ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД міста КИЄВА 01054, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-В, тел. (044) 334-68-95, E-mail: inbox@ki.arbitr.gov.uaРІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
м. Київ
31.10.2024Справа № 910/10309/24Господарський суд міста Києва у складі судді Полякової К.В., за участі секретаря судового засідання Саруханян Д.С., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження матеріали справи
за позовом Приватного акціонерного товариства "Акціонерна компанія "Київводоканал"
до Комунального підприємства "Шляхово-експлуатаційне управління по ремонту та утриманню автомобільних доріг шляхів та споруд на них Солом`янського району м. Києва"
про стягнення 78899,44 грн.
за участі представників:
від позивача: Тараненко С.В.
від відповідача: не з`явився,
ОБСТАВИНИ СПРАВИ:
Приватне акціонерне товариство "Акціонерна компанія "Київводоканал" звернулося до Господарського суду міста Києва з позовною заявою до Комунального підприємства "Шляхово-експлуатаційне управління по ремонту та утриманню автомобільних доріг шляхів та споруд на них Солом`янського району м. Києва" про стягнення грошових коштів у розмірі 71 549,64 грн. за скид стічних вод із перевищенням допустимих концентрацій забруднюючих речовин, виявлених при відборі проби 30.01.2023, інфляційних втрат у розмірі 4 536,32 грн., трьох процентів річних в розмірі 2 813,48 грн. Також позивач просив здійснювати розгляд справи в порядку спрощеного позовного провадження з повідомленням (викликом) сторін.
Ухвалою Господарського суду міста Києва від 26.08.2024 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі. Розгляд справи вирішено здійснювати за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням сторін, призначено судове засідання.
28.10.2024 через систему «Електронний суд» від відповідача надійшло клопотання про відкладення розгляду справи у зв`язку з неможливістю забезпечити явку свого єдиного представника.
До судового засідання 31.10.2024 з`явився представник позивача, який підтримав заявлені позовні вимоги.
Представник відповідача до судового засідання не з`явився, проте про дату, час та місце розгляду справи повідомлений належним чином.
Розглянувши клопотання представника відповідача про відкладення розгляду справи, суд дійшов висновку відмовити в його задоволенні у зв`язку з наступним.
Суд зауважує, що відкладення розгляду справи є правом та прерогативою суду, основною передумовою для якого є не відсутність у судовому засіданні представників сторін учасників справи, а неможливість вирішення спору у відповідному судовому засіданні (стаття 202 ГПК України).
У той же час, явка сторін та їх представників до судового засідання 31.10.2024 судом обов`язковою не визнавалася.
За частиною 2 статті 178 Господарського процесуального кодексу України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд має право вирішити спір за наявними матеріалами справи. Аналогічна норма міститься у частині 9 статті 165 ГПК України.
Оскільки відповідач не скористався своїм правом на подання відзиву, справа розглядається за наявними матеріалами у відповідності до приписів частини 9 статті 165 та частини 2 статті 178 ГПК України.
Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення представника позивача, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд
ВСТАНОВИВ:
12.01.2022 між позивачем, як виконавцем, та відповідачем, як споживачем, укладено договір № 23872/1- 5-09-ДК укладено договір про закупівлю послуг (послуги з централізованого водовідведення) № 23872/1- 5-09-ДК, який згідно з п. 51 договору діє до 31.12.2022 року.
Відповідно до пункту 50 договору Споживач дотримується норм, що встановлені Законом України «Про питну воду, питне водопостачання та водовідведення», Правилами користування системами централізованого комунального водопостачання та водовідведення в населених пунктах України, затверджених наказом Міністерства з питань житлово-комунального господарства України від 27.06.2008 № 190, Правилами приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення, що затверджені наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 01.12.2017 № 316 та місцевими правилами приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення населеного пункту.
Надалі, 19.01.2023 між сторонами укладено договір № 23872/1-5-09ДК про закупівлю послуг з власником (користувачем) будівлі (приміщення у будівлі) про надання послуг з централізованого водовідведення, відповідно до п. 1 якого Виконавець зобов`язується своєчасно надавати споживачеві послуги з централізованого водовідведення (згідно з ДК 021:2015 код 90430000-0 «Послуги з відведення стічних вод» (централізоване водовідведення), а споживач зобов`язується оплачувати надані послуги за тарифами, встановленими відповідно до законодавства, у порядку, строки і на умовах, що передбачені цим договором.
Пунктом 44 договору передбачено, що до споживачів, які використовують питну воду для виробництва продукції, для виробничих потреб та скидаються до систем централізованого водовідведення стічні води технологічного походження, застосовуються норми, встановлені Законом України «Про питну воду, питне водопостачання та водовідведення», Правилами користування системами централізованого комунального водопостачання та водовідведення, в населених пунктах України, затвердженими наказом Мінжитлокомунгоспу від 27 червня 2008 № 190, Правилами приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення, що затверджені наказом Мінрегіону від 01 грудня 2017 р. № 316, та місцевими правилами приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення населеного пункту.
Згідно з п. 53 договору він набирає чинності з моменту його підписання і діє протягом одного року з дати набрання чинності.
30.01.2023 представниками департаменту екологічного нагляду позивача в присутності представника відповідача здійснено відбори проб стічних вод, які скидаються з об`єкта, розташованого за адресою: м. Київ, вул. Святослава Хороброго (колишня назва - Народного Ополчення), 16 з контрольного колодязя 1/11, для вимірювання показників їх складу та властивостей.
За результатами лабораторних досліджень проб стічних вод, відібраних 30.01.2023, складений протокол, в якому зафіксовано невідповідність стічних вод, які відповідач скидає в систему каналізації м. Києва, державним стандартам та екологічним нормативам в галузі охорони навколишнього природного середовища, закріпленим в Правил № 1879, а саме виявлено перевищення допустимих концентрацій забруднюючих речовин: вміст завислих речовин становить 1 097 мг/дм, допустима концентрація 300; вміст сухого залишку становить 1 408 мг/дм, допустима концентрація 1000; вміст фосфатів становить 25,73 мг/дм, допустима концентрація - 8,00; вміст амонію (азот амонійний) становить 70,50 мг/дм, допустима концентрація - 20,00; окислюваність (ХСК) становить 2 100,0 мг/дм, допустима концентрація - 500,0; вміст хлориди становить 580,5 мг/дм, допустима концентрація - 240,0; вміст нафтопродуктів становить 39,80 мг/дм, допустима концентрація - 4,50.
Листом-повідомленням від 02.02.2023 № 15/8864-Т відповідача повідомлено про результати хімічних аналізів стічних вод, які ним скидалися у систему міської каналізації, та вказано, що при розрахунку величини плати за скидання стічних вод у систему міської каналізації із перевищенням допустимих концентрацій забруднюючих речовин буде застосовано коефіцієнт кратності 10,00 (к.к.1/11).
Даний лист відповідно до копії рекомендованого повідомлення про вручення поштового відправлення вручено відповідачу 07.02.2023 (№ відправлення 0600023576985).
Відповідно до даних показників лічильника абонентський номер об`єкта споживача (код вводу) 09-822-038 відповідачем за період з 02.11.2022 по 30.01.2023 скинуто стічних вод до міської каналізаційної мережі в обсязі 853 м/куб.
23.03.2023 позивач звернувся до відповідача з листом-попередженням, з яким направив розрахунок № 15/ ДК-2023-01-06/090-Ф від 30.01.2023 нарахувань плати за скид стічних вод з перевищенням ДК забруднюючих речовин та рахунок на оплату від 24.02.2023 № 06001812. Зазначений лист вручено відповідачу 30.03.2023 відповідно до копії рекомендованого повідомлення про вручення поштового відправлення № 0600025064736.
Згідно з абзацом 4 частини першої статті 11 Закону України "Про питну воду, питне водопостачання та водовідведення" затвердження правил приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення та порядку визначення розміру плати, що справляється за понаднормативні скиди стічних вод до систем централізованого водовідведення віднесено до повноважень центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері житлово-комунального господарства.
До повноважень органів місцевого самоврядування у сфері питної води, питного водопостачання та водовідведення належать, зокрема затвердження місцевих правил приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення відповідних населених пунктів (стаття 13 Закону України "Про питну воду, питне водопостачання та водовідведення").
Відповідно до статті 13-1 Закону України "Про питну воду, питне водопостачання та водовідведення" місцеві правила приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення населеного пункту встановлюють вимоги щодо приймання стічних вод населеного пункту.
Згідно з п. 1.2 Правил приймання стічних вод абонентів у систему каналізації міста Києва, затверджених розпорядженням виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) від 12.10.2011 № 1879, ці правила поширюються на організації, установи, підприємства усіх форм власності та фізичних осіб-підприємців, що скидають всі види стічних вод у міську систему каналізації (крім балансоутримувачів житлового фонду та об`єктів соціально-культурного призначення, які не скидають стічні води технологічного та/або непобутового походження, або у яких немає орендарів чи інших суб`єктів, що скидають стічні води технологічного та/або непобутового походження).
Пунктом 1.5 Правил № 1879 встановлено, що правила встановлюють вимоги до Абонентів, які скидають стічні води до міської каналізації, регламентують взаємні права та обов`язки Абонентів і Водоканалу, порядок визначення величини плати за скидання стічних вод у міську каналізацію, порядок контролю за виконанням цих Правил, відповідальність та засоби впливу за їх порушення.
Згідно з п. 2.1 Правил № 1879 водоканал має право здійснювати контроль за якістю стічних вод, що надходять від Абонента в систему каналізації м. Києва, а також режимом та обсягом скидання.
У пункті 2.4 Правил № 1879 передбачено, що абоненти зобов`язані, зокрема, здійснювати систематичний контроль за кількістю та якістю стічних вод, які скидаються ними до міської каналізації згідно з графіком відбору проб, погодженим з водоканалом, та не перевищувати встановлені обсяги водовідведення та допустимої концентрації забруднюючих речовин в стічних водах при їх скиданні до міської каналізації. При цьому визначення виду, кількості інгредієнтів та періодичності проведення хіманалізу стічних вод абонента є виключною компетенцією водоканалу.
Відповідно до пунктів 6.1.1, 6.2.1, 6.2.5 Правил № 1879 з метою контролю якості стічних вод абонентів Водоканал здійснює відбір разових проб. Відбір проб здійснюється з контрольного колодязя абонента. Проба для абонентів відбирається за його бажанням. Аналіз цієї проби проводиться абонентом. Абонент може не проводити аналізу проби, погоджуючись з результатами аналізу робочої проби. Разові проби характеризують хімічний склад стічних вод. Виявлені таким чином перевищення допустимих концентрацій забруднюючих речовин є підставою для нарахування додаткової плати згідно з цими Правилами.
Відповідно до пункту 6.2.18 Правил № 1879 Абонент зобов`язаний оплатити наданий Водоканалом рахунок у 10-денний строк з моменту його отримання.
У пункті 7.1. Правил № 1879 установлено, що величина плати за скид стічних вод у міську каналізацію (Пс) розраховується Водоканалом згідно з державною Інструкцією за формулою: Т - тариф, установлений за надання послуг водовідведення Абонентам, віднесеним до відповідної категорії, грн./м3; VДОГ - обсяг скинутих Абонентом стічних вод у межах, обумовлених Договором або лімітом (м3); VПДОГ - обсяг скинутих Абонентом стічних вод понад обсяги, обумовлені Договором або лімітом (м3); VПЗ - обсяг скинутих Абонентом стічних вод з наднормативними забрудненнями (за відсутності даних щодо обсягів водовідведення беруться дані, зазначені в паспорті водного господарства) (м3); КК - коефіцієнт кратності, який враховує рівень небезпеки скинутих забруднень для технологічних процесів очищення стічних вод на МКСОС та екологічного стану водойми; НП - встановлений норматив плати за скид наднормативних забруднень у міську каналізацію (%).
Пунктом 7.2 Правил № 1879 передбачено, що при перевищенні рівня вмісту забруднюючих речовин у стічних водах, що скидаються Абонентами у міську каналізацію, порівняно з встановленими ДК забруднюючих речовин. Абоненти сплачують Водоканалу плату за скид наднормативних забруднень, яка нараховується за нормативом плати за очищення 1 куб. м стічних вод з вмістом забруднень у межах допустимих концентрацій (Нп), обсягом скинутих наднормативно забруднених стічних вод (Упз) та коефіцієнтом кратності (Кк), який враховує рівень небезпеки скинутих забруднень для технологічних процесів очищення стічних вод та екологічного стану водойми.
Відповідно до пункту 7.4 Правил № 1879 загальний коефіцієнт кратності з урахуванням перевищення допустимої концентрації кількох речовин та інших порушень не може бути більше ніж 10. Якщо за розрахунком Кк виходить більше ніж 10, то приймається Кк=10.
Згідно з пунктом 7.5 Правил №1879 плата за скид Абонентом стічних вод з перевищенням ДК, установленим разовим аналізом, стягується за час від попереднього аналізу, проведеного Водоканалом, до моменту зафіксованого порушення, але не більше трьох календарних місяців. Ця плата стягується за весь обсяг стічних вод, скинутих Абонентом за цей період з даного об`єкта.
Відтак, плата за скид стічних наднормативних забруднень розраховується за наступною формулою - Плата за скид наднормативних забруднень = Нп * Упз * Кк, де: Нп - норматив плати за очищення 1 куб.м стічних вод з вмістом забруднень у межах допустимих концентрацій (встановлюється на рівні частки тарифу на послуги водовідведення, яка відповідає вартості очищення 1 куб, м стічних вод з вмістом забруднень у межах, установлених допустимих концентрацій забруднюючих речовин, відповідно до абз. 2 п. 7.2 Правил № 1879), який становить 59% ВІД затвердженого тарифу на послуги водовідведення; Упз - обсяг скинутих наднормативно забруднених стічних вод; Кк - коефіцієнт кратності.
У постанові Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 22.12.2021 № 2842 встановлено, що з 01.01.2022 тариф на послуги водовідведення становить 11,85 грн (без податку на додану вартість) за 1 куб.м. Оскільки частка тарифу на послуги водовідведення, яка відповідає вартості очищення 1 куб. м стічних вод з вмістом забруднень у межах, установлених допустимих концентрацій забруднюючих речовин становить 59% від затвердженого тарифу на послуги водовідведення Нп складає 6,99 грн (без ПДВ) (11,85 грн * 59%).
З огляду на те, що обсяг скинутих наднормативно забруднених стічних вод (Vпз): Vпз = 853 куб.м (обсяг скинутих відповідачем стічних вод за період з 02.11.2022 по 30.01.2023); Кк по колодязю 1/11 = 10, відтак плата за скид відповідачем наднормативно забруднених стічних вод розраховується за формулою (Нп * Vпз * Кк) та складає: по КК 1/11 - 71 549,64 грн = (6,99*(853*100,0%)*10)+20% (ПДВ).
Ураховуючи викладене, оскільки відповідач оплату направленого позивачем 23.03.2023 рахунку не здійснив, позовна вимога про стягнення з відповідача 71 549,64 грн. плати за скид стічних вод наднормативних забруднень підлягає задоволенню.
Крім того, позивачем нараховані за період з 10.04.2023 до 31.07.2024 три проценти річних у розмірі 2 813,48 грн. та 4 536,32 грн. інфляційних втрат.
Згідно з частиною 2 статті 625 ЦК України боржник, який прострочив виконання грошового зобов`язання, на вимогу кредитора зобов`язаний сплатити суму боргу з урахуванням встановленого індексу інфляції за весь час прострочення, а також три проценти річних від простроченої суми, якщо інший розмір процентів не встановлений за договором або законом.
За арифметичним перерахунком суду нараховані позивачем три проценти річних у розмірі 2 813,48 грн. та 4 536,32 грн. інфляційних втрат підлягають стягненню в заявленому розмірі.
Відповідно до частини 1 статті 73 ГПК України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.
Згідно з частиною 1 статті 74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.
Статтею 76 ГПК України визначено, що належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.
Відповідно до частини 1 статті 77 ГПК України обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.
За приписами частини 1 статті 86 ГПК України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.
Понесені позивачем витрати по оплаті судового збору відповідно до статті 129 ГПК України покладаються на відповідача.
Керуючись статтями 86, 129, 232, 236-241 ГПК України, суд
ВИРІШИВ:
Позовні вимоги Приватного акціонерного товариства "Акціонерна компанія "Київводоканал" задовольнити повністю.
Стягнути з Комунального підприємства "Шляхово-експлуатаційне управління по ремонту та утриманню автомобільних доріг шляхів та споруд на них Солом`янського району м. Києва" (03151, м. Київ, вул. Святослава Хороброго, 16; ідентифікаційний код 31806946) на користь Приватного акціонерного товариства "Акціонерна компанія "Київводоканал" (01015, м. Київ, вул. Лейпцизька, будинок 1-А; ідентифікаційний код 03327664) 71 549 (сімдесят одну тисячу п`ятсот сорок дев`ять) грн. 64 коп. плати за скид стічних вод із перевищенням допустимих концентрацій забруднюючих речовин, 4 536 (чотири тисячі п`ятсот тридцять шість) грн. 32 коп. інфляційних втрат, 2 813 (дві тисячі вісімсот тринадцять) грн. 48 коп. трьох процентів річних, 3028 (три тисячі двадцять вісім) грн. витрат зі сплати судового збору.
Видати наказ після набрання рішенням законної сили.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції.
Повне судове рішення складено: 05.11.2024 року.
Суддя К.В. Полякова
Суд | Господарський суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 31.10.2024 |
Оприлюднено | 08.11.2024 |
Номер документу | 122834189 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань надання послуг |
Господарське
Господарський суд міста Києва
Полякова К.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні