Рішення
від 07.11.2024 по справі 912/1842/24
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КІРОВОГРАДСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КІРОВОГРАДСЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул. В`ячеслава Чорновола, 29/32, м. Кропивницький, 25006,

тел. (0522) 30-10-22, 30-10-23, код ЄДРПОУ 03499951,

e-mail: inbox@kr.arbitr.gov.ua, web: http://kr.arbitr.gov.ua

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

07 листопада 2024 рокуСправа № 912/1842/24

Господарський суд Кіровоградської області у складі судді Тимошевської В.В. за участі секретаря судового засідання Проскурні О.О. розглянув у відкритому судовому засіданні справу №912/1842/24

за позовом: Приватного акціонерного товариства "Національна енергетична компанія "Укренерго" , вул. Симона Петлюри 25, м. Київ, 01032

до відповідача: Приватного акціонерного товариства "Кіровоградобленерго", Студентський бульвар, 15, м. Кропивницький, 25015

про стягнення 114 662 987,19 грн

Представники:

від позивача - Твердохліб М.В., виписка з ЄДР (в режим відеоконференції);

від відповідача- участі не брали.

В судовому засіданні проголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Приватне акціонерне товариство "Національна енергетична компанія "Укренерго" (далі - ПрАТ НЕК "Укренерго", позивач) звернулось до господарського суду з позовною заявою з вимогами до Приватного акціонерного товариства "Кіровоградобленерго" (далі - ПрАТ "Кіровоградобленерго", відповідач) про стягнення заборгованості в сумі 114 662 987,19 грн, з яких: 112 169 828,31 грн основного боргу, 1 581 795,38 грн інфляційних та 911 363,50 грн -3% річних, з покладенням на відповідача судових витрат.

В обґрунтування позовних вимог позивач послався на невиконання відповідачем зобов`язань з оплати наданих послуг за договором про надання послуг з диспетчерського (оперативно-технологічного) управління від 01.01.2024 № 0532-03041-ПД.

Ухвалою господарського суду від 30.07.2024за поданим позовом відкрито провадження у справі № 912/1842/24 за правилами загального позовного провадження. У справі призначено підготовче засідання, сторонам встановлено строк для подання заяв по суті справи.

Відповідачем позовні вимоги заперечено, про що до матеріалів справи подано відзив, згідно якого відповідач просить закрити провадження у справі в частині стягнення 400 000,00 грн основного боргу у зв`язку з його частковою сплатою та зменшити розмір інфляційних, оскільки порушення грошового зобов`язання сталось не з вини відповідача, а в результаті збройної агресії росії проти України, внаслідок чого відбулось падіння рівня оплати послуг відповідача з розподілу електроенергії з боку постачальників та споживачів.

У відповіді на відзив позивач зазначає, що вимагати сплати суми боргу з врахуванням індексу інфляції, а також 3 % річних є правом кредитора, яким останній наділений в силу нормативного закріплення зазначених способів захисту майнового права та інтересу. Позивач просить залишити поза увагою посилання відповідача на те, що порушення грошового зобов`язання з оплати послуг сталося не з його вини, зазначаючи, що сторони є суб`єктами господарювання, а, отже, у разі здійснення підприємницької діяльності особа має усвідомлювати, що господарська діяльність здійснюється нею на власний ризик, і має здійснювати власний комерційний розрахунок щодо наслідків здійснення відповідних дій, самостійно розраховувати ризики настання несприятливих наслідків в результаті тих чи інших її дій та самостійно приймати рішення про вчинення чи утримання від таких дій.

22.08.2021 розпочато підготовче засідання в якому оголошено перерву до 01.10.2024.

У підготовчому засіданні 01.10.2024постановлено ухвалу закриття підготовчого провадження у справі та призначено справу до судового розгляду по суті на 24.10.2024.

24.10.2024 відкрито судове засідання з розгляду справи по суті.

В судовому засіданні 24.10.2024 позивачу можливість надати пояснення в порядку ч. 5 ст. 161 ГПК України щодо зарахування коштів в сумі 400 000,00 грн, про сплату яких повідомляє відповідач.

В судовому засіданні оголошено перерву до 07.11.2024.

06.11.2024 позивач подав до суду додаткові пояснення, згідно яких підтверджено оплату суми основного боргу в розмірі 400 000,00 грн.

07.11.2024 суд продовжив розгляд справи по суті.

В судовому засіданні представник позивача підтвердив сплату відповідачем 400 000 грн, які зараховано як оплату основного боргу, та підтримав позовні вимоги в частині стягнення залишку основного боргу, інфляційних і 3% річних.

Відповідач участі представника в засіданні суду не забезпечив, будь-яких заяв чи клопотань щодо відсутності до суду не подав. Відповідач є таким, що належним чином повідомлений про дату, час і місце розгляду справи.

На підставі п.п. 1, 2 ч. 3 ст. 202 Господарського процесуального кодексу України суд розглядає справу за наявними в ній матеріалами та за відсутності представника відповідача.

Розглянувши матеріали справи та заслухавши пояснення представника позивача, дослідивши в судовому засіданні докази у справі, судом встановлено наступні обставини, які є предметом доказування у справі.

ПрАТ НЕК "Укренерго" є юридичною особою, що утворена 29.07.2019 як акціонерне товариство, 100 відсотків акцій якого закріплюються в державній власності, внаслідок реорганізації шляхом перетворення Державного підприємства "Національна енергетична компанія "Укренерго" відповідно до наказу Міністерства фінансів України від 15.02.2019 № 73 та розпорядження Кабінету Міністрів України від 22.11.2017 № 829-р "Про погодження перетворення державного підприємства "Національна енергетична компанія "Укренерго" у приватне акціонерне товариство".

ПрАТ НЕК "Укренерго" є правонаступником майна, усіх прав та обов`язків Державного підприємства "Національна енергетична компанія "Укренерго" відповідно до ст. 108 Цивільного кодексу України, п. 5 Порядку перетворення державного унітарного комерційного підприємства в акціонерне товариство, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.08.2012 № 802, п. 3.2. Статуту НЕК "Укренерго".

25.10.2023 комерційним директором ПрАТ "Кіровоградобленерго" - Ліхманом О.О. підписана, шляхом накладення кваліфікованого електронного підпису, та подана позивачу заява-приєднання до договору про надання послуг з диспетчерського (оперативно-технологічного) управління.

31.10.2023 НЕК "Укренерго" на адресу відповідача надіслано повідомлення №01/57620 про приєднання до договору про надання послуг з диспетчерського (оперативно-технологічного) управління, в якому вказано дату акцептування договору 0532-03041-ПД - 01.01.2024.

Відтак, судом встановлено, що між НЕК "Укренерго" та ПрАТ "Кіровоградобленерго" укладено договір про надання послуг з диспетчерського (оперативно-технологічного) обслуговування №0532-03041-ПД, який почав діяти з 01.01.2024 (далі - Договір) та який регулює оперативно-технологічні відносини під час взаємодії сторін в умовах паралельної роботи у складі об`єднаної енергетичної системи (ОЕС) України. За цим договором ОСП зобов`язується надавати послугу з диспетчерського (оперативно-технологічного) управління, а саме управління режимами роботи ОЕС України з виробництва, передачі, забезпечення планових перетоків електричної енергії по міждержавних лініях зв`язку ОЕС України з енергосистемами суміжних країн, розподілу та споживання електричної енергії для забезпечення здатності енергосистеми задовольняти сумарний попит на електричну енергію та потужність у кожний момент часу з дотриманням вимог енергетичної, техногенної та екологічної безпеки (далі - послуга) (п. 2.1. Договору).

Користувач зобов`язується здійснювати оплату за надану послугу відповідно до умов цього договору (п. 2.2. Договору).

Згідно з п.3.1. Договору, ціна договору визначається як сума нарахованої фактичної вартості послуг за сукупністю розрахункових періодів наростаючим підсумком протягом календарного року. Розрахунковим періодом є 1 календарний місяць.

Пунктом 3.2. Договору визначено, що оплата послуг здійснюється за тарифом, який встановлюється НКРЕКП, відповідно до затвердженої ним методики (порядку) та оприлюднюється ОСП на своєму офіційному веб-сайті https://ua.energy/. Тариф застосовується з дня набрання чинності постановою, якою встановлено тариф, якщо більш пізній строк не визначено такою постановою.

За п. 3.4. Договору планова та/або фактична вартість послуги визначається як добуток діючого на момент надання послуги тарифу на послуги з диспетчерського (оперативно-технічного) управління та планового та/або фактичного обсягу послуги в розрахунковому періоді. На вартість послуги нараховується податок на додану вартість відповідно до законодавства України.

Згідно з п. 3.5. Договору, користувач (відповідач) здійснює поетапну оплату вартості послуги за кожну декаду розрахункового періоду згідно з такою системою платежів і розрахунків:

- 1 платіж - до 18 числа розрахункового періоду в розмірі планової вартості послуги, наданої в першій декаді розрахункового періоду;

- 2 платіж - до 28 числа розрахункового періоду в розмірі планової вартості послуги, наданої в другій декаді розрахункового періоду;

- 3 платіж - до 08 числа місяця, наступного за розрахунковим періодом, в розмірі планової вартості послуги, наданої в третій декаді розрахункового періоду.

Згідно з п. 3.6. Договору плановий обсяг послуги, що використовується для розрахунку планової вартості послуги, визначається на підставі даних АКО (адміністратора комерційного обліку) за кожну декаду розрахункового періоду.

Відповідно до п. 3.7. Договору користувач здійснює розрахунок з OCП за фактичний обсяг послуги до 15 числа місяця наступного за розрахунковим (включно) на підставі рахунків, актів надання послуг, наданих ОСП або отриманих за допомогою сервісу електронного документообігу (далі - Сервіс) (автоматизована система яка забезпечує функціонування електронного документообігу), з використанням в порядку, визначеного законодавством, електронного підпису особи, уповноваженої на підписання документів в електронній формі.

Вартість фактично наданої послуги за розрахунковий період визначається до 10 числа місяця наступного за розрахунковим (включно). Акти надання послуги направляються користувачу до 12 числа місяця, наступного за розрахунковим (включно).

Коригування обсягу та вартості послуги відповідного розрахункового періоду здійснюється за наступною версією даних комерційного обліку, що надається АКО протягом 10 календарних днів з дати проведення процесу врегулювання в Системі управління ринком, що здійснюється на вимогу та в терміни, передбачені Правилами ринку.

Оплату вартості послуги після коригування обсягів та вартості послуги користувач здійснює до 15 числа місяця наступного за місяцем, в якому отримав акт коригування до акту надання Послуги (включно) або акт надання послуги щодо проведення донарахування в минулих періодах (включно).

Акти надання послуги та акти коригування до актів надання послуги та рахунки у відповідному розрахунковому періоді ОСП направляє користувачу в електронній формі з використанням електронного підпису (із застосуванням Сервісу) або надає користувачу два примірники акта надання послуги та/або акта коригування до актів надання послуги в паперовому вигляді, підписані власноручним підписом зі своєї сторони.

Згідно з п. 3.8. Договору користувач здійснює підписання актів надання послуги та актів коригування до актів надання послуги відповідного розрахункового періоду протягом 3-х робочих днів з дня їх отримання. У разі виникнення розбіжностей за отриманих від OCП за попередній розрахунковий місяць актом надання послуги користувач має право оскаржити зазначені в акті надання послуги вартість та/або фактичний обсяг послуги шляхом направлення OCП (АКО) та ППКО повідомлення протягом 5 робочих днів з дня отримання акта. Процедура оскарження не звільняє користувача від платіжного зобов`язання у встановлений договором термін. Якщо користувач не надає OCП повідомлення з обґрунтуванням розбіжностей протягом 5 робочих днів з дня отримання акта надання послуги, то вважається, що цей акт прийнятий без розбіжностей. У разі підтвердження розбіжностей, ППКО користувача надає АКО актуальні дані для здійснення врегулювання. Врегулювання розбіжностей здійснюється в терміни та відповідно до вимог додатка 10 до Правил ринку та відображаються в акті коригування.

Згідно п. 3.9. Договору за наявності заборгованості кошти зараховуються першочергово в оплату заборгованості минулих періодів з найдавнішим терміном її виникнення за цим договором. При повній сплаті заборгованості минулих періодів надлишок коштів зараховується в оплату пені та штрафних санкцій, за наявності письмової згоди користувача. У разі, якщо фактичний обсяг оплати користувачем послуги перевищує суму нарахованої вартості послуг за цим договором, ОСП (за заявою користувача) протягом 5 робочих днів з дня отримання заяви повертає користувачу надлишок коштів або самостійно враховує їх як оплату послуги наступних розрахункових періодів (у випадку відсутності заяви користувача про повернення надлишку коштів).

Відповідно до п. 7.10. Договору за необґрунтовану відмову від виконання своїх зобов`язань винна сторона сплачує іншій стороні штраф у розмірі 3 % від вартості послуг розрахункового періоду, у якому зафіксовано невиконання такого зобов`язання. Сплата штрафних санкцій за відмову від виконання своїх зобов`язань не звільняє сторони від виконання зобов`язання в натурі, крім випадку, коли управнена сторона відмовилася від прийняття виконання зобов`язання.

У п. 11.5. Договору сторони погодили, що будь-які документи, що створюються/укладаються сторонами під час виконання договору (у тому числі акт надання послуги або акт коригування до акта наданої послуги), можуть бути підписані сторонами як у паперовій формі шляхом проставлення власноручного підпису уповноваженої особи на час тимчасового нефункціонування сервісу, про що ОСП зобов`язаний повідомити на своєму офіційному вебсайті, так і в електронній формі з використанням електронного підпису (за винятком випадків, коли використання електронного підпису прямо заборонено Законом) за допомогою сервісу, який забезпечує юридично значимий електронний документообіг між сторонами та знаходиться в мережі Інтернет за посиланням: https://online.ua.energy/. Один документ повинен бути підписаний обома сторонами в один і той самий спосіб (залежно від форми документа).

За умовами п. 11.6. Договору рахунки, акти надання послуги, акти коригування до актів надання послуги, акти звірки розрахунків та повідомлення вважаються отриманими стороною:

- у день їх доставки кур`єром, що підтверджується квитанцією про вручення одержувачу, що підписується його уповноваженим представником;

- у день особистого вручення, що підтверджується підписом уповноваженого представника одержувача та/або реєстрацією вхідної кореспонденції.

Електронний документ, який направляється стороною на виконання договору через сервіс, вважається одержаним іншою стороною з часу набуття документом статусу "Доставлено" у сервісі.

Сторони визнають, що електронний документ, сформований, підписаний та переданий за допомогою сервісу, є оригіналом та має повну юридичну силу, породжує права та обов`язки для сторін, та визнається рівнозначним документом ідентичним документу, який міг би бути створений однією зі Сторін на паперовому носії та скріплений власноручними підписами уповноважених осіб.

Для забезпечення електронного документообігу сторони зобов`язуються здійснити реєстрацію в сервісі та дотримуватися правил та інструкції користування сервісом, які ним передбачені (п. 11.7. Договору).

Відповідно до п. 11.8. Договору, при підписанні документів електронним підписом використовується сертифікат, виданий кваліфікованим надавачем електронних довірчих послуг, у порядку, встановленому законодавством.

Згідно п. 11.9. Договору, сторона підтверджує, що документи, підписані електронним підписом за допомогою сервісу з використанням реєстраційних даних сторони, вважаються такими, що підписані цією стороною (уповноваженою нею особою).

На виконання умов Договору у період з січня 2024 до травня 2024 року позивач надав, а відповідач отримав послуги з передачі електричної енергії на загальну суму 112 169 828,31 грн.

Так, у січні 2024 позивачем було надано (сформовано):

для здійснення 1 платежу - рахунок-фактуру від 15.01.2024 №ДУ-0013624/0532-03041-ПД на плановий обсяг 67 410,035 МВт*год на суму 8 458 880,83 грн з ПДВ, що, відповідно до п. 3.5. договору мав бути оплачений не пізніше 18.01.2024;

для здійснення 2 платежу - рахунок-фактуру від 25.01.2024 №ДУ-0014366/0532-03041-ПД на плановий обсяг 75 411,347 МВт*год на суму 9 462 917,47 грн з ПДВ, що, відповідно до п. 3.5. договору мав бути оплачений не пізніше 28.01.2024;

для здійснення 3 платежу - рахунок-фактуру від 05.02.2024 №ДУ-0015111/0532-03041-ПД на плановий обсяг 80 075,342 МВт*год на суму 10 048 174,21 грн з ПДВ, що, відповідно до п. 3.5. договору мав бути оплачений до 08.02.2024.

31.01.2024 позивачем складено та надіслано відповідачу акт надання послуги за січень 2024 року відповідно до якого фактичний обсяг наданої послуги склав 222 896,724 МВт*год вартістю 27 969 972,52 грн з ПДВ. Зазначений акт надіслано відповідачу та одержано останнім 08.02.2024, що підтверджується даними витягу з сервісу АСКОД Онлайн. Строк оплати за цим актом згідно з п. 6.4. договору - до 15.02.2023.

Актом коригування від 30.05.2024 до акту надання послуги за січень 2024 року скориговано фактичний обсяг наданої послуги, який склав 222 186,817 МВт*год, тобто вартість послуги зменшилась на 89 081,98 грн та становить з вказаної дати 27 880 890,54 грн з ПДВ. Зазначений акт надіслано відповідачу та одержаний останнім 31.05.2024, що підтверджується даними витягу з сервісу АСКОД Онлайн. Строк оплати за цим актом коригування згідно з п. 6.4. договору - до 15.06.2024.

Вказані вище платежі в порушення умов договору відповідачем здійснено частково у розмірі 700 000,00 грн.

Враховуючи викладене, за порушення здійснення розрахунків за січень 2024 відповідач зобов`язаний сплатити на користь позивача 27 180 890,54 грн основного боргу.

У лютому 2024 позивачем було надано (сформовано):

для здійснення 1 платежу - рахунок-фактуру від 15.02.2024 №ДУ-0017364/0532-03041-ПД на плановий обсяг 67 518,453 МВт*год на суму 8 472 485,56 грн з ПДВ, що, відповідно до п. 3.5. договору мав бути оплачений не пізніше 18.02.2024;

для здійснення 2 платежу - рахунок-фактуру від 25.02.2024 №ДУ-0018042/0532-03041-ПД на плановий обсяг 65 243,996 МВт*год на суму 8 187 077,59 грн з ПДВ, що, відповідно до п. 3.5. договору мав бути оплачений не пізніше 28.02.2024;

для здійснення 3 платежу - рахунок-фактуру від 05.03.2024 №ДУ-0018745/0532-03041-ПД на плановий обсяг 58 705,877 МВт*год на суму 7 366 648,27 грн з ПДВ, що, відповідно до п. 3.5. договору мав бути оплачений до 08.03.2024.

29.02.2024 позивачем складено та надіслано відповідачу акт надання послуги за лютий 2024 року відповідно до якого фактичний обсяг наданої послуги склав 191 468,325 МВт*год вартістю 24 026 211,30 грн з ПДВ. Зазначений акт надіслано відповідачу та одержано останнім 08.03.2024, що підтверджується даними витягу з сервісу АСКОД Онлайн. Строк оплати за цим актом згідно з п. 6.4. договору - до 15.03.2023.

Актом коригування від 13.06.2024 до акту надання послуги за лютий 2024 року скориговано фактичний обсяг наданої послуги, який склав 190 878,400 МВт*год, тобто вартість послуги зменшилась на 74 026,15 грн та становить з вказаної дати 23 952 185,15 грн з ПДВ. Зазначений акт надіслано відповідачу та одержаний останнім 13.06.2024, що підтверджується даними витягу з сервісу АСКОД Онлайн. Строк оплати за цим актом коригування згідно з п. 6.4. договору - до 15.07.2024.

Враховуючи викладене, за порушення здійснення розрахунків за лютий 2024 року відповідач зобов`язаний сплатити на користь позивача 23 952 185,15 грн.

У березні 2024 позивачем було надано (сформовано):

для здійснення 1 платежу - рахунок-фактуру від 15.03.2024 №ДУ-0020196/0532-03041-ПД на плановий обсяг 62 150,228 МВт*год на суму 7 798 859,21 грн з ПДВ, що, відповідно до п. 3.5. договору мав бути оплачений не пізніше 18.03.2024;

для здійснення 2 платежу - рахунок-фактуру від 25.03.2024 №ДУ-0020930/0532-03041-ПД на плановий обсяг 65 016,205 МВт*год на суму 8 158 493,47 грн з ПДВ, що, відповідно до п. 3.5. договору мав бути оплачений не пізніше 28.03.2024;

для здійснення 3 платежу - рахунок-фактуру від 05.04.2024 №ДУ-0021671/0532-03041-ПД на плановий обсяг 65 641,474 МВт*год на суму 8 236 954,73 грн з ПДВ, що, відповідно до п. 3.5. договору мав бути оплачений до 08.04.2024.

31.03.2024 позивачем складено та надіслано відповідачу акт надання послуги за березень 2024 року відповідно до якого фактичний обсяг наданої послуги склав 192 807,907 МВт*год вартістю 24 194 307,40 грн з ПДВ. Зазначений акт надіслано відповідачу та одержано останнім 09.04.2024, що підтверджується даними витягу з сервісу АСКОД Онлайн. Строк оплати за цим актом згідно з п. 6.4. договору - до 15.04.2023.

Актом коригування від 25.06.2024 до акту надання послуги за березень 2024 року скориговано фактичний обсяг наданої послуги, який склав 192 531,953 МВт*год, тобто вартість послуги зменшилась на 34 627,80 грн та становить з вказаної дати 24 159 679,60 грн з ПДВ. Зазначений акт надіслано відповідачу та одержаний останнім 25.06.2024, що підтверджується даними витягу з сервісу АСКОД Онлайн. Строк оплати за цим актом коригування згідно з п. 6.4. договору - до 15.07.2024.

Враховуючи викладене, за порушення здійснення розрахунків за березень 2024 року відповідач зобов`язаний сплатити на користь позивача 24 159 679,60 грн.

У квітні 2024 позивачем було надано (сформовано):

для здійснення 1 платежу - рахунок-фактуру від 15.04.2024 №ДУ-0023159/0532-03041-ПД на плановий обсяг 49 339,853 МВт*год на суму 6 191 362,12 грн з ПДВ, що, відповідно до п. 3.5. договору мав бути оплачений не пізніше 18.04.2024;

для здійснення 2 платежу - рахунок-фактуру від 25.04.2024 №ДУ-0023888/0532-03041-ПД на плановий обсяг 47 701,020 МВт*год на суму 5 985 714,79 грн з ПДВ, що, відповідно до п. 3.5. договору мав бути оплачений не пізніше 28.04.2024;

для здійснення 3 платежу - рахунок-фактуру від 06.05.2024 №ДУ-0024614/0532-03041-ПД на плановий обсяг 6 385 971,73 МВт*год на суму 6 385 971,73 грн з ПДВ, що, відповідно до п. 3.5. договору мав бути оплачений до 08.05.2024.

30.04.2024 позивачем складено та надіслано відповідачу акт надання послуги за квітень 2024 року відповідно до якого фактичний обсяг наданої послуги склав 147 931,598 МВт*год вартістю 18 563 048,64 грн з ПДВ. Зазначений акт надіслано відповідачу та одержано останнім 08.05.2024, що підтверджується даними витягу з сервісу АСКОД Онлайн. Строк оплати за цим актом згідно з п. 6.4. договору - до 15.05.2023.

Актом коригування від 04.07.2024 до акту надання послуги за квітень 2024 року скориговано фактичний обсяг наданої послуги, який склав 147 846,055 МВт*год, тобто вартість послуги зменшилась на 10 734,28 грн та становить з вказаної дати 18 552 314,36 грн з ПДВ. Зазначений акт надіслано відповідачу та одержаний останнім 04.07.2024, що підтверджується даними витягу з сервісу АСКОД Онлайн. Строк оплати за цим актом коригування згідно з п. 6.4. договору - до 15.08.2024.

Враховуючи викладене, за порушення здійснення розрахунків за квітень 2024 відповідач зобов`язаний сплатити на користь позивача 18 552 314,36 грн.

У травні 2024 позивачем було надано (сформовано):

для здійснення 1 платежу - рахунок-фактуру від 15.05.2024 а №ДУ-0026079/0532-03041-ПД на плановий обсяг 47 523,484 МВт*год на суму 5 963 436,86 грн з ПДВ, що, відповідно до п. 3.5. договору мав бути оплачений не пізніше 18.05.2024;

для здійснення 2 платежу - рахунок-фактуру від 25.05.2024 №ДУ-0026805/0532-03041-ПД на плановий обсяг 48 201,180 МВт*год на суму 6 048 476,87 грн з ПДВ, що, відповідно до п. 3.5. договору мав бути оплачений не пізніше 28.05.2024;

для здійснення 3 платежу - рахунок-фактуру від 05.06.2024 №ДУ-0027532/0532-03041-ПД на плановий обсяг 50 281,321 МВт*год на суму 6 309 501,29 грн з ПДВ, що, відповідно до п. 3.5. договору мав бути оплачений до 08.06.2024.

31.05.2024 позивачем складено та надіслано відповідачу акт надання послуги за травень 2024 року відповідно до якого фактичний обсяг наданої послуги склав 146 005,986 МВт*год вартістю 18 321 415,15 грн з ПДВ. Зазначений акт надіслано відповідачу та одержано останнім 11.06.2024, що підтверджується даними витягу з сервісу АСКОД Онлайн. Строк оплати за цим актом згідно з п. 6.4. договору - до 15.07.2023.

Актом коригування від 09.07.2024 до акту надання послуги за травень 2024 року скориговано фактичний обсяг наданої послуги, який склав 146 032,631 МВт*год, тобто вартість послуги збільшилась на 3 343,51 грн та становить з вказаної дати 18 324 758,66 грн з ПДВ. Зазначений акт надіслано відповідачу та одержаний останнім 10.07.2024, що підтверджується даними витягу з сервісу АСКОД Онлайн. Строк оплати за цим актом коригування згідно з п. 6.4. договору - до 15.08.2024.

Враховуючи викладене, за порушення здійснення розрахунків за травень 2024 відповідач зобов`язаний сплатити на користь позивача 18 324 758,66 грн.

Відповідач надані послуги в січні-травні 2024 оплатив частково, у зв`язку з чим його заборгованість за цей період становить 112 169 828,31 грн.

Норми права, застосовані судом та мотивована оцінка доводів сторін.

Відносини, пов`язані з виробництвом, передачею, розподілом, купівлею-продажем, постачанням електричної енергії для забезпечення надійного та безпечного постачання електричної енергії споживачам з урахуванням інтересів споживачів, розвитку ринкових відносин, мінімізації витрат на постачання електричної енергії та мінімізації негативного впливу на навколишнє природне середовище регулює Закон України "Про ринок електричної енергії".

Відповідно до частини 1 статті 4 Закону України "Про ринок електричної енергії" учасники ринку електричної енергії провадять свою діяльність на ринку електричної енергії на договірних засадах. Для забезпечення функціонування ринку електричної на договірних засадах. Для забезпечення функціонування ринку електричної енергії укладаються, зокрема, договори про надання послуг з диспетчерського (оперативно-технологічного) управління.

Диспетчерським управлінням, згідно з пунктом 18 ч. 1. ст. 1 Закону України "Про ринок електричної енергії" є - оперативно-технологічне управління об`єднаною енергетичною системою України із забезпеченням надійного і безперебійного постачання електричної енергії споживачам з додержанням вимог енергетичної безпеки.

Відповідно до статей 11, 629 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України) договір є однією з підстав виникнення зобов`язань та є обов`язковим для виконання сторонами.

Зобов`язання, в силу вимог статей 526, 525 ЦК України, має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться. Одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом. Аналогічна за змістом норма міститься і у ст. 193 Господарського кодексу України.

Укладений між сторонами договір за своєю правовою природою є договором надання послуг, а відповідно до статті 901 ЦК України за договором про надання послуг одна сторона (виконавець) зобов`язується за завданням другої сторони (замовника) надати послугу, яка споживається в процесі вчинення певної дії або здійснення певної діяльності, а замовник зобов`язується оплатити виконавцеві зазначену послугу, якщо інше не встановлено договором. Положення цієї глави можуть застосовуватися до всіх договорів про надання послуг, якщо це не суперечить суті зобов`язання.

Згідно ч. 1 ст. 902 ЦК України, виконавець повинен надати послугу особисто. Якщо договором передбачено надання послуг за плату, замовник зобов`язаний оплатити надану йому послугу в розмірі, у строки та в порядку, що встановлені договором (ч. 1 ст. 903 Цивільного кодексу України).

Положенням ст. 530 ЦК України передбачено, якщо у зобов`язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін).

Відповідно до ст. ст.610,611 ЦК України, порушенням зобов`язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання). У разі порушення зобов`язання, настають правові наслідки, встановлені договором або законом.

За правилами ч.ч. 1-3 ст. 13 ГПК України судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених цим Кодексом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.

Згідно з частиною 1 ст. 86 ГПК України, суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.

Судом встановлено, що за пунктом 3.5. Договору користувач (відповідач) здійснює поетапну оплату вартості послуги за кожну декаду розрахункового періоду згідно з такою системою платежів і розрахунків:

- 1 платіж - до 18 числа розрахункового періоду в розмірі планової вартості послуги, наданої в першій декаді розрахункового періоду;

- 2 платіж - до 28 числа розрахункового періоду в розмірі планової вартості послуги, наданої в другій декаді розрахункового періоду;

- 3 платіж - до 08 числа місяця, наступного за розрахунковим періодом, в розмірі планової вартості послуги, наданої в третій декаді розрахункового періоду.

Таким чином, з урахуванням положень ст. 530 ЦК України та змісту пункту 3.5 Договору, строк виконання відповідачем грошового зобов`язання з оплати наданих послуг з диспетчерського (оперативно-технологічного) управління за період січень-травень 2024 на момент звернення до суду є таким, що настав.

Судом встановлено, що позивачем на виконання умов договору належним чином виконано зобов`язання, що підтверджується доказами наявними в матеріалах справи, та надано послуги відповідачу протягом січня-грудня 2024.

Відповідач у поданому відзиві не навів жодних підстав щодо відсутності в останнього обов`язку оплачувати послуги диспетчерського (оперативно-технологічного) управління за період січень-грудень 2024.

У зв`язку із нездійсненням відповідачем оплати наданих позивачем послуг заборгованість відповідача перед позивачем становить 112 169 828,31 грн.

З огляду на вищевикладене, суд дійшов висновку, що відповідачем було порушено умови Договору про надання послуг з диспетчерського (оперативно-технологічного) управління від 01.01.2024 № 0532-03041-ПД, а тому позовні вимоги про стягнення з відповідача основного боргу в розмірі 112 169 828,31 грн є обґрунтованими та підлягають задоволенню.

Разом з цим, після подання позовної заяви відповідач платіжними інструкціями №223946 від 05.08.2024 на суму 200 000,00 грн та № 224054 від 07.08.2024 на суму 200 000,00 грн здійснив перерахування грошових коштів ПрАТ "НЕК "Укренерго" на загальну суму 400 000,00 грн.

Згідно пояснень позивача, сплачені грошові кошти зараховано на погашення основної суми боргу за Договором про надання послуг з диспетчерського (оперативно-технологічного) управління від 01.01.2024 № 0532-03041-ПД.

Господарський суд зазначає, що вказане зарахування відповідає призначенню платежу та фактичним обставинам.

Пунктом 2 ч. 1 ст. 231 ГПК України встановлено, що господарський суд закриває провадження у справі, якщо відсутній предмет спору.

Закриття провадження у справі на підставі зазначеної норми ГПК України можливе в разі, коли предмет спору існував на момент виникнення останнього та припинив існування в процесі розгляду справи.

Враховуючи викладене та подані відповідачем докази, провадження у справі в частині стягнення 400 000,00 грн основного боргу підлягає закриттю на підставі п. 2 ч. 1 ст. 231 ГПК України.

За нормами ч. 3 ст. 231 ГПК України, у разі закриття провадження у справі повторне звернення до суду із спору між тими самим сторонами, про той самий предмет і з тих самих підстав не допускається.

В іншій частині стягнення суми основного боргу позовні вимоги підлягають задоволенню.

Відповідно до ст. 625 Цивільного кодексу України боржник, який прострочив виконання грошового зобов`язання, на вимогу кредитора зобов`язаний сплатити суму боргу з урахуванням встановленого індексу інфляції за весь час прострочення, а також три проценти річних від простроченої суми, якщо інший розмір процентів не встановлений договором або законом.

Враховуючи вищенаведене та порушення відповідачем строків оплати наданих послуг, позивачем правомірно нараховано 3% річних та інфляційні втрати.

Дослідивши та перевіривши здійснений позивачем розрахунок суми 3% річних та інфляційних (а.с. 10), судом встановлено, що вказаний розрахунок здійснений позивачем вірно на відповідну суму боргу за кожним рахунком та актом наданих послуг, з урахуванням часткових оплат та коригувань.

Відповідач не подав контррозрахунку на спростування заявлених позивачем вимог, натомість у відзиві просить зменшити розмір інфляційних втрат до 158 179,54 грн, посилаючись на те, що прострочення виконання зобов`язання сталося не з його вини.

Позивач проти зменшення розміру інфляційних втрат заперечує.

Оцінюючи наведені відповідачем доводи щодо зменшення, суд зазначає, що вимагати сплати суми боргу з врахуванням індексу інфляції та 3% річних є правом кредитора, яким останній наділений в силу нормативного закріплення зазначених способів захисту майнового права та інтересу. Визначені ч.2 ст. 625 ЦК право стягнення інфляційних втрат і 3% річних є мінімальними гарантіями, які надають кредитору можливість захистити свої інтереси. Позбавлення кредитора можливості реалізувати це право порушуватиме баланс інтересів і сприятиме виникненню ситуацій, за яких боржник повертатиме кредитору грошові кошти, які, через інфляційні процеси, матимуть іншу цінність, порівняно з моментом, коли такі кошти були отримані (у тому числі у вигляді прострочення оплати відповідних товарів та послуг).

Верховний Суд неодноразово наголошував, що за змістом ч. 2 ст. 625 ЦК України нарахування інфляційних втрат та 3% річних на суму боргу входять до складу грошового зобов`язання і вважаються особливою мірою відповідальності боржника за прострочення грошового зобов`язання, оскільки виступають способом захисту майнового права та інтересу, який полягає у відшкодуванні матеріальних втрат кредитора від знецінення грошових коштів унаслідок інфляційних процесів та отриманні компенсації (плати) від боржника за користування останнім утримуваними грошовими коштами, належними до сплати кредиторові (постанови Великої Палати Верховного Суду від 19.06.2019 у справах №703/2718/16-ц та №646/14523/15-ц).

Чинне законодавство не відносить інфляційні нарахування до штрафних санкцій, право на зменшення яких урегульовано ст. 233 Господарського кодексу України та ст. 551 Цивільного кодексу України, а тому їх зменшення законодавчо не передбачено.

Щодо процентів річних, суд враховує, що такі проценти нараховані позивачем в мінімально визначеному законодавством розмірі 3%. Отже, такі проценти у зазначеному розмірі спрямовані передусім на компенсацію позивачу майнових втрат, яких він зазнає внаслідок несвоєчасного здійснення розрахунку з боку відповідача. Відповідач не доводить, що нараховані позивачем проценти за своїм розміром є способом отримання позивачем додаткових доходів.

Крім того, відповідач не доводить, прямого впливу на стан розрахунку подій, які маються місце з 24.02.2022 та з урахуванням того, що позивач також знаходиться на території України. Також, відповідач не повідомляє і не доводить зазначені обставини як форс-мажорні.

З урахуванням викладеного, суд не встановив підстав для зменшення нарахувань згідно ст. 625 ЦК України.

За наслідками розгляду спору суд дійшов висновку, що позовні вимоги ПрАТ "НЕК "Укренерго" доведені та обґрунтовані, відповідачем не спростовані, а тому підлягають задоволенню в розмірі 111 769 828,31 грн основного боргу, 1 581 795,38 грн інфляційних та 911 363,50 грн 3% річних.

Провадження у справі в частині стягнення 400 000,00 грн основного боргу підлягає закриттю у зв`язку з відсутністю предмета спору в цій частині.

Судові витрати.

У відповідності до ст. 129 Господарського процесуального кодексу України судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

За вимогами ст. 7 Закону України "Про судовий збір" у разі закриття провадження у справі (крім випадків, якщо провадження у справі закрито у зв`язку з відмовою позивача від позову і така відмова визнана судом) сплачена сума судового збору повертається за клопотанням особи, яка його сплатила за ухвалою суду.

Однак судовий збір у справі № 912/1842/24 сплачено в максимальному розмірі (350 розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб).

Враховуючи, що ціна позову після закриття провадження в частині стягнення 400 000,00грн заборгованості за надану послугу становить 114 262 987,19 грн, то судовий збір в такому спорі також складає максимальний розмір, встановлений підп. 1 п. 2 ч. 2 ст. 4 Закону України "Про судовий збір". Отже, відсутні підстави для повернення сплаченого судового збору.

Інших судових витрат сторони не заявляють.

Керуючись ст. ст. 74, 76, 77, 129, 231, 233, 236-241, 326, 327 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд

ВИРІШИВ:

Провадження у справі в частині стягнення 400 000,00 грн суми основного боргу закрити у зв`язку з відсутністю предмета спору.

Позовні вимоги в іншій частині задовольнити повністю.

Стягнути з Приватного акціонерного товариства "Кіровоградобленерго" (Студентський бульвар, 15, м. Кропивницький, 25015, ідентифікаційний код 23226362) на користь Приватного акціонерного товариства "Національна енергетична компанія "Укренерго" (вул. Симона Петлюри 25, м. Київ, 01032, ідентифікаційний код 00100227) 111 769 828,31 грн основного боргу, 1 581 795,38 грн інфляційних та 911 363,50 грн 3% річних, а також 847 840,00 грн судового збору.

Наказ видати після набрання рішенням законної сили.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення в порядку передбаченому Господарським процесуальним кодексом України. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Копії рішення направити Приватному акціонерному товариству "Національна енергетична компанія "Укренерго" та Приватному акціонерному товариству "Кіровоградобленерго" до електронних кабінетів з використанням Єдиної судової інформаційно-комунікаційної системи.

Повне рішення складено 08.11.2024.

Суддя В.В.Тимошевська

СудГосподарський суд Кіровоградської області
Дата ухвалення рішення07.11.2024
Оприлюднено11.11.2024
Номер документу122897162
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань купівлі-продажу поставки товарів, робіт, послуг енергоносіїв

Судовий реєстр по справі —912/1842/24

Ухвала від 31.01.2025

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Тимошевська В.В.

Ухвала від 27.01.2025

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Тимошевська В.В.

Ухвала від 23.01.2025

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Дармін Михайло Олександрович

Ухвала від 02.12.2024

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Дармін Михайло Олександрович

Рішення від 07.11.2024

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Тимошевська В.В.

Ухвала від 24.10.2024

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Тимошевська В.В.

Ухвала від 01.10.2024

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Тимошевська В.В.

Ухвала від 01.08.2024

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Тимошевська В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні