Справа № 502/2538/24
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
08 листопада 2024 року м. Кілія
Кілійський районний суд Одеської області у складі:
головуючого судді Масленикова О.А.,
за участю секретаря судового засідання Скрипкіної А.Ю.,
розглянувши цивільну справу за заявою
ОСОБА_1 в інтересах ОСОБА_2 та
ОСОБА_3
заінтересована особа:
Кілійський відділ державної реєстрації актів цивільного стану в Ізмаїльському районі Одеської області
Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса)
про
встановлення факту народження дитини на тимчасово окупованій території України,
В С Т А Н О В И В :
До Кілійського районного суду Одеської області надійшла заява ОСОБА_1 в інтересах ОСОБА_2 та ОСОБА_3 про встановлення факту народження дитини на тимчасово окупованій території України.
В обґрунтування викладених вимог зазначено, що у ОСОБА_2 та ОСОБА_3 на тимчасово окупованій території м. Сімферополь АР Крим ІНФОРМАЦІЯ_1 народився син Амрат. У заявниці немає медичного свідоцтва установленої форми, яке б надавало змогу зареєструвати факт народження дітей. Таким чином, підставою для реєстрації народження дитини, яка народилась на окупованій території може бути рішення суду. Батьки дітей не перебувають у зареєстрованому шлюбі на території України. Проте, останні 14.10.2023 року уклали шлюб на тимчасово окупованій території, що підтверджується відповідним свідоцтвом. Факт народження дитини підтверджується свідоцтвом про народження дитини, медичним свідоцтвом про народження, довідкою про народження, які видано органами окупаційної влади (оригінали перебувають у заявників). У свідоцтві про укладення шлюбу та в свідоцтві про народження дитини зазначено, що ОСОБА_2 та ОСОБА_3 є громадянами російської федерації. Однак, заявники є громадянами України, зокрема посвідчення особи на повернення в Україну обох заявників, які видано консульством України 5 та 6 листопада 2024 року відповідно. У вказаних посвідченнях зазначено, що заявники мають громадянство України. Таким чином, данні заявників співпадають з даними, які відображено в документах, що видано органами окупаційної влади (прізвище, ім`я, по батькові, дата та місце народження), тобто все окрім громадянства. Слід врахувати, що мова йде про фактичне проживання заявників на окупованій території та народження дитини на вказаній території. Нажаль наразі є загальновідомими фактом те, що людей, які знаходяться на тимчасово окупованих територіях органи окупаційної влади примушують отримати паспорти рф. До осіб, які не отримали вказані паспорти застосовуються заходи реагування або обмеження, зокрема останні не мають можливості отримати медичні послуги, скористатись іншими життєво важливими послугами. Встановити те, чи добровільно особа отримала паспорт рф чи під прямим або опосередкованим примусом в рамках розгляду справ вказаної категорії є фактично неможливим та вимоги діючого ЦПК України та інших нормативно-правових актів цього не передбачають. Позбавлення громадянина України громадянства відбувається у встановленому законом порядку.
На підставі вищезазначеного, заявник просить суд:
- встановити факт народження ІНФОРМАЦІЯ_2 ОСОБА_4 у м. Сімферополь АР Крим, батьками якого є: мати - громадянка України ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , батько - громадянин України ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_4 .
Ухвалою судді Кілійського районного суду Одеської області від 07.11.2024 року провадження у справі відкрито та призначено судовий розгляд заяви по суті.
Представник заявника, ОСОБА_1 в судове засідання не з`явився, в поданій заяві просив розглядати справу без його присутності та присутності заявників.
Представник заінтересованої особи - Кілійського відділу державної реєстрації актів цивільного стану в Ізмаїльському районі Одеської області Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса) в судове засідання не з`явився.
На підставі вищезазначеного суд ухвалює рішення за відсутності сторін, на підставі наявних у справі письмових доказів, без фіксування судового процесу за допомогою звукозаписувального технічного пристрою, в порядку передбаченому ст.ст. 223, 247 ЦПК України.
Частиною 2 ст. 317 ЦПК України встановлено, що справи про встановлення факту народження або смерті особи на тимчасово окупованій території України, визначеній Верховною Радою України, розглядаються невідкладно з моменту надходження відповідної заяви до суду.
Дослідивши надані письмові докази та розглянувши справу у межах заявлених позовних вимог, суд достовірно встановив такі факти та відповідні їм правовідносини:
Відповідно до копії паспорта громадянина України № НОМЕР_1 виданого 30.10.2019 р. органом 6511, вбачається, що ОСОБА_2 , народився ІНФОРМАЦІЯ_5 в м. Херсон Херсонської області.
Відповідно до посвідчення особи на повернення в Україну виданого 05.11.2024 р. ОСОБА_2 , народився ІНФОРМАЦІЯ_5 в м. Херсон.
Відповідно до посвідчення особи на повернення в Україну виданого 06.11.2024 р. ОСОБА_3 , народилася ІНФОРМАЦІЯ_6 в Запорізькій області.
Відповідно досвідоцтва пронародження серії НОМЕР_2 ,виданого 05.12.2006р.Відділом реєстраціїактів цивільногостану помісту МелітополюМелітопольського міськрайонногоуправління юстиціїЗапорізької області,запис актапро народження№ 1473 ОСОБА_5 та ОСОБА_6 є батьками: ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_3 .
Згідно копії свідоцтва про народження серії НОМЕР_3 зареєстрованого відділом реєстрації народження м. Сімферополя Департаменту запису актів цивільного стану Міністерства юстиції Республіки Крим від 01.03.2024 р., свідоцтва про укладення шлюбу серії НОМЕР_4 від 14.10.2023 р., медичного свідоцтва про народження серії НОМЕР_5 від 29.01.2024 р., довідки про народження № НОМЕР_6 , ОСОБА_4 народився ІНФОРМАЦІЯ_1 в м. Сімферополь, батько ОСОБА_2 , мати - ОСОБА_7 .
Як вбачається з матеріалів справи, докази народження дитини видано органами, які створені та діють у порядку не передбаченому законом, є недійсними і не створюють правових наслідків.
Згідно зі статтею 3 Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України» територія Автономної Республіки Крим визначається як тимчасово окупована територія.
Враховуючи викладене, до даних правовідносин підлягають застосуванню положенняст. 317 ЦПК УкраїнитаЗакону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України».
Тимчасово окупована територія України є невід`ємною частиною території України, на яку поширюється діяКонституціїта законів України. Правовий режим тимчасово окупованої території передбачає особливий порядок забезпечення прав і свобод громадян України, які проживають на тимчасово окупованій території (ст. ст.1,4ч.2Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України»).
Згідно п. п. 1, 2, 3ст. 9 Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України»державні органи та органи місцевого самоврядування, утворені відповідно доКонституціїта законів України, їх посадові та службові особи на тимчасово окупованій території діють лише на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбаченіКонституцієюта законами України. Будь-які органи, їх посадові та службові особи на тимчасово окупованій території та їх діяльність вважаються незаконними, якщо ці органи або особи створені, обрані чи призначені у порядку, не передбаченому законом. Будь-який акт (рішення, документ), виданий органами та/або особами, передбаченими частиною другою цієї статті, є недійсним і не створює правових наслідків.
Відповідно до ч. 3ст. 9 Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України»будь-який акт (рішення, документ), виданий органами та/або особами, передбаченими ч. 2 цієї статті, є недійсним і не створює правових наслідків, крім документів, що підтверджують факт народження, смерті, реєстрації (розірвання) шлюбу особи на тимчасово окупованій території, які додаються до заяви про державну реєстрацію відповідного акта цивільного стану.
Таким чином, видане відділом реєстрації народження м. Сімферополя Департаменту ЗАГС Міністерства юстиції Республіки Крим свідоцтво про народження, не засвідчує у встановленому порядку факту народження дитини, що створює перешкоди та робить неможливим державну реєстрацію народження дитини та реалізувати інші права та обов`язки, пов`язані із народженням дитини.
Згідно зіст.18 Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України»громадянам України гарантується дотримання у повному обсязі їхніх прав і свобод, передбаченихКонституцією України, у тому числі соціальних, трудових, виборчих прав та права на освіту, після залишення ними тимчасово окупованої території.
Пунктом 2 розділу ІІІ Правил державної реєстрації актів цивільного стану, затвердженихнаказом Міністерства юстиції України № 52/5 від 18 жовтня 2000 року, передбачено, що підставами для проведення державної реєстрації народження дитини є: а) медичне свідоцтво про народження (форма № 103/о), форма якого затвердженанаказом Міністерства охорони здоров`я України від 08.08.2006 № 545, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 25.10.2006 за № 1150/13024 (далі - медичне свідоцтво про народження), що видається закладами охорони здоров`я незалежно від підпорядкування та форми власності, де приймаються пологи. У разі народження дитини поза закладом охорони здоров`я державна реєстрація народження проводиться на підставі медичного свідоцтва про народження або медичної довідки про перебування дитини під наглядом лікувального закладу (форма № 103-1/о), форма якої затвердженанаказом Міністерства охорони здоров`я України від 08 серпня 2006 року № 545, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 25 жовтня 2006 року за № 1150/13024 (із змінами) (далі - медична довідка про перебування дитини під наглядом лікувального закладу), та висновку про підтвердження факту народження дитини поза закладом охорони здоров`я за формою, встановленою у додатку 3 до Порядку підтвердження факту народження дитини поза закладом охорони здоров`я, затвердженогопостановою Кабінету Міністрів України від 09 січня 2013 року № 9; б) медичне свідоцтво про народження, медична довідка про перебування дитини під наглядом лікувального закладу. Ці документи подаються для державної реєстрації народження дитини, яка досягла одного року і більше.
При відсутності підстав для державної реєстрації народження, визначених у цьому пункті, державна реєстрація народження проводиться на підставі рішення суду про встановлення факту народження даною жінкою.
Відповідно дост. 7 ч. 1 Закону України «Про громадянство України»особа, батьки або один з батьків якої на момент її народження були громадянами України, є громадянином України.
Відповідно до вимог ч. 4, 7ст. 13 Закону України «Про державну реєстрацію актів цивільного стану»підставою для проведення державної реєстрації народження дитини є визначені центральним органом виконавчої влади у сфері охорони здоров`я документи, що підтверджують факт народження дитини, а в разі їх відсутності рішення суду.
Відповідно до п. 1Постанови Пленуму Верховного Суду України від 31.03.1995 р. № 5 «Про судову практику про справи про встановлення фактів, що мають юридичне значення»в порядку окремого провадження розглядаються справи про встановлення фактів, якщо згідно з законом такі факти породжують юридичні наслідки, тобто від них залежить виникнення, зміна або припинення особистих чи майнових прав громадян.
Відповідно до п. 7 ч. 1ст. 315 ЦПК України, суд розглядає справи про встановлення факту: народження особи в певний час у разі неможливості реєстрації органом державної реєстрації актів цивільного стану факту народження.
Відповідно дост. 317 ЦПК України, заява про встановлення факту народження особи на тимчасово окупованій території України, визначеній Верховною Радою України, може бути подана батьками, родичами, їхніми представниками або іншими законними представниками дитини до будь-якого суду за межами такої території України незалежно від місця проживання заявника. У рішенні про встановлення факту народження особи на тимчасово окупованій території України, визначеній Верховною Радою України, зокрема, мають бути зазначені встановлені судом дані про дату і місце народження особи, про її батьків.
Відповідно достатті 145 Сімейного кодексу Українипрізвище дитини визначається за прізвищем батьків. Якщо мати, батько мають різні прізвища, прізвище дитини визначається за їхньою згодою. Відповідно достатті 146 Сімейного кодексу Україниім`я дитини визначається за згодою батьків. Відповідно достатті 147 Сімейного кодексу Українипо батькові дитини визначається за іменем батька.
Таким чином, з огляду на те, що документ виданий незаконними органами, на даний час відсутня можливість для реєстрації факту народження ОСОБА_4 , який народився ІНФОРМАЦІЯ_1 в м. Сімферополь та відповідно, отримання свідоцтва про народження.
Враховуючи те, що заявник не має можливості надати документи, необхідні для проведення державної реєстрації народження дитини, суд приходить до висновку про законність та обґрунтованість вимог заяви щодо встановлення факту народження дитини.
На підставі викладеного, керуючись ст. ст.10,263-265,315,317,319,354 ЦПК України, Правилами державної реєстрації актів громадянського стану в Україні, затверджениминаказом Міністерства юстиції України 18 жовтня 2000 року № 52/5,ст. 13 Закону України «Про державну реєстрацію актів цивільного стану», п. 1Постанови Пленуму Верховного Суду України від 31.03.1995 р. №5 «Про судову практику про справи про встановлення фактів, що мають юридичне значення», суд,-
В И Р І Ш И В :
Заяву задовольнити в повному обсязі.
Встановити факт народження ІНФОРМАЦІЯ_2 ОСОБА_4 у м. Сімферополь АР Крим, батьками якого є: мати - громадянка України ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , батько - громадянин України ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_4 .
Допустити негайне виконання даного рішення суду.
Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцятиднів з дня проголошення рішеннядо Одеського апеляційного суду.
Суддя Кілійського районного суду О. А. Маслеников
Суд | Кілійський районний суд Одеської області |
Дата ухвалення рішення | 08.11.2024 |
Оприлюднено | 11.11.2024 |
Номер документу | 122907715 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи окремого провадження Справи про встановлення фактів, що мають юридичне значення, з них: на тимчасово окупованій території України |
Цивільне
Кілійський районний суд Одеської області
Маслеников О. А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні