Рішення
від 07.11.2024 по справі 600/7784/23-а
ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

07 листопада 2024 р. м. Чернівці Справа № 600/7784/23-а

Чернівецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Анісімова О.В., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Філії Путильське лісове господарство Державного спеціалізованого господарського підприємства Ліси України про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити дії,-

В С Т А Н О В И В:

І. РУХ СПРАВИ

1.1. ОСОБА_1 (далі позивач) звернувся до суду з позовом до Філії Путильське лісове господарство Державного спеціалізованого господарського підприємства Ліси України (далі відповідач), в якому просить:

- визнати протиправною відмову філії Путильське лісове господарство ДП Ліси України щодо ненадання інформації на запит ОСОБА_1 від 23.11.2023 року;

- зобов`язати відповідача повторно розглянути та надати достовірну, точну та повну інформацію на запит ОСОБА_1 про надання інформації від 23.11.2023 року в порядку, визначеному законодавством України.

1.2. Ухвалою суду від 13.12.2023 року позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито спрощене позовне провадження без повідомлення учасників справи.

ІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ ТА АРГУМЕНТИ СТОРІН

Аргументи позивача

2.1. В обґрунтування позову та згідно відповіді на відзив позивачем зазначено, що з метою належного громадського контролю за діяльністю постійних користувачів лісових ресурсів України 23.11.2023 року він звернувся до філії «Путильське лісове господарство» із письмовим запитом на доступ до інформації.

2.2. 01.12.2023 року отримав від відповідача письмову відмову у наданні запитуваної інформації від 30.11.2023 року №10/1111023 у зв`язку з тим, що нібито філія не являється самостійним розпорядником запитуваної інформації та запропонував самостійно звернутися до ДП «Ліси України».

2.3. Позивач категорично не погоджується із мотивами відмови відповідача у наданні запитуваної інформації, що і обумовило звернення до суду з цим позовом.

Аргументи відповідача

2.2. Від відповідача надійшов відзив на позов в якому просив суд відмовити в задоволенні позовних вимог повністю. Зазначає, що відповідачем правомірно відмовлено позивачу у наданні інформації, оскільки філія «Путильське лісове господарство» не являється самостійним розпорядником інформації в силу вимог Закону України «Про доступ до публічної інформації», а тому позивачу було рекомендовано для отримання інформації, яку він порушує у своєму запиті звернутись безпосередньо до Державного спеціалізованого господарського підприємства «Ліси України». У зв`язку з вищевикладеним, філія «Путильське лісове господарство» вважає вимоги позивача безпідставними, оскільки вони жодним чином не обґрунтовані.

ІІІ. ОБСТАВИНИ ВСТАНОВЛЕНІ СУДОМ

3.1. Дослідженням матеріалів справи та згідно аргументів сторін судом встановлено, що 23.11.2023 року ОСОБА_1 звернувся до відповідача з письмовим запитом №1 на доступ до інформації, в якому просив:

- надати письмово інформацію про вартість та перелік товарів, які придбавалися філією «Путильське лісове господарство» в період з 01 січня 2023 року по 31 жовтня 2023 року включно;

- надати письмово інформацію про вартість та перелік послуг, які надавалися замовнику філії «Путильське лісове господарство» в період з 01 січня 2023 року по 31 жовтня 2023 року включно;

- надати письмово інформацію про розміри, види благодійної допомоги та іншої допомоги, що надавалися конкретно фізичним і юридичним особам за кошти філії «Путильське лісове господарство» в період з 01 січня 2023 року по 31 жовтня 2023 року включно з конкретизацію по кожному суб`єкту отримання допомоги;

- надати копії виробничих програм розроблених на 2 та 3 квартали 2023 року по використанню необробленої деревини хвойних порід для філії «Путильське лісове господарство»;

- повідомити про кількість виявлених крадіжок деревини вчинених на території філії протягом 2023 року; який розмір збитків завдано державі; скільки кримінальних проваджень направлено до суду;

- надати письмово повну інформацію про обсяги реалізації філією необробленої деревини хвойних порід з 01 січня 2023 року по 31 жовтня 2023 року (помісячно), із конкретизацією покупців лісопродукції, за винятком інформації, що містить персональні дані;

- надати письмово відомості про чисельність і склад усіх працюючих у філії «Путильське лісове господарство», їхню заробітну плату в цілому та окремо за професіями й посадами станом на 01.11.2023 року (в.т.ч. надати копію штатного розпису працівників), а також повідомити про наявність вільних робочих місць;

- надати відомості про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру за 2021 та 2022 роки директора, головного бухгалтера, головного інженера, головного лісничого, заступників директора та лісничих філій.

3.2. У відповідь на поданий запит відповідач листом від 30.11.2023 за вих. №10/1111-23 повідомив позивача про те, що філія «Путильське лісове господарство» не являється самостійним розпорядником інформації в силу вимог Закону України «Про доступ до публічної інформації», а тому позивачу рекомендовано для отримання інформації, яку він порушує у своєму запиті звернутись безпосередньо до Державного спеціалізованого господарського підприємства «Ліси України».

ІV. РЕЛЕВАНТНІ ДЖЕРЕЛА ПРАВА ТА ПОЗИЦІЯ СУДУ

4.1. Статтею 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

4.2. В силу ч. 2 ст. Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

4.3. Відповідно до частини 1 статті 1 Закону України «Про доступ до публічної інформації» від 13.01.2011 року № 2939-VІ (далі - Закон № 2939-VІ, у редакції чинні на час виникнення спірних правовідносин) публічна інформація це відображена та задокументована будь-якими засобами та на будь-яких носіях інформація, що була отримана або створена в процесі виконання суб`єктами владних повноважень своїх обов`язків, передбачених чинним законодавством, або яка знаходиться у володінні суб`єктів владних повноважень, інших розпорядників публічної інформації, визначених цим Законом.

4.4. Згідно частини 1 статті 13 Закону № 2939-VI розпорядниками інформації для цілей цього Закону визнаються: 1) суб`єкти владних повноважень - органи державної влади, інші державні органи, органи місцевого самоврядування, органи влади Автономної Республіки Крим, інші суб`єкти, що здійснюють владні управлінські функції відповідно до законодавства та рішення яких є обов`язковими для виконання;

2) юридичні особи, що фінансуються з державного, місцевих бюджетів, бюджету Автономної Республіки Крим, - стосовно інформації щодо використання бюджетних коштів;

3) особи, якщо вони виконують делеговані повноваження суб`єктів владних повноважень згідно із законом чи договором, включаючи надання освітніх, оздоровчих, соціальних або інших державних послуг, - стосовно інформації, пов`язаної з виконанням їхніх обов`язків;

4) суб`єкти господарювання, які займають домінуюче становище на ринку або наділені спеціальними чи виключними правами, або є природними монополіями, - стосовно інформації щодо умов постачання товарів, послуг та цін на них;

5) юридичні особи публічного права, державні/комунальні підприємства або державні/комунальні організації, що мають на меті одержання прибутку, господарські товариства, у статутному капіталі яких більше 50 відсотків акцій (часток, паїв) прямо чи опосередковано належать державі та/або територіальній громаді, - щодо інформації про структуру, принципи формування та розмір оплати праці, винагороди, додаткового блага їх керівника, заступника керівника, особи, яка постійно або тимчасово обіймає посаду члена виконавчого органу чи входить до складу наглядової ради.

4.5. Частиною 2 статті 13 Закону № 2939-VI передбачено, що до розпорядників інформації, зобов`язаних оприлюднювати та надавати за запитами інформацію, визначену в цій статті, у порядку, передбаченому цим Законом, прирівнюються суб`єкти господарювання, які володіють: інформацією про стан довкілля; інформацією про якість харчових продуктів і предметів побуту; інформацією про аварії, катастрофи, небезпечні природні явища та інші надзвичайні події, що сталися або можуть статися і загрожують здоров`ю та безпеці громадян; іншою інформацією, що становить суспільний інтерес (суспільно необхідною інформацією).

4.6. Відповідно до частини 2 статті 6 Закону № 2939-VІ обмеження доступу до інформації здійснюється відповідно до закону при дотриманні сукупності таких вимог: 1) виключно в інтересах національної безпеки, територіальної цілісності або громадського порядку з метою запобігання заворушенням чи злочинам, для охорони здоров`я населення, для захисту репутації або прав інших людей, для запобігання розголошенню інформації, одержаної конфіденційно, або для підтримання авторитету і неупередженості правосуддя; 2) розголошення інформації може завдати істотної шкоди цим інтересам; 3) шкода від оприлюднення такої інформації переважає суспільний інтерес в її отриманні.

4.7. Статтею 19 Закону № 2939-VІ передбачено, що запит на інформацію це прохання особи до розпорядника інформації надати публічну інформацію, що знаходиться у його володінні. Запитувач має право звернутися до розпорядника інформації із запитом на інформацію незалежно від того, стосується ця інформація його особисто чи ні, без пояснення причини подання запиту. Письмовий запит подається в довільній формі.

4.8. Згідно частини 1 статті 20 Закону № 2939-VI розпорядник інформації має надати відповідь на запит на інформацію не пізніше п`яти робочих днів з дня отримання запиту.

4.9. Суд звертає увагу на те, що у цій справі визначальним є встановлення чи являється відповідач розпорядником запитуваної позивачем публічної інформації відповідно до вимог Закону № 2939-VI.

5.10. Так, згідно частини 3 ст. 13 Закону № 2939-VI на розпорядників інформації, визначених у пунктах 2, 3, 4 частини першої та в частині другій цієї статті, вимоги цього Закону поширюються лише в частині оприлюднення та надання відповідної інформації за запитами.

4.11. Відповідно до статті 22 Закону № 2939-VI передбачено право розпорядника інформації відмовити в задоволенні запиту, якщо: розпорядник інформації не володіє і не зобов`язаний відповідно до його компетенції, передбаченої законодавством, володіти інформацією, щодо якої зроблено запит; інформація, що запитується, належить до категорії інформації з обмеженим доступом відповідно до частини другої статті 6 цього Закону; особа, яка подала запит на інформацію, не оплатила передбачені статтею 21 цього Закону фактичні витрати, пов`язані з копіюванням або друком; не дотримано вимог до запиту на інформацію, передбачених частиною п`ятою статті 19 цього Закону.

4.12. Разом з цим, відповідно до частини 3 статті 22 Закону №2939-VI розпорядник інформації, який не володіє запитуваною інформацією, але якому за статусом або характером діяльності відомо або має бути відомо, хто нею володіє, зобов`язаний направити цей запит належному розпоряднику з одночасним повідомленням про це запитувача. У такому разі відлік строку розгляду запиту на інформацію починається з дня отримання запиту належним розпорядником.

4.13. Як встановлено судом з матеріалів справи та підтверджено доводами сторін, позивач звернувся до відповідача із запитом про надання інформації, яка стосується діяльності філії «Путильське лісове господарство» ДП «Ліси України», проте відповідач відмовив у наданні такої інформації, з огляду на те, що воно не є її розпорядником, оскільки не являється юридичною особою, а є відокремленим підрозділом юридичної особи.

4.14. Так, із Положення про філію «Путильське лісове господарство» Державного спеціалізованого господарського підприємства «Ліси України», затвердженого наказом Державного спеціалізованого господарського підприємства «Ліси України» від 16.12.2022 р. №107, судом встановлено, що філія «Путильське лісове господарство» ДП "Ліси України" створена з метою одержання прибутку від здійснення на промисловій та комерційній основі господарської діяльності, яка направлена на ведення лісового господарства, охорони, захисту, раціонального використання та відтворення лісів; ведення мисливського господарства, як спеціалізований підрозділ для ведення мисливського господарства; охорони, відтворення та раціонального використання державного мисливського фонду на території мисливських угідь, наданих у користування Підприємству.

Предметом діяльності філії є, зокрема: ведення лісового господарства; ведення первинного обліку лісів; лісництво та інша діяльність у лісовому господарстві, лісозаготівля; організація та виробництво промислової продукції переробки деревини і лісохімії та підсочки лісу; виробництво продукції та товарів народного споживання, проведення лісозаготівельних та лісопильно-деревообробних робіт.

Філія є відокремленим підрозділом ДП "Ліси України", який не має статусу юридичної особи. Філія діє від імені Підприємства та в його інтересах, здійснює делеговані функції відповідно до мети, завдань та предмету діяльності Підприємства. Філія має окремий баланс. Філія має печатку зі своїм найменуванням і повним найменуванням Підприємства українською мовою. Філія може мати штампи і бланки зі своїм найменуванням, власний логотип та інші засоби візуальної ідентифікації, що включають інформацію про належність Філії Підприємству.

До складу філії входять функціональні, виробничі та інші підрозділи (відділення), що забезпечують її діяльність. Керівництво Філією здійснюється директором Філії. До повноважень директора Філії віднесено прийняття та звільнення з роботи працівників Філії. Також директор Філії розпоряджається грошовими коштами Філії, укладає, змінює та розриває договори, контракти, угоди та інші правочини, у тому числі зовнішньоекономічні, від імені Підприємства, в межах повноважень, делегованих Підприємством.

4.15. Щодо доводів представника відповідача про те, що філія не є розпорядником публічної інформації, суд зазначає наступне.

4.16. Як вже зазначено судом, пунктом 4 частини 1 статті 13 Закону № 2939-VI передбачено, що розпорядниками інформації для цілей цього Закону визнаються суб`єкти господарювання, які займають домінуюче становище на ринку або наділені спеціальними чи виключними правами, або є природними монополіями, - стосовно інформації щодо умов постачання товарів, послуг та цін на них.

4.17. Статтею 1 Лісового кодексу України, серед іншого, визначено, що ліси України є її національним багатством і за своїм призначенням та місцерозташуванням виконують переважно водоохоронні, захисні, санітарно-гігієнічні, оздоровчі, рекреаційні, естетичні, виховні, інші функції та є джерелом для задоволення потреб суспільства в лісових ресурсах. Усі ліси на території України, незалежно від того, на землях яких категорій за основним цільовим призначенням вони зростають, та незалежно від права власності на них, становлять лісовий фонд України і перебувають під охороною держави.

4.18. Згідно частини 1 статті 17 Лісового кодексу України у постійне користування ліси на землях державної власності для ведення лісового господарства без встановлення строку надаються спеціалізованим державним лісогосподарським підприємствам, іншим державним підприємствам, установам та організаціям, у яких створено спеціалізовані лісогосподарські підрозділи.

4.19. Відповідно до статті 19 Лісового кодексу України постійні лісокористувачі мають: 1) право самостійно господарювати в лісах; 2) виключне право на заготівлю деревини; 3) право власності на заготовлену ними продукцію та доходи від її реалізації; 4) право на відшкодування збитків у випадках, передбачених законодавством; 5) право здійснювати відповідно до законодавства будівництво доріг, спорудження жилих будинків, виробничих та інших будівель і споруд, необхідних для ведення лісового господарства; 6) право встановлювати ліміти на використання лісових ресурсів під час здійснення побічних лісових користувань у лісах на землях усіх категорій, якщо сумарна площа лісових ділянок таких лісокористувачів до 100 гектарів, крім територій природно-заповідного фонду та земель іншого природоохоронного призначення (частина 1 статті 19 Лісового кодексу України).

Постійні лісокористувачі зобов`язані: 1) забезпечувати охорону, захист, відтворення, підвищення продуктивності лісових насаджень, посилення їх корисних властивостей, підвищення родючості ґрунтів, вживати інших заходів відповідно до законодавства на основі принципів сталого розвитку; 2) дотримуватися правил і норм використання лісових ресурсів; 3) вести лісове господарство на основі матеріалів лісовпорядкування, здійснювати використання лісових ресурсів способами, які забезпечують збереження оздоровчих і захисних властивостей лісів, а також створюють сприятливі умови для їх охорони, захисту та відтворення; 4) вести первинний облік лісів; 5) дотримуватися встановленого законодавством режиму використання земель; 6) забезпечувати охорону типових та унікальних природних комплексів і об`єктів, рідкісних і таких, що перебувають під загрозою зникнення, видів тваринного і рослинного світу, рослинних угруповань, сприяти формуванню екологічної мережі відповідно до природоохоронного законодавства; 8) забезпечувати безперешкодний доступ до об`єктів електромереж, інших інженерних споруд, які проходять через лісову ділянку, для їх обслуговування (частина 2 статті 19 Лісового кодексу України).

4.20. Таким чином, суд вважає, що державні лісогосподарські підприємства та їх філії, як постійні лісокористувачі, наділені виключними повноваженнями на господарювання в лісах, які знаходяться на землях державної власності, заготівлю деревини та подальшу її реалізацію, при цьому до повноважень філії відноситься організація та укладення договорів, контрактів, угод, прийняття та звільнення працівників, ведення обліку майна, доходів, витрат і зобов`язань фінансового характеру, а тому відповідно до пункту 4 частини 1 статті 13 Закону №2939-VI є розпорядниками інформації, зокрема, яку запитував й позивач.

4.21. Враховуючи зазначене, суд вважає, що відповідач протиправно та безпідставно не розглянув заяву позивача та не надав відповідної публічної інформації, яка відноситься до його компетенції.

4.22. Суд також зауважує, що відповідач також безпідставно не врахував при розгляді запиту позивача положення частини 3 статті 22 Закону №2939-VI, які вказують про те, що відповідно до частини 3 статті 22 Закону №2939-VI розпорядник інформації, який не володіє запитуваною інформацією, але якому за статусом або характером діяльності відомо або має бути відомо, хто нею володіє, зобов`язаний направити цей запит належному розпоряднику з одночасним повідомленням про це запитувача.

4.23. Відтак, суд вважає, що відмова відповідача в наданні відповіді на запит про доступ до публічної інформації позивача, відповідно до Закону №2939-VI, є протиправною. Крім цього, запитувана позивачем інформація може бути предметом суспільного інтересу.

V. ВИСНОВКИ СУДУ

5.1. Згідно частини 1, 2 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. Відповідачем доведено правомірність дій щодо надання відповіді на запит.

5.2. Надавши оцінку на предмет правомірності дій відповідача щодо відмови у наданні інформації на запит ОСОБА_1 від 23.11.2023 року, суд вважає, що надавши відповідь листом від 30.11.2023 за вих. №10/1111-23, відповідач не належним чином розглянув запит позивача відповідно до вимог Закону № 2939-VІ.

5.3. За таких обставин суд прийшов до висновку, що зазначений позов підлягає задоволенню з підстав, викладених у його мотивувальній частині.

5.4. Суд також зазначає, що інші доводи сторін, наведені у заявах по суті справи, вищезазначених висновків суду не спростовують.

5.5. Окремо, суд зауважує, що згідно частини 1 статті 371 КАС України негайно виконуються рішення суду, прийняті в адміністративних справах, визначених пунктом 1 частини 1 статті 263 КАС України щодо оскарження бездіяльності суб`єкта владних повноважень або розпорядника інформації щодо розгляду звернення або запиту на інформацію.

VІ. РОЗПОДІЛ СУДОВИХ ВИТРАТ

6.1. Відповідно до частини 1 статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

6.2. З матеріалів справи встановлено, що при зверненні до суду з даним позовом позивачем сплачено судовий збір у розмірі 1073,60 грн згідно платіжної інструкції №0.0.3343234569.1 від 07.12.2023 року, а оскільки, позов задоволено повністю, суд стягує, на користь позивача судові витрати (судовий збір) у сумі 1073,60 грн за рахунок бюджетних асигнувань відповідача, пропорційно до розміру задоволених вимог.

На підставі викладеного, керуючись статтями 73-77, 90, 241-246, 250 КАС України, суд -

В И Р І Ш И В:

1. Позов ОСОБА_1 до Філії Путильське лісове господарство Державного спеціалізованого господарського підприємства Ліси України про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити дії задовольнити повністю.

2. Визнати протиправними дії Філії Путильське лісове господарство Державного спеціалізованого господарського підприємства Ліси України щодо відмови у надання інформації на запит ОСОБА_1 від 23.11.2023 року.

3. Зобов`язати Філію Путильське лісове господарство Державного спеціалізованого господарського підприємства Ліси України повторно розглянути запит ОСОБА_1 від 23.11.2023 року та надати достовірну, точну та повну інформацію в порядку, визначеному законодавством України.

4. Рішення суду у частині зобов`язання Філію Путильське лісове господарство Державного спеціалізованого господарського підприємства Ліси України повторно розглянути запит ОСОБА_1 від 23.11.2023 року та надати достовірну, точну та повну інформацію в порядку, визначеному законодавством України, допустити до негайного виконання.

5. Стягнути на користь ОСОБА_1 за рахунок бюджетних асигнувань Філії Путильське лісове господарство Державного спеціалізованого господарського підприємства Ліси України судові витрати у вигляді сплаченого згідно платіжної інструкції №0.0.3343234569.1 від 07.12.2023 року судового збору у розмірі 1073,60 грн.

Згідно статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У відповідності до статей 293, 295 Кодексу адміністративного судочинства України рішення суду першої інстанції можуть бути оскаржені в апеляційному порядку повністю або частково. Апеляційна скарга на рішення подається протягом тридцяти днів з дня його складання.

Повне найменування учасників процесу:

Позивач ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 );

Відповідач Філія Путильське лісове господарство Державного спеціалізованого господарського підприємства Ліси України (Чернівецька обл., Вижницький р-н., смт. Путила, вул. Шевченка, буд. 3Б, код ЄДРПОУ 45091894).

Суддя О.В. Анісімов

СудЧернівецький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення07.11.2024
Оприлюднено11.11.2024
Номер документу122879721
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо захисту політичних (крім виборчих) та громадянських прав, зокрема щодо забезпечення права особи на доступ до публічної інформації

Судовий реєстр по справі —600/7784/23-а

Рішення від 07.11.2024

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Анісімов Олег Валерійович

Ухвала від 13.12.2023

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Анісімов Олег Валерійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні