Україна
Донецький окружний адміністративний суд
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
07 листопада 2024 року Справа№200/4971/24
Донецький окружний адміністративний суд в складі головуючого судді Кониченка Олега Миколайовича розглянувши у порядку спрощеного позовного провадження без виклику сторін (письмове провадження) адміністративну справу за позовом
ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 )
до Головного управління ДПС у Донецькій області (87515, Донецька область, м. Маріуполь, вул. Італійська, буд. 59) відповідач 1,
Слов`янської міської військової адміністрації Краматорського району Донецької області (84122, Донецька область, м. Слов`янськ, пл. Соборна, буд. 2) відповідач 2,
третя особа без самостійних вимог на предмет спору: Товариство з обмеженою відповідальністю СЛАВБУДМАТЕРІАЛ (84107, Донецька область, м. Слов`янськ, вул. Літературна, буд. 115),
третя особа без самостійних вимог на предмет спору: Квартирно-експлуатаційний відділ міста Луганськ (84122, Донецька область, м. Слов`янськ, вул. Поштова, буд. 20),
про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень, зобов`язання вчинити певні дії
ВСТАНОВИВ:
Позивач, ОСОБА_1 , звернувся до Донецького окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління ДПС у Донецькій області, Слов`янської міської військової адміністрації Краматорського району Донецької області, треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмету спору: Товариство з обмеженою відповідальністю СЛАВБУДМАТЕРІАЛ, Квартирно-експлуатаційний відділ міста Луганськ, в якому просив суд:
-визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення ГУ ДПС у Донецькій області від 17.05.2024 року № 354206-2414-0522- UA14120210000056793 орендна плата з фізичних осіб за 2024 рік в сумі 670,17 грн;
-визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення ГУ ДПС у Донецькій області від 17.05.2024 року № 354207-2414-0522- UA14120210000056793 орендна плата з фізичних осіб за 2024 рік в сумі 95 338,01 грн;
-визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення ГУ ДПС у Донецькій області від 17.05.2024 року № 354208-2414-0522- UA14120210000056793 орендна плата з фізичних осіб за 2023 рік в сумі 637,65 грн;
-визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення ГУ ДПС у Донецькій області від 17.05.2024 року № 354209-2414-0522- UA14120210000056793 орендна плата з фізичних осіб за 2023 рік в сумі 90 711,71 грн;
-зобов`язати Слов`янську міську військову адміністрацію звільнити позивача від сплати орендної плати за земельні ділянки, розташовані за адресою: м. Слов`янськ, вул. Літературна, 115: площею 1,5933 га, кадастровий номер 1414100000:01:019:1861 та площею 0,0112 га, кадастровий номер 1414100000:01:019:1860 на період використання цих ділянок для потреб ЗСУ.
В обґрунтування своїх позовних вимог позивач визначив наступні підстави для задоволення його позовних вимог.
Позивач є орендарем земельної ділянки площею 1,6045 га, розташованої за адресою:м. Слов`янськ, вул. Літературна,115. Орендодавець Слов`янська міська рада. Строк оренди 10 років починаючи з 13.05.2019 року. Цільове призначення для розміщення та експлуатації будівель та споруд автомобільного транспорту та дорожнього господарства.
В березні 2021 року земельна ділянка на підставі технічної документації із землеустрою буда поділена на дві частини.
Зміни до договору оренди щодо поділу внесені не були.
На земельній ділянці розташований цілісний майновий комплекс, власником якого є позивач. Цей цілісний майновий комплекс був переданий в оренду ТОВ «СЛАВБУДМАТЕРІАЛ» (третя особа 1), яка призупинила роботу з 01.04.2022 року.
З моменту укладання договору на безоплатне користування позивач та третя особа 1 були фактично позбавлені права користуватись майном та земельною ділянкою та не користувались нею, що підтверджує командир відповідної військової частини своїм листом. Цілісний майновий комплекс та земельна ділянка з 01.03.2023 року використовуються Збройними силами України, тобто Державою Україна.
Ухвалою від 24 липня 2024 року суд прийняв до розгляду та відкрив провадження в адміністративній справі № 200/4971/24 за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням (викликом) сторін.
25 липня 2024 року від відповідача 1 до суду засобами програмного забезпечення підсистеми ЄСІТС Електронний суд надійшов відзив на позовну заяву.
23.03.2023 року між ТОВ «СЛАВБУДМАТЕРІАЛ», Військовою частиною НОМЕР_1 та Квартирно-експлуатаційного відділу міста Луганськ (третя особа 2) був укладений договір № 196/2023 на безоплатне користування нерухомим майном, розташованим за адресою: Донецька обл., м. Слов`янськ, вул. Літературна, 115. Строк дії договору з 01 березня 2023 року до 31 серпня 2024 року з правом пролонгації.
Позивач отримав спірні податкові повідомлення-рішення, якими йому було визначено податкові зобов`язання зі сплати податку за умови, що він не здійснює підприємницьку діяльність, а майном в тому числі землею користується військові формування, які були передані у користування ТОВ «СЛАВБУДМАТЕРІАЛ».
Позивач, як директор ТОВ «СЛАВБУДМАТЕРІАЛ» після отримання позивачем оспорюваних ППР, звернувся із листами до відповідача 2 та начальника КЕВ міста Луганськ щодо врегулювання спірної ситуації щодо сплати орендної плати за землю, однак питання щодо сплати податку не було врегульовано, оскільки у третьої особи 2 відсутні відповідні бюджетні асигнування на сплату зазначеного податку.
Ухвалою від 24 липня 2024 року суд прийняв до розгляду та відкрив провадження в адміністративній справі № 200/4971/24 за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін та запропонував позивачу визначити статус заявлених ним третіх осіб, а також сторону у справі, на якій вони виступають.
25 липня 2024 року від відповідача до суду засобами програмного забезпечення підсистеми ЄСІТС Електронний суд надійшло клопотання про розгляд справи в порядку загального позовного провадження, яке обґрунтовано тим, що дана справа є важливою для органів ДПС у зв`язку з вирішенням питання відносно сторони відповідача, потребує детального розгляду спору по суті, дослідження великої кількості первинної документації та з`ясування всіх обставин справи.
Ухвалою від 26 липня 2024 року суд клопотання відповідача про здійснення розгляду справи в порядку загального позовного провадження залишив без задоволення.
01.08.2024 року від позивача до суду надійшла заява про виконання вимог суду де позивач зазначив, що у своїй позовній заяві він просив залучити до розгляду справи третіх осіб: ТОВ «СЛАВБУДМАТЕРІАЛ», 84107, Донецька обл., м. Слов`янськ, вул. Літературна, 115, код ЄДРПОУ 41969243 та КВАРТИРНО-ЕКСПЛУАТАЦІЙНИЙ ВІДДІЛ МІСТА ЛУГАНСЬК, 84122, Донецька обл., м. Слов`янськ, вул. Поштова, 20, код ЄДРПОУ 07652214.
Додатково позивачем було заявлено, що вищевказані особи були ним визначені як треті особи, є такими, що не заявлять самостійних вимог щодо предмету спору, та виступають на стороні Позивача.
Крім того, позивачем у цей же день було надано через підсистему «Електроний суд» клопотання про витребування доказів, яке ухвалою від 02 серпня 2024 року було судом задоволено.
01.08.2024 року від відповідача 1 надійшов відзив на позовну заяву.
У відзиві на позовну заяву відповідач 1 не погодився із позовними вимогами та просив відмовити у задоволенні позовних вимог з наступних підстав.
Позивач, фізична особа ОСОБА_1 є орендарем земельних ділянок, розташованих за адресою: АДРЕСА_2 , кадастровий номер 1414100000:01:019:1860, площею 0,0112 га та 1414100000:01:019:1861 площею 1,5933 га.
Відповідачем 1 були сформовані з огляду на приписи пунктом 288.1 статті 288 Податкового кодексу України № 2755-VI від 02.12.2010 (зі змінами та доповненнями) два податкових повідомлення-рішення, які були направлені за місцезнаходженням позивача та були повернуті поштою з відміткою про невручення, а тому в сил приписів ПК України вважаються врученими.
ПК України визначено підстави для ненарахування плати за землю за земельні ділянки, що знаходяться на території активних бойових дій та тимчасово окупованих територіях.
Так, відповідно до п.п. 69.14 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України власники та користувачі земельних ділянок не нараховують та не сплачують плату за землю (земельний податок та/або орендна плата) на територіях активних бойових дій або тимчасово окупованих Російською Федерацією, а саме: фізичні особи:
2022 рік з 1 січня до 31 грудня;
2023 рік з першого числа місяця, в якому було визначено щодо відповідних територій дату початку активних бойових дій або тимчасової окупації, до останнього числа місяця, в якому було завершено активні бойові дії або тимчасова окупація на відповідній території;
юридичні особи та фізичні особи підприємці:
2022 рік з 1 березня до 31 грудня;
2023 рік з першого числа місяця, в якому було визначено щодо відповідних територій дату початку активних бойових дій або тимчасової окупації, до останнього числа місяця, в якому було завершено активні бойові дії або тимчасова окупація на відповідній території.
Відповідно до Переліку територій, затвердженого наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України № 309, територію Слов`янської міської територіальної громади Донецької області віднесено з 24.02.2022 року до території можливих бойових дій.
Отже, фізичні особи не звільняються від нарахування і сплати орендної плати з фізичних осіб за ділянки державної та комунальної власності, що розташовані на території Слов`янської міської територіальної громади, за 2022 - 2024 роки.
Слов`янська міська військова адміністрація розпорядженням від 22.05.2024 №1021 «Про внесення змін до розпорядження начальника Слов`янської міської військової адміністрації від 27.03.2024 № 627 «Про встановлення податкових пільг зі сплати плати за землю на території Слов`янської міської територіальної громади» внесла зміни до пункту 1 розпорядження № 627, яким встановила податкові пільги у розмірі 50% зі сплати плати за землю (земельного податку та орендної плати за земельні ділянки комунальної власності) за земельні ділянки на яких розташовані об`єкти житлової нерухомості, які надані у оренду певним суб`єктам.
До ГУ ДПС у Донецькій області не надходили від ОСОБА_1 документальні підтвердження факту надання об`єкту нежитлової нерухомості в оренду або користування Збройним Силам України.
05 серпня 2024 року від відповідача 2, Слов`янської міської військової адміністрації до суду надійшов відзив на позовну заяву, відповідно до якої позов відповідачем 2 не був визнаний з наступних обставин.
07 серпня 2024 року від позивача до суду надійшла відповідь на відзив у якому просив відмовити у задоволенні позовних вимог.
Так, відповідач 2 зазначив, що між позивачем та органом місцевого самоврядування був укладений договір оренди земельної ділянки, де були визначені суттєві умови договору, в тому числі щодо обов`язку зі сплати орендної плати за землю.
Щодо доводів позивача, що він не повинен був сплачувати плату за землю у 2022 році, то законодавцем норма щодо несплати була викладена у наступній редакції пункт 69.14. підрозділу 10 розділу XX Податкового Кодексу України встановлено, що за період з 1 січня 2022 року до 31 грудня 2022 року не нараховується та не сплачується плата за землю (земельний податок та орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності) за земельні ділянки (земельні частки (паї), що розташовані на територіях активних бойових дій або на тимчасово окупованих Російською Федерацією територіях України, та перебувають у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди, фізичних осіб, та за період з 1 березня 2022 року до 31 грудня 2022 року - в частині земельних ділянок, що перебувають у власності або користуванні, у тому числі па умовах оренди, юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців.
Військова адміністрація вважає, виходячи із тлумачення вищезазначеної норми що звільненню підлягають саме земельні частки (паї), поняття яких у земельному законодавстві чітко не визначено.
Звернув увагу суду на той факт, що місто Слов`янськ у спірний період знаходилось на території можливих бойових дій, а не активних бойових дій і не було окуповане російською федерацією.
Розпорядженням начальника Слов`янської міської військової адміністрації від 27.03.2024 №627 з урахуванням змін внесених розпорядженням від 19.06.2024 №1234 надана пільга у розмірі 50% зі сплати податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, па об`єкти нежитлової нерухомості, визначені п.п. 14.1.129-1 п.14.1 СТ.14 Податкового кодексу України, які перебувають у власності фізичних осіб, підприємств, установ, організацій, закладів незалежно від форми власності на території Слов`янської міської територіальної громади та надані в оренду, користування для потреб військових підрозділів Збройних Сил України, Національної гвардії України, Служби безпеки України, Державної прикордонної служби України, Національної поліції України за наявності документального підтвердження факту надання в оренду зазначених об`єктів.
06 серпня 2024 року від третьої особи Квартирно-експлуатаційного відділу міста Луганськ надійшла заява про неможливість подати доказ у встановлені строки, а саме копію договору № 196/2023 від 23.03.2023 року на безоплатне користування нерухомим майном, укладеного між ТОВ «Славбудматеріал» та військовою частиною НОМЕР_1 та КЕВ м. Луганськ оскільки вона віднесена до інформації для службового користування.
При цьому, третя особа додатково зазначачила, що згідно предмету укладеного договору № 196/2023 від 23.03.2023 року ТОВ «Славбудматеріал» надало військовій частині НОМЕР_1 можливість на спільне безоплатне користування нерухомим майном цілісний майновий комплекс, що підтверджується Актом приймання-передачі майна від 01.03.2023 року. Цей договір набрав чинності з 01.03.2023 року та діє по теперішній час.
07 серпня 2024 року від позивача до суду надійшла відповідь на відзив у якому позивач не погодився із доводами викладеними у відзиві на позовну заяву Слов`янської міської військової адміністрації.
При цьому позивач зазначив наступне:
Відповідач 2 у своєму відзиві надав власне тлумачення п. 69.14 підрозділу 10 розділу ХХ Податкового кодексу України та робить два висновки: що з 01.03.2022 по 31.12.2022 звільняються від сплати орендної плати за землю та земельного податку тільки власники/орендарі сільськогосподарських земель та взагалі весь пункт 69.14. стосується земель сільськогосподарського призначення.
При цьому орендна плата за 2022 рік не є предметом цього позову.
У період з 01.01.2023 до 05.05.2023 Закон України від 11 квітня 2023 року № 3050-ІХ не був чинним, а відтак його норми застосуванню не підлягали, оскільки не пов`язували розташування земельної ділянки з територіями саме активних бойових дій.
Позивач не веде господарську діяльність на території громади у час коли об`явлена обов`язкова евакуація, при цьому відповідач 2 розділив платків податків на дві групи, які можуть або не можуть сплачувати податок.
Розпорядження про надання пільг прийнято тільки після звернення позивача до відповідача, тексти розпоряджень щодо пільг про сплату орендної плати не оприлюднені на сайті військової адміністрації, що не уможливлює ознайомлення з ними інших платників податків.
Відповідач 2 впевнено стверджує, що прийняття рішень щодо встановлення пільг не є його обов`язком, а є правом, тому суд не може перейняти на себе його повноваження з прийняття таких рішень.
Пунктом 12.3. ст. 12 Податкового кодексу України вказано: «Рішення ... про обов`язкову евакуацію населення є підставою для обов`язкового прийняття ... військовою адміністрацією ... в межах територій, щодо яких прийнято рішення про обов`язкову евакуацію населення, рішень про встановлення податкових пільг зі сплати плати за землю (земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності) та податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, для фізичних та юридичних осіб».
З 12 серпня 2024 року по 30 серпня 2024 року включно суддя знаходився у щорічній відпустці.
19 серпня 2024 року до суду від відповідача 1 надійшли заперечення (на відповідь на відзив) відповідно до яких просив суд вважати вимоги ОСОБА_1 про визнання незаконним та скасування податкових повідомлень-рішень від 17.05.2024 № 354206-2414-0522-UA14120210000056793, № 354207-2414-0522-UA14120210000056793, № 354208-2414-0522-UA14120210000056793, № 354209-2414-0522-UA14120210000056793 та зобов`язання звільнити позивача від сплати орендної плати за земельні ділянки, розташовані за адресою: АДРЕСА_2 : площею 1,5933 га, кадастровий номер 1414100000:01:019:1861 та площею 0,0112 га, кадастровий номер 1414100000:01:019:1860 на період використання цих ділянок для потреб ЗСУ безпідставними та відмовити у задоволенні позовних вимог у повному обсязі.
Представник відповідача 1 звернув увагу суду на той факт, що відповідно до позовної заяви та заяви третьої особи Квартирно-експлуатаційного відділу міста Луганськ визначено, що між ТОВ «СЛАВБУДМАТЕРІАЛ», Військовою частиною НОМЕР_1 та Квартирно-експлуатаційним відділом міста Луганськ КЕВ укладається договір № 196/2023 на безоплатне користування нерухомим майном, розташованим за адресою: АДРЕСА_2 . Строк дії договору з 01 березня 2023 року до 31 серпня 2024 року з правом пролонгації. Згідно предмету укладеного договору № 196/2023 від 23.03.2023 року ТОВ «Славбудматеріал» надало військовій частині НОМЕР_1 можливість на спільне безоплатне користування нерухомим майном цілісний майновий комплекс, що підтверджується Актом приймання-передачі майна від 01.03.2023 року. Цей договір набрав чинності з 01.03.2023 року та діє по теперішній час. […]».
В матеріалах справи наявний договір від 1 грудня 2021 року № 01/04 між позивачем та ТОВ «СЛАВБУДМАТЕРІАЛ».
У відповідності до п. 3.1 договору № 01/04 розмір орендної плати за повний календарний місяць оренди майна становить 37000 грн.
З урахуванням вищевикладеного, договір № 196/2023 від 23.03.2023 року укладено, між ТОВ «СЛАВБУДМАТЕРІАЛ» та Військовою частиною НОМЕР_1 та КЕВ міста Луганськ, на яких підставах до позивача повинні застосовуватись пільги щодо сплати орендної плати за земельні ділянки.
27 серпня 2024 року від відповідача 2 до суду надійшла заява, відповідно до якої зазначалось про наявність описки у відзиві на позовну заяву та зазначено що об`єкт оренди є власністю Слов`янської міської територіальної громади та який за одним кадастровим номером передано в оренду позивачу.
09 вересня 2024 року від третьої особи Військовою частиною НОМЕР_1 до суду надійшли витребувані судом документи.
01 жовтня 2024 року від позивача до суду надійшли додаткові пояснення, у яких він зазначив, що 31.08.2024 року між ТОВ «СЛАВБУДМАТЕРІАЛ», Військовою частиною НОМЕР_1 та КЕВ міста Луганськ укладено додаткову угоду № 2 до договору № 196/2023 від 23.03.2023 року, якою строк дії договору продовжено до 31 серпня 2025 року (копію додаткової угоди не надано з тих самих причин, що були вказані в позовній заяві).
Крім того, позивач надав до суду довідку ВПО від 25.04.2022 року № 6809-7000959095 що його фактичне місцепроживання/перебування: Хмельницька область, Хмельницький район, с. Зелене та зазначив, що з 2022 року він проживає в Хмельницькій області, а тому не має можливості продовжувати свою підприємницьку діяльність у місті Слов`янську.
Вказані вище обставини свідчать про той факт, що з березня 2023 року по цей час земельна ділянка не використовується позивачем, а використовується Збройними Силами України, що в свою чергу свідчить про право позивача на звільнення від обов`язку сплачувати орендну плату за землю.
З 19 вересня по 01 жовтня 2024 року суддя знаходився у відрядженні.
25 жовтня 2024 року від представника ДПС до суду надійшли додаткові письмові пояснення відповідно до яких останній зазначив, що позивач є орендарем земельної ділянки та зобов`язання щодо сплати орендної плати за землю виникають у відповідності до договору оренди.
Тому позивачу як фізичній особи були нараховані податкові зобов`язання у відповідності до спірних ППР.
В матеріалах справи наявний договір від 1 грудня 2021 року № 01/04 між позивачем та ТОВ «СЛАВБУДМАТЕРІАЛ».
Даний договір є договіром суборенди. Суборенда - це передача орендованої нерухомості (майна) в оренду третій особі.
У відповідності до п. 3.1 договору № 01/04, розмір орендної плати за повний календарний місяць оренди майна становить 37 000 грн.
ТОВ «СЛАВБУДМАТЕРІАЛ» не є платником земельного податку та/ або орендної плати за землю за земельною ділянкою розташованою за адресою: м. Слов`янськ, вул. Літературна, 115.
Відповідна звітність ТОВ «СЛАВБУДМАТЕРІАЛ» за відповідний податковий період 2023, 2024 рік до податкових органів не подавалась.
28 жовтня 2024 року від представника ДПС до суду надійшли додаткові пояснення у справі, відповідно до яких відповідач 1 надав розрахунок спірних ППР.
Законом України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо звільнення від сплати екологічного податку, плати за землю та податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, за знищене чи пошкоджене нерухоме майно" № 3050-ІХ від 11.04.2023 року, який набрав чинності 06.05.2023, скасовано пільгу по сплаті плати за землю (земельного податку), загального мінімального податкового зобов`язання щодо територій, які віднесені до можливих бойових дій.
ППР від 17.05.2024 № 354208-2414-0522-UA14120210000056793 на суму 637,65 грн. у відповідності до вищевказаних норм ПК України прийнято за 2023 рік, розрахунок помісячного платежу з урахуванням Закону № 3050-ІХ, є таким: 637,65 грн. (сума податкового зобов`язання) / 12 (кількість місяців) = 53,14 грн. з урахуванням округлення за січень листопад та за грудень 53,11 грн. За травень місяць 53,14 грн. / 31 (днів) = 1,71 грн. з урахуванням округлення за день, з 01.05.2024 по 05.05.2024 (включно) сума податкового зобов`язання дорівнює 8,57 грн. та з 06.05.2024 по 31.05.2024 сума податкового зобов`язання дорівнює (включно) 44,57 грн.
ППР від 17.05.2024 № 354209-2414-0522- UA14120210000056793 на суму 90711,71 грн. у відповідності до вищевказаних норм ПК України прийнято за 2023 рік, розрахунок помісячного платежу з урахуванням Закону № 3050-ІХ, є таким: 90711,71 грн. (сума податкового зобов`язання) / 12 (кількість місяців) = 7559,31 грн. З урахуванням округлення за січень листопад та за грудень 7559,30 грн. За травень місяць 7559,31 грн. / 31 (днів) = 243,85 грн. з урахуванням округлення за день, з 01.05.2024 по 05.05.2024 (включно) сума податкового зобов`язання дорівнює 1219,24 грн. та з 06.05.2024 по 31.05.2024 сума податкового зобов`язання дорівнює (включно) 6340,07 грн.
ППР від 17.05.2024 № 354206-2414-0522-UA14120210000056793 на суму 670,17 грн. у відповідності до вищевказаних норм ПК України прийнято за 2024 рік, розрахунок помісячного платежу, є таким: 670,17 грн. (сума податкового зобов`язання) / 12 (кількість місяців) = 55,85 грн. з урахуванням округлення за січень листопад та за грудень 55,82 грн.
ППР від 17.05.2024 № 354207-2414-0522-UA14120210000056793 на суму 95338,01 грн. у відповідності до вищевказаних норм ПК України прийнято за 2024 рік, розрахунок помісячного платежу, є таким: 95338,01 грн. (сума податкового зобов`язання) / 12 (кількість місяців) = 7944,83 грн. з урахуванням округлення за січень листопад та за грудень 7944,88 грн.
30 жовтня 2024 року від позивача до суду надійшли додаткові пояснення.
Так позивач зазначив, що суть позовних вимог Позивача в тому, що з березня 2023 року земельна ділянка ні використовується ні Позивачем, ні ТОВ «СЛАВБУДМАТЕРІАЛ», а використовується Державою Україна в особі ЗСУ, а Відповідач 1 вимагає здійснювати оплату оренди за цю землю.
Більш того, жодна зі сторін справи не заперечує проти факту, що Позивач безоплатно передав власне нерухоме майно та орендовану земельну ділянку на потреби ЗСУ та не використовує їх в своїй господарській діяльності.
Суд, розглянувши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, заслухавши представника позивача та відповідача, встановив наступне.
Відповідач Головне управління ДПС у Донецькій області є суб`єктом владних повноважень, як відокремлений підрозділ ДПС України, здійснює владні управлінські функції у сфері адміністрування податків і зборів, реалізуючи повноваження передбачені Податковим кодексом та законами України в сфері оподаткування від імені ДПС України та включений до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб підприємців за номером 44070187, організаційно-правова форма орган державної влади.
Позивач, ОСОБА_1 , був зареєстрований фізичною особою підприємцем 14.06.2017, місцезнаходження: АДРЕСА_3 , номер запису в реєстрі: 22770000000029993.
Підприємницька діяльність позивача була припинена 29.09.2023, підстава: ДР припинення ФОП за її рішенням, номер запису: 2002770060003029993 та знятий з податкового обліку відповідачем 29.09.2023, номер рішення 2305220700503, що підтверджується витягом із ЄДРПОУ від 24 жовтня 2024 року отриманого за запитом суду, зареєстроване місце проживання за паспортом громадянина України АДРЕСА_4 .
У відповідності до довідки ВПО від 25.04.2022 року № 6809-7000959095 визначене фактичне місцепроживання/перебування позивача: Хмельницька область, Хмельницький район, с. Зелене.
20 лютого 2018 року між позивачем та Публічним акціонерним товариством «Шахта ім. О.Ф. Засядько» був укладений у нотаріальний формі договір купівлі-продажу цілісного майнового комплексу, посвідчений приватним нотаріусом Слов`янського міського нотаріального округу Панченко А.В., за адресою: АДРЕСА_2 , який був розташований на земельній ділянці загальною площею 1,6045 га, що перебувала у комунальній власності, кадастровий номер 1414100000:01:019:1092 і складався із об`єктів нерухомості, як-то контора, склад, гараж, три майстерні, електромайстерня, два склади, сторожка, вбиральня, ворота, ворота, цистерна, два паркани.
13.05.2019 року між позивачем (Орендар) та Слов`янською міською радою (Орендодавець) був укладений договір оренди землі № 37-19.
У відповідності до п. 1 договору Орендодавець передає, а Орендатор приймає в строкове платне користування земельну ділянку землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення 1.12.04 для розміщення та експлуатації будівель і споруд автомобільного транспорту та дорожнього господарства, кадастровий номер 1414100000:01:019:1092, загальною площею 1,6045 га, в тому числі 0,2254 га капітальна одноповерхова, 0,0083 га тимчасова, 1,2314 га під проїздами, проходами, площадками,0,1394 га під зеленими насадженнями.
Пунктом 8 договору визначалось що договір укладено строком на 10 років.
Пунктом 9 була встановлена орендна плата у грошовій формі у розмірі: 3% нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що складає 72214,94 грн.
Орендна плата вноситься щомісячно у розмірі 1/12 річної орендної плати (пункт 11 договору).
Орендна плата у відповідності до п. 13 договору переглядається раз на рік.
23 березня 2023 року між позивачем (Сторона 1) та військовою частиною НОМЕР_1 (Сторона 2), Квартирно-експлуатаційний відділ м. Луганськ (Сторона 3) було укладено договорі № 196/2023.
У відповідності до зазначеного договору, предметом договору визначено наступне.
Сторона 1 надає Стороні 2 можливість на спільне безоплатне використання нерухомим майном цілісний майновий комплекс…, що розташований за адресою: АДРЕСА_2 .
На сторони договору, крім позивача, покладались обов`язки щодо відшкодування комунальних послуг на умовах викладених у договорі.
З урахуванням договору та додаткової угоди від 30.08.2023 року договір набирає чинності з 01.03.2023 та діє до 31.08.2024 року.
01.10.2024 року від позивача до суду надійшли додаткові пояснення у відповідності до яких зазначено, що 31.08.2024 року між ТОВ «СЛАВБУДМАТЕРІАЛ», Військовою частиною НОМЕР_1 та КЕВ міста Луганськ укладено додаткову угоду № 2 до договору № 196/2023 від 23.03.2023 року, якою строк дії договору продовжено до 31 серпня 2025 року.
Як зазначив відповідач, відповідно до даних інформаційно - комунікаційної системи ДПС України (далі ІКС ДПС) фізична особа ОСОБА_1 є орендарем земельних ділянок, розташованих за адресою: АДРЕСА_2 , кадастровий номер 1414100000:01:019:1860, площею 0,0112 га та 1414100000:01:019:1861 площею 1,5933 га.
У своїй позовній заяві позивач звернув увагу суду на те, що у березні 2021 року земельна ділянка на підставі технічної документації із землеустрою буда поділена на дві частини:
- земельна ділянка площею 1,5933 га, кадастровий номер 1414100000:01:019:1861;
- земельна ділянка площею 0,0112 га, кадастровий номер 1414100000:01:019:1860.
Доказів того, що сторонами договору були внесені відповідні зміни до договору оренди щодо поділу земельної ділянки сторонами суду не надано.
Позивачем до позовної заяви долучені два витяги із Земельного державного кадастру про земельну ділянку, що підтверджують поділ земельної ділянки, що розташована за адресою: АДРЕСА_2 .
17.05.2024 року відповідачем 1 були сформовані в автоматичному режимі в ІКС ДПС податкові повідомленнярішення з орендної плати з фізичних осіб код платежу 18010900, а саме:
- за 2023 рік: № 354208-2414-0522-UA14120210000056793 на суму 637,65 грн. та № 354209-2414-0522-UA14120210000056793 на суму 90 711,71 грн.;
- за 2024 рік № 354206-2414-0522-UA14120210000056793 на суму 670,17 грн. та № 354207-2414-0522-UA14120210000056793 на суму 95 338,01 грн.
Податкові повідомленнярішення 27.05.2024 року були надіслані засобами поштового зв`язку рекомендованим листом з повідомленням про вручення.
Відправлення (конверт) повернуто поштою 28.06.2024 за закінченням терміну зберігання.
Докази відправки та повернення рекомендованого листа, долучені до відзиву відповідача 1.
На підставі пункту 42.5 статі 42 ПК України, у разі якщо пошта не може вручити платнику податків документ у зв`язку з відсутністю за місцезнаходженням посадових осіб платника податків, їхньою відмовою прийняти документ, незнаходження фактичного місця розташування (місцезнаходження) платника податків або з інших причин, документ вважається врученим платнику податків у день, зазначений поштовою службою в повідомленні про вручення із зазначенням причини невручення.
Згідно з пунктом 287.5 статі 287 ПК України податок фізичними особами сплачується протягом 60 днів з дня вручення податкових повідомлень-рішень.
27 травня 2024 року ТОВ «СЛАВБУДМАТЕРІАЛ» в особі директора ОСОБА_1 звернувся із листом № 05/06 до начальника Квартирно-експлуатаційного відділу міста Луганськ, в якому просив взяти на себе витрати по сплаті орендної плати за землю на період дії договору, повідомити ГУ ДПС про використання земельної ділянки за адресою: АДРЕСА_2 для потреб ЗСУ, розглянути питання про взяття на себе витрат щодо сплати податку на нерухомість на час дії договору.
Листом від 03.06.2024 року № 524/300 начальник Квартирно-експлуатаційного відділу міста Луганськ надав відповідь на лист від 27.05.2024 року, де зазначив, що Державна установа МО України є неприбутковою організацією, Законами України про державний бюджет 2022-2024 роки такі витрати не були передбачені, тому такі витрати не можуть установою здійснюватися.
ТОВ «СЛАВБУДМАТЕРІАЛ» в особі директора ОСОБА_1 звернувся із листом від 05 червня 2024 року № 05/06 до комендира в/ч НОМЕР_1 із листом щодо підтвердження здійснення господарської діяльності гр. ОСОБА_1 та/або представниками ТОВ «СЛАВБУДМАТЕРІАЛ».
Командиром в/ч НОМЕР_1 була надана відповідь листом від 18.06.2024 року № 1862, відповідно до якої було визначено, що вищезазначені суб`єкти не користуються нерухомістю та земельною ділянкою, та жодної діяльності на території не проводять, а зазначені об`єкти використовуються суб`єктом критичної інфраструктури.
Позивач листом від 10 червня 2024 року звернувся із листом на адресу відповідача 2 в особі її начальника, де виклав наступне.
«Фізична особа ОСОБА_1 , є власником цілісного майнового комплексу та орендарем земельної ділянки на території міста Слов`янська.»
В цьому листі позивач зазначив, що з 01 березня 2023 року цілісний майновий комплекс та, відповідно, земельна ділянка передані безкоштовно для потреб ЗСУ (офіційно за договором). З цього моменту позивача не користуюсь ні своїм майном, ні земельною ділянкою
«ГУ Державної податкової служби у Донецькій області в травні 2024 року надала повідомлення-рішення про нарахування орендної плати за землю в наступних розмірах: 2023 рік - 91 349,36 грн., 2024 рік - 96 008,18 грн.
Строк сплати - 60 календарних днів, після чого щодо мене будуть вжиті заходи примусового стягнення.
Наступний крок нарахування податку на нерухомість з тими ж наслідками у разі несплати.
Позивачу відомо про розпорядження № 627 від 27.03.2024 року, але як бути з періодом до 01.04.2024 року? Чому тільки 50%?
Та чому в пункті 1 розпорядження йде мова тільки про нерухомість, що належить на праві власності юридичним особам, чому не враховуються права фізичних осіб власників комерційної нерухомості, які передали безкоштовно свою власність для потреб ЗСУ?
Відповідно до Постанови Верховної Ради України від 18.07.2022 року № 2397-ІХ Ви особисто як начальник міської військової адміністрації маєте всі повноваження для звільнення від плати за землю та податку на нерухоме майно таких осіб як я. Чому Ви не зробили це ще два роки тому? За який кошт я повинен сплачувати ці величезні суми, якщо я позбавлений права користуватись власним майном?».
Листом від 25.06.2024 року начальником ВА надана відповідь, де останній зазначив які розпорядження були прийняті та звернув увагу на той факт, що пільга надається за наявності підтверджуючих документів.
Надаючи правову оцінку відносинам, які склались між сторонами, суд виходить з наступного.
За приписами частини другоїстатті 19 Конституції Україниоргани державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбаченіКонституцією та законами України.
Згідно з частиною першою статті 67 Конституції України, кожен зобов`язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів регулює Податковий кодекс України (далі - ПК України), який, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.
Відповідно до пп. 4.1.1 п. 4.1 статті 4 ПК України, кожна особа зобов`язана сплачувати встановлені цим Кодексом, законами з питань митної справи податки та збори, платником яких вона є згідно з положеннями цього Кодексу.
Підпунктом 16.1.4 п. 16.1 статті 16 ПК України, передбачений обов`язок платника податків сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених цим Кодексом та законами з питань митної справи.
Податковим обов`язком визнається обов`язок платника податку обчислити, задекларувати та/або сплатити суму податку та збору в порядку та строки, визначені цим Кодексом, законами з питань митної справи (п. 36.1 статті 36 ПК України).
Орендна плата землі державної та комунальної власності - це плата за землю у складі податку на майно і зараховується до місцевого бюджету (статті 10, 14, 269 ПК України).
Відповідно до пп. 14.1.72 п. 14.1 статті 14 ПК України, земельний податок - обов`язковий платіж, що справляється з власників земельних ділянок та земельних часток (паїв), а також постійних землекористувачів.
Згідно з пп. 14.1.73. п. 14.1 статті 14 ПК України, землекористувачі - юридичні та фізичні особи (резиденти і нерезиденти), яким відповідно до закону надані у користування земельні ділянки державної та комунальної власності, у тому числі на умовах оренди.
Відповідно до пп. 269.1.1 і 269.1.2 п. 269.1 статті 269 ПК України, платниками земельного податку є власники земельних ділянок, земельних часток (паїв) та землекористувачі.
Перелік платників податку, об`єкт оподаткування, база оподаткування, пільги із сплати податку, ставка податку, податковий період, порядок обчислення суми податку, порядок обчислення сум податку в разі зміни власника об`єкта оподаткування податком, порядок сплати податку, строки сплати податку регулюються статтями 269-289 ПК України.
Указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», введено в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року з подальшим продовженням його терміну відповідними Указами. Воєнний стан діє і станом на час звернення позивача із позовом та прийняття рішення у справі.
Згідно зі статтею 1 Закону України «Про правовий режим воєнного стану», воєнний стан - це особливий правовий режим, що вводиться в Україні або в окремих її місцевостях у разі збройної агресії чи загрози нападу, небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності та передбачає надання відповідним органам державної влади, військовому командуванню, військовим адміністраціям та органам місцевого самоврядування повноважень, необхідних для відвернення загрози, відсічі збройної агресії та забезпечення національної безпеки, усунення загрози небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності, а також тимчасове, зумовлене загрозою, обмеження конституційних прав і свобод людини і громадянина та прав і законних інтересів юридичних осіб із зазначенням строку дії цих обмежень.
Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо дії норм на період дії воєнного стану» № 2120-ІХ від 15 березня 2022 року доповнено пункт 69 підрозділу 10 розділу XX ПК України підпунктом 69.14, відповідно до якого тимчасово, на період з 1 березня 2022 року по 31 грудня року, наступного за роком, у якому припинено або скасовано воєнний, надзвичайний стан, не нараховується та не сплачується плата за землю (земельний податок та орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності) за земельні ділянки (земельні частки (паї), що розташовані на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, або на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації, та перебувають у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди, фізичних або юридичних осіб, а також за земельні ділянки (земельні частки (паї), визначені обласними військовими адміністраціями як засмічені вибухонебезпечними предметами та/або на яких наявні фортифікаційні споруди. Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих збройними формуваннями російської федерації, визначається Кабінетом Міністрів України.
Отже, пп. 69.14 п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України було встановлено пільгу на час введення воєнного стану для землекористувачів зі сплати орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності у випадку, зокрема, розташування таких земельних ділянок на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, або на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями російської федерації.
Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії та територій тимчасово окупованих збройними формуваннями російської федерації, визначається Кабінетом Міністрів України.
З аналізу зазначених норм убачається, що вказані норми є імперативними та такими, що звільняють платників податку як від нарахування, так і від сплати відповідних податкових зобов`язань, за умови щодо місця розташування відповідного нерухомого майна та земельної ділянки на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії.
22.12.2022 Міністерством з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України прийнято Наказ № 309, яким затверджено Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих російською федерацією.
Відповідно до п. 1.2 підрозділу 1 розділу 1 «Території, на яких ведуться (велися) бойові дії» вказаного Переліку Слов`янську міську територіальну громаду (UA14120210000056793) з 24.02.2022 віднесено до територій, на яких ведуться (велися) бойові дії. Дата припинення можливості бойових дій щодо вказаної території не визначена.
Як убачається з матеріалів справи місцем розташування земельної ділянки право оренди якої належить позивачу з кадастровим номером кадастровий номер 1414100000:01:019:1092 є Слов`янська міська територіальна громада Донецької області, тобто вказаний об`єкт нерухомого майна підпадав під дію положень п. 69.14 та 69.22 підрозд. 10 розд. ХХ ПК України.
Законом України від 11 квітня 2023 року № 3050-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо звільнення від сплати екологічного податку, плати за землю та податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, за знищене чи пошкоджене нерухоме майно», було внесено зміни до п. 69.14 п. 69 підрозділу 10 розділу XX ПК України.
Так, у редакції Закону № 3050-IX від 11.04.2023 пункт 69.14 викладено таким чином:
За період з 1 січня 2022 року до 31 грудня 2022 року не нараховується та не сплачується плата за землю (земельний податок та орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності) за земельні ділянки (земельні частки (паї),що розташовані на територіях активних бойових дій або на тимчасово окупованих російською федерацією територіях України, та перебувають у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди, фізичних осіб, та за період з 1 березня 2022 року до 31 грудня 2022 року - в частині земельних ділянок, що перебувають у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди, юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців (абз. 1 п. 69.14).
Платники плати за землю, які до дати набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо звільнення від сплати екологічного податку, плати за землю та податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, за знищене чи пошкоджене нерухоме майно» відповідно до пункту 286.2 статті 286 цього Кодексу задекларували за 2022 та/або 2023 роки податкові зобов`язання з плати за землю за земельні ділянки, що розташовані на територіях, визначених цим підпунктом, мають право відкоригувати нараховані податкові зобов`язання з плати за землю за період березень 2022 - грудень 2023 року шляхом подання в порядку, визначеному цим Кодексом, уточнюючих податкових декларацій (абз. 5 п. 69.14).
Отже, законодавець визначив умови оподаткування, уточнивши, що від плати за землю (орендної плати) звільняються земельні ділянки виключно в зоні активних бойових дій чи на окупованих територіях, змінивши початок цього періоду та обмеживши його дію до 31.12.2022.
Також аналіз зазначених змін дає підстави стверджувати, що у платників податків на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, та платників плати за землю, які задекларували за 2022 рік, 2023 рік податкові зобов`язання по вказаним податкам, з`явилося право відкоригувати нараховані податкові зобов`язання шляхом подання податкових декларацій за відповідний період.
Закон України від 11 квітня 2023 року № 3050-ІХ «Про внесення змін до Кодексу та інших законодавчих актів України щодо звільнення від сплати екологічного податку, плати за землю та податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, за знищене чи пошкоджене нерухоме майно», яким відповідне право надається у разі розташування відповідних об`єктів нерухомості на територіях активних бойових дій, а також яким визначено право платників податку, які задекларували відповідні зобов`язання, відкоригувати нараховані податкові зобов`язання з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, за період 2022 та 2023 роки шляхом подання в порядку, визначеному цим Кодексом, уточнюючих податкових декларацій за відповідний період набув чинності 06.05.2023.
Тобто, у спірний період норми Закон України від 11 квітня 2023 року № 3050-ІХ застосуванню не підлягали, оскільки не пов`язували розташування відповідних об`єктів нерухомого майна з територіями саме активних бойових дій, як і не передбачали умовою звільнення від сплати податків подання платником уточнюючих декларацій з нульовими показниками.
Лише 06.05.2023 набули чинності зміни щодо надання права платникам податків на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, та платникам плати за землю, які задекларували за 2022 рік, 2023 рік податкові зобов`язання по вказаним податкам, відкоригувати нараховані податкові зобов`язання шляхом подання податкових декларацій за відповідний період.
Однак позивач, як фізична особа- платник податків не подавав податкові декларації зі сплати податку на земельну ділянку/ орендну плату, оскільки був платником орендної плати за земельну ділянку відповідно до умов договору оренди земельної ділянки і відповідачем 1 визначені податкові зобов`язання за період 2023-2024 роки, то позивач мав податкову пільгу зі сплати орендної плати з 1 січня 2023 року до 05 травня 2023 року включно.
Відповідно до статті 58 Конституції України закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом`якшують або скасовують відповідальність особи.
Закріплення принципу незворотності дії в часі законів та інших нормативно-правових актів є гарантією безпеки людини і громадянина, довіри до держави.
Тобто, за нормами ПК України, які підлягають застосуванню до спірних правовідносин та були чинні на момент виникнення спірних правовідносин, єдиною умовою для ненарахування та несплати зазначених податкових зобов`язань було розташування відповідних об`єктів нерухомого майна на території, на якій ведуться (велися) бойові дії.
Твердження відповідача, що у позивача взагалі відсутні пільги щодо сплати орендної плати з фізичних осіб, так як Слов`янська міська територіальна громада законодавчо віднесена до територій можливих бойових дій, критично оцінюється судом з огляду на положення пункту 1 Постанови Кабінету Міністрів України від 06.12.2022 за № 1364 «Деякі питання формування переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих російською федерацією» (у спірний період), відповідно до якого до територій, на яких ведуться (велися) бойові дії, включаються території можливих бойових дій та території активних бойових дій.
Також суд зауважує, що застосування приписів пп.69.14 п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України у редакції Закону України від 11.04.2023 №3050-ІХ не відповідатиме принципу правової визначеності, складовою якого є принцип легітимних очікувань, який має застосовуватись не лише на етапі нормотворчої діяльності, а й під час безпосереднього застосування чинних норм права, що даватиме можливість особі в розумних межах передбачати наслідки своїх дій.
За практикою ЄСПЛ, яка сформувалась з питань імперативності правил про прийняття рішення на користь платників податків, у разі існування неоднозначності у тлумаченні прав та/чи обов`язків платника податків слід віддавати перевагу найбільш сприятливому тлумаченню національного законодавства та приймати рішення на користь платника податків (справа «Серков проти України», заява № 39766/05, пункт 43).
Позивач у позові зазначає та підтверджується матеріалами справи, що цілісний майновий комплекс, а відповідно земельна ділянка, на якій він розташований були передані ТОВ «СЛАВБУДМАТЕРІАЛ» у спільне користування військовій частині НОМЕР_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 повинна була відшкодовувати понесені комунальні витрати.
Тобто у даному випадку мало місце субаренда цілісного майнового комплексу та земельної ділянки.
Не зважаючи на факт укладення вищезазначених договорів позивач залишався платником орендної плати за договором оренди земельної ділянки.
Сторони та треті особи без самостійних вимог на предмет спору не заперечують, що з 01.03.2023 року цілісний майновий комплекс та земельні ділянка використовується військовою частиною.
Розпорядження начальника Слов`янської міської військової адміністрації від 27.03.2024 № 627 «Про встановлення податкових пільг зі сплати плати за землю на території Слов`янської міської територіальної громади» (https://docs.slavrada.gov.ua/dt/535626/) встановлено: 1. податкові пільги у розмірі 50 % зі сплати плати за землю (земельного податку та орендної плати за земельні ділянки комунальної власності) за земельні ділянки на яких розташовані об`єкти нежитлової нерухомості, що визначені п.п.14.1.129-1п.14.1 ст.14 Податкового кодексу України, які перебувають у власності підприємств, установ, організацій, закладів незалежно від форм власності на території Слов`янської міської територіальної громади та надані в оренду, користування для потреб військових підрозділів Збройних Сил України, Національної гвардії України, Служби безпеки України, Державної прикордонної служби України, Національної поліції України, за наявності документального підтвердження факту надання об`єкту нежитлової нерухомостів оренду, користування.
2. податкові пільги у розмірі 100% зі сплати плати за землю (земельного податку та орендної плати за земельні ділянки комунальної власності) на території Слов`янської міської територіальної громади за земельні ділянки з наступним цільовим призначенням: 01.03 для ведення особистого селянського господарства; 01.05 для індивідуального садівництва; 01.07 для городництва; 02.01 для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка); 02.05 для будівництва індивідуальних гаражів.
3. Пункт 1 даного розпорядження є чинним з 01.04.2024 по 31.12.2024 року.
4. Пункт 2 даного розпорядження набирає чинності з дня його прийняття та діє до втрати чинності розпорядження Кабінету Міністрів України від 02.08.2022 № 679-р «Про проведення обов`язкової евакуації населення Донецької області».
Розпорядженням начальника Слов`янської міської військової адміністрації від 22.05.2024№1021 «Про внесення змін до розпорядження начальника Слов`янської міської військової адміністрації від 27.03.2024 № 627 «Про встановлення податкових пільг зі сплати плати за землю на території Слов`янської міської територіальної громади» (https://docs.slavrada.gov.ua/dt/538206/) було передбачено: «1. Внести зміни до пункту 1 розпорядження начальника Слов`янської міської військової адміністрації від 27.03.2024 № 627 «Про встановлення податкових пільг зі сплати плати за землю на території Слов`янської міської територіальної громади», виклавши пункт 1 у новій редакції:
«1. Встановити податкові пільги у розмірі 50 % зі сплати плати за землю (земельного податку та орендної плати за земельні ділянки комунальної власності) за земельні ділянки на яких розташовані об`єкти нежитлової нерухомості, що визначені п.п.14.1.129-1п.14.1 ст.14 Податкового кодексу України, які перебувають у власності фізичних осіб, підприємств, установ, організацій, закладів незалежно від форм власності на території Слов`янської міської територіальної громади та надані в оренду, користування для потреб військових підрозділів Збройних Сил України, Національної гвардії України, Служби безпеки України, Державної прикордонної служби України, Національної поліції України, за наявності документального підтвердження факту надання об`єкту нежитлової нерухомостів оренду, користування».
Правовими підставами прийняття вишезазначених Розпоряджень відповідачем 2 визначені:
1) Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо вдосконалення онлайн-комунікації з платниками податків та уточнення окремих положень законодавства» від 23.02.2024 № 3603-IX;
2) п.12.3 ст.12 Податкового кодексу України;
3) п.10 ст.9, п.п.7 п.2 ст. 15 Закону України «Про правовий режим воєнного стану»;
4) Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 02.08.2022 № 679-р «Про проведення обов`язкової евакуації населення Донецької області»;
5) Постанова Верховної ради України від 18.07.2022 № 2397-ІХ «Про здійснення начальниками Дружківської, Костянтинівської та Слов`янської міських військових адміністрацій Краматорського району Донецької області повноважень, передбачених частиною другою статті 10 Закону України «Про правовий режим воєнного стану».
Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо звільнення від сплати екологічного податку, плати за землю та податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, за знищене чи пошкоджене нерухоме майно» № 3050-IX від 11.04.2023 пункт 12.3 статті 12, який набув чинності 06 травня 2023 року, було доповнено новим абзацом згідно із яким на період дії воєнного чи надзвичайного стану в Україні на територіях, де тимчасово не здійснюють свої повноваження відповідні сільські, селищні, міські ради, рішення про встановлення місцевих податків та/або зборів та/або надання податкових пільг зі сплати місцевих податків та/або зборів мають право приймати відповідні військові адміністрації та військово-цивільні адміністрації у порядку, передбаченому цим Кодексом для сільських, селищних, міських рад.
Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо вдосконалення онлайн-комунікації з платниками податків та уточнення окремих положень законодавства» від 23.02.2024 № 3603-IX ( який набрав чинності 16 березня 2024 року ) були внесені зміни до таких законів України:
статтю 26Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" (Відомості Верховної Ради України, 1997 р., № 24, ст. 170 із наступними змінами) доповнено частиною п`ятою такого змісту:
"5. Рішення органів, зазначених участині третійстатті 33 Кодексу цивільного захисту населення (крім керівників суб`єктів господарювання), про обов`язкову евакуацію населення є підставою для обов`язкового прийняття відповідним органом місцевого самоврядування в межах територій, щодо яких прийнято рішення про обов`язкову евакуацію населення, рішень про встановлення податкових пільг зі сплати плати за землю (земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності) та податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, для фізичних та юридичних осіб.
На період дії воєнного чи надзвичайного стану в Україні на територіях, де тимчасово не здійснюють свої повноваження відповідні сільські, селищні, міські ради та щодо яких прийнято рішення про обов`язкову евакуацію населення, рішення про встановлення податкових пільг зі сплати плати за землю (земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності) та податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, для фізичних та юридичних осіб приймають відповідні військові адміністрації та військово-цивільні адміністрації у порядку, передбаченому для сільських, селищних, міських рад".
Пунктом 12.2 ст. 12 Податкового кодексу України передбачено:
На період дії воєнного чи надзвичайного стану в Україні на територіях, де тимчасово не здійснюють свої повноваження відповідні сільські, селищні, міські ради, рішення про встановлення місцевих податків та/або зборів та/або надання податкових пільг зі сплати місцевих податків та/або зборів мають право приймати відповідні військові адміністрації та військово-цивільні адміністрації у порядку, передбаченому цим Кодексом для сільських, селищних, міських рад. (Пункт 12.3 статті 12 доповнено новим абзацом згідно із Законом№ 3050-IX від 11.04.2023).
Рішення органів, зазначених участині третійстатті 33 Кодексу цивільного захисту України (крім керівників суб`єктів господарювання), про обов`язкову евакуацію населення є підставою для обов`язкового прийняття відповідним органом місцевого самоврядування або військовою адміністрацією чи військово-цивільною адміністрацією (на територіях, де тимчасово не здійснюють свої повноваження відповідні сільські, селищні, міські ради) в межах територій, щодо яких прийнято рішення про обов`язкову евакуацію населення, рішень про встановлення податкових пільг зі сплати плати за землю (земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності) та податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, для фізичних та юридичних осіб. (Пункт 12.3 статті 12 доповнено новим абзацом згідно із Законом№ 3603-IX від 23.02.2024; із змінами, внесеними згідно із Законом№ 3706-IX від 09.05.2024- норми застосовуються з16.03.2024).
До таких рішень органів місцевого самоврядування, військових адміністрацій або військово-цивільних адміністрацій та/або рішень про внесення змін до таких рішень не застосовуються вимогипідпункту 4.1.9пункту 4.1 тапункту 4.5статті 4,підпунктів 12.3.3,12.3.4і12.3.7пункту 12.3,підпункту 12.4.3пункту 12.4 тапункту 12.5статті 12 цього Кодексу, законів України"Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності","Продержавну допомогу суб`єктам господарювання"тачастини четвертоїстатті 15 Закону України "Про доступ до публічної інформації". (Пункт 12.3 статті 12 доповнено новим абзацом згідно із Законом№ 3603-IX від 23.02.2024).
Органи місцевого самоврядування, військові адміністрації або військово-цивільні адміністрації зобов`язані щокварталу у 15-денний строк після закінчення податкового (звітного) кварталу подавати контролюючим органам за місцем розташування земельних ділянок, земельних часток (паїв), об`єктів житлової та/або нежитлової нерухомості, станом на перше число відповідного кварталу, інформацію щодо рішень про встановлення податкових пільг зі сплати плати за землю (земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності) та податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, для фізичних та юридичних осіб, прийнятих на підставі рішень органів, зазначених участині третійстатті 33 Кодексу цивільного захисту України (крім керівників суб`єктів господарювання), про обов`язкову евакуацію населення. (Пункт 12.3 статті 12 доповнено новим абзацом згідно із Законом№ 3603-IX від 23.02.2024; із змінами, внесеними згідно із Законом№ 3706-IX від 09.05.2024- норми застосовуються з16.03.2024).
Така інформація надається в електронному вигляді упорядкута заформою, затвердженими Кабінетом Міністрів України. (Пункт 12.3 статті 12 доповнено новим абзацом згідно із Законом№ 3603-IX від 23.02.2024).
Статтею 33 Кодексу Цивільного захисту передбачено наступне:
1. Евакуація проводиться на державному, регіональному, місцевому або об`єктовому рівні.
2. Залежно від особливостей надзвичайної ситуації встановлюються такі види евакуації: 1) обов`язкова; 2) загальна або часткова; 3) тимчасова або безповоротна.
3. Рішення про проведення евакуації приймають: 1) на державному рівні - Кабінет Міністрів України; 2) на регіональному рівні - Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації; 3) на місцевому рівні - районні, районні у містах Києві чи Севастополі державні адміністрації, відповідні органи місцевого самоврядування; 4) на об`єктовому рівні - керівники суб`єктів господарювання.
Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 02.08.2022 № 679-р «Про проведення обов`язкової евакуації населення Донецької області» було визначено провести обов`язкову евакуацію населення Донецької області у безпечні райони Вінницької, Волинської, Житомирської, Закарпатської, Івано-Франківської, Кіровоградської, Львівської, Полтавської, Рівненської, Тернопільської, Хмельницької, Черкаської та Чернівецької областей.
Зазначене Розпорядження набуло чинності 02 серпня 2022 року.
Як зазначалось вище в цьому рішенні органи місцевого самоврядування, військові адміністрації або військово-цивільні адміністрації зобов`язані щокварталу у 15-денний строк після закінчення податкового (звітного) кварталу подавати контролюючим органам за місцем розташування земельних ділянок, земельних часток (паїв), об`єктів житлової та/або нежитлової нерухомості, станом на перше число відповідного кварталу, інформацію щодо рішень про встановлення податкових пільг зі сплати плати за землю (земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності) та податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, для фізичних та юридичних осіб, прийнятих на підставі рішень органів, зазначених участині третійстатті 33 Кодексу цивільного захисту України (крім керівників суб`єктів господарювання), про обов`язкову евакуацію населення.
Кабінет Міністрів України був уповноважений розробити Порядок та форму щодо реалізації вищевказаної норми.
Механізм реалізації вищевказаної норми Податкового кодексу України був реалізований Кабінетом Міністрів України шляхом прийняття Постанови Кабінету Міністрів України від 03 вересня 2024 року № 1007, якою був затверджений Порядок подання інформації щодо рішень про встановлення податкових пільг із сплати плати за землю (земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності) та податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки.
Вищевказана Постанова набрала чинності 06 вересня 2024 року.
Аналізуючи вищезгадані нормативні та підзаконні нормативно-правові акти судом висунуто наступні висновки:
1) у відповідача 2 обов`язок прийняття рішення про встановлення податкових пільг зі сплати плати за землю (земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності) та податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, для фізичних та юридичних осіб у зв`язку із обов`язковою евакуацією населення Донецької області виник з 16 березня 2024 року.
2) обов`язок військової адміністрації щокварталу у 15-денний строк після закінчення податкового (звітного) кварталу подавати контролюючим органам за місцем розташування земельних ділянок, земельних часток (паїв), об`єктів житлової та/або нежитлової нерухомості, станом на перше число відповідного кварталу, інформацію щодо рішень про встановлення податкових пільг зі сплати плати за землю (земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності) та податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, для фізичних та юридичних осіб, прийнятих на підставі рішень органів, зазначених участині третійстатті 33 Кодексу цивільного захисту України виник з 06 вересня 2024 року.
Предметом цього спору є, в тому числі, позовна вимога про зобов`язання звільнити позивача від сплати орендної плати за земельні ділянки, розташовані за адресою: АДРЕСА_2 : площею 1,5933 га, кадастровий номер 1414100000:01:019:1861 та площею 0,0112 га, кадастровий номер 1414100000:01:019:1860 на період використання цих ділянок для потреб ЗСУ.
Як встановлено у рамках цієї справи земельна ділянка використовується для потреб ЗСУ з 01 березня 2023 року, тому у відповідача 2 не було правових підстав для звільнення позивача від сплати орендної плати у період з 01 березня 2023 року до 16 березня 2024 року (з урахуванням законодавчого звільнення позивача від сплати орендної плати до 05 травня 2023 року).
Однак, як вже зазначалось у цьому рішенні відповідачем 2 рішення щодо надання податкових пільг у розмірі 50 % зі сплати плати за землю (земельного податку та орендної плати за земельні ділянки комунальної власності) за земельні ділянки на яких розташовані об`єкти нежитлової нерухомості, що визначені п.п.14.1.129-1п.14.1 ст.14 Податкового кодексу України, які перебувають у власності фізичних осіб …. на території Слов`янської міської територіальної громади та надані в оренду, користування для потреб військових підрозділів Збройних Сил України, Національної гвардії України, Служби безпеки України, Державної прикордонної служби України, Національної поліції України, за наявності документального підтвердження факту надання об`єкту нежитлової нерухомостів оренду, користування прийнято 22 травня 2024 року, з огляду на те що пільга надана іншим особам (крім фізичних осіб) з 27 березня 2024 року.
Суд звертає увагу всіх учасників цієї справи на той факт, що у двох розпорядженнях військової адміністрації мова йде про звільнення тих платників податків, земельні ділянки яких використовуються для потреб військових та інших підрозділів (суб`єктів).
При цьому позивач виражає свою незгоду із зазначеними нормативно-правовими актами щодо по-перше ставок пільги, по друге строком із якого такі пільги не застосовуються.
Суд вважає необхідним зазначити, що вірним та правильним способом правового захисту порушеного права позивача виходячи із його позовних вимог є визнання протиправним та визнання нечинним нормативно-правового акту, який на думку позивача порушує його майнові права.
Саме у цьому провадженні, яке повинно розглядатись у межах провадження окремих категорій складних справ, передбаченого ст.ст.264-265 КАС України можливо захистити порушене право позивача.
В той час суд констатує, що відповідачем 2 не надано до суду доказів прийняття суб`єктом владних повноважень рішень про встановлення податкових пільг зі сплати плати за землю (земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності) та податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, для фізичних та юридичних осіб у силу приписів п. 12.3 ст. 12 ПК України, яке не пов`язане із користуванням цими земельними ділянками для потреб військових підрозділів.
Суд звертає увагу сторін, що приписами пп.12.3.7 п.12.3 ст.12 ПК України, визначено, що не дозволяється сільським, селищним, міським радам встановлюватиіндивідуальніпільгові ставки місцевих податків та зборів для окремих юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців і фізичних осіб або звільняти їх від сплати таких податків та зборів.
З огляду на викладене, у задоволенні позовних вимог позивача щодозобов`язання Слов`янської міської військової адміністрації звільнити позивача від сплати орендної плати за земельні ділянки, розташовані за адресою: АДРЕСА_2 : площею 1,5933 га, кадастровий номер 1414100000:01:019:1861 та площею 0,0112 га, кадастровий номер 1414100000:01:019:1860 на період використання цих ділянок для потреб ЗСУ позивачу повинно бути відмовлено.
Згідно із частиною першою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Відповідно до частини другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
З урахуванням вищевикладеної позиції що позивач мав пільгу з несплати орендної плати за земельну ділянку у період з 01 січня 2023 по 05 травня 2023 року, то позовні вимоги позивача про визнання протиправними та скасувати податкове повідомлення-рішення ГУ ДПС у Донецькій області: від 17.05.2024 року № 354208-2414-0522- UA14120210000056793 орендна плата з фізичних осіб за 2023 рік в сумі 637,65 грн; податкове повідомлення-рішення ГУ ДПС у Донецькій області від 17.05.2024 року № 354209-2414-0522- UA14120210000056793 орендна плата з фізичних осіб за 2023 рік в сумі 90 711,71 грн. підлягають частковому задоволенню.
Податкове повідомлення-рішення ГУ ДПС у Донецькій області від 17.05.2024 року № 354208-2414-0522-UA14120210000056793, яким визначене податкове зобов`язання з орендної плата з фізичних осіб за 2023 рік в сумі 637,65 грн підлягає визнанню протиправним та скасовується судом у сумі 221,13 грн.
Податкове повідомлення-рішення ГУ ДПС у Донецькій області від 17.05.2024 року № 354209-2414-0522-UA14120210000056793, яким визначене податкове зобов`язання з орендної плата з фізичних осіб за 2023 рік в сумі у сумі 90 711,71 грн підлягає визнанню протиправним та скасовується судом у сумі 31456,48 грн.
З врахуванням висновків виснуваних судом у цьому рішенні позовні вимоги позивача про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення ГУ ДПС у Донецькій області від 17.05.2024 року № 354206-2414-0522- UA14120210000056793 орендна плата з фізичних осіб за 2024 рік в сумі 670,17 грн; та визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення ГУ ДПС у Донецькій області від 17.05.2024 року № 354207-2414-0522-UA14120210000056793 орендна плата з фізичних осіб за 2024 рік в сумі 95 338,01 грн. задоволенню не підлягають.
При цьому суд звертає увагу позивача на той факт, що у випадку прийняття судового рішення, яке набрало законної сили про визнання протиправним та нечинним нормативно- правого акту (актів Військової адмністрації) судове рішення у цій справі може бути переглянуто за нововиявленими підставами.
У відповідності до ч. 3 ст. 139 КАС України при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог.
Позивачем при поданні позову сплачена сума судового збору у розмірі 3084,78 грн.
З урахуванням часткового задоволення адміністративного позову стягненню на користь позивача підлягає 520,67 грн. за рахунок бюджетних асигнувань відповідача Головного управління ДПС у Донецькій області.
Керуючись Конституцією України та Кодексом адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
Адміністративній позов ОСОБА_1 до Головного управління ДПС у Донецькій області, Слов`янської міської військової адміністрації Краматорського району Донецької області, треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмету спору: Товариство з обмеженою відповідальністю СЛАВБУДМАТЕРІАЛ, Квартирно-експлуатаційний відділ міста Луганськ про:
-визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення ГУ ДПС у Донецькій області від 17.05.2024 року № 354206-2414-0522- UA14120210000056793 орендна плата з фізичних осіб за 2024 рік в сумі 670,17 грн;
-визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення ГУ ДПС у Донецькій області від 17.05.2024 року № 354207-2414-0522- UA14120210000056793 орендна плата з фізичних осіб за 2024 рік в сумі 95 338,01 грн;
-визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення ГУ ДПС у Донецькій області від 17.05.2024 року № 354208-2414-0522- UA14120210000056793 орендна плата з фізичних осіб за 2023 рік в сумі 637,65 грн;
-визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення ГУ ДПС у Донецькій області від 17.05.2024 року № 354209-2414-0522- UA14120210000056793 орендна плата з фізичних осіб за 2023 рік в сумі 90 711,71 грн.;
-зобов`язання Слов`янської міської військової адміністрації звільнити позивача від сплати орендної плати за земельні ділянки, розташовані за адресою: м. Слов`янськ, вул. Літературна, 115: площею 1,5933 га, кадастровий номер 1414100000:01:019:1861 та площею 0,0112 га, кадастровий номер 1414100000:01:019:1860 на період використання цих ділянок для потреб ЗСУ - задовольнити частково.
Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення ГУ ДПС у Донецькій області від 17.05.2024 року № 354208-2414-0522-UA14120210000056793 орендна плата з фізичних осіб за 2023 рік в сумі 221, 13 грн.
Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення ГУ ДПС у Донецькій області від 17.05.2024 року № 354209-2414-0522- UA14120210000056793 орендна плата з фізичних осіб за 2023 рік в сумі 31456,48 грн.
У задоволенні позовних вимог в іншій частині позову відмовити.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Донецькій області (код ЄДРПОУ 44070187) на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_2 ) судовий збір у сумі 520,67 грн (п`ятсот двадцять гривень) 67 копійок.
Повний текст рішення складено та підписано 07 листопада 2024 року.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення безпосередньо до суду апеляційної інстанції.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Текст рішення розміщений в Єдиному державному реєстрі судових рішень (веб-адреса сторінки: http://www.reyestr.court.gov.ua/).
Суддя О.М. Кониченко
Суд | Донецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 07.11.2024 |
Оприлюднено | 11.11.2024 |
Номер документу | 122876866 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них плати за землю |
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Сіваченко Ігор Вікторович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Сіваченко Ігор Вікторович
Адміністративне
Донецький окружний адміністративний суд
Кониченко О.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні