Постанова
від 06.11.2024 по справі 600/1194/23-а
СЬОМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 600/1194/23-а

Головуючий у 1-й інстанції: Левицький Василь Костянтинович

Суддя-доповідач: Смілянець Е. С.

06 листопада 2024 року

м. Вінниця

Сьомий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

головуючого судді: Смілянця Е. С.

суддів: Полотнянка Ю.П. Драчук Т. О.

розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Чернівецькій області на рішення Чернівецького окружного адміністративного суду від 12 червня 2024 року у справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю ЄВРО НАФТА КМ до Державної податкової служби України, Головного управління ДПС у Чернівецькій області про визнання протиправними та скасування податкового повідомлення - рішення, рішення,

В С Т А Н О В И В :

в березні 2023 року позивач, Товариство з обмеженою відповідальністю ЄВРО НАФТА КМ, звернулось до суду з вказаним позовом, в якому, з урахуванням позовної заяви у новій редакції, просило:

- визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення за формою "Н" від 13.12.2022 № 000005300/Ж10/24-13-04-07, складене ГУ ДПС у Чернівецькій області;

- визнати протиправним та скасувати рішення про результати розгляду скарги від 30.01.2023 № 2150/6/99-00-06-03-01-06, складене ДПС України.

Чернівецький окружний адміністративний суд рішенням від 12.06.2024 позов задовольнив частково. Визнав протиправним та скасував податкове повідомлення - рішення Головного управління ДПС у Чернівецькій області від 13.12.2022 № 000005300/Ж10/24-13-04-07 в частині застосування штрафу у сумі 67347,06 грн. В іншій частині позовних вимог відмовив.

Рішення суду мотивоване тим, що у відповідача були наявні підстави для застосування до позивача штрафу за затримку реєстрації податкових накладних ПН № 2, № 31 на 15 дні у розмірі 10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних. В даному випадку, розрахунок штрафу мав проводитися відповідачем виходячи із суми податкових накладних з податку на додану вартість 1347,63 грн, яка проведення із порушенням строку реєстрації. Отже, за затримку реєстрації податкових накладних на 15 днів на суму податку на додану вартість 1347,63 грн відповідач мав застосувати до позивача штраф у розмірі 10%, що у сумі складає 134,77 грн (1347,63 грн х 10%). Відтак, відповідач протиправно застосував до позивача штраф у сумі 67347,06 грн (67481,83 грн - 134,77 грн), а тому в цій частині позов підлягає задоволенню.

Вважає, що Рішення ДПС України про залишення скарги без розгляду, не несе жодних наслідків для ТОВ ЄВРО НАФТА КМ. Відтак, відсутні підстави для визнання протиправним та скасування рішення ДПС України за результатами розгляду скарги. Тому в цій частині вимог, суд відмовив.

Не погоджуючись з рішенням суду, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій посилаючись на порушення судом норм матеріального та процесуального права просить скасувати рішення суду першої інстанції та ухвалити нове рішення, яким у задоволені позовних вимог відмовити.

Аргументами на підтвердження вимог скарги зазначає, що згідно інформаційних даних з Єдиного реєстру податкових накладних, за результатами камеральної перевірки встановлено порушення позивачем п. 201.10 ст. 201 Податкового кодексу України в частині несвоєчасної реєстрації податкових накладних, які виписані позивачем у червні 2022 року, зареєстровані в ЄРПН з порушенням законодавчо встановлених термінів, а саме: встановлено порушення термінів реєстрації податкових накладних в ЄРПН відповідно до вимог п.201.10 ст.201 Податкового кодексу України ТОВ "ЄВРО НАФТА КМ, а саме: 72 ПН складені у червні 2022 року, зареєстровано в ЄРПН з порушенням граничних строків їх реєстрації в ЄРПН - 1 день, а 2 ПН - 15 днів на загальну суму ПДВ 674818,28 грн, у зв`язку з чим застосовано штраф у розмірі 10 % у сумі 67481,83 грн. За результатами розгляду матеріалів перевірки, на підставі п. 120-1.1 ст. 120-1 Податкового кодексу України, відповідачем винесено податкове повідомлення-рішення 13.12.2022 № 000005300/Ж10/24-13-04-07, яким за затримку реєстрації податкових накладних в ЄРПН до позивача застосовано штраф у розмірі 67481,83 грн.

Вважає помилковими висновки суду першої інстанції із посиланням на Закон України від 12.01.2023 №2876-IX "Про внесення змін до розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України щодо відновлення обмеження перебування грального бізнесу на спрощеній системі оподаткування", який набрав чинності 08.02.2023, та в якому пункт 69.18 підрозділу 10 розділу XX викладено у новій редакції, а саме щодо визначення терміну операційний день.

Позивач не скористався правом подання відзиву на апеляційну скаргу відповідно до ст. 304 КАС України.

Згідно з положеннями ч. 3 ст. 308 Кодексу адміністративного судочинства України (далі-КАС України), суд апеляційної інстанції досліджує докази, що стосуються фактів, на які учасники справи посилаються в апеляційній скарзі та (або) відзиві на неї.

Виходячи з приписів ст.ст. 311, 263 КАС України, вищезазначена апеляційна скарга розглядається в порядку письмового провадження.

Заслухавши доповідь судді, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню з огляду на наступне.

Судом першої інстанції встановлено та підтверджується матеріалами справи, що Товариство з обмеженою відповідальністю ЄВРО НАФТА КМ (вул. Чернівецька, буд. 84, м. Сторожинець, Чернівецький район, Чернівецька область, ЄДРПОУ 40778520) зареєстроване як юридична особа 26.08.2016, що підтверджується витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань (Т.1 а.с. 18).

Згідно витягу № 1624124500612 з реєстру платників податку на додану вартість, 01.10.2016 ТОВ ЄВРО НАФТА КМ зареєстроване платником податку на додану вартість (Т.1 а.с. 19).

Згідно Виписки з Єдиного державного реєстру юридичних і фізичних осіб та громадських формувань види економічної діяльності ТОВ ЄВРО НАФТА КМ: 47.30 Роздрібна торгівля пальним (основний); 84.21 Міжнародна діяльність; 46.71 Оптова торгівля твердим, рідким, газоподібним паливом і подібними продуктами; 47.11 Роздрібна торгівля в неспеціалізованих магазинах переважно продуктами харчування, напоями та тютюновими виробами (Т.1 а.с. 18).

На підставі п.п. 19-1.1.1, п.п. 19-1.1.2 п.19-1.1 ст. 19-1, п.п. 20.1.4, п.п. 20.1.19 п. 20.1 ст. 20, п.п. 75.1.1 п. 75.1 ст. 75 Податкового кодексу України, ГУ ДПС у Чернівецькій області проведена камеральна перевірка ТОВ "ЄВРО НАФТА КМ з питань своєчасності реєстрації податкових накладних в єдиному реєстрі податкових накладних в ЄРПН з податку на додану вартість.

За наслідками перевірки складено акт №3551/Ж3/24-13-04-07/40778520 від 02.11.2022, згідно якого встановлено порушення термінів реєстрації податкових накладних в ЄРПН відповідно до вимог п.201.10 ст.201 Податкового кодексу України ТОВ ЄВРО НАФТА КМ, а саме: 72 ПН складені у червні 2022 року, зареєстровано в ЄРПН з порушенням граничних строків їх реєстрації в ЄРПН - 1 день, а 2 ПН з порушенням граничних строків їх реєстрації в ЄРПН - 15 днів на загальну суму ПДВ 674818,28 грн (Т.1 а.с. 58-63, Т.2 а.с. 227-230).

На підставі висновків, викладених в акті камеральної перевірки, ГУ ДПС у Чернівецькій області винесено податкове повідомлення-рішення за формою Н від 13.12.2022 №000005300/Ж10/24-13-04-07, яким за затримку реєстрації податкових накладних до 15 календарних днів на суму податку на додану вартість 674818,28 грн, до позивача застосовано штраф у розмірі 10% у сумі 67481,83 грн (Т.1 а.с. 54, Т.2 а.с. 231) .

Згідно розрахунку штрафу за порушення термінів реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних в ЄДРПН, що є додатком до оскаржуваного податкового повідомлення-рішення, сума штрафної санкції склала 67481,83 грн (Т.1 а.с. 55-57, Т.2 а.с. 232-233).

Вказане податкове повідомлення-рішення позивачем отримано 21.12.2022, про що свідчить рекомендоване повідомлення про вручення поштового відправлення (Т.2 а.с. 243 на звороті).

Не погоджуючись із названим рішенням, позивач звернувся зі скаргою 04.01.2023 до ДПС України (Т.1 а.с. 52-53).

За результатом розгляду скарги, ДПС України винесло рішення від 30.01.2023 № 2150/6/99-00-06-03-01-06 про залишення скарги без розгляду та повернуло її, у зв`язку із порушенням 10 денного строку оскарження (Т.1 44-46, Т.2 а.с. 246-247).

Як зазначає у позові позивач, вказане рішення ДПС України отримано 08.02.2023 (Т.1 а.с. 48).

Вважаючи податкове повідомлення-рішення та рішення про залишення скарги без розгляду протиправними, позивач звернувся до суду з вказаним позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, що виникли між сторонами та висновкам суду першої інстанції, колегія суддів враховує наступне.

Так, спірні правовідносини врегульовано Податковим кодексом України (далі - ПК України, в редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин).

За приписами п. 201.1 ст. 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи а зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Відповідно до абзацу пункту 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних (абзац 13 пункту 201.10 статті 201 ПК України).

В силу абзацу 14 пункту 201.10 статті 201 ПК України реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків:

- для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені;

- для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;

- для зведених податкових накладних та/або розрахунків коригування до таких зведених податкових накладних, складених за операціями, визначеними пунктом 198.5 статті 198 та пунктом 199.1 статті 199 цього Кодексу, - протягом 20 календарних днів, що настають за останнім календарним днем місяця, в якому вони складені;

- для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, - протягом 15 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем).

У разі порушення таких строків застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом.

Отже, продавець товарів/послуг зобов`язаний зареєструвати в ЄРПН податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування.

Згідно пункту 120-1.1 статті 120 ПК України порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних (крім податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції з постачання товарів/послуг, що звільняються від оподаткування податком на додану вартість; податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції, що оподатковуються за нульовою ставкою; податкової накладної, складеної відповідно до пункту 198.5 статті 198 цього Кодексу у разі здійснення операцій, визначених підпунктами "а" - "г" цього пункту, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до статті 199 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до абзацу одинадцятого пункту 201.4 статті 201 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної) тягне за собою накладення на платника податку на додану вартість, на якого відповідно до вимог статей 192 і 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, визначено розмір штрафу, зокрема, 10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів;

Отже, на платника податків покладено обов`язок щодо реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних у строк, встановлений податковим законодавством, а саме для податкових накладних складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені, а для податкових накладних складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені. Порушення вказаних строків реєстрації податкових накладних свідчить про наявність порушення, за яке передбачена відповідальність у вигляді штрафу в залежності від терміну такого порушення, що передбачено пунктом 120-1.1 статті 120-1 ПК України.

Реєстрація податкових накладних/розрахунків коригування кількісних та вартісних показників у Єдиному реєстрі податкових накладних здійснюється відповідно до вимог Кодексу та Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 № 1246 (далі - Порядок №1246).

Порядок обміну електронними документами з контролюючими органами, затверджено наказом Міністерства фінансів України від 06 червня 2017 року №557, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 03 серпня 2017 року за № 959/30827.

Порядками №1246 та №557 визначено, що операційний день - частина дня, протягом якої за наявності технічної можливості здійснюється електронний документообіг.

Електронний документообіг - сукупність процесів створення, подання, приймання, ідентифікації, оброблення, зберігання, використання електронних документів, які виконуються із застосуванням перевірки цілісності та (у разі необхідності) з підтвердженням факту одержання таких документів (п.2 Порядку №557).

Інші терміни вживаються у значенні, наведеному в ПК України, Законах України Про електронні довірчі послуги, Про електронні документи та електронний документообіг.

Відповідно до п.3 Порядку №1246 Єдиний реєстр податкових накладних працює з 08.00 до 20.00 години.

Однак, відповідно до абзацу 1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Податкового кодексу України, тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 2102- IX, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у цьому пункті.

Так, Законом України №2120 від 15.03.22 «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо дії норм на період дії воєнного стану» пункт 69 підрозділу 10 розділу XX Податкового кодексу України доповнено підпунктом 69.18 такого змісту:

«Установити, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану на території України, з метою захисту прав платників, збереження та захисту даних надання електронних сервісів та приймання електронних документів від платників податків здійснюються у робочі дні з 8 години до 18 години.»

Порядком №557 передбачено, що у разі якщо адресатом є контролюючий орган, після надходження електронного документа здійснюється його автоматизована перевірка (п.5 Порядку).

Автоматизована перевірка здійснюється у день надходження або не пізніше наступного робочого дня, якщо електронний документ надійшов після закінчення операційного дня (п.6 Порядку).

Пунктом 8 розд. II Порядку № 557 передбачено, що перша квитанція надсилається автору електронного документа протягом двох годин з часу його отримання контролюючим органом, в іншому разі - протягом перших двох годин наступного операційного дня.

У першій квитанції, що формується за результатами автоматизованої перевірки, зазначеної у п. 7 розд. II Порядку №557, повідомляється про результати такої перевірки. У разі негативних результатів автоматизованої перевірки у першій квитанції повідомляється про неприйняття електронного документа із зазначенням причин, у такому випадку друга квитанція не формується. На першу квитанцію накладається печатка контролюючого органу, здійснюється її шифрування та надсилання автору електронного документа. Другий примірник першої квитанції в електронному вигляді зберігається в контролюючому органі.

Якщо автору протягом встановленого строку після відправки електронного документа не надійшла перша квитанція, електронний документ вважається не одержаним адресатом.

Відповідно до п. 9 розд. II Порядку № 557 не пізніше наступного робочого дня з моменту формування першої квитанції, якщо інше не встановлено нормативно-правовими актами та Порядком № 557, формується друга квитанція.

Друга квитанція є підтвердженням про прийняття (реєстрацію) або повідомленням про неприйняття в контролюючому органі електронного документа. В другій квитанції зазначаються реквізити прийнятого (зареєстрованого) або неприйнятого (із зазначенням причини) електронного документа, результати обробки в контролюючому органі (дата та час).

Отже, прийняття (реєстрації) або неприйняття, реєстраційний номер, дані про автора та підписувана (підписувачів) електронного документа та автора квитанції).

На другу квитанцію накладається печатка відповідного контролюючого органу, здійснюється її шифрування та надсилання автору електронного документа. Другий примірник другої квитанції зберігається в контролюючому органі (п. 10 розд. II Порядку № 557).

У разі наявності другої квитанції про прийняття електронного документа датою та часом прийняття (реєстрації*) електронного документа контролюючим органом вважаються дата та час, зафіксовані у першій квитанції (п. 11 розд. II Порядку № 557).

Як встановлено судом першої інстанції, відповідачем була проведена камеральна перевірка позивача з питань своєчасності реєстрації податкових накладних в єдиному реєстрі податкових накладних (далі ЄРПН).

За наслідками перевірки камеральної перевірки, відповідачем складено акт №3551/Ж3/24-13-04-07/40778520 від 02.11.2022, в якому зафіксовано порушення п. 201.10 ст. 201 ПК України в частині несвоєчасної реєстрації податкових накладних в ЄРПН, зокрема 173 податкових накладних, які зареєстровано з порушенням граничних строків їх реєстрації в ЄРПН - 1 день, а 2 ПН з порушенням граничних строків їх реєстрації в ЄРПН - 15 днів на загальну суму ПДВ 674818,28 грн (Т.2 а.с. 227-230).

За результатами акту камеральної перевірки несвоєчасної реєстрації податкових накладних в ЄРПН, ГУ ДПС у Чернівецькій області винесено податкове повідомленням-рішенням форми Н від від 13.12.2022 № 000005300/Ж10/24-13-04-07, яким на ТОВ ЄВРО НАФТА КМ нараховано штраф за порушення термінів реєстрації 173 податкових накладних в ЄРПН від 1 до 15 днів у сумі 67481,83 грн.

Дослідженням матеріалів справи судом першої інстанції встановлено, що відповідно до роздруківок даних програмного забезпечення "М.Е.Дос" податкові накладні (72 ПН) були направлені на реєстрацію 30.06.2022 в 18:03 год.

При цьому помилково вважав, що усі названі 72 податкові накладні направлено на реєстрацію в межах операційного дня, визначеного Порядком №1246 (до 20:00 год).

В даному випадку до спірних правовідносин необхідно застосовувати норми, які діяли на момент виникнення цих правовідносин, а саме норми Закону України №2120 від 15.03.22 «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо дії норм на період дії воєнного стану» пункт 69 підрозділу 10 розділу XX Податкового кодексу України доповнено підпунктом 69.18 такого змісту:

«Установити, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану на території України, з метою захисту прав платників, збереження та захисту даних надання електронних сервісів та приймання електронних документів від платників податків здійснюються у робочі дні з 8 години до 18 години.»

Таким чином, 30.06.2022 року операційний день для направлення податкових накладних закінчувався о 18 год. 00 хв., а не о 20 год. 00 хв., як це зазначено судом першої інстанції.

Водночас, нормами Закону України № 2836-ІХ від 03.01.2023 «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо сприяння відновленню енергетичної інфраструктури України» (далі - ЗУ № 2836-ІХ) пункт 69.1 викладено в такій редакції: « Платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати обов`язки, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків щодо реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування, дата складання яких припадає на період з 1 лютого по 31 травня 2022 року, за умови забезпечення їх реєстрації не пізніше 15 липня 2022 року....»

Разом з тим, згідно акту перевірки від 02.11.2022 № 3551/Ж5/24-13-04-07/40778520, перевіркою встановлено порушення п.201.10 ст. 201 Податкового кодексу України в частині порушення термінів реєстрації податкових накладних а ЄРПН, датою виписки яких є червень 2022 року.

Таким чином, посилання позивача на звільнення від відповідальності відповідно до Закону України № 2836-ІХ за порушення термінів реєстрації податкових накладних є безпідставними.

Відповідно АІС «Архів електронної звітності» ДПСУ, ТОВ «Євро Нафта КМ» отримано квитанції №1 від 01.07.2022 по 72х ПН та від 15.07.2022 по 2х ПН, що свідчать про реєстрацію ПН/РК з порушенням термінів реєстрації в ЄРПН (всього 74 ПН/РК), сума ПДВ по зазначених ПН/РК- 674 818,28 грн.

Крім того, у наданих платником у позовній заяві роздруківок даних програмного забезпечення «М.Е.Рос до податкових накладних зазначено час сформованих файлів після закінчення операційного дня 30.06.2022 року (18:03),

Доводи позивача, що ТОВ ЄВРО НАФТА КМ отримало Довідку №22/11-1 від 22.11.2022 інтернетпровайдера ТОВ «ВЕЧІР ТЕЛЕКОМ» про те, що в період з 14.30 год. до 18.00 год. 30.06.2022 доступ до мережі інтернет у абонента був відсутній у зв`язку з проведенням аварійно-відновлювальних робіт за адресою м. Сторожинець, вул. Чернівецька,84, колегія суддів вважає необґрунтованими, оскільки відповідно АІС «Архів електронної звітності» ДПСУ 30.06.2022 у періоді часу з 14.30 до 18.00 ТОВ ЄВРО НАФТА КМ здійснювало реєстрацію інших електронних документів.

Висновки суду першої інстанції із посиланням на норми Закону України від 12.01.2023 № 2876-ІХ «Про внесення змін до розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України щодо відновлення обмеження перебування грального бізнесу на спрощеній системі оподаткування" (далі - Закон України № 2876-ІХ), колегія суддів вважає необґрунтованими, оскільки з 08.02.2023, тимчасово, протягом дії воєнного стану в Україні та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, пунктом 89 підрозділу 2 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України встановлено нові строки для реєстрації податкових накладних, а пунктом 90 підрозділу 2 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України встановлена відповідальність за порушення платниками податку на додану вартість граничного строку реєстрації податкових накладних, передбаченого пунктом 89.

Тобто, норми Закону України № 2876-ІХ не можуть бути застосовані до порушень, викладених в акті перевірки, оскільки термін реєстрації податкових накладних встановлювався нормами п. 20.10 ст. 201 Податкового кодексу України.

Також, слід зазначити, що відповідно до пункту 111.2 ПК України, фінансова відповідальність за порушення законів з питань оподаткування та іншого законодавства встановлюється та застосовується згідно з цим Кодексом та іншими законами. Фінансова відповідальність, що встановлюється згідно з цим Кодексом, застосовується у вигляді штрафних (фінансових) санкцій (штрафів).

Фінансова відповідальність, що встановлюється згідно з іншими законами, контроль за дотриманням яких покладено на контролюючі органи, може застосовуватися у вигляді штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) та/або пені.

Відповідно до пп.112.8.9 п.112.8 статі 112 ПК України однією з обставин, що звільняють від фінансової відповідальності за вчинення податкових правопорушень та порушення іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, є вчинення діяння (дії або бездіяльності) внаслідок обставин непереборної сили (форс-мажору).

Згідно з ч. 2 ст.14 - 1 Закону України від 02.12.1997 № 671/97-ВР «Про торгово-промислову палату в Україні» (далі - Закон №671) форс-мажорними обставинами (обставинами непереборної сили) є надзвичайні та невідворотні обставини, що об`єктивно унеможливлюють виконання зобов`язань, передбачених умовами договору (контракту, угоди тощо), обов`язків згідно із законодавчими та іншими нормативними актами.

Торгово-промислова палата України засвідчує форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили), а також торговельні та портові звичаї, прийняті в Україні, за зверненнями суб`єктів господарської діяльності та фізичних осіб (частина третя ст.14 Закону №671 )

Торгово-промислова палата України та уповноважені нею регіональні торгово-промислові палати засвідчують форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) та видають сертифікат про такі обставини протягом семи днів з дня звернення суб`єкта господарської діяльності за собівартістю.

За Регламентом засвідчення Торгово-промисловою палатою України та регіональними торгово-промисловими палатами форс-мажорних обставин ( обставин непереборної сили), затвердженим Рішенням Президії ТПП України від 18.12.2014 № 44(5), форс-мажорні обставини ( обставини непереборної сили) засвідчуються за зверненням суб`єктів господарської діяльності та фізичних осіб за кожним окремим договором, окремим податковим та/або іншим зобов`язанням/обов`язком, виконання яких настало згідно з умовами договору, контракту, угоди, законодавчих чи інших нормативних актів і виконання яких стало неможливим через наявність зазначених обставин.

Тобто, платники податків можуть бути звільнені від фінансової відповідальності внаслідок обставин непереборної сили (форс-мажору) за умови документального підтвердження таких обставин непереборної сили (форс - мажору).

При цьому, Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду у постанові від 16 липня 2019 р. у справі № 917/1053/18, зазначив, що лише посилання сторони у справі на наявність обставин непереборної сили та надання підтверджуючих доказів не може вважатися безумовним доведенням відповідних обставин, яке не потребує оцінки суду. Саме суд повинен на підставі наявних у матеріалах доказів встановити, чи дійсно такі обставини, на які посилається сторона, є надзвичайними і невідворотними, що об`єктивно унеможливили належне виконання стороною свого обов`язку.

Отже, форс-мажор не є автоматичною підставою для звільнення від виконання зобов`язань, стороною договору має бути підтверджено не факт настання таких обставин, а саме їхня здатність впливати на реальну можливість виконання зобов`язання.

У постанові Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 01.06.2021 у справі № 910/9258/20 суд послався на раніше сформульований у цілій низці своїх постанов висновок, відповідно до якого:

- засвідчення дії непереборної сили шляхом видачі сертифікату про форс-мажорні обставини покладено на Торгово-промислову палату (далі-ТПП) України та уповноважені нею регіональні ТГІГІ;

- форс-мажорні обставини не мають преюдиційного характеру, і при їх виникненні сторона, яка посилається на них як на підставу неможливості виконання зобов`язання, повинна довести наявність таких обставин не тільки самих по собі, але й те, що ці обставини були форс- мажорними саме для конкретного випадку виконання зобов`язання;

- доведення наявності непереборної сили покладається на особу, яка порушила зобов`язання - саме вона має подавати відповідні докази в разі виникнення спору.

Постановою від 14.06.2022 у справі № 922/2394/21 суд зазначив: «...форс-мажорні обставини не мають преюдиційного характеру, і при їх виникненні сторона, яка посилається на них як на підставу неможливості належного виконання зобов`язання, повинна довести їх наявність не тільки самих по собі, але і те, що вони були форс-мажорними саме для даного конкретного випадку».

Враховуючи вищезазначене, колегія суддів вважає, що податковий орган при винесенні податкового повідомлення - рішення №000005300/Ж 10/24-13-04-07 від 13.12.2022 року, діяв обґрунтовано, у межах повноважень та з урахуванням всіх обставин, які мають значення для прийняття об`єктивного рішення, в межах наданих повноважень та у відповідності до приписів чинного законодавства, у зв`язку із чим, підстави для визнання протиправним податкового повідомлення-рішення відсутні.

Відповідно до вимог ч. 1 та 2 ст. 317 Кодексу адміністративного судочинства України, підставами для скасування судового рішення суду першої інстанції повністю та ухвалення нового рішення є, зокрема, невідповідність висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, обставинам справи та неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права. Неправильним застосуванням норм матеріального права вважається, крім іншого, неправильне тлумачення закону.

З урахуванням наведеного, колегія суддів приходить до висновку, що судом першої інстанції при вирішенні справи порушені норми матеріального права, що призвело до неправильного вирішення справи, тому, керуючись статтею 315 КАС України, постанова суду першої інстанції підлягає скасуванню з прийняттям нової постанови про відмову в задоволенні позову.

Керуючись ст.ст. 243, 250, 308, 310, 315, 317, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд

П О С Т А Н О В И В:

апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Чернівецькій області задовольнити повністю.

Рішення Чернівецького окружного адміністративного суду від 12 червня 2024 року скасувати.

Прийняти нову постанову, якою повністю відмовити в задоволенні позову Товариства з обмеженою відповідальністю ЄВРО НАФТА КМ.

Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та оскарженню не підлягає.

Головуючий Смілянець Е. С. Судді Полотнянко Ю.П. Драчук Т. О.

СудСьомий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення06.11.2024
Оприлюднено08.11.2024
Номер документу122847338
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо

Судовий реєстр по справі —600/1194/23-а

Постанова від 06.11.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Смілянець Е. С.

Ухвала від 05.08.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Смілянець Е. С.

Ухвала від 23.07.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Смілянець Е. С.

Рішення від 12.06.2024

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Левицький Василь Костянтинович

Ухвала від 04.04.2023

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Левицький Василь Костянтинович

Ухвала від 14.03.2023

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Левицький Василь Костянтинович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні