Рішення
від 07.11.2024 по справі 620/11973/24
ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

07 листопада 2024 року м. Чернігів Справа № 620/11973/24

Чернігівський окружний адміністративний суд у складі:

Головуючого судді - Бородавкіної С.В.,

розглянувши у спрощеному позовному провадженні без повідомлення (виклику) сторін справу за адміністративним позовом Акціонерного товариства «Хімтекстильмаш» до Головного управління ДПС у Чернігівській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення - рішення,

У С Т А Н О В И В:

Акціонерне товариство «Хімтекстильмаш» (далі АТ «Хімтекстильмаш», позивач) 02.09.2024 звернулось до суду з адміністративним позовом до Головного управління ДПС у Чернігівській області (далі ГУДПС у Чернігівській області, відповідач), у якому просить визнати протиправним і скасувати податкове повідомлення-рішення відповідача від 08.08.2024 №12373/Ж10/25-01-24-06.

Свої позовні вимоги мотивує тим, що в силу положень пп. 69.37 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ Податкового кодексу України, у зв`язку зі сплатою товариством протягом 30 календарних днів донарахованої суми податкового зобов`язання, штрафні (фінансові) санкції та пеня йому не нараховуються. Крім того, всупереч вимог пункту 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ Податкового кодексу України відповідач нарахував товариству пеню за період з 01.03.2020 по 31.07.2023.

Ухвалою судді від 09.09.2024 відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін, встановлено відповідачу строк для надання відзиву на позов.

Ухвалою суду від 18.09.2024 клопотання представника відповідача про розгляд справи за правилами загального позовного провадження залишено без задоволення.

Представник відповідача позовні вимоги не визнав, просив відмовити у їх задоволенні, надав відзив на позов та пояснив, що під час перевірки встановлено порушення позивачем вимог Податкового кодексу України, а саме: протягом перевіряємого періоду АТ «Хімтекстильмаш» несвоєчасно перераховано податок на доходи з фізичних осіб в сумі 525917,60 грн., який нарахований та утриманий із заробітної плати працівників. Одночасно, станом на 31.03.2024 на підприємстві рахувалась заборгованість із сплати податку на доходи фізичних осіб у сумі 620634,58 грн. За результатами вказаного порушення АТ «Хімтекстильмаш» донараховано податку на доходи фізичних осіб в розмірі 620634,58 грн.

Розглянувши подані документи і матеріали, судом встановлено такі обставини.

АТ «Хімтекстильмаш»» є юридичною особою, зареєстрованою у встановленому порядку, про що до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань внесено відповідний запис. Позивач перебуває на податковому обліку (а.с. 18).

На підставі пп. 20.1.4 п. 20.1 ст. 20, ст. 77, ст. 82 Податкового кодексу України, ст. 13 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування», відповідно до наказу ГУДПС у Чернігівській області від 30.05.2024 №674-п, посадовими особами контролюючого органу проведена документальна планова виїзна перевірка АТ «Хімтекстильмаш» з питань дотримання законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками, своєчасності, достовірності, повноти нарахування та сплати податку на доходи фізичних осіб за період з 01.01.2017 по 31.03.2024, повноти нарахування, утримання та сплати до бюджету військового збору за період з 01.01.2017 по 31.03.2024, правильності нарахування, обчислення та сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за період з 01.07.2015 по 31.12.2024.

За результатами перевірки складено акт від 01.07.2024 №9216/Ж5/25-01-24-06-14314311 (а.с. 4-11), у висновках якого зазначено про порушення позивачем, зокрема пп. 168.1.2, 168.1.5 п. 168.1 ст. 168, пп. «а» п. 176.2 ст. 176 Податкового кодексу України, а саме: протягом перевіряємого періоду підприємством несвоєчасно перераховано податок на доходи з фізичних осіб в сумі 525917,60 грн., який нарахований та утриманий із заробітної плати працівників. Одночасно, станом на 31.03.2024 на підприємстві рахувалась заборгованість із сплати податку на доходи фізичних осіб у сумі 620634,58 грн. За результатами вищевказаного порушення донараховано податку на доходи фізичних осіб в розмірі 620634,58 грн., в т.ч. за 2020 рік 106724,22 грн., за 2021 рік 193526,94 грн., за 2022 рік 102875,28 грн., за 2023 рік 181338,60 грн., за 2024 рік 36169,54 грн.

На підставі вказаних висновків акту перевірки ГУДПС у Чернігівській області винесло АТ «Хімтекстильмаш» податкове повідомлення-рішення від 08.08.2024 №12373/Ж10/25-01-24-06, яким позивачу збільшено суму грошового зобов`язання з податків та зборів, з податку на доходи фізичних осіб у сумі 459763,23 грн. (122982,65 за штрафними (фінансовими) санкціями та 336780,58 грн. - пеня) (а.с. 13-17).

Відповідно до матеріалів справи основну суму боргу в сумі 620634,58 грн. позивач сплатив 28.08.2024 (а.с. 17 зворот).

Вважаючи, що у зв`язку зі сплатою товариством основної суми боргу спірне податкове повідомлення-рішення про нарахування штрафних санкцій та пені підлягає скасуванню, позивач звернувся до суду з відповідним адміністративним позовом.

Надаючи правову оцінку обставинам справи, суд зазначає таке.

Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Приписами пункту 15.1 статті 15 Податкового кодексу України установлено, що платниками податків визнаються фізичні особи (резиденти і нерезиденти України), юридичні особи (резиденти і нерезиденти України) та їх відокремлені підрозділи, які мають, одержують (передають) об`єкти оподаткування або провадять діяльність (операції), що є об`єктом оподаткування згідно з цим Кодексом або податковими законами, і на яких покладено обов`язок із сплати податків та зборів згідно з цим Кодексом.

Відповідно до підпункту 14.1.39. пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України грошове зобов`язання платника податків - сума коштів, яку платник податків повинен сплатити до відповідного бюджету або на єдиний рахунок як податкове зобов`язання та/або інше зобов`язання, контроль за сплатою якого покладено на контролюючі органи, та/або штрафну (фінансову) санкцію, що справляється з платника податків у зв`язку з порушенням ним вимог податкового законодавства та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а також санкції за порушення законодавства у сфері зовнішньоекономічної діяльності та пеня.

Згідно з підпунктом 14.1.156 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України податкове зобов`язання - сума коштів, яку платник податків, у тому числі податковий агент, повинен сплатити до відповідного бюджету або на єдиний рахунок як податок або збір на підставі, в порядку та строки, визначені податковим законодавством (у тому числі сума коштів, визначена платником податків у податковому векселі та не сплачена в установлений законом строк), та/або сума коштів, сформована за рахунок податкових пільг, що були використані платником податків не за цільовим призначенням чи з порушенням порядку їх надання, встановленим цим Кодексом та/або Митним кодексом України.

Підпунктом 16.1.4. пункту 16.1 статті 16 Податкового кодексу України визначено, що платник податків зобов`язаний сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених цим Кодексом та законами з питань митної справи.

Строком сплати податку та збору визнається період, що розпочинається з моменту виникнення податкового обов`язку платника податку із сплати конкретного виду податку і завершується останнім днем строку, протягом якого такий податок чи збір повинен бути сплачений у порядку, визначеному податковим законодавством. Податок чи збір, що не був сплачений у визначений строк, вважається не сплаченим своєчасно (пункт 31.1 статті 31 Податкового кодексу України).

Відповідно до пункту 36.1 статті 36 Податкового кодексу України податковим обов`язком визнається обов`язок платника податку обчислити, задекларувати та/або сплатити суму податку та збору в порядку і строки, визначені цим Кодексом, законами з питань митної справи.

Податковий обов`язок є безумовним і першочерговим стосовно інших неподаткових обов`язків платника податків, крім випадків, передбачених законом (пункт 36.3 статті 36 Кодексу).

Відповідальність за невиконання або неналежне виконання податкового обов`язку несе платник податків, крім випадків, визначених цим Кодексом або законами з питань митної справи (пункт 36.5 статті 36 Податкового кодексу України).

Відповідно до підпункту 176.2 статті 176 Податкового кодексу України особи, які відповідно до цього Кодексу мають статус податкових агентів, та платники єдиного внеску зобов`язані своєчасно та повністю нараховувати, утримувати та сплачувати (перераховувати) до бюджету податок з доходу, що виплачується на користь платника податку та оподатковується до або під час такої виплати за її рахунок (підпункт «а»).

Статтею 168 Податкового кодексу України врегульовано порядок нарахування, утримання та сплати (перерахування) податку до бюджету.

Так, податковий агент, який нараховує (виплачує, надає) оподатковуваний дохід на користь платника податку, зобов`язаний утримувати податок із суми такого доходу за його рахунок, використовуючи ставку податку, визначену в статті 167 цього Кодексу.

Податок сплачується (перераховується) до бюджету під час виплати оподатковуваного доходу єдиним платіжним документом. Банки приймають платіжні документи на виплату доходу лише за умови одночасного подання розрахункового документа на перерахування цього податку до бюджету.

Матеріалами справи підтверджується, що за наслідками перевірки АТ «Хімтекстильмаш» встановлено порушення позивачем вимог податкового законодавства України в частині несвоєчасного перерахунку податку на доходи фізичних осіб в сумі 525917,60 грн. та наявності на підприємстві станом на 31.03.2024 заборгованості зі сплати податку на доходи фізичних осіб у сумі 620634,58 грн.

Відповідно до підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Податкового кодексу України платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків щодо: строків сплати податків та зборів за звітні (податкові) періоди - 2021 рік (для річного звітного (податкового) періоду), I квартал 2022 року (для квартального звітного (податкового) періоду), січень - травень 2022 року (для місячного звітного (податкового) періоду), за умови їх сплати не пізніше 1 серпня 2022 року (для сплати податку на доходи фізичних осіб та/або військового збору - не пізніше 31 грудня 2022 року).

За умови сплати не пізніше 31 грудня 2022 року в повному обсязі податку на доходи фізичних осіб та/або військового збору із сум доходів, зазначених у податковій звітності, поданій у строк, визначений абзацом восьмим цього підпункту, штрафні санкції та пеня за несплату або несвоєчасну сплату податку на доходи фізичних осіб та/або військового збору із сум таких доходів не застосовуються.

Таким чином, вимогами Податкового кодексу України передбачено звільнення платника податків від відповідальності за несвоєчасне виконання обов`язків щодо сплати, зокрема податку на доходи фізичних осіб, виключно у випадку його сплати в термін до 31 грудня 2022 року. При цьому, така пільга застосовується щодо строків сплати податкових зобов`язань за 2021-2022 роки.

Разом з тим, із розрахунку штрафний санкцій та пені до спірного податкового повідомлення-рішення встановлено (а.с. 14-17), що позивач несвоєчасно сплатив податок на доходи фізичних осіб, граничний строк сплати якого припадав на період з 01.01.2017 до 30.06.2020.

При цьому, з розрахунку встановлено, що відповідач, обчислюючи товариству штрафні санкції та пеню, врахував положення підпункту 52.1 пункту 52 підрозділу 10 розділу ХХ Податкового кодексу України відповідно до якого протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), платникам податків не нараховується пеня, а нарахована, але не сплачена за цей період пеня підлягає списанню.

За таких обставин, суд вважає, що ГУДПС у Чернігівській області обґрунтовано нараховано йому суму штрафних санкцій та пеню на суму несвоєчасно сплаченого ПДФО.

У позовній заяві позивач зазначав, що оскільки сума боргу з податку на доходи фізичних осіб у розмірі 620634,58 грн. сплачена ним протягом 30 календарних днів після її нарахування, застосування відповідачем штрафних санкцій та пені є необґрунтованим.

Однак, суд з такою позицією товариства не погоджується, враховуючи таке.

Відповідно до підпункту 69.37 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Податкового кодексу України тимчасово, на період з 1 серпня 2023 року до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року N 64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року N 2102-IX, у разі сплати платником податків протягом 30 календарних днів з дня, наступного за днем отримання податкового повідомлення-рішення, суми податкового зобов`язання, нарахованого за результатами документальних перевірок, які були відновлені або розпочаті з 1 серпня 2023 року та завершені до дня припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року N 64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року N 2102-IX, штрафні (фінансові) санкції (штрафи), нараховані на суму такого податкового зобов`язання, вважаються скасованими, а пеня не нараховується.

Буквальний аналіз наведеної норми права свідчить про те, що вона застосовується у випадку визначення контролюючим органом у податковому повідомленні-рішення суми основного зобов`язання за наслідками податкової перевірки (без штрафних та фінансових санкцій) та сплати її платником податку протягом 30 календарних днів з дня, наступного за днем отримання податкового повідомлення-рішення.

Однак, у спірному випадку під час перевірки ГУДПС у Чернігівській області було встановлено, що станом на 01.03.2024 товариство має заборгованість зі сплати податку на доходи фізичних осіб.

Відповідно до статті 125-1 Податкового кодексу України ненарахування та/або неутримання, та/або несплата (неперерахування), та/або нарахування, сплата (перерахування) не в повному обсязі податків платником податків, у тому числі податковим агентом, до або під час виплати доходу на користь нерезидента або іншого платника податків, а також нерезидентом, на якого покладено обов`язок сплачувати податок у порядку, встановленому розділом III цього Кодексу, - тягнуть за собою накладення штрафу в розмірі 10 відсотків суми податку, що підлягає нарахуванню та/або сплаті до бюджету.

Ті самі дії, вчинені умисно, - тягнуть за собою накладення штрафу в розмірі 25 відсотків суми податку, що підлягає нарахуванню та/або сплаті до бюджету.

За таких обставин, враховуючи виявлений факт заборгованості товариства зі сплати податку на доходи фізичних осіб відповідач обґрунтовано, відповідно до положень статті 125-1 Податкового кодексу України, нарахував йому штрафні санкції. При цьому, факт сплати позивачем такого боргу після проведеної перевірки та отримання податкового повідомлення-рішення не впливають на вказані висновки суду.

Відповідно до частини першої статті 72 Кодексу адміністративного судочинства України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

Достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування (частина перша статті 76 Кодексу адміністративного судочинства України).

Згідно із частиною першою статті 90 Кодексу адміністративного судочинства України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Відповідно до частини першої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Враховуючи вищевикладене, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, підстави винесення оскаржуваного податкового повідомлення-рішення, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд вважає, що у задоволенні позову необхідно відмовити.

Керуючись статтями 227, 241-246, 250, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В:

У задоволенні адміністративного позову Акціонерному товариству «Хімтекстильмаш» до Головного управління ДПС у Чернігівській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення - рішення відмовити.

Рішення суду може бути оскаржене до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня виготовлення повного тексту. Апеляційна скарга подається безпосередньо до адміністративного суду апеляційної інстанції.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Повний текст рішення виготовлено 07 листопада 2024 року.

Позивач: Акціонерне товариство «Хімтекстильмаш» (код ЄДРПОУ 14314311, вул. Івана Мазепи, 110, м. Чернігів, 14001).

Відповідач: Головне управління ДПС у Чернігівській області (код ЄДРПОУ ВП 44094124, вул. Реміснича, буд. 11, м. Чернігів, 14000).

Суддя С.В. Бородавкіна

СудЧернігівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення07.11.2024
Оприлюднено11.11.2024
Номер документу122879817
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них податку на доходи фізичних осіб

Судовий реєстр по справі —620/11973/24

Ухвала від 27.12.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Бєлова Людмила Василівна

Ухвала від 06.12.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Бєлова Людмила Василівна

Рішення від 07.11.2024

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Бородавкіна С.В.

Ухвала від 18.09.2024

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Бородавкіна С.В.

Ухвала від 09.09.2024

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Бородавкіна С.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні