ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а ї н и
30 жовтня 2024 року м. Дніпросправа № 160/2825/24
Третій апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
головуючого - судді Олефіренко Н.А. (доповідач),
суддів: Лукманової О.М., Божко Л.А.,
за участю секретаря судового засідання Шикоряк А.Ю.
за участю представників: відповідача Пашко Є.О.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі судового засідання Третього апеляційного адміністративного суду в м. Дніпрі апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Дніпропетровській області на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 05.09.2024 ( суддя Тулянцева І.В.) в адміністративній справі №160/2825/24 за позовом Приватного підприємства "Планета 2000" до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень,-
ВСТАНОВИВ:
Приватне підприємство «Планета-2000» звернулося до суду з вимогами визнати протиправними та скасувати податкові повідомлення-рішення від 21.08.2023 №0236730713, №0236740713, №0236750713, №0236760713, №0236790708, №0236860713, №0237890713 що були прийняті Головним управлінням ДПС у Дніпропетровській області.
В обґрунтування позовних вимог зазначається, що відповідач за результатами проведеної документальної планової виїзної перевірки позивача дійшов помилкових та необґрунтованих висновків про порушення останнім приписів пп. 134.1.1 п.134.1 ст. 134, п. 185.1 ст. 185, п. 187.1 ст. 187, п. 188.1 ст. 188, п.198.1, п. 198.2, п. 198.5 ст. 198, п. 201.4, п.201.7, п. 201.10 ст 201 Податкового кодексу України, розд. ІІІ п. 3 Порядку заповнення та подання податковими агентами Податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь фізичних осіб і сум утриманого з них податку», затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 13.01.2015 №4, п. 11 ст. 3 ЗУ «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг», ч. 12 ст. 18 ЗУ «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального».
Контролюючим органом незаконно визначено заниження податкових зобов`язань та заниження податку на додану вартість внаслідок відсутності відкоригованих сум податкового кредиту, сформованих при отриманні неоплачених товарів/послуг протягом 1095 днів по взаємовідносинам з ТОВ «Укрбуд-Холдінг» та ТОВ «Україна 2000» на загальну суму 650 667 грн., оскільки відповідачем взагалі не було проаналізовано первині документи щодо взаємовідносин позивача з вказаними контрагентами та не враховано фактичні обставини щодо кредиторської заборгованості позивача, а також відповідні договори відступлення права вимоги.
На переконання позивача, висновки акту перевірки ґрунтуються не на правовій оцінці наданим первинним документам, а на припущеннях щодо діяльності третіх осіб за ланцюгом постачання. позиач не зобов`язаний контролювати господарську діяльність та податкову дисципліну інших платників податків та безпосередніх контрагентів та відповідно не несе відповідальності за можливі порушення вимог чинного законодавства іншими суб`єктами господарювання.
Зазначає про факт затоплення офісного приміщення підприємства 16.08.2020 року, який спричинив втрату документів за період з січня 2016 по серпень 2020, про що також було й повідомлено відповідача відповідним листом від 21.01.2022 №2.
Позивачем наголошується, що Кабінетом Міністрів України на момент прийняття відповідного наказу відповідача щодо проведення документальної планової виїзної перевірки не приймалось рішення про завершення дії карантину з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (СОVID-19), а відтак діяв мораторій на проведення документальних планових перевірок платників податків, який, в свою чергу, прямо закріплений п. 52-2 підрозд. 10 розд. ХХ ПК України, яка була чинною та дія якої не зупинялась.
Позивач вважає, що невиконання контролюючим органом вимог закону щодо підстави для проведення документальної планової виїзної перевірки позивача є підставою для визнання перевірки незаконною, яка не може породжувати жодних правових наслідків такої перевірки, тому спірні податкові повідомлення-рішення від 21.08.2023 №0236730713, №0236740713, №0236750713, №0236760713, №0236790708, №0236860713, №0237890713 є протиправними та підлягають скасуванню.
Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 05 вересня 2024 року позов задоволено.
З апеляційною скаргою звернувся відповідач, в які зазначив, що позивачем не вказано, яким чином обставини призначення та проведення перевірки в період дії мораторію, встановленого п. 52-2 підрозд. 10 розд. ХХ ПК України, вплинули на правильність висновків контролюючого органу за результатами такої перевірки.
В судовому засіданні представник відповідача апеляційну скаргу підтримав, просить суд апеляційну скаргу задовольнити, а рішення суду першої інстанції скасувати.
Інші учасники судового процесу, в судове засідання не з`явились, про дату, час та місце розгляду справи повідомлені належним чином, що не перешкоджає розгляду справи без участі останніх.
Перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Під час апеляційного перегляду справи встановлено.
Приватне підприємство «Планета-2000» (код ЄДРПОУ 30617391) є юридичною особою зареєстрованою 15.11.1999 року, є платником податку на додану вартість, основний вид економічної діяльності: 47.11 Роздрібна торгівля в неспеціалізованих магазинах переважно продуктами харчування, напоями та тютюновими виробами.
Наказом Головного управління ДПС у Дніпропетровській області від 06.01.2022року №9-п «Про проведення документальної планової виїзної перевірки ПП «Планета-2000» на підставі пп. 20.1.4 п. 20.1 ст. 20, п.п.75.1.2 п. 75.1 ст.75, п. 77.1, п. 77.4 ст. 77 Податкового кодексу України, у зв`язку з включенням до плану-графіка проведення документальних планових перевірок суб`єктів господарювання на 2022 рік ПП «Планета-2000» призначено документальну планову виїзну перевірку ПП «Планета-2000» з 21.01.2022 року тривалістю 10 робочих днів, за період діяльності 01.01.2017року по 30.09.2021 року з метою здійснення контролю за додержанням вимог податкового, валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на органи ДПС, правильністю обчислення, повнотою і своєчасністю сплати до бюджетів, державних цільових фондів податків, зборів та інших платежів, установлених законодавством, та з питань дотримання законодавства щодо правильності нарахування, обчислення та сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування.
На підставі вищевказаного наказу Головного управління ДПС у Дніпропетровській області від 06.01.2022року №9-п та направлень на перевірку від 17.01.2022 №179, № 180, №181 та №182 посадовими особами Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, відповідно до підпункту п.191.1 ст.191, п.п.20.1.4 п.20.1 ст.20, п.п.75.1.2 п.75.1 ст.75, п.77.1, п.77.4 ст.77, п.82.1 ст.82, п.522 підрозділу 10 розділу XX Податкового Кодексу України від 02.12.2010 № 2755-УІ (зі змінами та доповненнями), Постанови КМУ від 03.02.2021 №89 «Про скорочення строку дії обмеження в частині дії мораторію на проведення деяких видів перевірок», плану-графіка проведення документальних планових виїзних перевірок платників податків на 2022 рік, проведена документальна планова виїзна перевірка товариства з обмеженою відповідальністю «ПЛАНЕТА-2000» за період з 01.01.2017року по 30.09.2021року.
Копію наказу ГУ ДПС у Дніпропетровській області від 06.01.2022року №9-п «Про проведення документальної планової виїзної перевірки ПП «Планета-2000» надіслано рекомендованим листом з повідомленням про вручення 10.01.2022 року, отримано під підпис головного бухгалтера ПП «Планета-2000».
Термін проведення перевірки продовжувався з 04.02.2022 по 10.02.2022 на підставі наказу ГУ ДПС у Дніпропетровській області від 31.01.2022 року №554-п.
За результатами проведеної перевірки складено акт від 17.02.2022 року №515/04-36-07-19/30617391, яким зафіксовано порушення:
- п. 188.1 ст. 188, п. 198.5 ст. 198 Податкового Кодексу України, ПП «Планета-2000» донараховано податок на додану вартість на загальну суму 650667 грн., в тому числі: за червень 2019 року на суму 363 580 грн.; за липень 2019 року на суму 103 087 грн.; за лютий 2020 року на суму 171 157 грн.; за липень 2020 року на суму 997 грн.; за серпень 2021 року на суму 11 846 грн.
- ст.187 Податкового кодексу України, ПП «Планета-2000» завищено податкові зобов`язання з ПДВ по реалізації ТМЦ на загальну суму 1 049 428 грн., у т.ч.: за липень 2018 року на суму 142740 грн.; за серпень 2018 року на суму 690 169 грн.; за вересень 2018 року на суму 130 002 грн.; за жовтень 2018 року на суму 55 497 грн.; за листопад 2018 року на суму 1 100 грн.; за листопад 2019 року на суму 29 920 грн. та в порушення п.198.1, п.198.2 ст.198 Податкового кодексу України, підприємством ПП «Планета-2000» завищено податковий кредит у сумі 1 032 406 грн.. у т.ч.: за липень 2018 року на суму 290 678 грн.; за серпень 2018 року на суму 689 393 грн.; за жовтень 2018 року на суму 22 095 грн.; за листопад 2019 року на суму 30 240 грн.
- п.185.1 ст.185, п.187.1 ст.187, п.201.1, п.201.4, п.201.7, п.201.10 ст.201 Податкового кодексу України встановлено завищення податкових зобов`язань задекларованих суб`єктом господарювання показників у рядку 1 Декларацій «Операції на митній території України, що оподатковуються за основною ставкою, крім ввезення товарів на митну територію України» на загальну суму 333333 грн. у т.ч.: у травні 2021 року на суму 333 333 грн. Заниження податкових зобов`язань на загальну суму 333 333 грн. у тому числі: у травні 2021 року на суму 333 333 грн., в частині декларування податкових зобов`язань на адресу кінцевих споживачів - не платників ПДВ.
- п.п.134.1.1 п.134.1 ст.134 Податкового кодексу України, ПП «Планета-2000» донараховано податку на прибуток на загальну суму 1 912 939 гри., в т.ч.: 2018 рік- 1 082 568 грн.; III квартали 2021 року-830 371 грн., у тому числі: І квартал 2021 року 624 042 грн., І півріччя 2021 року - 725 184 грн. (І квартал 2021 року - 624 042 грн., II квартал 2021 року - 101 142 грн ); III квартали 2021 року - 830 371 грн. (І квартал 2021 року - 624 042 грн., II квартал 2021 року - 101 142 грн. ІІІ квартал 2021 року - 105 187 грн.) та зменшено від`ємне значення об`єкта оподаткування на загальну суму 1471950 грн. у наступних періодах: 2019 пік - 181120 грн., ІІІ квартали 2021 року- 1 290 830 грн;
- п. 201.10 ст. 201 розділу V Податкового кодексу України, що несе за собою відповідальність визначену згідно п.1201.2 от. 1201 ПКУ внаслідок чого до нараховується штрафна санкція у сумі 170 066,67 грн.
- пп.266.1.1 п 266.1, до п.п.266.3.1 п.266.3, п.п 266.7.5 п.266.7 ст. 266 Податкового Кодексу України , підприємством занижено податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки на суму 7 171,13 грн., а саме: за 2017 рік-7 084,16 грн.; за 2018 рік - 19,36 грн.; за 2019 рік-21,70 грн.; за 2020 рік - 22,51 грн.; за 9 міс. 2021 23,40 грн.;
- р. ІІІ п. 3 Порядку заповнення та подання податковими агентами Податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь фізичних осіб і сум утриманого з них податку», затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 13.01.2015 №4 «Про затвердження форми Податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь фізичних осіб і сум утриманого з них податку (форма № 1-ДФ)»;
- п. 11 ст. 3 ЗУ «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг», а саме: проведення розрахункових операцій через РРО, без використання режиму попереднього програмування найменування товарів (послуг) без зазначення коду товарної підкатегорії згідно з УКТ ЗЕД для підакцизних товарів. Відповідальність за вищезазначене порушення передбачена ст. 17 «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг»: штрафна санкція складає 300 неоподаткованих мінімумів доходів громадян -5100 грн.;
- ч. 12 ст. 18 ЗУ ЗУ «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального», Постанова КМУ від 30.10.2008 №957 «Про встановлення мінімальних оптово-відпускних та роздрібних цін на алкогольні напої».
Відповідальність за вищезазначене порушення передбачена ст. 17 «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального»: 10 000 грн.
02.06.2022 року ПП «Планета-2000» було направлено на адресу ГУ ДПС у Дніпропетровській області заяву (вих. №02/06-07), в якій, зокрема, було зазначено, що документальна планова виїзна перевірка була проведена безпідставно, з урахування вимог постанови КМУ від 13.03.2022 №303 «Про припинення заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду в умовах воєнного стану» та пп. 69.2 підрозд. 10 розд. ХХ Податкового кодексу України, а отже і безпідставним буде застосування будь-яких заходів державного реагування за результатами цієї перевірки.
На підставі висновків акта перевірки від 28.12.2021 року №4695/04-36-07-18/31785328 від 17.02.2022 року №515/04-36-07-19/30617391, Головним управлінням ДПС у
Дніпропетровській області прийнято :
- податкове повідомлення-рішення №0236730713 від 21.08.2023 року, яким згідно п.п. 54.3.2 п. 54.3 ст. 54, п. 58.1 ст. 58, п. 69.9 ст. 69 підрозд. 10 розд. ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України, на підставі п. 123.2 ст. 123 Податкового кодексу України та відповідно до п. 521 підрозд. 10 розд. ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України, збільшено ПП «Планета-2000» суму грошового зобов`язання за платежем податок на додану вартість із вироблених в Україні товарів (робіт, послуг) у сумі 813333,75 грн. з яких за податковими зобов`язаннями збільшено на 650667 грн. та за штрафними санкціями 162666,75 грн.;
- податкове повідомлення-рішення №0236740713 від 21.08.2023 року, яким згідно п.п. 54.3.2 п. 54.3 ст. 54, п. 58.1 ст. 58, п. 69.9 ст. 69 підрозд. 10 розд. ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України, на підставі п. 123.2 ст. 123 Податкового кодексу України та відповідно до п. 521 підрозд. 10 розд. ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України, збільшено ПП «Планета-2000» суму грошового зобов`язання за платежем податок на прибуток підприємств у сумі 2183581 грн. з яких за податковими зобов`язаннями збільшено на 1912393 грн. та за штрафними санкціями 270642 грн.;
- податкове повідомлення-рішення №0236750713 від 21.08.2023 року, яким ПП «Планета-2000» зменшено суму податкового зобов`язання для цілей розділу V Податкового кодексу України у сумі 1049428 грн. та зменшено суму податкового кредиту за платежем податок на додану вартість із вироблених в Україні товарів (робіт, послуг) у сумі 1032406 грн.;
- податкове повідомлення-рішення №0236760713 від 21.08.2023 року, яким згідно п. 54.3.2 п. 54.3 ст. 54 та відповідно до абз. 3 п. 58.1 ст. 58 Податкового кодексу України, у зв`язку з порушенням п.п. 134.1.1 п. 134.1 ст. 134 Податкового кодексу України та зменшено суму від`ємного значення об`єкта оподаткування податком на прибуток за 2019 рік у сумі 181120 грн. та за ІІІ квартал 2021 року у сумі 1290830 грн.
- податкове повідомлення-рішення №0236790708 від 21.08.2023 року, яким за порушення п. 10 ст. 3 Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг», на підставі пп. 54.3.3 п. 54.3 ст. 54, п. 69.9 ст. 69 підрозд. 10 розд. ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України, п. 5, п. 7 ст. 17 Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» застосовано суму штрафних санкцій у сумі 5100,00 грн.;
- податкове повідомлення-рішення №0236860713 від 21.08.2023 року, яким за порушення ч. 12 ст. 18 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального», постанови КМУ від 30.10.2008 №957 «Про встановлення мінімальних оптово-відпускних та роздрібних цін на алкогольні напої», на підставі пп. 54.3.3 п. 54.3 ст. 54, п. 69.9 ст. 69 підрозд. 10 розд. ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України, ст. 17 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального», постанови КМУ від 30.10.2008 №957 «Про встановлення мінімальних оптово-відпускних та роздрібних цін на алкогольні напої» застосовано суму штрафних санкцій у суму 10000,00 грн.;
- податкове повідомлення-рішення №0237890713 від 21.08.2023 року, яким згідно п.п. 54.3.2 п. 54.3 ст. 54, п. 58.1 ст. 58, п. 69.9 ст. 69 підрозд. 10 розд. ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України, на підставі п. 123.2 ст. 123 Податкового кодексу України та відповідно до п. 521 підрозд. 10 розд. ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України, збільшено ПП «Планета-2000» суму грошового зобов`язання за платежем податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, сплачений юридичними особами, які є власниками об`єктів нежитлової нерухомості у сумі 8953,46грн. з яких за податковими зобов`язаннями збільшено на 7171,13 грн. та за штрафними санкціями 1782,33 грн.
Не погоджуючись з прийнятими податковими повідомленнями-рішеннями, позивач звернувся до суду.
Приймаючи рішення про задоволення позову, суд першої інстанції виходив з того, що 18.03.2020 року набрав чинності Закон України від 17.03.2020 № 533-IX "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо підтримки платників податків на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)", яким підрозділ 10 розділу XX "Перехідні положення" ПК України доповнено пунктами 52-1 - 52-5, згідно із пунктом 52-2 установлено мораторій на проведення документальних та фактичних перевірок на період з 18.03.2020 по 31.05.2020, крім документальних позапланових перевірок з підстав, визначених підпунктом 78.1.8 пункту 78.1 статті 78 цього Кодексу. Вподальшому, Законом України від 30.03.2020 № 540-IX "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на забезпечення додаткових соціальних та економічних гарантій у зв`язку з поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19)" внесено зміни, зокрема, до пункту 52-2 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України і абзац перший пункту 52-2 замінено сімома новими абзацами такого змісту: "Установити мораторій на проведення документальних та фактичних перевірок на період з 18 березня по 31 травня 2020 року, крім: документальних позапланових перевірок з підстав, визначених підпунктом 78.1.8 пункту 78.1 статті 78 цього Кодексу; фактичних перевірок в частині порушення вимог законодавства в частині: обліку, ліцензування, виробництва, зберігання та транспортування пального, спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів; цільового використання пального та спирту етилового платниками податків; обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та/або рівномірами-лічильниками; здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального, з підстав, визначених підпунктами 80.2.2, 80.2.3 та 80.2.5 пункту 80.2 статті 80 цього Кодексу". Станом на 29.05.2020 набрав чинності Закон України від 13.05.2020 № 591-IX "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо додаткової підтримки платників податків на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)", яким внесено зміни, зокрема, до пункту 52-2 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України в абзацах першому і дев`ятому слова та цифри "по 31 травня 2020 року" замінено цифрами та словами «по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19)".
Таким чином, суд першої інстанції дійшов висновку про задоволення позову з підстав протиправності здійсненого контрольного заходу.
Переглядаючи оскаржуване судове рішення в межах доводів та вимог апеляційної скарги, перевіряючи дотримання судом першої інстанцій норм процесуального права при встановленні фактичних обставин у справі та правильність застосування ним норм матеріального права, колегія суддів виходить із наступного.
За правилами підпункту 75.1.2 пункту 75.1 статті 75 ПК України документальною перевіркою вважається перевірка, предметом якої є своєчасність, достовірність, повнота нарахування та сплати усіх передбачених цим Кодексом податків та зборів, а також дотримання валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами) та яка проводиться на підставі податкових декларацій (розрахунків), фінансової, статистичної та іншої звітності, регістрів податкового та бухгалтерського обліку, ведення яких передбачено законом, первинних документів, які використовуються в бухгалтерському та податковому обліку і пов`язані з нарахуванням і сплатою податків та зборів, виконанням вимог іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а також отриманих в установленому законодавством порядку контролюючим органом документів та податкової інформації, у тому числі за результатами перевірок інших платників податків.
Документальна планова перевірка проводиться відповідно до плану-графіка перевірок.
Згідно з пунктом 77.1 статті 77 ПК України документальна планова перевірка повинна бути передбачена у плані-графіку проведення планових документальних перевірок.
План-графік документальних планових перевірок на поточний рік оприлюднюється на офіційному вебсайті центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, до 25 грудня року, що передує року, в якому будуть проводитися такі документальні планові перевірки.
Відповідно до пункту 77.2 статті 77 ПК України до плану-графіка проведення документальних планових перевірок відбираються платники податків, які мають ризик щодо несплати податків та зборів, невиконання іншого законодавства, контроль за яким покладено на контролюючі органи.
Періодичність проведення документальних планових перевірок платників податків визначається залежно від ступеня ризику в діяльності таких платників податків, який поділяється на високий, середній та незначний. Платники податків з незначним ступенем ризику включаються до плану-графіка не частіше, ніж раз на три календарних роки, середнім - не частіше ніж раз на два календарних роки, високим - не частіше одного разу на календарний рік.
Порядок формування, затвердження плану-графіка та внесення змін до нього, а також перелік ризиків та їх поділ за ступенями встановлюються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Внесення змін до плану-графіка проведення документальних планових перевірок на поточний рік допускається не частіше одного разу в першому та одного разу в другому кварталі такого року, крім випадків коли зміни пов`язані із змінами найменування платника податків, що вже був включений до плану-графіка, та/або виправлення технічних помилок.
Документальна перевірка платника податків, який був включений до плану-графіка проведення документальних планових перевірок на поточний рік внаслідок внесення змін у такому році (інших ніж зміни найменування платника податків, що вже був включений до плану-графіка, та/або виправлення технічних помилок), може бути розпочата не раніше 1 липня поточного року в разі внесення змін до плану-графіка проведення документальних перевірок на поточний рік у першому кварталі такого року і не раніше 1 жовтня поточного року в разі внесення змін до плану-графіка проведення документальних перевірок на поточний рік у другому кварталі такого року.
Оновлений план-графік оприлюднюється на офіційному веб-сайті центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, до 30 числа останнього місяця кварталу (у випадках змін найменування платника податків, що вже був включений до плану-графіка, та/або виправлення технічних помилок - до 30 числа місяця, що передує місяцю, в якому будуть проводитися такі документальні планові перевірки).
Платники податків-юридичні особи, що відповідають критеріям, визначеним пунктом 44 підрозділу 4 розділу XX «Перехідні положення» цього Кодексу, та у яких сума сплаченого до бюджету податку на додану вартість становить не менше п`яти відсотків від задекларованого доходу за звітний податковий період, а також самозайняті особи, сума сплачених податків яких становить не менше п`яти відсотків від задекларованого доходу за звітний податковий період, включаються до плану-графіка не частіше, ніж раз на три календарних роки. Зазначена норма не поширюється на таких платників податків у разі порушення ними статей 45, 49, 50, 51, 57 цього Кодексу.
Пунктом 77.3 статті 77 ПК України передбачено, що забороняється проведення документальної планової перевірки за окремими видами зобов`язань перед бюджетами, крім правильності обчислення, повноти і своєчасності сплати митних платежів, податків, зборів та єдиного внеску при виплаті (нарахуванні) доходів фізичним особам, податку з доходів фізичних осіб та зобов`язань за бюджетними позиками і кредитами, що гарантовані бюджетними коштами.
Згідно з пунктом 77.4 статті 77 ПК України про проведення документальної планової перевірки керівником (його заступником або уповноваженою особою) контролюючого органу приймається рішення, яке оформлюється наказом.
Право на проведення документальної планової перевірки платника податків надається лише у випадку, коли йому (його представнику) не пізніше ніж за 10 календарних днів до дня проведення зазначеної перевірки надіслано (вручено) у порядку, визначеному статтею 42 цього Кодексу, копію наказу про проведення документальної планової перевірки та письмове повідомлення із зазначенням дати початку проведення такої перевірки.
За правилами пункту 77.5 статті 77 ПК України у разі планування перевірок одного й того самого платника податків контролюючими органами та органами державного фінансового контролю у звітному періоді такі перевірки проводяться зазначеними органами одночасно.
Порядок координації проведення таких перевірок та залучення до перевірок інших органів, передбачених законом, визначається Кабінетом Міністрів України.
Пунктом 52-2 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України установлено мораторій на проведення документальних та фактичних перевірок на період з 18 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), крім: документальних позапланових перевірок, що проводяться на звернення платника податків; документальних позапланових перевірок з підстав, визначених підпунктами 78.1.7 та 78.1.8 пункту 78.1 статті 78 цього Кодексу; фактичних перевірок в частині порушення вимог законодавства в частині: обліку, ліцензування, виробництва, зберігання, транспортування та обігу пального, спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів; цільового використання пального та спирту етилового платниками податків; обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та/або рівномірами-лічильниками; здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального, з підстав, визначених підпунктами 80.2.2, 80.2.3 та 80.2.5 пункту 80.2 статті 80 цього Кодексу.
Іформація про перенесення документальних планових перевірок, які відповідно до плану-графіку проведення планових документальних перевірок мали розпочатися у період з 18 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), та на день набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо підтримки платників податків на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)» не були розпочаті, включається до оновленого плану-графіку, який оприлюднюється на офіційному вебсайті центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, протягом 10 календарних днів з дня завершення дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19).
Документальні та фактичні перевірки, що були розпочаті до 18 березня 2020 року та не були завершеними, тимчасово зупиняються на період по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19). Таке зупинення перериває термін проведення перевірки та не потребує прийняття будь-яких додаткових рішень контролюючим органом.
На період з 18 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), зупиняється перебіг строків давності, передбачених статтею 102 цього Кодексу.
Постановою Кабінету Міністрів України від 09 грудня 2020 року № 1236 «Про встановлення карантину та запровадження обмежувальних протиепідемічних заходів з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2» установлено з 19 грудня 2020 року до 31 грудня 2021 року на території України карантин.
Отже, Кабінетом Міністрів України на момент прийняття наказу про проведення перевірки платника, а також на час проведення контрольного заходу не приймалось рішення про завершення дії карантину з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), а відтак діяв мораторій на проведення документальних планових перевірок платників податків.
Відповідно до вимог пункту 4 розділу II Закону України від 17 вересня 2020 року № 909-IX «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік» у період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, надано право Кабінету Міністрів України скорочувати строк дії обмежень, заборон, пільг та гарантій, встановлених відповідними законами України, прийнятими з метою запобігання виникненню і поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, крім випадків, коли зазначене може призвести до обмеження конституційних прав чи свобод особи.
На підставі цієї норми Кабінет Міністрів України прийняв постанову від 03 листопада 2021 року № 89 «Про скорочення строку дії обмеження в частині дії мораторію на проведення деяких видів перевірок», якою скорочено строк дії обмежень, встановлених пунктом 52-2 підрозділ 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України в частині дії мораторію на проведення деяких видів перевірок, дозволивши проведення таких видів перевірок юридичних осіб: тимчасово зупинених документальних та фактичних перевірок, що були розпочаті до 18 березня 2020 року та не були завершеними; документальних перевірок, право на проведення яких надається з дотриманням вимог пункту 77.4 статті 77 Кодексу; документальних позапланових перевірок з підстав, визначених підпунктами 78.1.1 та/або 78.1.4 пункту 78.1 статті 78 Кодексу, суб`єктів господарювання реального сектору економіки, які сформували податковий кредит за рахунок оформлення ризикових операцій з придбання товарів/послуг (із переліку ризикових платників податків, визначених у межах роботи Тимчасової слідчої комісії Верховної Ради України з питань розслідування оприлюднених у засобах масової інформації фактів можливих корупційних дій посадових осіб органів державної влади, які призвели до значних втрат дохідної частини Державного бюджету України, утвореної відповідно до Постанови Верховної Ради України від 24 квітня 2020 року № 568-ІХ); документальних позапланових перевірок платників податків, за якими отримано податкову інформацію, що свідчить про порушення платником валютного законодавства в частині дотримання граничних строків надходження товарів за імпортними операціями та/або валютної виручки за експортними операціями; документальних позапланових перевірок з підстав, визначених підпунктами 78.1.12, 78.1.14, 78.1.15, 78.1.16 пункту 78.1 статті 78 Кодексу.
Водночас мораторій на проведення податкових перевірок на період карантину прямо закріплений пунктом 52-2 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України.
Вказана норма в частині обмежень на проведення планових перевірок була чинною, її дія не зупинялася.
Відповідно до пункту 2.1 статті 2 ПК України зміна положень цього Кодексу може здійснюватися виключно шляхом внесення змін до цього Кодексу.
Велика Палата Верховного Суду в постанові від 08 вересня 2021 року у справі № 816/228/17 сформувала правовий висновок, згідно з яким неправомірність дій контролюючого органу з призначення і проведення перевірки не може бути предметом окремого позову, але може бути підставами позову про визнання протиправними рішень, прийнятих за наслідками такої перевірки. При цьому підставами для скасування таких рішень є не будь-які порушення, допущені під час призначення і проведення такої перевірки, а лише ті, що вплинули або об`єктивно могли вплинути на правильність висновків контролюючого органу за результатами такої перевірки та відповідно на обґрунтованість і законність прийнятого за результатами перевірки рішення.
Отже, доводи щодо неправомірності дій контролюючого органу, а саме - невиконання вимог норм ПК України щодо процедури проведення перевірки, можуть бути підставою для висновку про відсутність правових наслідків такої та визнання протиправними актів індивідуальної дії, прийнятих за її наслідками.
Перевірку позивача проведено всупереч дії мораторію, встановленому пунктом 52-2 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України що, відповідно, нівелює її наслідки. Відтак, прийняті за результатами такої перевірки податкові повідомлення-рішення підлягають скасуванню.
З огляду на викладене, суд першої інстанції не допустив порушення норм процесуального права, які б могли вплинути на встановлення дійсних обставин справи, та правильно застосував норми матеріального права, колегія суддів дійшла висновку про залишення апеляційної скарги ГУ ДПС у Дніпропетровській області без задоволення, а рішення суду апеляційної інстанції - без змін.
Керуючись статтями 241-245, 250, 315, 316, 321, 322, 327, 329 КАС України, суд
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Дніпропетровській області залишити без задоволення.
Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 05.09.2024 в адміністративній справі №160/2825/24 залишити без змін.
Постанова набирає законної сили відповідно 30 жовтня 2024 року, може бути оскаржена до касаційного суду в порядку, встановленому ст.ст.328,329 Кодексу адміністративного судочинства України.
Повне судове рішення складено 04 листопада 2024 року.
Головуючий - суддяН.А. Олефіренко
суддяО.М. Лукманова
суддяЛ.А. Божко
Суд | Третій апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 30.10.2024 |
Оприлюднено | 11.11.2024 |
Номер документу | 122880618 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них |
Адміністративне
Третій апеляційний адміністративний суд
Олефіренко Н.А.
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Тулянцева Інна Василівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Тулянцева Інна Василівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні