ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
07 листопада 2024 року м. ПолтаваСправа № 440/5809/24
Полтавський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Алєксєєвої Н.Ю., розглянувши у письмовому провадженні справу за адміністративним позовом Заступника керівника Диканської окружної прокуратури Полтавської області до Диканської селищної ради Полтавського району Полтавської області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії,
В С Т А Н О В И В:
Позивач Заступник керівника Диканської окружної прокуратури Полтавської області звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Диканської селищної ради Полтавського району Полтавської області про визнання протиправною бездіяльності Диканської селищної ради щодо набуття права власності на безхазяйне майно, а саме: гідротехнічну споруду - земляну греблю, водоскид, що функціонує в складі водосховища площею водного дзеркала 61,0678 га, який знаходиться за межами с. Орданівка та зобов`язання Диканської селищної ради вчинити дії, спрямовані на набуття права власності на безхазяйне майно шляхом звернення із заявою про взяття на облік до органу, що здійснює державну реєстрацію прав на нерухоме майно та розміщення оголошення про взяття безхазяйної нерухомої речі на облік у друкованих засобах масової інформації щодо гідротехнічної споруди - земляної греблі, водоскиду, що функціонує в складі водосховища площею водного дзеркала 61,0678 га, який знаходиться за межами с. Орданівка, які розташовані на території Диканської селищної ради.
В обґрунтування позовних вимог позивач послався на те, що відповідач, будучи органом, уповноваженим на виконання функцій держави у спірних правовідносинах, не вжив заходів для взяття на облік безхазяйного майна гідротехнічної споруди - земляної греблі, водоскиду, що функціонує в складі водосховища площею водного дзеркала 61,0678 га, який знаходиться за межами с. Орданівка, які розташовані на території Диканської селищної ради. З урахуванням положень Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» до відання сільських, селищних, міських рад відноситься, в тому числі, реєстрація та взяття на облік безхазяйного майна, розташованого на території відповідної громади.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 20.05.2024 відкрите провадження в адміністративній справі, вирішено розглядати її за правилами загального позовного провадження.
Відповідачем 29.07.2024 до справи наданий відзив на адміністративний позов, за змістом якого Диканська селищна рада проти задоволення позовних вимог заперечувала, із посиланням на положення Конституції Української Соціалістичної Республіки (прийнята 30.01.1937 року), Цивільного кодексу УРСР 1922 року, Цивільного кодексу УРСР 1963 року, Закону Української PCP «Про місцеві Ради народних депутатів Української PCP та місцеве самоврядування» від 07.12.1990 року, Постанови Кабінету Міністрів України №311 від 05.11.1991 «Про розмежування державного майна України між загальнодержавною (республіканською) власністю і власністю адміністративно-територіальних одиниць (комунальною) власністю» вказала, що гідротехнічна споруда - земляна гребля, водоскид, що функціонує в складі водосховища площею водного дзеркала 61,0678 га, яка знаходиться за межами с. Орданівка, на території Диканської селищної ради, з державної у комунальну власність не передавалась, прокурором не доведено належними та допустимими доказами, що гідроспоруда вибула з державної власності та є безхазяйним майном.
Відповідач вказав про затвердження рішенням 43 (позачергової) сесії 8 скликання Диканської селищної ради від 12.05.2023 №19 Порядку виявлення, взяття на облік, збереження та використання безхазяйного майна, визнання спадщини відумерлою та прийняття такого майна у комунальну власність Диканської селищної ради (надалі - Порядок), що передбачає виявлення нерухомого безхазяйного майна, фіксацію факту його наявності, обстеження комісією, складання акта, проведення технічної інвентаризації майна, а відтак, є передчасними вимоги прокурора до Диканської селищної ради вчинити дії зі взяття на облік Гідроспоруди як безхазяйної речі.
Також відповідач відмітив, що Диканська селищна рада наділена дискреційними повноваженнями самостійно приймати рішення щодо реалізації набуття права власності на безхазяйне майно, що знаходиться в її адміністративних межах, оскільки діє в інтересах громади у вирішенні цього питання.
У відповіді на відзив, наданій до справи 01.08.2024, позивач вказав, що питання щодо набуття права власності на безхазяйну річ річ, яка не має власника або власник якої невідомий, визначено ст.335 Цивільного кодексу України (далі ЦК України). Безхазяйні нерухомі речі беруться на облік органом, що здійснює державну реєстрацію прав на нерухоме майно, за заявою органу місцевого самоврядування, на території якого вони розмішені. Про взяття безхазяйної нерухомої речі на облік робиться оголошення у друкованих медіа.
Після спливу одного року з дня взяття на облік безхазяйної нерухомої речі вона за заявою органу, уповноваженого управляти майном відповідної територіальної громади, може бути передана за рішенням суду у комунальну власність.
Безхазяйні рухомі речі можуть набуватися у власність за набувальною давністю, крім випадків, встановлених статтями 336, 338, 341 і 343 ЦК України.
Особливості набуття організацією водокористувачів права власності на безхазяйні об`єкти меліоративних систем визначаються законом. Особливості набуття права власності на безхазяйні гідротехнічні споруди для цілей аквакультури визначаються законом.
Згідно з частинами першою, другою статті 27 ЦК України у комунальній власності є майно, у тому числі грошові кошти, яке належить територіальній громаді. Управління майном, що є у комунальній власності, здійснюють безпосередньо територіальна громада та утворені нею органи місцевого самоврядування.
Отже, відповідач уповноважений законодавством на звернення із відповідною заявою щодо взяття безхазяйних нерухомих речей на облік органом, що здійснює державну реєстрацію.
Відповідно до частин п`ятої, восьмої статті 60 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об`єктами права комунальної власності, право комунальної власності територіальної громади захищається законом на рівних умовах з правами власності інших суб`єктів. Об`єкти права комунальної власності не можуть бути вилучені у територіальних громад і передані іншим суб`єктам права власності без згоди безпосередньо територіальної громади або відповідного рішення ради чи уповноваженого нею органу, за винятком випадків, передбачених законом.
Відповідно до частини першої статті 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради Вирішуються управління в межах, визначених радою, майном, що належать до комунальної власності відповідних територіальних громад, до яких віднесено розпорядження комунальним майном територіальних громад. Тобто управління комунальною власністю, в тому числі прийняття рішень щодо належного офіційного оформлення речових прав на об`єкти комунальної власності є обов`язком відповідача.
У запереченні на відповідь на відзив Диканська селищна рада вказала, що гідротехнічна споруда - земляна гребля, водоскид, що функціонує в складі водосховища площею водного дзеркала 61,0678 га, яка знаходиться за межами с. Орданівка, на території Диканської селищної ради, з державної у комунальну власність не передавалась, прокурором не доведено належними та допустимими доказами, що гідроспоруда вибула з державної власності та є безхазяйним майном, а відповідно до Порядку виявлення, взяття на облік, збереження та використання безхазяйного майна, визнання спадщини відумерлою та прийняття такого майна у комунальну власність Диканської селищної ради, затвердженого рішенням 43 (позачергової) сесії 8 скликання Диканської селищної ради від 12.05.2023 №19, передбачене вчинення дій з безхазяйним майном, що не вчинялись і, відповідно, є передчасними вимоги прокурора до Диканської селищної ради вчинити дії зі взяття на облік Гідроспоруди як безхазяйної речі.
Також відповідач відмітив, що Диканська селищна рада наділена дискреційними повноваженнями самостійно приймати рішення щодо реалізації набуття права власності на безхазяйне майно, що знаходиться в її адміністративних межах, оскільки діє в інтересах громади у вирішенні цього питання.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 25.09.2024 закрите підготовче провадження у справі, призначена справа до судового розгляду по суті.
Згідно з частиною 9 статті 205 Кодексу адміністративного судочинства України якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з`явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.
Зважаючи на відсутність перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених статтею 205 Кодексу адміністративного судочинства України, а також відсутність потреби заслухати свідка чи експерта, суд ухвалив розглянути справу у порядку письмового провадження.
Вивчивши пояснення представників сторін та дослідивши матеріали справи, повно та всебічно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.
Відповідно до пункту 3 частини першої статі 131-1 Конституції України до повноважень прокуратури належить представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.
Статтею 1 Закону України від 14.10.2014 №1697-VII «Про прокуратуру» визначено, що прокуратура України становить єдину систему, яка в порядку, передбаченому цим Законом, здійснює встановлені Конституцією України функції з метою захисту прав і свобод людини, загальних інтересів суспільства та держави.
Частиною третьою статті 23 Закону України «Про прокуратуру» визначено, що прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу. Наявність таких обставин обґрунтовується прокурором у порядку, передбаченому частиною четвертою цієї статті.
Згідно з рішенням Конституційного Суду України від 08.04.1999 у справі №1-1/99 державні інтереси закріплюються як нормами Конституції України, так і нормами інших правових актів. Інтереси держави відрізняються від інтересів інших учасників суспільних відносин. В основі перших завжди є потреба у здійсненні загальнодержавних (політичних, економічних, соціальних та інших) дій, програм, спрямованих на захист суверенітету, територіальної цілісності, державного кордону, гарантування державної, економічної, інформаційної, екологічної безпеки, охорону землі як національного багатства, захист прав усіх суб`єктів права власності та господарювання.
З урахуванням того, що «інтереси держави» є оціночним поняттям, прокурор чи його заступник у кожному конкретному випадку самостійно визначає з посиланням на законодавство, в чому саме відбулося чи може відбутися порушення матеріальних або інших інтересів держави, обґрунтовує необхідність їх захисту та зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.
Виходячи зі змісту частини першої статті 8 Конституції України охоронюваний законом інтерес перебуває під захистом не тільки закону, а й об`єктивного права в цілому, що панує у суспільстві, зокрема, справедливості, оскільки інтерес у вузькому розумінні зумовлюється загальним змістом такого права та є його складовою.
Відповідно інформації Диканської селищної ради Полтавського району Полтавської області від 21.03.2024 №1369/02.1-33 встановлено, що за межами с. Орданівка знаходиться водосховище та гідротехнічна споруда земляна гребля, водоскид. Гідротехнічна споруда не паспортизована та є безгосподарською.
Згідно Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна, гідротехнічна споруда - земляна гребля, водоскид, що функціонує в складі водосховища площею водного дзеркала 61,0678 га, який знаходиться за межами с. Орданівка має місце розташування на земельній ділянці кадастровий номер: 5321084200:00:002:0460, реєстраційний номер нерухомого майна - 2762446953210.
Комісією у складі заступника голови Диканської районної державної адміністрації ОСОБА_1 , головного спеціаліста відділу агропромислового та економічного розвитку райдержадміністрації - Шило В.П., начальника відділу агропромислового та економічного розвитку райдержадміністрації - Заїченко ГМ., виконувача обов`язків завідувача юридичного сектору апарату райдержадміністрації - Скиби С.А., начальника відділу містобудування, архітектури та житлово-комунального господарства райдержадміністрації - Звагольської Н.М., начальника відділу у Диканському районі Головного управління Держгео кадастру у Полтавській області - Бойко Н.М., начальника Диканського районного сектору ГУ ДСНС України в Полтавській області Шаманова О.В., провідного інженер-гідротехніка Новосанжарського міжрайонного управління водного господарства - Кириленка Ю.Г., голови Орданівської сільської ради - Будяник М.І. проведено обстеження та інвентаризацію штучно створених водних об`єктів (водосховищ, ставків) та гідротехнічних споруд, про що складений відповідний акт від 14.05.2019, за яким згідно матеріалів землевпорядкування за межами Орданівської сільської ради знаходиться водний об`єкт - водосховище та гідротехнічна споруда - земляна гребля із водоскидом. Орієнтовна площа водного об`єкта - 36,40 га. Загальний технічний стан греблі та водопропускної, водовідвідної споруди - задовільний. Гідротехнічна споруда безгосподарська.
Згідно інформації Диканської селищної ради, заходи щодо набуття права власності на гідроспоруди водних об`єктів в с. Орданівка, не проводилися, на облік як безхазяйне майно дану гідроспоруду не взято.
Відповідно інформації Регіонального офісу водних ресурсів у Полтавській області від 22.03.2024 №459/10-06 встановлено, що станом на 21.03.2024 відсутній власник та балансоутримувач гідротехнічної споруди Орданівського водосховища.
Згідно з частиною п`ятою статті 16 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» від імені та в інтересах територіальних громад права суб`єкта комунальної власності здійснюють відповідні ради.
Статтею 10 вказаного Закону визначено статус сільських та селищних рад як органів місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.
Статтею 60 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» (зі змінами та доповненнями) визначено, що територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності, на рухоме та нерухоме майно. Від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об`єктами права комунальної власності органи місцевого самоврядування.
Підставою набуття права комунальної власності є передача майна комунальним громадам безоплатно державою, іншими суб`єктами права власності, а також майнових прав, створення, придбання майна органами місцевого самоврядування в порядку, встановленому законом.
Органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування, та розпорядження об`єктами права комунальної власності.
Майнові операції, які здійснюються органами місцевого самоврядування з об`єктами права комунальної власності, не повинні ослаблювати економічних основ місцевого самоврядування, зменшувати обсяг та погіршувати умови надання послуг населенню.
Право комунальної власності територіальної громади захищається законом на рівних умовах з правами власності інших суб`єктів. Об`єкти права комунальної власності не можуть бути вилучені у територіальних громад, передані іншим суб`єктам права власності без згоди безпосередньо територіальної громади або відповідного рішення ради чи уповноваженого нею органу, за винятком випадків, передбачених законом.
Згідно зі статтею 25 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» селищні ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.
У свою чергу, статтею 26 цього Закону встановлено, що виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються відповідно до закону питання управління в межах, визначених радою, майном, що належить до комунальної власності відповідних територіальних громад, до яких віднесено розпорядження комунальним майном територіальних громад та інше.
Згідно з частиною першою статті 328 Цивільного кодексу України (далі ЦК України) право власності набувається на підставах, що не заборонені законом.
Юридична особа публічного права набуває право власності на майно, передане їй у власність, та на майно, набуте нею у власність на підставах, не заборонених законом (стаття 329 ЦК України). Згідно з статті 335 ЦК України безхазяйною є річ, яка не має власника або власник якої невідомий.
Безхазяйні нерухомі речі беруться на облік органом, що здійснює державну реєстрацію прав на нерухоме майно, за заявою органу місцевого самоврядування, на території якого вони розміщені. Про взяття безхазяйної нерухомої речі на облік робиться оголошення у друкованих засобах масової інформації.
Після спливу одного року з дня взяття на облік безхазяйної нерухомої речі вона за заявою органу, уповноваженого управляти майном відповідної територіальної громади, може бути передана за рішенням суду у комунальну власність.
Відповідно до статті 327 ЦК України у комунальній власності є майно, яке належить територіальній громаді. Управління майном, що є у комунальній власності, здійснюють безпосередньо територіальна громада та утворені нею органи місцевого самоврядування.
Відносини, що виникають у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень регулює Закон України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» №1952-VI (далі - Закон №1952-VI), який спрямований на забезпечення визнання та захисту державою таких прав.
За визначенням статті 2 Закону №1952-VI державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно. Реєстраційна дія - державна реєстрація прав, взяття на облік безхазяйного нерухомого майна, а також інші дії, що здійснюються державним реєстратором у Державному реєстрі прав, крім надання інформації з цього реєстру.
Речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону, виникають з моменту такої реєстрації (частина друга статті 3 Закону №1952-VI).
Взяття на облік безхазяйного нерухомого майна проводиться в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, що передбачено частиною чотирнадцятою статті 18 Закону №1952-VI.
Відповідно до положень статті 29 Закону України «Про місцеве самоврядування» передбачені повноваження виконавчих органів сільських, селищних, міських рад у сфері управління в межах, визначених радою, майном, що належить до комунальної власності відповідних територіальних громади.
Отже, питання визначення, ведення обліку комунального майна та право на розпорядження майном належить до повноважень органу місцевого самоврядування Диканської селищної ради Полтавського району Полтавської області.
Відповідно, органом уповноваженим на вирішення питання щодо взяття на облік безхазяйного нерухомого майна у спірних правовідносинах є Диканська селищна рада.
Відповідно інформації Диканської селищної ради Полтавського району Полтавської області від 21.03.2024 №1369/02.1-33 встановлено, що за межами с. Орданівка знаходиться водосховище та гідротехнічна споруда земляна гребля, водоскид. Гідротехнічна споруда не паспортизована та є безгосподарською.
Згідно інформації Диканської селищної ради, заходи щодо набуття права власності на гідроспоруди водних об`єктів в с. Орданівка, не проводилися, на облік як безхазяйне майно дану гідроспоруду не взято.
Відповідно інформації Регіонального офісу водних ресурсів у Полтавській області від 22.03.2024 №459/10-06 встановлено, що станом на 21.03.2024 відсутній власник та балансоутримувач гідротехнічної споруди Орданівського водосховища.
Відповідач вказав про затвердження рішенням 43 (позачергової) сесії 8 скликання Диканської селищної ради від 12.05.2023 №19 Порядку виявлення, взяття на облік, збереження та використання безхазяйного майна, визнання спадщини відумерлою та прийняття такого майна у комунальну власність Диканської селищної ради (надалі - Порядок), що передбачає виявлення нерухомого безхазяйного майна, фіксацію факту його наявності, обстеження комісією, складання акта, проведення технічної інвентаризації майна, а відтак, є передчасними вимоги прокурора до Диканської селищної ради вчинити дії зі взяття на облік Гідроспоруди як безхазяйної речі.
Однак Диканською селищною радою не надано до справи інформації про вжиття заходів, відповідно до затвердженого рішенням 43 (позачергової) сесії 8 скликання Диканської селищної ради від 12.05.2023 №19 Порядку виявлення, взяття на облік, збереження та використання безхазяйного майна, визнання спадщини відумерлою та прийняття такого майна у комунальну власність Диканської селищної ради, щодо гідротехнічної споруди - земляної греблі, водоскиду, що функціонує в складі водосховища площею водного дзеркала 61,0678 га, який знаходиться за межами с. Орданівка, які розташовані на території Диканської селищної ради.
Твердження відповідача про відсутність інформації про передачу гідротехнічної споруди - земляної греблі, водоскиду, що функціонує в складі водосховища площею водного дзеркала 61,0678 га, який знаходиться за межами с. Орданівка з державної власності до комунальної не може слугувати підставою для усунення органу місцевого самоврядування від виконання дій, передбачених Законом України «Про місцеве самоврядування» щодо розпорядження майном, яке знаходиться на території громади із статусом визначеним як майно, щодо якого станом на 21.03.2024 відсутній власник та балансоутримувач (інформація Регіонального офісу водних ресурсів у Полтавській області від 22.03.2024 №459/10-06).
Інформації про перебування гідротехнічної споруди - земляної греблі, водоскиду, що функціонує в складі водосховища площею водного дзеркала 61,0678 га, який знаходиться за межами с. Орданівка в державній власності та належних документальних доказів такого до справи не надано.
Відповідач також, на заперечення обов`язку про вжиття заходів набуття права власності на безхазяйне майно шляхом звернення із заявою про взяття на облік до органу, що здійснює державну реєстрацію прав на нерухоме майно та розміщення оголошення про взяття безхазяйної нерухомої речі на облік у друкованих засобах масової інформації щодо гідротехнічної споруди - земляної греблі, водоскиду, що функціонує в складі водосховища площею водного дзеркала 61,0678 га, який знаходиться за межами с. Орданівка, які розташовані на території Диканської селищної ради, вказав про дискреційні повноваження відповіждача самостійно приймати рішення щодо реалізації набуття права власності на безхазяйне майно, що знаходиться в її адміністративних межах, оскільки діє в інтересах громади у вирішенні цього питання.
Суд зазначає, що за своєю правовою природою, відповідно до норм чинного законодавства, повноваження відповідача щодо прийняття рішень та внесення до них змін є дискреційним повноваженням та виключною компетенцією уповноваженого органу.
Дискреційні повноваження - це сукупність прав та обов`язків органів державної влади та місцевого самоврядування, осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, що надають можливість на власний розсуд визначити повністю або частково вид і зміст управлінського рішення, яке приймається, або можливість вибору на власний розсуд одного з декількох варіантів управлінських рішень, передбачених проектом нормативно-правового акта.
Отже, дискреційне право органу виконавчої влади та місцевого самоврядування, осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування обумовлене певною свободою (тобто вільним, або адміністративним, розсудом) в оцінюванні та діях, у виборі одного з варіантів рішень та правових наслідків.
Наділивши державні органи та осіб, уповноважених на виконання функцій держави дискреційними повноваженнями, законодавець надав відповідному органу держави та особам уповноважених на виконання функцій держави певну свободу розсуду при прийнятті управлінського рішення.
Згідно Рекомендацій Комітету Міністрів Ради ропи № R(80)2 стосовно здійснення адміністративними органами влади дискреційних повноважень, прийнятої Комітетом Міністрів 11 березня 1980 року на 316-й нараді, під дискреційними повноваженнями слід розуміти повноваження, які адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду, тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин.
Згідно ч. 1 ст. 328 ЦК України, право власності набувається на підставах, що не заборонені законом. Відповідно до ст. 327 ЦК України, у комунальній власності є майно, яке належить територіальній громаді. Управління майном, що є у комунальній власності, здійснюють безпосередньо територіальна громада та утворені нею органи місцевого самоврядування. Юридична особа публічного права набуває право власності на майно, передане їй у власність, та на майно, набуте нею у власність на підставах, не заборонених законом (ст. 329 ЦК України).
Згідно ст. 335 ЦК України безхазяйною є річ, яка не має власника або власник якої невідомий.
Безхазяйні нерухомі речі беруться на облік органом, що здійснює державну реєстрацію прав на нерухоме майно, за заявою органу місцевого самоврядування, на території якого вони розміщені. Про взяття безхазяйної нерухомої речі на облік робиться оголошення у друкованих медіа.
Після спливу одного року з дня взяття на облік безхазяйної нерухомої речі вона за заявою органу, уповноваженого управляти майном відповідної територіальної громади, може бути передана за рішенням суду у комунальну власність.
Відносини, що виникають у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень регулює Закон України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», який спрямований на забезпечення визнання та захисту державою таких прав.
В розумінні пункту 3 частини першої статті 2 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» орган місцевого самоврядування є заявником реєстрації речових прав у разі взяття на облік безхазяйного нерухомого майна.
Частиною 1 ст. 5 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» визначено, що у Державному реєстрі прав реєструються речові права та їх обтяження на земельні ділянки, а також на об`єкти нерухомого майна, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких неможливе без їх знецінення та зміни призначення, а саме: житлові будинки, будівлі, споруди, а також їх окремі частини, квартири, житлові та нежитлові приміщення, меліоративні мережі, складові частини меліоративної мережі.
Взяття на облік безхазяйного нерухомого майна проводиться в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України (ч. 14 ст. 18 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень»).
Згідно пунктів 82, 84, 85 Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.2015 №1127, взяття на облік безхазяйного нерухомого майна здійснюється за заявою заявника шляхом звернення до суб`єкта державної реєстрації прав або нотаріуса в установленому для державної реєстрації прав порядку з урахуванням особливостей, визначених пунктами 83-88 цього Порядку. За результатом розгляду заяви, а також за наявності відомостей про технічні характеристики відповідного безхазяйного нерухомого майна, отриманих державним реєстратором з Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва, державний реєстратор приймає рішення щодо взяття на облік безхазяйного нерухомого майна або рішення щодо відмови у взятті на такий облік. Державний реєстратор за результатом прийнятого рішення щодо взяття на облік безхазяйного нерухомого майна вносить до спеціального розділу Державного реєстру прав відповідні відомості.
З огляду на вищевикладене, до відання сільських, селищних, міських рад відноситься, в тому числі, реєстрація та взяття на облік безхазяйного майна, розташованого на території відповідної громади і не передбачено законом альтернативних дій чи рішень, що за визначеної законодавством процедури, може обрати відповідач.
Таким чином, Диканська селищна рада Полтавського району Полтавської області, будучи органом, уповноваженим на виконання функцій держави у спірних правовідносинах, не вжила заходів для взяття на облік безхазяйного майна - гідротехнічної споруди - земляної греблі, водоскиду, що функціонує в складі водосховища площею водного дзеркала 61,0678 га, який знаходиться за межами с. Орданівка, які розташовані на території Диканської селищної ради.
Разом із тим, прийняття у комунальну власність безхазяйних гідротехнічних споруд дасть можливість вирішувати питання збереження водних об`єктів для загального та спеціального водокористування, надавати в оренду шляхом укладення договорів оренди нерухомого майна, забезпечивши збереження та належну експлуатацію гідротехнічних споруд, запобігти виникненню надзвичайним ситуаціям пов`язаних з водним фактором, тощо.
Бездіяльність відповідача сприяє порушенню основних засад державної політики у сфері збереження інженерної інфраструктури водних об`єктів та комунальної власності, що у свою чергу є порушенням загальнодержавних інтересів та у відповідності до ст.131-1 Конституції України покладає на прокурора обов`язок представництва в суді.
Таким чином враховуючи, що відповідачем допущено протиправну бездіяльність, яка полягає у невчиненні дій, спрямованих на набуття нею безхазяйного майна, суд приходить до висновку, що позов належить задовольнити повністю.
Відповідно до частини другої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
Оскільки, позивач в даній справі виступає, як орган державної влади, уповноважений реагувати на порушення закону у сфері дотриманням органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування вимог законодавства з питань благоустрою, судові витрати з відповідача не стягуються.
Керуючись статтями 241-245 Кодексу адміністративного судочинства України,
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов заступника керівника Диканської окружної прокуратури Полтавської області в інтересах держави в особі Диканської територіальної громади ( вул. Незалежності, буд. 64 а, смт. Диканька, Полтавський район, Полтавська область, 38500, код ЄДРПОУ 02910060) до Диканської селищної ради Полтавського району Полтавської області (вул. Незалежності, буд. 133, смт Диканька, Полтавський район, Полтавська область, 38500, код ЄДРПОУ 04383133) про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії, задовольнити.
Визнати протиправною бездіяльність Диканської селищної ради щодо набуття права власності на безхазяйне майно, а саме: гідротехнічну споруду - земляну греблю, водоскид, що функціонує в складі водосховища площею водного дзеркала 61,0678 га, який знаходиться за межами с. Орданівка.
Зобов`язати Диканську селищну ради вчинити дії, спрямовані на набуття права власності на безхазяйне майно шляхом звернення із заявою про взяття на облік до органу, що здійснює державну реєстрацію прав на нерухоме майно та розміщення оголошення про взяття безхазяйної нерухомої речі на облік у друкованих засобах масової інформації щодо гідротехнічної споруди - земляної греблі, водоскиду, що функціонує в складі водосховища площею водного дзеркала 61,0678 га, який знаходиться за межами с. Орданівка, які розташовані на території Диканської селищної ради.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду в порядку, визначеному частиною 8 статті 18, частинами 7-8 статті 44 та статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України.
Апеляційна скарга на дане рішення може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Головуючий суддя Н.Ю. Алєксєєва
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 07.11.2024 |
Оприлюднено | 11.11.2024 |
Номер документу | 122878584 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо управління об’єктами державної (комунальної) власності, у тому числі про передачу об’єктів права державної та комунальної власності |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
Н.Ю. Алєксєєва
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні