Рішення
від 04.11.2024 по справі 500/5333/24
ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 500/5333/24

04 листопада 2024 рокум.ТернопільТернопільський окружний адміністративний суд, у складі головуючого судді Осташа А. В. за участю: секретаря судового засідання - Хоміцької С.О., представника позивача - Костової Н.З., представника відповідача - Федорів Т.М.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Приватного малого підприємства "Люкс" до Головного управління ДПС у Тернопільській області про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ:

Приватне мале підприємство "Люкс" (далі - позивач, ПМП "Люкс") звернулось до Тернопільського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління ДПС у Тернопільській області (далі-відповідач, ГУ ДПС у Тернопільській області), в якому просить:

- визнати протиправним дії ГУ ДПС в Тернопільській області щодо відмови у скасуванні штрафних (фінансових) санкцій в розмірі 54953,00 грн., нарахованих на суму податкового зобов`язання з податку на прибуток, яка була сплачена в порядку підпункту 69.37 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України та відмови у внесенні відповідних змін до інтегрованої картки платника;

- зобов`язати ГУ ДПС в Тернопільській області скасувати штрафні (фінансові) санкції (штрафи) в розмірі 54953,00 грн., нараховані на суму податкового зобов`язання з податку на прибуток, яка була сплачена в порядку підпункту 69.37 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України та відобразити відповідні зміни в інтегрованій картці платника.

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що відповідачем, в період з 11.09.2023 по 29.09.2023 р., було проведено документальну планову виїзну перевірку ПМП ЛЮКС.

За результатами перевірки було прийнято податкове повідомлення-рішення від 01.11.2023 р. №00080890701, яким донараховано ПМП Люкс грошове зобов`язання з податку на прибуток в сумі 385772,00 грн. за основним зобов`язанням та 96443,00 грн. за штрафними (фінансовими) санкціями (штрафами).

Позивач вказує на те, що сума податкового зобов`язання з податку на прибуток, нарахованого за результатами вищезгаданої документальної перевірки за 2017, 2018 та 2019 роки в розмірі 219812,00 грн. була сплачена ПМП Люкс 06.12.2023, тобто в межах 30-ти денного строку з дня, наступного за днем отримання податкового повідомлення-рішення. Дана сума не оскаржувалась в адміністративному чи судовому порядку. Тому, в силу підпункту 69.37 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення Податкового кодексу України, штрафні (фінансові) санкції (штрафи), нараховані на суму такого податкового зобов`язання в розмірі 54953,00 грн. (загальна сума штрафних (фінансових) санкцій, нарахованих на суму податкового зобов`язання за 2017 р., 2018, 2019 роки ), мали б вважатись скасованими.

Однак, на думку позивача, контролюючий орган протиправно відмовив йому у скасуванні штрафних (фінансових) санкцій, з огляду на що ПМП "Люкс" звернулося з даним позовом до суду.

Ухвалою суду від 02.09.2024 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі. Ухвалено розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням сторін та призначено у справі судове засідання на 03.10.2024.

17.09.2024, на адресу суду надійшов відзив на позовну заяву відповідача із змісту якого слідує, що він повністю заперечує проти задоволення позовних вимог, мотивуючи свою позицію тим, що податкове зобов`язання в сумі 385772,00 грн., визначене у податковому повідомленні рішенні від 01.11.2023 року №00080890701, не сплачене повністю та в терміни передбачені підпунктом 69.37 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України, а також узгоджене на користь органу ДПС після проходження процедури судового оскарження, а тому в контролюючого органу відсутні правові підстави для задоволення заяви ПМП «ЛЮКС» про скасування штрафних (фінансових) санкцій у розмірі 54953,00 грн.

Представник відповідача 01.10.2024 надіслав до суду клопотання про відкладення розгляду справи.

Протокольною ухвалою суду від 03.10.2024 розгляд справи відкладено на 04.11.2024.

В судовому засіданні 04.11.2024 представник позивача просила позовні вимоги задовольнити повністю, представник відповідача просила відмовити в задоволенні позову з підстав, викладених у відзиві.

Дослідивши письмові докази та письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи, суд встановив такі обставини та дійшов наступних висновків.

Як встановлено судом та не заперечується сторонами, позивач Приватне мале підприємство «Люкс», зареєстроване в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань з основним видом економічної діяльності « 35.11 Виробництво електроенергії» та взято на облік як платник податків в Головному управлінні ДПС в Тернопільській області.

Керуючись підпунктом 20.1.4 пункту 20.1 статті 20, пунктом 75.1 статті 75, статтею 77, пунктом 82.1 статті 82 Податкового кодексу України, а також приписами Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей оподаткування у період дії воєнного стану» №3219-IX від 30.06.2023, Головним управлінням ДПС у Тернопільській області 24.08.2023 винесено наказ №1430-п «Про проведення документальної планової виїзної планової перевірки ПРИВАТНОГО МАЛОГО ПІДПРИЄМСТВА «ЛЮКС» яким вирішено провести з 11.09.2023 тривалістю 10-ть днів, перевірку з питань дотримання вимог податкового, валютного та іншого законодавства за період з 01.01.2017 по 31.12.2022.

Наказом №1583-п від 22.09.2023, Головним управлінням ДПС у Тернопільській області продовжено термін проведення документальної планової виїзної перевірки ПМП "Люкс".

За результатами перевірки було прийнято податкове повідомлення-рішення від 01.11.2023 р. №00080890701, яким донараховано ПМП «Люкс» грошове зобов`язання з податку на прибуток в сумі 385772,00 грн. за основним зобов`язанням та 96443,00 грн. за штрафними (фінансовими) санкціями (штрафами).

Позивач отримав дане податкове повідомлення-рішення разом із розрахунком штрафних (фінансових) санкцій 07.11.2023.

Як вбачається з розрахунку штрафних (фінансових) санкцій, визначена контролюючим органом сума грошового зобов`язання включала донарахування з податку на прибуток:

- за 2017 р.: 29370,00 грн. сума донарахованого податкового зобов`язання, 7342,50 грн. - сума штрафної фінансової санкції (25%);

- за 2018 р.: 127941,00 грн. сума донарахованого податкового зобов`язання, 31985,25 грн. - сума штрафної фінансової санкції (25%);

- за 2019 р.: 62501,00 грн. сума донарахованого податкового зобов`язання, 15625,25 грн. - сума штрафної фінансової санкції (25%);

- за 2022 р.: 165960,00 грн. сума донарахованого податкового зобов`язання, 41490,00 грн. - сума штрафної фінансової санкції (25%).

Сума податкового зобов`язання з податку на прибуток, нарахованого за результатами вищезгаданої документальної перевірки за 2017, 2018 та 2019 роки в розмірі 219812,00 грн. була сплачена ПМП «Люкс» 06.12.2023 р. - в межах 30-ти денного строку з дня, наступного за днем отримання податкового повідомлення-рішення.

Зсилаючись на підпункт 69.37 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України, позивач вказує, що штрафні (фінансові) санкції (штрафи), нараховані на суму такого податкового зобов`язання в розмірі 54953,00 грн. (загальна сума штрафних (фінансових) санкцій, нарахованих на суму податкового зобов`язання за 2017 р., 2018, 2019 роки ), мали б вважатись скасованими.

Однак, в супереч наведеній нормі, в електронному кабінеті платника відобразились дані про наявність податкового боргу ПМП «Люкс», що включають 54953,00 грн. штрафних (фінансових) санкцій, нарахованих на суму податкового зобов`язання в розмірі 219812,00 грн., що була сплачена 06.12.2023.

Вважаючи такі дії відповідача протиправним, позивач звернувся із даним позовом до суду.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд враховує частину другу статті 19 Конституції України, відповідно до якої органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулює Податковий кодекс України (далі ПК України) який, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.

Згідно з пунктом 44.1 статті 44 ПК України для цілей оподаткування платники податків зобов`язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов`язаних з визначенням об`єктів оподаткування та/або податкових зобов`язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов`язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством.

Платникам податків забороняється формування показників податкової звітності, митних декларацій на підставі даних, не підтверджених документами, що визначені абзацом першим цього пункту.

Згідно з підпунктом 14.1.36 пункту 14.1 статті 14 ПК України господарська діяльність - діяльність особи, що пов`язана з виробництвом (виготовленням) та/або реалізацією товарів, виконанням робіт, наданням послуг, спрямована на отримання доходу і проводиться такою особою самостійно та/або через свої відокремлені підрозділи, а також через будь-яку іншу особу, що діє на користь першої особи, зокрема за договорами комісії, доручення та агентськими договорами.

При цьому, згідно з пунктом 22.1 статті 22 ПК України об`єктом оподаткування можуть бути майно, товари, дохід (прибуток) або його частина, обороти з реалізації товарів (робіт, послуг), операції з постачання товарів (робіт, послуг) та інші об`єкти, визначені податковим законодавством, з наявністю яких податкове законодавство пов`язує виникнення у платника податкового обов`язку.

Положеннями підпункту 134.1.1 пункту 134.1 статті 134 ПК України визначено, що прибуток із джерелом походження з України та за її межами, який визначається шляхом коригування (збільшення або зменшення) фінансового результату до оподаткування (прибутку або збитку), визначеного у фінансовій звітності підприємства відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності, на різниці, які виникають відповідно до положень цього розділу.

Базою оподаткування є грошове вираження об`єкту оподаткування, визначеного згідно із статтею 134 цього Кодексу з урахуванням положень цього Кодексу (пункт 135.1 статті 135 ПК України).

Таким чином, платник податку на прибуток підприємства з метою визначення об`єкта оподаткування - прибутку визначає фінансовий результат до оподаткування (прибутку або збитку) шляхом коригування (збільшення або зменшення), використовуючи дані бухгалтерського обліку та фінансової звітності щодо доходів, витрат та фінансового результату до оподаткування. При цьому показники обліку доходів, витрат доходів, витрат та інших показників, пов`язаних з визначенням об`єктів оподаткування та/або податкових зобов`язань, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов`язаних з обчисленням та сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством.

За змістом пункту 56.18 статті 56 ПК України при зверненні платника податків до суду з позовом щодо визнання протиправним та/або скасування рішення контролюючого органу грошове зобов`язання вважається неузгодженим до дня набрання судовим рішенням законної сили.

Згідно з абзацом другим пункту 57.3 статті 57 ПК України у разі оскарження рішення контролюючого органу про нараховану суму грошового зобов`язання платник податків зобов`язаний самостійно погасити узгоджену суму, а також пеню та штрафні санкції за їх наявності протягом 10 календарних днів, наступних за днем такого узгодження.

Відповідно до підпункту 60.1.5 пункту 60.1 статті 60 ПК України податкове повідомлення-рішення або податкова вимога вважаються відкликаними, якщо рішенням суду, що набрало законної сили, зменшується сума грошового зобов`язання, визначена у податковому повідомленні-рішенні контролюючого органу, або сума податкового боргу, визначена в податковій вимозі.

Відповідно до підпункту 14.1.39 пункту 14.1 статті 14 ПК України ПК України грошове зобов`язання платника податків - сума коштів, яку платник податків повинен сплатити до відповідного бюджету як податкове зобов`язання та/або штрафну (фінансову) санкцію, що справляється з платника податків у зв`язку з порушенням ним вимог податкового законодавства та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а також санкції за порушення законодавства у сфері зовнішньоекономічної діяльності.

Відповідно до підпункту 14.1.156 пункту 14.1 статті 14 ПК України податкове зобов`язання - сума коштів, яку платник податків, у тому числі податковий агент, повинен сплатити до відповідного бюджету як податок або збір на підставі, в порядку та строки, визначені податковим законодавством (у тому числі сума коштів, визначена платником податків у податковому векселі та не сплачена в установлений законом строк).

Аналіз цих норм дає підстави для висновку, що податкове зобов`язання є грошовим виразом існуючого для платника податків (в тому числі податкового агента) податкового обов`язку зі сплати певного податку, виникнення, а також порядок та строки сплати якого, обумовлені нормами податкового законодавства.

Водночас до складу суми грошового зобов`язання включається як сума податкового зобов`язання, так і сума штрафної (фінансової) санкції, якщо податковим законодавством передбачено її застосування.

При цьому виникнення у платника податків обов`язку по сплаті грошового зобов`язання зумовлене встановленням податковим органом порушення ним (платником податків) вимог податкового законодавства, що призвело до заниження податкових зобов`язань. Наслідком встановлення такого порушення є донарахування на підставі рішення податкового органу сум відповідного податкового зобов`язання та/або застосування штрафної (фінансової) санкції.

Отже, розглядаючи ситуацію заниження платником податків суми належних до сплати податків, слід зазначити, що якщо податкове зобов`язання виникає на підставі податкового законодавства, яким встановлено розмір, порядок і строк його сплати, то на підставі прийнятого податковим органом відповідного рішення про нарахування у зв`язку із встановленням факту несплати податку у платника виникає грошове зобов`язання, яке підлягає сплаті у встановлений пунктом 57.3 статті 57 ПК України строк після його узгодження.

У разі оскарження рішення контролюючого органу про нараховану суму грошового зобов`язання платник податків зобов`язаний самостійно погасити узгоджену суму, а також пеню та штрафні санкції за їх наявності протягом 10 календарних днів, наступних за днем такого узгодження.

Водночас, Законом України від 30.06.2023 року № 3219-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей оподаткування у період дії воєнного стану» було внесено ряд змін Податкового кодексу України (далі - ПКУ), зокрема, підрозділ 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПКУ доповнено підпунктом 69.37 який передбачає, що тимчасово, на період з 01 серпня 2023 року до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року №64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року №2102-ІХ, у разі сплати платником податків протягом 30 календарних днів з дня, наступного за днем отримання податкового повідомлення-рішення, суми податкового зобов`язання, нарахованого за результатами документальних перевірок, які були відновлені або розпочаті з 01 серпня 2023 року та завершені до дня припинення або скасування воєнного стану на території України, штрафні (фінансові) санкції (штрафи), нараховані на суму такого податкового зобов`язання, вважаються скасованими, а пеня не нараховується.

Сума грошового зобов`язання, визначеного у податковому повідомленні-рішенні, вважається неузгодженою до моменту повної сплати податкового зобов`язання, визначеного в такому податковому повідомленні-рішенні, але не пізніше ніж протягом 30 календарних днів з дня, наступного за днем отримання платником податків такого податкового повідомлення-рішення.

Сума податкового зобов`язання, сплаченого у порядку, передбаченому цим підпунктом, не підлягає оскарженню.

А відтак, головною умовою для застосування цієї норми є сплата податкового зобов`язання, зазначеного в податковому повідомленні рішенні, в повному обсязі, вказаною нормою податкового законодавства не передбачено скасування штрафних (фінансових) санкцій у разі часткової сплати суми податкового зобов`язання, визначеного у податковому повідомленні - рішенні.

Крім цього, однією з вимог щодо скасування штрафних (фінансових) санкцій в порядку передбаченому підпунктом 69.37 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПКУ є те, що сума податкового зобов`язання, сплаченого у порядку, передбаченому цим підпунктом, не підлягає оскарженню.

Більше того, в межах адміністративної справи №500/7890/23 ПМП «ЛЮКС» вже оскаржувало податкове повідомлення-рішення від 01.11.2023 №00080890701 про збільшення грошового зобов`язання з податку на прибуток, зокрема в частині донарахувань 207450,00грн, з яких 165960,00грн основне зобов`язання та 41490,00грн штрафні (фінансові) санкції.

Рішенням Восьмого апеляційного адміністративного суду від 8 червня 2024 року у справі №500/7890/23 підтверджено правомірність податкового повідомлення-рішення від 01.11.2023 №00080890701.

Відтак, суд висновує, що податкове зобов`язання в сумі 385772,0 гривень, визначене у податковому повідомленні рішенні від 01.11.2023 року №00080890701, не сплачене повністю та в терміни передбачені підпунктом 69.37 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України, а також узгоджене на користь органу ДПС після проходження процедури судового оскарження, а тому у контролюючого органу були відсутні правові підстави скасування штрафних (фінансових) санкцій у розмірі 54953,00 грн., нарахованих ПМП "Люкс".

Розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості (ч.1 ст.9 КАС України).

Згідно ч.1 ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Відповідно до ч.2 ст.77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Такий підхід узгоджується з практикою Європейського Суду з прав людини. Так, у пункті 110 рішення від 23.07.2002 у справі "Компанія "Вестберґа таксі Актіеболаґ" та Вуліч проти Швеції" суд визначив, що "... адміністративні суди, які розглядають скарги заявників стосовно рішень податкового управління, мають повну юрисдикцію у цих справах та повноваження скасувати оскаржені рішення. Справи мають бути розглянуті на підставі і поданих доказів, а довести наявність підстав, передбачених відповідними законами, для призначення податкових штрафів має саме податкове управління".

За наслідками судового розгляду, відповідач, як суб`єкт владних повноважень, надав суду достатні беззаперечні докази на обґрунтування обставин, на яких ґрунтуються його заперечення, і довів правомірність оскаржуваних рішень, про що описано вище.

Таким чином, виходячи з встановлених обставин справи, оцінивши добуті докази в їх сукупності за правилами ст.90 КАС України та наведені положення чинного законодавства, суд дійшов висновку, що позов підлягає залишенню без задоволення за встановленої судом безпідставності його вимог.

Розподіл судових витрат відповідно до положень ст.139 КАС не здійснюється.

Керуючись статтями 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

В задоволенні позову Приватного малого підприємства "Люкс" до Головного управління ДПС у Тернопільській області про визнання протиправними дій щодо відмови в скасуванні штрафних (фінансових) санкцій в розмірі 54953 грн, нарахованих на суму податкового зобов`язання з податку на прибуток, яка була сплачена в порядку підпункту 69.37 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ "Перехідні положення" Податкового кодексу України та відмови у внесенні відповідних змін до інтегрованої картки платника податків та зобов`язання скасувати штрафні (фінансових) санкцій в розмірі 54953 грн, нараховані на суму податкового зобов`язання з податку на прибуток, яка була сплачена в порядку підпункту 69.37 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ "Перехідні положення" Податкового кодексу України та внести відповідні зміни до інтегрованої картки платника податків, - відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Відповідно до частини першої статті 295 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Згідно із статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

Повне судове рішення складено 06 листопада 2024 року.

Реквізити учасників справи:

позивач:

- Приватне мале підприємство "Люкс" (місцезнаходження/місце проживання: вул. Тернопільська, 8А,м. Тернопіль,Тернопільська обл., Тернопільський р-н,46012, код ЄДРПОУ/РНОКПП 14027899);

відповідач:

- Головне управління ДПС у Тернопільській області (місцезнаходження/місце проживання: вул. Білецька, 1,м. Тернопіль,Тернопільська обл., Тернопільський р-н,46003, код ЄДРПОУ/РНОКПП 44143637);

Головуючий суддяОсташ А.В.

СудТернопільський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення04.11.2024
Оприлюднено08.11.2024
Номер документу122843919
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них податку на прибуток підприємств

Судовий реєстр по справі —500/5333/24

Ухвала від 18.12.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гінда Оксана Миколаївна

Рішення від 04.11.2024

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Осташ Андрій Васильович

Рішення від 04.11.2024

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Осташ Андрій Васильович

Ухвала від 02.09.2024

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Осташ Андрій Васильович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні