Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
Харків
07 листопада 2024 року Справа № 520/11571/24
Суддя Харківського окружного адміністративного суду Сагайдак В.В., розглянувши матеріали позовної заяви Товариства з обмеженою відповідальністю «Торговий дім Терра Техніка» (вул. Гетьмана Павла Полуботка, 52, офіс 903, м. Київ, 02094, код ЄДРПОУ 39773812) до Головного управління ДПС у Харківській області (вул. Григорія Сковороди, 46, м. Харків, Харківська обл., Харківський р-н, 61057, код ЄДРПОУ 43983495) визнання протиправним та скасування наказу,-
ВСТАНОВИВ:
Позивач звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з позовом, в якому просить суд:
- визнати протиправним та скасувати наказ Головного управління ДПС у Харківській області № 1286-п від 01.04.2024 про проведення документальної позапланової невиїзної перевірки Товариства з обмеженою відповідальністю «Торговий дім Терра Техніка» (код 39773812) щодо дотримання податкового законодавства при декларуванні за лютий 2024 року від`ємного значення з податку на додану вартість.
- стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Торговий дім «Терра Техніка» (код ЄДРПОУ 39773812, податкова адреса: вул. Гетьмана Павла Полуботка, буд. 52, кв. (офіс) 903, м. Київ, 02094) за рахунок бюджетних асигнувань ГУ ДПС у Харківській області (61057, м. Харків, вул. Пушкінська, 46, код ЄДРПОУ 43983495) судовий збір в сумі 3 028,00 грн (три тисячі двадцять вісім гривень 00 копійок) та витрати на правничу допомогу в сумі 15 000,00 грн. (п`ятнадцять тисяч гривень 00 копійок).
Ухвалою суду відкрито спрощене провадження по справі.
Відповідач надав до суду відзив, з позовними вимогами не погоджується, просить відмовити в задоволені позовних вимог у повному обсязі.
Таким чином суд вважає за можливе розглянути справу за наявними в матеріалах справи доказами.
Згідно наказу ГУ ДПС області від 01.04.2024 № 1286-п, з 06.05.2024 повинна була розпочата документальна позапланова невиїзна перевірка ТОВ «Торговий дім «Терра Техніка» щодо дотримання податкового законодавства при декларуванні за лютий 2024 року від`ємного значення з податку на додану вартість (згідно податкової декларації з ПДВ за лютий 2024 року від 17.03.2024 № 9062207695).
Згідно додатку 2 до зазначеної податкової декларації з податку на додану вартість задекларовано звітний (податковий) період, у якому виникло від`ємне значення, що зараховуються до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду (рядок 21), а саме: липень 2022 року - 1,57 727 грн.; серпень 2022року 3 263 грн.; березень 202З року - 8 567 грн.; липень 202З року - 822 грн.; серпень 202З року - 604 104 гривень.
У зв`язку з наданням неповної інформації на адвокатський запит від 08.04.2024 за вих. № 08/04-24, представником Товариства адвокатом Тамазликар Л.Й. було підготовлено та 18.04.2024 на офіційну електронну адресу ГУ ДПС у Харківській області направлено повторний адвокатський запит, в якому представник Товариства просив надати інформацію та належним чином завірені копії.
На час складання даної позовної заяви відповідь на адвокатський запит від направлений 18.04.2024 контролюючим органом не надано.
Також 19.04.2024 за вих. № 19/04-24/Т представником Товариства адвокатом Тамазликар Л.Й. на офіційну електронну адресу ГУ ДПС у Харківській області направлено адвокатський запит, в якому представник Товариства повторно просив надати всю інформацію та належним чином завірені копії.
Станом на час складання позовної заяви відповідь на адвокатський запит від
19.04.2024 за вих. № 19/04-24/Т контролюючим органом не надано.
Не погоджуючись з в вищевказаним, позивач звернувся до суду з адміністративним позовом.
Надаючи оцінку спірним відносинам, суд зазначає наступне.
Види, підстави та порядок проведення контролюючим органом перевірок регулюються главою 8 ПК України.
Відповідно до абз.1 п.75.1 ст.75 ПК України контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки.
Згідно з підпунктом 75.1.2 пункту 75.1 статті 75 ПК України документальною перевіркою вважається перевірка, предметом якої є своєчасність, достовірність, повнота нарахування та сплати усіх передбачених цим Кодексом податків та зборів, а також дотримання валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами) та яка проводиться на підставі податкових декларацій (розрахунків), фінансової, статистичної та іншої звітності, регістрів податкового та бухгалтерського обліку, ведення яких передбачено законом, первинних документів, які використовуються в бухгалтерському та податковому обліку і пов`язані нарахуванням і сплатою податків та зборів, виконанням вимог іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а також отриманих в установленому законодавством порядку контролюючим органом документів та податкової інформації, у тому числі за результатами перевірок інших платників податків.
Порядок проведення документальних позапланових перевірок регламентовано ст. 78 ПК України, якою визначені обставини, при наявності яких можуть здійснюватися такі перевірки.
Пунктом 79.2 ст. 79 ПК України встановлено, що документальна позапланова невиїзна перевірка проводиться посадовими особами контролюючого органу виключно на підставі рішення керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу, оформленого наказом, та за умови вручення платнику податків (його представнику) у порядку, визначеному статтею 42 цього Кодексу, копії наказу про проведення документальної позапланової невиїзної перевірки та письмового повідомлення про дату початку та місце проведення такої перевірки.
У разі надіслання (вручення) відповідно до статті 42 цього Кодексу платнику податків (його представнику) копії наказу про проведення документальної позапланової невиїзної перевірки та письмового повідомлення про дату початку та місце проведення позапланової невиїзної перевірки, шляхом надсилання за адресою (місцезнаходженням, податковою адресою) платника податків рекомендованим листом з повідомленням про вручення документальна позапланова невиїзна перевірка (крім перевірки, визначеної статтею 200 цього Кодексу) розпочинається не раніше 30 календарного дня з дати надсилання такого повідомлення та копії наказу.
Виконання умов цієї статті надає посадовим особам контролюючого органу право розпочати проведення документальної невиїзної перевірки.
У свою чергу, пунктом 200.11. ст. 200 ПК України визначено, що контролюючий орган має право протягом 60 календарних днів, що настають за граничним строком подання податкової декларації, а в разі якщо така податкова декларація надана після закінчення граничного строку - за днем її фактичного подання, провести документальну перевірку платника податку у порядку, передбаченому підпунктом 78.1.8 пункту 78.1 статті 78 цього Кодексу.
Рішення про проведення документальної перевірки має бути прийнято не пізніше закінчення граничного строку проведення камеральної перевірки.
Отже, у посадових осіб контролюючого органу виникає право на проведення документальної позапланової невиїзної перевірки за сукупності двох умов: наявності визначених законом підстав для її проведення (правова підстава) та надіслання платнику податків рекомендованим листом із повідомленням про вручення або вручення йому чи його уповноваженому представнику під розписку копії наказу про проведення документальної позапланової невиїзної перевірки та письмового повідомлення про дату початку та місце проведення такої перевірки.
Документальною невиїзною перевіркою вважається перевірка, яка проводиться в приміщенні контролюючого органу.
Відповідно до п.п. 78.1.8 п. 78.1 ст. 78 ПК України, документальна позапланова перевірка здійснюється якщо платником подано декларацію, в якій заявлено до відшкодування з бюджету податок на додану вартість, за наявності підстав для перевірки, визначених у розділі V ПК України, та/або з від`ємним значенням з податку на додану вартість, яке становить більше 100 тис. гривень.
Документальна позапланова перевірка з підстав, визначених у цьому підпункті, проводиться виключно щодо законності декларування заявленого до відшкодування з бюджету податку на додану вартість та/або з від`ємного значення з податку на додану вартість, яке становить більше 100 тис. гривень.
Відповідно до п. 201.10 ст. 201 ПКУ, виявлення розбіжностей даних податкової декларації та даних Єдиного реєстру податкових накладних є підставою для проведення контролюючими органами документальної позапланової виїзної перевірки продавця та у відповідних випадках покупця товарів/послуг.
Податковий кредит, підтверджений зареєстрованими податковими накладними, за визначенням, має належне забезпечення в системі ПДВ, без виключень, нарівні законодавства. При цьому, на етапі реєстрації податкових накладних пройшов перевірку/фільтрацію: в сумнівних випадках реєстрація блокується; права на податковий кредит за такими заблокованими накладними у покупця не виникає.
Тобто, перевіркою законності декларування відповідного від`ємного значення ПДВ є перевірка передбачених ПК України підстав для декларування (відображення в декларації) при дотриманні норм процесуального права (у випадку Позивача - заповнення податкової декларації) відповідного від`ємного значення ПДВ.
Іншими словами, така перевірка не охоплює з`ясування якихось додаткових обставин поза документами, які за ПК України є підставою для декларування відповідного показника.
Отже, питання «обґрунтованості» від`ємного значення ПДВ не може бути предметом перевірки за п.п. 78.1.8 ст. 78 ПКУ через обмеження вказаним пунктом предмету перевірки виключно питаннями законності декларування.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в ЄРПН платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані в ЄРПН платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження - абзаци другий та третій п. 201.10 ст. 201 ПКУ.
Тобто, складена та зареєстрована податкова накладна вже є достатньою підставою для визнання відповідного податкового кредиту та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження та підтверджує законність декларування відповідної суми ПДВ.
Тож, перевірки щодо сум ПДВ до відшкодування, які забезпечуються зареєстрованими податковими накладними, не мають інших правових підстав, адже інших підстав для перевірок за п.п. 78.1.8. ст. 78 у розділі V ПКУ - немає.
Проте, у спірному Наказі № 1286-п від 01.04.2024, виданого Головним управлінням ДПС в Харківській області вказано, що «перевірка проводиться щодо дотримання податкового законодавства при декларуванні за лютий 2024 року від`ємного значення з податку на додану вартість», що суперечить нормам п.п. 78.1.8. ст. 78 ПК України, тобто, перевірку призначено не з підстав, передбачених і дозволених виключно законом, що може бути самостійною підставою для визнання нікчемності перевірки.
При цьому, реєстроутримувачем ЄРПН є сама податкова служба.
Камеральною вважається перевірка, яка проводиться у приміщенні контролюючого органу виключно на підставі даних, зазначених у податкових деклараціях (розрахунках) платника податків та даних системи електронного адміністрування податку на додану вартість(абзац перший п.п. 75.1.1. ст. 75 ПКУ).
Отже, ще на етапі камеральної перевірки встановлюється підтвердженість декларованого податкового кредиту зареєстрованими податковими накладними- законність декларування.
Дотримання податкового законодавства при декларуванні - включення до податкової декларації податкових накладних, зареєстрованих належним чином.
Тому, обумовлена законом мета для позапланової документальної перевірки за п.п. 78.1.8. ст. 78 ПКУ, у разі підтвердженості декларування кредиту зареєстрованими податковими накладними- відсутня.
Відповідно до статті 76 ПК України, камеральна перевірка проводиться посадовими особами контролюючого органу без будь-якого спеціального рішення керівника (його заступника або уповноваженої особи) такого органу або направлення на її проведення.
Камеральній перевірці підлягає вся податкова звітність суцільним порядком.
Згода платника податків на перевірку та його присутність під час проведення камеральної перевірки не обов`язкова.
Порядок оформлення результатів камеральної перевірки здійснюється відповідно до вимог статті 86 цього Кодексу.
Пунктом 86.2. статті 86 ПК України встановлено, що за результатами камеральної перевірки у разі встановлення порушень складається акт у двох примірниках, який підписується посадовими особами такого органу, які проводили перевірку, і після реєстрації у контролюючому органі вручається або надсилається для підписання протягом трьох робочих днів платнику податків у порядку, визначеному статтею 42 цього Кодексу.
Як вбачається з наведеного вище, у разі виявлення порушень податкового законодавства при камеральній перевірці декларацій за грудень 2023, лютий 2024 та січень 2024, контролюючий орган мав скласти акт, що в свою чергу потягнуло б призначення документальної перевірки.
Таким чином контролюючим органом при проведенні камеральних перевірок декларацій платника податків порушень не виявлено.
Відповідно до декларації з ПДВ за лютий 2024 вбачається:
- від`ємне значення, що включається до складу податкового кредиту поточного звітного (податкового) періоду становить 784 839,00 грн., що відповідає значенню рядка 21 попереднього звітного (податкового) періоду 784 839,00 грн.
- від`ємне значення різниці між сумою податкового зобов`язання та сумою податкового кредиту поточного звітного (податкового) періоду (рядок 17 рядок 9 декларації) (позитивне значення) 774 438,00 грн.
Отже, за звітний період сума податкового кредиту за лютий 2024 взагалі зменшилася.
З додатку № 2 (таблиця 1) до декларації за лютий 2024 від`ємне значення з податку на додану вартість, яке становить більше 100 тис. гривень, виникло у Товариства у липні 2022 в сумі 157 727,00 грн.
Також згідно додатку № 2 після липня 2022 сума від`ємного значення, яке становило більше 100 тис. гривень, у Товариства не виникало та лише у серпні 2023 перевищило 100 тис. гривень вдруге.
Так навіть не кожного місяця Товариство отримувало податковий кредит.
У 2023 сума податкового кредиту склала: у березні 8 567,00 грн., за липень 822,00 грн.
У 2024 (січень, лютий) Товариство взагалі не отримувало податкового кредиту на будь-яку суму.
Отже, у контролюючого органу могло виникнути право на перевірку від`ємного значення з податку на додану вартість, яке становить більше 100 тис. гривень, поданої за липень 2022 декларації, яка відповідно до закону мала відбутися протягом 60 днів до 20.10.2022 та декларації за серпень 2023 перевірка якої мала відбутися протягом 60 днів до 20.11.2023.
Платник податків зобов`язаний надати посадовим (службовим) особам контролюючих органів у повному обсязі всі документи, що належать або пов`язані з предметом перевірки. Такий обов`язок виникає у платника податків після початку перевірки. Посадова (службова) особа контролюючого органу, яка проводить перевірку, у випадках, передбачених цим Кодексом, має право отримувати від платника податків або його законних представників копії документів, що належать до предмета перевірки.
Відповідно до п. 46.1. ст. 46 ПК України податкова декларація, розрахунок, звіт - документ, що подається платником податків (у тому числі відокремленим підрозділом у випадках, визначених цим Кодексом) контролюючим органам у строки, встановлені законом, на підставі якого здійснюється нарахування.
Відповідно до п. 4 розділу І «Порядку заповнення і подання податкової звітності з податку на додану вартість» усі платники податку на додану вартість подають податкову декларацію, у якій відображаються розрахунки з бюджетом.
Відповідно до п. 1 розділу ІІІ «Порядку заповнення і подання податкової звітності з податку на додану вартість» декларація подається платником у визначений у пункті 2 розділу II цього Порядку строк за формою, встановленою на дату подання.
До декларації вносяться дані податкового обліку платника окремо за кожний звітний (податковий) період без наростаючого підсумку.
Згідно п. 2 розділу ІІІ «Порядку заповнення і подання податкової звітності з податку на додану вартість» декларація та додатки до неї, а також інша податкова звітність з податку на додану вартість, зазначена у пункті 6 розділу І цього Порядку, подаються до контролюючого органу за місцем обліку платника податку відповідно до встановленого законодавством порядку сплати податку.
Відповідно до ст. 203 ПК України податкова декларація подається за базовий звітний (податковий) період, що дорівнює календарному місяцю, протягом 20 календарних днів, що настають за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця.
Згідно п. 200.10. ст. 200 ПК України у строк, передбачений абзацом першим пункту 76.3 статті 76 цього Кодексу, контролюючий орган проводить камеральну перевірку даних податкової декларації або уточнюючих розрахунків (в разі їх подання).
Пунктом 76.3. ст. 76 ПК України визначено, що камеральна перевірка податкової декларації або уточнюючого розрахунку може бути проведена лише протягом 30 календарних днів, що настають за останнім днем граничного строку їх подання, а якщо такі документи були надані пізніше, - за днем їх фактичного подання.
Відповідно до п. 200.11. ст. 200 ПК України контролюючий орган має право протягом 60 календарних днів, що настають за граничним строком подання податкової декларації, а в разі якщо така податкова декларація надана після закінчення граничного строку - за днем її фактичного подання, провести документальну
перевірку платника податку у порядку, передбаченому підпунктом 78.1.8 пункту 78.1 статті 78 цього Кодексу.
Рішення про проведення документальної перевірки має бути прийнято не пізніше закінчення граничного строку проведення камеральної перевірки.
Відповідно до п. 202.1. ст. 202 ПК України звітним (податковим) періодом є один календарний місяць.
Разом з цим, у запиті контролюючого органу про надання до перевірки документів зазначено, що перевірятися мають усі документи по періодах з дати виникнення від`ємного значення, яке становить більше 100 тис. гривень - з липня 2022. Тобто, поза межами строків, встановлених законом для призначення та проведення перевірки 60 днів, що настають за граничним строком подання податкової декларації.
Також у відзиві відповідач зазначив, що контролюючим органом було здійснено перевірку за адресою АДРЕСА_1 , однак офісу позивача ним не знайдено.
Товариством подано до контролюючого органу довідку за формою № 20- ОПП, у якій відображено відомості про об`єкт оподаткування Офіс, за адресою: м. Київ, вул. Гетьмана Павла Полуботка, 52, що підтверджується наявними в матеріалах справи доказами.
Тобто, станом на 01.04.2024 підприємство перенесло офіс та змінили адресу реєстрації з м. Харків на м. Київ, про що контролюючий орган був повідомлений у належний спосіб.
Отже, позапланову виїзну перевірку ТОВ «Торговий Дім «Терра Техніка» (код ЄДРПОУ 39773812) з питань дотримання податкового законодавства при декларуванні за січень 2024 року від`ємного значення з податку на додану вартість, яка мала відбуватися на підставі наказу від 15.03.2024 № 1103-п мала провадитися за адресою м. Київ, вул. Гетьмана Павла Полуботка, 52, а не за адресою вулиця Біологічна, буд. 4-Б, м. Харків, 61030.
Таким чином контролюючий орган знаючи про зміну адреси реєстрації позивача до проведення перевірки все одно здійснив вихід на перевірку за невірною адресою.
Відповідно до ст. 45 ПК України податковою адресою юридичної особи (відокремленого підрозділу юридичної особи) є місцезнаходження такої юридичної особи, відомості про що містяться у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань.
Підсумовуючи вищевикладене, суд доходить висновку, що позовні вимоги є обґрунтованими , а отже підлягають задоволенню.
Щодо стягнення витрат на правничу допомогу, суд, враховуючи, що справа розглядалася в рамках спрощене провадження, враховуючи принцип справедливості і співрозмірності, вважає за можливе частково задовольнити вимогу про стягнення витрат на правничу допомогу в сумі 3000 (три) тисячі гривень.
Керуючись статтями 14, 243-246, 293, 295-296 Кодексу адміністративного судочинства України, суд-
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю «Торговий дім Терра Техніка» (вул. Гетьмана Павла Полуботка, 52, офіс 903, м. Київ, 02094, код ЄДРПОУ 39773812) до Головного управління ДПС у Харківській області (вул. Григорія Сковороди, 46, м. Харків, Харківська обл., Харківський р-н, 61057, код ЄДРПОУ 43983495) визнання протиправним та скасування наказу,- задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати наказ Головного управління ДФС у Харківській області № 1286-п від 01.04.2024 про проведення документальної позапланової невиїзної перевірки Товариства з обмеженою відповідальністю «Торговий дім Терра Техніка» (код 39773812) щодо дотримання податкового законодавства при декларуванні за лютий 2024 року від`ємного значення з податку на додану вартість.
Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Торговий дім «Терра Техніка» (код ЄДРПОУ 39773812, податкова адреса: вул. Гетьмана Павла Полуботка, буд. 52, кв. (офіс) 903, м. Київ, 02094) за рахунок бюджетних асигнувань ГУ ДПС у Харківській області (61057, м. Харків, вул. Пушкінська, 46, код ЄДРПОУ 43983495) судовий збір в сумі 3 028,00 грн (три тисячі двадцять вісім гривень 00 копійок) та витрати на правничу допомогу в сумі 3 000,00 грн. (три тисячі гривень 00 копійок).
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення (ухвали) суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя Сагайдак В.В.
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 07.11.2024 |
Оприлюднено | 11.11.2024 |
Номер документу | 122879363 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них податку на додану вартість (крім бюджетного відшкодування з податку на додану вартість, податку на додану вартість із ввезених на митну територію України товарів (продукції), зупинення реєстрації податкових накладних) |
Адміністративне
Харківський окружний адміністративний суд
Сагайдак В.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні