Справа № 550/1139/24
Провадження № 2/550/415/24
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
05 листопада 2024 року селище Чутове
Чутівський районний суд Полтавської області у складі головуючого судді Литвин В.В., за участю секретаря судового засідання Томас Ю.П., розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в селищі Чутовев порядку загального позовного провадження цивільну справу за позовом ОСОБА_1 до Скороходівської селищної ради Полтавського району Полтавської області та Головного управління Держгеокадастру в Полтавській області,
про визнання протиправним та скасування наказу, акта приймання-передачі земельних ділянок, рішення, скасування права комунальної власності, визнання права власності на земельну ділянку,
В С Т А Н О В И В :
Позивачка звернулася до суду з позовом до Скороходівської селищної ради Полтавського району Полтавської області та Головного управління Держгеокадастру в Полтавській області про визнання протиправним та скасування наказу, акта приймання-передачі земельних ділянок, рішення, скасування права комунальної власності, визнання права власності на земельну ділянку, в якому просить:
1) визнати незаконними та скасувати наказ Головного управління Держгеокадастру в Полтавській області від 06.06.2018 року № 4005-СГ «Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність» та акт приймання-передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення із державної у комунальну власність від 06.06.2018 року в частині передачі у комунальну власність Скороходівської селищної об`єднаної територіальної громади земельної ділянки площею 2,00 га для ведення особистого селянського господарства, яка розташована на території Скороходівської селищної ради Полтавського району Полтавської області, власницею якої згідно з Державним актом на право приватної власності на землю серія Р2 № 614015 від 29.12.2003 року є ОСОБА_2 (РНОКПП НОМЕР_1 );
2) визнати незаконним та скасувати рішення 25 сесії Скороходівської селищної ради восьмого скликання від 18.12.2018 року № 979 «Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки» в частині проведення державної реєстрації права комунальної власності за Скороходівською селищною радою на утворену в результаті поділу земельну ділянку площею 2,00 га кадастровий номер 5325481800:00:002:0298, яка знаходиться за межами с. Іскрівка Полтавського (колишнього Чутівського) району Полтавської області;
3) визнати за ОСОБА_3 (РНОКПП НОМЕР_1 ) право власності на земельну ділянку із кадастровим номером 5325481800:00:002:0298 площею 2,00 га, розташовану на території Скороходівської селищної ради Полтавського району Полтавської області, скасувавши право комунальної власності Скороходівської селищної ради Полтавського району Полтавської області (ідентифікаційний код юридичної особи 21047276, адреса: 38813, Полтавська область, Полтавський район, селище міського типу Скороходове, вул. Софіївська, будинок № 15) на цю земельну ділянку.
В обґрунтування позовних вимог позивачка зазначає, що на підставі розпорядження Чутівської районної державної адміністрації від 09.06.2003 року № 329 отримала Державний акт на право приватної власності на землю серія Р2 № 614015 від 29.12.2003 року, згідно з яким є власницею земельної ділянки площею 2,00 га (без кадастрового номера), розташованої на території Скороходівської територіальної громади Полтавського району Полтавської області (колишня Іскрівська сільська рада), для ведення особистого селянського господарства. Державний акт зареєстрований в Книзі записів державних актів на право приватної власності на землю за № 153.
Видачі позивачці Державного акта на право приватної власності на землю серія Р2 № 614015 від 29.12.2003 року передувало виготовлення технічної документації із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право на земельну ділянку для ведення особистого селянського господарства ОСОБА_1 на території Іскрівської сільської ради Чутівського району Полтавської області.
З метою реалізації своїх прав як власника земельної ділянки позивачка звернулася до сертифікованого інженера-землевпорядника фізичної особи-підприємця ОСОБА_4 для виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) на земельну ділянку, що розташована на території Скороходівської селищної ради Полтавського району Полтавської області для ведення особистого селянського господарства площею 2,00 га згідно з Державним актом на право приватної власності на землю серія Р2 № 614015 від 29.12.2003 року.
Проте, 09.01.2024 року фізична особа-підприємець ОСОБА_4 надав відмову щодо виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) на земельну ділянку, що знаходиться на території Скороходівської селищної ради Полтавського району Полтавської області для ведення особистого селянського господарства площею 2,00 га згідно з Державним актом на право приватної власності на землю серія Р2 № 614015, виданим 29 грудня 2003 року на ім`я ОСОБА_1 , у зв`язку з тим, що на земельну ділянку площею 2,00 га, зазначену в Державному акті, «накладена» - межі співпадають повністю - та зареєстрована в Державному земельному кадастрі земельна ділянка площею 2,00 га кадастровий номер 5325481800:00:002:0298, форма власності комунальна, у відомостях про суб`єктів права власності на земельну ділянку значиться Скороходівська селищна рада Чутівського району Полтавської області.
Земельна ділянка площею 2,00 га для ведення особистого селянського господарства, розташована на території Скороходівської селищної ради (колишня Іскрівська сільська рада), власницею якої є позивачка, що підтверджується Державним актом на право приватної власності на землю серія Р2 № 614015 від 29.12.2003 року, була помилково включена в планово-картографічний матеріал до земель державної форми власності для подальшої передачі у комунальну. Пізніше помилково (незаконно) була включена до акта приймання-передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення із державної у комунальну власність від 06.06.2018 року (по поділу в складі земельної ділянки кадастровий номер 5325481800:00:002:0289). Відповідно, незаконно здійснена реєстрація права комунальної власності на спірну земельну ділянку кадастровий номер 5325481800:00:002:0298 за Скороходівською селищною радою. Приймаючи оспорювані акти, відповідачі порушили право власності позивачки на спірну земельну ділянку, а тому позивачка звернулася до суду з даним позовом.
Ухвалою судді від 26.09.2024 відкрито провадження у справі та призначено розгляд справи в порядку загального позовного провадження.
Ухвалою підготовчого засідання від 15.10.2024 закрито підготовче провадження у справі, справу призначено до судового розгляду по суті у відкритому судовому засіданні, в яке викликано представників сторін.
Скороходівська селищна рада Полтавського району Полтавської області надала заяву про розгляд справи за відсутності її представника за наявними матеріалами, проти позову заперечень не подала.
Представник відповідача Головного управління Держгеокадастру в Полтавській області подав відзив на позовну заяву, в якому зазначив, що Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин» № 1423-ІХ від 28.04.2021 розділ Х Земельного кодексу України доповнено пунктом 24 такого змісту:
«З дня набрання чинності цим пунктом землями комунальної власності територіальних громад вважаються всі землі державної власності, розташовані за межами населених пунктів у межах таких територіальних громад, крім земель:
а) що використовуються органами державної влади, державними підприємствами, установами, організаціями на праві постійного користування (у тому числі земельних ділянок, що перебувають у постійному користуванні державних лісогосподарських підприємств, та земель водного фонду, що перебувають у постійному користуванні державних водогосподарських підприємств, установ, організацій, Національної академії наук України, національних галузевих академій наук);
б) оборони;
в) природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення в межах об`єктів і територій природно-заповідного фонду загальнодержавного значення, лісогосподарського призначення;
г) зони відчуження та зони безумовного (обов`язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи;
ґ) під будівлями, спорудами, іншими об`єктами нерухомого майна державної власності;
д) під об`єктами інженерної інфраструктури загальнодержавних та міжгосподарських меліоративних систем державної власності;
е) визначених у наданих до набрання чинності цим пунктом дозволах на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, наданих органами виконавчої влади з метою передачі земельних ділянок у постійне користування державним установам природно-заповідного фонду, державним лісогосподарським та водогосподарським підприємствам, установам та організаціям, якщо рішення зазначених органів не прийняті.
Земельні ділянки, що вважаються комунальною власністю територіальних громад сіл, селищ, міст відповідно до цього пункту і право державної власності на які зареєстроване у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, переходять у комунальну власність з моменту державної реєстрації права комунальної власності на такі земельні ділянки.
Інші земельні ділянки та землі, не сформовані у земельні ділянки, переходять у комунальну власність з дня набрання чинності цим пунктом.
Перехід земельних ділянок із державної власності у комунальну власність згідно з вимогами цього пункту не є підставою для припинення права оренди та інших речових прав, похідних від права власності, на такі земельні ділянки. Внесення змін до договору оренди, суперфіцію, емфітевзису, земельного сервітуту із зазначенням нового органу, що здійснює розпорядження такою земельною ділянкою, не вимагається і здійснюється лише за згодою сторін договору.
З дня набрання чинності цим пунктом до державної реєстрації права комунальної власності на земельні ділянки державної власності, що передаються у комунальну власність територіальних громад, органи виконавчої влади, що здійснювали розпорядження такими земельними ділянками, не мають права здійснювати розпорядження ними».
Таким чином, починаючи з 21.05.2021 (день набрання чинності Законом № 1423-ІХ), Головне управління Держгеокадастру в Полтавській області не здійснює розпорядження землею, на яку позивач просить визнати право власності.
Крім того, представник відповідача зазначив, що позивачем обрано неефективний спосіб захисту права шляхом визнання незаконним та скасування наказу ГУ Держгеокадастру, а також заначено неналежного відповідача в особі Головного управління Держгеокадастру в Полтавській області. Кожна із зазначених обставин,на думку відповідача, є самостійною підставою для відмови в позові.
Представник позивача надала відповідь на відзив, в якій просила відхилити доводи відповідача ГУ Держгеокадастру у Полтавській області, а позовні вимоги задовольнити у повному обсязі, оскільки відповідачем не надано доказів припинення права власності позивачки на спірну земельну ділянку. Отже, реєстрація цієї земельної ділянки за державою та прийняття рішення у вигляді наказу Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області від 06.06.2018 року №4005-СГ «Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність» щодо передачі спірної земельної ділянки до земель комунальної власності свідчить про невизнання державою права власності на вказану земельну ділянку за ОСОБА_1 . Незважаючи на те, що земельна ділянка належить на праві приватної власності позивачці і у Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області були відсутні будь-які повноваження щодо розпорядження спірною земельною ділянкою, відповідачем було включено її до акта приймання-передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення із державної у комунальну власність. Державний акт на право приватної власності на землю серія Р2 № 614015 від 29.12.2003 року, виданий позивачці та зареєстрований у Книзі записів державних актів на право приватної власності на землю за № 153, про що вказано в акті та не спростовано відповідачем.
Дослідивши матеріали справи та наявні у ній докази, суд вважає, що позовні вимоги підлягають задоволенню, з огляду на наступне.
Судом встановлено, що розпорядженням Чутівської районної державної адміністрації Полтавської області від 09.06.2003 року № 329 ОСОБА_1 передано у власність земельну ділянку площею 2,00 га для ведення особистого селянського господарства (а.с.17).
У грудні 2003 року позивачкою виготовлено технічну документацію із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право на земельну ділянку для ведення особистого селянського господарства на території Іскрівської сільської ради Чутівського району Полтавської області (а.с.14-21).
Згідно з Державним актом на право приватної власності на землю серії Р2 №614015, виданим 29.12.2003, Іскрівською сільською радою народних депутатів ОСОБА_1 передана у власність земельна ділянка площею 2,00 га в межах згідно з планом (а.с.13).
Рішенням Скороходівської селищної ради Чутівського району Полтавської області від 07.02.2018 року № 648 про передачу земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності у комунальну власність об`єднаній територіальній громаді помилково було включено спірну земельну ділянку до планово-картографічного матеріалу земель, які підлягають передачі з державної у комунальну власність об`єднаної територіальної громади.
Згідно з наказом Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області від 06.06.2018 року № 4005-СГ про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність Скороходівській селищній об`єднаній територіальній громаді передано у комунальну власність земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності загальною площею 1745,7500 га, які розташовані за межами населених пунктів на території Чутівського району Скороходівської селищної ради та Іскрівської, Скибівської сільських рад, згідно акта приймання-передачі (а.с.36-41).
Відповідно до акта приймання-передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення із державної у комунальну власність від 06.06.2018 року Головним управлінням Держгеокадастру у Полтавській області передано із державної власності у комунальну власність Скороходівської селищної об`єднаної територіальної громади 112 земельних ділянок загальною площею 1745,7500 га, в тому числі земельна ділянка площею 8,0399 га, кадастровий номер 5325481800:00:002:0289, цільове призначення землі запасу (а.с.40).
Рішенням Скороходівської селищної ради Чутівського району Полтавської області від 18.12.2018 року №979 про затвердження технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки було затверджено документацію щодо поділу та об`єднання земельної ділянки комунальної власності, площею 8,0399 га з кадастровим номером 5325481800:00:002:0289, яка знаходиться на території Скороходівської селищної ради за межами с. Іскрівка Чутівського району Полтавської області, а саме на утворені в результаті поділу: земельну ділянку комунальної власності із земель сільськогосподарського призначення з кадастровим номером 5325481800:00:002:0298, площею 2,00 га, яка знаходиться за межами с. Іскрівка, Чутівського району Полтавської області; земельну ділянку комунальної власності із земель сільськогосподарського призначення з кадастровим номером 5325481800:00:002:0297, площею 2,00 га, яка знаходиться за межами с. Іскрівка, Чутівського району Полтавської області; земельну ділянку комунальної власності із земель сільськогосподарського призначення з кадастровим номером 5325481800:00:002:0294, площею 1,00 га, яка знаходиться за межами с. Іскрівка, Чутівського району Полтавської області; земельну ділянку комунальної власності із земель сільськогосподарського призначення з кадастровим номером 5325481800:00:002:0293, площею 1,00 га, яка знаходиться за межами с. Іскрівка, Чутівського району Полтавської області; земельну ділянку комунальної власності із земель сільськогосподарського призначення з кадастровим номером 5325481800:00:002:0295, площею 1,63 га, яка знаходиться за межами с. Іскрівка, Чутівського району Полтавської області; земельну ділянку комунальної власності із земель сільськогосподарського призначення з кадастровим номером 5325481800:00:002:0296, площею 0,4099 га, яка знаходиться за межами с. Іскрівка, Чутівського району Полтавської області. Виконавчому комітету Скороходівської селищної ради доручено провести державну реєстрацію права комунальної власності за Скороходівською селищною радою на утворені в результаті поділу земельні ділянки (а.с.24)
Згідно з Витягом з Державного земельного кадастру про земельну ділянку № НВ-9903181312022 від 07.10.2022 року, земельна ділянка кадастровий номер 5325481800:00:002:0298, площею 2,00 гектара, місце розташування - Полтавська область, Чутівський район, Скороходівська селищна рада, цільове призначення - землі сільськогосподарського призначення, перебуває у комунальній власності (а.с.27).
Відповідно до Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна №354110328 від 13.11.2023 року власником земельної ділянки кадастровий номер 5325481800:00:002:0298, площею 2,00 гектари є територіальна громада Скороходівська селищна рада Чутівського району Полтавської області (а.с.31).
09.09.2024 року фізична особа-підприємець ОСОБА_4 надав відмову щодо виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) на земельну ділянку, що знаходиться на території Скороходівської селищної ради Полтавського району Полтавської області для ведення особистого селянського господарства площею 2,00 га згідно з Державним актом на право приватної власності на землю серія Р2 № 614015, виданим 29 грудня 2003 року на ім`я ОСОБА_1 , у зв`язку з тим, що на земельну ділянку, площею 2,00 га, зазначену в Державному акті «накладена» - межі співпадають повністю - та зареєстрована в Державному земельному кадастрі земельна ділянка площею 2,00 га кадастровий номер 5325481800:00:002:0298, форма власності комунальна, у відомостях про суб`єктів права власності на земельну ділянку значиться Скороходівська селищна рада Чутівського району Полтавської області (а.с.32).
Відповідно до ч. 1 ст. 13 ЦПК України суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках.
Згідно з положеннями ст. 81 ЦПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи. Доказування не може ґрунтуватися на припущеннях.
Згідно з вимогами ст. 89 ЦПК України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).
Поданими позивачкою доказами доведено обґрунтованість заявлених нею вимог із визначених нею підстав.
У статті 3 Конституції України закріплено принцип, за яким права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави, яка відповідає перед людиною за свою діяльність.
В Україні визнається і діє принцип верховенства права; права і свободи людини є невідчужуваними та непорушними; громадяни мають рівні конституційні права і свободи та є рівними перед законом, що прямо передбачено у частині першій статті 8, статті 21, частині першій статті 24 Конституції України.
Права і свободи людини і громадянина захищаються судом; кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб, як зазначено у частинах першій, другій статті 55 Конституції України.
У Першому Протоколі до Конвенції про захист прав людиниі основних свобод задекларовано, що кожна фізична або юридична особа має право мирно володіти своїм майном. Ніхто не може бути позбавлений свого майна інакше як в інтересах суспільства і на умовах, передбачених законом або загальними принципами міжнародного права.
Положеннями ч.ч. 1, 4 ст. 11 Цивільного кодексу України (далі також - ЦК України) передбачено, що цивільні права і обов`язки виникають як із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, так і з інших дій, які за аналогією, породжують цивільні права та обов`язки. У випадках, встановлених актами цивільного законодавства, цивільні права та обов`язки виникають безпосередньо з актів органів державної влади, органів влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування.
Відповідно до ч. 1 ст. 15 ЦК України кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання.
За приписами ч. 1 ст. 16 ЦК України кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу. Способи захисту цивільних прав та інтересів визначені ч. 2 ст. 16 ЦК України, відповідно до якої одним з таких є визнання незаконними рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб.
За приписами ст. 21 ЦК України суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси. Підставами для визнання акта недійсним є невідповідність його вимогам чинного законодавства та/або визначеній законом компетенції органу, який видав цей акт.
Основний Закон України гарантує кожному право володіти, користуватися і розпоряджатися своєю власністю відповідно до закону (ст. 41 Конституції України).
Відповідно до частин 1, 2 статті 116 Земельного кодексу України (далі також ЗК України) громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.
Згідно з приписами ч. 5 ст. 116 ЗК України земельні ділянки, які перебувають у власності чи користуванні громадян або юридичних осіб, передаються у власність чи користування за рішенням органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування лише після припинення права власності чи користування ними в порядку, визначеному законом.
Відповідно до ч. 1 ст. 117 ЗК України (в редакції на момент виникнення спірних правовідносин) передача земельних ділянок державної власності у комунальну власність чи навпаки здійснювалася за рішеннями відповідних органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування, які здійснюють розпорядження землями державної чи комунальної власності відповідно до повноважень, визначених цим Кодексом. У рішенні органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у державну чи комунальну власність зазначаються кадастровий номер земельної ділянки, її місце розташування, площа, цільове призначення, відомості про обтяження речових прав на земельну ділянку, обмеження у її використанні. На підставі рішення органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у державну чи комунальну власність складається акт приймання-передачі такої земельної ділянки. Рішення органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у державну чи комунальну власність разом з актом приймання-передачі такої земельної ділянки є підставою для державної реєстрації права власності держави, територіальної громади на неї.
За змістом ст. 122 ЗК України вирішення питань щодо передачі земельних ділянок у власність або у користування із земель державної чи комунальної власності належить до компетенції відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.
Статтею 140 ЗК України (в редакції станом на момент прийняття оскаржуваних документів) підставами припинення права власності на земельну ділянку визначались: а) добровільна відмова власника від права на земельну ділянку; б) смерть власника земельної ділянки за відсутності спадкоємця; в) відчуження земельної ділянки за рішенням власника; г) звернення стягнення на земельну ділянку на вимогу кредитора; ґ) відчуження земельної ділянки з мотивів суспільної необхідності та для суспільних потреб; д) конфіскація за рішенням суду; е) невідчуження земельної ділянки іноземними особами та особами без громадянства у встановлений строк у випадках, визначених цим Кодексом.
Документів, які б підтверджували підстави припинення права власності позивачки на земельну ділянку площею 2,00 га для ведення особистого селянського господарства кадастровий номер 5325481800:00:002:0298, матеріали справи не містять. Право власності позивачки на земельну ділянку не припинялось і в судовому порядку.
За таких умов, наказ Головного управління Держгеокадастру в Полтавській області від 06.06.2018 року № 4005-СГ «Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність» та акт приймання-передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення із державної у комунальну власність від 06.06.2018 року є незаконними та підлягають скасуванню судом.
Згідно з приписами ст. 125 ЗК України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
Відповідно до статті 126 ЗК України право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень».
Згідно зі статтею 182 ЦК України право власності та інші речові права на нерухомі речі, обтяження цих прав, їх виникнення, перехід і припинення підлягають державній реєстрації.
Відповідно до ч. 4 ст. 334 ЦК України права на нерухоме майно, які підлягають державній реєстрації, виникають з дня такої реєстрації відповідно до закону.
Спеціальним Законом, що регулює відносини, пов`язані з державною реєстрацією прав на нерухоме майно та їх обтяжень, є Закон України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» № 1952-ІV від 01.07.2004 (надалі Закон№ 1952-ІV). Пунктом 1 частини 1 статті 2 Закону № 1952-ІVвстановлено, що державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі - державна реєстрація прав) - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно. Відповідно до ч. 2 ст. 3 Закону№ 1952-ІV речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону, виникають з моменту такої реєстрації.
Державний реєстр прав містить записи про зареєстровані речові права на нерухоме майно, об`єкти незавершеного будівництва, їх обтяження, про об`єкти та суб`єктів цих прав, відомості та електронні копії документів, поданих у паперовій формі, або документи в електронній формі, на підставі яких проведено реєстраційні дії, а також документи, сформовані за допомогою програмних засобів ведення Державного реєстру прав у процесі проведення таких реєстраційних дій (частина перша статті 12 Закону№ 1952-ІV). Загальними засадами державної реєстрації прав є, зокрема: гарантування державою об`єктивності, достовірності та повноти відомостей про зареєстровані права на нерухоме майно та їх обтяження; внесення відомостей до Державного реєстру прав виключно на підставах і в порядку, визначених цим Законом (пункти 1, 4 частини 1 статті 3 Закону№ 1952-ІV).
У ч. 2 ст. 26 Закону № 1952-ІV визначено, що у разі скасування на підставі рішення суду рішення про державну реєстрацію прав, документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав, скасування записів про проведену державну реєстрацію прав, а також у випадку, передбаченому підпунктом «а» пункту 2 частини шостої статті 37 цього Закону, до Державного реєстру прав вноситься запис про скасування державної реєстрації прав.
Відтак, враховуючи, що документи на підставі яких державним реєстратором проведено державну реєстрацію права комунальної власності (наказ та акт приймання-передачі землі) визнані судом незаконними і їх скасовано, відповідно й записи про проведену державну реєстрацію права комунальної власності підлягають скасуванню, як похідні. Тому, позовна вимога про скасування комунальної власності підлягає задоволенню.
Відповідно до абзацу 3 ч. 2 ст. 331 ЦК України якщо право власності на нерухоме майно відповідно до закону підлягає державній реєстрації, право власності виникає з моменту державної реєстрації.
Згідно з ч. 3 ст. 3 Закону № 1952-ІVречові права на нерухоме майно та їх обтяження, що виникли до 1 січня 2013 року, визнаються дійсними за наявності однієї з таких умов: 1) реєстрація таких прав була проведена відповідно до законодавства, що діяло на момент їх виникнення; 2) на момент виникнення таких прав діяло законодавство, що не передбачало їх обов`язкової реєстрації.
У ч. 4 ст. 3 Закону № 1952-ІVзазначено, що будь-які дії особи, спрямовані на набуття, зміну або припинення речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, що підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону, можуть вчинятися, якщо речові права на таке майно зареєстровані згідно із вимогами цього Закону, крім випадків, коли речові права на нерухоме майно, що виникли до 1 січня 2013 року, визнаються дійсними згідно з частиною третьою цієї статті, та у випадках, визначених статтею 28 цього Закону.
Отже, вивчивши та дослідивши матеріали справи, повно і всебічно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд доходить висновку, що позов підлягає задоволенню в повному обсязі, оскільки спірна земельна ділянка належить позивачці на праві власності на підставі Державного акта на право приватної власності на землю серія Р2 № 614015 від 29.12.2003 року, право власності у визначеному законом порядку не припинено, в судовому порядку не скасовано.
Згідно з вимогами ст. 141 ЦПК України судові витрати, а саме судовий збір у розмірі 3633,60 грн., сплата якого підтверджується квитанцією, яка знаходиться у матеріалах справи, потрібно стягнути на користь позивача з відповідачів у рівних частках.
Враховуючи викладене та керуючись ст.ст. 116, 117, 122, 126, 140, 152-155 ЗК України, ст.ст. 16, 20, 21, 346, 373, 374, 378, 392, 393 ЦК України, ст.ст. 12, 13, 19, 76, 77, 81, 89, 141, 258, 259, 263-265, 268, 354, 355 ЦПК України, суд
УХВАЛИВ:
1. Позов ОСОБА_1 до Скороходівської селищної ради Полтавського району Полтавської області та Головного управління Держгеокадастру в Полтавській області про визнання протиправним та скасування наказу, акта приймання-передачі земельних ділянок, рішення, скасування права комунальної власності, визнання права власності на земельну ділянку задовольнити повністю.
2. Визнати незаконним та скасувати наказ Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області від 06.06.2018 року № 4005-СГ «Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність» та акт приймання-передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення із державної у комунальну власність від 06.06.2018 року в частині передачі у комунальну власність Скороходівської селищної об`єднаної територіальної громади земельної ділянки площею 2,00 га для ведення особистого селянського господарства, яка розташована на території Скороходівської селищної ради Полтавського району Полтавської області, власницею якої згідно з Державним актом на право приватної власності на землю серія Р2 № 614015 від 29.12.2003 року є ОСОБА_2 .
3. Визнати незаконним та скасувати рішення 25 сесії Скороходівської селищної ради восьмого скликання від 18.12.2018 року № 979 «Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки» в частині проведення державної реєстрації права комунальної власності за Скороходівською селищною радою на утворену в результаті поділу земельну ділянку площею 2,00 га кадастровий номер 5325481800:00:002:0298, яка знаходиться за межами с. Іскрівка Полтавського (колишнього Чутівського) району Полтавської області.
4. Скасувати право комунальної власності Скороходівської селищної ради Полтавського району Полтавської області на земельну ділянку із кадастровим номером 5325481800:00:002:0298 площею 2,00 га,розташовану на території Скороходівської селищної ради Полтавського району Полтавської області.
5. Визнати за ОСОБА_3 право власності на земельну ділянку із кадастровим номером 5325481800:00:002:0298 площею 2,00 га, розташовану на території Скороходівської селищної ради Полтавського району Полтавської області.
6. Стягнути зі Скороходівської селищної ради Полтавського району Полтавської області на користь ОСОБА_1 витрати зі сплати судового збору в сумі 1816 (одна тисяча вісімсот шістнадцять) гривень 80 копійок.
7. Стягнути з Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області на користь ОСОБА_1 витрати зі сплати судового збору в сумі 1 816 (одна тисяча вісімсот шістнадцять) гривень 80 копійок.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку на його оскарження, а у разі його оскарження, після прийняття рішення судом апеляційної інстанції.
Рішення може бути оскаржено до Полтавського апеляційного суду шляхом подачі в 30-денний строк з дня його проголошення апеляційної скарги, а якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Надруковано в нарадчій кімнаті у одному примірнику.
Повне найменування сторін.
Позивач: ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , зареєстроване місце проживання: АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 , паспорт НОМЕР_2 .
Відповідач: Скороходівська селищна рада Полтавського району Полтавської області, адреса місцезнаходження: 38813, Полтавська область, Полтавський район, селище Скороходове, вул. Софіївська, буд. 15, код ЄДРПОУ 21047276.
Відповідач: Головне управління Держгеокадастру у Полтавській області, адреса місцезнаходження: 36039, м. Полтава, вул. Затишна, буд. 23, код ЄДРПОУ 39767930.
Повне рішення складено 06.11.2024.
Суддя В.В. Литвин
Суд | Чутівський районний суд Полтавської області |
Дата ухвалення рішення | 05.11.2024 |
Оприлюднено | 07.11.2024 |
Номер документу | 122823561 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них: визнання права власності на земельну ділянку |
Цивільне
Чутівський районний суд Полтавської області
Литвин В. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні