Ухвала
від 04.11.2024 по справі 2-433/11
ПОЛТАВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 2-433/11

Провадження № 4-с/545/18/24

У Х В А Л А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

04 листопада 2024 рокум. Полтава

Полтавський районний суд Полтавської області в складі:

Головуючого судді Зуб Т.О.,

за участю секретаря Пінчук З.І.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за скаргою ОСОБА_1 , в інтересах якого діє адвокат Висота Ірина Анатоліївна, на бездіяльність державного виконавця Полтавського відділу державної виконавчої служби у Полтавському районі Полтавської області Східного міжрегіонального управління міністерства юстиції Юношева Дмитра Анатолійовича,-

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 ,в інтересахякого дієадвокат ВисотаІ.А.,звернувся досуд зскаргою надії державноговиконавця Полтавськоговідділу державноївиконавчої службиу Полтавськомурайоні Полтавськоїобласті Східногоміжрегіонального управлінняміністерства юстиціїЮношева Д.А.,вобґрунтування якої зазначив, що в провадженні Полтавського відділу державної виконавчої служби у Полтавському районі Полтавської області Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції перебуває виконавче провадження ВП №59967776 з виконання виконавчого листа №2-433/2011 виданого 22.04.2011 про стягнення з ОСОБА_1 на користь ОСОБА_2 аліментів на утримання сина ОСОБА_3 у розмірі 1/4 частини заробітку щомісячно починаючи з 28.01.2011 (виконавче провадження №59967776). 05.09.2019 головним державного виконавця Полтавського районного відділу державної виконавчої служби Головного територіального управління юстиції у Полтавській області винесено постанову про відкриття провадження ВП №59967776. Варто зазначити, що по виконавчому листу № 2-433/2011 виданому 22.04.2011 попередньо відкривалось виконавче провадження, у якому виконавчий лист 12.08.2012 було повернено на підставі п.1 ст.47 Закону України «Про виконавче провадження», а саме за заявою стягувача. Після того як ОСОБА_2 забрала виконачий лист, ОСОБА_1 неодноразово пропонував стягувачу надати рахунок або інші дані для перерахування аліментів на утримання сина. Разом з тим, стягувач самоусунулась від отримання аліментів шляхом ненадання будь-яких даних для перерахування ОСОБА_1 аліментів на утримання сина чим сама створила передумови для виникнення у ОСОБА_1 заборгованості зі сплати аліментів, пред`явивши виконавчий лист до виконання через 7 років.

Так, державним виконавцем Полтавського районного відділу державної виконавчої служби Головного територіального управління юстиції (після перейменування - Полтавського районного відділу державної виконавчої служби Північно-Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Суми), Полтавського відділу державної виконавчої служби у Полтавському районі Полтавської області Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції) у виконавчому провадженні №59967776 прийняті такі постанови: 17.09.2019 про зміну (доповнення) реєстраційних даних (заповнено РНОКПП ОСОБА_1 ); 15.10.2019 про стягнення з боржника витрат виконавчого провадження; 07.01.2020 про передачу виконавчого провадження до Полтавського районного відділу державної виконавчої служби Північно-Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Суми); 07.01.2020 про прийняття виконавчого провадження Полтавським районним відділом державної виконавчої служби Північно-Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Суми); 23.04.2021 про арешт майна боржника в межах суми звернення стягнення, 26.05.2021 про арешт коштів боржника; 15.06.2021 про звернення стягнення на заробітну плату, пенсію, стипендію та інші доходи боржника у зв`язку з отриманням доходу у ФГ «Агро Приходько» відповідно до якої постановлено здійснювати відрахування із доходів боржника у розмірі 50% до виплати загальної суми боргу, яка становить 119553,75 грн., в подальшому відрахування проводити у розмірі 1/4 частини заробітку щомісячно; 23.06.2021 про звернення стягнення на заробітну плату, пенсію, стипендію та інші доходи боржника у зв`язку з отриманням доходу у ФГ «Агро Приходько» відповідно до якої постановлено здійснювати відрахування із доходів боржника у розмірі 50% до виплати загальної суми боргу, яка становить 118971 грн., в подальшому відрахування проводити у розмірі 1/4 частини заробітку щомісячно; 21.04.2022 про звернення стягнення на заробітну плату, пенсію, стипендію та інші доходи боржника у зв`язку з отриманням доходу у Регіальна філія «Південна залізниця» виробничий підрозділ «Вагонне депо Полтава» відповідно до якої постановлено здійснювати відрахування із доходів боржника у розмірі 50% до виплати загальної суми боргу (сума боргу не вказана) в подальшому відрахування проводити у розмірі 1/4 частини заробітку щомісячно; 23.12.2022 про зняття арешту з коштів відповідно до якої станом на 23.12.2022 заборгованість зі сплати аліментів погашена в повному обсязі; 09.01.2023 про зняття арешту з майна відповідно до якої станом на 23.12.2022 заборгованість зі сплати аліментів погашена в повному обсязі; 15.06.2023 про звернення стягнення на заробітну плату, пенсію, стипендію та інші доходи боржника у зв`язку з отриманням доходу у В/Ч НОМЕР_1 відповідно до якої постановлено здійснювати відрахування із суми доходів боржника, що залишається після утримання податків, зборів та єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, у розмірі 25% доходів щомісячно, також пунктом 4 постанови зокрема, зобов`язано підприємство, установу, організацію, фізичну особу, фізичну особу - підприємця, які здійснюють відрахування із доходів боржника: здійснювати відрахування із заробітної плати, пенсії, стипендії та інших доходів боржника і перераховувати кошти у строк, встановлений для здійснення зазначених виплат боржнику, а в разі якщо такий строк не встановлено - до десятого числа місяця, наступного за місяцем, за який здійснюється стягнення; щомісяця надсилати виконавцю звіт про здійснені відрахування та виплати за формою, встановленою Інструкцією з організації примусового виконання рішень, затвердженою наказом Міністерства юстиції України від 02.04.2012 № 512/5, зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 02.04.2012 за № 489/20802; та пунктом 5 постанови, попереджено відповідальну особу за утримання коштів з боржника про відповідальність за невиконання законних вимог виконавця, порушення вимог Закону України «Про виконавче провадження» (у тому числі за несвоєчасне подання або неподання звітів про відрахування із заробітної плати та інших доходів боржника). 15.06.2023 про звернення стягнення на заробітну плату, пенсію, стипендію та інші доходи боржника у зв`язку з отриманням доходу у В/Ч НОМЕР_2 відповідно до якої постановлено здійснювати відрахування із суми доходів боржника, що залишається після утримання податків, зборів та єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, у розмірі 25% доходів щомісячно, а також постанова містить з аналогічне з попередньою постановою зобов`язання щомісяця надсилати виконавцю звіт про здійснені відрахування та виплати та попереджено про відповідальність за невиконання законних вимог виконавця; 02.10.2023 про звернення стягнення на заробітну плату, пенсію, стипендію та інші доходи боржника у зв`язку з отриманням доходу у Регіональній філії «Південна залізниця» АТ «Українська залізниця» відповідно до якої постановлено здійснювати відрахування із суми доходів боржника, що залишається після утримання податків, зборів та єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, у розмірі 1/4 доходів щомісячно, також постанова містить з аналогічне з попередніми постановами зобов`язання щомісяця надсилати виконавцю звіт про здійснені відрахування та виплати, попереджено про відповідальність за невиконання законних вимог виконавця та додатково зобов`язано надати інформацію (довідку) про доходи боржника з 28.01.2011 по теперішній час; 01.04.2024 про звернення стягнення на заробітну плату, пенсію, стипендію та інші доходи боржника у зв`язку з отриманням доходу у ВЧ НОМЕР_3 відповідно до якої постановлено здійснювати відрахування із суми доходів боржника, що залишається після утримання податків, зборів та єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, у розмірі 1/4 заробітку щомісячно, а також постанова містить з аналогічне з попередніми постановами зобов`язання щомісяця надсилати виконавцю звіт про здійснені відрахування та виплати та попереджено про відповідальність за невиконання законних вимог виконавця; 31.07.2024 про арешт коштів боржника у межах суми звернення стягнення з урахуванням виконавчого з бору/основної винагороди приватного виконавця, витрат виконавчого провадження, штрафів, яка становить 260478,84 грн.; 31.07.2024 про арешт майна боржника у межах суми звернення стягнення з урахуванням виконавчого з бору/основної винагороди приватного виконавця, витрат виконавчого провадження, штрафів, яка становить 260478,84 грн.; 04.09.2024 про визначення поточного рахунку фізичної особи - боржника у банку для здійснення видаткових операцій; 04.09.2024 про встановлення тимчасового обмеження боржника у праві виїзду за межі України у зв`язку з утворенням заборгованості зі сплати аліментів 236814,14 грн. сукупний розмір якої згідно розрахунку від 04.09.2024 перевищує суму відповідних платежів за чотири місці; 04.09.2024 про встановлення тимчасового обмеження боржника у праві полювання у зв`язку з утворенням заборгованості зі сплати аліментів 236814,14 грн. сукупний розмір якої згідно розрахунку від 04.09.2024 перевищує суму відповідних платежів за чотири місці; 04.09.2024 про встановлення тимчасового обмеження боржника у праві користування вогнепальною мисливською, пневматичною та охолощеною зброєю, пристроями вітчизняного виробництва для відстрілу патронів, споряджених гумовими чи аналогічними за своїми властивостями метальними снарядами несмертельної дії, у зв`язку з утворенням заборгованості зі сплати аліментів 236814,14 грн. сукупний розмір якої згідно розрахунку від 04.09.2024 перевищує суму відповідних платежів за чотири місці; 04.09.2024 про накладення штрафу, відповідно до якої з дня пред`явлення виконавчого документа до примусового виконання у ОСОБА_1 станом на 04.09.2024 утворилася заборгованість зі сплати аліментів 236814.14 грн, сукупний розмір якої перевищує суму відповідних платежів за три роки; 04.09.2024 про арешт коштів боржника у межах суми звернення стягнення з урахуванням виконавчого збору/основної винагороди приватного виконавця, витрат виконавчого провадження, штрафів, яка становить 118407,07 гривня (UAH). Загалом в рахунок аліментів перераховано роботодавцем/податковим агентом, а також згідно долучених квитанцій про сплату аліментів ОСОБА_1 кошти в загальному розмірі 621031,57 грн. ОСОБА_1 з 08.06.2021 отримував дохід у ФГ «Агро Приходько» (період роботи з 08.06.2021 по 17.01.2022), Регіональній філії «Південна залізниця» виробничий підрозділ «Вагонне депо Полтава»/Регіональній філії «Південна залізниця» АТ «Українська залізниця» (період роботи з 15.02.2022 по даний час), Військові частини НОМЕР_1 , НОМЕР_2 , НОМЕР_3 (період роботи з 25.02.2022 по даний час). Відповідно до розрахунку державного виконавця Полтавського відділу державної виконавчої служби у Полтавському районі Полтавської області Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції заборгованості зі сплати аліментів без номеру від 04.09.2024 при примусовому виконанні виконавчого листа №2- 433/2011 від 22.04.2011, виданого Полтавським районним судом Полтавської області про стягнення з ОСОБА_1 на користь ОСОБА_2 аліменти на утримання сина ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , у розмірі 1/4 частини заробітку щомісячно починаючи з 28.01.2011 року заборгованість становить 236814,14 грн. станом на 04.09.2024. Згідно розрахунку державного виконавця Полтавського відділу державної виконавчої служби у Полтавському районі Полтавської області Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції заборгованості зі сплати аліментів №56926 від 10.09.2024 при примусовому виконанні виконавчого листа №2-433/2011 від 22.04.2011, виданого Полтавським районним судом Полтавської області про стягнення з ОСОБА_1 на користь ОСОБА_2 аліменти на утримання сина ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , у розмірі 1/4 частини заробітку щомісячно починаючи з 28.01.2011 року заборгованість відсутня та рахується переплата в розмірі 82,18 грн. Як було вказано вище, відповідно до постанови про накладення штрафу ВП №59967776 від 04.09.2024, у зв`язку із наявною заборгованістю зі сплати аліментів, сукупний розмір якої перевищує суму відповідних платежів за три роки, накладено на боржника штраф на користь стягувача у розмірі 50 % суми заборгованості зі сплати аліментів, що складає 118407,07 гривень.

Враховуючи вищенаведене, просить визнати протиправною бездіяльність головного державного виконавця Полтавського відділу державної виконавчої служби у Полтавському районі Полтавської області Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції Юношева Д.А., у виконавчому провадженні ВП № 59967776, яка полягає у нездійсненні обчислення розміру заборгованості із сплати аліментів щомісяця та не повідомленні боржника про її розмір, а також щодо непроведення перевірок виконання боржником рішень та виконання юридичними особами рішень стосовно працюючого у них боржника, що підлягають виконанню відповідно до Закону України «При виконавче провадження»; скасувати постанову головного державного виконавця Полтавського відділу державної виконавчої служби у Полтавському районі Полтавської області Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції Юношева Д.А. від 04.09.2024 року про накладення штрафу на ОСОБА_1 у розмірі 118407,07 гривень у виконавчому провадженні ВП № 59967776; зобов`язати головного державного виконавця Полтавського відділу державної виконавчої служби у Полтавському районі Полтавської області Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції Юношева Д.А. здійснити перерахунок заборгованості зі сплати аліментів у виконавчому провадженні ВП № 59967776.

В судове засідання учасники процесу не з`явилися.

Представник скаржника надала заяву про розгляд справи за її відсутність, скаргу підтримує у повному обсязі.

Представник Полтавського відділу державної виконавчої служби у Полтавському районі Полтавської області Східного міжрегіонального управління міністерства юстиції причини неявки не повідомив.

Дослідивши матеріали справи, суд приходить до наступних висновків.

Згідно ст. 129-1 Конституції України суд ухвалює рішення іменем України. Судове рішення є обов`язковим до виконання. Держава забезпечує виконання судового рішення у визначеному законом порядку. Контроль за виконанням судового рішення здійснює суд.

Відповідно до ч. 1, ч. 2 ст. 18 ЦПК України судові рішення, що набрали законної сили, обов`язкові для всіх органів державної влади і органів місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій, посадових чи службових осіб та громадян і підлягають виконанню на всій території України, а у випадках, встановлених міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, - і за її межами. Невиконання судового рішення є підставою для відповідальності, встановленої законом.

Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язанні діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Частиною 1 статті 13 Закону України «Про виконавче провадження» визначено, що під час здійснення виконавчого провадження виконавець вчиняє виконавчі дії та приймає рішення шляхом винесення постанов, попереджень, внесення подань, складення актів та протоколів, надання доручень, розпоряджень, вимог, подання запитів, заяв, повідомлень або інших процесуальних документів у випадках, передбачених цим Законом та іншими нормативно-правовими актами.

Згідно з п. 2, п. 7 ст. 2 Закону України «Про виконавче провадження» виконавче провадження здійснюється з дотриманням засад обов`язковості виконання рішень та розумності строків виконавчого провадження.

Відповідно до ч. 1, п. 1 ч. 2 ст. 18 Закону України «Про виконавче провадження, виконавець зобов`язаний вживати передбачених цим Законом заходів щодо примусового виконання рішень, неупереджено, ефективно, своєчасно і в повному обсязі вчиняти виконавчі дії. Виконавець зобов`язаний здійснювати заходи примусового виконання рішень у спосіб та в порядку, які встановлені виконавчим документом і цим Законом.

Відповідно до статті 447ЦПК України сторони виконавчого провадження мають право звернутися до суду із скаргою, якщо вважають, що рішенням, дією або бездіяльністю державного виконавця чи іншої посадової особи органу державної виконавчої служби або приватного виконавця під час виконання судового рішення, ухваленого відповідно до цього Кодексу, порушено їхні права чи свободи.

Відповідно до частини першої статті 74Закону України«Про виконавчепровадження» (далі Закон № 1404-VIII) рішення, дії чи бездіяльність виконавця та посадових осіб органів державної виконавчої служби щодо виконання судового рішення можуть бути оскаржені сторонами, іншими учасниками та особами до суду, який видав виконавчий документ, у порядку, передбаченому законом.

Судом встановлено, що в провадженні Полтавського відділу державної виконавчої служби у Полтавському районі Полтавської області Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції перебуває виконавче провадження № 59967776 з виконання виконавчого листа №2-433/2011 виданого 22.04.2011 про стягнення з ОСОБА_1 на користь ОСОБА_2 аліментів на утримання сина ОСОБА_3 у розмірі 1/4 частини заробітку щомісячно починаючи з 28.01.2011 (виконавче провадження №59967776) (а.с. 27-28). 05.09.2019 головним державним виконавцем Полтавського районного відділу державної виконавчої служби Головного територіального управління юстиції у Полтавській області винесено постанову про відкриття провадження ВП №59967776 (а.с. 47). Постановами державного виконавця Полтавського районного відділу державної виконавчої служби Головного територіального управління юстиції (після перейменування- Полтавського районного відділу державної виконавчої служби Північно-Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Суми), Полтавського відділу державної виконавчої служби у Полтавському районі Полтавської області Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції) у виконавчому провадженні № 59967776 вчинені наступні виконавчі дії: 17.09.2019 про зміну (доповнення) реєстраційних даних (заповнено РНОКПП ОСОБА_1 ); 15.10.2019 про стягнення з боржника витрат виконавчого провадження; 07.01.2020 про передачу виконавчого провадження до Полтавського районного відділу державної виконавчої служби Північно-Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Суми); 07.01.2020 про прийняття виконавчого провадження Полтавським районним відділом державної виконавчої служби Північно-Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Суми); 23.04.2021 про арешт майна боржника в межах суми звернення стягнення, 26.05.2021 про арешт коштів боржника; 15.06.2021 про звернення стягнення на заробітну плату, пенсію, стипендію та інші доходи боржника у зв`язку з отриманням доходу у ФГ «Агро Приходько» відповідно до якої постановлено здійснювати відрахування із доходів боржника у розмірі 50% до виплати загальної суми боргу, яка становить 119553,75 грн., в подальшому відрахування проводити у розмірі 1/4 частини заробітку щомісячно (а.с. 54); 23.06.2021 про звернення стягнення на заробітну плату, пенсію, стипендію та інші доходи боржника у зв`язку з отриманням доходу у ФГ «Агро Приходько» відповідно до якої постановлено здійснювати відрахування із доходів боржника у розмірі 50% до виплати загальної суми боргу, яка становить 118971 грн., в подальшому відрахування проводити у розмірі 1/4 частини заробітку щомісячно; 21.04.2022 про звернення стягнення на заробітну плату, пенсію, стипендію та інші доходи боржника у зв`язку з отриманням доходу у Регіальна філія «Південна залізниця» виробничий підрозділ «Вагонне депо Полтава» відповідно до якої постановлено здійснювати відрахування із доходів боржника у розмірі 50% до виплати загальної суми боргу (сума боргу не вказана) в подальшому відрахування проводити у розмірі 1/4 частини заробітку щомісячно; 23.12.2022 про зняття арешту з коштів відповідно до якої станом на 23.12.2022 заборгованість зі сплати аліментів погашена в повному обсязі (а.с. 48). 09.01.2023 про зняття арешту з майна відповідно до якої станом на 23.12.2022 заборгованість зі сплати аліментів погашена в повному обсязі (а.с. 49) 15.06.2023 про звернення стягнення на заробітну плату, пенсію, стипендію та інші доходи боржника у зв`язку з отриманням доходу у В/Ч НОМЕР_1 відповідно до якої постановлено здійснювати відрахування із суми доходів боржника, що залишається після утримання податків, зборів та єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, у розмірі 25% доходів щомісячно, також пунктом 4 постанови зокрема, зобов`язано підприємство, установу, організацію, фізичну особу, фізичну особу - підприємця, які здійснюють відрахування із доходів боржника: здійснювати відрахування із заробітної плати, пенсії, стипендії та інших доходів боржника і перераховувати кошти у строк, встановлений для здійснення зазначених виплат боржнику, а в разі якщо такий строк не встановлено - до десятого числа місяця, наступного за місяцем, за який здійснюється стягнення; щомісяця надсилати виконавцю звіт про здійснені відрахування та виплати за формою, встановленою Інструкцією з організації примусового виконання рішень, затвердженою наказом Міністерства юстиції України від 02.04.2012 № 512/5, зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 02.04.2012 за № 489/20802; та пунктом 5 постанови, попереджено відповідальну особу за утримання коштів з боржника про відповідальність за невиконання законних вимог виконавця, порушення вимог Закону України «Про виконавче провадження» (у тому числі за несвоєчасне подання або неподання звітів про відрахування із заробітної плати та інших доходів боржника) (а.с. 55). 15.06.2023 про звернення стягнення на заробітну плату, пенсію, стипендію та інші доходи боржника у зв`язку з отриманням доходу у В/Ч НОМЕР_2 відповідно до якої постановлено здійснювати відрахування із суми доходів боржника, що залишається після утримання податків, зборів та єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, у розмірі 25% доходів щомісячно, а також постанова містить з аналогічне з попередньою постановою зобов`язання щомісяця надсилати виконавцю звіт про здійснені відрахування та виплати та попереджено про відповідальність за невиконання законних вимог виконавця (а.с. 56). 02.10.2023 про звернення стягнення на заробітну плату, пенсію, стипендію та інші доходи боржника у зв`язку з отриманням доходу у Регіональній філії «Південна залізниця» АТ «Українська залізниця» відповідно до якої постановлено здійснювати відрахування із суми доходів боржника, що залишається після утримання податків, зборів та єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, у розмірі 1/4 доходів щомісячно, також постанова містить з аналогічне з попередніми постановами зобов`язання щомісяця надсилати виконавцю звіт про здійснені відрахування та виплати, попереджено про відповідальність за невиконання законних вимог виконавця та додатково зобов`язано надати інформацію (довідку) про доходи боржника з 28.01.2011 по теперішній час (а.с. 53). 01.04.2024 про звернення стягнення на заробітну плату, пенсію, стипендію та інші доходи боржника у зв`язку з отриманням доходу у ВЧ НОМЕР_3 відповідно до якої постановлено здійснювати відрахування із суми доходів боржника, що залишається після утримання податків, зборів та єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, у розмірі 1/4 заробітку щомісячно, а також постанова містить з аналогічне з попередніми постановами зобов`язання щомісяця надсилати виконавцю звіт про здійснені відрахування та виплати та попереджено про відповідальність за невиконання законних вимог виконавця (а.с. 52). 31.07.2024 про арешт коштів боржника у межах суми звернення стягнення з урахуванням виконавчого з бору/основної винагороди приватного виконавця, витрат виконавчого провадження, штрафів, яка становить 260478,84 грн.; 04.09.2024 про накладення штрафу, відповідно до якої з дня пред`явлення виконавчого документа до примусового виконання у ОСОБА_1 станом на 04.09.2024 утворилася заборгованість зі сплати аліментів 236814.14 грн, сукупний розмір якої перевищує суму відповідних платежів за три роки (а.с. 50, 51).

ОСОБА_1 з 08.06.2021 отримував дохід у ФГ «Агро Приходько» (період роботи з 08.06.2021 по 17.01.2022), Регіональній філії «Південна залізниця» виробничий підрозділ «Вагонне депо Полтава»/Регіональній філії «Південна залізниця» АТ «Українська залізниця» (період роботи з 15.02.2022 по даний час), Військові частини НОМЕР_1 , НОМЕР_2 , НОМЕР_3 (період роботи з 25.02.2022 по даний час) (а.с. 43, 44).

Відповідно до розрахунку державного виконавця Полтавського відділу державної виконавчої служби у Полтавському районі Полтавської області Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції заборгованості зі сплати аліментів без номеру від 04.09.2024 при примусовому виконанні виконавчого листа № 2-433/2011 від 22.04.2011, виданого Полтавським районним судом Полтавської області про стягнення з ОСОБА_1 на користь ОСОБА_2 аліменти на утримання сина ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , у розмірі 1/4 частини заробітку щомісячно починаючи з 28.01.2011 року заборгованість становить 236814,14 грн. станом на 04.09.2024 (а.с. 32-33).

Згідно розрахунку державного виконавця Полтавського відділу державної виконавчої служби у Полтавському районі Полтавської області Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції заборгованості зі сплати аліментів №56926 від 10.09.2024 при примусовому виконанні виконавчого листа №2-433/2011 від 22.04.2011, виданого Полтавським районним судом Полтавської області про стягнення з ОСОБА_1 на користь ОСОБА_2 аліменти на утримання сина ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , у розмірі 1/4 частини заробітку щомісячно починаючи з 28.01.2011 року заборгованість відсутня та рахується переплата в розмірі 82,18 грн. (а.с. 34-35).

Згідно з частиною першою статті 18 Закону України «Про виконавче провадження» виконавець зобов`язаний вживати передбачених цим Законом заходів щодо примусового виконання рішень, неупереджено, ефективно, своєчасно і в повному обсязі вчиняти виконавчі дії.

Відповідно до ч. 1 ст. 1 Закону України «Про виконавче провадження», виконавче провадження як завершальна стадія судового провадження і примусове виконання судових рішень та рішень інших органів (посадових осіб) (далі- рішення)- сукупність дій визначених у цьому Законі органів і осіб, що спрямовані на примусове виконання рішень і проводяться на підставах, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією України, цим Законом, іншими законами та нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до цього Закону, а також рішеннями, які відповідно до цього Закону підлягають примусовому виконанню.

За змістом ч.1, абз.1 ч.2 ст.18 Закону державний виконавець зобов`язаний вживати передбачені цим Законом заходи примусового виконання рішень, неупереджено, ефективно, своєчасно і в повному обсязі вчиняти виконавчі дії. Державний виконавець зобов`язаний здійснювати заходи, необхідні для своєчасного і в повному обсязі виконання рішення, зазначеного в документі на примусове виконання, у спосіб та в порядку, встановленому виконавчим документом і цим Законом.

Згідно з частиною першою статті 71 Закону України «Про виконавче провадження» порядок стягнення аліментів визначається законом.

Положення ч.4 ст.71 Закону України «Про виконавче провадження» накладають на державного виконавця обов`язок обчислювати розмір заборгованості із сплати аліментів, а саме виконавець зобов`язаний обчислювати розмір заборгованості із сплати аліментів щомісяця.

Відповідно до пункту 4 розділу XVI Інструкції з організації примусового виконання рішень, затвердженої наказом Міністерства юстиції України № 512/5 від 02 квітня 2012 року (далі Інструкція № 512/5), виконавець зобов`язаний обчислювати розмір заборгованості зі сплати аліментів щомісяця та у випадках, передбачених частиною четвертою статті 71 Закону України «Про виконавче провадження», повідомляти про розрахунок заборгованості стягувача і боржника.

Розрахунок заборгованості обчислюється в автоматизованій системі виконавчого

провадження на підставі відомостей, отриманих із: звіту про здійснені відрахування та виплати; квитанцій (або їх копій) про перерахування аліментів, наданих стягувачем чи боржником; заяв та (або) розписок стягувача; інформації про середню заробітну плату працівника для цієї місцевості; інших документів, що відображають отримання боржником доходу або сплату ним аліментів.

Спори щодо розміру заборгованості із сплати аліментів вирішуються судом за заявою заінтересованої особи у порядку, встановленому законом (частина восьма статті 71 Закону України «Про виконавче провадження»).

Згідно з приписами пунктів 1 та 14 частини 3 статті 18 Закону України «Про виконавче провадження» виконавець під час здійснення виконавчого провадження має право: проводити перевірку виконання боржниками рішень, що підлягають виконанню відповідно до цього Закону; викликати фізичних осіб, посадових осіб з приводу виконавчих документів, що перебувають у виконавчому провадженні.

У разі якщо боржник без поважних причин не з`явився за викликом виконавця, виконавець має право звернутися до суду щодо застосування до нього приводу.

Таким чином, аналізуючи вищевикладене, саме на виконавця покладено обов`язок щомісячно обчислювати як розмір аліментів, присуджених як частка від заробітку (доходу), так і заборгованість зі сплати аліментів і повідомляти про її існування та розмір сторонам виконавчого провадження, зокрема боржнику та здійснювати контроль за правильним і своєчасним відрахуванням із заробітної плати та інших доходів боржника, шляхом перевірки правильності та своєчасності відрахувань підприємствами, установами.

Відповідно до абзацу 3 частини 14 стаття 71 Закону України «Про виконавче провадження», у разі наявності заборгованості зі сплати аліментів, сукупний розмір якої перевищує суму відповідних платежів за три роки, виконавець виносить постанову про накладення на боржника штрафу у розмірі 50 відсотків суми заборгованості.

Відповідно до змісту правової позиції висловленої Великою Палатою Верховного Суду в постанові від 14.12.2021 у справі №2610/27695/2012, якщо заборгованість зі сплати аліментів виникла не з вини боржника, а з вини державного виконавця, який неправильно визначив розмір аліментів та базу їх стягнення, то постанова державного виконавця про накладення штрафу не може вважатися справедливою та підлягає скасуванню.

В обґрунтування несправедливості та безпідставності постанови про накладення штрафу від 04.09.2024 року, має бути враховано, що постановами від 15.06.2021, 23.06.2021 та 21.04.2022 про звернення стягнення на заробітну плату, пенсію, стипендію та інші доходи боржника постановлено здійснювати відрахування із доходів боржника у розмірі 50% до виплати загальної суми боргу, в подальшому відрахування проводити у розмірі 1/4 частини заробітку щомісячно, при цьому у постанові від 21.04.2022 навіть не вказано суми боргу яка підлягала стягненню. Відповідно до постанов про зняття арешту з коштів від 23.12.2022, про зняття арешту з майна від 09.01.2023 станом на 23.12.2022 заборгованість зі сплати аліментів погашена в повному обсязі.

Тобто державною виконавчою службою неодноразово зазначалося, що заборгованість по сплаті аліментів у ОСОБА_1 була відсутня, тому ОСОБА_1 мав законні сподівання на відсутність заборгованості зі сплати аліментів.

Також, про відсутність заборгованості зі сплати аліментів свідчать постанови про звернення стягнення на заробітну плату, пенсію, стипендію та інші доходи боржника від 15.06.2023, 02.10.2023 та 01.04.2024, які передбачали стягнення з доходів, які ОСОБА_1 отримував у В/Ч НОМЕР_1 , В/Ч НОМЕР_2 , Регіональній філії «Південна залізниця» АТ «Українська залізниця», ВЧ НОМЕР_3 , оскільки вказаними постановами постановлено здійснювати відрахування із суми доходів у розмірі 25% (1/4) доходів щомісячно, враховуючи що у випадку наявності заборгованості з доходів мала б стягуватись не сума аліментів у розмірі визначеному виконавчим листом, а більша частка доходів, яка б покривала існуючу заборгованості, наприклад за аналогією з постановами 15.06.2021, 23.06.2021 та 21.04.2022 у розмірі 50 % доходів ОСОБА_1 , тим більше що з огляду на розмір доходів/грошового забезпечення, які отримує ОСОБА_1 як військовослужбовець, така заборгованість була б дуже швидко погашена, якби вона була наявна чи нарахована.

Відповідно до положення абзацу 1 ч.4, пункту 3 ч.4 ст.71 Закону України «Про виконавче провадження», виконавець зобов`язаний обчислювати розмір заборгованості зі сплати аліментів щомісяця та повідомляти про розрахунок заборгованості стягувачу і боржнику у разі, надіслання постанови на підприємство, в установу, організацію, до фізичної особи - підприємця, фізичної особи, які виплачують боржнику відповідно заробітну плату, пенсію, стипендію чи інші доходи, разом з тим заборгованість не обчислювалась та боржник про розрахунок заборгованості не повідомлявся.

ОСОБА_1 з 08.06.2021 року офіційно працював і працює по даний час, не вчиняв будь-яких дій щодо ухилення від сплати аліментів, проте, він позбавлений можливості слідкувати за правильністю обрахунку аліментів з огляду на специфіку виконуваної ним роботи, оскільки безпосередню участь у бойових діях та забезпечення здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії, перебуваючи безпосередньо у зоні бойових дій, крім того варто зазначити, що його заробітна плата не має фіксованого розміру, тобто не є однаковою щомісяця, бо грошове забезпечення кожного місяця є різним залежно від часу безпосередньої участі у бойових діях, а також виплата грошового забезпечення може здійснюватись з запізненням.

Постановами про звернення стягнення на заробітну плату, пенсію, стипендію та інші доходи боржника від 15.06.2023, 02.10.2023 та 01.04.2024 зобов`язано В/Ч НОМЕР_1 , В/Ч НОМЕР_2 , Регіональну філію «Південна залізниця» АТ «Українська залізниця», ВЧ НОМЕР_3 щомісяця надсилати виконавцю звіт про здійснені відрахування та виплати за формою, встановленою Інструкцією з організації примусового виконання рішень, затвердженою наказом Міністерства юстиції України від 02.04.2012 № 512/5, зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 02.04.2012 за № 489/20802, а також попереджено відповідальну особу за утримання коштів з боржника про відповідальність за невиконання законних вимог виконавця, порушення вимог Закону України «Про виконавче провадження» (у тому числі за несвоєчасне подання або неподання звітів про відрахування із заробітної плати та інших доходів боржника) (а.с. 52, 53, 54).

Крім того, заінтересованою стороною не надано доказів направлення ОСОБА_1 , постанов чи інших документів, складених у виконавчому провадженні.

Таким чином, виникнення заборгованості у ОСОБА_1 не пов`язано з його діями, а пов`язано саме з діями і заходами, перш за все державних виконавців вчинених у виконавчому провадженні № 59967776.

Враховуючи зазначене, підстави для накладення на ОСОБА_1 штрафу у зв`язку з наявністю заборгованості відсутні.

Відповідно до ст. 81 Цивільного процесуального кодексу України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом. Доказування не може ґрунтуватися на припущеннях.

Аналізуючи наведені положення закону суд звертає увагу, що при розгляді скарги обов`язок доказування обставин у обґрунтування скарги покладений на особу, яка звернулася зі скаргою.

У Рішенні Європейського суду з прав людини «Продан проти Молдови» Суд наголосив, що право на справедливий судовий розгляд, гарантований Європейською конвенцією з прав людини (995_004), буде ілюзією, якщо правова система держав, які ратифікували Конвенцію, дозволятиме остаточному, обов`язковому судовому рішенню залишатися невиконаним, завдаючи шкоди одній зі сторін. Не може бути й мови, щоб закріплені в пункті 1 статті 6 процесуальні гарантії, що надаються сторонам, справедливий, відкритий та швидкий судовий розгляд не передбачали виконання судових рішень. Тлумачення статті 6 як такої, що стосується виключно доступу до суду та провадження у справі, скоріш за все призвело б до виникнення ситуацій, несумісних із принципом верховенства права, який держави зобов`язалися поважати, підписавши Конвенцію. Отже, виконання рішення, постановленого судом, мало вважатися невіддільним складником «судового розгляду», передбаченого у статті 6.

У постанові Верховного Суду в складі колегії суддів Другої судової палати Касаційного цивільного суду від 22 квітня 2020 року в справі № 641/7824/18 (провадження № 61-10355св19) вказано, що «завданням цивільного судочинства є саме ефективний захист порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів. В порядку судового контролю за виконанням судових рішень такий захист можливий за умови, що права, свободи чи інтереси сторони виконавчого провадження порушені, а скаржник використовує цивільне судочинство для такого захисту. По своїй суті ініціювання справи щодо судового контролю за виконанням судових рішень не для захисту прав та інтересів є недопустимим».

Відповідно до ч.ч. 1-2 ст. 451 ЦПК України за результатами розгляду скарги суд постановляє ухвалу. У разі встановлення обґрунтованості скарги суд визнає оскаржувані рішення, дії чи бездіяльність неправомірними і зобов`язує державного виконавця або іншу посадову особу органу державної виконавчої служби, приватного виконавця усунути порушення (поновити порушене право заявника).

Враховуючи,вищенаведене,судприходить до висновку задоволення скарги у повному обсязі.

На підставі викладеного та керуючись ст. 2, 4, 5, 81, 258-260, 447, 451 ЦПК України, суд

ПОСТАНОВИВ:

Скаргу ОСОБА_1 , в інтересах якого діє адвокат Висота Ірина Анатоліївна, на бездіяльність державного виконавця Полтавського відділу державної виконавчої служби у Полтавському районі Полтавської області Східного міжрегіонального управління міністерства юстиції Юношева Дмитра Анатолійовича- задовольнити.

Визнати протиправною бездіяльність головного державного виконавця Полтавського відділу державної виконавчої служби у Полтавському районі Полтавської області Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції Юношева Дмитра Анатолійовича, у виконавчому провадженні ВП № 59967776, яка полягає у нездійсненні обчислення розміру заборгованості із сплати аліментів щомісяця та не повідомленні боржника про її розмір, а також щодо непроведення перевірок виконання боржником рішень та виконання юридичними особами рішень стосовно працюючого у них боржника, що підлягають виконанню відповідно до Закону України «При виконавче провадження».

Скасувати постанову головного державного виконавця Полтавського відділу державної виконавчої служби у Полтавському районі Полтавської області Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції Юношева Дмитра Анатолійовича від 04.09.2024 року про накладення штрафу на ОСОБА_1 у розмірі 118407,07 гривень у виконавчому провадженні ВП № 59967776.

Зобов`язати головного державного виконавця Полтавського відділу державної виконавчої служби у Полтавському районі Полтавської області Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції Юношева Дмитра Анатолійовича здійснити перерахунок заборгованості зі сплати аліментів у виконавчому провадженні ВП № 59967776.

Ухвала суду може бути оскаржено в апеляційному порядку протягом 15 днів з дня її проголошення до Полтавського апеляційного суду шляхом подання апеляційної скарги через Полтавський районний Полтавської області.

Ухвала суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги ухвала, якщо її не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття ухвали суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Повний текст ухвали складений 06.11.2024 року.

СуддяТетяна ЗУБ

СудПолтавський районний суд Полтавської області
Дата ухвалення рішення04.11.2024
Оприлюднено08.11.2024
Номер документу122837693
СудочинствоЦивільне
КатегоріяІнші скарги та заяви в процесі виконання судових рішень та рішень інших органів (посадових осіб)

Судовий реєстр по справі —2-433/11

Ухвала від 04.11.2024

Цивільне

Полтавський районний суд Полтавської області

Зуб Т. О.

Ухвала від 04.11.2024

Цивільне

Полтавський районний суд Полтавської області

Зуб Т. О.

Ухвала від 17.09.2024

Цивільне

Полтавський районний суд Полтавської області

Зуб Т. О.

Ухвала від 05.11.2021

Цивільне

Октябрський районний суд м.Полтави

Материнко М. О.

Ухвала від 18.07.2011

Цивільне

Іванківський районний суд Київської області

Тетервак Н. А.

Ухвала від 18.07.2011

Цивільне

Іванківський районний суд Київської області

Тетервак Н. А.

Постанова від 07.11.2019

Цивільне

Чернівецький апеляційний суд

Перепелюк І. Б.

Ухвала від 21.10.2019

Цивільне

Придніпровський районний суд м.Черкас

Казидуб О. Г.

Ухвала від 21.10.2019

Цивільне

Чернівецький апеляційний суд

Перепелюк І. Б.

Ухвала від 09.10.2019

Цивільне

Чернівецький апеляційний суд

Перепелюк І. Б.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні