Рішення
від 05.11.2024 по справі 600/24/24-а
ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

05 листопада 2024 р. м. Чернівці Справа № 600/24/24-а

Чернівецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Анісімова О.В., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Керівника Дністровської окружної прокуратури, поданого в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернівецькій області, до Кельменецького сільського споживчого товариства про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії,-

В С Т А Н О В И В:

І. РУХ СПРАВИ

1.1. Керівник Дністровської окружної прокуратури (далі Прокурор) звернувся до суд в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернівецькій області (далі позивач) з позовом до Кельменецького сільського споживчого товариства (далі відповідач), в якому просить:

- визнати протиправною бездіяльність Кельменецького сільського споживчого товариства (код 01707339) щодо невжиття заходів для приведення в належний технічний стан та готовність до укриття населення захисної споруди цивільного захисту - сховище за № 96934, що розміщене по вул. Головній,7 с.Зелена Дністровського району Чернівецької області та зобов`язати Кельменецьке сільське споживче товариство (код 01707339) привести захисну споруду - сховище за № 96934 у належний технічний стан з метою використання її за призначенням у відповідності до «Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту», затверджених Наказом Міністерства внутрішніх справ України №579 від 09.07.2018.

1.2. Ухвалою Чернівецького окружного адміністративного суду від 02.01.2024 року відкрито провадження в адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи.

1.3. Ухвалою суду від 02.02.2024 року відмовлено у задоволенні клопотання представника Кельменецького сільського споживчого товариства про залишення позовної заяви без розгляду.

ІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

2.1. Як повідомлено Прокурором, на по вул. Головній,7, с.Зелена, Дністровського району, Чернівецької області знаходиться протирадіаційне укриття за № 96934, яке в умовах військової агресії російської федерації проти України через недодержання та порушення балансоутримувачем вимог законодавства України в сфері використання та забезпечення функціонування об`єктів цивільного захисту (захисних споруд) є не готовим до використання за призначенням, через що не здатне забезпечити захист цивільного населення та у разі використання за призначенням може створювати загрозу для життя та здоров`я людей.

ІІІ АРГУМЕНТИ СТОРІН

Позиція Прокурора

3.1. Відповідно до змісту позову, Прокурор обґрунтовуючи позов, зазначає, що згідно з паспортом протирадіаційного укриття за № 96934 від 01.10.2017 - дата прийняття в експлуатацію - 1989 рік, місткість 430 осіб, загальна площа - 215,4 кв. м., розташування укриття - вбудоване, кількість входів - один, клас укриття - 5 група, час приведення протирадіаційного укриття у готовність 12 год., форма власності -- приватна, балансоутримувач - Кельменецьке сільське споживче товариство (далі - Кельменецьке ССТ).

3.2. Згідно з інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна, нежитлова будівля за адресою вул.Головна,7 с.Зелена Дністровського району Чернівецької області перебуває у власності Кельменецького ССТ та являє собою магазин із входами, підвал, ганки та димоход загальною площею 771,2 кв.м. Отже, балансоутримувачем протирадіаційного укриття за № 96934, яке розташоване за адресою: вул. Головна,7 с.Зелена Дністровського району Чернівецької області є Кельменецьке сільське споживче товариство.

3.3. За інформацією Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернівецькій області від 22.08.2023 за № 6901-4214/6907 перевірки протирадіаційного укриття за № 96934 проводились щорічно упродовж 2020-2023 років, за результатами чого уповноваженими особами управління складені акти оцінки готовності захисної споруди цивільного захисту від 10.07.2020, 12.07.2021, 08.07.20222 та 15.08.2023.

3.4. Так, у ході та за результатами заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки від 10.07.2020, проведеного інспектором Кельменецького PC УДСНС у Чернівецькій області встановлено ряд порушень при експлуатації захисної споруди, зокрема: неналежний стан системи вентиляції, відсутність водопостачання, неналежні стани каналізаційної системи, системи отоплення, електропостачання та електроосвітлення, відсутність систем зв`язку та оповіщення, пошкоджено заземлення, відсутні засоби пожежогасіння та сигналізації, схеми евакуації, засоби вимірювання температури, відсутність документації щодо належного функціонування захисної споруди (журнали перевірок, правила, інструкції тощо) та як наслідок визнано захисну споруду цивільного захисту - сховище за № 96934 обмежено готовим до використання за призначенням, при цьому рекомендовано балансоутримувачу привести споруду у готовність відповідно до Вимог з питань використання та обліку фонду захисних споруд цивільного захисту, затверджених наказом МВС України від 09.07.2018 №579.

3.5. Разом з тим, за результатами проведеного заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки від 12.07.2021 встановлено, що балансоутримувачем взагалі не вжито заходів щодо усунення виявлених раніше порушень та не приведено захисну споруду за № 96934 у належний для використання за призначенням стан, як наслідок відповідно до акту оцінки від 12.07.2021 року зазначена захисна споруда є обмежено готовою до використання за призначенням, та повторно рекомендовано балансоутримувачу усунути виявлені порушення.

3.6. Аналогічні вищевказаним порушення виявлялись під час проведення оцінок стану готовності споруди 08.07.2022 та 15.08.2023, що підтверджується відповідними актами.

3.7. Наведене свідчить про тривалість та систематичність порушень у сфері цивільного захисту, що може призвести до порушень інтересів держави в частині завдання шкоди життю та здоров`ю людей.

3.8. Таким чином, з урахуванням наведених порушень, які унеможливлюють належне функціонування сховища за № 96934, встановлено та підтверджено обмежену готовність до експлуатації зазначеної захисної споруди, що розташована за адресою: вул. Головна,7 с.Зелена Дністровського району Чернівецької області. З аналізу долучених актів прослідковується, що вищевказані порушення із року в рік є однаковими, що свідчить про їх тривалий характер та, як наслідок, невжиття відповідних заходів балансоутримувачем з метою усунення зафіксованих порушень та приведення захисної споруди у стан придатний до готовності.

Позиція Відповідача

3.9. До суду від надійшов відзив на позовну заяву, згідно якого представник відповідача просить відмовити у задоволенні позову.

3.10. Так зазначає, що 01.08.2023 року між Кельменецьким сільським споживчим товариством (Позикодавець) і Закладом дошкільної освіти (ясла-садок) с. Зелена Лівинецької сільської ради Дністровського району Чернівецької області та Закладом освіти Зеленецький ліцей Лівенецької сільської ради Дністровського району Чернівецької області укладено угоди про організації укриття і безпечного розміщення учасників освітнього процесу. Пунктом 1.2. вказаних угод передбачено, що всі заходи щодо утримання укриття в належному стані відповідно до чинних норм здійснює заклад дошкільної освіти (ясла-садок) села Зелена Лівинецької сільської ради Дністровського району Чернівецької області та Зеленецький ліцей Лівинецької сільської ради Дністровського району Чернівецької області. Аналогічного змісту угоди були укладені Відповідачем 01.08.2022 року.

3.11. Отже, Кельменецьке сільське споживче товариство, як власник захисної споруди - сховище за №96934, яке знаходиться по вул. Головна, 7, села Зелене, Дністровського району Чернівецької області передавало його у користування Лівенцькій сільській раді для використання Закладом дошкільної освіти (ясла-садок) с. Зелена Лівинецької сільської ради Дністровського району Чернівецької області та Закладом освіти - Зеленецький ліцей Лівенецької сільської ради Дністровського району Чернівецької області, які у свою чергу взяли на себе всі заходи щодо утримання укриття в належному стані відповідно до чинних норм. Надалі саме Лівенцька сільська рада та дошкільний заклад та заклад освіти відповідає за належне використання об`єкта за призначенням.

3.12. Пунктом 9 Порядку Порядком створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту, виключення таких споруд із фонду та ведення його обліку, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України «Деякі питання використання захисних спору цивільного захисту» №138 від 10.03.2017 року (далі - Порядок № 138) передбачено, що у разі використання однієї захисної споруди кількома суб`єктами господарювання вони беруть участь у її утриманні відповідно до договорів, укладених з балансоутримувачем захисної споруди.

3.13. Договором безоплатного користування майном (позички) від 01.08.2023 р. та Угодами від 01.08.2022 року та 01.08.2023 року і про організації укриття і безпечного розміщення учасників освітнього процесу підтверджено те, що захисну споруду використовують декілька суб`єктів господарювання, а саме: Лівинецька сільська рада, Заклад дошкільної освіти (ясла- садок) села Зелена Лівинецької сільської ради Дністровського району Чернівецької області та Заклад освіти Зеленецький (ліцей Лівенецької сільської ради Дністровського району Чернівецької області). Крім того, підтвердження того, що саме ці особи несуть відповідальність за утримання у працездатному стані захисної споруди також підтверджується, актами оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту протирадіаційного укриття №96934 від 10.07.2020 р., 12.07.2021 р., 08.07.2022 р., 15.08.2023 р. Відповідно до змісту вказаних актів, жодного разу не було запрошено керівника Кельменецького сільського споживчого товариства або уповноважену ним особу до участі у оцінці стану готовності захисної споруди до використання за призначенням. Вказані акти також жодного разу не були направлені Кельменецькому сільському споживчому товариству ні до виконання, ні до відома.

3.14. Крім того, про те, що з 01.08.2022 року споруда цивільного захисту №96934 була передана згідно договору безоплатного користування майном (позички) у Лівенецьку сільську раду для укриття учасників освітнього процесу, персоналу Зеленецького ліцею та персоналу закладу дошкільної освіти, про що відповідач повідомив позивача листом №4 від 22.08.2023 року.

3.15. З огляду на вищезазначені обставини, вважаємо, що відсутні підстави вважати, що Відповідачем допущено бездіяльність щодо невжиття заходів для приведення в належний технічний стан та готовність до укриття населення захисної споруди.

ІV. ОБСТАВИНИ ВСТАНОВЛЕНІ СУДОМ

4.1. Дослідженням матеріалів справи судом встановлено, що згідно з паспортом протирадіаційного укриття за № 96934 від 01.10.2017 - дата прийняття в експлуатацію - 1989 рік, місткість 430 осіб, загальна площа - 215,4 кв. м., розташування укриття - вбудоване, кількість входів - один, клас укриття - 5 група, час приведення протирадіаційного укриття у готовність 12 год., форма власності -- приватна, балансоутримувач - Кельменецьке сільське споживче товариство.

4.2. У відповідь на звернення Дністровської окружної прокуратури Головним управлінням Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернівецькій області листом від 22.08.2023 за № 6901-4214/6907 повідомлено, що перевірки протирадіаційного укриття за № 96934 проводились щорічно упродовж 2020-2023 років, за результатами чого уповноваженими особами управління складені акти оцінки готовності захисної споруди цивільного захисту від 10.07.2020, 12.07.2021, 08.07.2022 та 15.08.2023.

Згідно змісту вказаних актів судом встановлено, що у ході та за результатами заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки посадовими особами УДСНС у Чернівецькій області встановлено ряд порушень при експлуатації захисної споруди, зокрема: неналежний стан системи вентиляції, відсутність водопостачання, неналежні стани каналізаційної системи, системи отоплення, електропостачання та електроосвітлення, відсутність систем зв`язку та оповіщення, пошкоджено заземлення, відсутні засоби пожежогасіння та сигналізації, схеми евакуації, засоби вимірювання температури, відсутність документації щодо належного функціонування захисної споруди (журнали перевірок, правила, інструкції тощо) та як наслідок визнано захисну споруду цивільного захисту - сховище за № 96934 обмежено готовим до використання за призначенням, при цьому рекомендовано балансоутримувачу привести споруду у готовність відповідно до Вимог з питань використання та обліку фонду захисних споруд цивільного захисту, затверджених наказом МВС України від 09.07.2018 №579. Разом з тим, за результатами проведеного заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки від 12.07.2021 встановлено, що балансоутримувачем взагалі не вжито заходів щодо усунення виявлених раніше порушень та не приведено захисну споруду за № 96934 у належний для використання за призначенням стан, як наслідок відповідно до актів оцінки зазначена захисна споруда є обмежено готовою до використання за призначенням, та повторно рекомендовано балансоутримувачу усунути виявлені порушення.

4.3. Водночас судом встановлено, що 01.03.2023 між Кельменецьким ССТ та Лівинецькою радою строком на 1 рік укладено договір про безоплатне користування майном (позички), відповідно до умов якого позичкодавець передав у користування Користувачу протирадіаційне укриття за № 96934, яке розташоване за адресою с.Зелена Дністровського району. На виконання вимог договору між сторонами договору складено Акт приймання-передачі майна від 01.08.2023 року.

4.4. Крім того, 01.08.2023 між Кельменецьким ССТ та закладом дошкільної освіти (ясла-садок) с.Зелена Лівинецької сільської ради а також Зеленецьким ліцеєм Лівинецької сільської ради укладено Угоду про організацію укриття і безпечного розміщення учасників освітнього процесу, відповідно до умов яких у разі виникнення надзвичайних ситуацій, у загрозливий період, з настанням особливого періоду або у разі раптового початку бойових дій, під час сигналу повітряної тривоги, учасники освітнього процесу та персонал зазначених закладів освіти покидають свої приміщення та прямують в укриття у приміщення сховища КООП Маркет (загальна площа 215 кв.м., оцінене як «обмежено готове») за адресою: АДРЕСА_1 , балансоутримувачем якого є Кельменецьке ССТ. Аналогічного змісту угода була укладена відповідачем 01.08.2022 року.

V. РЕЛЕВАНТНІ ДЖЕРЕЛА ПРАВА ТА ПОЗИЦІЯ СУДУ

Щодо права звернення Прокурора з позовом до суду

5.1. Частиною 2 статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

5.2. У даній справі позов пред`явлено керівником Чернівецької окружної прокуратури в інтересах держави, а тому, суд перевірить наявність підстав для звернення Прокурора з позовом та надасть їм відповідну оцінку.

5.3. Так, згідно частини 3 статті 53 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України) у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, вступає за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами.

5.4. Прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. Невиконання цих вимог має наслідком застосування положень, визначених статтею 169 цього Кодексу (частина 4 статті 53 КАС України).

5.5. Разом з тим, частиною 3 статті 23 Закону України Про прокуратуру від 14.10.2014 року № 1697-VII визначено, що прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.

5.6. Аналіз частин 3 та 4 статті 53 КАС України у взаємозв`язку з частиною 3 статті 23 Закону України Про прокуратуру дає підстави вважати, що участь прокурора в судовому процесі в судах загальної юрисдикції стає можливою за умови, крім іншого, обґрунтування підстав для звернення до суду, а саме нездійснення або неналежного здійснення захисту інтересів держави у спірних правовідносинах органом державної влади, органом місцевого самоврядування чи іншим суб`єктом владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, або підтвердження відсутності такого органу.

5.7. Як визначено у пункті 1 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16.12.2015 року №1052 (далі Положення №1052), ДСНС є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра внутрішніх справ і який реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а також гідрометеорологічної діяльності.

5.8. Згідно пункту 3 Положення №1052 одними із основних завдань ДСНС є реалізація державної політики у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій, запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а також гідрометеорологічної діяльності; здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб.

5.9. Відповідно до покладених завдань ДСНС здійснює заходи щодо створення, утримання та реконструкції фонду захисних споруд цивільного захисту, ведення їх обліку, забезпечує разом з відповідними органами та підрозділами цивільного захисту, місцевими держадміністраціями здійснення контролю за готовністю зазначених споруд до використання за призначенням; складає акти перевірок, видає приписи, постанови, розпорядження про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки, а в разі встановлення порушень, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей, звертається безпосередньо та через територіальні органи до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, окремих приміщень, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту (пункт 4 Положення №1052).

5.10. ДСНС здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку територіальні органи (пункт 7 Положення №1052).

5.11. Постановою від 10.03.2017 року №138 Деякі питання використання захисних споруд цивільного захисту Кабінет Міністрів України затвердив Порядок створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку (далі - Порядок № 138). Згідно пункту 12 Порядку № 138 здійснення контролю за готовністю захисних споруд цивільного захисту до використання за призначенням забезпечує ДСНС разом з відповідними центральними органами виконавчої влади, місцевими держадміністраціями та органами місцевого самоврядування відповідно до вимог законодавства.

5.12. Разом з цим, постановою Кабінету Міністрів України від 13.03.2022 року №303 Про припинення заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду в умовах воєнного стану припинено проведення планових та позапланових заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду на період воєнного стану, введеного Указом Президента України від 24 лютого 2022 року №64 "Про введення воєнного стану в Україні".

5.13. Таким чином, у зв`язку із прийняттям Кабінетом Міністрів України постанови від 13.03.2022 року №303 на період дії воєнного стану у Головного управління ДСНС України у Чернівецькій області відсутні повноваження з перевірки захисних споруд цивільного захисту на стан придатності для використання за призначенням, а також застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю).

5.14. Отже, спірні правовідносини обумовлені реалізацією Прокурором передбачених КАС України та Законом України Про прокуратуру повноважень щодо захисту інтересів держави і спрямовані на усунення порушень законодавства у сфері обороноздатності держави, у тому числі на забезпечення захисту мирного населення, особливо у питаннях підтримання колективних засобів захисту, якими є захисні споруди та інші місця можливого перебування людей, для збереження їх життя та здоров`я в разі військової агресії.

5.15. Аналогічна правова позиція висловлена у постанові Великої Палати Верховного Суду від 15.05.2019 у справі № 820/4717/16. Відповідно до ч. 5 ст. 242 КАС України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

5.16. Таким чином, подання Прокурором даного позову є єдиним ефективним засобом захисту порушених прав та інтересів держави.

5.17. Згідно частини 5 статті 53 КАС України у разі відкриття провадження за позовною заявою, поданою прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача. У разі відсутності такого органу або відсутності у нього повноважень щодо звернення до суду прокурор зазначає про це в позовній заяві і в такому разі прокурор набуває статусу позивача.

5.18. Враховуючи зазначене, суд вважає, що звернення Прокурора з даним позовом є обґрунтованим та таким що відповідає меті представництва інтересів держави в суді. При цьому, згідно положень частини 5 статті 53 КАС України.

Щодо суті спору

5.19. Указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 Про введення воєнного стану в Україні у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першої статті 106 Конституції України, Закону України Про правовий режим воєнного стану в Україні введено воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб.

На момент розгляду цієї адміністративної справи строк дії воєнного стану в Україні продовжено.

5.20. Відповідно до статті 2 Закону України Про оборону України від 06.12.1991 року № 1932-XII оборона України базується на готовності та здатності органів державної влади, усіх складових сектору безпеки і оборони України, органів місцевого самоврядування, єдиної державної системи цивільного захисту, національної економіки до переведення, при необхідності, з мирного на воєнний стан та відсічі збройній агресії, ліквідації збройного конфлікту, а також готовності населення і території держави до оборони.

5.21. Згідно статті 3 Закону України Про оборону України підготовка держави до оборони в мирний час, серед іншого, включає: забезпечення готовності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, єдиної державної системи цивільного захисту об`єктів критичної інфраструктури до виконання завдань цивільного захисту в особливий період, зокрема у воєнний час, з урахуванням норм міжнародного гуманітарного права.

5.22. Пунктом 11 частини 1 статті 18 Кодексу цивільного захисту України (далі КЦЗ України) встановлено, що до повноважень інших центральних органів виконавчої влади у сфері цивільного захисту належить організація обліку фонду захисних споруд цивільного захисту суб`єктів господарювання, що належать до сфери їх управління, та захисних споруд цивільного захисту державної власності, що перебувають на балансі суб`єктів господарювання приватної форми власності.

5.23. Частиною 1 статті 20 вищевказаного Кодексу визначено, що до завдань та обов`язків суб`єктів господарювання у сфері цивільного захисту, серед інших, належить організація виконання вимог законодавства щодо створення, використання, утримання та реконструкції фонду захисних споруд цивільного захисту; планування та організація роботи з дообладнання або спорудження в особливий період підвальних та інших заглиблених приміщень для укриття населення; організація обліку фонду захисних споруд; здійснення контролю за утриманням та станом їх готовності; проведення їх технічної інвентаризації, тощо.

5.24. Пунктами 1,2 частини 1 статті 32 КЦЗ України встановлено, що до захисних споруд цивільного захисту належать:

- сховище - це герметична споруда, в якій створені умови для перебування людей та їх захисту протягом певного часу (не менше 48 годин) шляхом виключення або зменшення прогнозованого впливу небезпечних чинників, що можуть виникнути внаслідок надзвичайної ситуації, застосування зброї масового ураження та звичайних засобів ураження під час воєнних (бойових) дій та/або терористичних актів;

- протирадіаційне укриття - негерметична споруда для захисту людей, в якій створюються умови, що виключають вплив на них іонізуючого опромінення у разі радіоактивного забруднення місцевості та дії звичайних засобів ураження.

5.25. Відповідно до ч. 4 ст. 32 КЦЗ України для вирішення питань щодо укриття категорій населення, визначених частиною третьою цієї статті, центральні органи виконавчої влади, інші органи державної влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, місцеві державні адміністрації, органи місцевого самоврядування та суб`єкти господарювання завчасно створюють фонд таких споруд.

5.26. Відповідно до ч. 5 ст. 32 КЦЗ України порядок створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту, виключення таких споруд з фонду та ведення його обліку визначається Кабінетом Міністрів України.

5.27. Пунктом 3 Порядку створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 10.03.2017 № 138 (далі - Порядок №138), визначено, що утримання захисних споруд - комплекс заходів організаційного, матеріально-технічного, інженерного, фінансового та іншого характеру, що спрямовані на забезпечення готовності захисних споруд до використання за призначенням.

5.28. Відповідно до ч. 8 ст. 32 КЦЗ України, п. 9 Порядку №138 утримання захисних споруд цивільного захисту у готовності до використання за призначенням і здійснюється суб`єктами господарювання, на балансі яких вони (перебувають (у тому числі споруд, що не увійшли до їх статутних капіталів у процесі приватизації (корпоратизації), за рахунок власних коштів.

5.29. У відповідності до п. 3 Порядку №138 балансоутримувач захисної споруди - власник захисної споруди або юридична особа, яка утримує її на балансі.

5.30. Згідно пункту 10 Порядку №138 балансоутримувач забезпечує утримання захисних споруд та інших споруд, що повинні використовуватися для укриття заселення, а також підтримання їх у стані, необхідному для приведення у Готовність до використання за призначенням відповідно до вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд.

Конкретний строк приведення захисної споруди в готовність до використання за призначенням (крім споруд, що відповідно до законодавства повинні перебувати в постійній готовності) зазначається в паспорті західної споруди, а саме: не більше 12 годин - для захисних споруд, призначених для укриття працівників (персоналу, найбільшої працюючої зміни) суб`єктів господарювання, віднесених до відповідних категорій цивільного захисту; не більше 24 годин - для інших захисних споруд, споруд подвійного призначення та найпростіших укриттів.

5.31. Частиною 1 ст. 20 КЦЗ України визначено, що до завдань та обов`язків суб`єктів господарювання у сфері цивільного захисту, серед інших, належить забезпечення виконання заходів у сфері цивільного захисту на об`єктах суб`єкта господарювання, здійснення за власні кошти заходів цивільного захисту, що зменшують рівень ризику виникнення надзвичайних ситуацій, забезпечення дотримання вимог законодавства щодо створення, зберігання, утримання, використання та реконструкції захисних споруд цивільного захисту.

5.32. Згідно пункту 11 Порядку №138 вимоги щодо утримання та експлуатації захисних споруд визначаються МВС.

5.33. Відповідно до п. 1 Розділу І Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 09.07.2018 № 579, споруди фонду захисних споруд мають утримуватися та експлуатуватися у стані, що дозволяє привести їх у готовність до використання за призначенням у визначені законодавством терміни.

5.34. Захисні пристрої призначені для захисту осіб, що переховуються у сховищах, від надмірного тиску повітряної ударної хвилі під час застосування звичайної зброї та засобів масового ураження. До захисних пристроїв, якими обладнуються сховища, належать захисно-герметичні і герметичні двері, віконниці (ставні), захисні секції, клапани-відтиначі, КНТ тощо (підпункт 1 пункту 2 розділу III Вимоги).

5.35. Балансоутримувач відповідно до норм цих Вимог забезпечує утримання, контроль за станом, проведення перевірок, технічного обслуговування, поточних та капітальних ремонтів конструктивних елементів, спеціального обладнання, інженерних мереж та систем життєзабезпечення захисних споруд під час усього періоду використання сховищ у режимі ПРУ (п. 6 Розділу VIII Вимоги).

5.36. Відповідно підпункту 1 п. 2 розділу VI Вимоги, для забезпечення готовності захисних споруд до використання за призначенням їх балансоутримувач і здійснюють оцінку стану їх готовності, організовують періодичні огляди стану захисних споруд, перевірку працездатності їх основного обладнання, планують і проводять технічне обслуговування обладнання та систем життєзабезпечення захисних споруд.

Оцінка стану готовності захисних споруд (далі - оцінка стану готовності) здійснюється щороку з метою виявлення недоліків у стані утримання та експлуатації захисних споруд, передбачення заходів щодо приведення захисної споруди в готовність до використання за призначенням. Крім того, оцінка стану готовності здійснюється в таких випадках: у разі проведення технічної інвентаризації захисної споруди як об`єкта нерухомого майна; у разі підготовки пропозицій щодо подальшого використання захисної споруди; після пожеж, аварій, катастроф та інших надзвичайних ситуацій, що могли негативно вплинути на технічний стан захисної споруди; у разі здійснення ДСНС заходів державного нагляду (контролю) за станом готовності захисних споруд відповідно до Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності.

За результатами оцінки стану готовності складається акт оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту за формою згідно з додатком 11 до цих Вимог.

5.37. Результати оцінки стану готовності, отримані під час нагляду, ураховуються під час складення документів (актів, приписів) за його результатами (підпункт 4 пункту 2 Розділу VI Вимоги).

5.38. Підпунктами 5, 6 п. 2 розділу VI Вимоги визначено, що залучення , фахівців структурних підрозділів із питань цивільного захисту міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій та органів місцевого самоврядування, органів і підрозділів ДСНС до оцінки стану готовності, проведення інших обстежень захисних споруд (за винятком оцінки стану і готовності під час нагляду) здійснюється за зверненням балансоутримувача.

5.39. Відповідно до підпункту 8 п. 2 Розділу VI Вимоги під час оцінки стану готовності перевіряються: загальний стан приміщень, входів, оголовків аварійних виходів, гідроізоляції, повітрозабірних і витяжних каналів, обвалування окремо розташованих і підсипки покриття у вбудованих захисних спорудах, покрівлі та бічних поверхонь гірничих виробок, кріплень і захисно-герметичних перемичок (зовнішнім оглядом); двері (ворота, ставні), механізми задраювання, захисні пристрої, системи вентиляції, водопостачання, каналізації, електропостачання, зв`язку, автоматики та іншого, інженерного обладнання (випробуванням на працездатність); температура і відносна вологість повітря всередині захисної споруди; наявність і стан засобів пожежогасіння; герметичність захисної споруди. За результатами оцінки стану готовності захисну споруду може фути визнано як готову, обмежено готову або неготову до використанню за призначенням. Захисна споруда вважається обмежено готового або неготовою, якщо вона має хоча б один із недоліків, зазначених в основ них недоліках в утриманні захисних споруд, що погіршують стан їх готовності, наведених у додатку 13 до цих Вимог.

5.40. У разі відсутності таких недоліків захисна споруда вважається готовою до використання за призначенням (підпункт 8 пункту 2 Розділу VI Вимоги).

5.41. Таким чином, утримання захисних споруд цивільного захисту у готовності до використання за призначенням покладається на суб`єктів господарювання, на балансі яких вони перебувають, за рахунок власних коштів, що передбачено п. 8 ст. 32 Кодексу та п. 9 Порядку створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 10.03.2017 № 138.

5.42. Аналогічних правових позицій за позовами прокурора притримується Верховний Суд у справі №826/12192/16 постанова від 03.10.2018 та у справі №820/5164/15 постанова від 25.07.2019.

5.43. У цій справі судом встановлено, що згідно з паспортом протирадіаційного укриття за № 96934 від 01.10.2017 - дата прийняття в експлуатацію - 1989 рік, місткість 430 осіб, загальна площа - 215,4 кв. м., розташування укриття - вбудоване, кількість входів - один, клас укриття - 5 група, час приведення протирадіаційного укриття у готовність 12 год., форма власності -- приватна, балансоутримувач - Кельменецьке сільське споживче товариство (далі - Кельменецьке ССТ). Згідно з інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна, нежитлова будівля за адресою АДРЕСА_1 перебуває у власності Кельменецького ССТ та являє собою магазин із входами, підвал, ганки та димоход загальною площею 771,2 кв.м. Отже, балансоутримувачем протирадіаційного укриття за № 96934, яке розташоване за адресою: АДРЕСА_1 є Кельменецьке сільське споживче товариство.

5.44. Обґрунтовуючи позовні вимоги Прокурор наголошує, що за інформацією Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернівецькій області від 22.08.2023 за № 6901-4214/6907 перевірки протирадіаційного укриття за № 96934 проводились щорічно упродовж 2020-2023 років, за результатами чого уповноваженими особами управління складені акти оцінки готовності захисної споруди цивільного захисту від 10.07.2020, 12.07.2021, 08.07.20222 та 15.08.2023. Зокрема, у ході та за результатами заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки від 10.07.2020, проведеного інспектором Кельменецького PC УДСНС у Чернівецькій області встановлено ряд порушень при експлуатації захисної споруди, зокрема: неналежний стан системи вентиляції, відсутність водопостачання, неналежні стани каналізаційної системи, системи отоплення, електропостачання та електроосвітлення, відсутність систем зв`язку та оповіщення, пошкоджено заземлення, відсутні засоби пожежогасіння та сигналізації, схеми евакуації, засоби вимірювання температури, відсутність документації щодо належного функціонування захисної споруди (журнали перевірок, правила, інструкції тощо) та як наслідок визнано захисну споруду цивільного захисту - сховище за № 96934 обмежено готовим до використання за призначенням, при цьому рекомендовано балансоутримувачу привести споруду у готовність відповідно до Вимог з питань використання та обліку фонду захисних споруд цивільного захисту, затверджених наказом МВС України від 09.07.2018 №579.. Разом з тим, за результатами проведеного заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки від 12.07.2021 встановлено, що балансоутримувачем взагалі не вжито заходів щодо усунення виявлених раніше порушень та не приведено захисну споруду за № 96934 у належний для використання за призначенням стан, як наслідок відповідно до акту оцінки від 12.07.2021 року зазначена захисна споруда є обмежено готовою до використання за призначенням, та повторно рекомендовано балансоутримувачу усунути виявлені порушення.

5.45. Поряд з цим, судом також встановлено, що 01.03.2023 між Кельменецьким ССТ та Лівинецькою сільською радою строком на 1 рік укладено договір про безоплатне користування майном (позички), відповідно до умов якого позичкодавець передав у користування Користувачу протирадіаційне укриття за № 96934, яке розташоване за адресою с.Зелена Дністровського району. На виконання вимог договору між сторонами договору складено Акт приймання-передачі майна від 01.08.2023 року. Крім того, 01.08.2023 між Кельменецьким ССТ та закладом дошкільної освіти (ясла-садок) с.Зелена Лівинецької сільської ради а також Зеленецьким ліцеєм Лівинецької сільської ради укладено Угоду про організацію укриття і безпечного розміщення учасників освітнього процесу, відповідно до умов яких у разі виникнення надзвичайних ситуацій, у загрозливий період, з настанням особливого періоду або у разі раптового початку бойових дій, під час сигналу повітряної тривоги, учасники освітнього процесу та персонал зазначених закладів освіти покидають свої приміщення та прямують в укриття у приміщення сховища КООП Маркет (загальна площа 215 кв.м., оцінене як «обмежено готове») за адресою: АДРЕСА_1 , балансоутримувачем якого є Кельменецьке ССТ. Аналогічного змісту угода була укладена відповідачем 01.08.2022 року.

5.46. Однак, суд наголошує, що чинне законодавство покладає обов`язок саме на балансоутримувача захисних споруд цивільного захисту приведення таких споруд до стану готовності. У цій справі суд наголошує, що укладення між Кельменецьким ССТ та Лівинецькою сільською радою договору про безоплатне користування майном (позички) не нівелює вказаного обов`язку. Натомість, наявність таких договірних правовідносин свідчить лише про те, що питання визначення суб`єкта, який використовує та повинен утримувати споруду у належному стані вирішується шляхом узгодження між Кельменецьким ССТ та Лівинецькою сільською радою як сторонами договору.

5.47. Таким чином, суд вважає, що систематичне та тривале невжиття відповідачем визначених законодавством заходів щодо приведення споруди цивільного захисту за №96934 по вул. Головній,7 с.Зелена Дністровського району до стану готовності суперечить інтересам держави у сфері підготовки країни до оборони в умовах воєнного стану та захисту життя людини.

VІ. ВИСНОВКИ СУДУ

6.1. Аналізуючи матеріали адміністративної справи у своїй сукупності, суд приходить до висновку про наявність правових підстав для визнання протиправною бездіяльність Кельменецького сільського споживчого товариства (код 01707339) щодо невжиття заходів для приведення в належний технічний стан та готовність до укриття населення захисної споруди цивільного захисту - сховище за № 96934, що розміщене по вул. Головній,7 с.Зелена Дністровського району Чернівецької області та зобов`язання Кельменецьке сільське споживче товариство (код 01707339) привести захисну споруду - сховище за № 96934 у належний технічний стан з метою використання її за призначенням у відповідності до «Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту», затверджених Наказом Міністерства внутрішніх справ України №579 від 09.07.2018.

6.2. При цьому, суд зазначає, що решта доводів та заперечень учасників справи висновків суду по суті позовних вимог не спростовують. Слід зазначити, що згідно практики Європейського суду з прав людини та зокрема, рішення у справі Серявін та інші проти України від 10 лютого 2010 року, заява 4909/04, відповідно до п. 58 якого суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі Руїс Торіха проти Іспанії від 9 грудня 1994 року, серія A, № 303-A, п. 29).

VIІ. РОЗПОДІЛ СУДОВИХ ВИТРАТ

7.1. Статтею 139 КАС України вирішено питання розподілу судових витрат.

7.2. Оскільки позивач у цій справі в розумінні КАС України є суб`єктом владних повноважень, а також з огляду на те, що у задоволенні позову відмовлено, то суд, дослідивши матеріали справи, не стягує та не присуджує на його користь судові витрати.

На підставі викладеного, керуючись статтями 73-77, 90, 241-246, 250 КАС України, суд

В И Р І Ш И В:

1. Позов Керівника Дністровської окружної прокуратури, поданого в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернівецькій області, до Кельменецького сільського споживчого товариства про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії задовольнити повністю.

2. Визнати протиправною бездіяльність Кельменецького сільського споживчого товариства щодо невжиття заходів для приведення в належний технічний стан та готовність до укриття населення захисної споруди цивільного захисту - сховище за №96934, що розміщене по вул. Головній,7 с.Зелена Дністровського району Чернівецької області.

3. Зобов`язати Кельменецьке сільське споживче товариство привести захисну споруду - сховище за № 96934 у належний технічний стан з метою використання її за призначенням у відповідності до Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту», затверджених Наказом Міністерства внутрішніх справ України №579 від 09.07.2018.

Згідно статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У відповідності до статей 293, 295 Кодексу адміністративного судочинства України рішення суду першої інстанції можуть бути оскаржені в апеляційному порядку повністю або частково. Апеляційна скарга на рішення подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення (складання).

Повне найменування учасників процесу:

Прокурор Керівник Дністровської окружної прокуратури (Чернівецька обл., Дністровський р-н., смт. Кельменці, вул. Сагайдачного, буд. 39, код ЄДРПОУ 02910120).

Позивач Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернівецькій області (м. Чернівці, вул. Скальда, буд. 1А, код ЄДРПОУ 38595868).

Відповідач Кельменецьке сільське споживче товариство (Чернівецька обл., Дністровський р-н., смт. Кельменці, вул. Бесарабська, буд. 39, код ЄДРПОУ 01707339).

Суддя О.В. Анісімов

СудЧернівецький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення05.11.2024
Оприлюднено08.11.2024
Номер документу122844675
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо цивільного захисту

Судовий реєстр по справі —600/24/24-а

Рішення від 05.11.2024

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Анісімов Олег Валерійович

Ухвала від 09.04.2024

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Анісімов Олег Валерійович

Ухвала від 02.02.2024

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Анісімов Олег Валерійович

Ухвала від 02.01.2024

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Анісімов Олег Валерійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні