СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
06 листопада 2024 року м. Суми Справа № 480/5172/24
Сумський окружний адміністративний суд у складі судді Сидорука А.І., розглянув у порядку спрощеного позовного провадження без виклику сторін адміністративну справу
за позовом ОСОБА_1
до - ІНФОРМАЦІЯ_1 ,
про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії.
1. Суть спору, позиція сторін.
1.1. Позивач звернувся до суду з позовною заявою, в якій просить суд:
1) визнати протиправними дії відповідача щодо відмови у виготовленні оновленої довідки про розмір грошового забезпечення позивача станом на 01.01.2023;
2) зобов`язати відповідача підготувати та направити до ГУ ПФУ в Сумській області оновлену довідку про розмір грошового забезпечення позивача станом на 01.01.2023, відповідно до вимог статей 43 і 63 Закон № 2262-ХІІ, ст.9 Закон № 2011-ХІІ, з врахуванням положень постанови КМУ № 704 від 30.08.2017, вказавши розміри посадового окладу та окладу за військове звання, визначені шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, на відповідний тарифний коефіцієнт згідно з додатками 1, 12, 13, 14 до постанови КМУ № 704, а також процентної надбавки за вислугу років, щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії, а саме: надбавки за особливості проходження служби 100%, надбавки за роботу з таємними документами 15 %, надбавки за кваліфікацію 7% та премія 130%, для проведення перерахунку основного розміру його пенсії з 01.02.2023.
1.2. Позовні вимоги обгрунтовані тим, що рішенням суду визнано протиправним та нечинним зміни до постанови КМУ, яким було встановлено розрахунок розмірів посадових окладів та окладів за військовим званням, шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 01.01.2018, на відповідний коефіцієнт. Після втрати чинності даного положення законодавства розрахунок розмірів посадових окладів та окладів за військовим званням у 2023 році повинен проводитися шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого відповідним Законом України ''Про Державний бюджет України на 2023 рік'' на відповідний коефіцієнт. Позивач звернувся до відповідача з проханням виготовити та направити довідку про розмір грошового забезпечення станом на 01.01.2023 для перерахунку пенсії з 01.02.2023. Відповідач відмовив позивачу.
1.3. Відповідач надав до суду відзив на позовну заяву, в якому проти задоволення позовних вимог заперечує.
1.4. Відзив мотивований тим, що згідно з постановою КМУ № 704 розрахунковою величиною для визначення розмірів посадових окладів та окладів за спеціальним (військовим) званням, як складових грошового забезпечення військовослужбовців, що проходять військову службу, є саме розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб, визначений законом на 01 січня 2018 року. Відтак, застосовуючи при обчисленні посадового окладу та окладу за військовим званням таку розрахункову величину як прожитковий мінімум для працездатних осіб, визначений законом на 01.01.2018, для перерахунку пенсії, відповідач діяв у чіткій відповідності до вимог чинного законодавства України.
2. Процесуальні дії, які вчинялись судом.
2.1. Судом 18.06.2024 було постановлено ухвалу про прийняття позовної заяви до розгляду та відкриття провадження у справі.
3. Встановлені судом фактичні обставини.
3.1. Позивач є військовим пенсіонером, що не спростовується сторонами.
3.2. Позивач звернувся до відповідача із заявою про виготовлення та направлення до ГУ ПФУ в Сумській області оновленої довідки про розмір його грошового забезпечення станом на 01.01.2023 для проведення перерахунку пенсії, виходячи з розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого станом на 01.01.2023, що не заперечується сторонами.
3.3. Відповідач відмовив позивачу у видачі оновленої довідки про розмір грошового забезпечення, про що повідомив листом від 29.04.2024 (а.с.12).
3.4. Вважаючи такі дії відповідача протиправними, позивач звернувся до суду з даним позовом.
4. Висновки суду та їх мотиви.
4.1. Умови, норми і порядок пенсійного забезпечення позивача визначаються Законом України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" № 2262-ХІІ.
4.2. Частиною 4 ст. 63 вказаного закону передбачено, що усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, на умовах, у порядку та розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України.
4.3. КМУ 30.08.2017 прийняв постанову № 704, якою затверджено схеми складових грошового забезпечення військовослужбовців та осіб начальницького і рядового складу.
4.4. Постановою КМУ від 13.02.2008 № 45 затверджено Порядок проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону № 2262-ХІІ.
4.5. Додаток 2 до Порядку № 45 містить форму довідки про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсій.
4.6. Відповідно до ч. 4 ст. 63 Закону № 2262-XII КМУ прийняв постанову № 103. Пунктом 6 вказаної постанови внесені зміни до пункту 4 постанови КМУ № 704, згідно яких це й пункт викладено у наступній редакції: установити, що розміри посадових окладів, окладів за військовими (спеціальними) званнями військовослужбовців, осіб рядового та начальницького складу визначаються шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 01.01.2018, на відповідний тарифний коефіцієнт згідно з додатками 1, 12, 13 і 14.
4.7. Вказаними змінами запроваджено, що розміри посадових окладів та окладів за військовим званням розраховуються шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 01.01.2018 на відповідний коефіцієнт.
4.8. Окружний адміністративний суд м. Києва, рішенням від 16.10.2019 в адміністративній справі № 826/6453/18, яке 29.01.2020 залишене без змін постановою суду апеляційної інстанції, визнав протиправним та нечинним п. 6 Постанови № 103.
4.9. Отже, з дня набрання законної сили судовим рішенням у справі № 826/6453/18, тобто з 29.01.2020, пункт 6 Постанови № 103 втратив чинність, а інші нормативно-правові акти акти, які б надалі встановлювали порядок розрахунку посадових окладів та окладів за військове (спеціальне) звання шляхом множення прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого на 01.01.2018, на відповідний коефіцієнт, відсутні.
4.10. У зв`язку з цим, позивач звернувся до відповідача з заявою підготувати та направити оновлену довідку про розмір його грошового забезпечення станом на 01.01.2023 для проведення перерахунку пенсії, з розрахунку посадового окладу та окладу за військове звання, виходячи з розмірів прожиткових мінімумів, встановленого Законом України ''Про Державний бюджет України на 2023 рік''.
4.11. Базовим державним соціальним стандартом є прожитковий мінімум, встановлений законом, на основі якого визначаються державні соціальні гарантії та стандарти у сферах доходів населення, житлово-комунального, побутового, соціально-культурного обслуговування, охорони здоров`я та освіти (стаття 6 Закону України "Про державні соціальні стандарти та державні соціальні гарантії" № 2017-III).
4.12. Прожитковий мінімум щороку затверджується Верховною Радою України в законі про Державний бюджет України на відповідний рік.
4.13. Так, законодавець делегував КМУ повноваження на встановлення умов, порядку та розміру перерахунку пенсій особам, звільненим з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб. Величина грошового забезпечення як виплати, що є визначальною при перерахунку пенсії, встановлюється КМУ в межах повноважень щодо визначення розміру перерахунку пенсій.
4.14. Зазначення у пункті 4 постанови КМУ № 704 в формулі обрахунку розміру посадового окладу та окладу за військовим (спеціальним) званням прожиткового мінімуму для працездатних осіб, не суперечить делегованим Уряду повноваженням щодо визначення розміру грошового забезпечення для перерахунку пенсій, призначених згідно із Законом № 2262-XII.
4.15. Закон України ''Про Державний бюджет України на 2023 рік'' застережень щодо застосування як розрахункової величини для визначення, зокрема грошового забезпечення, прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого на 01.01.2018 у 2023 році не містить.
4.16. Частина 3 ст. 1-1 Закону № 2262-XII містить безумовне застереження про те, що зміна умов і норм пенсійного забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, здійснюється виключно шляхом внесення змін до цього Закону та Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" № 1058-IV.
4.17. Враховуючи той факт, що з 29.01.2020 до 19.05.2023 положення пункту 4 постанови КМУ № 704, в частині визначення розрахунковою величиною для визначення посадових окладів прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 01.01.2018, не відповідає правовим актам вищої юридичної сили, позивач має право на виготовлення довідок для перерахунку пенсії з 01.02.2023. Тому до спірних правовідносин, у відповідності до норми ч. 3 ст. 7 КАС України, підлягає застосуванню пункт 4 постанови КМУ № 704 в частині, що не суперечать нормативно-правововому акту, який має вищу юридичну силу Закону України ''Про Державний бюджет України на 2023 рік''. Тобто, із використанням для визначення розміру посадового окладу, окладу за військовим званням розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленогозаконом на 01.01.2023 (через його збільшення у 2023 році).
4.18. Щодо застосування розрахункової величини - прожиткового мінімуму у сумі 2102 грн, у зв`язку з тим, що оплата праці військовослужбовців регулюється спеціальними законами, суд зазначає, що такий порядок затверджено постановою КМУ № 704, відповідно до якого на час виникнення спірних правовідносин розрахунковою величиною був розмір прожитковго мінімуму для працездатних осіб, визначений станом на 01.01.2018, а не такий розмір, який застосовується для оплати праці осіб, що регулюється спеціальними законами. Таким чином розмір прожитковго мінімуму для працездатних осіб у сумі 2102 грн не застосовується для визначення грошового забезпечення позивача у 2023 році, що також підтверджено сталою практикою, та не спростовано відповідачем у відзиві.
4.19. Суд зазначає, що у справі вимога позивача була обумовлено підвищенням розміру грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців через зростання прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року згідно із Законом України ''Про Державний бюджет України на 2023 рік''.
4.20. Отже, через зростання прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, виникли підстави для перерахунку пенсій, призначених згідно із Законом № 2262-XII, виходячи з розміру складових, визначених шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, на відповідний тарифний коефіцієнт.
4.21. Встановлене положеннями пункту 3 розділу II Прикінцевих та перехідних положень Закону № 1774-VIII обмеження щодо застосування мінімальної заробітної плати як розрахункової величини для визначення посадових окладів, розрахованих згідно з постановою КМУ № 704, жодним чином не впливає на спірні правовідносини, оскільки такою розрахунковою величною є прожитковий мінімум для працездатних осіб, встановлений законом на 1 січня календарного року.
4.22. Факт не надходження до відповідача списків від органу пенсійного фонду не може бути підставою для відмови позивачу у виготовленні оновленої довідки за його зверненням, оскільки ризики щодо дотримання органами державної влади певної процедури не можуть покладатися на фізичну особу (позивача), яка має право на перерахунок пенсії з 01.02.2023 на підставі довідки, яка повинна видаватися станом на 01.01.2023, у зв`язку зі збільшенням грошового забезпечення, через зростання розміру прожиткового мінімуму у 2023 році.
4.23. Суд звертає увагу, що невиготовлення та не направлення довідки за зверненням позивача є активною формою поведінки, а тому належним способом захисту порушеного права є визнання протиправними саме дій відповідача.
4.24. Таким чином, відповідач, відмовляючи у наданні позивачу довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії, діяв не на підставі та не у спосіб, що передбачений діючим законодавством, оскільки вказані дії відповідача не відповідають критеріям правомірності, визначених нормою ч. 2 ст. 2 КАС України.
4.25. Враховуючи зазначене, суд задовольняє позовні вимоги в цій частині, шляхом визнання протиправними дій відповідача щодо відмови позивачу у підготовці та надані до ГУ ПФУ в Сумській області оновленої довідки та зобов`язує відповідача підготувати та надати до вказаного управління таку довідку станом на 01.01.2023, для перерахунку із 01.02.2023 основного розміру пенсії позивача.
4.26. Вимоги зобов`язати відповідача зазначити у довідці конкретні відсотки складових грошового забезпечення задовленню не підлягають, оскільки є передчасними. На даний час відповідачем не виготоволено оновлену довідку про розмір грошового забезпечення позивача станом на 01.01.2023, а саме для перерахунку пенсії з 01.02.2023. Тому у суду відсутні підстави вважати, що на виконання вказаного рішення відповідачем у довідці будуть встановлені інші відсотки складових грошового забезпечення, а ніж ті, які позивач отримував при звільненні та отримують особи за прирівняною посадою станом на 01.01.2023. Отже, позовні вимоги задовольняються судом частково.
5. Судові витрати.
5.1. Враховуючи те, що позивач звільнений від сплати судового збору на підставі норми п.10 ч.1 ст.5 Закону України ''Про судовий збір'', його розподіл судом не здійснюється.
Керуючись нормами ст.ст. 90, 139, 143, 241-246, 250, 255, 295, 297 КАС України, суд
В И Р І Ш И В:
1. Позов ОСОБА_1 до ІНФОРМАЦІЯ_1 про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії - задовольнити частково.
2. Визнати протиправними дії ІНФОРМАЦІЯ_1 щодо відмови ОСОБА_1 у підготовці та наданні до Головного управління Пенсійного фонду України в Сумській області оновленої довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії станом на 01.01.2023.
3. Зобов`язати ІНФОРМАЦІЯ_2 ( АДРЕСА_1 , код ЄДРПОУ НОМЕР_1 ) підготувати та надати до Головного управління Пенсійного фонду України в Сумській області оновлену довідку про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 ( АДРЕСА_2 , РНОКПП НОМЕР_2 ) станом на 01.01.2023, виходячи із розрахункової величини - прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 01.01.2023, відповідно до вимог статей 43 і 63 Закону України № 2262-ХІІ від 09.04.1992 ''Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб'', ст. 9 Закону України від 20.12.1991 № 2011-ХІІ ''Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей'', з урахуванням положень постанови Кабінету Міністрів України від 30.08.2017 № 704 ''Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб'', із обов`язковим зазначенням відомостей про розміри щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії, для перерахунку із 01.02.2022 та 01.02.2023 основного розміру пенсії.
4. В задоволенні іншої частини позовних вимог ОСОБА_1 до ІНФОРМАЦІЯ_1 - відмовити.
5. Рішення може бути оскаржено до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного рішення.
6. Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
7. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення суду складено та підписано суддею 06.11.2024.
Суддя А.І. Сидорук
Суд | Сумський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 06.11.2024 |
Оприлюднено | 08.11.2024 |
Номер документу | 122843800 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них осіб, звільнених з публічної служби |
Адміністративне
Сумський окружний адміністративний суд
А.І. Сидорук
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні