Рішення
від 28.10.2024 по справі 918/314/23
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД РІВНЕНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД РІВНЕНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул. Давидюка Тараса, 26А, м. Рівне, 33013, тел. (0362) 62 03 12, код ЄДРПОУ: 03500111,

e-mail: inbox@rv.arbitr.gov.ua, вебсайт: https://rv.arbitr.gov.ua

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"28" жовтня 2024 р. м. РівнеСправа № 918/314/23

Господарський суд Рівненської області у складі головуючого судді Войтюка В.Р., при секретарі судового засідання Мамчур А.Ю., розглянувши у відкритому судовому засіданні матеріали справи

за позовом Рівненської міської ради

до відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю "АЗС-Сервіс"

про визнання укладеним договору оренди землі

та матеріали

зустрічної позовної заяви Товариства з обмеженою відповідальністю " АЗС-Сервіс"

до відповідача Рівненська міська рада

про визнання договору укладеним.

В засіданні приймали участь:

Від позивача: Єгорова Ірина Степанівна (в залі суду);

Від відповідача: Андрієвський Андрій Олександрович (в залі суду);

Від відповідача: Татарчук Ігор Петрович (в залі суду.)

ВСТАНОВИВ:

Стислий виклад позиції позивача та заперечень відповідача.

30 березня 2023 року Рівненська міська рада (далі - позивач за первісним позовом) звернулася до Господарського суду Рівненської області з позовом до відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю "АЗС-Сервіс" (далі - відповідач за зустрічним позовом) про визнання укладеним договору оренди землі.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що незважаючи на наявність рішення Рівненської міської ради від 20 жовтня 2022 року № 2623 "Про укладення з Товариством з обмеженою відповідальністю "АЗС-Сервіс" на новий строк договору оренд землі у провулку Робітничому, 5" відповідач ухиляється від укладення договору оренди земельної ділянки (кадастровий номер 5610100000:01:002:0138) з позивачем, як власником нерухомого майна, що розташоване на даній земельній ділянці, яка належить територіальній громаді міста Рівне на праві комунальної власності.

В судовому засіданні 28 жовтня 2024 року представник позивача первісні позовні вимоги підтримав у повному обсязі та з підстав наведених у позовній заяві. Окрім того представник позивача просив суд відмовити в задоволенні зустрічної позовної заяви.

Відповідач в свою чергу не погоджуючись з позовними вимогами позивача, подав до суду відзив на позовну заяву, в якому останній зазначає наступні обставини.

Заперечення щодо позовних вимог відповідач аргументує тим, що запропонований позивачем проект договору оренди землі не відповідає вимогам ЦК України, Земельного кодексу України та Податкового кодексу України.

Відповідач отримавши пропозицію позивача про укладення договору оренди, 19 грудня 2022 року листом направив зустрічну пропозицію щодо укладення договору, а саме товариство вказало, що не погоджується із запропонованими у договорі істотними умовами договору, зокрема в частині визначеного розміру орендної плати та направило підписані примірники договору оренди із протоколом узгодження розбіжностей.

Листом від 05 січня 2023 року Рівненська міська рада повідомила, що запропоновані у протоколі розбіжностей зміни не приймаються.

Зважаючи на вищевикладені обставини, оскільки істотні умови договору оренди між сторонами не були погоджені, відповідач позовні вимоги заперечує у повному обсязі та просить суд в задоволенні первісного позову.

В судовому засіданні 28 жовтня 2024 року представник відповідача заперечив проти задоволення позовних вимог позивача та підтримав подану зустрічну позовну заяву.

Окрім того, Товариством з обмеженою відповідальністю "АЗС-Сервіс" подано зустрічну позовну заявою до відповідача Рівненська міська рада про визнання договору укладеним, в якій позивач за зустрічним позовом просить суд затвердити запропоновану останнім редакцію договору оренди землі (кадастровий номер 5610100000:01:002:0138), як власника об`єктів нерухомості які знаходяться на вказаній земельній ділянці.

Не погоджуючись із поданим зустрічним позовом, Рівненською міською радою подано до суду відзив який обґрунтований наступними обставинами.

Рівненська міська рада зазначає, що не погоджується із запропонованим проектом договору оренди, оскільки у абзаці 2 п. 9 проекту договору оренди землі вказано розмір орендної плати в рік за земельну ділянку складає 3,0% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки. Однак на переконання відповідача за зустрічним позовом розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку № 03-04/113, виданий Управлінням земельних відносин виконавчого комітету Рівненської міської ради, відповідно до протоколу № 4 від 22 листопада 2022 року засідання контрольної комісії Рівненської міської ради з питань встановлення розмірів орендної плати за земельні ділянки, має становити 5% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, оскільки Відповідно до протоколу № 4 засідання контрольної комісії Рівненської міської ради з питань встановлення розмірів орендної плати за земельні ділянки від 22 листопада 2022 року на засідання даної комісії виносилась пропозиція по встановленню розміру орендної плати за земельну ділянку площею 4 495 м2 у провулку Робітничому, 5, яка перебуває в оренді в Товариства з обмеженою відповідальністю "АЗС-Сервіс" та за результатами засідання контрольної комісії Рівненської міської ради з питань встановлення розмірів орендної плати за земельні ділянки від 22 листопада 2022 року, в тому числі під номером 15 ухвалено застосовувати 5,0 % (3,0% - мінімальний; 2,0% - на земельній ділянці ведеться гуртова торгівля) від нормативної грошової оцінки земельної ділянки; встановлено розмір орендної плати в рік в сумі 96 012 грн. 86 коп.

Відповідач за зустрічним позовом звертає увагу суду на те, що на земельній ділянці з кадастровим номером 5610100000:01:002:0138 розташоване приміщення головного корпусу холодильника та компресорного цеху, загальною площею 5 858,5 м2, право власності на яке зареєстроване за Товариством з обмеженою відповідальністю "АЗС-Сервіс", яке відповідно до інформації з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань відповідно до класифікатора виду економічної діяльності займається оптовою торгівлею твердим, рідким газоподібним паливом і подібними продуктами (46,71), оптовою торгівлею деталями та приладдям для автотранспортних засобів.

Окрім того, частину нерухомого майна, яке знаходиться на земельній ділянці, позивач за зустрічним передає в оренду чотирьом орендарям, які відповідно до класифікатору видів економічної діяльності займаються оптовою торгівлею.

Щодо абзацу 3 п. 9 відповідач за зустрічним позовом зазначає, що на підставі рішення Рівненської міської ради № 178622 березня 2012 року між Рівненською міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю "A3C-Cервіс" укладено договір оренди земельної ділянки (кадастровий номер 5610100000:01:002:0138) строком на 10 років. Даний договір зареєстрований в управлінні Держземагентства у м. Рівному Рівненської області, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 20 грудня 2012 року. У відповідності до статті 18 ЗУ "Про оренду землі" договір оренди землі набирає ї чинності після його державної реєстрації, отже строк дії вищезазначеного договору оренди землі спливає 20 грудня 2022 року. Тому, на переконання відповідача за зустрічним позовом, оскільки орендар не повернув орендовану земельну ділянку та продовжує користуватися останньою, відповідач вважає правомірним здійснювати орендну плату починаючи з 21 грудня 2022 року. Окрім того, відповідач за зустрічним позовом зазначає, що ч. 2 абзацу 3 п. 13 договору не відповідає відповідній частині пункту 13 Типового договору оренди землі, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03 березня 2004 року № 220.

Зважаючи на вищевикладені обставини, відповідач за зустрічним позовом, позовні вимоги не визнає та просить суд відмовити у задоволенні зустрічного позову у повному обсязі.

Заяви та клопотання у справі.

24 квітня 2023 року до відділу канцелярії та документального забезпечення суду від представника відповідача в порядку ст. 165 ГПК України надійшов відзив на позовну заяву, в якому останній позовні вимоги заперечує у повному обсязі.

24 квітня 2023 року до Господарського суду Рівненської області звернулося Товариство з обмеженою відповідальністю " АЗС-сервіс" з зустрічною позовною заявою до відповідача Рівненської міської ради про визнання договору укладеним.

28 квітня 2023 року до відділу канцелярії та документального забезпечення суду від відповідача надійшло клопотання про відкладення розгляду справи на іншу дату. Окрім того, від відповідача надійшло клопотання про зупинення провадження у справі.

12 травня 2024 року до відділу канцелярії та документального забезпечення суду від позивача (відповідач за зустрічним позовом) надійшов відзив на зустрічну подзвону заяву, в якому останній позовні вимоги заперечує.

19 травня 2024 року до відділу канцелярії та документального забезпечення суду від відповідача (позивач за зустрічним позовом) надійшла відповідь на відзив на зустрічну позовну заяву.

20 травня 2024 року до відділу канцелярії та документального забезпечення суду від відповідача надійшли пояснення.

02 вересня 2024 року до відділу канцелярії та документального забезпечення суду від відповідача (позивача за зустрічним позовом) надійшли додаткові пояснення.

16 жовтня 2024 року до відділу канцелярії та документального забезпечення суду від позивача (відповідача за зустрічним позовом) надійшли пояснення.

18 жовтня 2024 року до відділу канцелярії та документального забезпечення суду від відповідача (позивача за зустрічним позовом) надійшли додаткові пояснення.

Процесуальні дії у справі.

Ухвалою Господарського суду Рівненської області від 31 березня 2023 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі № 918/314/23 за позовом Рівненської міської ради до відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю "АЗС-Сервіс" про визнання укладеним договору оренди землі, підготовче судове засідання призначено на 01 травня 2023 року.

Ухвалою Господарського суду Рівненської області від 25 квітня 2023 року прийнято зустрічну позовну заяву Товариства з обмеженою відповідальністю " АЗС-сервіс" до відповідача Рівненська міська рада про визнання договору укладеним, зустрічний позов Товариства з обмеженою відповідальністю " АЗС-сервіс" об`єднано в одне провадження з первісним позовом у справі № 918/314/23.

Ухвалою Господарського суду Рівненської області від 01 травня 2023 року відкладено підготовче засідання на 22 травня 2023 року.

Ухвалою Господарського суду Рівненської області від 22 травня 2023 року зупинено провадження у справі № 918/314/23 за позовом Рівненської міської ради до відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю "АЗС-Сервіс" про визнання укладеним договору оренди землі та матеріали зустрічної позовної заяви Товариства з обмеженою відповідальністю " АЗС-сервіс" до відповідача Рівненська міська рада про визнання договору укладеним до вирішення Рівненським окружним адміністративним судом справи № 460/10105/23.

Ухвалою Рівненського окружного адміністративного суду від 13 червня 2024 року, яка залишена без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 01 серпня 2024 року провадження у справі № 460/10105/23 закрито.

Ухвалою Господарського суду Рівненської області від 16 серпня 2024 року поновлено провадження у справі № 918/314/23 та призначено підготовче судове засідання на 16 вересня 2024 року.

Ухвалою Господарського суду Рівненської області від 16 вересня 2024 року закрито підготовче провадження по розгляду позовної заяви у справі № 918/314/24 за позовом Рівненської міської ради до відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю "АЗС-Сервіс" про визнання укладеним договору оренди землі та матеріали зустрічної позовної заяви Товариства з обмеженою відповідальністю " АЗС-сервіс" до відповідача Рівненська міська рада про визнання договору укладеним та призначено розгляд справи № 918/314/24 до судового розгляду по суті на 30 вересня 2023 року.

Ухвалою Господарського суду Рівненської області 30 вересня 2024 року відкладено розгляд справи по суті в межах встановленого Господарським процесуальним кодексом України строку на 21 жовтня 2024 року.

В судовому засідання 21 жовтня 2024 року оголошено перерву до 28 жовтня 2024 року.

Фактичні обставини справи та зміст спірних правовідносин.

Дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується первісний позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи та вирішення спору по суті, господарським судом встановлено наступне.

Між Рівненською міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю "АЗС-Сервіс" 31 жовтня 2012 року укладено договір оренди земельної ділянки площею 4 495 м2 у провулку Робітничому, 5 для будівництва та обслуговування будівель торгівлі (для реконструкції приміщення головного корпусу холодильника та компресорного цеху під офіси, складські та виробничі приміщення), який зареєстрований в управлінні Держземагенства у м. Рівному Рівненської області, про у Державному реєстрі земель вчинено запис від 20 грудня 2012 року № 561010004000683.

Вказаний договір оренди земельної ділянки прийнятий сторонами, містить всі істотні умови та зареєстрований у встановлений законом порядок.

Відповідно до п. 8 Договору, останній укладено терміном на 10 (десять) років. Після закінчення строку договору Орендар має переважне право поновлення його на новий строк. У цьому разі Орендар повинен не пізніше ніж за 180 днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово Орендодавця про намір продовжити його дію.

На виконання вимог п. 8 Договору, Товариством з обмеженою відповідальністю "АЗС-Сервіс" повідомило Рівненську міську раду про намір продовжити дію договору оренди земельної ділянки на новий строк.

Надалі відповідно до заяви Товариства з обмеженою відповідальністю "АЗС-Сервіс", 20 жовтня 2022 року рішенням Рівненської міської ради вирішено укласти з Товариством з обмеженою відповідальністю "АЗС-Сервіс" на новий строк договір оренди земельної ділянки, яка перебуває в оренді згідно з договором оренди землі від 20 грудня 2012 року №561010004000683. Договір оренди земельної ділянки вирішено укласти на 10 років, без умови щодо його автоматичного поновлення, для реконструкції приміщення головного корпусу холодильника та компресорного цеху під офісні, складські та виробничі приміщення. Вирішено договір оренди землі укласти у відповідності до вимог чинного законодавства.

На виконання рішення від 20 жовтня 2022 року № 2623 Рівненською міською радою направлено Товариству з обмеженою відповідальністю "АЗС-Сервіс" пропозицію від 05 грудня 2022 року № 08-4089 з проектом договору оренди земельної ділянки площею 4 495 м2 у провулку Робітничому, 5 для будівництва та обслуговування будівель торгівлі (для реконструкції приміщення головного корпусу холодильника та компресорного цеху під офіси, складські та виробничі приміщення) (кадастровий номер 5610100000:01:022:0138).

19 грудня 2022 року листом № 125 Товариство з обмеженою відповідальністю "АЗС-Сервіс" направило зустрічну пропозицію щодо укладення договору. Товариство вказало, що не погоджується із запропонованими у договорі істотними умовами договору, зокрема в частині визначного розміру орендної плати та направило підписані примірники договору оренди із протоколом узгодження розбіжностей.

Листом від 05 січня 2023 року Рівненська міська рада повідомила, що запропоновані у протоколі розбіжностей зміни не приймаються, договір оренди земельної ділянки неукладено.

Рівненська міська рада просить суд визнати укладеним з Товариством з обмеженою відповідальністю "АЗС-Сервіс" договір оренди земельної ділянки площею 4 495 м2 у провулку Робітничому, 5 (кадастровий номер 5610100000:01:022:0138) у запропонованій редакції.

Окрім того, дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується зустрічний позов, суд зазначає, що останні стосуються встановлених вище обставин щодо розбіжностей у запропонованій Рівненською міською радою редакцією договору оренди земельної ділянки.

Товариство з обмеженою відповідальністю "АЗС-Сервіс" не погоджується із абзацом 2 п. 9 запропонованого договору оренди землі, відповідно до якого розмір орендної плати в рік за земельну ділянку складає 96 012 грн. 86 коп., що становить 5,0% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки. Останнє запропонувало встановити розмір орендної плати в рік за земельну ділянку складає 57 607 грн. 71 коп., що становить 3,0% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, оскільки відповідно до п. 2 Розділу 2 Положення про розмір орендної плати № 3427, мінімальна величина розміру орендної плати (крім земельних ділянок, зазначених у пункті 5 розділу 2) за земельні ділянки, які перебувають у комунальній власності територіальної громади міста Рівного, встановлюється на рівні 3% від нормативної грошової оцінки та збільшується на встановлений розмір, якщо на земельній ділянці здійснюється певний вид економічної діяльності.

Товариство з обмеженою відповідальністю "АЗС-Сервіс" вказує, що на вказаній земельній ділянці останнім не здійснюється жоден із видів економічної діяльності, які перелічені в пункті 2 розділу 2 вказаного Положення та зазначені як підстава збільшення величини розміру орендної плати.

Щодо реквізитів Товариства з обмеженою відповідальністю "АЗС-Сервіс", Рівненською міською радою невірно вказано юридичну адресу товариства, зокрема замість м. Рівне, вул. Володимира Стельмаха, 32-6, вказано м. Рівне, вул. Володимира Стельмаха, 33.

В редакції договору оренди землі запропонованого Рівненською міською радою зазначено, що орендна тата за землю справляється з 21 грудня 2022 року (з наступного дня від дня закінчення терміну дії договору оренди землі від 20 грудня 2012 року № 9561010004000683).

Разом з тим, Товариство з обмеженою відповідальністю "АЗС-Сервіс" заперечує встановлення сплати орендної плати з 21 грудня 2022 року, оскільки вказане не відповідає ст. ст. 125-126 Земельного кодексу України, п. 287.7 ст. 287 Податкового кодексу України та п.38 цього договору.

Щодо абзацу 1 п. 13 орендар включив до запропонованої редакції наступну умову - "Розмір орендної плати може змінюватись Орендодавцем в односторонньому порядку. Пропозиції про перегляд розміру орендної плати надсилаються не частіше ніж один раз на квартал." Товариство з обмеженою відповідальністю "АЗС-Сервіс" не погоджується з вказаною редакцією, оскільки остання суперечить нормі ст. 651 Цивільного кодексу України, та у свою чергу пропонує викласти вказаний пункт у такій редакції - "Розмір орендної тати може змінюватись за взаємною згодою сторін. Пропозиції про перегляд розміру орендної плати надсилаються не частіше ніж один раз на квартал.".

Щодо ч. 2 абзацу 3 п. 13 Орендар включив до запропонованої редакції наступну умову - "Розмір орендної тати переглядається у разі: - зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміна коефіцієнтів індексації, визначених законодавством".

Товариство з обмеженою відповідальністю "АЗС-Сервіс" не погоджується з вказаною редакцією договору, зазначає, що законодавцем врегульовано порядок зміни розмірів орендної плати, а запропоноване орендодавцем формулювання є нечітким, наслідком чого є невизначеність які саме ціни і тарифи, яким чином будуть впливати на розмір орендної плати. Отже, товариство запропонувало змінити дану умову та викласти її у такій редакції - "Розмір орендної тати переглядається у разі: - зміни розмірів земельного податку, зміна коефіцієнтів індексації, визначених законодавством".

Щодо п. 25 редакції договору запропонованого Рівненською міською радою, Орендар включив до запропонованої редакції наступну умову - "Права Орендодавця: у односторонньому порядку (шляхом надсилання Орендареві повідомлення через податкові органи, або через інший уповноважений на це орган) збільшити розмір орендної плати."

Проте, Товариство з обмеженою відповідальністю "АЗС-Сервіс" не погоджується з вказаною редакцією та зазначає, що остання суперечить ст. 651 Цивільного кодексу України визначають, та запропонувало змінити дану умову та викласти її у такій редакції - "Права Орендодавця: вимагати збільшення розміру орендної плати шляхом надіслання письмової пропозиції Орендарю".

Щодо п. 31 запропонованого договору, Орендар включив до редакції наступну умову - "Зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін, крім випадків передбачених п. 1З цього договору. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв`язується у судовому порядку". Товариство з обмеженою відповідальністю "АЗС-Сервіс" не погоджується з вказаною редакцією, та запропонувало змінити дану умову та викласти її у такій редакції - "Зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв`язується у судовому порядку".

Щодо абзац 1 п. 34 запропонованого договору, Орендар включив до запропонованої редакції наступну умову - "Розірвання договору оренди землі в односторонньому порядку допускається у випадках систематичної несплати орендної плати, використання земельної ділянки не за цільовим призначенням та у разі необхідності використання земельної ділянки для розміщення об`єктів щодо яких відповідно до закону може здійснюватися примусове відчуження земельних ділянок з мотивів суспільної необхідності без відшкодування орендарю (землекористувачу) збитків, завданих таким розірванням, а також без відшкодування йому вартості поліпшень земельної ділянки, здійснених орендарем (землекористувачем)". Товариство з обмеженою відповідальністю "АЗС-Сервіс" не погоджується з вказаною редакцією, оскільки даний пункт суперечить ч. 1 ст. 31, ст. 32-1 Закону України "Про оренду землі", а також у ст. 782 Цивільного кодексу України. На противагу цьому, Товариство з обмеженою відповідальністю "АЗС-Сервіс" запропонувало п. 34 договору викласти у наступній редакції - "Розірвання договору оренди землі в односторонньому порядку не допускається, якщо інше не передбачено законом або цим договором".

Товариство з обмеженою відповідальністю "АЗС-Сервіс" просить суд визнати укладеним з Рівненська міська рада договір оренди земельної ділянки площею 4 495 м2 у провулку Робітничому, 5 (кадастровий номер 5610100000:01:022:0138) у запропонованій редакції.

Мотивована оцінка аргументів сторін, підстави їх відхилення, джерела права й акти їх застосування, порушені права та інтереси позивача і висновок суду.

Розглянувши матеріали первісного позову, керуючись принципом верховенства права, оцінивши докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів, та враховуючи, що кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, суд вважає, що первісні позовні вимоги в даній справі не підлягають задоволенню з наступних підстав.

Предметом позову в цій справі є матеріально-правові вимоги Рівненської міської ради (позивач за первісним позовом) та Товариства з обмеженою відповідальністю "АЗС-Сервіс" (позивач за зустрічним позовом) про укладення оренди земельної ділянки площею 4 495 м2 у провулку Робітничому, 5 (кадастровий номер 5610100000:01:022:0138), у редакції, наведеній у позові та зустрічному позові. Позовні вимоги обґрунтовані тим, що після прийняття рішення № 2623 від 20 жовтня 2022 року "Про укладення з Товариством з обмеженою відповідальністю "АЗС-Сервіс" на новий строк договору оренди землі у провулку Робітничому,5", між сторонами правочину, всупереч вимогам закону та вказаного рішення недосягнуто істотних умов останнього.

Відповідно до ч. 2 ст. 4 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України) юридичні особи та фізичні особи - підприємці, фізичні особи, які не є підприємцями, державні органи, органи місцевого самоврядування мають право на звернення до господарського суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав та законних інтересів у справах, віднесених законом до юрисдикції господарського суду, а також для вжиття передбачених законом заходів, спрямованих на запобігання правопорушенням.

Відповідно до пункту 1 частини 1 статті 20 ГПК України, господарські суди розглядають справи у спорах, що виникають у зв`язку із здійсненням господарської діяльності (крім справ, передбачених частиною другою цієї статті), та інші справи у визначених законом випадках, зокрема, справи у спорах, що виникають при укладанні, зміні, розірванні і виконанні правочинів у господарській діяльності, крім правочинів, стороною яких є фізична особа, яка не є підприємцем, а також у спорах щодо правочинів, укладених для забезпечення виконання зобов`язання, сторонами якого є юридичні особи та (або) фізичні особи - підприємці.

Статтею 15 Цивільного кодексу України передбачено право кожної особи на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання, а також на захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства.

Отже, наведена норма визначає об`єктом захисту порушене, невизнане або оспорюване право чи цивільний інтерес. Порушення права пов`язано із позбавленням його володільця можливості здійснити (реалізувати) своє право повністю або частково. При оспорюванні або невизнанні права виникає невизначеність у праві, спричинена поведінкою іншої особи.

Таким чином, порушення, невизнання або оспорювання суб`єктивного права є підставою для звернення особи за захистом цього права із застосуванням відповідного способу захисту.

Статтею 16 Цивільного кодексу України, положення якої кореспондуються з положеннями статті 20 Господарського кодексу України, встановлено, що кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу. Вказаними нормами матеріального права визначено способи захисту прав та інтересів, і цей перелік не є вичерпним.

Відповідно до ст. 20 ЦК України, право на захист особа здійснює на свій розсуд.

Відповідно до ст. 35 Закону України "Про оренду землі" спори, пов`язані з орендою землі, вирішуються у судовому порядку.

Позивачем заявлено вимогу про визнання укладеним договору оренди земельної ділянки у запропонованій позивачем редакції, що не суперечить способам захисту, визначеним п. 1 ч. 2 ст. 16 ЦК України, та відповідає способам захисту, визначеним статтею 20 ГК України, зокрема, установлення господарських правовідносин.

Завданням суду при здійсненні правосуддя є забезпечення, зокрема, захисту прав і законних інтересів юридичних осіб, інтересів суспільства і держави. Отже, встановивши наявність в особи, яка звернулася з позовом, суб`єктивного матеріального права або охоронюваного законом інтересу, на захист яких подано позов, суд з`ясовує наявність чи відсутність факту порушення або оспорення і відповідно ухвалює рішення про захист порушеного права або відмовляє позивачеві у захисті.

Отже, необхідною умовою для укладення договору оренди земельної ділянки, яка перебуває у державній або комунальній власності, є наявність рішення відповідного органу про передачу земельної ділянки в оренду.

Як встановлено судом, рішенням Рівненської міської ради № 2623 від 20 жовтня 2022 року "Про укладення з Товариством з обмеженою відповідальністю "АЗС-Сервіс" на новий строк договору оренди землі у провулку Робітничому,5", вирішено, зокрема: укласти з Товариством з обмеженою відповідальністю "АЗС-Сервіс" на новий строк договір оренди земельної ділянки площею 4 495 м2 у провулку Робітничому, 5 (кадастровий номер земельної ділянки 5610100000:01:022:0138), яка перебуває в оренді Товариства з обмеженою відповідальністю "АЗС-Сервіс" згідно з договором оренди землі від 20 грудня 2012 року № 561010004000683; договір оренди земельної ділянки укласти на 10 років, без умови щодо його автоматичного поновлення, для реконструкції приміщення головного корпусу холодильника та компресорного цеху під офісні, складські та виробничі приміщення; договір оренди землі укласти у відповідності до вимог чинного законодавства; право оренди земельної ділянки виникає з моменту державної реєстрації цього права (стаття 125 Земельного кодексу України).

Згідно з пунктом 1 частини 2 статті 11 ЦК України підставами виникнення цивільних прав та обов`язків є, зокрема, договори та інші правочини.

Частиною 1 статті 626 ЦК України визначено, що договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків.

Відповідно до ч. 4 ст. 179 ГК України при укладенні господарських договорів сторони можуть визначати зміст договору на основі:

вільного волевиявлення, коли сторони мають право погоджувати на свій розсуд будь-які умови договору, що не суперечать законодавству;

примірного договору, рекомендованого органом управління суб`єктам господарювання для використання при укладенні ними договорів, коли сторони мають право за взаємною згодою змінювати окремі умови, передбачені примірним договором, або доповнювати його зміст;

типового договору, затвердженого Кабінетом Міністрів України, чи у випадках, передбачених законом, іншим державним органом або органом державної влади, коли сторони не можуть відступати від змісту типового договору, але мають право конкретизувати його умови;

договору приєднання, запропонованого однією стороною для інших можливих суб`єктів, коли ці суб`єкти у разі вступу в договір не мають права наполягати на зміні його змісту.

Укладення господарських договорів на основі примірних і типових договорів повинно здійснюватися з додержанням умов, передбачених статтею 179 цього Кодексу, не інакше як шляхом викладення договору у вигляді єдиного документа, оформленого згідно з вимогами статті 181 цього Кодексу та відповідно до правил, встановлених нормативно-правовими актами щодо застосування примірного або типового договору (ч. 3 ст. 184 ГК України).

Господарський договір укладається в порядку, встановленому Цивільним кодексом України, з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом (ст. 181 ГК України).

Відповідно до ч. 1, 2 ст. 187 ГК України, спори, що виникають при укладанні господарських договорів за державним замовленням, або договорів, укладення яких є обов`язковим на підставі закону та в інших випадках, встановлених законом, розглядаються судом. Інші переддоговірні спори можуть бути предметом розгляду суду у разі якщо це передбачено угодою сторін або якщо сторони зобов`язані укласти певний господарський договір на підставі укладеного між ними попереднього договору. День набрання чинності рішенням суду, яким вирішено питання щодо переддоговірного спору, вважається днем укладення відповідного господарського договору, якщо рішенням суду не визначено інше.

Згідно зі статтею 13 Конституції України земля є об`єктом права власності Українського народу, від імені якого права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених Конституцією України.

Відповідно до статті 14 Конституції України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави.

За положеннями статті 3 Земельного кодексу України (далі - ЗК України) земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

Частинами 1, 2 ст. 83 ЗК України визначено, що землі, які належать на праві власності територіальним громадам сіл, селищ, міст, є комунальною власністю. У комунальній власності перебувають усі землі в межах населених пунктів, крім земельних ділянок приватної та державної власності.

Згідно з пунктом 34 частини першої статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин є виключною компетенцією пленарних засідань сільської, селищної, міської ради.

Розпорядження землями комунальної власності міста Києва, в тому числі надання земельних ділянок у власність чи користування, відповідно до статті 9 ЗК України, Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності" відноситься до виключних повноважень Київської міської ради.

Відповідно до статті 116 ЗК України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.

Частиною 1 статті 93 ЗК України, приписи якої кореспондуються зі ст. 1 Закону України "Про оренду землі", визначено, що право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності.

Відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються ЗК України, ЦК України, Законом України "Про оренду землі", законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі (ч. 9 ст. 93 ЗК України, ч. 1 ст. 2 Закону України "Про оренду землі").

Згідно з ч. 1 ст. 6 Закону України "Про оренду землі", орендарі набувають права оренди земельної ділянки на підставах і в порядку, передбачених ЗК України, ЦК України, цим та іншими законами України і договором оренди землі.

Порядок передачі земельних ділянок в оренду визначено ст. 124 ЗК України, за змістом частини першої якої, передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу.

Частиною другою статті 124 ЗК України визначено, що передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу.

Частиною третьою статті 124 ЗК України передбачено, що передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, громадянам, юридичним особам, визначеним частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу, здійснюється в порядку, встановленому статті 123 цього Кодексу.

Частиною другою статті 134 ЗК України визначено, що не підлягають продажу на конкурентних засадах (земельних торгах) земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них у разі розташування на земельних ділянках об`єктів нерухомого майна (будівель, споруд), що перебувають у власності фізичних або юридичних осіб.

Частиною 1 ст. 123 ЗК України визначено, що надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування. Рішення зазначених органів приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у разі: надання земельної ділянки із зміною її цільового призначення; формування нової земельної ділянки (крім поділу та об`єднання). Надання у користування земельної ділянки, зареєстрованої в Державному земельному кадастрі відповідно до Закону України "Про Державний земельний кадастр", право власності на яку зареєстровано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, без зміни її меж та цільового призначення здійснюється без складення документації із землеустрою. Надання у користування земельної ділянки в інших випадках здійснюється на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості).

Право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав (ст. 125 ЗК України).

Відповідно до ст. 13 Закону України "Про оренду землі" договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Відповідно до ч. 1 ст. 14 Закону України "Про оренду землі" договір оренди землі укладається у письмовій формі і за бажанням однієї із сторін може бути посвідчений нотаріально. Особа, яка відповідно до закону може бути орендодавцем земельної ділянки, може встановити вимогу нотаріального посвідчення договору оренди землі та скасувати таку вимогу. Встановлення (скасування) вимоги є одностороннім правочином, що підлягає нотаріальному посвідченню. Така вимога є обтяженням речових прав на земельну ділянку та підлягає державній реєстрації в порядку, визначеному законом.

Типовий договір оренди землі та типовий договір оренди землі в комплексі з розташованим на ній водним об`єктом затверджуються Кабінетом Міністрів України (ч. 2 ст. 14 Закону України "Про оренду землі".

Типовий договір оренди землі затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 03 березня 2004 року № 220 (із змінами, внесеними згідно з Постановами Кабінету Міністрів України № 1724 від 13 грудня 2006 року, № 780 від 03 вересня 2008 року, № 843 від 23 листопада 2016 року, № 890 від 22 листопада 2017 року, № 650 від 22 липня 2020 року, № 563 від 10 травня 2022 року, № 921 від 19 серпня 2022) (далі - Типовий договір оренди землі).

Відповідно до статті 15 Закону України "Про оренду землі" (в чинній редакції) істотними умовами договору оренди землі є:

об`єкт оренди (кадастровий номер, місце розташування та розмір земельної ділянки);

дата укладення та строк дії договору оренди;

орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.

За згодою сторін у договорі оренди землі можуть зазначатися інші умови.

Відповідно до ч. 2 ст. 16 Закону України "Про оренду землі" укладення договору оренди земельної ділянки із земель державної або комунальної власності здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування - орендодавця, прийнятого у порядку, передбаченому Земельним кодексом України, або за результатами земельних торгів.

Відповідно до ст. 21 Закону України "Про оренду землі" орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України). Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди.

Відповідно до ст. 22 Закону України "Про оренду землі" орендна плата справляється у грошовій формі. Розрахунки щодо орендної плати за земельні ділянки, що перебувають у державній і комунальній власності, здійснюються виключно у грошовій формі.

Відповідно до частини 9 статті 238 ГПК України у спорі, що виник при укладанні або зміні договору, в резолютивній частині вказується рішення з кожної спірної умови договору, а у спорі про спонукання укласти договір - умови, на яких сторони зобов`язані укласти договір, з посиланням на поданий позивачем проект договору.

Проаналізувавши умови запропонованої позивачем за первісним позовом редакції договору оренди землі, суд встановив наступне.

Судом встановлено, що запропонована позивачем за первісним редакція договору оренди землі містить істотні умови такого договору, визначені статтею 15 Закону України "Про оренду землі", а саме:

- об`єкт оренди земельна ділянка площею 4 495 м2 у провулку Робітничому, 5 (кадастровий номер земельної ділянки 5610100000:01:022:0138), яка передана в оренду для реконструкції приміщення головного корпусу холодильника та компресорного цеху під офісні, складські та виробничі приміщення; договір оренди землі укласти у відповідності до вимог чинного законодавства;

- дата укладення - не зазначена, водночас відповідно до статті 187 Господарського кодексу України день набрання чинності рішенням суду, яким вирішено питання щодо переддоговірного спору, вважається днем укладення відповідного господарського договору;

- строк дії договору оренди - 10 років;

- орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення і перегляду.

Відповідно до п. 1 ст. 651 ЦК України встановлено, що зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом.

Згідно статті 11 Цивільного кодексу України підставою виникнення цивільних прав і обов`язків (зобов`язань) є, зокрема, договір.

Згідно з частиною 1 статті 641 Цивільного кодексу України пропозицію укласти договір (оферту) може зробити кожна із сторін майбутнього договору. Пропозиція укласти договір має містити істотні умови договору і виражати намір особи, яка її зробила, вважати себе зобов`язаною у разі її прийняття.

Відповідно до приписів статті 181 Господарського кодексу України господарський договір за загальним правилом викладається у формі єдиного документа, підписаного сторонами. Допускається укладення господарських договорів у спрощений спосіб, тобто шляхом обміну листами, факсограмами, телеграмами, телефонограмами тощо, а також шляхом підтвердження прийняття до виконання замовлень, якщо законом не встановлено спеціальні вимоги до форми та порядку укладення даного виду договорів. Проект договору може бути запропонований будь-якою з сторін. У разі якщо проект договору викладено як єдиний документ, він надається другій стороні у двох примірниках. Сторона, яка одержала проект договору, у разі згоди з його умовами оформляє договір відповідно до вимог частини першої цієї статті і повертає один примірник договору другій стороні або надсилає відповідь на лист, факсограму тощо у двадцятиденний строк після одержання договору. За наявності заперечень щодо окремих умов договору сторона, яка одержала проект договору, складає протокол розбіжностей, про що робиться застереження у договорі, та у двадцятиденний строк надсилає другій стороні два примірники протоколу розбіжностей разом з підписаним договором. Сторона, яка одержала протокол розбіжностей до договору, зобов`язана протягом двадцяти днів розглянути його, в цей же строк вжити заходів для врегулювання розбіжностей з другою стороною та включити до договору всі прийняті пропозиції, а ті розбіжності, що залишились неврегульованими, передати в цей же строк до суду, якщо на це є згода другої сторони. У разі досягнення сторонами згоди щодо всіх або окремих умов, зазначених у протоколі розбіжностей, така згода повинна бути підтверджена у письмовій формі (протоколом узгодження розбіжностей, листами, телеграмами, телетайпограмами тощо). Якщо сторона, яка одержала протокол розбіжностей щодо умов договору, заснованого на державному замовленні або такого, укладення якого є обов`язковим для сторін на підставі закону, або сторона - виконавець за договором, що в установленому порядку визнаний монополістом на певному ринку товарів (робіт, послуг), яка одержала протокол розбіжностей, не передасть у зазначений двадцятиденний строк до суду розбіжності, що залишилися неврегульованими, то пропозиції другої сторони вважаються прийнятими. У разі якщо сторони не досягли згоди з усіх істотних умов господарського договору, такий договір вважається неукладеним (таким, що не відбувся).

Суд зазначає, що п. 13 запропонованої редакції договору Рівненської міської ради не відповідає положенням Типового договору оренди земельної ділянки та норм ст. 651 ЦК України та ст. 15 ЗУ України "Про оренду землі", а саме орендар включив до запропонованої редакції: "Розмір орендної плати може змінюватись Орендодавцем в односторонньому порядку. Пропозиції про перегляд розміру орендної плати надсилаються не частіше ніж один раз на квартал". Запропонована Рівненською міською радою умова ставить орендаря в невигідне становище, фактично нівелює зміст наявного спору щодо інших умов договору, адже даний пункт надає орендодавцю право змінити умов договору на власний розсуд і позбавляє орендаря права на захист своїх інтересів.

Пункт 13 Типового договору оренди земельної ділянки встановлює саме за яких умов переглядається розмір орендної плати (періодичність), та не надає Орендодавцю в односторонньому порядку змінювати розмір орендної плати, що є істотною умовою договору.

Суд зазначає, що у преамбулі запропонованої редакції договору, Рівненською міською радою невірно вказано юридичну адресу Товариства з обмеженою відповідальністю "АЗС-Сервіс", зокрема замість м. Рівне, вул. Володимира Стельмаха, 32-6, вказано м. Рівне, вул. Володимира Стельмаха, 33, що не відповідає актуальним відомостям з ЄДРПОУ.

Пункт 9 запропонованої редакції договору Рівненською міською радою де встановлено, що орендна тата за землю справляється з 21 грудня 2022 року (з наступного дня від дня закінчення терміну дії договору оренди землі від 20 грудня 2012 року № 9561010004000683), оцінюється судом критично зважаючи на таке.

Відповідно до ст. 125 Земельного кодексу України, право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Згідно з ст. 126 Земельного кодексу України, право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".

Положеннями п. 287.7 ст. 287 Податкового кодексу України визначено, що у разі надання в оренду земельних ділянок (у межах населених пунктів), окремих будівель (споруд) або їх частин власниками та землекористувачами податок за площі, що надаються в оренду, обчислюється з дати укладення договору оренди земельної ділянки або з дати укладення договору оренди будівель (їх частин).

Крім того. п. 38 запропонованої редакції договору оренди визначено, що цей договір набирає чинності після підписання сторонами та його державної реєстрації.

Відповідно до статті 187 ГК України судом розглядаються спори, що виникають при укладанні господарських договорів, укладення яких є обов`язковим на підставі закону. День набрання чинності рішенням суду, яким вирішено питання щодо переддоговірного спору, вважається днем укладення відповідного господарського договору, якщо рішенням суду не визначено інше.

Суд зазначає, що умова щодо встановлення сплати орендної плати з 21 грудня 2022 року, може бути встановлена умовами правочини виключно на підставі погодження його сторонами, однак дана домовленість досягнута не була.

Таким чином, умова про встановлення сплати орендної плати з 21 грудня 2022 року не відповідає ст. ст. 125-126 Земельного кодексу України, п. 287.7 ст. 287 Податкового кодексу України, ст. 187 ГК України та п.38 цього договору.

Суд зазначає, що п. 25, 31, 34 запропонованої редакції договору Рівненською міською радою, де вказано про односторонню можливість останньої здійснювати дії щодо зміни орендної плати та розірвання договору суперечать нормам статті 15 Закону України "Про оренду землі", оскільки як свідчать матеріали справи згоди на вказану редакцію договору у даній частині інша сторона правочину (Товариство з обмеженою відповідальністю "АЗС-Сервіс") не надала.

Щодо абзацу 2 пункту 9 запропонованого договору оренди Рівненською міською радою, відповідно до якого розмір орендної плати в рік за земельну ділянку складає 96 012 грн. 86 коп., що становить 5,0% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, суд зазначає наступне.

Відповідно до матеріалів справи, Товариство з обмеженою відповідальністю "АЗС-Сервіс" не погоджується із абзацом 2 п. 9 запропонованого договору оренди землі, відповідно до якого розмір орендної плати в рік за земельну ділянку складає 96 012 грн. 86 коп., що становить 5,0% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

Спір між сторонами в цій частині фактично зводиться до того чи є обґрунтованим збільшення мінімальної величини розміру орендної плати, встановленої п. 2 Розділу 2 Положення про розмір орендної плати № 3427, на 2 відсотка, з підстав пп. 4 п. 2 Положення - ведення на земельній ділянці гуртової торгівлі.

Товариство з обмеженою відповідальністю "АЗС-Сервіс" вказало, що останній та орендарі, які орендують нерухомість, що знаходиться на спірній земельній ділянці не ведуть гуртову торгівлю на земельній ділянці та долучило відповідні докази.

У своїх поясненнях Рівненська міська рада вказує, що оскільки відповідно до витягів з ЄДРЮОФОП до зареєстрованих видів економічної діяльності вказаних суб`єктів господарювання належить гуртова торгівля, що є підставою для збільшення розміру орендної плати.

Однак, суд позбавлений можливості встановити та оцінити правомірність обставини підвищення відсотка відповідно до якого визначається орендна плата, оскільки ні Рівненська міська рада, ні Товариство з обмеженою відповідальністю "АЗС-Сервіс" належними та допустимими доказами у розумінні ст. 76-78 ГПК України не довели обставини на які посилаються як на підставу своїх вимог та заперечень. З матеріалів справи неможливо встановити факт здійснення гуртової торгівлі на орендованій Товариством з обмеженою відповідальністю "АЗС-Сервіс" земельній ділянці (кадастровий номер земельної ділянки 5610100000:01:022:0138), так і факту протилежного.

Згідно з приписами статті 632 Цивільного кодексу України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.

Зміст договору, укладеного на підставі правового акта органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим, органу місцевого самоврядування, обов`язкового для сторін (сторони) договору, має відповідати цьому акту (стаття 648 Цивільного кодексу України).

Відповідно до умов запропонованої Рівненською міською радою редакції договору оренди земельної ділянки вбачається, що розрахунок здійснено на підставі розрахунку виданого Управлінням земельних відносин виконавчого комітету Рівненської міської ради відповідно до протоколу № 4 від 22 листопада 2022 року, а не рішенням Рівненської міської ради як органом місцевого самоврядування, який має відповідні повноваження.

Щодо зустрічної позовної заяви та запропонованої Товариством з обмеженою відповідальністю "АЗС-Сервіс" редакції договору оренди земельної ділянки, суд встановив, що запропонована позивачем редакція договору оренди землі містить істотні умови такого договору, визначені статтею 15 Закону України "Про оренду землі", а саме:

- об`єкт оренди земельна ділянка площею 4 495 м2 у провулку Робітничому, 5 (кадастровий номер земельної ділянки 5610100000:01:022:0138), яка передана в оренду для реконструкції приміщення головного корпусу холодильника та компресорного цеху під офісні, складські та виробничі приміщення; договір оренди землі укласти у відповідності до вимог чинного законодавства;

- дата укладення - не зазначена, водночас відповідно до статті 187 Господарського кодексу України день набрання чинності рішенням суду, яким вирішено питання щодо переддоговірного спору, вважається днем укладення відповідного господарського договору;

- строк дії договору оренди - 10 років;

- орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення і перегляду.

Однак, запропонована редакція договору, а саме частини 2 абзацу 3 п. 13 "зміни розмірів земельного податку, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством" не відповідає відповідній частині пункту 13 Типового договору оренди землі, затвердженого постановою Кабінету Міністрів" України від 03 березня 2004 року № 220 та нормі ст. 651 ЦК України.

Згідно зі статтею 2 Закону України "Про оренду землі" відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються ЗК України, ЦК України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.

Відповідно до статті 626 ЦК України договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків.

Договір є двостороннім, якщо правами та обов`язками наділені обидві сторони договору (частина 3 статті 626 ЦК України).

У пункті 3 частини 1 статті 3 ЦК України закріплено, що загальними засадами цивільного законодавства є, зокрема, свобода договору.

Частиною 1 статті 628 ЦК України визначено, що зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов`язковими відповідно до актів цивільного законодавства.

У силу статті 629 ЦК України договір є обов`язковим для виконання сторонами.

Відповідно до статті 632 ЦК України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. Зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом. Зміна ціни в договорі після його виконання не допускається.

Договір є укладеним, у відповідності до статті 638 ЦК України, якщо сторони в належній формі досягли згоди з усіх істотних умов договору. Істотними умовами договору є умови про предмет договору, умови, що визначені законом як істотні або є необхідними для договорів даного виду, а також усі ті умови, щодо яких за заявою хоча б однієї із сторін має бути досягнуто згоди.

Відповідно до статті 651 ЦК України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом. Істотним є таке порушення стороною договору, коли внаслідок завданої цим шкоди друга сторона значною мірою позбавляється того, на що вона розраховувала при укладенні договору.

За змістом частин 1, 2, 4 статті 652 ЦК України у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору, договір може бути змінений або розірваний за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або не випливає із суті зобов`язання. Зміна обставин є істотною, якщо вони змінилися настільки, що якби сторони могли це передбачити, вони не уклали б договір або уклали б його на інших умовах.

Якщо сторони не досягли згоди щодо приведення договору у відповідність з обставинами, які істотно змінились, або щодо його розірвання, договір може бути розірваний, а з підстав, встановлених частиною 4 цієї статті, - змінений за рішенням суду на вимогу заінтересованої сторони за наявності одночасно таких умов: 1) в момент укладення договору сторони виходили з того, що така зміна обставин не настане; 2) зміна обставин зумовлена причинами, які заінтересована сторона не могла усунути після їх виникнення при всій турботливості та обачності, які від неї вимагалися; 3) виконання договору порушило б співвідношення майнових інтересів сторін і позбавило б заінтересовану сторону того, на що вона розраховувала при укладенні договору; 4) із суті договору або звичаїв ділового обороту не випливає, що ризик зміни обставин несе заінтересована сторона.

Зміна договору у зв`язку з істотною зміною обставин допускається за рішенням суду у виняткових випадках, коли розірвання договору суперечить суспільним інтересам або потягне для сторін шкоду, яка значно перевищує затрати, необхідні для виконання договору на умовах, змінених судом.

За загальними правилами, договори укладаються сторонами цивільних правовідносин, різновидами яких є правовідносини, що виникають з договорів оренди землі, на принципах рівності сторін, свободи договору та урахування обов`язкових вимог щодо такого виду договорів із зазначенням його істотних умов та у відповідній формі.

Аналогічні правові висновки викладено у постанові Великої Палати Верховного Суду від 09 листопада 2021 року у справі № 635/4233/19.

Отже, суд зазначає, оскільки запропоновані редакції договору оренди земельної ділянки не відповідають Типовому договору оренди земельної ділянки, сторони не досягли істотних умов договору та те, що суд позбавлений можливості виходити за межі позовних вимоги та вносити зміни до предмету позову, позовні вимоги за первісним та зустрічним позовом до задоволення не підлягають.

Також слід зазначити, що частиною 3 статті 179 Господарського кодексу України унормовано, що укладення господарського договору є обов`язковим для сторін, якщо він заснований на державному замовленні, виконання якого є обов`язком для суб`єкта господарювання у випадках, передбачених законом, або існує пряма вказівка закону щодо обов`язковості укладення договору для певних категорій суб`єктів господарювання чи органів державної влади або органів місцевого самоврядування.

Суд зазначає, що відмова у первісному та у зустрічному позові не звільняє Рівненську міську раду та Товариство з обмеженою відповідальністю "АЗС-Сервіс" відповідно до норм вказаних у вказаній вище статті укласти договір оренди земельної ділянки площею 4 495 м2 у провулку Робітничому, 5 (кадастровий номер 5610100000:01:022:0138), укладення якого є обов`язковим в силу закону.

Усі інші доводи та міркування сторін взяті судом до уваги, однак не спростовують висновків суду щодо наявності підстав для відмови первісних та зустрічних позовних вимог.

При цьому судом враховано, що Європейський суд з прав людини неодноразово у своїх рішеннях зазначав, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною залежно від характеру рішення (рішення ЄСПЛ у справі "Руїс Торіха проти Іспанії" від 09 грудня 1994 року, пункт 29; рішення ЄСПЛ у справі "Серявін проти України" від 10 травня 2011 року, пункт 58).

Висновки суду за результатами вирішення спору.

За результатами з`ясування обставин, на які сторони посилалися як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були дослідженні в судовому засіданні, і з наданням оцінки всім аргументам учасників справи у їх сукупності та взаємозв`язку, як це передбачено вимогами ст.75-79, 86 ГПК України, суд дійшов висновку про відмову в задоволенні первісного та зустрічного позову.

Судові витрати.

Згідно з ч. 1 ст. 123 ГПК України судові витрати складаються з судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.

Разом з першою заявою по суті спору кожна сторона подає до суду попередній (орієнтовний) розрахунок суми судових витрат, які вона понесла і які очікує понести у зв`язку із розглядом справи (ч. 1 ст. 124 ГПК України).

Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 129 ГПК України судовий збір покладається у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав, - на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

Ураховуючи, що у задоволенні первісного та зустрічного позову відмовлено, відтак судовий збір покладається на позивача за первісним позовом та позивача за зустрічним позовом.

Керуючись ст. 73, 74, 76-79, 86, 91, 123, 129, 233, 238, 240, 241 ГПК України, суд -

ВИРІШИВ:

1. В задоволенні первісного позову Рівненської міської ради до відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю "АЗС-Сервіс" про визнання укладеним договору оренди землі - відмовити.

2. В задоволенні зустрічного позову Товариства з обмеженою відповідальністю " АЗС-Сервіс" до відповідача Рівненська міська рада про визнання договору укладеним - відмовити.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення суду може бути оскаржено до Північно-західного апеляційного господарського суду протягом двадцяти днів з дня його проголошення через господарський суд, що прийняв рішення або безпосередньо до апеляційного суду. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повний текст рішення складено та підписано 07 листопада 2024 року.

Суддя Войтюк В.Р.

СудГосподарський суд Рівненської області
Дата ухвалення рішення28.10.2024
Оприлюднено11.11.2024
Номер документу122897460
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин

Судовий реєстр по справі —918/314/23

Ухвала від 11.12.2024

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Петухов М.Г.

Рішення від 28.10.2024

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Войтюк В.Р.

Рішення від 28.10.2024

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Войтюк В.Р.

Ухвала від 30.09.2024

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Войтюк В.Р.

Ухвала від 16.09.2024

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Войтюк В.Р.

Ухвала від 16.08.2024

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Войтюк В.Р.

Ухвала від 22.05.2023

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Войтюк В.Р.

Ухвала від 22.05.2023

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Войтюк В.Р.

Ухвала від 01.05.2023

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Войтюк В.Р.

Ухвала від 25.04.2023

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Войтюк В.Р.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні