КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД
Справа № 761/21686/24 Головуючий у І інстанції Мартинов Є.О.
Провадження № 22-ц/824/4257/2024 Головуючий у ІІ інстанції Таргоній Д.О.
ПОСТАНОВА
Іменем України
04 листопада 2024 року Київський апеляційний суд в складі судді судової палати з розгляду цивільних справ Таргоній Д.О., розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за апеляційною скаргою Координаційно-моніторингової митниці Державної митної служби України на постанову Шевченківського районного суду м. Києва від 10 липня 2024 року про притягнення
ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , громадянина України, директора ТОВ «КАПРАЛ-ОПТ», зареєстрованого за адресою: АДРЕСА_1 ,
до адміністративної відповідальності за ч. 1 ст. 483 Митного кодексу України,
УСТАНОВИВ:
Постановою Шевченківського районного суду м. Києва від 10 липня 2024 року провадження у справі відносно ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , громадянина України, директора ТОВ «КАПРАЛ-ОПТ», закрито у зв`язку із відсутністю в його діях складу адміністративного правопорушення, передбаченого за ч. 1 ст. 483 Митного кодексу України.
Не погоджуючись з даною постановою, представник Координаційно-моніторингової митниці Державної митної служби України - Ясінська О.Я. подала апеляційну скаргу, в якій просить скасувати постанову Шевченківського районного суду м. Києва від 10 липня 2024 року та прийняти нову постанову про визнання ОСОБА_1 винним у вчиненні порушення митних правил, передбаченого ч. 1 ст. 483 МК України, накласти на нього адміністративне стягнення відповідно до санкції ст. 483 Митного кодексу України.
В доводах апеляційної скарги зазначає, що суд першої інстанції розглянува справу однобічно, не дав належно оцінки доказам, які підтверджують, що дії директора ТОВ «КАПРАЛ-ОПТ» ОСОБА_1 призвели до переміщення товару загальною вартістю 4 096 398,00 гривень через митний кордон України з приховуванням від митного контролю шляхом подання митному органу, як підстави для переміщення товару документів, а саме: контракту та інвойсу, виставленого на виконання контракту, що містить неправдиві відомості щодо одержувача товару.
У судовому засіданні представник Координаційно-моніторингової митниці Державної митної служби України - Ясінська О.Я. підтримала апеляційну скаргу, просила її задовольнити.
Захисник ОСОБА_1 - адвокат Гришин О.М. у судовому засіданні заперечував проти задоволення апеляційної скарги, просив її відхилити та постанову Шевченківського районного суду м. Києва від 10 липня 2024 року залишити без змін.
Вислухавши пояснення представників учасників, вивчивши матеріали справи та перевіривши доводи апеляційної скарги, апеляційний суд доходить висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з таких підстав.
Відповідно до ст. 458 МК України порушення митних правил є адміністративним правопорушенням, яке являє собою протиправні, винні (умисні або з необережності) дії чи бездіяльність, що посягають на встановлений цим Кодексом та іншими актами законодавства України порядок переміщення товарів, транспортних засобів комерційного призначення через митний кордон України, пред`явлення їх митним органам для проведення митного контролю та митного оформлення, а також здійснення операцій з товарами, що перебувають під митним контролем або контроль за якими покладено на митні органи цим Кодексом чи іншими законами України, і за які цим Кодексом передбачена адміністративна відповідальність.
Підставою притягнення особи до адміністративної відповідальності є наявність в її діях складу адміністративного правопорушення - сукупності юридичних ознак (об`єктивних і суб`єктивних), що визначаються вчинене протиправне діяння як конкретне адміністративне правопорушення.
Тобто при складанні протоколу про порушення митних правил враховуються ознаки складу правопорушення, які мають узгоджуватись з диспозицією статті, до відповідальності за якою притягується особа. У іншому випадку відсутність однієї із ознак складу правопорушення виключає можливість притягнення особи до відповідальності.
Відповідно до протоколу про порушення митних правил № 0099/126000/24 від 09 травня 2024 року встановлено, що до Одеської митниці відповідно до митного режиму експорт подано електронну митну декларацію типу ЕК 10 АА від 29 липня 2022 року №UA500090/2022/006937 для проведення митного контролю та митного оформлення товару «кукурудза…», загальною вагою 682 733 кг, загальною вартістю 4 096 398 гривень.
Відправник товару ТОВ «КАПРАЛ-ОПТ» (адреса на момент митного оформлення та переміщення товару через митний кордон України - вул. Садова, 1, офіс 207, м. Миколаїв, Миколаївська обл., поштовий індекс 54001, код ЄДРПОУ 44573433), одержувач - «The Mark Global kft» (Budapest, Honved u. 8. I. еm. 2., Hungary).
Декларування товару здійснювалось агентом з митного оформлення ФОП ОСОБА_2 на підставі договору доручення від 22 листопада 2021 року № 2021-305, укладеного з ТОВ «КАПРАЛ-ОПТ» (код ЄДРПОУ 44573433), відповідно до ст. 417 Митного кодексу України.
Товар вивозився за межі митної території України морським судном «ARIZONA» на підставі рахунку-фактури (інвойсу) від 28 липня 2022 року №3, виставленого на виконання зовнішньоекономічного контракту від 22 листопада 2021 року № СО/221121/С-4, укладеного ТОВ «КАПРАЛ-ОПТ» (код ЄДРПОУ 44573433) в особі директора ОСОБА_1 з компанією «The Mark Global kft» (Угорщина) в особі директора Matej Bartik.
ОСОБА_2 до відділу митного оформлення подано митну декларацію від 29 липня 2022 року № UA500090/2022/006934, та в якості підстави для митного оформлення товарів наступні документи: зовнішньоекономічний контракт від 22 листопада 2021 року № CO/221121/С-4, укладений ТОВ «КАПРАЛ-ОПТ» (код ЄДРПОУ 44573433) в особі директора ОСОБА_1 з компанією «The Mark Global kft» (Угорщина) в особі директора Matej Bartik; рахунок-фактури від 28.07.2022 № 3 виставлений директором ТОВ «КАПРАЛ- ОПТ» (код ЄДРПОУ 44573433) ОСОБА_1 для компанії - покупця «The Mark Global kft» (Угорщина) на загальну суму 4 096 398 грн (вартість товарів на дату переміщення через митний кордон України), та інші, необхідні для здійснення митного контролю та митного оформлення документи, які зазначені в гр. 44 митної декларації.
Відповідно до вказаної митної декларації - відправником товару зазначено ТОВ «КАПРАЛ-ОПТ» (адреса на момент митного оформлення та переміщення товару через митний кордон України - вул. Садова, 1, офіс 207, м. Миколаїв, Миколаївська обл., поштовий індекс 54001, код ЄДРПОУ 44573433), одержувачем - «The Mark Global kft» (Budapest, Honved u. 8. I. еm. 2., Hungary).
Координаційно-моніторинговою митницею під час здійснення перевірки дотримання законодавства України з питань митної справи при вивезенні за межі митної території України сільськогосподарської продукції ТОВ «КАПРАЛ-ОПТ» (код ЄДРПОУ 44573433) встановлено, що відповідно до інформації з відкритих даних реєстрів Міністерства юстиції Угорщини (https://www.e-cegiegvzek.hu/?cegadatlap/0109338087/TaroltCegkivonat) компанія-одержувач «The Mark Global kft», з якою у КАПРАЛ-ОПТ» (код ЄДРПОУ 44573433) укладений зовнішньоекономічний контракт від 22.11.2021 №CO/221121/С-4, оголошена ліквідованою - 02 липня 2021 року, та відповідно не може здійснювати зовнішньоекономічну діяльність, в тому числі і укладати з українським товариством будь-які договори на продаж/придбання того чи іншого товару.
Координаційно-моніторинговою митницею, під час здійснення перевірки дотримання законодавства України з питань митної справи при вивезенні за межі митної території України сільськогосподарської продукції ТОВ «КАПРАЛ-ОПТ» (код ЄДРПОУ 44573433) направлено запит до Департаменту міжнародного поліцейського співробітництва Національної поліції України щодо встановлення факту реєстрації та здійснення фінансово-господарської діяльності компанії-нерезидента «The Mark Global kft» (Budapest, Honved u. 8. I. em. 2., Hungary) на території Угорщини, а також щодо осіб, які її очолюють, вид діяльності, статус та дату її реєстрації/ліквідації.
З листа, який надійшов на адресу Координаційно-моніторингової митниці від Департаменту міжнародного поліцейського співробітництва Національної поліції України № 29776-2024 з копією відповідей правоохоронних органів Угорщини, вбачається, що компанія «The Mark Global kft» (Hungary) 02 липня 2021 року оголошена ліквідованою. Дата набрання чинності за рішенням суду № Cgt.01-21-010747/3 - 22 липня 2021 року.
Митним органом зазначено, що за результатом здійсненої митницею перевірки встановлено, що станом на дату виставленого рахунку-фактури (інвойсу) від 28 липня 2022 року № 3, на виконання контракту від 22 листопада 2021 року № CO/221121/С-4, компанія «The Mark Global kft» (Hungary) 02 липня 2021 року оголошена ліквідованою, дата набрання чинності за рішенням суду № Cgt.01-21-010747/3 - 22 липня 2021 року, тобто ТОВ «КАПРАЛ-ОПТ» (код ЄДРПОУ 44573433) в особі директора ОСОБА_1 укладено контракт та виставлений рахунок-фактури (інвойс) з компанією, яка не здатна до такого укладання та, відповідно, не може бути одержувачем товару.
Встановлено, що товар «кукурудза...», загальною вагою 682 733 кг, загальною вартістю 4 096 398 грн, експортований до Нідерландів, митне оформлення якого здійснено за митною декларацією типу ЕК 10 АА від 29 липня 2022 року № UA500090/2022/006934 та переміщений через митний кордон України з приховуванням від митного контролю шляхом подання митному органу як підстави для переміщення товару «кукурудза...», документів (рахунку-фактури від 28 липня 2022 року № 3 виставленого на виконання контракту від 22 листопада 2021 року № CO/221121/С-4), що містять неправдиві відомості щодо одержувача товару.
З облікової картки суб`єкта зовнішньої діяльності та АІС «Податковий блок» вбачається, що на момент переміщення вказаного товару через митний кордон України ОСОБА_1 перебував на посаді директора ТОВ «КАПРАЛ-ОПТ».
Закриваючи провадження у справі, суд першої інстанції зазначив, що переконливих фактичних даних, які б свідчили про умисне надання особою митним органам відомостей, які містяться в товаросупровідних документах на переміщення товарів на територію України, тобто за дії, що були спрямовані на приховування від митного контролю та які б утворювали об`єктивну та суб`єктивну сторону правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 483 МК України, митним органом суду не надано.
Даний висновок суду першої інстанції Київський апеляційній суд вважає правильним з таких підстав.
Відповідно до вимог ч. 1 ст. 318 МК України митному контролю підлягають усі товари, транспортні засоби комерційного призначення, які переміщуються через митний кордон України.
Під час переміщення товарів, транспортних засобів комерційного призначення через митний кордон України декларант, уповноважена ним особа або перевізник подає митному органу документи та відомості, необхідні для митного контролю, передбачені ст. 335 МК України.
Згідно положень ч. 8 ст. 264 МК України з моменту прийняття митним органом митної декларації вона є документом, що засвідчує факти, які мають юридичне значення, а декларант або уповноважена ним особа несе відповідальність за подання недостовірних відомостей, наведених у цій декларації.
Так, відповідно до ст. 458 МК України порушення митних правил є адміністративним правопорушенням, яке являє собою протиправні, винні (умисні або з необережності) дії чи бездіяльність, що посягають на встановлений цим Кодексом та іншими актами законодавства України порядок переміщення товарів, транспортних засобів комерційного призначення через митний кордон України, пред`явлення їх митним органам для проведення митного контролю та митного оформлення, а також здійснення операцій з товарами, що перебувають під митним контролем або контроль за якими покладено на митні органи цим Кодексом чи іншими законами України, і за які цим Кодексом передбачена адміністративна відповідальність.
Підставою притягнення особи до адміністративної відповідальності є наявність в її діях складу адміністративного правопорушення - сукупності юридичних ознак (об`єктивних і суб`єктивних), що визначаються вчинене протиправне діяння як конкретне адміністративне правопорушення.
Тобто при складанні протоколу про порушення митних правил враховуються ознаки складу правопорушення, які мають узгоджуватись з диспозицією статті, до відповідальності за якою притягується особа. У іншому випадку відсутність однієї із ознак складу правопорушення виключає можливість притягнення особи до відповідальності.
Згідно з ч. 1 ст. 483 МК України відповідальність настає за переміщення або дії, спрямовані на переміщення товарів через митний кордон України з приховуванням від митного контролю, тобто з використанням спеціально виготовлених сховищ (тайників) та інших засобів або способів, що утруднюють виявлення таких товарів, або шляхом надання одним товарам вигляду інших, або з поданням митному органу як підстави для переміщення товарів підроблених документів чи документів, одержаних незаконним шляхом, або таких, що містять неправдиві відомості щодо найменування товарів, їх ваги (з урахуванням допустимих втрат за належних умов зберігання і транспортування) або кількості, країни походження, відправника та/або одержувача, кількості вантажних місць, їх маркування та номерів, неправдиві відомості, необхідні для визначення коду товару згідно з УКТ ЗЕД та його митної вартості.
Безпосереднім об`єктом посягання при вчиненні правопорушення, передбаченого ст. 483 МК України, є встановлений порядок переміщення товарів через митний кордон України.
Об`єктивною стороною правопорушення є дії, спрямовані на переміщення товарів через митний кордон України, тобто, розуміється активна поведінка (вчинок) особи.
Переміщення предметів із приховуванням від митного контролю - це їх переміщення через митний кордон різними шляхами, зокрема, шляхом подання до митного органу України підроблених документів, які містять неправдиві дані.
Суб`єктивна сторона вказаного правопорушення характеризується прямим умислом, тобто усвідомленням особою, яка вчинила правопорушення характеру незаконного переміщення товарів через митну територію України.
Не можна розглядати як порушення митних правил дії особи, яка, переміщуючи товари через митний кордон України, надала митним органам супровідні документи з відомостями, що не відповідають дійсності, без умислу порушити митні правила, передбачені чинним законодавством України (п. 6 Постанови Пленуму Верховного суду від 03 червня 2005 року № 8 «Про судову практику у справах про контрабанду та порушення митних правил»).
При цьому, що стосується використання документів, то судам необхідно враховувати, що підставою для переміщення товарів через митний кордон є визначені нормативними актами документи, без яких неможливо одержати дозвіл митного органу на пропуск товарів через митний кордон. Це, зокрема, можуть бути митна декларація, контракт, коносамент, ліцензія, квота, товаросупровідні документи, дозвіл відповідних державних органів. Тобто ті, що подаються митному органу на кордоні та є підставою для пропуску товару на митну територію України.
Відповідно до Постанови Пленуму Верховного Суду України №8 від 03 червня 2005 року «Про судову практику у справах про контрабанду та порушення митних правил» документами, що містять неправдиві дані, є такі, в яких відомості щодо суті угоди, найменування, асортименту, ваги, кількості чи вартості предметів, щодо їх відправника чи одержувача, щодо держави, з якої вони вивезені чи в яку переміщуються, тощо не відповідають дійсності.
Між тим, Митний кодекс України нормою ст. 257 вичерпно формулює поняття «декларування», яке здійснюється шляхом заявлення за встановленою формою (письмовою, усною, шляхом вчинення дій) точних відомостей про товари, мету їх переміщення через митний кордон України, а також відомостей, необхідних для здійснення їх митного контролю та митного оформлення.
Заявлення таких відомостей здійснюється за встановленою законом формою в ході процедури декларування, повноваженнями щодо якого відповідно до положень ст. 265 МК України наділений декларант.
Виходячи з аналізу цих положень, особа може брати участь у митних відносинах як декларант у двох випадках: коли вона особисто здійснює декларування товарів або як його власник або як уповноважений власником. Декларант може здійснювати декларування товарів, транспортних засобів комерційного призначення самостійно або уповноважувати інших осіб на здійснення декларування від свого імені.
У разі самостійного декларування товарів, транспортних засобів комерційного призначення декларантом передбачену цим Кодексом відповідальність за вчинення порушення митних правил у повному обсязі несе декларант.
Особа, уповноважена на декларування товарів, транспортних засобів комерційного призначення від імені декларанта, має такі самі обов`язки, права і несе таку саму відповідальність, що й декларант.
Таким чином, власник товару підлягає відповідальності лише у тому випадку, коли він здійснював декларування товару або з метою приховування від митного контролю особисто вчиняв будь-які дії, що складають об`єктивну сторону такого порушення. При цьому таке діяння за суб`єктивною стороною характеризується прямим умислом на подання митному органу документів, що містять неправдиві дані.
За відсутності зазначених умов само по собі зайняття особою керівної посади на підприємстві - власника товару, переміщеного з приховуванням від митного контролю, не утворює в її діях складу правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 483 МУ України.
Так, в матеріалах справи наявні всі товаросупровідні документи для здійснення митного оформлення та випуску товару у вільний обіг, подані як при переміщенні товарів через митний корон України в зоні діяльності Закарпатської митниці Держмитслужби так і під час митного оформлення товарів в Київській митниці Держмитслужби.
За змістом ст. 264 МК України, митна декларація приймається та реєструється органом доходів та зборів. Подання митної декларації повинно супроводжуватися наданням митному органу комерційних супровідних та інших необхідних документів, перелік яких визначений у ст. 335 цього Кодексу. Митна декларація приймається митним органом, якщо встановлено, що в ній містяться всі необхідні відомості, і до неї додано всі необхідні документи. Дата і час прийняття митної декларації фіксуються посадовою особою митного органу, що її прийняла шляхом її реєстрації. З моменту прийняття митної декларації вона є документом, що засвідчує факти, які мають юридичне значення, а декларант, або уповноважена ним особа несе відповідальність за подання недостовірних відомостей, наведених у цій декларації.
Відповідно до ч. 1 ст. 204 ЦК України правочин є правомірним, якщо його недійсність прямо не встановлена законом або якщо він не визнаний судом недійсним.
У суду першої інстанції не було підстав вважати, що митному органу, як підставу для переміщення товарів та під час їх митного оформлення, подано документи, що містять неправдиві відомості щодо відправника та одержувача вищевказаних товарів, а також відомості, необхідні для визначення його митної вартості.
Не довів митний орган вказаних обставин і в апеляційному суді.
Так, митним органом не доведено обставин вчинення ОСОБА_1 , як директором та декларантом ТОВ «КАПРАЛ-ОПТ», дій, спрямованих на переміщення через митний кордон України товарів з приховуванням від митного контролю, шляхом подання митному органу, як підстави для переміщення товарів документів, що містять неправдиві відомості щодо відправника, одержувача, ціни вищевказаного товару, а тому є недоведеним наявність об`єктивної та суб`єктивної сторони інкримінованого адміністративного правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 483 Митного кодексу України.
Висновок Митного органу, який ґрунтується виключно на отриманій інформації, що міститься у листі правоохоронних органів Угорщини, не може слугувати обґрунтованою підставою для складання протоколу про порушення митних правил та зокрема розглядатися як доказ вини особи.
За таких обставин апеляційний суд погоджується із висновком суду першої інстанції про те, що наявні у справі докази не є достатніми для підтвердження факту скоєння ОСОБА_1 адміністративного правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 483 Митного кодексу України.
Суб`єктивна сторона правопорушення, що визначене ч. 1 ст. 483 МК України передбачає наявність прямого умислу, тобто винний у скоєнні злочину чітко розуміє та усвідомлює обставини і характер незаконного переміщення товарів через митну територію України і прагне їх ввезти на територію України з порушенням встановленого порядку.
Досліджені в суді матеріали справи свідчать про відсутність в діях ОСОБА_1 складу адміністративного правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 483 МК України.
Згідно ст. 495 МК України, доказами у справі про порушення митних правил є будь-які фактичні дані, на основі яких у визначеному законом порядку встановлюються наявність або відсутність порушення митних правил, винність особи у його вчиненні та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
У пункті 43 рішення Європейського суду з прав людини від 14 лютого 2008 року у справі «Кобець проти України» (з урахуванням первісного визначення принципу «поза розумним сумнівом» у справі «Авшар проти Туреччини») визначено, що доказування, зокрема, має випливати із сукупності ознак чи неспростованих презумцій, достатньо вагомих, чітких та узгоджених між собою, а за відсутності таких ознак не можна констатувати, що винуватість особи доведено поза розумним сумнівом.
Відповідно до ч. 3 ст. 62 Конституції України усі сумніви щодо доведеності вини особи тлумачиться на її користь.
Згідно зі ст. 7 КУпАП ніхто не може бути підданий заходу впливу в зв`язку з адміністративним правопорушенням інакше як на підставах і в порядку, встановлених законом. Провадження в справах про адміністративні правопорушення здійснюється на основі суворого додержання законності.
На підставі зазначеного, дослідивши матеріали справи, оцінивши надані докази в їх сукупності суд першої інстанції дійшов правильного висновку, що в діях ОСОБА_1 відсутній склад адміністративного правопорушення, відповідальність за яке передбачена ч. 1 ст. 483 МК України.
Відповідно до ст. 62 Конституції України, вина особи, яка притягується до відповідальності, повинна бути доведена органом який склав протокол, а доводи вини повинні ґрунтуватись на доказах, об`єктивність яких не викликала б жодних сумнівів. Усі сумніви щодо доведеності вини особи тлумачаться на її користь.
З урахуванням того, що матеріали справи не містять достатніх, допустимих та належних доказів на підтвердження вини ОСОБА_1 у вчиненні правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 483 МК України, за обставин, викладених у протоколі про порушення митних правил, апеляційний суд приходить до висновку, що апеляційна скарга Координаційно-моніторингової митниці Державної митної служби України не підлягає задоволенню.
Таким чином, наведені в апеляційній скарзі доводи не спростовують законність постанови судді Шевченківського районного суду м. Києва від 10 липня 2024 року про закриття провадження у справі щодо ОСОБА_1 , а тому підстави для зміни чи скасування цієї постанови відсутні.
Керуючись положеннями ст. 294 КУпАП та ст. 458, 483 МК України, апеляційний суд
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Координаційно-моніторингової митниці Державної митної служби України залишити без задоволення.
Постанову Шевченківського районного суду м. Києва від 10 липня 2024 року - залишити без змін.
Постанова апеляційного суду набирає законної сили негайно після її винесення, є остаточною і оскарженню не підлягає.
Суддя
Київського апеляційного суду Д.О.Таргоній
Суд | Київський апеляційний суд |
Дата ухвалення рішення | 04.11.2024 |
Оприлюднено | 08.11.2024 |
Номер документу | 122879942 |
Судочинство | Адмінправопорушення |
Адмінправопорушення
Київський апеляційний суд
Таргоній Дар'я Олександрівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні