Рішення
від 06.11.2024 по справі 140/4075/24
ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

06 листопада 2024 року ЛуцькСправа № 140/4075/24

Волинський окружний адміністративний суд у складі судді Валюха В.М., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Департаменту соціальної та ветеранської політики Луцької міської ради про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 звернувся з позовом до Департаменту соціальної та ветеранської політики Луцької міської ради (далі Департамент) про визнання протиправними дій щодо відмови у компенсації витрачених коштів на ліки, та зобов`язання відшкодувати кошти за придбані ліки в сумі 13772,79 грн.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що позивач ОСОБА_1 є пенсіонером, особою з інвалідністю 2 групи, учасником ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС (категорія 1), що дає право на пільги, передбачені Законом України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» від 28.02.1991 №796-ХІІ (далі Закон №796-ХІІ).

05.02.2024 позивач звернувся до відповідача із заявою про відшкодування коштів за придбані лікарські засоби в сумі 13772,79грн за період з березня по грудень 2023 року.

Листом від 19.02.2024 №11.2-9/1727/2024 відповідач відмовив у задоволенні заяви з тих підстав, що фінансування витрат, пов`язаних з відшкодуванням коштів на пільгове медичне забезпечення постраждалих осіб внаслідок Чорнобильської катастрофи, що передаються у вигляді субвенції місцевим бюджетам, проводиться у межах асигнувань обласного бюджету, затверджених рішенням обласної ради.

Вважаючи дії відповідача щодо відмови у компенсації витрачених коштів на ліки протиправними, позивач звернувся до суду з цим позовом.

Ухвалою Волинського окружного адміністративного суду від 19.04.2024 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у цій справі, судовий розгляд справи ухвалено проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (а. с.19).

В поданому до суду відзиві на позовну заяву (а.с.23-25) відповідач позов не визнав та просить відмовити у його задоволенні з огляду на те, що відсутні правові підстави для відшкодування позивачу коштів, сплачених за придбані лікарські засоби у 2023 році.

Інших заяв по суті справи чи клопотань про розгляд справи в судовому засіданні від учасників справи до суду не надходило.

За змістом статті 162 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України) у відзиві на позовну заяву відповідач викладає виключно заперечення проти позову, відзив не може містити будь-яких заяв чи клопотань, позаяк заяви та клопотання учасники справи подають окремо у письмовій формі із зазначенням підстав та з дотриманням інших вимог статті 167 КАС України. З огляду на зазначене, заявлене у відзиві відповідача клопотання про залучення до участі у справі іншого співвідповідача не підлягало судом вирішенню по суті.

Дослідивши письмові докази та письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи, суд дійшов висновку, що позов підлягає до задоволення частково з таких мотивів та підстав.

Судом встановлено, що позивач ОСОБА_1 є пенсіонером, особою з інвалідністю 2 групи, учасником ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС (категорія 1), що підтверджується пенсійним посвідченням (а.с. 9), посвідченням учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС (а.с.8), посвідченням ветерана війни-інваліда війни (а. с. 7).

Листом від 19.02.2024 №11.2-9/1727/2024, у відповідь на звернення щодо відшкодування витрат за придбані лікарські засоби за пільговими рецептами за 2023 рік, відповідач повідомив позивача про відсутність правових підстав для відшкодування витрат за придбані лікарські засоби за пільговими рецептами за 2023 рік (а.с.10-11).

При вирішенні спору суд застосовує такі нормативно-правові акти.

Пунктом 1 частини першої статті 20 Закону №796-ХІІ визначено, що особам, віднесеним до категорії 1 (пункт 1статті 14), надаються такі гарантовані державою компенсації та пільги: безплатне придбання ліків за рецептами лікарів.

Згідно із статтею 63 Закону №796-ХІІ фінансування витрат, пов`язаних з реалізацією цього Закону, здійснюється за рахунок коштів державного і місцевого бюджетів та інших джерел, не заборонених законодавством.

Розпорядженням голови Волинської обласної державної адміністрації від 16.05.2019 №250 затверджено Порядок використання коштів субвенції з обласного бюджету місцевим бюджетам на пільгове медичне обслуговування осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи (далі Порядок №250) (а.с.26-28; джерело - https://npa.voladm.gov.ua/).

Відповідно до пунктів 2, 4 розділу І Порядку №250 Порядок визначає механізм надання та використання коштів субвенції з обласного бюджету місцевим бюджетам на пільгове медичне обслуговування осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи (далі субвенція). Порядок застосовується щодо осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи і мають право на забезпечення пільговим медичним обслуговуванням та зареєстровані на території області.

Підпунктом 1 пункту 2 розділу ІІ Порядку №250 визначено, що субвенція використовується на: відшкодування витрат за придбані лікарські засоби за пільговими рецептами громадянам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи.

За приписами пунктів 1- 3 розділу ІІІ Порядку №250 рецепти на лікарські засоби і вироби медичного призначення, які відпускаються на пільгових умовах, виписуються лікарями суб`єктів господарювання, які провадять господарську діяльність з медичної практики, згідно із лікарськими спеціальностями, за якими провадиться медична практика відповідно до отриманої ліцензії, та відповідно до лікарських посад, за узгодженням з управлінням охорони здоров`я облдержадміністрації.

Перелік таких суб`єктів господарювання затверджується наказом управління охорони здоров`я облдержадміністрації та доводиться до департаменту соціального захисту населення облдержадміністрації.

Аптечні установи проводять відпуск лікарських засобів за пільговими рецептами громадян з граничною торгівельною надбавкою (націнкою) не вище ніж 10 відсотків закупівельної ціни. Після відпуску лікарських засобів громадянину повертається оригінал рецепта зі штампом «ВІДПУЩЕНО» та касовий чек про сплату коштів.

Для відшкодування витрат за придбані в аптечних закладах лікарські засоби громадяни звертаються до відповідних головних розпорядників коштів місцевих бюджетів.

Відповідно до пункту 4 розділу ІІІ Порядку №250 головні розпорядники коштів місцевих бюджетів:

1) ведуть облік первинних документів та реєстр заяв на відшкодування громадянам витрат за придбані лікарські засоби, по факту їх надходження, відповідно до Положення про ведення обліку первинних документів з питань пільгового медичного обслуговування, затвердженого наказом директора департаменту соціального захисту населення облдержадміністрації від 16лютого 2015 року № 14;

2) проводять звірку з Єдиним державним автоматизованим реєстром пільговиків про належність до пільгової категорії громадян, перевіряють відповідність сум, зазначених у заяві та касовому чеку;

3) у межах плану асигнувань загального фонду бюджету здійснюють нарахування витрат громадянам у порядку черговості реєстрації заяв;

4) відшкодовують громадянам кошти, сплачені за придбані лікарські засоби, шляхом виплати за разовими дорученнями або відомостями через установи банків та поштові відділення в межах плану асигнувань загального фонду бюджету на відповідний бюджетний період.

Згідно із пунктом 1 розділу V Порядку №250 фінансування витрат, пов`язаних з відшкодуванням коштів на пільгове медичне обслуговування осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, що передаються у вигляді субвенції місцевим бюджетам, проводиться у межах асигнувань обласного бюджету, затверджених рішенням обласної ради на відповідний бюджетний період.

Крім того, рішенням виконавчого комітету Луцької міської ради від 18.12.2023 №750-1 затверджений Порядок відшкодування витрат за придбані лікарські засоби за пільговими рецептами та надання послуг з безкоштовного зубопротезування громадянам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи (далі Порядок №750-1; джерело - https://www.lutskrada.gov.ua/documents/) (а.с.29-36), який визначає механізм здійснення видатків з бюджету Луцької територіальної громади для відшкодування витрат за придбані лікарські засоби за пільговими рецептами та надання послуг з безкоштовного зубопротезування.

Цей Порядок застосовується до осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи і мають право на забезпечення пільговим медичним обслуговуванням відповідно до статей 20-22,30 Закону України «Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» та зареєстровані на території Луцької міської територіальної громади (пункт 2 Порядку № 750-1).

Відповідно до пунктів 3, 4 Порядку № 750-1 відшкодування витрат за придбані лікарські засоби за пільговими рецептами громадянам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, здійснює департамент соціальної політики Луцької міської ради в межах кошторисних призначень на відповідний рік. Підставою для відшкодування витрат за придбані лікарські засоби за пільговими рецептами є оригінал рецепта зі штампом «ВІДПУЩЕНО» та касовий чек про сплату коштів з граничною торгівельною надбавкою (націнкою) не вище ніж 10 відсотків закупівельної ціни.

Згідно з пунктом 6 Порядку №750-1 для відшкодування витрат за придбані в аптечних закладах лікарські засоби заявник подає до департаменту соціальної політики міської ради щомісячно до 15 числа: заяву за формою, згідно з додатком 1 до цього Порядку; оригінал касового чека; оригінал рецепта; пред`являє посвідчення, що підтверджує статус особи, постраждалої внаслідок Чорнобильської катастрофи, та документ, що посвідчує особу і підтверджує реєстрацію місця проживання.

Пунктом 12 Порядку №750-1 установлено, що Департамент соціальної політики міської ради: у межах плану асигнувань загального фонду бюджету здійснює нарахування витрат громадянам у порядку черговості реєстрації заяв; відшкодовує громадянам кошти, сплачені за придбані лікарські засоби, шляхом виплати за разовими дорученнями або відомостями через установи банків та поштові відділення в межах плану асигнувань загального фонду бюджету на відповідний бюджетний період в міру надходження коштів.

З листа Департаменту від 19.02.2024 №11.2-9/1727/2024 вбачається, що позивачу було повідомлено про відсутність правових підстав для відшкодування витрат за придбані лікарські засоби за пільговими рецептами за 2023 рік. При цьому, також повідомлено, що рішенням Волинської обласної ради «Про обласний бюджет на 2024 рік» обсяг субвенції для відшкодування витрат за придбані лікарські засоби за пільговими рецептами за 2024 рік затверджено в сумі 6573,0тис. грн, а відповідно до наказу начальника обласної військової адміністрації від 16.01.2024 №13 «Про внесення змін до показників обласного бюджету на 2024 рік» на зазначені цілі для бюджету Луцької міської територіальної громади передбачено 993729грн (а.с.10-11).

На думку суду, відмова відповідача у відшкодуванні витрат за придбані у 2023 році за пільговими рецептами лікарські засоби з підстави закінчення бюджетного періоду, у якому були придбані ці ліки, не відповідає приписам зазначених вище нормативно-правових актів (якими не передбачена така підстава для відшкодування зазначених витрат) та порушує соціальні права позивача.

При цьому, суд звертає увагу, що у 2024 році для бюджету Луцької міської територіальної громади передбачена субвенція для відшкодування витрат за придбані лікарські засоби за пільговими рецептами, що чітко вбачається з листа Департаменту від 19.02.2024 №11.2-9/1727/2024 (а.с.10-11).

Отже, відповідач відмовив позивачу у відшкодуванні витрат за придбані ліки за пільговими рецептами з не передбачених законодавством підстав, та відповідну заяву по суті фактично не розглянув, не надав оцінку поданим позивачем документам, що за цих обставин позбавляє суд дійти категоричного висновку про наявність фактичних підстав для відшкодування позивачу коштів в сумі 13772,79грн. Суд, розглядаючи спір, здійснює функцію контролю та не може перебирати на себе дискреційні повноваження відповідача.

З урахуванням встановлених обставин справи, наведених норм чинного законодавства України, на підставі наданих частиною другою статті 245 КАС України повноважень, суд дійшов висновку про наявність правових підстав для часткового задоволення позовних вимог у спосіб прийняття судом рішення про визнання протиправними дій Департаменту щодо відмови у відшкодуванні ОСОБА_1 витрат за придбані лікарські засоби за пільговими рецептами з підстав, викладених у листі від 19.02.2024 №11.2-9/1727/2024, та зобов`язання відповідача повторно розглянути заяву позивача про відшкодування витрат за придбані лікарські засоби за пільговими рецептами в сумі 13772,79грн, з урахуванням правової оцінки, наданої судом у рішенні, та про відмову у задоволенні решти позовних вимог (а саме щодо зобов`язання відповідача відшкодувати кошти за придбані ліки).

Керуючись статтями 243 - 246, 262 КАС України, суд

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити частково.

Визнати протиправними дії Департаменту соціальної та ветеранської політики Луцької міської ради щодо відмови у відшкодуванні ОСОБА_1 витрат за придбані лікарські засоби за пільговими рецептами з підстав, викладених у листі від 19.02.2024 №11.2-9/1727/2024.

Зобов`язати Департамент соціальної та ветеранської політики Луцької міської ради (43025, Волинська область, м.Луцьк, пр-т Волі, 4а, ідентифікаційний код 03191963) повторно розглянути заяву ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 ) про відшкодування витрат за придбані лікарські засоби за пільговими рецептами в сумі 13772,79грн, з урахуванням правової оцінки, наданої судом у рішенні.

В задоволенні решти позовних вимог відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Учасники справи, особи, які не брали участі у справі, якщо суд вирішив питання про їхні права, свободи, інтереси та (або) обов`язки, мають право подати апеляційну скаргу на рішення суду. Апеляційна скарга на рішення суду подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Суддя В.М. Валюх

СудВолинський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення06.11.2024
Оприлюднено08.11.2024
Номер документу122841082
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо захисту політичних (крім виборчих) та громадянських прав, зокрема щодо забезпечення права особи на звернення до органів державної влади, органів місцевого самоврядування та посадових і службових осіб цих органів

Судовий реєстр по справі —140/4075/24

Рішення від 06.11.2024

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Валюх Віктор Миколайович

Ухвала від 19.04.2024

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Валюх Віктор Миколайович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні