Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
07 листопада 2024 р. № 520/24372/24
Харківський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Дмитра Волошина, розглянувши в порядку спрощеного провадження адміністративну справу за позовом Керівника Красноградської окружної прокуратури Харківської області до Кегичівської селищної ради Красноградського району Харківської області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії
У С Т А Н О В И В :
Керівник Красноградської окружної прокуратури Харківської області звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з позовом, в якому просить суд:
- визнати протиправною бездіяльність Кегичівської селищної ради Красноградського району Харківської області щодо набуття права власності на безхазяйне майно, а саме на гідротехнічну споруду греблю орієнтованою довжиною 200 метрів та шириною 11 метрів, розташовану в с. Бесарабівка Красноградського району Харківської області на земельній ділянці з площею водного дзеркала 46,0612 га з кадастровим номером 6323180600:02:000:0206;
- зобов`язати Кегичівську селищну раду Красноградського району Харківської області вчинити дії, спрямовані на набуття права комунальної власності на безхазяйне майно гідротехнічну споруду греблю орієнтованою довжиною 200 метрів та шириною 11 метрів розташованої в с. Бесарабівка Красноградського району Харківської області на земельній ділянці з площею водного дзеркала 46,0612 га з кадастровим номером 6323180600:02:000:0206.
В обґрунтування позову позивач зазначив, що Кегичівською селищною радою Красноградського району Харківської області допущено протиправну бездіяльність щодо ненабуття права власності на безхазяйне майно, а саме на гідротехнічну споруду греблю орієнтованою довжиною 200 метрів та шириною 11 метрів, розташовану в с. Бесарабівка Красноградського району Харківської області на земельній ділянці з площею водного дзеркала 46,0612 га з кадастровим номером 6323180600:02:000:0206.
Ухвалою судді від 04.09.2024 відкрито спрощене провадження в порядку, передбаченому статтею 262 Кодексу адміністративного судочинства України, та запропоновано відповідачу надати відзив на позов. Запропоновано позивачу подати до суду відповідь на відзив, а відповідачу - заперечення протягом п`яти календарних днів з моменту отримання відповідних документів. Витребувано в керівника Красноградської окружної прокуратури Харківської області документальне підтвердження щодо перевірки права власності на гідротехнічну споруду за державною власністю, встановлення балансоутримувача в системі органів державної влади, щодо страхування гідротехнічної споруди згідно умов договору оренди землі. Зобов`язано Керівника Красноградської окружної прокуратури Харківської області надати до суду витребувані документи протягом семи календарних днів з дня отримання копії ухвали.
Копія ухвали про відкриття спрощеного провадження надіслана відповідачу до електронного кабінету через систему "Електронний суд", що підтверджується довідкою про доставку електронного листа.
Відповідач правом надати відзив на позов не скористався, у встановлений судом строк документи до суду не надходили.
Згідно з ч. 6 ст. 162 Кодексу адміністративного судочинства України, у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.
Керівник Красноградської окружної прокуратури Харківської області на виконання вимог ухвали суду подав до суду документи на підтвердження проведення перевірки права власності на гідротехнічну споруду.
Відповідно до ч. 5 ст. 262 КАС України, суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше. За клопотанням однієї із сторін або з власної ініціативи суду розгляд справи проводиться в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.
Оскільки в період з 04.11.2024 по 06.11.2024 включно суддя перебував у відпустці, розгляд справи здійснюється в перші дні після відпустки.
Дослідивши матеріали справи, суд зазначає наступне.
З матеріалів позовної заяви вбачається, що на території с. Бесарабівка Красноградського району Харківської області знаходиться земельна ділянка з площею водного дзеркала 46,0612 га з кадастровим номером 6323180600:02:000:0206, на якій розміщена гідротехнічна споруда гребля, орієнтованою довжиною 200 метрів та шириною 11 метрів.
Відповідно до договору оренди землі від 23.08.2007 та додаткової угоди від 05.09.2011 №11 вищезаначена земельна діялнка Кегичівською районою адміністрацією Харківської області передана в оренду ФОП ОСОБА_1 без гідротехнічної споруди греблі, яка розміщена на цій земельні ділянці. (а.с. 65-69)
Згідно з листа Кегичівської селищної ради Красноградського району Харківської області, наданої на запит прокуратури від 02.02.2024 № 59/2-452вих-24, встановлено, що на території громади знаходяться гідротехнічні споруди, які не перебувають на балансі органу місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій та не перебувають у власності фізичних чи юридичних осіб. (а.с. 29-34)
Відповідно до листа Регіонального офісу водних ресурсів у Харківській області від 21.03.2024 № 434/08-14, в офісі відсутня інформація про власника та балансоутримувача вказаної гідротехнічної споруди. (а.с. 38)
За даними з Реєстру речових прав на нерухоме майно на гідротехнічну споруду греблю, розташовану в с. Бесарабівка Красноградського району Харківської області на земельній ділянці з площею водного дзеркала 46,0612 га з кадастровим номером 6323180600:02:000:0206, Кегичівською селищною радою Красноградського району Харківської області на даний час право комунальної власності не зареєстровано, на обліку як безхазяйне майно зазначена споруда не перебуває. (а.с. 71-72)
Таким чином, як зазначив позивач, окружною прокуратурою було встановлено, що на території Кегичівської селищної ради Красноградського району перебуває гідротехнічна споруда - гребля, що розташована в с. Бесарабівка Красноградського району Харківської області на земельній ділянці з площею водного дзеркала 46,0612 га з кадастровим номером 6323180600:02:000:0206 та має ознаки безхазяйного майна.
Не погоджуючись з бездіяльністю відповідача щодо невчинення дій, спрямованих на набуття права власності на безхазяйне майно, а саме на гідротехнічну споруду греблю орієнтованою довжиною 200 метрів та шириною 11 метрів, розташовану в с. Бесарабівка Красноградського району Харківської області на земельній ділянці з площею водного дзеркала 46,0612 га з кадастровим номером 6323180600:02:000:0206, позивач звернувся до суду з даним адміністративним позовом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.
Згідно абзацу 1 частини 1 статті 181 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України) до нерухомих речей (нерухоме майно, нерухомість) належать земельні ділянки, а також об`єкти, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких є неможливим без їх знецінення та зміни їх призначення.
За визначенням статті 1 Закону України «Про аквакультуру» гідротехнічні споруди - це об`єкти нерухомого майна державної або комунальної власності або власник яких невідомий чи його неможливо встановити на підставі даних, документів та/або інформації з відповідних державних реєстрів (земляні греблі та дамби, водозабірні споруди, повеневі водоскиди, донні водовипуски, водопостачальні, скидні та рибозбірно-осушувальні канали, рибовловлювачі, камери облову, причали, водоскиди, бистротоки, перепади, перегороджувальні рибозахисні та інші споруди), що є інженерними спорудами, які призначені для управління водними ресурсами (підготовка, постачання, збереження, транспортування води та водовідведення), а також для запобігання шкідливій дії вод та розташовані на водних об`єктах.
Згідно з пунктом 1.9.18 «Методики обстеження і паспортизації гідротехнічних споруд систем гідравлічного вилучення та складування промислових відходів та хвостів», затвердженої наказом Державного комітету у справах містобудування і архітектури від 19.12.1995 № 252, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 21.12.1995 за №466/1002, гідротехнічні споруди - це споруди для використання водних ресурсів, а також для боротьби з шкідливим впливом вод: греблі й дамби різного призначення та їхні конструктивні елементи; водоскиди, водоспуски, споруди водовідведення: тонелі, канали, труби, лотки; регуляційні споруди, накопичувані промислових відходів, ставки, відкриті водозабори, гідромеханічне та механічне обладнання, призначене для нормального функціонування споруд.
З урахуванням наведеного, суд зазначає, що такий об`єкт як гребля, що знаходиться на території с. Бесарабівка Красноградського району Харківської області, належить до гідротехнічних споруд.
Відповідно до пункту 2.7 «Методичних рекомендаціях стосовно об`єктів нерухомого майна, права на які підлягають державній реєстрації», затверджених протоколом колегії Державної реєстраційної служби України від 11.12.2012 за № 3, до об`єктів нерухомого майна, права на які підлягають державній реєстрації, належать споруди (інженерні, гідротехнічні тощо) - земельні поліпшення, що не належать до будівель та приміщень, призначені для виконання спеціальних технічних функцій.
До гідротехнічних споруд відносяться: греблі й дамби різного призначення та їхні конструктивні елементи; водоскиди, водоспуски, споруди водовідведення: тунелі, канали, труби, лотки; регуляційні споруди, накопичувані промислових відходів, ставки, відкриті водозабори, гідромеханічне та механічне обладнання, призначене для нормального функціонування споруд.
Відносини, що виникають у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень регулює Закон України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» який спрямований на забезпечення визнання та захисту державою таких прав.
За визначенням статті 2 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно. Реєстраційна дія - державна реєстрація прав, взяття на облік безхазяйного нерухомого майна, а також інші дії, що здійснюються державним реєстратором у Державному реєстрі прав, крім надання інформації з цього реєстру.
Речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону, виникають з моменту такої реєстрації (частина 2 статті 3 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень»).
Відповідно до ч. 1 ст. 5 вказаного Закону у державному реєстрі прав реєструються речові права та їх обтяження на земельні ділянки, а також на об`єкти нерухомого майна, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких неможливе без їх знецінення та зміни призначення, а саме: житлові будинки, будівлі, споруди, а також їх окремі частини, квартири, житлові та нежитлові приміщення.
За наведених фактичних обставин суд зазначає, що право на гідротехнічні споруди, а саме греблю орієнтованою довжиною 200 метрів та шириною 11 метрів, розташовану в с. Бесарабівка Красноградського району Харківської області на земельній ділянці з площею водного дзеркала 46,0612 га з кадастровим номером 6323180600:02:000:0206, підлягає державній реєстрації в порядку, визначеному Законом України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень».
Однак, як зазначає позивач у позовній заяві, на даний час право власності на земляну греблю орієнтованою довжиною 200 метрів та шириною 11 метрів, розташовану в с. Бесарабівка Красноградського району Харківської області на земельній ділянці з площею водного дзеркала 46,0612 га з кадастровим номером 6323180600:02:000:0206, ні за ким не зареєстровано, тобто вона має ознаки безхазяйності.
Згідно з ч. 5 ст. 16 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» від імені та в інтересах територіальних громад права суб`єкта комунальної власності здійснюють відповідні ради.
Статтею 10 вказаного Закону визначено статус сільських та селищних рад як органів місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.
Статтею 60 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» (зі змінами та доповненнями) визначено, що територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності, на рухоме та нерухоме майно. Від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об`єктами права комунальної власності органи місцевого самоврядування.
Підставою набуття права комунальної власності є передача майна комунальним громадам безоплатно державою, іншими суб`єктами права власності, а також майнових прав, створення, придбання майна органами місцевого самоврядування в порядку, встановленому законом.
Органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування, та розпорядження об`єктами права комунальної власності.
Майнові операції, які здійснюються органами місцевого самоврядування з об`єктами права комунальної власності, не повинні ослаблювати економічних основ місцевого самоврядування, зменшувати обсяг та погіршувати умови надання послуг населенню.
Право комунальної власності територіальної громади захищається законом на рівних умовах з правами власності інших суб`єктів. Об`єкти права комунальної власності не можуть бути вилучені у територіальних громад, передані іншим суб`єктам права власності без згоди безпосередньо територіальної громади або відповідного рішення ради чи уповноваженого нею органу, за винятком випадків, передбачених законом.
Згідно зі статтею 25 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» селищні ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.
У свою чергу, статтею 26 цього Закону встановлено, що виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються відповідно до закону питання управління в межах, визначених радою, майном, що належить до комунальної власності відповідних територіальних громад, до яких віднесено розпорядження комунальним майном територіальних громад та інше.
Згідно ч. 1 ст. 328 ЦК України право власності набувається на підставах, що не заборонені законом.
Юридична особа публічного права набуває право власності на майно, передане їй у власність, та на майно, набуте нею у власність на підставах, не заборонених законом (ст. 329 ЦК України).
Згідно ст. 335 ЦК України безхазяйною є річ, яка не має власника або власник якої невідомий.
Безхазяйні нерухомі речі беруться на облік органом, що здійснює державну реєстрацію прав на нерухоме майно, за заявою органу місцевого самоврядування, на території якого вони розміщені. Про взяття безхазяйної нерухомої речі на облік робиться оголошення у друкованих засобах масової інформації.
Після спливу одного року з дня взяття на облік безхазяйної нерухомої речі вона за заявою органу, уповноваженого управляти майном відповідної територіальної громади, може бути передана за рішенням суду у комунальну власність.
Відповідно до ст. 327 ЦК України у комунальній власності є майно, яке належить територіальній громаді. Управління майном, що є у комунальній власності, здійснюють безпосередньо територіальна громада та утворені нею органи місцевого самоврядування.
Взяття на облік безхазяйного нерухомого майна проводиться в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України (ч. 14 ст. 18 Закону № 1952-VІ).
Так, листом Кегичівської селищної ради Красноградського району Харківської області, наданої на запит прокуратури від 02.02.2024 № 59/2-452вих-24, підтверджено, що на території громади знаходяться гідротехнічні споруди, які не перебувають на балансі органу місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій та не перебувають у власності фізичних чи юридичних осіб. (а.с. 29-34)
Відповідно до листа Регіонального офісу водних ресурсів у Харківській області від 21.03.2024 № 434/08-14, в офісі відсутня інформація про власника та балансоутримувача вказаної гідротехнічної споруди. (а.с. 38)
За викладеного, суд приймає до уваги доводи позивача щодо того, що відповідачем дії, спрямовані на оформлення та набуття права власності на відповідну гідротехнічну споруду, не вчинялись. Відповідачем таких обставин не спростовано.
Разом із тим, взяття у комунальну власність селищної ради безгосподарської гідротехнічної споруди дасть можливість вирішувати питання збереження водних об`єктів для загального та спеціального водокористування, надавати в оренду шляхом укладення договорів оренди нерухомого майна, забезпечивши збереження та належну експлуатацію гідротехнічних споруд, запобігти виникненню надзвичайним ситуаціям пов`язаних з водним фактором на єдиному на території територіальної громади водосховищі.
Враховуючи вищенаведені норми законодавства та те, що Кегичівська селищна рада Красноградського району Харківської області є органом, уповноваженим здійснювати управління комунальним майном територіальної громади, на території якої розташовано гідротехнічну споруду з ознаками безхазяйності, а саме греблю орієнтованою довжиною 200 метрів та шириною 11 метрів розташованої в с. Бесарабівка Красноградського району Харківської області на земельній ділянці з площею водного дзеркала 46,0612 га з кадастровим номером 6323180600:02:000:0206, то саме на Кегичівську селищну раду Красноградського району Харківської області покладено обов`язок по вжиттю заходів, спрямованих на оформлення та державну реєстрацію права комунальної власності на них.
У той же час, Кегичівська селищна рада Красноградського району Харківської області, як суб`єкт права комунальної власності, що здійснює від імені та в інтересах територіальної громади відповідні права щодо володіння та розпорядження комунальним майном, не здійснювала відповідних дій, спрямованих на оформлення та державну реєстрацію права власності на гідротехнічну споруду - греблю орієнтованою довжиною 200 метрів та шириною 11 метрів розташованої в с. Бесарабівка Красноградського району Харківської області на земельній ділянці з площею водного дзеркала 46,0612 га з кадастровим номером 6323180600:02:000:0206.
Вищевказане свідчить про протиправну бездіяльність відповідача.
Ураховуючи викладені обставини, суд вважає за необхідне задовольнити позов шляхом визнання протиправною бездіяльності Кегичівської селищної ради Красноградського району Харківської області невчинення дій для набуття права власності на безхазяйне майно, а саме гідротехнічну споруду - греблю орієнтованою довжиною 200 метрів та шириною 11 метрів розташованої в с. Бесарабівка Красноградського району Харківської області на земельній ділянці з площею водного дзеркала 46,0612 га з кадастровим номером 6323180600:02:000:0206, та зобов`язання Кегичівської селищної ради Красноградського району Харківської області вчинити дії, спрямовані на набуття права власності на безхазяйне майно - гідротехнічну споруду, а саме гідротехнічну споруду - греблю орієнтованою довжиною 200 метрів та шириною 11 метрів розташованої в с. Бесарабівка Красноградського району Харківської області на земельній ділянці з площею водного дзеркала 46,0612 га з кадастровим номером 6323180600:02:000:0206.
Частиною першою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України закріплено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Відповідно до частини другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Отже, враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню.
Відповідно до частини 2 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
Керуючись статтями 14, 243-246, 293, 295, 296 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов Керівника Красноградської окружної прокуратури Харківської області (вул. Бєльовська, буд. 73-А, м. Красноград, Харківська обл., 63304, ЄДРПОУ 0291010832) до Кегичівської селищної ради Красноградського району Харківської області (вул. Волошина, буд. 33, смт Кегичівка, Красноградський р-н, Харківська обл., 64003, ЄДРПОУ 04396963) про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії задовольнити.
Визнати протиправною бездіяльність Кегичівської селищної ради Красноградського району Харківської області невчинення дій для набуття права власності на безхазяйне майно, а саме гідротехнічну споруду - греблю орієнтованою довжиною 200 метрів та шириною 11 метрів розташованої в с. Бесарабівка Красноградського району Харківської області на земельній ділянці з площею водного дзеркала 46,0612 га з кадастровим номером 6323180600:02:000:0206.
Зобов`язати Кегичівську селищну раду Красноградського району Харківської області вчинити дії, спрямовані на набуття права власності на безхазяйне майно - гідротехнічну споруду, а саме гідротехнічну споруду - греблю орієнтованою довжиною 200 метрів та шириною 11 метрів розташованої в с. Бесарабівка Красноградського району Харківської області на земельній ділянці з площею водного дзеркала 46,0612 га з кадастровим номером 6323180600:02:000:0206.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя Дмитро ВОЛОШИН
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 07.11.2024 |
Оприлюднено | 11.11.2024 |
Номер документу | 122879014 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері |
Адміністративне
Харківський окружний адміністративний суд
Волошин Д.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні