.09.2024у справі№ 553/2211/24щодо закриттяпровадження усправі.На обґрунтуваннязазначено,що Полтавською митницею здійснювалась перевірка законності ввезення на митну територію України транспортного засобу у якості гуманітарної допомоги зі звільненням від сплати обов`язкових митних платежів на адресу громадської організації «СПРАВЕДЛИВІСТЬ - НАШ ВИБІР» (код ЄДРПОУ 39216053, Кіровоградська обл., Кропивницький р-н, смт. Олександрівка, вул. Вишнева, 16). В ході проведення перевірки встановлений факт ввезення 28.11.2023 ОСОБА_1 на митну територію України автомобіля «IVECO 35S21», кузов № НОМЕР_2 , реєстраційний номер НОМЕР_3 (країна реєстрації - DE) через пункт пропуску «Шегині-Медика», митного поста «Мостиська» Львівської митниці як гуманітарну допомогу.
Даний транспортний засіб пропущений на митну територію України в порядку, визначеному згідно чинною на той час Постановою Кабінету Міністрів України від 01.03.2022 № 174 «Деякі питання пропуску гуманітарної допомоги через митний кордон України в умовах воєнного стану» зі змінами та доповненнями, де серед іншого було встановлено наступне: - згідно абзацу 1 ч. 1 Постанови КМУ установити, що на період дії воєнного стану пропуск через митний кордон України гуманітарної допомоги від донорів (у значенні Закону України "Про гуманітарну допомогу") здійснюється за місцем перетину митного кордону України шляхом подання в паперовій або електронній формі декларації, заповненої особою, що перевозить відповідний товар, за Формою згідно з додатком 1 без застосування заходів нетарифного регулювання зовнішньоекономічної діяльності; у відповідності до абзацу 3 ч. 1 Постанови КМУ товари, пропуск яких здійснюється відповідно до абзацу першого цього пункту, визнаються гуманітарною допомогою за декларативним принципом без прийняття відповідного рішення спеціально уповноважених державних органів з питань гуманітарної допомоги. Згідно листа Львівської митниці від 11.04.2024 № 7.4-5/20-01/7/10828 як підставу для ввезення на митну територію України автомобіля «IVECO 35S21», кузов № НОМЕР_2 , реєстраційний номер НОМЕР_3 (країна реєстрації - DE) ОСОБА_1 надано наступні документи: декларація про перелік товарів, що визнаються гуманітарною допомогою від 28.11.2023, де в розділі 6 «Отримувач» вказано громадська організація «СПРАВЕДЛИВІСТЬ - НАШ ВИБІР» (код ЄДРПОУ 39216053, Кіровоградська обл., Кропивницький р-н, смт. Олександрівна, вул. Вишнева, 16); в розділі 9 «Вид допомоги» зазначено транспортний засіб: автомобіль «IVECO 35S21», кузов № НОМЕР_2 ; лист громадської організації «СПРАВЕДЛИВІСТЬ - НАШ ВИБІР» (код ЄДРПОУ 39216053) від 27.11.2023 № б/н.
Захисником - адвокатом Булаєм В.С. також не враховано, що в ході проведення відповідних перевірочних заходів на адресу Полтавської митниці надійшов лист громадської організації «СПРАВЕДЛИВІСТЬ - НАШ ВИБІР» від 06.05.2024, вих. №16, згідно якого митницю було повідомлено, що автомобіль «IVECO 35S21», кузов № НОМЕР_2 , реєстраційний номер НОМЕР_3 (країна реєстрації - DE), не надходив на адресу громадської організації «СПРАВЕДЛИВІСТЬ - НАШ ВИБІР», громадянин ОСОБА_4 невідомий та відповідно не є членом громадської організації. Тобто факт звернення громадської організації «СПРАВЕДЛИВІСТЬ - НАШ ВИБІР» до ОСОБА_1 спростовано.
Слід звернути увагу на бланк громадської організації «СПРАВЕДЛИВІСТЬ - НАШ ВИБІР», а саме явну відмінність між листом наданим ОСОБА_1 під час перетину кордону від 27.11.2023 № б/н та листом який направила громадська організація «СПРАВЕДЛИВІСТЬ - НАШ ВИБІР» від 06.05.2024, вих.№16, на адресу Полтавської митниці.
Також зауважимо, що ОСОБА_1 , згідно декларації про перелік товарів, що визнаються гуманітарною допомогою від 28.11.2023, зазначив в розділі 6 «Отримувач» громадську організацію «СПРАВЕДЛИВІСТЬ - НАШ ВИБІР» (код СДРПОУ 39216053, Кіровоградська обл., Кропивницький р-н, смт. Олександрівна, вул. Вишнева, 16), що свідчить про те, що ОСОБА_1 мав передати автомобіль зазначеній вище громадській організації, що ним не було зроблено. ОСОБА_1 є відповідальною особою за переміщення даного автомобіля через митний кордон України та його декларування у встановленому на той час порядку. Таким чином, саме ОСОБА_1 здійснив переміщення через митний кордон України з приховуванням від митного контролю товар: автомобіль «IVECO 35S21», кузов № НОМЕР_2 , реєстраційний номер НОМЕР_3 (країна реєстрації - DE), шляхом подання до митного органу, як підставу для переміщення товару документів: декларацію про перелік товарів, що визнаються гуманітарною допомогою від 28.11.2023 та лист громадської організації «СПРАВЕДЛИВІСТЬ - НАШ ВИБІР» (код СДРПОУ 39216053) від 27.11.2023 № б/н, що містять неправдиві відомості щодо одержувача.
Крім цього, Полтавською митницею направлено лист від 02.07.2024 №7.23-1/20-02/8.2/2991 на адресу військової частині НОМЕР_4 ( АДРЕСА_1 ) для надання інформації щодо автомобіля «ІVЕСО 35S21», кузов № НОМЕР_5 , реєстраційний номер НОМЕР_3 (країна реєстрації - DE), що ввезений у якості гуманітарної (волонтерської) допомоги. На даний лист від військової частини НОМЕР_4 не надходило жодної відповіді, що могло б підтвердити факт звернення до ОСОБА_1 з проханням про перевезення вищевказаного транспортного засобу, а також підтвердити факт отримання транспортного засобу з подальшою постановкою на військовий облік. Наданий адвокатом ОСОБА_5 акт приймання-передачі майна від 31.08.2024 не є належним та допустимим доказом, так як якість печаті даного листа погана і розібрати на ній щось неможливо.
Крім цього, згідно клопотання про закриття провадження у справі про адміністративне правопорушення №553/2211/24 від 30.09.2024, транспортний засіб «IVECO 35S21», кузов № НОМЕР_2 , реєстраційний номер НОМЕР_3 був переданий військовій частині НОМЕР_4 згідно акту приймання-передачі майна від 31.08.2024. Натомість зазначений вище автомобіль був ввезений на митну територію України 28.11.2023. Протокол про порушення митних правил №0065/80600/24 було складено ще 07.05.2024, тобто до складання акт приймання- передачі майна від 31.08.2024. Навіть якщо вважати акт приймання-передачі майна від 31.08.2024 належним та допустимим доказом у справі, він додатково підтверджує, що громадянином ОСОБА_1 при переміщенні даного транспортного засобу у декларації про перелік товарів, що визнаються гуманітарною допомогою від 28.11.2023 заявлені неправдиві відомості щодо одержувача, оскільки інформація в розділі 6 «Отримувач» громадську організацію «СПРАВЕДЛИВІСТЬ - НАШ ВИБІР» (код ЄДРПОУ 39216053, Кіровоградська обл„ Кропивницький р-н, смт. Олександрівка, вул. Вишнева, 16), що не відповідає дійсності.
Також відсутні докази, що автомобіль «ІVЕСО 35S21», кузов № НОМЕР_2 , реєстраційний номер НОМЕР_3 перебуває на відповідному обліку саме військової частини НОМЕР_4 (документи про оприбуткування автомобіля на баланс як основного засобу; наказ на введення в експлуатацію автомобіля; інвентарна картка обліку основних засобів форми № 03-6 на дані автомобілі; витяг із субрахунку 105 «Транспортні засоби» та ін.).
Факт вчинення ОСОБА_1 порушення митних правил за ч. 1 ст. 483 Митного кодексу України підтверджується відомостями з наступних документів, а саме: протокол про порушення митних правил № 0065/80600/24 від 07.05.2024, копіялиста громадськоїорганізації «СПРАВЕДЛИВІСТЬ-НАШ ВИБІР»(кодЄДРІІОУ 39216053)від 27.11.2023№ б/н,копія деклараціїпро переліктоварів,що визнаютьсягуманітарною допомогоювід 28.11.2023,копія листагромадської організації«СПРАВЕДЛИВІСТЬ -НАШ ВИБІР» від 06.05.2024 за вих.№16.
В судове засідання ОСОБА_1 не прибув, про час та місце розгляду справи повідомлені належним чином, про причини неявки не повідомив.
У відповідності до ч. 4 ст. 526 Митного кодексу України, неявка особи, яка притягується до адміністративної відповідальності, не є перешкодою для розгляду справи за її відсутності.
Захисник ОСОБА_1 - адвокат Булай В.С. у судовому засіданні підтримав письмове клопотання про закриття провадження у справі з підстав, зазначених у ньому. Надав пояснення, у яких повідомив, що ОСОБА_1 , починаючи з 2014 року, займається волонтерством. У листопаді 2023 до нього звернулася військова частина НОМЕР_4 з проханням придбання та доставки для потреб ЗСУ транспортного засобу ІVЕСО, пізніше і ГО звернулася із відповідним проханням. Транспортний засіб було ввезено, доставлено до СТО, де його було переобладнано під цілі військової частини, а 31.08.2024 передано безпосередньо військовій частині НОМЕР_4 , що підтверджується актом приймання-передачі майна від 31.08.2024. Вказав, що протокол складений стосовно ОСОБА_1 безпідставно, матеріали справи не містять доказів його вини.
Представник митного органу у судовому засіданні вказав на наявність належних доказів та підстав для притягнення ОСОБА_1 до відповідальності за частиною 1 статті 483 Митного кодексу України.
Заслухавши пояснення представника Полтавської митниці, захисника особи, яка притягається до адміністративної відповідальності, дослідивши матеріали справи, суддя приходить до наступного висновку.
Відповідно до ст. 9 КУпАП адміністративним правопорушенням (проступком) визнається протиправна, винна (умисна або необережна) дія чи бездіяльність, яка посягає на громадський порядок, власність, права і свободи громадян, на встановлений порядок управління і за яку законом передбачено адміністративну відповідальність.
Відповідно до ч. 1 ст. 486 МК України завданнями провадження у справах про порушення митних правил є своєчасне, всебічне, повне та об`єктивне з`ясування обставин кожної справи, вирішення її з дотриманням вимог закону, забезпечення виконання винесеної постанови, а також виявлення причин та умов, що сприяють вчиненню порушень митних правил, та запобігання таким правопорушенням.
Відповідно до вимог ст. ст. 245, 251, 252, 280 КУпАП суд зобов`язаний повно, всебічно та об`єктивно з`ясувати всі обставини справи, встановити чи було вчинено адміністративне правопорушення та чи винна особа у його вчиненні, дослідити наявні у справі докази, дати їм належну правову оцінку і в залежності від встановленого, прийняти мотивоване законне рішення.
Згідно положень ст. 458 МК України порушення митних правил є адміністративним правопорушенням, яке являє собою протиправні, винні (умисні або з необережності) дії чи бездіяльність, що посягають на встановлений цим Кодексом та іншими актами законодавства України порядок переміщення товарів, транспортних засобів комерційного призначення через митний кордон України, пред`явлення їх органам доходів і зборів для проведення митного контролю та митного оформлення, а також здійснення операцій з товарами, що перебувають під митним контролем або контроль за якими покладено на органи доходів і зборів цим Кодексом чи іншими законами України, і за які цим Кодексом передбачена адміністративна відповідальність.
Правопорушення визнається вчиненим умисно, коли особа, яка його вчинила, усвідомлювала протиправний характер своєї дії чи бездіяльності, передбачала її шкідливі наслідки і бажала їх або свідомо допускала настання цих наслідків (ст.10 КУпАП), а вчиненим з необережності, коли особа, яка його вчинила, передбачала можливість настання шкідливих наслідків своєї дії чи бездіяльності, але легковажно розраховувала на їх відвернення або не передбачала можливості настання таких наслідків, хоч повинна була і могла їх передбачити (ст.11 КУпАП).
Так, за змістом ст. ст. 458, 487 МК України, ст. ст. 9-11 КУпАП підставою для визнання особи винною в порушенні митних правил, як різновиду адміністративного правопорушення, є встановлення у вчиненому нею діянні всіх ознак складу такого правопорушення, в тому числі ознак суб`єктивної та об`єктивної сторони складу правопорушення.
Частиною першою ст. 483 МК України передбачено відповідальність за переміщення або дії, спрямовані на переміщення товарів через митний кордон України з приховуванням від митного контролю, тобто з використанням спеціально виготовлених сховищ (тайників) та інших засобів або способів, що утруднюють виявлення таких товарів, або шляхом надання одним товарам вигляду інших, або з поданням митному органу як підстави для переміщення товарів підроблених документів чи документів, одержаних незаконним шляхом, або таких, що містять неправдиві відомості щодо найменування товарів, їх ваги (з урахуванням допустимих втрат за належних умов зберігання і транспортування) або кількості, країни походження, відправника та/або одержувача, кількості вантажних місць, їх маркування та номерів, неправдиві відомості, необхідні для визначення коду товару згідно з УКТ ЗЕД та його митної вартості.
Тобто, основним безпосереднім об`єктом є встановлений порядок переміщення товарів через митний кордон України.
Об`єктивною стороною вказаного правопорушення є дії, спрямовані на переміщення товарів, транспортних засобів через митний кордон України. Під дією мається на увазі активна поведінка (вчинок) особи, в якій відображена ззовні її воля і що спрямована на спричинення певних негативних наслідків.
Переміщення предметів із приховуванням від митного контролю - це їх переміщення через митний кордон різними шляхами, зокрема, шляхом подання до митного органу України підроблених документів, чи документів, які містять неправдиві відомості.
Згідно п. 5 Постанови Пленуму Верховного Суду № 8 від 03.06.2005 року № «Про судову практику у справах про контрабанду та порушення митних правил», незаконним переміщенням предметів із приховуванням від митного контролю - є їх переміщення через митний кордон України з використанням спеціально виготовлення сховищ, тайників та інших засобів чи способів, що утруднюють їх виявлення або шляхом надання одним товарам вигляду інших, або з наданням митному органу як підстави для переміщення товару підроблених документів чи одержаних незаконним шляхом, або таких, що містять неправдиві дані.
Відповідно до роз`яснень, які містяться в п. 6 Постанови Пленуму Верховного суду України № 8 від 03.06.2005 року (зі змінами внесеними згідно з Постановою ВСУ № 8 від 30.05.2008 року) «Про судову практику у справах про контрабанду та порушення митних правил», судам необхідно враховувати, що підставою для переміщення через митний кордон є визначені нормативними актами документи, без яких неможливо одержати дозвіл митного органу на пропуск товарів через митний кордон. Це, зокрема, можуть бути митна декларація, контракт, коносамент, ліцензія, квота, товаросупровідні документи, дозвіл відповідних державних органів. Підробленими треба вважати як фальшиві документи, так і справжні, до яких внесено неправдиві відомості чи окремі зміни, що перекручують зміст інформації щодо фактів, які ними посвідчуються, а також документи з підробленими підписами, відбитками печаток та штампів. Незаконно одержаними слід визнавати документи, які особа отримала за відсутності законних підстав або з порушенням установленого порядку. Документами, що містять неправдиві дані, є, зокрема, такі, в яких відомості щодо суті угоди, найменування, асортименту, ваги, кількості чи вартості товарів, а також їх відправника чи одержувача, держави, з якої вони вивезені чи в яку переміщуються, не відповідають дійсності.»
Наявність об`єкту, об`єктивної сторони, суб`єкту та суб`єктивної сторони адміністративного правопорушення є обов`язковим для кваліфікації конкретного діяння, як адміністративного проступку. Якщо хоча б один з них відсутній або не відповідає вимогам, що передбачені відповідною статтею глави 68 МК України, вказане діяння не є порушенням митних правил.
Згідно п. 5 ч. 1 ст. 495 МК України, доказами у справі про порушення митних правил є будь-які фактичні дані, на основі яких у визначеному законом порядку встановлюються наявність або відсутність порушення митних правил, винність особи у його вчиненні та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Такі дані встановлюються: іншими документами (належним чином завіреними їх копіями або витягами з них) та інформацією, у тому числі тими, що перебувають в електронному вигляді, а також товарами - безпосередніми предметами порушення митних правил, товарами із спеціально виготовленими сховищами (тайниками), що використовувалися для приховування безпосередніх предметів порушення митних правил від митного контролю, транспортними засобами, що використовувалися для переміщення безпосередніх предметів порушення митних правил через митний кордон України.
Відповідно до положень ст. ст. 252, 254, 255, 256 КУпАП, ст. 494 МК України, протокол про адміністративне правопорушення (протокол про порушення митних правил) - це офіційний документ, відповідним чином оформлений уповноваженою особою про вчинення діяння (діянь), яке (які) містить ознаки адміністративного правопорушення, передбаченого КУпАП (МК України), є найважливішим джерелом доказів у справах про адміністративні правопорушення (про порушення митних правил). У ньому, крім іншого, зазначаються відомості про особу, яка притягається до відповідальності; місце, час вчинення і суть правопорушення; прізвища, адреси свідків і потерпілих якщо вони є; пояснення особи, яка притягається до відповідальності; інші відомості, необхідні для вирішення справи.
З наведеногослідує,що протоколпро порушеннямитних правил,разом здолученими донього матеріалами,є нетільки джереломдоказів усправі,але йактом обвинуваченняу вчиненніконкретного правопорушення.
Основним безпосереднім об`єктом є встановлений порядок переміщення товарів через митний кордон України.
Об`єктивною стороною вказаного правопорушення є дії, спрямовані на переміщення товарів, транспортних засобів через митний кордон України. Під дією мається на увазі активна поведінка (вчинок) особи, в якій відображена ззовні її воля і що спрямована на спричинення певних негативних наслідків.
Переміщення предметів із приховуванням від митного контролю - це їх переміщення через митний кордон різними шляхами, зокрема, шляхом подання до митного органу України підроблених документів, чи документів, які містять неправдиві відомості.
Так, у протоколі про порушення митних правил № 0065/80600/24 від 07.05.2024 зазначається, що до митного контролю автомобіля "Iveco35S21",кузов № НОМЕР_2 ,реєстраційний номер НОМЕР_3 (країнареєстрації -DE) було подано декларацію про перелік товарів, що визнаються гуманітарною допомогою, яка була заповнена громадянином України ОСОБА_1 , в якій вищевказаний транспортний засіб ним заявлений як гуманітарна допомога.
Відповідно до декларації про перелік товарів, що визнаються гуманітарною допомогою отримувачем є громадська організація «СПРАВЕДЛИВІСТЬ - НАШ ВИБІР» (код ЄДРІІОУ 39216053). Фактичне місце розвантаження гуманітарного вантажу зазначено: Олександрівка, Кіровоградська обл., вул. Вишнева, 16.
До протоколу додано копію лист від 06.05.2024 № 16 громадської організації "СПРАВЕДЛИВІСТЬ - НАШ ВИБІР", згідно з яким автомобіль марки "Iveco35S21",кузов № НОМЕР_2 ,реєстраційний номер НОМЕР_3 (країнареєстрації -DE) у якості гуманітарної допомоги до ГО «СПРАВЕДЛИВІСТЬ - НАШ ВИБІР» не надходив, місцезнаходження вказаного транспортного засобу громадській організації не відомо, також спростували факт підписання та реєстрацію листів ГО "Справедливість - наш вибір" від 21.07.2023 та від 27.11.2023, а також листи як підстави для ввезення на митну територію України зазначеного транспортного засобу як гуманітарної допомоги ГО "Справедливість - наш вибір" не надавала.
Разом з тим, з долученого до матеріалів справи Акту приймання-передачі майна, від 31.08.2024 слідує, що ОСОБА_1 передав, а військова частина НОМЕР_4 отримала транспортний засіб мікроавтобус вантажний "Iveco С30V", кузов № НОМЕР_2 , реєстраційний номер НОМЕР_3 , 2015 рік.
Таким чином, під час внесення відомостей до документів, під час митного оформлення, ОСОБА_1 вніс правдиві відомості та в подальшому передав транспортний засіб до військової частини НОМЕР_4 .
У матеріалах справи відсутні докази, які б підтверджували, що ОСОБА_1 під час переміщення через митний кордон транспортного засобу та внесення відомостей до декларації усвідомлював те, що лист ГО «СПРАВЕДЛИВІСТЬ - НАШ ВИБІР» від 27.11.2023 містить неправдиві відомості щодо одержувача.
Відтак, будь-яких дій, які б були спрямовані на приховування від митного контролю та утворювалиоб`єктивну сторону правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 483 МК України, ОСОБА_1 не здійснював.
Митний орган лише зазначив про факт підроблення цього документа, однак докази на підтвердження таких обставин суду не надав.
Суд зазначає, що сам по собі лист ГО «СПРАВЕДЛИВІСТЬ-НАШ ВИБІР»від 06.05.2024 не доводить ці обставини, оскільки вирішення даного питання потребує спеціальних знань та можливе лише шляхом проведення відповідної експертизи. У матеріалах справи відсутні докази того, що митний орган додатково здійснював необхідні заходи з метою встановлення факту підроблення.
Проаналізувавши матеріали справи, суд дійшов висновку про те, що митним органом не надано беззаперечних доказів того, що ОСОБА_1 були вчинені дії, спрямовані на переміщення товарів через митний кордон України з приховуванням від митного контролю шляхом подання митному органу як підстави для переміщення товарів підроблених документів.
Один з основних принципів забезпечення вирішення спорів у публічно-правовій сфері, зокрема, між суб`єктом приватного права та суб`єктом владних повноважень, передбачає, що останній зобов`язаний забезпечити доведення в суді правомірності свого рішення, дії або бездіяльності, оскільки, в протилежному випадку, презюмується, що вони є протиправними.
Аналогічну правову позицію викладено у постанові колегії суддів Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду від 31.01.2019 у справі №760/10803/15-а (адміністративне провадження №К/9901/19074/18).
Згідно положень ст. ст. 486, 495 МК України обов`язок доказування у митній справі покладається на органи доходів і зборів (митних органів).
Статтею 19 Конституції України, передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
При цьому, суд не має права самостійно відшукувати докази винуватості особи у вчиненні правопорушення. Адже діючи таким чином, суд неминуче перебиратиме на себе функції обвинувача, позбавляючись статусу незалежного органу правосуддя, що є порушенням ст. 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (далі Конвенція).
Відповідно до принципу «поза розумним сумнівом», зміст якого сформульований у п.43 рішення Європейського суду з прав людини у справі «Кобець проти України» від 14.02.2008 р., доказування, зокрема, має випливати із сукупності ознак чи неспростовних презумпцій, достатньо вагомих, чітких та узгоджених між собою, а за відсутності таких ознак не можна констатувати, що винуватість обвинуваченого доведено поза розумним сумнівом.
Відповідно до ст. 62 Конституції України обвинувачення не може ґрунтуватися на доказах, одержаних незаконним шляхом, а також на припущеннях, вина особи, яка притягається до відповідальності повинна бути доведена органом який склав протокол, а доводи вини повинні ґрунтуватися на доказах, об`єктивність яких не викликала б жодних сумнівів. Усі сумніви щодо доведеності вини особи тлумачаться на її користь.
З урахуванням викладеного, суд констатує, що в даному випадку посадовими особами митного органу не було доведено наявності в діях ОСОБА_1 складу порушення митних правил, передбаченого ч. 1 ст. 483 МК України, зокрема, наявності об`єктивної та суб`єктивної сторони правопорушення у формі вчинення дій, спрямованих на переміщення товару через митний кордон України шляхом подання митному органу як підстави для переміщення товару підроблених документів.
Згідно ст. 527 МК України у справі про порушення митних правил орган доходів і зборів або суд (суддя), що розглядає справу, виносить одну з таких постанов: 1) про проведення додаткової перевірки; 2) про накладення адміністративного стягнення; 3) про закриття провадження у справі.
Враховуючи вищевикладене, суд доходить висновку про відсутність в діях ОСОБА_1 складу адміністративного правопорушення, передбаченого частиною 1 статті 483 Митного кодексу України, а тому провадження у справі слід закрити у зв`язку з відсутністю у діях особи складу, передбаченого частиною 1 статті 483 Митного кодексу України.
Керуючись ст. ст. 527, 528, 529, ч. 1 ст. 483 МК України, п. 1 ч. 1 ст. 247, 283 - 285, 287 - 291, 294 КУпАП,
п о с т а н о в и в:
Провадження в справі про порушення митних правил стосовно ОСОБА_1 за частиною 1 статті 483 Митного кодексу України - закрити на підставі пункту 1 частини 1 статті 247 Кодексу України за відсутністю в його діях складу адміністративного правопорушення.
Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги.
Постанова може бути оскаржена до Полтавського апеляційного суду шляхом подання апеляційної скарги протягом десяти днів з дня її винесення.
Повний текст постанови складено 05.11.2024.
Суддя Ю.М. Подмаркова
Суд | Ленінський районний суд м.Полтави |
Дата ухвалення рішення | 31.10.2024 |
Оприлюднено | 07.11.2024 |
Номер документу | 122823356 |
Судочинство | Адмінправопорушення |
Категорія | Справи про порушення митних правил, які підлягають розгляду в судовому порядку Митний кодекс 2012 р. Переміщення або дії, спрямовані на переміщення товарів через митний кордон України з приховуванням від митного контролю |
Адмінправопорушення
Ленінський районний суд м.Полтави
Подмаркова Ю. М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні